Jump to content
Shipfriends

Tριακοστή Ένατη Ιστορία: Το αλεώριο του Ξέρξη στον ύφαλο Λευτέρης της Σκιάθου


ΝΗΡΕΑΣ

Recommended Posts

Ιστορία Τριακοστή Ένατη.

Βρισκόμαστε κάπου στην Ελλάδα, σχεδόν καταμεσής του Μεσοπολέμου. Ο πρωταγωνιστής της ιστορίας μας είναι πολύ γνώριμος και από άλλα κουίζ (για να δούμε και τους επιμελείς αναγνώστες :( ).

Τω καιρώ εκείνω, λοιπόν, διαπιστώθηκε ότι η «έμμεση επισήμανσις» ενός ναυτιλιακού κινδύνου, παρουσίαζε ατέλειες…και αποφασίσθηκε – για πρώτη φορά - η «άμεσος επισήμανσις» αυτού.

Όμως, προς μεγάλη έκπληξη όλων, διαπιστώθηκε ότι είχαν προηγηθεί και άλλοι…χιλιάδες χρόνια πριν!

Ποιος είναι ο πρωταγωνιστής της ιστορίας μας?

Ποιος είναι αυτός ο ναυτιλιακός κίνδυνος?

Ποια ήταν η ανακάλυψη που έκαναν?

ΥΓ 1. Η βασική μου πηγή μου είναι μία και έντυπη. Και όχι μόνον αυτό, αλλά προέρχεται από κάτι σκονισμένα σεντούκια…πρόκειται για ένα έντυπο του 1948! Δεν ξέρω εάν η ιστορία έχει ανατυπωθεί και έχει ξαναδημοσιευθεί σε άλλο έντυπο…πάντως το βρίσκω αρκετά πιθανό.

ΥΓ 2. Για να μην απογοητευθείτε και αρχίσετε την γκρίνια, θα σας πω ότι, εάν βρεθεί ο «κίνδυνος», μπορούν να βρεθούν κάποιες λίγες αναφορές στο internet. Αρκετές, όμως, για την λύση του κουίζ.

Link to comment
Share on other sites

Όχι, καμία σχέση με Δωδεκάνησα, εξάλλου στον Μεσοπόλεμο ήταν Ιταλικά. Αν και τα δύο μέρη έχουν μία μακρινή σχέση μεταξύ τους:P

Ελπίζω η επόμενη ερώτηση να μην είναι Κυκλάδες...η μεθεπόμενη Επτάνησα...η άλλη Σαρωνικός κοκ...

Link to comment
Share on other sites

Μπορεί "ο ήλιος ο ηλιάτορας...να κατηφοράει στο Ταίναρο", αλλά το Ταίναρο δεν είναι στην περίπτωσή μας.:confused:

Εξάλλου το φανάρι του Ακροταίναρου πρωτάναψε καμμιά σαρανταριά χρόνια πριν την ιστορία μας.;)

Άσε που, ανέκαθεν, ο Ματαπάς είχε "άμεση επισήμανση" ;) ;)

Link to comment
Share on other sites

Εννοείται...το δεύτερο...ήταν και Ακαδημαϊκός και η ιστορία μας αποτελούσε την πρώτη του ανακοίνωση στην Ακαδημία :mad:

Για να ξαναδιαβάσουμε, λοιπόν, όλα τα προηγούμενα κουίζ. :D

Link to comment
Share on other sites

Μπράβο ναυτάκι μου! :mad: Είναι πράγματι ο Στυλιανός Λυκούδης.

Το πρώτο, λοιπόν, και ευκολότερο ερώτημα απαντήθηκε. Πάμε παρακάτω.

Θα δώσω και ένα δωράκι στον nautikos. Στα 1915 είχαμε 2 ατυχήματα με Γαλλικά πλοία στο σημείο.

Το ένα συνέβη γιατί έσβησε "η έμμεση επισήμανση" και το άλλο γιατί ήταν ημέρα και την ημέρα δεν αρκεί η "έμμεση";)

Link to comment
Share on other sites

Πρόσφατα διάβασα πως κάποια παλιά πλοία του Πολεμικού ναυτικού

χρησιμοποιήθηκαν σαν πλωτοί φάροι. Αυτό όμως συνέβαινε από το 1907.

Αν αναφέρεσαι σε αυτά τα πλοία ...Ι will take a wilder guess...

Link to comment
Share on other sites

Δεν έχω αναφέρει πουθενά για πλωτούς φάρους (φαρόπλοια). Η έννοια της "έμμεσης επισήμανσης" είναι διαφορετική. Βρείτε την...:mad:

Καλά, δεν έχουμε ούτε ένα βαπορίσιο εδώ? :D

Link to comment
Share on other sites

ΥΓ 1. Η βασική μου πηγή μου είναι μία και έντυπη. Και όχι μόνον αυτό, αλλά προέρχεται από κάτι σκονισμένα σεντούκια…πρόκειται για ένα έντυπο του 1948! Δεν ξέρω εάν η ιστορία έχει ανατυπωθεί και έχει ξαναδημοσιευθεί σε άλλο έντυπο…πάντως το βρίσκω αρκετά πιθανo.

Νομιζω οτι πρεπει να εχει αναδημοσιευτει σε τευχος του περιοδικου "Ναυτικη Επιθεωρηση" το οποιο το εχω αλλα οχι αυτη τη στιγμη μαζι μου,οποτε δεν μπορω να δωσω και λυση.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
ΥΓ 2. Για να μην απογοητευθείτε και αρχίσετε την γκρίνια, θα σας πω ότι, εάν βρεθεί ο «κίνδυνος», μπορούν να βρεθούν κάποιες λίγες αναφορές στο internet. Αρκετές, όμως, για την λύση του κουίζ.

Τελικά και η απογοήτευση ήρθε, αλλά και η γκρίνια:D

Ψάξτε για τον "κίνδυνο" -παράλληλα με τον nautikos- και τα υπόλοιπα θα έρθουν μόνα τους.:D

Ο ναυτιλιακός κίνδυνος δεν ήταν κάτι πρόσκαιρο, αλλά υπάρχει και σήμερα.

Πρόκειται για έναν πολύ γνωστό και επικίνδυνο...και -"ποιητική αδεία"- έχει κάποια σχέση με το φόρουμ;)

Link to comment
Share on other sites

Ο ναυτιλιακός κίνδυνος δεν ήταν κάτι πρόσκαιρο, αλλά υπάρχει και σήμερα[...] -"ποιητική αδεία"- έχει κάποια σχέση με το φόρουμ:D

τι θελει να πει ο ποιητης;

  • υπαρχει καποιο νησι ονοματι shipfriendoνησι ή καποιο cavo shipfriends?
  • βρισκεται σε καποιο απο τα νησια με ισχυρη παρουσια στο παρον καταστημα (τηνος, μυκονος, χιος, μυτιληνη);
  • ειναι ο αη γιωργης στο σαρωνικο; (εχουμε κανενα 5ρι μελη με george/georgios)

Link to comment
Share on other sites

Οι ναυτιλιακοί κίνδυνοι δεν βρίσκονται πάντα πάνω στα νησιά...ούτε και είναι πάντα ορατοί δια γυμνού οφθαλμού :D

...τι κάνει νιάου-νιάου στο κατάστρωμα? :D

Δεν είναι τίποτε (αλλά ούτε και έπεσες κοντά) από τα παραπάνω..ούτε Εδουάρδοι-Γεώργιοι κλπ...ούτε οι πατρίδες της λούζας...ούτε Μεστά-Σίγρι..ούτε το διαβολονήσι...ούτε και ο κάβος του αφορεσμένου:D

Οδηγίες για την λύση: βρίσκετε το είδος του κινδύνου...παίρνετε το 2ο συνθετικό του nickname ενός μέλους...και εκεί κοντά είναι ο κίνδυνος που το όνομα του είναι το πρώτο συνθετικό του nickname ενός άλλου μέλους:confused:

Πλέον, είναι ζήτημα πράξεων...Καλή επιτυχία:D

Link to comment
Share on other sites

Άντε κομμάτια να γίνει...ύφαλος είναι! Και μάλιστα πασίγνωστος! Και το όνομά του είναι μία λέξη και όχι δύο...

και προφανώς δεν είναι κοντά στο νησί Neptune ούτε στην πόλη express, αλλά ούτε και στο ακρωτήριο Superfast VI:D

οπότε μειώνονται πολύ οι πιθανές λύσεις:D

ΥΓ Ξαναδιάβασε καλά το προηγούμενο μήνυμά μου.

Link to comment
Share on other sites

καλα θα μας στειλεις αδιαβαστους;;

λογικα ο υφαλος θα ειναι κοντα σε νησι.

αν αποκλεισουμε τους ξενογλωσσους μας μενoυν για δευτερα συνθετικα:

express skiathos και

vasilischios.

τη χιο την απεκλεισε πριν, οποτε με μια αναζητηση: υφαλοι σκιαθου βγαζουμε λαγο.

Αριθ. Αγγελ. 37/06

ΠΛΟΗΓΟΣ ΤΟΜΟΣ Γ΄(Εκδόσεως 1991) – Συμπληρωματικό Φυλλάδιο 6/2004 – Δυτικά νήσου Σκιάθου – Ύφαλος Λευτέρης – Επικίνδυνο ναυάγιο.

Το κείμενο του Συμπληρωματικού Φυλλαδίου που αφορά στη διόρθωση της σελίδας 224 στίχος Δ 37 Αντί : «Επικίνδυνο βυθισμένο …. νότια του φανού.» διάβαζε : «Επικίνδυνο βυθισμένο ναυάγιο βρίσκεται σε απόσταση περίπου 50 μέτρων νότια του φανού.»

(Πληροφορία: Κ.Λ Βόλου)

.

πω πω. παλι καλα που δε μας ειπες οτι συνδυαζει το Βαλτετσι (γουτος, supercatharoula, express skiathos) με τον ποντο (λευτερης πανταζης):D

Link to comment
Share on other sites

καλα θα μας στειλεις αδιαβαστους;;
Κατ' αρχάς, Κύριε, σας έστειλα, ήδη, αδιάβαστους προ ημερών. :D

Και αφού σας δώσω τα συγχαρητήρια μου για την τεράστια επιτυχίαν σας :D που βρήκατε τον ύφαλο Λευτέρη ή Λευθέρη ή Μύρμηξ (στην καθομιλουμένη:D )...θα καλέσω τις μυριάδες των παικτών αυτού του παιχνιδιού, να απαντήσουν και και στο τελευταίο ερώτημα:

Τι ανακάλυψε ο Λυκούδης στον ύφαλο Λευτέρη?

Link to comment
Share on other sites

στο google, με αναζητηση reef lefteris skiathos τα μισα ευρηματα ειναι travel;)

εχουμε ελπιδες;

να και μια φωτο:

Lefteris2.JPG

edit edit:D

στο γιάχου με τα ιδια κριτηρια

δεινει το εξης (παλι travel:D )

On the reef called Myrminx or Lefteris,Click to enlarge in the narrows between the west coast of Skiathos and the east coast of Pelion, one can see the remains of a stone column. It has been conjectured that this may have been a memorial put up by the Persians to commemorate an engagement between three Greek ships and ten of their own. Another school of thoughts holds that it was some kind of seamark, possibly even a lighthouse, built by Xerxes' expeditionary force. If the second theory is correct, it makes this the oldest seamark in the world, since it predates the Pharos at Alexandria by about two hundred years.
Link to comment
Share on other sites

Δυστυχώς στο Ελληνικό internet μαθαίνουμε Ιστορία από τα sites των...ξενοδοχείων:D

και αυτό εάν βεβάίως γνωρίζουμε και Εγγλέζικα.:)

Έστω και έτσι είσαι σωστός και βεβαίως η "Another school of thoughts" είναι αυτή του Λυκούδη.

Η τελική απάντηση στο άμεσο μέλλον;)

Link to comment
Share on other sites

. Στα 1915 είχαμε 2 ατυχήματα με Γαλλικά πλοία στο σημείο. Το ένα συνέβη γιατί έσβησε "η έμμεση επισήμανση" και το άλλο γιατί ήταν ημέρα και την ημέρα δεν αρκεί η "έμμεση";)

Εχουμε παραπάνω στοιχεία για τα ατυχήματα; Στον ύφαλο πάντως εκτός από το φορτηγό που φαίνεται στη φωτογραφία υπάρχει και ένα μεγάλο ναυάγιο σε αρκετά μεγάλο βάθος. Κάποιος που έχει βουτήξει εκεί είδε δύο μεγάλους λέβητες που διακρίνονται στο εσωτερικό του...

Link to comment
Share on other sites

Ιστορία Τριακοστή Ένατη.

Το αλεώριο του Ξέρξη στον ύφαλο Λευτέρης του διαύλου της Σκιάθου.

Κατ’ αρχήν να πούμε τι σημαίνει η αρχαιοελληνική λέξη αλεώριο:είναι η κατασκευή η οποία επισημαίνει έναν ναυτιλιακό κίνδυνο (συνήθως ύφαλο) και η οποία χρησιμεύει μόνο για την ημέρα, καθώς δεν φωτίζεται. Συνήθως ήταν άσπρα ώστε να μπορούν κάπως να ξεχωρίζουν στο ημίφως και στο σεληνόφως.

Στον δίαυλο της Σκιάθου (μεταξύ αυτής και της Θεσσαλίας) υπάρχει ένας από τους πιο επικίνδυνους υφάλους, ο ύφαλος Λευτέρης ή Λευθέρης ή Μύρμηξ, με βάθη νερού 1-2 μέτρα. Το στενό της Σκιάθου παρόλο που έχει πλάτος περίπου 2,5 μίλια στην πραγματικότητα είναι πολύ στενότερο, καθώς προς την μεριά της Σκιάθου υπάρχουν πολλά ρηχά, τα λεγόμενα «Έλενα», και στη μέση ο Λευτέρης με μήκος (από Β προς Ν) περίπου 170-180 μ. και πλάτος περ. 80 μ. Το αποτέλεσμα είναι το στενό της Σκιάθου να είναι από τα πιο επικίνδυνα για την ναυσιπλοΐα…και πολλά καράβια είτε έπεσαν στον Λευτέρη είτε έκατσαν στα ρηχά της Έλενας. Επειδή στον 19ο αιώνα μια από τις βασικές γραμμές ήταν και η γραμμή Πειραιά-Βόλου-Θεσσαλονίκης, υπήρχε η αναγκαιότητα της επισήμανσης του Λευτέρη. Όμως, την εποχή εκείνη δεν υπήρχαν ακόμη οι αυτόματοι φάροι και θα έπρεπε να κτισθεί μεγάλος επιτηρούμενος φάρος. Το κόστος όμως για μια τέτοια κατασκευή ήταν απαγορευτικό για την τότε Ελλάδα και προτιμήθηκε η έμμεση επισήμανση του διαύλου, η οποία μπορεί να μην έλυνε πλήρως το πρόβλημα, αλλά ήταν μια κάποια λύση. Έτσι λοιπόν κατασκευάσθηκε ο μεγάλος φάρος στο Ποντικονήσι, Βόρεια της Εύβοιας και απέναντι από το στενό. Ο φάρος αυτός φώτιζε τον δίαυλο κατά τομείς. Ο ένας τομέας έδειχνε τον ασφαλή διάπλου, ο άλλος ότι πηγαίνεις προς τα ρηχά της Έλενας και ο τρίτος ότι πας καταπάνω στον Λευτέρη. Όμως στα 1915, και την ώρα που πέρναγε, νύχτα το στενό, μια Γαλλική νηοπομπή, έσβησε ο φάρος στο Ποντικονήσι και κάποιο καράβι έπεσε στον Λευτέρη, ενώ ένα άλλο που περνούσε ημέρα έπεσε στα ρηχά της Έλενας, στην προσπάθεια του να φυλαχτεί από τον Λευτέρη.

Lefteris1.JPGLefteris2.JPG

Σύγχρονο ναυάγιο πάνω στον Λευτέρη (οι φωτογραφίες είναι του 2000)

Εάν αυτά συμβαίνουν σήμερα…με χάρτες, με ραντάρ και με φάρους…φαντασθείτε τότε τι γινόταν.

Εν τω μεταξύ τα χρόνια πέρασαν και ανακαλύφθηκαν και οι αυτόματοι φάροι ασετυλίνης, οπότε αποφασίσθηκε η κατασκευή αλεωρίου με αυτόματο φάρο AGA επάνω στον Λευτέρη. Όταν λοιπόν το πλοίο «Πηνειός» της Υπηρεσίας Φάρων ξεκίνησε τις εργασίες για την κατασκευή του αλεωρίου, διαπιστώθηκε ότι είχαν προηγηθεί κάποιοι άλλοι. Επάνω στον Λευτέρη βρέθηκαν ογκόλιθοι διαμορφωμένοι από ανθρώπινο χέρι και οι οποίοι αποτελούσαν την βάση κάποιας κατασκευής. Στα αρχεία δεν βρέθηκε κανένα στοιχείο που να δείχνει ότι είχε υπάρξει παλαιότερα απόπειρα κατασκευής αλεωρίου, ούτε επί Τουρκοκρατίας και Ρωμαιοκρατίας. Ο Λυκούδης, λοιπόν, άρχισε να ψάχνει στους αρχαίους γεωγράφους και ιστορικούς, μήπως βρεί κάποια αναφορά σχετική. Και η αναζήτηση τελικά τον οδήγησε στον Ηρόδοτο, ο οποίος ανέφερε ότι τρείς περσικές τριήρεις του Ξέρξη έπεσαν επάνω στον ύφαλο Μύρμηξ (όπως λεγόταν τότε ο Λευτέρης) και στην συνέχεια οι Πέρσες έκτισαν μια πέτρινη στήλη επάνω στον ύφαλο για να τον επισημάνουν. Μετά από αυτό πέρασε ασφαλώς τον δίαυλο όλος ο στόλος του Ξέρξη προς τον Ευβοϊκό. Στη συνέχεια, όταν στα 1928 ο «Πηνειός» πήγε για συντήρηση του φάρου, ο Λυκούδης έστειλε δύτες για να ανασύρουν μερικές από τις πέτρες του Ξέρξη. Οι δύτες ανέσυραν 8 μεγάλους ογκόλιθους διαμορφωμένους με χτένι, βάρους 700-1200 κιλών ο κάθε ένας. Το δε υλικό τους ήταν δολομίτης από την κοντινή Σηπιάδα, στην οποία υπήρχαν και ίχνη αρχαίου λατομείου. Και καθώς η χρονολογία ήταν βεβαιωμένη από τον Ηρόδοτο (480 πχ), θεωρήθηκε το αρχαιότερο έργο (στην Ελλάδα) σχετικά με την ασφάλεια της ναυσιπλοΐας…κατά 2,5 αιώνες προγενέστερο του φάρου της Αλεξάνδρειας.

Όλα τα παραπάνω στοιχεία προέρχονται από άρθρα του Στυλιανού Λυκούδη, τα οποία δημοσιεύθηκαν σε τεύχη (του 1948) της εγκυκλοπαίδειας του ΗΛΙΟΥ. Σε υποσημείωση του Λυκούδη, αναφέρεται ότι αποτελούν μέρος της πρώτης του ανακοίνωσης (ως Ακαδημαϊκού) στην Ακαδημία Αθηνών, το 1928.

Σημείωση: επειδή έχουν περάσει κάπου 80 χρόνια από την ανακάλυψη και 60 από την δημοσίευση των άρθρων, ενδεχομένως να υπάρχουν νεώτερες επιστημονικές απόψεις πάνω στο ζήτημα, οι οποίες να επιβεβαιώνουν ή να καταρίπτουν την άποψη του Λυκούδη. Αυτό, λοιπόν, εγώ δεν το γνωρίζω, αλλά απλώς μεταφέρω την τότε άποψη του Λυκούδη.

ΥΓ Γιώργο, δεν υπάρχουν περισσότερα στοιχεία για τα παραπάνω ατυχήματα, πέρα από το ότι έγιναν το 1915 και τα πλοία ήταν Γαλλικά.

Ούτε εάν βυθίσθηκαν ή απλώς προσάραξαν

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
×
×
  • Create New...