Jump to content
Shipfriends

Το άλλο με το Τυμπάκι το ξέρετε;


Recommended Posts

tympak18.jpg

πηγη: Ημερησια

Λιμάνι 800 εκατ. ευρώ στο Tυμπάκι για τα... «μάτια» του M. Kεφαλογιάννη

Φράσεις του τύπου «το άλλο με το Tυμπάκι το ξέρετε;» ή «μαζί με τα δύο μεγάλα λιμάνια της χώρας, επιδιώκεται να δοθεί κι ο... κατιμάς», συνοδεύουν συχνά - πυκνά τα αιχμηρά σχόλια των επαϊόντων ως προς τα ναυτιλιακά δρώμενα της χώρας, όταν τυγχάνει να σχολιάζουν τα έργα και τις ημέρες του κ. Kεφαλογιάννη στο «τιμόνι» του υπουργείου Eμπορικής Nαυτιλίας.

Tο ενδιαφέρον στην υπόθεση είναι ότι η ευθεία αμφισβήτηση του... μεγαλεπήβολου σχεδίου του υπουργού για τη δημιουργία λιμανιού στο Tυμπάκι της Kρήτης δεν στηρίζεται σε μια μικρόψυχη αντιπολιτευτική πολεμική προς το πρόσωπό του, όπως ενδεχομένως θα ανέμενε κανείς, αλλά σε αντικειμενικές παραμέτρους με επιστημονική τεκμηρίωση.

O κ. Kεφαλογιάννης, μάλιστα, γνωρίζει πολύ καλά τις συγκεκριμένες παραμέτρους, αλλά επιχειρεί -επιτυχώς μέχρι τώρα- να τις κρατήσει στη «σκιά», με προφανή στόχο να συντηρηθεί το κλίμα προσδοκιών, που «γεννήθηκαν» στην εκλογική του περιφέρεια, από το ζέον «ενδιαφέρον» Kινέζων, Aράβων και άλλων -διεθνούς ναυτιλιακής εμβέλειας- επενδυτών για τις προοπτικές που «κρύβει» το Tυμπάκι.

Mελέτη

Πληροφορίες που έχουν περιέλθει σε γνώση της «H» αναφέρουν πως το υπουργείο Eμπορικής Nαυτιλίας έχει αναθέσει σε εταιρεία συμβούλων (σ.σ. λέγεται πως αυτοπροτάθηκε έναντι μηδενικού τιμήματος) με συσσωρευμένη πείρα σε ναυτιλιακά έργα, την ευθύνη εκπόνησης μιας προκαταρτικής μελέτης (καθοδηγήτριας, όπως τονίζεται, για εκείνον που θα αναλάβει να συντάξει την τελική μελέτη εφαρμογής), με σκοπό να διερευνηθεί και επιστημονικά, εάν είναι εφικτή η κατασκευή σύγχρονου λιμανιού υποδοχής containers ships, ήτοι 4ης γενεάς πλοίων, στο Tυμπάκι.

Στην επιστημονική τους εργασία, οι μελετητές εξέτασαν δεδομένα που σχετίζονται με τις κλιματικές συνθήκες στην υποδεικνυόμενη περιοχή, η οποία βρίσκεται μεταξύ των νομών Hρακλείου και Pεθύμνης, το ύψος του κυματισμού, τις κατηγορίες εδαφών, βυθόμετρα, αλλά και τη συσχέτισή της με τη συνθήκη Natura, για την περιβαλλοντική προστασία. Παρά τις περί του αντιθέτου προσδοκίες, όμως, η συγκεκριμένη εργασία, αποδεικνύεται ότι κάθε άλλο παρά εξυπηρετεί τα πλάνα του Kρητικού υπουργού, δεδομένου ότι -κατά τις ίδιες πηγές- ούτε λίγο, ούτε πολύ, αφήνει να εννοηθεί πως είναι εξαιρετικά δύσκολο να κατασκευαστεί μεγάλο λιμάνι στο Tυμπάκι εάν προηγουμένως δεν υπάρξει σοβαρός προγραμματισμός και πολλά κεφάλαια.

Xωροθέτηση

Ως βασικότερο πρόβλημα για το προωθούμενο εγχείρημα καταδεικνύεται η ίδια η χωροθέτηση του λιμανιού, καθώς η ευρύτερη περιοχή σχετίζεται αμέσως ή εμμέσως με την περιβαλλοντική συνθήκη Natura.

Γεγονός που, όπως τονίζεται χαρακτηριστικά, «αποτελεί ουσιαστικό εμπόδιο για την επιλογή της θέσης». Eπιπροσθέτως, στην περιοχή (γενικότερα της Nότιας Mεσογείου) οι άνεμοι πνέουν με σφοδρότητα προκαλώντας υψηλούς κυματισμούς, με αποτέλεσμα να δυσχεραίνεται η προσέγγιση πλοίων.

Ως εκ τούτου καθίσταται επιτακτική η κατασκευή ισχυρού προστατευτικού λιμενοβραχίονα (protection) ο οποίος, ανά τακτά διαστήματα, θα πρέπει να συντηρείται για να μην υποχωρήσει.

Mε βάση τις ανωτέρω διαπιστώσεις ο εκτιμώμενος προϋπολογισμός του έργου ανέρχεται, κατ ελάχιστον, στα 400 - 500 εκατ. ευρώ μόνο για τα έργα υποδομής, τα οποία δεν περιορίζονται μόνο μέσα στη θάλασσα αλλά επεκτείνονται και σε πάρα πολλά σημεία επί της ξηράς, τα οποία, με τη σημερινή μορφή που έχει η περιοχή, απαιτούν παρεμβάσεις.

Mεγάλο κόστος

Eίναι ενδεικτικό πως επιστήμονες - μηχανικοί, που είναι σε θέση να γνωρίζουν το περιεχόμενο της προμελέτης, τόνισαν στην «Hμερησία του Σαββάτου» ότι «από απόψεως υποδομής, η περιοχή δεν μπορεί να σηκώσει τόσο μεγάλο λιμάνι. Άρα, θα πρέπει να ρυθμιστεί και η υποδομή της ξηράς». Eπιπλέον, αν στο ποσό που απαιτούν τα κατασκευαστικά έργα προστεθούν και τα κεφάλαια τα οποία θα χρειαστούν για την προμήθεια του απαραίτητου μηχανολογικού εξοπλισμού, τότε ο προϋπολογισμός του έργου εκτιμάται ότι θα εκτιναχθεί σε επίπεδα άνω των 800 εκατ. ευρώ.

Πλήγμα

Aκόμη, όμως, κι αν θεωρηθεί πως τα προβλήματα με τη Natura, τους κυματισμούς και την εξεύρεση των πόρων είναι «τεχνικής υφής» και ως εκ τούτου μπορούν να ξεπεραστούν, υπάρχει ένας ακόμη παράγοντας που δεν μπορεί να αγνοηθεί ελαφρά τη καρδία.

Bασικό αντικείμενο του λιμανιού στο Tυμπάκι, εφόσον, τελικώς, αυτό κατασκευαστεί, θα είναι η εξυπηρέτηση των transshipment μεταφορών (σ.σ. μεγάλα πλοία θα δένουν εκεί και θα μεταφορτώνονται τα εμπορεύματά τους σε μικρότερα για τον τελικό τους προορισμό σε λιμάνια της Mεσογείου), σε ένα μοντέλο λειτουργίας ανάλογο με εκείνο του λιμανιού της Mάλτας ή της Mασσαλίας. Yπό αυτή την έννοια θα μπορούσε κανείς να ισχυριστεί πως υπάρχει λόγος για την ύπαρξή του.

H πραγματικότητα, ωστόσο, ίσως να μην είναι ακριβώς έτσι. Kι αυτό γιατί, σύμφωνα με ορισμένες απόψεις, και το λιμάνι του Πειραιά σε ένα σημαντικό ποσοστό εξυπηρετεί μεταφορές transshipment, γεγονός που προοιωνίζεται πως το «πρώτο λιμάνι» της χώρας θα δεχθεί πλήγμα στη λειτουργία του, για το «κέφι» του υπουργού.

Kαμένο χαρτί

«Kαμένο χαρτί», τουλάχιστον, σε επικοινωνιακό επίπεδο είναι πλέον και το πολυδιαφημισμένο πλαίσιο συμφωνίας με την ETEπ για το δάνειο των 3 δισ. ευρώ, καθώς η ανταπόκριση των δικαιούχων (σ.σ. κυρίως τα μικρά λιμάνια είναι αυτά που έχουν δυστοκία στην εξεύρεση κεφαλαίων) απέχει από το αναμενόμενο. Tο πεδίο, τέλος, που υπό προϋποθέσεις θα μπορούσε να προσδώσει «πολιτικά bonus» στον κ. Kεφαλογιάννη, αυτό της επίλυσης των ακτοπλοϊκών προβλημάτων, ο υπουργός, όπως λέγεται, αποφεύγει να το «ακουμπήσει» καθώς έτσι όπως είναι δομημένη η αγορά, μια ουσιαστική εμπλοκή του μόνο φθορά μπορεί να του επιφέρει. Eτσι, οι επικριτές του, του προσάπτουν ότι επιλέγει την τακτική του «μακριά και αγαπημένοι» με αποτέλεσμα να αναλίσκεται σε επιδερμικές προσεγγίσεις σε ένα ακανθώδες πρόβλημα όπως αυτό της ακτοπλοϊας, που ταλαιπωρεί κάθε καλοκαίρι τόσο τους Eλληνες, όσο και τους ξένους επισκέπτες των ελληνικών νησιών.

Eπιμένει παρά τις παραινέσεις Kαραμανλή

Tα στοιχεία και οι διαπιστώσεις της προμελέτης, κατά πληροφορίες, έχουν περιέλθει ήδη σε γνώση του πρωθυπουργού Kώστα Kαραμανλή, ο οποίος φέρεται να έχει πειστεί για το ανέφικτο του εγχειρήματος και να έχει ζητήσει διακριτικά από τον κ. Kεφαλογιάννη να το εγκαταλείψει. Παρόλα αυτά ο αρμόδιος υπουργός συνεχίζει να «προπαγανδίζει» το σχέδιο για το Tυμπάκι και να χρησιμοποιεί τη σχετική προμελέτη ακόμη και κατά την ενημέρωση των ενδιαφερόμενων ξένων -εν δυνάμει- επενδυτών για τα ελληνικά λιμάνια, δράττοντας την ευκαιρία που του παρέχει το δεδηλωμένο ενδιαφέρον των τελευταίων για τον Πειραιά και τη Θεσσαλονίκη.

Σανίδα σωτηρίας

Eίναι, άλλωστε, το Tυμπάκι ένα από τα τελευταία του «χαρτιά», όπως επισημαίνουν οι «άσπονδοι φίλοι του», σε ό,τι αφορά στην προσπάθειά του να παρουσιάσει κάτι σημαντικό στη θητεία του στο YEN, δεδομένου ότι η άλλη «σανίδα σωτηρίας», η προώθηση διακρατικών συνεργασιών στον OΛΠ και τον OΛΘ, «κάηκε». H καταλυτική -και χωρίς περιθώρια αμφισβήτησης- παρέμβαση του υπουργού Oικονομίας και Oικονομικών, κ. Γ. Aλογοσκούφη, όταν ξεκαθάρισε ότι η μακροχρόνια παραχώρηση τμημάτων των δύο λιμανιών θα γίνει με ανοικτή διαδικασία, είτε με διεθνή διαγωνισμό, είτε με πρόσκληση εκδήλωσης ενδιαφέροντος προκειμένου να μην υπάρξουν προβλήματα σε επίπεδο ανταγωνισμού, «έκοψε το βήχα» του κ. Kεφαλογιάννη. Kαι σαν να μην έφθανε ο «πάγος» από τον κ. Aλογοσκούφη, ξέσπασε και η «φουρτούνα» με τις τελευταίες κινητοποιήσεις των λιμενεργατών (ένα μήνα τώρα) που έλκουν τις ρίζες τους ακριβώς στο ζήτημα της παραχώρησης σε ιδιώτες των ΣEMΠO σε Θεσσαλονίκη και Πειραιά.

Παρότι η δυσμενής αυτή εξέλιξη έχει «τραυματίσει» περαιτέρω το προσωπικό και πολιτικό του image, ο υπουργός Eμπορικής Nαυτιλίας επιμένει στον ιδιότυπο χειρισμό των συνδικαλιστών, αγνοώντας επιδεικτικά αφενός τις σοβαρές επιπτώσεις που συνεπάγεται αυτή η «κόντρα» στην τροφοδοσία των επιχειρήσεων και της αγοράς και αφετέρου τις ζημίες -οικονομικές και σε επίπεδο κύρους- που υφίστανται τα δύο μεγάλα λιμάνια της χώρας.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Στο... ντουλάπι και το λιμάνι για το Νότο

Πηγή: ΠΑΤΡΙΣ

Πριν λίγες εβδομάδες το ΥΕΝ απαντούσε ότι θα γίνει το έργο του λιμανιού στο Τυμπάκι. Μόλις προχθές ο κ. Βλάχος παραδέχτηκε ότι τέτοιο έργο δεν είναι στις προτεραιότητες της κυβέρνησης και μάλλον δεν υπήρξε ποτέ...

Ο γενικός γραμματέας του ΥΕΝ ωστόσο, δεν είπε τίποτα για τις μελέτες οι οποίες στοίχισαν πάνω από 600.000 ευρώ και ανατέθηκαν με συνοπτικές διαδικασίες, χωρίς έλεγχο.

Link to comment
Share on other sites

Εγω πραγματικα δεν το καταλαβαινω αυτο. Αφου ο κυριος Κεφαλογιαννης ειχε δεσμευτει προσωπικα οτι θα γινει το εργο και μαλιστα οι Κινεζοι ειχαν επιθεωρησει την περιοχη.:confused::confused::P

Link to comment
Share on other sites

  • 4 years later...

Ο Γκριμαλντατσης γλυκοκοιταζει και τη νοτια πλευρα του Ηρακλειου.. :lol: 

Παρεμβαση Μανιαδακη για το θεμα του λιμανιου του Τυμπακιου.

 

Δήλωση για το θέμα έκανε ο Δ/νων Σύμβουλος της ΜINOAN LINES κ. Αντώνης Μανιαδάκης. Συγκεκριμένα ο κ. Μανιαδάκης τόνισε: 

«Την ώρα που μιλάμε για αναπτυξιακό έλλειμμα στην Κρήτη, η κατασκευή του λιμανιού του Τυμπακίου θα είναι μια πολύ σημαντική επένδυση, καθώς θα τοποθετήσει τη νότια Κρήτη στο χάρτη του παγκόσμιου διαμετακομιστικού εμπορίου με παράλληλη δρομολόγηση επιβατηγών οχηματαγωγών πλοίων όπως και κρουαζιερόπλοιων.

Η τοπική κοινωνία θα πρέπει να λάβει υπόψη ότι η Βενετία, η Γένοβα, η Μασσαλία, η Βαρκελώνη, το Λονδίνο, το Ρότερνταμ και η Κοπεγχάγη είναι οι ομορφότερες πόλεις της Ευρώπης με τεράστια τουριστική ανάπτυξη, ενώ παράλληλα είναι και τα μεγαλύτερα λιμάνια της με απόλυτο σεβασμό στην προστασία του περιβάλλοντος και στην πολιτιστική τους κληρονομία. 

Από καιρό έχω εκφράσει την άποψή μου για τη δημιουργία λιμένων στη νότια Κρήτη και για ισομερή ανάπτυξη ολόκληρου του νησιού. 

Είναι μια πολύ θετική εξέλιξη για όλη τη Μεσσαρά - και ιδιαίτερα για το Τυμπακι – που θα οδηγήσει στη δημιουργία εκατοντάδων νέων θέσεων εργασίας για τους κατοίκους της, ενώ μια τέτοια προοπτική ανοίγει νέους επιχειρηματικούς δρόμους για τον τουρισμό και την ακτοπλοΐα συμβάλλοντας στην ενδυνάμωση του εμπορίου με τις χώρες της βόρειας Αφρικής με αύξηση εξαγωγών τοπικών γεωργικών, κτηνοτροφικών και άλλων προϊόντων προς αυτές».

Edited by MILTIADIS
Link to comment
Share on other sites

"Ξεχνά" βέβαια ότι τα λιμάνια που αναφέρει δεν είναι στη μέση του πουθενά, αλλά σε πολύ κοντινή απόσταση από τα κέντρα κατανάλωσης και σε κάποιες περιπτώσεις τα λιμάνια "παντρεύονται" με εκτεταμένα δίκτυα μεταφορών όλων των μορφών.

 

Στο Τυμπάκι πλην της μεταφόρτωσης σε πιο μικρά πλοία που αλλού θα πάνε?

 

Για τις εξαγωγές προϊόντων προς τις χώρες της βορείου Αφρικής να μη το σχολιάσω καλύτερα.

Link to comment
Share on other sites

Αυτα τα ωραια λεγονται προκειμενου να πειστει η τοπικη κοινωνια αφενος για την αναγκαιοτητα του εργου και τις θετικες επιδρασεις που θα εχει στην εκει οικονομια,αφετερου και για το οτι δεν προκειται να αλλοιωθει το περιβαλλον της περιοχης.

 

Απο κει και περα ο συγκεκριμενος ομιλος εχει δεκαδες κοντεινεραδικα(μην ξεχναμε οτι η κυριοτερη προοπτικη για το λιμανι αυτο ειναι τα κοντεινερ)τα οποια μπορουν να ξεφορτωνουν εκει και εν συνεχεια με μικροτερα πλοια να γινονται διανομες στη Ν.Α Μεσογειο.Ακομα το συγκεκριμενο λιμανι θα μπορουσε να αποτελεσει μερος της επεκτασης του long bridge  προς την Αιγυπτο,το Ισραηλ η'την Τουρκια με πλοια Ro/Ro πραγμα που θα ενισχυε σημαντικα τις Μινωικες.Η' θα μπορουσε να παρει απλα ο Γκριμαλντι τη διαχειριση του λιμανιου οπως εχει κανει σε καμια δεκαρια χωρες παγκοσμιως.

 

Οπως και να χει ειναι ενα λιμανι σε κομβικο σημειο και διαφωνω στο οτι''ειναι στη μεση του πουθενα''.

Edited by MILTIADIS
Link to comment
Share on other sites

Αυτό ακριβώς ανέφερα. Πλην της μεταφόρτωσης από μεγάλα πλοία containers των γραμμών από Ασία σε άλλα μικρότερα, δε βλέπω άλλο όφελος. Αξίζει η όποια "επένδυση" και παράλληλα αλλαγή του τοπίου?

Link to comment
Share on other sites

Αυτου του τυπου τα πλοια(κ γενικα τα ποντοπορα)''φερνουν''τα λεφτα και οχι τα εγ/ογ.. ;) 

 

Οσο για το τοπιο..Η συγκεκριμενη περιοχη ειναι ενας τεραστιος καμπος με θερμοκηπια,το λιμανι θα τους χαλασει την εικονα? :P

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Ειχαμε επεισοδια και ρηψη γιαουρτιων κατα βουλευτων του Συριζα που τασσονται κατα του εργου και κατοικων που ειναι υπερ της κατασκευης του λιμανιου κατα τη διαρκεια συναντησης ενημερωσης για το λιμανι του Νοτου.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...