Jump to content
Shipfriends

Nαυάγιο ΕΓ/ΟΓ AL SALAM BOCCACCIO 98


Recommended Posts

Χθες άκουγα στο CNN ότι το 88% των επιθεωρήσεων στα πλοία της πλοιοκτήτριας εταιρείας έχουν διάφορες παρατηρήσεις!! Και ότι το 12% των επιθεωρήσεων έχουν κρατήσει τα πλοία της δεμένα στο λιμάνι!!

Link to comment
Share on other sites

Ναί, σίγουρα δείχνει πολλά το σχετικό σχόλιο, αλλά μπορεί και καμμία απο αυτές τις παρατηρήσεις να είναι αιτία για την ζημιά.

Πάντως, υπάρχει μεγάλο μπέρδεμα σχετικά με την θέση του πλοίου.

Τελευταία μαρτυρία που άκουσα, είναι ότι το ναυάγιο έγινε 1,5 ώρα μετά την αναχώρηση, και είναι σε αντίθεση με την είδηση ότι το πλοίο έκανε την τελευταία επαφή στις 22.00

Λένε όμως ότι το ναυάγιο έγινε η ότι βρήκαν τους ναυαγούς 40 μ μακριά απο την Σαφάγκα. Σύνηθες μπέρδεμα σε τέτοιες περιπτώσεις

Ενα άλλο θέμα είναι ότι το πλοίο ξεκίνησε στις 16.30, με άφιξη στις 24.00, δηλαδή μια απόσταση 98 μιλ, σε 7,5 ώρες, ήτοι 13 η 13,5 μ/ωρα. Προγραμματισμένη ταχύτητα δρομολογίου η κατ΄ανάγκη λόγω δυσλειτουργίας μηχανών?

Διασωθέντες , λένε ότι τους είπαν να βγούν στο κατάστρωμα, λόγω της πυρκαιάς στο γκαράζ.

Με 48 οχήματα είναι δύσκολο, να μην τα κατάφερναν με πυρκαιά στο γκαραζ, το πιο πιθανόν δείχνει να είναι εντός του μηχ/σιου.

Κάποιο απο τα αδελφά. έκανε για μικρό διάστημα Ανκόνα - Βηρυτό το 2004(?)

.

Link to comment
Share on other sites

Λίγο άσχετο με το θέμα αλλά εξαιτίας του ναυαγιου έπεσα στο cnn σε ένα ενδιαφέρον link με τα μεγάλα ναυάγια (άνω των 1000 νεκρών) του αιώνα...

http://edition.cnn.com/2006/WORLD/americas/02/03/maritime.disasters/index.html

Below are details of maritime disasters that claimed 1,000 or more lives since the turn of the 20th century.

June 15, 1904

A fire aboard the General Slocum excursion steamer in the East River near New York City killed 1,030 people, mostly picnickers from New York's German community.

April 14-15, 1912

Britain's Titanic luxury liner sinks after hitting an iceberg in the north Atlantic; 1,503 are killed.

September 28, 1912

The Japanese steamer Kichemaru sinks off Japan, killing 1,000.

May 29, 1914

A total of 1,014 people die when Britain's Empress of Ireland steamer collides with a Norwegian collier in the St. Lawrence River east of Father Point, Quebec.

May 7, 1915

A German submarine torpedoes Britain's Lusitania steamer off the coast of Ireland, killing 1,198.

February 26, 1916

A French cruiser, the Provence sinks in the Mediterranean, with 3,100 people lost.

August 29, 1916

One thousand people die when the Chinese steamer Hsin Yu sinks off the coast of China.

December 6, 1917

A French ammunition ship, Mont Blanc, and a Belgian steamer named Imo collide in Halifax Harbor, killing 1,600 people.

March 18, 1921

One thousand people are killed when a steamer named Hong Kong is wrecked in the South China Sea.

January 30, 1945

Between 5,000 and 9,000 people die when a Soviet submarine in the Baltic sinks the Wilhelm Gustloff, which was carrying German refugees and soldiers.

April 16, 1945

A cargo ship Goya, carrying German refugees and soldiers, is sunk by Soviet submarine in the Baltic with the loss of between 6,000 and 7,000 people.

May 3, 1945

British warplanes sink two German liners --- Cap Arcona and Thielbek --- that were carrying concentration camp inmates in Lubeck Bay; between 6,000 and 7,000 are killed.

November 1948

Six thousand people die when a Chinese army evacuation ship explodes and sinks off south Manchuria.

December 3, 1948

An explosion wrecks Kiangya, a Chinese refugee ship, south of Shanghai, killing 1,100 people or more.

September 26, 1954

A Japanese ferry, the Toya Maru sinks in Tsugaru Strait, killing 1,172 people.

December 20, 1987

The Dona Paz ferry and an oil tanker, Victor, collide in Tablas Strait, the Philippines, killing 4,341 people.

September 28, 1994

An Estonian ferry sinks in the Baltic, with the loss of 1,049 people.

September 26, 2002

An overloaded Senegalese ferry capsizes in ocean off the coast of Gambia, killing 1,863 people.

Source: The World Almanac

Link to comment
Share on other sites

Μαρτυρίες διασωθέντων, όσο και ανακριβείς να είναι δείχνουν δείχνουν τι επικράτησε απο την αρχή ως το τέλος..

Fire erupted in the parking bay where the cars were," the Associated Press quotes 30-year-old Egyptian passenger Ahmed Abdel Wahab saying.

"We told the crew: 'Let's turn back, let's call for help,' but they refused and said everything was under control.

"After a while, the ship started to list and they couldn't control the fire. Then we heard an explosion and five minutes later the ship sank," said Wahab.

There was thick smoke. We asked why and they told us they were putting out the fire but it got worse," Rifat Said was quoted by Reuters agency as saying.

"The ferry sailed on for two hours listing to the side. Then it just went onto its side and within five minutes it had sunk," said Said.

Λίγο διφορετικά..

Survivors said a fire broke out below deck shortly after the 35-year-old Al Salam 98 left the Saudi port of Dubah on Thursday evening.

The ship began to list but the crew continued to sail out into the sea rather than turn back to the Saudi port, Reuters reported.

Some survivors said crew members had told them not to worry about the blaze. "They told us there was nothing wrong ... and took away the lifejackets. Then the boat started to sink and the captain took a boat and left," Egyptian survivor Shahata Ali told Reuters TV.

The survivors of the Red Sea ferry disaster said on Saturday that the Egyptian captain had fled his burning ship by lifeboat and abandoned them to their fate, as hopes faded of finding some 800 missing people, including a UAE national

Link to comment
Share on other sites

Ο τρίτος δήλωσε στο Ρώυτερ ότι πήρε φωτιά ένα όχημα στο γκαράζ και στην προσπάθεια πυρόσβεσης τα νερά πλημμύρησαν το γκαράζ και το πλοίο πήρε κλίση 5-10-15-20-25...μοίρες...ανατροπή και βύθιση σε 5 λεπτά!

Οι Αιγυπτιακές αρχές κατάλαβαν ότι κάτι δεν πάει καλά με το πλοίο...όταν δεν ήρθε στο λιμάνι στην αναμενόμενη ώρα!!!

Κάποιες ώρες μετά την βύθιση.

Δύο ώρες είχαν φωτιά και κλίση και δεν έδωσαν σήμα κινδύνου!!! Ούτε τη εταιρεία ειδοποίησαν ότι έχουν πάρει φωτιά ???

Αν είναι δυνατόν!!! Αποτέλεσμα περίπου 1000 θύματα.

Ποιός μπορεί να το πιστέψει στον αιώνα των τηλεπικοινωνιών! Ούτε γαλέρα στη μέση του Ατλαντικού, να ήταν!!!

Link to comment
Share on other sites

Το Bocaccio αλλά και το αδελφό του Pascoli πρίν απο 2-3 χρόνια επιαναν και στη Ρόδο, που αποτελούσε μια απο τις πολλές προσεγγίσεις που έκαναν ως κρουαζιερόπλοια ! Η φιγούρα τους ήταν πράγματι αλλοπρόσαλη, σαν πλωτό τέρας.

Link to comment
Share on other sites

Να υποθέσω πως το πλοίο δεν είχε την "πόρτα" που υποχρεούνται πλέον τα πλοία να έχουν στο γκαράζ ώστε να κλείνε σε τέτοιες περι[τώσεις στην μέση και να απομονώνει το μισό πλοίο?Γνωρίζει κάπιοος φίλος?

Link to comment
Share on other sites

Μάλλον, σωστά υποθέτεις.

"[...] Al Salam was a ship in the autumn of its life, one that age, and its inability to comply with post Estonia criteria

such as the Stockholm Rules that drove it out of European waters to its final trading route..." Από το Lloyd’s List (3/2/06)

Link to comment
Share on other sites

Καλά, είπαμε να κανουμε μετασκευές κλπ., αλλά το "πλοίο" αυτό είναι σαν να κόλλησαν 2 διαφορετικά βαπόρια το να πάνω στ' άλλο!!!!

Κρίμα για τόσους ανθρώπους που χάθηκαν. Γιατί πάντα πρέπει οι όποιες αλλαγές να γίνονται μετά και όχι πριν από τέτοια συμβάντα.

Θυμηθείτε ότι και σε μας εδώ το τελευτάίο ευρύ "κύμα ανανέωσης" έγινε στα 70s μετά τη Φαλκονέρα...

Μέχρι τότε με... μετασκευασμένα τανκερ και εμπορικά πήγαινε ο κόσμος στα νησιά....

Link to comment
Share on other sites

Ναι ρε παιδια.. Αλλα οσο καιρο το ειχανε οι Ιταλοι δεν βρηκε θαλασσες; Εκει πως δεν ανατραπηκε; Το πλοιο περα απο το υπερβολικο υψος ειχε και υπερβολικο πλατος. Ειχε παρατροπιδια.. Δηλαδη το Ανθη Μαρινα εχει καλυτερες αναλογιες Υψους-Πλατους-Βυθισματος;;; Περα απο την οποια ευαισθησια του μετα τη μετασκευη την οποια τη δεχομαι, πρεπει να εχει γινει και χοντρη πατατα απο το πληρωμα.. Τι να πω.. Χωρια που το γεγονος οτι ειχαν σοβαρο κινδυνο και δεν εδωσαν μια κληση για βοηθεια με κανει να πιστευω οτι δεν ξερουν να ξεχωρισουν το VHF απο το τιμονι. (Αυτο ειναι σποντα για την καταρτιση τους) Και παλι κριμα για τους ανθρωπους.

Link to comment
Share on other sites

Δυσυχώς τα πάρα πολλά ναυάγια που έχουν συμβεί χρόνια τώρα στην Ερυθρά θάλασσα τόσο εμπορικών όσο και επιβατηγών πλοίων, συνηγορούν στην αποψη ότι εκεί κάτω οι ναυτικοί, αξιωματικοί αλλά και τα κατώτερα πληρώματα πάσχουν ασημαντικά απο γνώσεις και κατάρτιση. Ηταν στραβό το κλίμα ( λόγω ιδιόρυθμης κατασκευής) ήρθε και το ατύχημα (η φωτιά ή έκρηξη ή ποιός ξέρει τι άλλο) και το καράβι μπάταρε.Μην ξεχνάτε ότι ανάλογα προβλήματα ευστάθειας αντιμετώπισαν και τα πλοία που μετεσκεύασε η ΤHOWSEND THORESEN (της σειράς Viking μετεπειτα Herald of free Enterprize).

Link to comment
Share on other sites

Δυσυχώς τα πάρα πολλά ναυάγια που έχουν συμβεί χρόνια τώρα στην Ερυθρά θάλασσα τόσο εμπορικών όσο και επιβατηγών πλοίων, συνηγορούν στην αποψη ότι εκεί κάτω οι ναυτικοί, αξιωματικοί αλλά και τα κατώτερα πληρώματα πάσχουν ασημαντικά απο γνώσεις και κατάρτιση.

Συμφωνω απολυτα με αυτην τη διαπιστωση. Οσοι ειχαν την "τυχη" να επισκεφθουν πλοια με πλοιοκτητες η συνθεση πληρωματος απο εκεινες τις περιοχες, νομιζω οτι δεν εχουν την παραμικρη αμφιβολια για το τι περιπου εχει γινει.

Link to comment
Share on other sites

Relay from the FoSE

Some reports from Al-Ahram 19:28 9-Feb-06 - it gives a bit of the feeling in

Egypt about the recent tragedy

Magda El-Ghitany reports from Safaga on the murky investigation into the

sinking of the ferry boat in which almost 1000 Egyptians lost their lives

--------------------------------------------------------------------------

It is almost a week since Al-Salam 98 sank beneath the waters of the Red

Sea. The ferry was carrying 1,414 passengers, more than a thousand of whom

perished in the disaster. The official investigation into the causes of the

sinking of the 35-year-old boat has yet to make its finding public, leading

to a spate of speculation and rumour.

According to early official statements the catastrophe began soon after the

ferry had left the Saudi port of Dubba on its way to Safaga when a fire

broke out on one of the ferry's lower decks. The flames soon spread, and as

crew members used water to extinguish the flames the roll-on roll-off ferry,

built to a notoriously unstable design, quickly lost balance. In the tilting

boat passengers were unable to reach many of the lifeboats and did not know

how to use the ones they could reach.

Officials were quick to stress that the ferry had passed all the required

safety inspections and fully complied with international safety

requirements. They insist there can be no allocation of blame before the

investigation is complete.

Yet as the official investigation continues unanswered questions surrounding

the disaster have increased, not least the role of Salah Gomaa, captain of

Al-Salam's sister ship the Saint Catherine, who was reportedly told by the

company's owner that he should not stop to help the stricken ferry, though

Saint Catherine was in the vicinity, but instead continue to his

destination. Both boats are the property of the Al-Salam Transport Company,

owned by Mamdouh Ismail, a member of the Shura Council.

Gomaa told Al-Ahram Weekly that the decision not to go to the aid of the

stricken vessel was entirely his.

"I already had 1,800 passengers on board and the weather conditions would

not have allowed me to change course," he said. Gomaa refused to apportion

any blame on the boats' owners, insisting that "the captain is the only

decision-maker on board and is ultimately responsible for anything that

happens to his ferry."

According to international marine arbitrator and Red Sea expert Wessam

Hafez, who is preparing his own report on the disaster, "all the authorities

responsible for allowing the ferry to set sail must carry responsibility."

The fire, he said, appears to have been caused by sea water entering the

boat through a hole and then sparking an electrical fire. To make matters

worse carbon dioxide fire extinguishers were not available and the crew had

to use water to extinguish the flames which disturbed the boat's balance.

There were no water pumps to get the water out, and the ferry's equipment,

which would automatically have sent distress signals to surrounding ports

and boats, appear not to have been working.

"The absence of a working distress signal system is a grave violation of

maritime law by the company boat's owner," he said.

While it was the company's responsibility to ensure the boat was equipped

with a warning system, it was the responsibility of the Egyptian and Saudi

Arabian maritime inspection offices to check that the vessel was seaworthy

before its departure from port.

"It was their job to prevent the ferry from going anywhere, and they

failed," said Hafez, who added that the company owner may well have had "his

own ways of encouraging officials in the two offices to turn a blind eye to

the ferry's defects".

That the rescue operation began "four hours after the authorities had been

informed of the disaster", says Hafez, led to unnecessary loss of life. "If

they had started the minute they knew about it and used planes to reach the

scene of the tragedy the cost in human lives would have been reduced."

Hafez also criticises the Safaga maritime station, responsible for

monitoring the boat's passage. The problem, he says, is that the station

does not employ "marine officers and the staff do not have sufficient

experience to act in critical situations".

Hafez also notes that ferries like Al-Salam 98 -- including Salem Express

and Al-Salam 95, both sunken ships belonging to the same company -- are

bought at knockdown prices in Europe, where they are no longer licensed to

carry passengers and can only carry livestock.

"Ismail, as the owner of the boats, should be brought to justice," says

Hafez. "If his company had done this anywhere else he would already be in

prison."

It is essential, believes Hafez, that the government punish all the involved

parties. "There are many ferries similar to Al-Salam 98 that are still

sailing. Do we have to wait till they all sink before anything is done?" he

asked.

President Hosni Mubarak, however, has assured the public that those

responsible for the disaster will not escape punishment. "No one is above

the law," he was quoted as saying by Presidential Spokesman Suleiman Awad.

That Ismail, as a member of the Shura Council, enjoys diplomatic immunity

has caused uproar among relatives of the victims. "Al-Salam 98, and the two

ferries that sank before it, all belonged to Al-Salam. Will the next ferry

to capsize also be an Al-Salam boat?" asked one outraged relative.

On Sunday MPs will submit demands for a full and comprehensive investigation

into the disaster though one senior official, speaking on condition of

anonymity, voiced his fears that "the ongoing investigations will either end

up in attributing the whole disaster to fate or else find a scapegoat while

those really responsible go free."

Yesterday, in his daily Al-Akhbar column, prominent writer Ahmed Ragab

sarcastically wrote that the sinking of the ferry is "a blunt indication of

the strength of corruption, the pervasiveness of which has now gotten

completely beyond government control".

Link to comment
Share on other sites

Βρέθηκε το ναυάγιο του Boccaccio, είναι σε βάθος 800 μέτρων και σε απόσταση 56 μιλίων από το λιμάνι της Safaga.

Τώρα θα κατεβάσουν ρομπότ για να καταγράψουν το ναυάγιο και να βρούν το «μαύρο κουτί» του πλοίου.

Το πλοίο ήταν εξοπλισμένο με Voyage Data Recorder, παρόμοιο με αυτό των αεροπλάνων.

(BBC & REUTERS, 16/2/06)

Link to comment
Share on other sites

Εκπλήσωμαι ομολογώ που είχε τέτοιο σύστημα.

Δεν θυμάμαι αν έχουμε ξανακάνει τέτοια κουβέντα, αλλά υπάρχει κάποιος κανονισμός για την ύπαρξη τέτοιων συστημάτων στα πλοία?

Link to comment
Share on other sites

Εν αναμονή της απάντηση του μεγα γνώστη Ντίνου να ενημερώσω πως είναι υποχρεωτικό το σύστημα για ολα τα πλοία

και αν δεν κανω καποιο μεγάλο λάθος είναι το πρώτο πολύνεκρο ναυάγιο σε πλοίο με VDR. Τουλάχιστον αυτή τη φορά

θα μάθουμε γρήγορα και με σιγουριά τι συνέβη, αν υπήρξε φωτιά και τι ώρα, τις συνομιλίες στη γέφυρα κλπ.

Φανταστείτε ποσο θα βοηθούσε (την αλήθεια και τους υπερασπιστές της) η ύπαρξη τετοιου συστήματος στο Σαμίνα.

Link to comment
Share on other sites

Και 'γω το ΣΑΜΙΝΑ σκέφτηκα γι'αυτό και ρώτησα. Νόμιζα πως υπάρχει κάποια περίοδος προσαρμογής ως προς τον εξοπλισμό των πλοίων και μας πρόλαβαν οι Αιγύπτιοι.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Η Αιγυπτιακή δικαιοσύνη εξέδωσε ένταλμα σύλληψης (και το διαβίβασε στην Ιντερπόλ) κατά του πλοιοκτήτη Mamduh Ismail και του γιού του Amr, οι οποίοι έχουν διαφύγει στο Λονδίνο.

Τον Απρίλιο, ένα αρχικό πόρισμα τους κατηγορούσε για την τραγωδία, ενώ ενέπλεκε και την Αιγυπτιακή κυβέρνηση, καθώς ο Ismail είχε στενές σχέσεις με την κορυφή της πολιτικής εξουσίας.

Περισσότερα, εδώ.

Link to comment
Share on other sites

Ξεκίνησε σήμερα (σε ασύλληπτα σύντομο χρόνο...μόλις 4 μήνες από το ναυάγιο!!!) στην Αίγυπτο η δίκη για την τραγωδία, ερήμην των παραπάνω 2 ιδιοκτητών της εταιρείας οι οποίοι έχουν διαφύγει στο Λονδίνο.

Ο Mamduh Ismail φυσικά αρνείται κάθε ευθύνη και ρίχνει όλες τις ευθύνες...στον νεκρό πλοίαρχο (φοβερή πρωτοτυπία στην απόδοση ευθυνών!!!).

Περισσότερα από το BBC

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 2 years later...

Μονο αμα βλεπουμε αυτα μπορουμε να ειμαστε .....καπως πιο ικανοποιημενοι :mad: :mad: :mad: :mad:..... για τα δικα μας κατορθωματα.

Εκει βεβαια ισχυει το οπου φτωχος και η μοιρα του και η αδεκαστη δικαιοσυνη της γειτονικης χωρας ηρθε να το επιβεβαιωσει B)

Link to comment
Share on other sites

Εμένα πάντως μού κάνει εντύπωση οτι καταδικάστηκε μόνον ο πλοίαρχος τού αδελφού σκάφους,μέ την κατηγορία οτι "δέν έδειξε συμπάθεια" καί "δέν έκανε το καθήκον του,πηγαίνοντας στον τόπο τού δυστυχήματος γιά να βοηθήση".

Αντιλαμβάνομαι οτι κάθε πλοίαρχος που πλέει σέ περιοχή που έχει σημειωθεί ένα ναυάγιο έχει υποχρέωση να πάη να βοηθήση στην διάσωση,αλλά όταν κουβαλά ο ίδιος δυό χιλιάδες άτομα στο δικό του βαπόρι είναι λογικό να σκέφτεται το ρίσκο....

Πάντως άν κρίνω από τη φωτογραφία στο δημοσίευμα,το συγκεκριμένο βαπόρι δέν πρέπει να ήταν πρότυπο ευσταθείας.Οπότε κατανοητός ο δισταγμός τού καταδικασθέντος (που προφανώς και το δικό του πλοίο το ίδιο χάλι ήταν) να διακινδυνεύση να κάνη τον ναυαγοσώστη.

Link to comment
Share on other sites

  • 11 years later...

Μαντέψτε, η υπόθεση της βύθισης του Al Salam Bocaccio είναι ακόμη ανοιχτή στην Ιταλική δικαιοσύνη! Στα 14 χρόνια μετά το συμβάν. Αν καταλαβαίνω καλά το ιταλικό δικαστήριο απέρριψε την τελευταία προσφυγή του Rina πως δεν είναι αρμόδιο να αποφασίσει επί του θέματος κι έτσι ανοίγει(?) ο δρόμος(για τα ιταλικά δεδομένα) προκειμένου ένα ιταλικό δικαστήριο να κρίνει αν ο Rina είναι (συν)υπεύθυνος για το συμβάν.

 

Για γέλια και για κλάματα η ιστορία. Greece is paradise. 

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...