Jump to content
Shipfriends

Το Χρονοντούλαπο της Ιστορίας


Recommended Posts

Κάποιοι ισχυρίζονται ότι έχει ήδη ανακαλυφθεί. Κάποιοι άλλοι λένε ότι ακόμα και να γίνει κάποια στιγμή πραγματικότητα, θα είναι αδύνατο το ταξίδι στο παρελθόν (μιάς και ταξιδεύοντας σε αυτό θα μπορούσε κανείς να έρθει αντιμέτωπος με τον ίδιο του τον ...εαυτό ή και να αλλάξει όλον τον ρουν της ιστορίας), και εφικτό θα είναι μόνο το ταξίδι στο μέλλον.

Ας επιχειρήσουμε λοιπόν ένα ταξίδι στο ...ανέφικτο. Στο παρελθόν. Κι ας εκμυστηρευτούμε τι θα θέλαμε να δούμε ή να κάνουμε σε ένα τέτοιο "ταξίδι".

Εγώ λοιπόν, ευρισκόμενος μπροστά στη "μηχανή του χρόνου" θα ήθελα να ταξιδέψω στην Αγγλία του 1912, μία μόλις ημέρα πριν τον παρθενικό και ύστατο απόπλου του ΤΙΤΑΝΙΚΟΥ.

Το μεγάλο υπερωκεάνειο, το πρώτο ταξίδι, το τραγικό ναυάγιο, τα μεγάλα "ίσως" και "γιατί" που φθάνουν μέχρι και τα χρόνια μας. Να επιβιβαζόμουν σαν ένας απλός επιβάτης και πάντα βέβαια με την γνώση του τι έμελλε να συμβεί. Να ζήσω την όλη ατμόσφαιρα του μεγαλειώδους αυτού πλοίου, την χλιδή, την απόμακρη αριστοκρατία της εποχής και τους ποπολάρους των κάτω καταστρωμάτων. Να δω από κοντά αυτή την υπέροχη γέφυρα με τους μπρούτζινους τηλέγραφους και τα όργανα πλεύσης εκείνης της εποχής. Να κατέβω στο μηχανοστάσιο, να γυρίσω τα ανοιχτά του καταστρώματα, να κάνω ένα τσιγάρο στην πλώρη κάτω από το άλμπουρο-παρατηρητήριο, να ρεμβάσω στην υπέροχη του πρύμη.

Και βέβαια να ήμουν εκεί και στη στιγμή της μεγάλης "αλήθειας". Τι έγινε πράγματι εκείνο το μοιραίο βράδυ ? Όντως το πλοίο συγκρούστηκε με παγόβουνο, ή η βύθιση του ήταν αποτέλεσμα -όπως κάποιοι διατείνονται- έκρηξης σε κάποιο καζάνι λόγω του ότι παραφόρτωναν το κάρβουνο για να φτάσει πιό νωρίς το πλοίο στην Νέα Υόρκη ? Το ότι βυθίστηκε αφού πρώτα κόπηκε στα δύο ήταν πράγματι αποτέλεσμα του τεράστιου βάρους του ήδη πλυμμηρισμένου μπροστινού μέρους, ή υπήρξε κάποιος άλλος λόγος ? (Μέχρι και το 1986 που ανακαλύφθηκε το ναυάγιο όλοι πίστευαν ότι το πλοίο είχε βυθιστεί ακέραιο. Πως είναι δυνατόν ούτε ένας επιζών στις βάρκες που είχαν πέσει από το πλοίο να μην είχε αντιληφθεί τι πραγματικά είχε συμβεί ? Ολόκληρο πλοίο κόπηκε στη μέση, όχι ένα κομμάτι ξύλο...)

Και τόσα άλλα ερωτήματα που συνθέτουν εδώ και μία εκατονταετία τον μύθο και τα μυστήρια του Τιτανικού.

Ίσως να είναι πολλοί φίλοι που να αναρωτιόνται : Μα καλά, θα καθόσουν και θα έβλεπες όλη αυτή την τραγωδία σαν ένας απλός παρατηρητής, και δεν θα έκανες τίποτα ως ο μόνος "γνωρίζων" για να την αποτρέψεις ? Αλήθεια τι θα μπορούσε κάποιος να κάνει σε μία τέτοια -τελείως φανταστική- περίπτωση ? (Επαναλαμβάνω, μιλάμε για την μηχανή του χρόνου...). Να ανατρέψει άραγε όλη την ιστορία ??? Να πάει κόντρα σε αυτό που λέμε "μοίρα", "πεπρωμένο" ??? Πως άραγε θα διαμορφωνόταν μετά από μία τέτοια παρέμβαση η ιστορία αν για παράδειγμα ανάμεσα σε αυτούς που τόσο τραγικά χάθηκαν υπήρχε κάποιος μετέπειτα ψυχοπαθής πολιτικός που θα αιματοκυλούσε ολόκληρες χώρες ?

Και ας δεχθούμε ότι η παρέμβαση από μέρους του γνωρίζοντος τι θα γινότανε ήταν επιβεβλημμένη. Τι άραγε θα μπορούσε να κάνει ? Ποιός άραγε θα πίστευε κάποιον που θα έβγαινε και θα φώναζε πριν τον απόπλου ότι το (αβύθιστο) καράβι θα βυθιζότανε και οι συνέπειες θα ήταν εκατόμβες θυμάτων ? Η θα μπορούσες άραγε να πέσεις στα γόνατα του πλοιάρχου και να τον παρακαλέσεις να πηγαίνει με "κομμένο δρόμο" γιατί είχες δει στον ύπνο σου κάποιο προφητικό εφιάλτη ?

Το μόνο τελικά που θα κατάφερνες θα ήταν να έφευγε τελικά το πλοίο χωρίς εσένα αφήνοντας σε περίλυπο στην αποβάθρα, ή να κατέληγες με ζουρλομανδύα σε κάποιο μπαλαούρο μέχρι να σε παραδώσουν στις λιμενικές αρχές της Νέας Υόρκης, και να σε ξαναβλέπαν οι δικοί σου μετά από καμμιά εκατοστή χρόνια σε κάποια ταινία του Τζέημς Κάμερον.....

Η μηχανή του χρόνου. Μεγάλη πρόκληση αλλά και δίλημμα μαζί. Πόσο άραγε είναι εφικτό, θεμιτό και ενάρετο να αλλάξει κανείς την ιστορία ?

Μήπως θα ήταν ρεαλιστικότερο ο ταξιδιώτης από το μέλλον να περιοριστεί στον ρόλο του απλού παρατηρητή, έχοντας μαζί του και ένα υπερσύγχρονο ισοθερμικό σωσίβιο ???

Edited by Nick the Greek
Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Με την μηχανη του χρονου θα μας ταξιδεψω στον Οκτωβριο του 2004,να δουμε καποιες φημες που επικρατουσαν τοτες(εφημεριδα Πολιτης)

13/10/2004

Δίδυμο αδελφάκι του "Κεντέρης" στη γραμμή Λαυρίου - Μεστών;

Αν η είδηση που έφθασε χθες στα γραφεία του "π" από καλά πληροφορημένες πηγές ευσταθεί, τότε μιλάμε για την μεγαλύτερη ευκαιρία βελτίωσης της ακτοπλοϊκής εξυπηρέτησης του νησιού που παρουσιάστηκε τελευταία.

Η εταιρεία Βεντούρης είναι έτοιμη να καταθέσει πρόταση δρομολόγησης του ταχύπλοου "ΑLISO" στη γραμμή Λαυρίου - Μεστών. Το πλοίο, που πρόσφατα αγοράστηκε από την εταιρεία, θεωρείται "δίδυμο" του "Κεντέρης", προερχόμενο από τα ίδια γαλλικά ναυπηγία.

Σε περίπτωση που ο σχεδιασμός δεν προσκρούσει, για πρώτη φορά η κατ' ουσίαν μονοπωλιακή εκμετάλλευση της ακτοπλοϊκής συγκοινωνίας της Χίου από τη ΝΕΛ παίρνει τέλος. Παράλληλα για πρώτη φορά ανοίγει η πύλη των Μεστών και μάλιστα σε σύνδεση με το Λαύριο, κάνοντας πραγματικότητα τη Χίο του Σαββατοκύριακου. Πάντως χθες η ΝΕΛ με ανακοίνωση της διέψευσε τις πληροφορίες που την ήθελαν αντιμέτωπη με ανεκπλήρωτες δανειακές της υποχρεώσεις.

Βρε πως αλλαζουν οι καιροι:D:rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Απριλιος του 1996 και η Θεσσαλονικη εχει ιστορικα πλοια να εξυπηρετουν την συνδεση της με ολο το Αιγαιο :)

Νέα πλοία δρομολογούνται

Εξαιτίας της αυξημένης κίνησης δρομολογείται από φέτος ένα νέο οχηματαγωγό πλοίο το "Ελ Γκρέκο" που θα πραγματοποιηθεί δρομολόγιο Θεσσαλονίκης-Ηρακλείου. Πρόκειται να ισχύσει από το Μάιο και διαμορφώθηκε ως εξής:

Κάθε Δευτέρα αναχώρηση από Ηράκλειο στις 9 π.μ. άφιξη στη Σαντορίνη στη 1 μ.μ. αναχώρηση στη 1.30 μ.μ. άφιξη στη Νάξο στις 4 μ.μ., αναχώρηση στις 4.30 μ.μ. άφιξη στη Σύρο στις 6 μ.μ., αναχώρηση στις 6.15 μ.μ., άφιξη στη 1.30 π.μ. της Τρίτης στη Σκιάθο, με αναχώρηση στις 2 π.μ. και άφιξη στη Θεσσαλονίκη στις 8 π.μ.

Κάθε Τρίτη αναχώρηση από Θεσσαλονίκη στις 10 π.μ. άφιξη στη Σκιάθο στις 4 μ.μ., αναχώρηση στις 4.15 μ.μ. άφιξη στις 11.45 μ.μ. της Τετάρτης στη Σύρο, αναχώρηση στις 12 π.μ., άφιξη στη 1.30 π.μ. στη Νάξο, αναχώρηση στις 2 π.μ. άφιξη στις 4.30 π.μ. στη Σαντορίνη, αναχώρηση στις 5 π.μ. και άφιξη στο λιμάνι του Ηρακλείου στις 9 π.μ.

Κάθε Τετάρτη αναχώρηση από το λιμάνι του Ηρακλείου στις 11 π.μ. άφιξη στη Σαντορίνη στις 3 μ.μ., αναχώρηση στις 3.30 μ.μ., άφιξη στην Πάρο στις 6.45 μ.μ., αναχώρηση στις 7.15 μ.μ., άφιξη στην Τήνο στις 9 μ.μ., αναχώρηση στις 9.15 μ.μ. άφιξη στις 6.30 π.μ., της Πέμπτης στο λιμάνι του Βόλου, αναχώρηση στις 6.45 π.μ., και άφιξη στη Θεσσαλονίκη στις 2 μ.μ.

Κάθε Πέμπτη αναχώρηση από Θεσσαλονίκη στις 4 μ.μ., άφιξη στις 11.15 μ.μ. της Παρασκευής στο Βόλο, αναχώρηση στις 11.30 μ.μ. άφιξη στην Τήνο στις 8.45 π.μ. αναχώρηση στις 9 π.μ., άφιξη στις 10.45 π.μ., στην Πάρο, αναχώρηση στις 11.15 π.μ. άφιξη στις 2.30 μ.μ. στη Σαντορίνη, αναχώρηση στις 3 μ.μ. και άφιξη στο λιμάνι του Ηρακλείου στις 7 μ.μ.

Κάθε Παρασκευή αναχώρηση από Ηράκλειο στις 9 μ.μ. άφιξη στη Σαντορίνη στη 1 π.μ. του Σαββάτου, αναχώρηση στη 1.30, άφιξη στην Πάρο στις 4.45 π.μ. αναχώρηση στις 5.15 π.μ., άφιξη στην Τήνο στις 7 π.μ., αναχώρηση στις 7.15 π.μ., άφιξη στη Σκιάθο στις 2.30 μ.μ. αναχώρηση στις 2.45 μ.μ. και άφιξη στη Θεσσαλονίκη στις 8.30 μ.μ.

Κάθε Σάββατο από το λιμάνι της Θεσσαλονίκης αναχώρηση στις 10.30 μ.μ., άφιξη στη Σκιάθο στις 4.15 π.μ. της Κυριακής, αναχώρηση στις 4.30 π.μ., άφιξη στην Τήνο στις 11.45 π.μ., αναχώρηση στις 12 μ.μ., άφιξη στην Πάρο στη 1.45 μ.μ., αναχώρηση στις 2.15 μ.μ., άφιξη στη Σαντορίνη στις 5.30 μ.μ., αναχώρηση στις 6 μ.μ., και άφιξη στο λιμάνι του Ηρακλείου, στις 8 μ.μ. όπου διανυκτερεύει.

Δρομολόγια για Λήμνο-Σποράδες

Επίσης, το πρόγραμμα για το οχηματαγωγό πλοίο "Πάτμος" διαμορφώνεται με δρομολόγιο που ξεκινά με αναχώρηση από το λιμάνι της Θεσσαλονίκης κάθε Κυριακή στις 3 μ.μ., για Σάμο, Κω και Ρόδο.

Το πρόγραμμα του οχηματαγωγού πλοίου "Σαπφώ" προβλέπει εβδομαδιαίο δρομολόγιο, κάθε Κυριακή, με αναχώρηση από το λιμάνι της Θεσσαλονίκης στις 12 τα μεσάνυχτα για Λήμνο, Μυτηλίνη, Χίο και Πειραιά.

Μετά τις 20 Ιουνίου πρόκειται να τροποποιηθούν τα χειμερινά δρομολόγια για Σποράδες που θα εκτελούνται με το πλοίο "Μακεδών" στο θερινό τους πρόγραμμα, ενώ το οχηματαγωγό "Ανεμος" παραμένει προς το παρόν στο χειμερινό του πρόγραμμα δρομολογίων που εκτελεί στις δυτικές Κυκλάδες.

Στο μεταξύ, αναμένεται να ανακοινωθούν εντός της εβδομάδος τα νέα θερινά δρομολόγια των ιπτάμενων δελφινιών από το λιμάνι της Θεσσαλονίκης. Οπως έγινε γνωστό τουλάχιστον δύο ιπτάμενα δελφίνια θα ξεκινήσουν δρομολόγια από την 1η Ιουνίου.

http://www.hyper.gr/makthes/

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...
  • 9 years later...

Πάμε πίσω στο χρόνο, κάπου ανάμεσα στη δεκαετία του 50 και τη δεκαετία του 60 οπότε και η εταιρεία των αδελφών Τυπάλδου μεσουρανεί στο ελληνικό ακτοπλοικό γίγνεσθαι και επεκτείνεται στην Αδριατική και στην ανατολική Μεσόγειο. Αρχίζει να καθιερώνει κρουαζιέρες από τη Βενετία στην Ελλάδα και τα νησιά της, αγοράζει μεγάλα πλοία όπως το Αθήναι και το Ακρόπολις και καθίσταται η αυτοκρατορία της εποχής. Μπορεί κανείς να φανταστεί τα γραφεία της εταιρείας στην Ακτή Μιαούλη να είναι ένας οργασμός δραστηριότητας, σχεδίων, οράματος και παραγωγής χρήματος. Μέσα σε αυτά τα γραφεία μπορεί να φανταστεί κανείς τους σχεδιαστές και διαφημιστές της εποχής, να προτείνουν διάφορα σχέδια στους αδελφούς Τυπάλδους για τη δημιουργία μιας θελκτικής και εμπορικής αφίσας, ένα από τα βασικά προωθητικά και επικοινωνιακά εργαλεία της εποχής. Κάπως έτσι, δημιουργήθηκε και η αφίσα που βλέπετε στις οθόνες σας, αντίγραφο της οποίας κοσμεί το τσαρδί του υπογράφοντος.

 

 

Προσέξτε την αφοπλιστική απλότητα της εικόνας. Μια πλώρη, η θάλασσα και η επωνυμία της εταιρίας/μήνυμα. Κανένα πιασάρικο σλόγκαν, κανένα λογοπαίγνιο, κανένα υπονοούμενο. Χρησιμοποιούνται επί της ουσίας 3 χρώματα μόνο. Σα να σε μεταφέρει, μεσα στο πλοίο, κάτω από τον ήλιο και γύρω-γύρω θάλασσα. Η ιδέα της πλώρης στη ναυτιλιακή αφίσα βέβαια, δεν είναι καινούρια και σίγουρα οι εμπνευστές της συγκεκριμένης το ήξεραν αυτό. Πλήν όμως κατάφεραν με την απλότητά τους να το πάνε ένα επίπεδο παραπάνω. Σκεφτείτε μόνο πόσοι ακόμη και σήμερα αντιγράφουν το βασικό αυτό σχέδιο σε αφίσες, logo κλπ, και το πλασάρουν για δικό τους. Και μόνο αυτό, αναδεικνύει τη μεγαλειώδη απλοικότητα της συγκεκριμένης.

 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Νοέμβριος 1996 και στο τεύχος του Εφοπλιστή εκείνου του μήνα, ο διευθυντής πωλήσεων της Strintzis Lines γράφει ένα άρθρο για τα τότε τεκταινόμενα στην ακτοπλοία. Είναι ο Μιχάλης Σακέλλης, σημερινός τσιρίμπασης της Άττικα. Είκοσι και πέντε χρόνια μετά, ορισμένα αποσπάσματα ιντριγκάρουν για σχολιασμό. Για να δούμε μερικά κομμάτια που ξεχώρισα, τα bold γράμματα είναι από το ορίτζιναλ κείμενο:

 

Quote

Το Κράτος ασχολείται με ισορροπίες και το κοινωνικό κόστος(ψηφοθηρία) και οι εφοπλιστές προσπαθούν να αποσπάσουν ευνοική μεταχείριση, αντί να επενδύσουν και να γίνουν ανταγωνιστικότεροι. Έτσι βλέπουμε καθημερινά πως παράγονται αρνητικά αποτελέσματα που καλά γνωρίζουμε πως προετοιμάζουν την παράδοση της Ακτοπλοίας μας σε ξένα χέρια.

Πολύ εύστοχη διαπίστωση η οποία είναι και διαχρονικότατη, δυστυχώς. Άραγε τι έχει αλλάξει σήμερα? Τι κρίμα που μείναμε μόνο στην εύστοχη διαπίστωση.

 

Quote

Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι οι Εταιρείες Λαικής Βάσης έχουν προσφέρει σημαντικό έργο και αξιόλογες υπηρεσίας. Δεν υπάρχει όμως αμφιβολία ότι αποτελούν μονοπωλιακές καταστάσεις και βάζουν φραγμούς στην ανάπτυξη των ακτοπλοικών μας συγκοινωνιών γενικότερα.

Κάποτε ο Τζιμάκος ο Πανούσης σε μια από τις γνωστές του σάτιρες επί εποχής πολέμου στην πρώην Γουγκοσλαβία και με τις εκδηλώσεις συμπαράστασεις πρός τους Σέρβους στην Ελλάδα να έχουν χτυπήσει κόκκινο, είχε πεί "Άλλο πράμα να σε σφάζει ο Σέρβος κι άλλο ο Κροάτης. Ο Κροάτης δε θα κάνει καλή δουλειά, θα αφήσει αίματα, θα πάρει ώρα να ξεψυχήσεις, κακή δουλειά. Ενώ ο Σέρβος είναι επαγγελματίας, θα σε προσέξει, δε θα πονέσεις ενώ θα σου σφάξει και όλη την οικογένεια για να μη μείνουν μόνα τους τα παιδιά πίσω και κλαίνε". Αυτό μου θυμίζει αυτή η ατάκα, 25 χρόνια μετά. Το μονοπώλιο των εταιρειών Λαικής Βάσης είναι κακό και bad for business. Tο μονοπώλιο των εισηγμένων όπως σήμερα για παράδειγμα, είναι προφανώς διαφορετικό και ωφέλιμο. :rolleyes:

 

Quote

Εάν οι εταιρείες δεν αποκτήσουν το δικαίωμα επέκτασης των επενδυτικών δραστηριοτήτων τους σε όλες τις γραμμές, τότε κινδυνεύουμε όταν αρθεί το cabotage, να υπάρχουν 2 ή 3 ελληνικές ακτοπλοικές εταιρείες μόνο.

Είδαμε και τι έγινε όταν απέκτησαν το δικαίωμα οι ελληνικές εταιρείες. Σήμερα έχει μείνει 1 + 1 ημιθανής, με όλο τον κλάδο στα πόδια του ΥΕΝ και έρμαιο των διαθέσεων του Grimaldi. Τελικά όσοι διοικούσαν τότε αλλά κι αργότερα, δεν ήταν τόσο πεφωτισμένοι όσο ήθελαν να μας κάνουν να πιστέψουμε.

Link to comment
Share on other sites

Λίγους μήνες μετά το παραπάνω άρθρο του Μιχάλη Σακέλλη, ξεφυλλίζοντας παλιούς Εφοπλιστές, πέφτω επάνω στην πρώτη συνέντευξη του renaissance man Σταύρου Σουμάκη, έχοντας αναλάβει το ΥΕΝ. Εξασέλιδη συνέντευξη παρμένη από τον ίδιο το Σημαντώνη, λέω θα διαβάσουμε πολλά μαργαριτάρια από την Υπουργάρα για να σχολιάσουμε στο φόρουμ. Κι όμως, ζόνκ. Νούκου. Νάδα. Σε έξι σελίδες και με ορισμένες αρκετά αιχμηρές ερωτήσεις αυτός ο άνθρωπος κατάφερε να μην πεί τίποτα. Ούτε κοτσάνα, ούτε δέσμευση, ούτε βλακεία, ούτε υπόσχεση, ούτε κάποιο κραχτό ψέμμα, τίποτα. Mister Nothing. Έξι πυκνογραμμένες σελίδες με ευχολόγια, διαπιστώσεις, αοριστολογίες, εκατοντάδες λέξεις χωρίς κανένα ουσιαστικό περιεχόμενο. Αυτό ήταν το μέγεθος της ανυπαρξίας αυτού του ανθρώπου, που κόσμησε την πολιτική ζωή του τόπου για όσο διάστημα βρισκόταν εκεί. Από την άλλη, το να μιλάς τα ΠΑΣΟΚικά με τέτοια ευφράδεια και άνεση, όπως και να το κάνει κανείς είναι ένα ταλέντο.

Link to comment
Share on other sites

Τι να περιμένει κανείς να πεί, εντελώς ανίδεος απο ναυτιλιία (Μάμος ήταν😉) Δεν λέω οτι και άλλοι που πέρασαν απο το υπουργείο ήταν οι πλέον ειδικοί, αλλά τουλάχιστον προσπάθησαν να μάθουν...

Link to comment
Share on other sites

Πάμε 24 χρόνια πρίν, πίσω στο 1997. Σπάνια συνέντευξη στελέχους της ΑΝΕΚ στον Εφοπλιστή, ο κλήρος λαχαίνει στον Παύλο Φραγκογιάννη. Η ατάκα του "Είμαστε Ανίκητοι Στην Κρήτη" σήμερα αντηχεί σαν ανέκδοτο και προκαλεί τουλάχιστον μειδίαμα. Τη συγκρεκριμένη ατάκα βέβαια οφείλουμε να την δούμε υπό το πρίσμα του status quo και του κλίματος της εποχής εκείνης. Η ΑΝΕΚ και οι Μινωικές λύνουν και δένουν στο λιμάνι, στο ΥΕΝ, στην κυβέρνηση. Οι Μινωικές έχουν δρομολογήσει το περασμένο καλοκαίρι το Αριάδνη στις Κυκλάδες ενώ μη Κρητική εταιρεία δεν μπορεί να βάλει ούτε φουσκωτό για το Ηράκλειο, ταυτόχρονα περιμένουν και τον Ίκαρο. Η ΑΝΕΚ έχει αγοράσει πρός μετασκευή τα Κρήτη Ι και Κρήτη ΙΙ που βρίσκονται στο Πέραμα ενώ είναι υπό σκέψιν και για κανένα νεότευκτο, γενικά πάντως το μονοπώλιο κρατάει γερά.

 

Όπως και να έχει το πράγμα, όσοι ζήσαμε όλα αυτά τα χρόνια για την ΑΝΕΚ μας έρχεται στο μυαλό ο στίχος του Δαβίδ "πλούσιοι επτώχευσαν και επείνασαν". Για τις Μινωικές ισχύει και η συνέχεια "οι δε εξαγορασθέντες υπό του Ιταλού, ούκ ελαττωθήσσονται παντός αγαθού" :rolleyes:. Αμήν.  

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Καλοκαίρι 1995 και η Ceres διαφημίζει την καινούρια της γραμμή. Ποιά είναι αυτή? Είναι η γραμμή Θεσσαλονίκη - Χορευτό Πηλίου. Το παραθαλάσσιο χωριό αυτό βρίσκεται στην ανατολική πλευρά του Νομού Μαγνησίας στο ύψος της Ζαγοράς και η απόσταση καλύπτεται σε 2.5 ώρες με τα υδροπτέρυγα της εταιρείας. Τιμή εισιτηρίου στις 7,394 δραχμές ή περίπου 22 ευρώ σε σημερινά λεφτά.

 

Δε στέκομαι στο τι γραμμές υπήρχαν τότε και στο χρηματικό της υπόθεσης. Στέκομαι στο πως υπήρχαν ιδέες για νέες γραμμές και πως οι επιχειρηματίες τολμούσαν να κάνουν κάτι διαφορετικό και να δοκιμάσουν τι μπορεί να δουλέψει και τι όχι.

Link to comment
Share on other sites

Πάμε 35 χρόνια πίσω στην Καλαμάτα. Τι έγινε εκεί τότε? Είναι ο μεγάλος σεισμός του Σεπτεμβρίου του 1986 μεγέθους 6.2 Ρίχτερ που χτύπησε αλύπητα την περιοχή. Οι νεότεροι μπορείτε να βρείτε και σχετικά βίντεο στο youtube σχετικά με εκείνο το γεγονός. Από καθαρά καραβολατρική άποψη, η σύνδεση του συμβάντος με το χόμπι μας γίνεται γιατί 2 πλοία βρέθηκαν μέσα σε σύντομο χρονικό διάστημα για να συνδράμουν ποικιλοτρόπως τους πληγέντες. Αφ' ενός μεν το Πάρος το οποίο ήδη βρισκόταν εκεί για να ξεκινήσει δρομολόγια στη γραμμή των Κυθήρων και του Καστελλίου, τελικά έμεινε εκεί 6 μήνες.

%CF%894-19.jpg

 

Λίγο αργότερα και ο Γιάννης Λάτσης κινειτοποιείται και στέλνει ένα ποστάλι του που απασχολούταν στη Σαουδική Αραβία για να στεγάσει πληγέντες. Δεν είναι σκέτο Μαριάνα που αναφέρει το άρθρο, είναι το Μαριάνα 9. Τελικά και αυτό έκατσε εκεί μερικούς μήνες μέχρι να ομαλοποιηθεί η κατάσταση.

%CF%893-23.jpg

 

Η προσφορά της ναυτιλίας και σε αυτό το εθνικό emergency, ήταν για μια ακόμη φορά αξιόλογη.

 

Φωτογραφίες και ορισμένες πληροφορίες από το Μεσσηνία Press.

Link to comment
Share on other sites

Τρομερο βιντεο στο aylon απο το 1967 οπου βλεπουμε ενα ταξιδι με μοτορσιπ απο τη Μυτιληνη στην Αλεξανδρουπολη.Ο ορισμος του φορτωνω τα παντα ολα

Ξεκινημα με φορτωση ΙΧ στο καταστρωμα του πλοιου,ενω παραδιπλα ειναι φορτωμενα και καμια 10αρια αλογα με τροφη και ολα τα παρελκομενα.Υπαρχουν και σακια μαλλον με αλευρι που προκειται να φορτωθουν στο πλοιο .Το πλοιο εινια δεμενο μπροστα στην πλατεια Σαπφους.Οι γνωστες μπορουν να διακρινουν το ποσο εχει αλλαξει πλεον η περιοχη που φαινεται πισω απο το αγαλμα ,με ολα τα καφενεια,αλλα και τα υπολοιπα μαγαζια να εχουν μετατραπει εδω και πολλα χρονια σε καφετεριες.

Το πλοιο φαινεται να κανει και μια σταση στο Μολυβο.Δεν φαινεται η φορτωση αλλα εικαζω πως οτι φορτωθηκε εγινε με βαρκες.Διακρινονται πλανα και απο τη Σαμοθρακη.

Δυστυχως δεν φαινεται πουθενα το ονομα του πλοιου

Πραγματικα απιστευτη η ολη διαδικασια

 

Link to comment
Share on other sites

  • Nick the Greek changed the title to Το Χρονοντούλαπο της Ιστορίας

Εν πρώτοις να πω ότι άλλαξα τίτλο στο συγκεκριμένο topic. To "Μηχανή του Χρόνου" είναι συνδεδεμένο με τον Χρίστο Βασιλόπουλο, άσε που και συνδεδεμένο να μην ήταν είναι αθεράπευτα κλισέ. Οπότε διάλεξα το "Χρονοντούλαπο της Ιστορίας" που είναι πιο χαρακτηριστικό, και πιο ΠΑΣΟΚ :D.

 

Απόψε λοιπόν μεταφερόμαστε στο Ηράκλειο τση Κρήτης για να δούμε μια carte postale από τα 90s που ξεθάφτηκε από το σεντούκι του υπογράφοντος. Πρώταγωνιστούν ξεκινώντας από το πρώτο πλάνο το Καλλίστη(πρώην Κίμωλος) που τότε έκανε ημερήσιες εκδρομές στη Σαντορίνη. Πίσω του ο Ν. Καζαντζάκης και δίπλα από τον Καζαντζάκη διακρίνεται το φουγάρο του Άπτερα. Παραδίπλα βλέπει κανείς το κρουαζιερόπλοιο Deutschland και στο βάθος φυσικά η μοναδική σιλουέτα του Άρτεμις, πρώην Παναγία Τήνου.

 

Ο Καζαντζάκης βρέθηκε στη γραμμή μέχρι το 2000, το Καλλίστη από το 1997 και για καμιά 5ετία, ενώ το Άρτεμις ήταν εκεί στη δεκαετία του 90, άρα χρονολογικά η κάρτα πρέπει να τοποθετείται ανάμεσα στο 1997 και το 2000.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Μηχανή του χρόνου είπατε ; όχι! Μου κάνατε το τόπικ πασοκάδικο ; θα δείτε τι θα πάθετε😋

Να πάμε πίσω θέτε ; Trip Report θέτε ; τι θέτε ; 

Σωτήριο έτος 1937, μήνας  Ιούνιος και ο παππούς του γράφοντος, καίτοι  21 Μαΐων  αποφασίζει να εκδράμει εις Αγγλίαν.

Για να σας βάλω στο σκηνικό οι πρόγονοί μου ήταν γέννημα-θρέμμα Αιγυπτιώτες, ο δε παππούς ήταν άτακτος, ατίθασος, άφοβος, ορκισμένος εργένης (κάπως έτσι την πατάνε όλοι) ο οποίος γουστάρει περιπέτεια κάργα. Έτσι, παρέα με ένα φίλο του οργανώνουν το ταξίδι μεθοδικά (λέμε τώρα). Λιμάνι αναχώρησης ; άγνωστο, υποθέτω Αλεξάνδρεια, καθώς εκεί έμεναν. Λιμάνι προορισμού ; ποιος να ξέρει; Σάμπως έχει και σημασία ; Τελικός προορισμός η Λόντρα! Χρόνος ταξιδίου ; α, για να σας πω! Ποιος βιάζεται;  δε θα μας τρελάνετε εσείς!

Εταιρεία ; Στο πήγαινε η United Africa Company. Γενικές πληροφορίες για όποιον ενδιαφέρεται, εδώ. Σαν εταιρεία υφίσταται ακόμα αλλά πλέον είναι εκτός ναυτιλιακού κλάδου. Στην εποχή της στυλοβάτης του εμπορίου μεταξύ Αφρικής και γηραιάς Αλβιώνος.

Εδώ και ένας κατάλογος των πλοίων της.    

Για τι πλοία μιλάμε ; χοντρικά, στην εποχή που αναφέρω, από 3000 ως 6000-7000 τόνους, τα λεγόμενα φορτηγοποστάλια. Συνδυασμός πολλών χρήσεων και Άγιος ο Θεός!

Εν προκειμένω, επιβιβάστηκαν στο πλοίο MV  Gambian (νεότευκτο, εκείνη την εποχή, σύμφωνα και με τη σελίδα που ανέβασα) και βίρα! Πληροφορίες για το πλοίο και μια φωτογραφία του εδώ. Γερμανικό σκαρί, 5500 τόνων, αργότερα πέρασε και σε ελληνικά χέρια. Σε σημείωση πίσω από την πρώτη φωτογραφία που θα ανεβάσω αναφέρεται βέβαια σαν SS Gambian και οχι MV αλλά μάλλον μικρή σημασία έχει αυτό.

Ίσως αυτό το ταξίδι να μην έφτανε ποτέ, μέσω των διηγήσεών του, στ’αυτιά μου αν δεν λάμβανε χώρα μια…στούκα! Το Gambian λοιπόν χτύπησε εν πλω με κάποιο άλλο πλοίο (άγνωστο ποιο). Ο παππούς λοιπόν, μη σκεπτόμενος ότι 8.5 δεκαετίες αργότερα ο εγγονός του, ο οποίος τόσο του έμοιασε και ο οποίος τον έχει ακόμα για πρότυπο,  θα ανέβαζε αυτή την ιστορία σε παγκόσμια πρώτη στο shipfriends😁, σήκωσε τη μηχανή του και πήρε μια – και μοναδική φωτογραφία από το αποτέλεσμα της στούκας.

306971185_SSGambian(1).thumb.jpg.2982ab8819fe4c3b59bc7dcee0a7fbf4.jpg

Voila!  Δε βούλιαξαν βέβαια, έγιναν οι απαραίτητες επισκευές και συνέχισαν το ταξίδι τους κανονικότατα. Κατά τον παππού ο καπετάνιος του πλοίου τους τα είχε τσούξει, τώρα αλήθεια, ψέμματα, η μηχανή του χρόνου θα μας βοηθούσε να διαλευκάνουμε την υπόθεση – ίσως- ! Εντωμεταξύ πάντοτε με εντυπωσίαζε το πόσο μικροί φαίνονται οι άνθρωποι μέσα στο ρήγμα. Επίσης, το δόλιο το Gambian φαίνεται πως έχασε και τη μια του άγκυρα από τη σύγκρουση!

 Έχω βέβαια κάποια κενά, όπως πχ πως διάολο κατόρθωσε να πάρει αυτή τη φωτογραφία όντας έξω από το πλοίο ενώ στην ουσία ήταν επιβάτης. Διότι, όπως θα δούμε παρακάτω, ήταν επιβάτης του Gambian. Τέλος πάντων, παρελθόν χωρίς ερωτηματικά δεν νοείται. Σα να αχνοθυμάμαι από τις διηγήσεις του ότι είχαν αποβιβαστεί για κάποια ώρα, αλλά οι υπόλοιπες λεπτομέρειες έχουν διαγραφεί από το σκληρό μου...

746921405_IMG2_0001(2).thumb.jpg.896924734514cdf0d57d52082954ba14.jpg

Δε νομίζω πάντως το ταξίδι ή το ατύχημα να τους πτόησε, καθότι μετά το ατύχημα, εθεάθησαν στο κατάστρωμα στις γνωστές σε όλους μας από ταινίες εποχής chaises-longues (μου θυμίζουν και κάτι αντίστοιχες που είχε το ΣΑΠΦΩ τη δεκαετία του ’80 όταν παιδάκι πήγαινα στο νησί με τους δικούς μου). Πίσω από τη φωτογραφία υπάρχει η σημείωση "SS Gambian, after the accident, June 1937".  Προσέξτε τώρα τη διαφορά με τα σημερινά δεδομένα. Κουστούμι-γραβάτα, δανδήδες σε φορτηγοποστάλι τη δεκαετία του ‘30, από Αίγυπτο για Λονδίνο που μόνο ο διάολος ξέρει πόσες μέρες θα έκαναν. Κι εμείς πάμε για ένα δωδεκάωρο στη Λέσβο με φόρμες και γενικώς ντυμένοι όσο πιο άνετα γίνεται. Άλλες εποχές όπου ο χρόνος κυλούσε σαφώς πιο αργά και που τα πάντα ήταν μετρημένα και είχαν λόγο.

Τώρα όταν μιλάμε για φορτηγοποστάλια στο μυαλό των περισσότερων έρχονται εικόνες όπου άνθρωποι και εμπορεύματα στοιβάζονται σε ζωώδεις συνθήκες. Φαίνεται όμως πως δεν ίσχυε κάτι τέτοιο για το SS Wahehe με το οποίο ο παππούς επέστρεψε στα πάτρια εδάφη κάπου ένα μήνα μετά.  Εταιρεία η Woermann Linie AG (ελάχιστες πληροφορίες εδώ)  η οποία εκτελούσε δρομολόγια μεταξύ Αφρικής και Γερμανίας. Περισσότερες πληροφορίες για το πλοίο εδώ. Αν δεν έχω μπερδευτεί με το πλοίο, φαίνεται πως έγινε μετασκευή το 1934 και μετετράπη σε...refrigerated cargo liner! Άλλοι καιροί άλλα ήθη...Φαίνεται πάντως πως το SS Wahehe, αν και σκάφος του 1922 διέθετε για τους επιβάτες του πολλές ανέσεις, μεταξύ των οποίων και…πισίνα.

1148916393_IMG3_0001(2)3.thumb.jpg.005f349b71220210e4aceb17040544f3.jpg

Ιδού ο μετέπειτα παππούς, τότε νιάτο να ποζάρει δίπλα της με το ημερολόγιο να γράφει στην πίσω πλευρά της φωτογραφίας 9/7/1937. Σα κατασκευή μάλλον είχε τεράστια διαφορά σε σχέση με το πώς ξέρουμε εμείς τις πισίνες καθώς βλέπω και περισσότερο μαντεύω πως είναι μάλλον πάνω στο κατάστρωμα και όχι μέσα σε αυτό. Υποθέτω όμως πως δεν πέρασαν και άσχημα...

Κι επειδή μιλάμε για Έλληνες (έστω του εξωτερικού) και για ελληνική νοοτροπία, το ταξίδι τελείωσε με τρόπο καθαρά ελληνικό: Αφού οι ήρωες της ιστορίας μας έφαγαν όλα τους τα λεφτά σε –Κύριος οίδε- ποιες διασκεδάσεις και ακολασίες ο παππούς, γόνος εύπορης οικογένειας, απέστειλε τηλεγράφημα στη μητέρα του αιτούμενος χρήματα. Σε γλώσσα της εποχής: «παρακαλώ όπως μου αποστείλατε χρήματα δια τον ναύλον μου. ΣΤΟΠ» Στα σημερινά μέτρα: «μάνα στείλε φράγκα, μείναμε ρέστοι και ταπί, δεν έχω ούτε για τα εισιτήρια»…

Εννοείται πως πάσα πληροφορία για το ταξίδι, τα πλοία, τις εταιρείες κλπ είναι παραπάνω από ευπρόσδεκτη!

 

 

ΥΓ: η πρώτη φορά που βάζω υδατογράφημα σε φωτογραφίες, παρακαλώ όπως με συγχωρήσετε, αλλά οι λόγοι είναι ευνόητοι.

 

Edited by proud_ionian
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Πάντα γλαφυρές και ενδιαφέρουσες οι περιγραφές σου, shukran! Μου θυμίζει η όλη φάση κάτι ταινίες από έργα της Agatha Christie με τη Βρετανική αριστοκρατία της εποχής να κάνει θαλασσινά ταξίδια και να ντύνονται με κοστούμι για να φάνε πρωινό:D. Είχα ακουστά την Palm Line, όπως έγινε μετέπειτα γνωστή η πρώην United Africa Company και έχω δεί πολλές φωτογραφίες πλοίων της με το χαρακτηριστικό γκρί hull και το ακόμη πιο χαρακτηριστικό πράσινο φουγάρο με το φοινικόδεντρο. Αλλά δεν είχα ιδέα πως υπήρχε τέτοια προιστορία από πίσω.΄Εχω να συνεισφέρω ένα link με φωτο του Wahehe.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Εξαιρετικο βιντεακι ανεβηκε στο aylon με το κολπο της Ελευσινας απο το 1975

Πρεπει να ειναι τραβηγμενο απο το γνωστο πλατωμα ,πανω απο τα ναυπηγεια.Απιστευτο το ποσα πλοια ειναι στις ντανες.Σε καποιες πρεπει να ειναι πανω απο 20-30 βαπορια

 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Αλλο ενα εκτπληκτικο βιντεο απο το aylon,αυτη τη φορα απο την Ερετρια του 1966

Μετα το 2ο λεπτο βλεπουμε εικονες απο το λιμανι της Ερετριας,τη φορτωση στο ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ K ,συναντηση εν πλω με το ΠΟΛΥΞΕΝΗ Θ και ολα αυτα με ανοιχτους καταπελτες.Τις ομορφες εικονες συπληρωνουν τα αυτοκινητα καθως και τα λεοφωρεια της εποχης

 

Link to comment
Share on other sites

Λογικά ήταν στο ξενοδοχείο στο Νησί των Ονείρων γυρισμένο . Οι ανοικτοί καταπέλτες βοηθούσαν στο να μπει κάποιο αμάξι ακόμα , εκείνες τις εποχές.

Η γραμμή τότε είχε πάνω από 10 πλοία . Τέλος το ΚΤΕΛ για Κύμη και ότι ενδιάμεσο , δεν πήγαινε από Χαλκίδα , αλλά μέσω Ωρωπού-Ερέτριας .

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Το πιο ενδιαφερον κομματι απο το βιντεο του Aylon ,αφορα το λιμανι της Μυτιληνης

Μπορουμε να δουμε το εμπορικο λιμανι οπως ηταν τοτε,χωρις το παρκινγκ.Υπαρχουν αρκετα κτηρια,λογικα αποθηκες ,καποια απο τα οποια σημερα εχουν γκρεμιστει.Τελειως αδιαμορφωτος και ο χωρος που σε πηγαινει στο καφενειο με το φαναρι,καθως και ολη η περιοχη αναμεσα στη νομαρχια και στο εμπορικο λιμανι ,οπου σημερα υπαρχουν καποιες καφετεριες και ταβερνες .Στο μεσα λιμανι κλασικη εικονα τα δυο πλοια του Δημακη ,και αλλο ενα μικροτερο δεμενο χοντρικα στο σημειο που σημερα δενει το ΙΩΑΝΝΗΣ Σ.

Στο επιβατικο λιμανι ,εκτος απο το τζενεραλαδικο ,διακρινεται και χωρος αναμονης επιβατων,οπου τοτε και μεχρι περιπου το τελος της δεκαετιας του 80 ηταν ενας ανοιχτος χωρος με καρεκλες με ενα απλο σκεπαστρο απο πανω.Χρονια θυμαμαι να ειναι ο ιδιος με διαφημηση ουζου της ΕΠΟΜ στο σκεπαστρο

 

 

Link to comment
Share on other sites

Ανοίγοντας το αποψινό χρονοντούλαπο, δεν πάμε πίσω και τόοοσο παλιά. Μόλις στο 1979, τόπος είναι η Κώς και στην ακόλουθη φωτογραφία από το flickr και το χρήστη fotogake, βλέπουμε πως γινόταν η τροφοδοσία του νησιού.

6046412614_03f8423e89_b.jpg

 

Προσέξτε τα σακιά με τσιμέντα Ηρακλής, μετά τα διπλά τούβλα που τα πετάει ο εργάτης στον αέρα για να τα πιάσει αυτός που φορτώνει το φορτηγάκι που κατά πάσα πιθανότητα είναι τρίκυκλο. Παραμέσα έχουμε καφάσια με καμιά ρετσίνα ίσως, δεν μπορώ να διακρίνω. Και στο βάθος το επιβατηγό Δελφίνι. Για όσους θυμάστε αυτές τις εικόνες που είχα μοιραστεί πρίν λίγα χρόνια από την Ινδονησία, συνειδητοποιείτε πως δεν ήταν πρίν πολύ καιρό που και η χώρα μας ήταν σε παρόμοια μοίρα.

Link to comment
Share on other sites

εκεινη την περιοδο ετσι ηταν παντου στην Ελλαδα @Nick the Greek

ισως και χειροτερα απο την ινδονησια.

αντιστοιχες μνημες εχω απο το θιακι, οπου ξυλινα καϊκια ερχονταν πατρα ή αστακο και φορτωναν καθε ειδους προμηθειες, με τον τροπο που βλεπουμε στη φωτο

Link to comment
Share on other sites

Να προσθέσω πως την ίδια εικόνα τη συναντούσε κανείς στα νησιά του Αιγαίου ακόμα και τη δεκαετία του 80 ίσως και 90.Το χειρότερο ήταν τα τσιμέντα,πολύ βάρος και όλα με τα χέρια.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...