Jump to content
Shipfriends

Εικοστή Τέταρτη Ιστορία: Το ναυαγιο του τορπιλοβολου chamois βορεια του ακρωτηριου παπας (αραξος) στις 14/26 Σεπτεμβρίου 1904.


proud_ionian

Recommended Posts

Άφού δεν ερχόταν προς Πάτρα ή Πειραιά θα έφευγε από αυτά. Και, λόγω καταγωγής του κουίζ-μάστερ, θα πω από την Πάτρα.

( Μάλλον δεν πρέπει να ερχόταν από τον Ψαθόπυργο ή από την Λυκοπουριά :o )

Επίσης η βλάβη του πλοίου είχε να κάνει με κάποια έκρηξη? ή με κάποια ελάττωμα κατασκευής (πχ. άνοιξε στα δύο ξαφνικά) ή με κάποιο λάθος χειρισμό που προκάλεσε την βλάβη?

Με προβληματίζει πολύ το θέμα της βλάβης, γιατί μια έκρηξη δεν είναι ασυνήθιστη αιτία και μάλιστα σε ατμόπλοιο.

Και δεν μπορώ να σκεφτώ ποιά βλάβη θα μπορούσε να θεωρηθεί ασυνήθιστη.

Link to comment
Share on other sites

οι ταλαιπωροι που επεβαιναν δεν εκαναν τιποτα.

Λογω ελαττωματικης (συμπεραινουμε) κατασκευης, προκληθηκε εισροη υδατων.

καποιο εξαρτημα (ship casting) προκαλεσε ρηγμα.

Link to comment
Share on other sites

Συνέχισε να δουλεύει η μηχανή και από τις ταλαντώσεις του άξονα, έγιναν όλα μπάχαλο?

Έφτασαν τα πιστόνια στη γέφυρα?

Λειτούργησε η προπέλλα σαν δισκοπρίονο?

Τι διάολο γίνεται εάν φύγει η προπέλλα???

Τι είναι τέλος πάντων αυτό που μπορεί να βοηθήσει? :confused:

Link to comment
Share on other sites

οντως εφυγε η προπελλα και λειτουργησε σα δισκοπριονο, κατ'αλλους υποχωρησε πρωτα το στηριγμα του αξονα με κομματι λαμαρινας. επιμενω ομως η ζημια δεν ειναι το τεταρτο κλειδι στην αναζητηση

Link to comment
Share on other sites

Το όνομα του πλοίου γιατί είναι κοινότατο σαν τι μοιάζει? Αυτό είναι το 4ο κλειδί?

Μήπως στο πλοίο επέβαινε κάποιος επίσημος και γι' αυτό "έκανε αίσθηση" στην Πάτρα?

Ή εκτελούσε κάποιο ειδικό δρομολόγιο με κάποια ιδιαίτερη αποστολή?

Link to comment
Share on other sites

οταν ενα αγγλικο πλοιο βυθιζεται... out of the blue, εν καιρω ειρηνης να μην προκαλεσει αισθηση; χωρια που γυροφερναν και αλλα βρετανικα πλοια στην περιοχη.

μην ξεχναμε οτι το βρετανικο ναυτικο θεωρειτο τοτε τεχνολογικα αξεπεραστο.

επισημος δεν υπηρχε, ουτε αποστολη. το ονομα ειναι ονομα ζωου.

αληθεια ποτε εγινε το ναυαγιο; το εχουμε βρει δε θυμαμαι; νομιζω οτι ειχα περιορισει αρκετα το χρονικο ευρος :confused:

Link to comment
Share on other sites

Ιστορια Εικοστη Τεταρτη

Το ναυαγιο του τορπιλοβολου chamois βορεια του ακρωτηριου παπας (αραξος) στις 14/26 Σεπτεμβρίου 1904.

hmschamoismpl1499.jpg

Αφορμη και βασικη πηγη γι’αυτο το κουιζ αποτελεσε δημοσιευμα της εφημεριδας Πελοποννησος (της Δευτερας) της πατρας στις 3 Οκτωβριου 2005 στη στηλη Μικρες Ιστοριες της Πολης. Λογω του οτι στο site της εφημεριδας υπαρχουν μονο οι ειδησεις της ημερας θα προσπαθησω να μεταφερω ορισμενα αποσπασματα απο την εντυπη εκδοση. Με εξαιρεση τις αναφορες μου στις αγγλοφωνες πηγες ολα τα υπολοιπα πηγαζουν απο εκει. Eκτος απο τις πηγες του Γ Καρελα που το ανακαλυψε, η Π ανατρεχει και στην τοπικη εφημεριδα της εποχης «Νεολογος».

Εκεινη την εποχη η Βρετανια κυριαρχουσε στις θαλασσες. Ο στολος της ηταν παρων σε ολα τα σημεια του κοσμου. Βαση του στολου της μεσογειου (οπου ανηκε και το chamois) ηταν η μαλτα. Μοιρα του στολου αυτου σταθμευε για μεγαλο διαστημα στο Πλατυγιαλι. Ναι το γνωστο πλατυγιαλι. Στην πατρα ερχονταν συχνα βρετανικα πλοια υπο μορφη «φιλικης» επισκεψης, ενω διοργανωνονταν και διαφορα... events :) οπως ποδοσφαιρικοι αγωνες κλπ. Γενικα υπηρχε η αισθηση οτι τα βρετανικα πλοια ηταν τεχνολογικα αψογα και τροπον τινα αβυθιστα.

Το ΗΜS Chamois ηταν τορπιλοβόλο (destroyer) της σειρας star και ηταν απο τη γενια πλοιων που σηματοδοτουσαν τη στροφη απο τα μεγαλα θωρηκτα σε μικροτερα και πιο ευελικτα πολεμικα πλοια.

Στις 26/14 Σεπτεμβριου 1904 * το Chamois εκανε δοκιμες στις μηχανες του πλεοντας σε πληρη ισχυ. Καποια στιγμη (λογω των κραδασμων υποθετω) υποχωρησε το στηριγμα του αξονα της προπελλας μαζι με κομματι ελασματος με αποτελεσμα να δημιουργηθει ρηγμα και να αρχισει εισροη υδατων. Η πρωτη υδατοστεγης φρακτη υποχωρησε αμεσως και το μηχανοστασιο πλημμυρισε. Τα συνοδευτικα πλοια Κangaroo και Εxe εδεσαν διπλα στο λαβωμενο Chamois για να βοηθησουν και να περιμαζεψουν το πληρωμα. Στις 13.15, 35 λεπτα μετα την αποκολληση υποχωρησαν και οι υδατοστεγεις του μηχανοστασιου και σε λιγα λεπτα το πλοιο χαθηκε βυθιζομενο με την πρυμη σε βαθος 30 οργιων συμφωνα με το Νεολογο, 60 μετρων συμφωνα με την ομαδα που το ανακαλυψε. Πηρε μαζι του και ενα θερμαστη

Στην πατρα στη αρχη δεν πιστευαν οτι το chamois ειχε βουλιαξει τοσο αδοξα εν καιρω ειρηνης και νομιζαν οτι ηταν φαρσα.

Η ιστορια του ναυαγιου ειχε ξεχαστει στην πατρα και την επανεφερε στην δημοσιοτητα ο αυτοδυτης Γ Καρελας που εχει εντοπισει και αλλα ναυαγια στον πατραϊκο. Οπως αναφερει στο εν λογω δημοσιευμα στο internet βρηκε μονο μια αναφορα για το θεμα ενω σημαντικη βοηθεια για τον εντοπισμο του ειχε μεσω Βρετανικου forum . Με τα στοιχεια που εδωσε ο Γ Καρελας, ο David Hepper πηγε στο αρχειο δημοσιων εγγραφων της βρετανιας στο Kew του Λονδινου και ψαχνοντας βρηκε το ημερολογιο του ενος απο τα συνοδευτικα και εκει υπηρχε πληρης καταγραφη των συμβαντων καθως και το στιγμα σε σχεση με τον παλιο φαρο του Αραξου. Το πλοιο βρεθηκε μετα απο ερευνα με βυθομετρο και GPS μολις 3/4 του μιλιου απο το στιγμα που ενεφερε ο Hepper. Ο Γ Βαρελας και η ομαδα του δεν ηταν οι πρωτοι, ειχε καταδυθει και το 1918 για 20 λεπτα ο βρετανος John Gatto.

Σημερα το ναυαγο σωζεται σχεδον αθικτο χωμενο κατα το μεγαλυτερο μερος στην αμμο. Ειναι πραγματι ειρωνεια της ιστοριας οτι 96 χρονια μετα την ιδια μερα ενα αλλο πλοιο βυθιζεται και παλι αναζητουμε τη μια προπελα και τις αστοχιες στις υδατοστεγεις φρακτες.

Αυτη ειναι αναφορα στην αρχικη πηγη του Γ Βαρελλα

HMS Chamois laid down 28th May 1896, launched 9th November 1896 and completed November 1897. Sunk after her propeller blades came off while at speed in the Gulf of Patras, Greece causing a large hole torn our of the ship causing her to sink.

ενω εδω ειναι η απαντηση του Hepper

I have read some of the original papers on her loss,which are held in the Public Record Office, Kew, London (reference - ADM.1/7755) and have not found an exact position of her loss.

Commanded by Lieutenant Sidney Harold Tennyson, she was in the Gulf of Patraikos and at noon on 26 September 1904 when to the north of Cape Papas commenced a full power trial. At 12.40 p.m. engines were running at 300 rpm when there was a report that water was entering aft; engines were put to stop, the ship now shuddering violently. It was found that the after compartments were filling rapidly with water. Bulkheads were shored up, but one bulkhead gave way after about 5 minutes and all compartments aft of the engine room flooded. Two other destroyers, the 'Kangaroo' and 'Exe' closed and a tow was rigged, but at 1.15 p.m. the engine room bulkhead gave way and she sank stern first. One man was killed, a stoker who was scalded in the boiler room.

Divers went to the wreck and found a propeller missing and a large hole under the propeller guard.

The logs of the 'Kangaroo' and 'Exe' may hold more information on the actual position - I can check them for you, but it will not be for another four weeks or so.

* (το 26 ειναι με το νεο ημερολογιο. Με το παλιο κατα την Π ειναι 14 αλλα εγω θυμομουν οτι η διαφορα ειναι 13 μερες).

Edited by proud_ionian
Κ οχι Β
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Γειά σας και από μένα, μάλλον θα σας είμαι γνωστός από το Topic. Χαίρομαι που γνωρίζω ανθρώπους με παρόμοια ενδιαφέροντα αλλά και εξειδικευμένες γνώσεις.

Το παραπάνω κουίζ (οσον αφορά τη θέση του ναυαγίου) έκανα 2 χρόνια να το λύσω

μου στοίχισε 7 εξόδους για έρευνα με μικροεγκαύματα λόγω πολύωρης έκθεσης στον καλοκαιρινό ήλιο, αρκετά ευρώ σε βενζίνη, ατελείωτες ώρες έρευνας στο διαδίκτυο.

O καθηγητής του Γεωλογικού τμήματος του Πανεπιστημίου Πατρών που συνεργάζομαι

στα αρχεία του είχε ένα μεταλλικό στόχο από μαγνητόμετρο στην ευρύτερη περιοχή.

Ανθρωπος κλειδί στην έρευνα ο κ. David Hepper που αναφέρθηκε παραπάνω και έκανε παράλληλη έρευνα στην Αγγλία στο Kew που φυλάσσονται τα log book των πλοίων του Βρετανικού Βασιλικού Ναυτικού. Η μετατροπή των καρτεσιανών συντεταγμένων δεν μπόρεσε να γίνει και γι αυτό η έρευνα κράτησε τόσο πολύ.

Από το σημείο που υπέδειξε ο Κος Hepper το ναυάγιο απείχε περίπου 1500 μέτρα

και όχι 2/3 του μιλλίου που αναφέρθηκε.Ερευνήθηκε μια τεράστια περιοχή...

Το ναυάγιο μας αποζημίωσε , είναι σε πολύ καλή κατάσταση, έχει πυροβόλο και στην πρύμνη, που θα πρέπει να προστέθηκε αργότερα από την ημέρα που φαίνεται στη φωτογραφία (ούτε τα υπόλοιπα της κλάσης του είχαν τέτοιο πυροβόλο).

Επίσης με βοήθησε η Κα Γωγώ Καραλή, δημοσιογράφος της εφημερίδας Πελοπόννησος που με βοήθησε να κοιτάξω και να βρώ τις πληροφορίες και στον

τοπικό τύπο. (δεν είχε πάει το μυαλό μου στο παλιό ημερολόγιο).

Τέλος οι αυτοδύτες Νίκος Ζυγούρης (που ερχόταν από Αθήνα για ψάξιμο και κατάδυση) και Πέρσος Κώστας που συμμετείχαν, στήριξαν και βοήθησαν περισσότερο από όλους σε ψάξιμο και καταδύσεις.

.

Θα ήθελα να βάλω και εγώ ένα γρίφο για ένα άλλο ναυάγιο, μπορώ;

Link to comment
Share on other sites

Σε ευχαριστουμε πολυ για τις προσθετες πληροφοριες και βεβαια τα συγχαρητηρια για την ανακαλυψη. Βεβαιως και μπορεις να βαλεις καινουριο ιστορικο κουιζ, απαντωντας εδω

Link to comment
Share on other sites

×
×
  • Create New...