Jump to content
Shipfriends

Ένας Αιώνας Ελληνικά Επιβατηγά Πλοία


Recommended Posts

31-1518081.jpg

πηγη: ΑΠΕ

Μία πρωτότυπη όσο και ιδιαίτερης σημασίας έκθεση με τίτλο “Ένας Αιώνας Ελληνικά Επιβατηγά Πλοία» του Γεωργίου Μ. Φουστάνου, εγκαινιάζεται την Τετάρτη 21 Ιανουαρίου 2009 στο Ίδρυμα Ευγενίδου (Λεωφόρος Συγγρού 387 , Π. Φάληρο, είσοδος από οδό Πεντέλης 11).

Η έκθεση περιλαμβάνει περισσότερα από 125 ελληνόκτητα επιβατηγά πλοία, τα οποία παρουσιάζονται μέσα από 700 και πλέον φωτογραφίες εποχής, άρθρα, και έντυπο υλικό, που εκτίθενται για πρώτη φορά στο Ελληνικό κοινό.

Οι επισκέπτες θα έχουν την ευκαιρία «να ξεναγηθούν» μέσω της εικόνας στα σημαντικότερα πλοία που χάραξαν την πορεία της ελληνόκτητης επιβατηγού ναυτιλίας στον διεθνή χώρο στη διάρκεια του αιώνα που πέρασε και να έρθουν σε επαφή με ένα σημαντικό κομμάτι της ιστορίας.

Ξεκινώντας από το πρώτο ελληνικό μεταναστευτικό υπερωκεάνειο «Μωραΐτης», το οποίο ναυπηγήθηκε στην Αγγλία το 1907, η έκθεση συνεχίζει με γνωστά επιβατηγά πλοία που άλλοτε συνέδεσαν τους πλόες τους με το όνειρο χιλιάδων Ελλήνων για μια καλύτερη ζωή σε τόπους μακρινούς, όπως την Αμερική και την Αυστραλία, ενώ άλλοτε υπηρέτησαν με επιτυχία τον χώρο του παγκόσμιου τουρισμού, ως κρουαζιερόπλοια.

Μέσα από την χρονολογική παρουσίαση των πλοίων, διαφαίνονται οι μεγάλες προσπάθειες που κατέβαλλαν διαχρονικά διακεκριμένοι Έλληνες εφοπλιστές κυρίως της ποντοπόρου ναυτιλίας, για να εξυπηρετήσουν τις ανάγκες και να ανταποκριθούν στις προκλήσεις που παρουσίαζε ανέκαθεν ο τομέας της επιβατηγών πλοίων.

Η έκθεση “Ένας Αιώνας Ελληνικά Επιβατηγά Πλοία» ακολουθεί την έκδοση του ομότιτλου βιβλίου του συγγραφέα και ιστορικού ερευνητή κ. Γεωργίου Μ. Φουστάνου, το οποίο κυκλοφόρησε πρόσφατα από την “Αργώ Εκδοτική-Διαφημιστική Μ.Ε.Π.Ε.”.

Η έκθεση, η οποία παρουσιάζεται σε δύο γλώσσες (ελληνικά-αγγλικά), θα διαρκέσει από την Πέμπτη 22 Ιανουαρίου έως Κυριακή 8 Φεβρουαρίου 2009, με ελεύθερη είσοδο για το κοινό.

Ώρες λειτουργίας: Δευτέρα και Τρίτη : 10.00-13.00, Τετάρτη έως Κυριακή: 10.00-20.30

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

σε γνωστο βλιβλιοπωλειο που το ζητησα χτες, μου ειπαν οτι ο εκδοτης ζητησε να του επιστραφουν:eek: οσα κομματια ειχαν ηδη διατεθει στα βλιβλιοπωλεια και θα ξανακυκλοφορησουν σε λιγες εβδομαδες:confused:

Link to comment
Share on other sites

Να υπενθυμίσουμε ότι σήμερα πραγματοποιούνται τα εγκαίνια της έκθεσης.

Η έκθεση, η οποία παρουσιάζεται σε δύο γλώσσες (ελληνικά-αγγλικά), θα διαρκέσει από την Πέμπτη 22 Ιανουαρίου έως Κυριακή 8 Φεβρουαρίου 2009, με ελεύθερη είσοδο για το κοινό.

Ώρες λειτουργίας: Δευτέρα και Τρίτη : 10.00-13.00, Τετάρτη έως Κυριακή: 10.00-20.30

Link to comment
Share on other sites

Πηγα και γω και ειδα την εκθεση σαν καλος shipfriend που ειμαι. Θα μπορουσε να ειναι ακομα ποιο πλουσια σε υλικο αν ειχε συμπεριλαβει περισσοτερα ΕΓ/ΟΓ και κρουαζιεροπλοια. Αλλα οποιος κατσει και διαβασει τις λεζαντες ειδικα απο το 1970 και πριν κατι καινουριο μαθαινει. Το περιμενα καλυτερο παντως για να πω την αληθεια.

Link to comment
Share on other sites

...Θα μπορουσε να ειναι ακομα ποιο πλουσια σε υλικο αν ειχε συμπεριλαβει περισσοτερα ΕΓ/ΟΓ και κρουαζιεροπλοια... Το περιμενα καλυτερο παντως για να πω την αληθεια...

Με σεβασμό στην προσπάθεια του δημιουργού της, οι παρόντες shipfriends λίγα έχουν να προσθέσουν στις ήδη πλούσιες γνώσεις τους. Για αρχάριους του είδους είναι μιά χαρά. Ωστόσο όλα τα λεφτά είναι μιά ασπρόμαυρη φωτογραφία του Π. Παναγόπουλου όταν ήταν κάτω των 40 ;).

Link to comment
Share on other sites

Καλημέρα

Επισκέφτηκα την έκθεση την περασμένη Πέμπτη και από τη μία συγχαίρω τον εμπνευστή για την επιλογή του να δημοσιεύσει τέτοιας ποιότητας αρχειακό υλικό καθώς και τμήμα της συλλογής του Lawrence Dunn.

Το μόνο μου παράπονο είναι η πρακτική του συγγραφέα να μην τεκμηριώνει με λεζάντες τις υπέροχες κατά τα άλλα φωτογραφίες. Ανάλογη πρακτική έχει και στα άλλα του βιβλία (Βασιλείς των Ωκεανών, 100+7 κλπ).

Ναι μεν έχει σύντομο ιστορικό του κάθε πλοίου αλλά που και πότε βλέπουμε το κάθε πλοίο ούτε λέξη. Αν μη τι άλλο στα βιβλία του Lawrence Dunn αυτή η τεκμηρίωση είναι υπαρκτή.

Όσον αφορά την επιλογή των πλοίων αυτή είναι τελείως υποκειμενική, και σε ένα βιβλίο αυτού του μεγέθους είναι αδύνατο να χωρέσουν τα πάντα.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Ως γνήσιος Έλλην (από γεννήσεως) πήγα στο παραπέντε να δω την έκθεση. Η έκθεση δεν είναι τίποτα περισσότερο από μια παρουσίαση του ίδιου του βιβλίου, συνεπώς σαν έκθεση δεν λέει τίποτε παραπάνω από αυτό. Απλώς, η έκθεση δίνει την δυνατότητα να δουν το υλικό πολύ περισσότεροι από όσους θα αγοράσουν το βιβλίο. Από εκεί και πέρα, όσον αφορά το ίδιο το βιβλίο είναι πάρα πολύ εντυπωσιακό το φωτογραφικό υλικό, αλλά είναι και αποσπασματικό. Εστιάζει κυρίως σε μεγάλα πλοία που έκαναν κυρίως Διεθνείς γραμμές και κρουαζιερόπλοια και ανήκαν στις μεγάλες εταιρείες της εποχής. Απουσιάζουν τα μικρά πλοία της ακτοπλοϊας και κάνει και ένα άλμα από τα προπολεμικά πάει κατευθείαν στα νεότευκτα της περασμένης δεκαετίας, με μια στάση στα πλοία του Ευθυμιάδη και των Τυπάλδων. Απολύτως κατανοητή αυτή η επιλεκτικότητα του συγγραφέα, καθώς θα χρειάζονταν 10 τέτοια βιβλία για να καλυφθούν πλήρως όλα τα πλοία και οι εταιρείες που πρωταγωνίστησαν σε αυτά τα 100 χρόνια. Και συμφωνώ ότι θα έπρεπε να υπάρχει πληρέστερη τεκμηρίωση των φωτογραφιών

Τι μου άρεσε? Βλέποντας όλο αυτό το υλικό μαζεμένο βλέπει κανείς τη έκταση των μετασκευών που είχαν όλα αυτά τα πλοία. Σχεδόν κανένα δεν ήταν ίδιο με το αρχικό που ναυπηγήθηκε. Επίσης, διατρέχοντας την έκθεση βλέπει καθαρά την επανάσταση που έφερε η ναυπήγηση του ΕΓΝΑΤΙΑ της ΕΛΜΕΣ. Το πρώτο νεότευκτο ΕΓ/ΟΓ σε μια εποχή που μετασκεύαζαν τάνκερ σε ΕΓ/ΟΓ, όπως τα κρητικά του Ευθυμιάδη. Βλέποντας το ΦΑΙΣΤΟΣ (γύρω στα 1965) έβαλα τα γέλια αναλογιζόμενος ότι οι Κρητικοί έχουν παράπονα από τα σημερινά τους πλοία. Έχει και μια ωραία φωτό του ΦΑΙΣΤΟΣ που πάει το βαρκάκι να πάρει τον κάβο για να δέσει. Προφανώς θα ήταν φημισμένο για τις ελικτικές του ικανότητες.

Επίσης, περιδιαβαίνοντας την έκθεση βλέπεις πόσες εταιρείες κολοσσοί ήλθαν και παρήλθαν...και εμείς σκούζουμε μήπως κλείσει καμιά σημερινή εταιρειούλα. Ματαιότης ματαιοτήτων, όλα εδώ θα μείνουν.:D

Τέλος διαβάζοντας το κείμενα για το ΑΙΓΑΙΟΝ του Τυπάλδου, είδα μια λεπτομέρεια σημαδιακή που την αγνοούσα. Το πλοίο πουλήθηκε για διάλυση στη Savona και κατά το τελευταίο αυτό ταξείδι, λόγω κακοκαιρίας, προσάραξε κοντά στη Civitavecchia. Και αυτό έγινε στις 2 Δεκεμβρίου 1966...σχεδόν μια βδομάδα πριν το ναυάγιο του ΗΡΑΚΛΕΙΟΝ.

Και μια εντελώς προσωπική άποψη. Περιδιαβαίνοντας έκανα και "καλλιστεία πλοίων", για να δω ποιό θα μου έρεσε περισσότερο. Αφού βασανίσθηκα πολύ...κατέληξα ότι αυτό που μου έκανε ένα κλικ παραπάνω ήταν το ΑΧΙΛΛΕΥΣ του Νομικού. Βέβαια έπαιζε χωρίς αντίπαλο, καθώς απουσίαζε από την έκθεση το Κανάρης κλπ:rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
Από εκεί και πέρα, όσον αφορά το ίδιο το βιβλίο είναι πάρα πολύ εντυπωσιακό το φωτογραφικό υλικό, αλλά είναι και αποσπασματικό. Εστιάζει κυρίως σε μεγάλα πλοία που έκαναν κυρίως Διεθνείς γραμμές και κρουαζιερόπλοια και ανήκαν στις μεγάλες εταιρείες της εποχής. Απουσιάζουν τα μικρά πλοία της ακτοπλοϊας και κάνει και ένα άλμα από τα προπολεμικά πάει κατευθείαν στα νεότευκτα της περασμένης δεκαετίας, ...
Τα παραπονά μου εισακούσθηκαν:rolleyes:...και φέτος ο κ. Φουστάνος και το Ευγενίδειο...επανέρχονται δριμύτεροι με την έκθεση: «Ελληνική Ακτοπλοΐα 1945-1995». Η έκθεση ξεκινάει από την Τετάρτη 28 Απριλίου έως την Κυριακή 15 Μαΐου 2010, με ελεύθερη είσοδο για το κοινό. Ωρες λειτουργίας: Δευτέρα και Τρίτη: 10.00-13.00, Τετάρτη έως Κυριακή: 10.00 - 20.30.

Και βεβαίως είναι πατριωτικό καθήκον μας να πάμε.:)

Link to comment
Share on other sites

Για όσους αδημονούν να δουν τι θα έχει η έκθεση καθώς και το βιβλίο που μάλλον έχει ήδη εκδοθεί, αν όχι κάποια από αυτές τις ημέρες θα κυκλοφορήσει, μια ματιά στο:

ftp://eugen.eugenfound.edu.gr/

και στη συνέχεια:

Ελληνική_Ακτοπλοια_1945-1955

θα τους οδηγήσει στις σχετικές φωτογραφίες.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Πήγα απόψε στην έκθεση στο Πλανητάρειο του Φαλήρου. Τη συνιστώ ανεπιφύλακτα σε όλους. Μέσα σε μία τεράστια αίθουσα θα βρείτε όλη την μεταπολεμική ιστορία της ακτοπλοίας μας μέχρι το 1995, λίγο πριν μπουν στη ζωή μας τα highspeed, blue star και παλάτια. Πολύ καλή προσπάθεια που κάθε καραβολάτρης πρέπει να επιβραβεύσει με την παρουσία του . Η είσοδος ΕΛΕΥΘΕΡΗ.

Link to comment
Share on other sites

Και γω περασα απο την εκθεση και μου εκανα ενα προωρο εορταστικο δωρο (δεν ειχα ακουσει τα νεα μετρα:D) το βιβλιο που εχει πανω κατω το ιδιο περιεχομενο. Δε θελω να φανω μυστηριος αλλα ειδικα στο βιβλιο υπαρχουν καποιες χτυπητες ανακριβιες οπως οτι το Πρεβελης ονομαστηκε προσωρινα Ταλως οτι το Εξπρες Αδωνις πουληθηκε για σκραπ το 2006 και καποια αλλα ακομα ομορφα. Εμφανης η απουσια του Επτανησος οπως και ορισμενων του Πολεμη. Κατα τα αλλα ειδικα η ιστορια και οι φωτογραφιες πριν το 1980 πραγματικα διδακτικα και πρωτογνωρα.

Link to comment
Share on other sites

Αν κατάλαβα καλά από τις διάφορες κουβέντες που έφτασαν στα αυτιά μου ο συγγραφέας και διοργανωτής της έκθεσης επικεντρώθηκε μόνο στα πλοία του Πειραιά γιαυτό και απουσιάζουν αυτά που ανέφερε ο φίλος Neptune όπως και πολλά άλλα σημαντικά.

Σίγουρα όμως είναι μια μοναδική ευκαιρία να δει κανείς τη ιστορία της ελληνικής ακτοπλοϊας μέσα από την εντυπωσιακή συλλογή φωτογραφιών και αρχειακού υλικού.

Αξίζει τον κόπο η επίσκεψη και φυσικά και η αγορά του βιβλίου.

Link to comment
Share on other sites

Ναι, μιλάμε για λιμάνι Πειραιά και μόνο. Απουσιάζουν ΕΠΤΑΝΗΣΟΣ, ΠΗΝΕΛΟΠΗ Α, ΣΟΥΠΕΡΦΕΡΡΥ, ΜΠΑΡΙ ΕΞ, ΧΡΥΣΗ ΑΜΜΟΣ, ΚΑΠΕΤΑΝ ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ, κλπ. Απουσιάζει βέβαια και το ΜΥΤΙΛΗΝΗ. Το ενδιαφέρον εντοπίζεται κατά τη γνώμη μου στις εποχές που εμείς δεν προλάβαμε, ανάλογα βέβαια και με την ηλικία του καθενός. Προσωπικά, ελάχιστα πράγματα γνώριζα για την προ του 75-76 εποχή.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...