Jump to content
Shipfriends

Recommended Posts

Quote

 

Από τις δηλώσεις του Σπύρου Πασχάλη στη Ναυτεμπορική, ξεχωρίζουμε και αυτό:

Quote
Στελέχη της αγοράς καυσίμων αναφέρουν ότι αυτή τη στιγμή υπάρχει και εναλλακτικό καύσιμο για τα πλοία της ακτοπλοΐας, που λέγεται βιοντίζελ και είναι διαθέσιμο στην αγορά, αλλά πιο ακριβό, ενώ από τον τρόπο παραγωγής του εξαρτάται και η τιμή του. Προσθέτουν εξάλλου ότι

μηχανές των πλοίων μπορούν να καίνε χωρίς πρόβλημα 80% κανονικό μαζούτ και 20% βιοντίζελ, μειώνοντας τις εκπομπές ρύπων κατά 5% – 6%, αλλά ακριβαίνει το λειτουργικό κόστος καυσίμου ανά τόνο κατά 1/5.

 

 

Να δούμε και μερικά πράγματα πιο αναλυτικά σχετικά με το τι είναι τα βιοκαύσιμα. Όπως μαρτυρά και η λέξη είναι καύσιμα είτε εξ’ ολοκλήρου προερχόμενα από βιομάζα, είτε προέρχονται από ανάμειξη βιομάζας και συμβατικού καυσίμου σε διάφορες αναλογίες. Το συμβατικό αυτό καύσιμο μπορεί να είναι diesel, μπορεί να είναι VLSFO 0.5% S ή κανονικό HSFO. Δεν είναι μια καινούρια ιδέα, υπάρχουν και καταναλώνονται από τα τροχοφόρα εδώ και πάρα πολλά χρόνια, απλά η εφαρμογή τους σε ναυτιλιακό επίπεδο είναι σχετικά πρόσφατη. Την επόμενη φορά που θα πάτε στο βενζινάδικο για να ανεφοδιάσετε το τροχοφόρο σας, θα δείτε ένα αυτοκόλλητο επάνω στην αντλία που θα λέει Β7. Αυτό σημαίνει πως το καύσιμο που θα καταναλώσετε έχει 7% βιομάζα. Γιατί 7% κι όχι 20 ή 50? Γιατί 7% είναι το μέγιστο επιτρεπόμενο ποσοστό βιομάζας σύμφωνα με τον ISO 8217. Δυστυχώς αυτό το ISO είναι πολλά χρόνια πίσω, σκεφτείτε πως δεν έχει ακόμη φτιαχτεί ISO standard για τα καύσιμα 0.5% περιεκτικότητα σε θείο. Στην πράξη σε επίπεδο ναυτιλίας τα βιοκαύσιμα που κυκλοφορούν είναι ως επί το πλείστον στο 20-30% περιεκτικότητα σε βιομάζα.

 

Γιατί όμως φωνάζουν οι περιβαλλοντικές οργανώσεις? Διότι πολύ απλά θεωρούν πως καλλιεργήσιμες εκτάσεις που θα μπορούσαν να παράγουν φαγητό για τον πλανήτη χρησιμοποιούνται για να εξασφαλίζουν καύσιμα οι αναπτυγμένες χώρες. Ή γιατί αγροτοδασικές εκτάσεις περνάνε σε ιδιώτες έτσι ώστε να παράγουν την πρώτη ύλη για καύσιμα. Οι οργανώσεις έχουν δίκιο, πλήν όμως αναφέρονται στην πρώτη γενιά βιοκαυσίμων που παραγόταν κάπως έτσι και είχαν σαν πρώτη ύλη φυτά. Έχουμε όμως περάσει πια στα δεύτερης γενιάς βιοκαύσιμα που έχουν βάση τους αυτό που λέμε waste oils. Για παράδειγμα το χρησιμοποιημένο λάδι από τη φριτέζα που τηγανίζει πατάτες, το υπόλειμμα από τη διαδικασία παραγωγής σοκολάτας ή σε περιπτώσεις πιο προηγμένων χωρών αυτό που προκύπτει από την επεξεργασία των υπολειμμάτων του φαγητού που θα φάμε το μεσημέρι. Γι αυτό και σε πολλές χώρες υπάρχουν πια και κάδοι για υπολείμματα φαγητών, πέρα από τα συμβατικά σκουπίδια και τις ανακυκλώσιμες συσκευασίες προιόντων. Άρα τίποτα δεν (πρέπει να)πηγαίνει χαμένο. Με λίγα λόγια, υπάρχουν διαφορετικού τύπου βιομάζες που κατηγοριοποιούνται και πιστοποιούνται αναλόγως(RED II directive στην ΕΕ), έτσι ώστε να αποδεικνύεται ότι και οι ίδιες αλλά και το παραγόμενο καύσιμο είναι πραγματικά φιλικά πρός το περιβάλλον.

 

Σε ναυτιλιακό επίπεδο αν και τα τελευταία 2-3 χρόνια έχουν γίνει μεγάλα βήματα πρός τα μπρός, υπάρχει ακόμη αρκετή διστακτικότητα ως πρός την καύση τέτοιων καυσίμων. Κι αυτό δεν έχει να κάνει μόνο με το ότι είναι πιο ακριβά από το συμβατικό καύσιμο. Πόσο πιο ακριβά? Από ελάχιστα μέχρι 2-3 κατοστάρικα ο τόνος πιο ακριβά, ανάλογα πως πάει η αγορά των καυσίμων και της βιομάζας. Ο άλλος λόγος που υπάρχει διστακτικότητα είναι το γεγονός ότι αυτά τα καύσιμα είναι πιο παραφινικά από το κανονικό και η χημική τους ένωση αλλοιώνεται πιο εύκολα, ειδικά σε βάθος χρόνου, προκαλώντας πιθανόν φθορές και προβλήματα τόσο στην μηχανή την ίδια αλλά και στα περιφερειακά της. Εγώ θα πώ ότι όπως γίνεται με κάτι καινούριο, υπάρχει αντίσταση και σκεπτικισμός για την αλλαγή των πραγμάτων. Όταν ο άλλος είναι 40 χρόνια μηχανικός και δουλεύει το συμβατικό καύσιμο, άντε να τον πείσεις πως το καινούριο είναι εξίσου καλό, αν όχι καλύτερο.

 

Το βασικό πλεονέκτημα αυτών των καυσίμων είναι πως μειώνουν τις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου κατά σημαντικό ποσοστό. Και το κάνουν αυτό χωρίς να χρειαστεί ο πλοιοκτήτης να κάνει μετατροπες στη μηχανή, χωρίς να χρειαστεί να αλλάξει τίποτα από την γνωστή διαδικασία, εκτός ίσως από τη θερμοκρασία στην οποία θα πρέπει να ζεστάνει το καύσιμο. Τα βιοκαύσιμα είναι συνήθως εντελώς συμβατά με την τελευταία έκδοση του ISO 8217, εκτός από την περιεκτικότητα σε βιομάζα. Η δε θερμιδική αξία τους είναι πάρα, πάρα πολύ κοντά στο συμβατικό καύσιμο, με άλλα λόγια δε χρειάζεται να κάψεις περισσότερο όγκο καυσίμου για να φτάσεις την ίδια ταχύτητα. Χρειάζεται να καταναλωθούν σε σχετικά σύντομο χρονικό διάστημα από την προμήθειά τους, συνήθως μέσα σε 3-4 μήνες το αργότερο. Αυτά σε πολύ γενικές γραμμές και θέλοντας να κρατήσω το κείμενο απλό και κατανοητό. Η προσωπική μου γνώμη είναι πως με τη σχετική προσοχή στη λεπτομέρεια, είναι εύκολα καταναλώσιμα και βοηθούν πολύ το ενεργειακό αποτύπωμα του πλοίου, ειδικά σε ό,τι έχει να κάνει με το CII. Σίγουρα πάντως δεν είναι κάτι που θα προκαλέσει τρομερές ζημιές στη μηχανή, με την προυπόθεση φυσικά ότι το χειρίζεσαι σωστά.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Ξεκινάμε με το γελοίον του πράγματος και με το Σέρ Ρίτσαρντ Μπάρτον(Θεός σχωρέστον) που ίδρυσε τη Virgin. Είναι να απορεί κανείς πραγματικά, δεν μπαίνουν στον κόπο ούτε να ελέγξουν τι αντιγράφουν. Σιγά μη την ίδρυσε και ο Σέρ Μάρλον Μπράντο.

 

Τέλος πάντων, το σημαντικό είναι αλλού. Έγινε η πρώτη υπερατλαντική πτήση με το αεροσκάφος να καταναλώνει εξ’ ολοκλήρου βιοκαύσιμα, κατάλληλα για κινητήρες αεροσκαφών. Η πρώτη ύλη των συγκεκριμένων βιοκαυσίμων, το feedstock που λένε και στο Πλεβούνοβο, ήταν το χρησιμοποιημένο μαγειρικό λάδι, απόβλητα λίπους και διάφορα έλαια. Προσέξτε, δε μιλάμε για μίξη με συμβατικό καύσιμο όπως περιγράφω στο προηγούμενο πόστ, μιλάμε για 100% βιοκαύσιμο. Κάτι που δεν λένε αλλά προσωπικά υποψιάζομαι πως συνέβαινε, είναι πως θα είχαν και μια ποσότητα συμβατικού καυσίμου διαθέσιμη στα τάνκια του αεροπλάνου, ώ μη γένοιτο, έτσι ώστε να καταστεί δυνατόν να φτάσει το αεροσκάφος στο πλησιέστερο αεροδρόμιο. Αφιερωμένο σε όσους νομίζουν πως τα βιοκαύσιμα είναι προιόν συνεργασίας του Αντίχριστου με την Εβραιομασονία και τους Παλιοημερολογίτες:D.

Link to comment
Share on other sites

Άραγε θα παράγουν την ίδια απόδοση όπως τα συμβατικά καύσιμα και το κόστος μετατροπής των κινητήρων είναι σε λογικά πλαίσια;

Όχι τίποτα άλλο αλλά μην δούμε ξανά τον ουρανό όπως την εποχή των καραβέλων στα αεροπλάνα του κυρίου Βράνσον (ή Βράστον ότι προτιμάτε 😁 )

Edited by corfu
Link to comment
Share on other sites

Η απάντηση στα ερωτήματά σου εδώ, διευκρινίζω πως εδώ μιλώ για ποσοστιαίο μείγμα ανάμεσα σε συμβατικό καύσιμο και βιοκαύσιμο.

 

On 7/18/2023 at 7:21 PM, Nick the Greek said:

Το βασικό πλεονέκτημα αυτών των καυσίμων είναι πως μειώνουν τις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου κατά σημαντικό ποσοστό. Και το κάνουν αυτό χωρίς να χρειαστεί ο πλοιοκτήτης να κάνει μετατροπες στη μηχανή, χωρίς να χρειαστεί να αλλάξει τίποτα από την γνωστή διαδικασία, εκτός ίσως από τη θερμοκρασία στην οποία θα πρέπει να ζεστάνει το καύσιμο. Τα βιοκαύσιμα είναι συνήθως εντελώς συμβατά με την τελευταία έκδοση του ISO 8217, εκτός από την περιεκτικότητα σε βιομάζα. Η δε θερμιδική αξία τους είναι πάρα, πάρα πολύ κοντά στο συμβατικό καύσιμο, με άλλα λόγια δε χρειάζεται να κάψεις περισσότερο όγκο καυσίμου για να φτάσεις την ίδια ταχύτητα. Χρειάζεται να καταναλωθούν σε σχετικά σύντομο χρονικό διάστημα από την προμήθειά τους, συνήθως μέσα σε 3-4 μήνες το αργότερο. Αυτά σε πολύ γενικές γραμμές και θέλοντας να κρατήσω το κείμενο απλό και κατανοητό. Η προσωπική μου γνώμη είναι πως με τη σχετική προσοχή στη λεπτομέρεια, είναι εύκολα καταναλώσιμα και βοηθούν πολύ το ενεργειακό αποτύπωμα του πλοίου, ειδικά σε ό,τι έχει να κάνει με το CII. Σίγουρα πάντως δεν είναι κάτι που θα προκαλέσει τρομερές ζημιές στη μηχανή, με την προυπόθεση φυσικά ότι το χειρίζεσαι σωστά.

Link to comment
Share on other sites

Θυμαμαι προ 15ετιας ενα λεωφορειο του ΚΤΕΛ στο Ηρακλειο που το εβαλαν πειραματικα να καιει αποκλειστικα βιοκαυσιμο(χρησιμοποιημενα ελαια απο εστιατορεια της πολης κατα βαση)και ειχε γινει και η σχετικη διαφημιση της καμπανιας προφανως απο ολους τους εμπλεκομενους κτελατζηδες,μαγαζατορες κλπ..Ε την πρωτη βδομαδα καλα τα πηγε τη δευτερη τους εδωσε τη μηχανη στο χερι :D

Link to comment
Share on other sites

Όπως το λες, μπορώ να φανταστώ ότι μαζευτήκαν οι σύντεκνοι ο καθένας με ό,τι χρησιμοποιημένα έλαια είχε σε νταμιτζάνα, πήγανε σε παράνομο αποστακτήριο ρακής και έγινε παιχνίδι :D. Εννοείται πως σήμερα το βιοκαύσιμο παράγεται από εξειδικευμένες εγκαταστάσεις και υφίσταται ειδικές επεξεργασίες έτσι ώστε να γίνει καύσιμο.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Nick the Greek said:

Όπως το λες, μπορώ να φανταστώ ότι μαζευτήκαν οι σύντεκνοι ο καθένας με ό,τι χρησιμοποιημένα έλαια είχε σε νταμιτζάνα, πήγανε σε παράνομο αποστακτήριο ρακής και έγινε παιχνίδι :D

Ναι κατι τετοιο συνεβαινε περιπου.Τα μαζευαν απο ταβερνες δε νομιζω να ειχε γινει καποια επεξεργασια πριν τη χρηση τους.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Να πούμε πως ο ABS είναι η πρώτη κλάση που προχωράει στην υιοθέτηση και απόδοση συγκεκριμένων class notations που προσδίδουν στην μηχανή ενός πλοίου πιστοποιημένη δυνατότητα να καταναλώνει βιοκαύσιμα. Γενικά στο θέμα βιοκαύσιμα σαν ολόκληρος οργανισμός αλλά και ειδικά το ελληνικό τους γραφείο έχουν κάνει φοβερή δουλειά και το έχουν δεί με πολύ ανοιχτό μυαλό, απ’ ότι λένε αυτοί που ξέρουν.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Νωρίτερα σήμερα η ΜΑΝ είχε ένα σύντομο και περιεκτικό webinar που έκανε ξεκάθαρη -όχι ότι ήδη δεν ήταν δηλαδή για όποιον ήθελε να ακούσει- την υποστήριξή τους στα βιοκαύσιμα, εξηγώντας ότι προφανώς τηρώντας κάποιες διαδικασίες, ένα πλοίο μπορεί ασφαλώς να καταναλώσει αυτό το καύσιμο, ακόμα και σε Β100 μορφή, δηλαδή καθαρό βιοκαύσιμο χωρίς ανάμειξη με ορυκτό πετρέλαιο. Σοβαρή εξέλιξη θα έλεγα, από τον σχεδιαστή της πλειοψηφίας των μηχανών εκεί έξω. 

Link to comment
Share on other sites

Για να πάρουμε μια γεύση του πως δουλεύουν αυτά τα πράγματα και πως η αγορά προωθεί τις νέες τεχνολογίες, δέστε τι έγινε με την Nike και την CMA CGM. Η Nike έχει ετήσιους στόχους που πέραν του κέρδους περιλαμβάνουν και περιβαλλοντικές παραμέτρους όσον αφορά την μείωση των ρύπων για τους οποίους ευθύνεται η εταιρεία. Απευθύνονται λοιπόν στις εταιρείες με τις οποίες συνεργάζονται για θαλάσσιες μεταφορές αλλά και logistics γενικότερα, και ζητούν λύσεις. Γυρνάει λοιπόν η CMA CGM και τους λέει ότι με τη χρησιμοποίηση των βιοκαυσίμων μειώνονται οι ρύποι κατά ΧΥΖ τα εκατό και πως το κόστος που αναλογεί σε ένα 40άρι κοντέινερ που διακινεί η Nike μαζί τους είναι ΧΥΖ χρήματα. Και η Nike συμφωνεί να πληρώσει αυτά ή τμήμα αυτών των χρημάτων έτσι ώστε να μειώσει το αποτύπωμά της. Και κάπως έτσι η CMA CGM ανεφοδιάζει τα πλοία της (και)με βιοκαύσιμα. Εννοείται υπέρ-απλουστεύω το παράδειγμα για να γίνει κατανοητό, αλλά σε χοντρές γραμμές αυτά ισχύουν. Οι έχοντες στα χέρια τους τα φορτία είναι αυτοί που τελικά θα πιέσουν την όλη διαδικασία.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...