Nick the Greek Posted April 29, 2021 Posted April 29, 2021 (edited) Σε συνέχεια της κουβέντας περί "πράσινης" χρηματοδότησης(όχι αυτής που παίρναμε επί ΠΑΣΟΚ), παρακολούθησα ένα σεμινάριο του DNV σχετικό με το θέμα. Για να δούμε λοιπόν τι είναι ήδη εδώ που συνδέεται και με τα Poseidon Principles που αναφέραμε παραπάνω, η χρηματοδότηση που έχει να κάνει με την απόκτηση πλοίων (green ship finance) είναι προφανώς συνδεδεμένη με τα τεχνικά χαρακτηριστικά των πλοίων, το καύσιμο που καίνε και γενικά με το ενεργειακό τους αποτύπωμα. Το άλλο προιόν που είναι διαθέσιμο σε μια εταιρεία, έχει να κάνει με τη βελτίωση του ενεργειακού της προφίλ και του αποτυπώματός της, και μπορεί να χρησιμοποιηθεί για βελτιώσεις σε πλοία μεταξύ άλλων. Αυτό λέγεται sustainability finance και ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα εταιρείας που μάλιστα ήταν πρωτοπόρος στο συγκεκριμένο πράγμα είναι η ΔΕΗ αν το πιστεύετε! Τους κράζουμε μεν, αλλά να λέμε και τα σωστά τους. Η διαδικασία είναι πως υπάρχει ένα σημείο αναφοράς(benchmark που λένε και στο Πλεβούνοβο) στο 2008 όσον αφορά τις εκπομπές οπότε και μπήκαν εν ισχύ οι σημερινές περιβαλλοντικές διατάξεις. Η χρηματοδότηση δίνεται με βάση συγκεκριμένες ενέργειες και στόχους εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα προκειμένου σταδιακά να μειωθεί το συνολικό ενεργειακό αποτύπωμα μιας εταιρείας. Για παράδειγμα, αν είσαι εταιρεία κοντέινερ, μπορείς να ανανεώσεις το στόλο σου των reefer containers ώστε να μειωθεί η ενέργεια που χρειάζονται και κατά συνέπεια η κατανάλωση καυσίμων τους/εκπομπές CO2. Δεν μπαίνω σε περισσότερες λεπτομέρειες, νομίζω καταλάβατε το πνεύμα και πως τα χρηματοδοτικά προιόντα αυτά θα μπορούσαν να έχουν εφαρμογή και στην ακτοπλοία. Edited December 29, 2021 by Nick the Greek
Nick the Greek Posted December 29, 2021 Author Posted December 29, 2021 2 hours ago, Nastazia said: Η Ελλάδα γενικότερα μπάζει από παντού. Οι μικρότερες εταιρείες δεν έχουν και πολλές ελπίδες χρηματοδότησης. Μπορούμε να φανταστούμε τους λόγους γιατί δεν θελω να αναλωθώ. Απο προσωπική εμπειρία με έτοιμο business plan, και σχέδιο δεκαετίας με "κλεισμένες δουλειές" και δεν δίνουν. Και δε μιλάμε για μεγάλα ποσά αλλά για ένα αξιοσέβαστο κεφάλαιο κίνησης. Φίλη Nastazia αυτό που περιγράφεις είναι μια πραγματικότητα και δυστυχώς αναδεικνύει και τις παθογένειες της χώρας και των ανθρώπων της. Αλλού δίνονται δάνεια για πλοία με εγγύηση αμπελοχώραφα και λιόδεντρα. Αλλά ξεφεύγω. Ήθελα να δώσω ένα απτό παράδειγμα αυτού που αναφέρω παραπάνω. Υπέπεσε ήδη στην αντίληψή μου μια πρώτη περίπτωση όπου πλοιοκτήτης έλαβε χρηματοδότηση από ξένη τράπεζα για την αγορά μεταχειρισμένου φορτηγού πλοίου. Η χρηματοδότηση αυτή συνδέεται με ένα μηχανισμό μέτρησης του ενεργειακού αποτυπωματος του πλοίου σε CO2 σε ετήσια βάση και προβλέπει μειωμένο επιτόκιο εάν επιτευχθούν ορισμένοι στόχοι όσον αφορά τις εκπομπές. Πως προτίθεται να πιάσει ο πλοιοκτήτης αυτούς τους στόχους? Με την εκμετάλλευση του πλοίου αποκλειστικά σε χαμηλές στροφές της κύριας μηχανής, έτσι ώστε να παραχθεί μικρότερη ποσότητα CO2. Με άλλα λόγια όταν το πλοίο αυτό βγαίνει στη spot αγορά, η περιγραφή ταχύτητας και κατανάλωσης που εγγυάται ο πλοιοκτήτης είναι αποκλειστικά και μόνον η πιο οικονομική, δεν παρέχεται στο χρονοναυλωτή η δυνατότητα να χρησιμοποιήσει το πλοίο σε διαφορετικές στροφές/κατανάλωση.
Nick the Greek Posted October 2, 2023 Author Posted October 2, 2023 Σφίγγει ακόμε περισσότερο το πράγμα, με τις τράπεζες που αποτελούν κομμάτι των Poseidon Principles(είναι 30) να συμφωνούν για επικαιροποίηση των στόχων τους ώστε να συμβαδίζουν με αυτούς του ΙΜΟ. Οι συγκεκριμένες τράπεζες αποτελούν περίπου το 65% της παγκόσμιας ναυτιλιακής χρηματοδότησης σύμφωνα με την Tradewinds και προτίθενται να προσαρμοόσουν ανάλογα και το πως ραπορτάρουν αυτά που κάνουν αλλά και το πόσο ανοίγουν την κάνουλα σε χρηματοδοτήσεις που δεν είναι "πράσινες". Μπορεί κανείς να συμφωνεί ή να διαφωνεί όσο θέλει με αυτό που κάνουν αλλά η πραγματικότητα είναι πως βαδίζουμε τον πράσινο δρόμο. Όχι αυτόν της ΠΑΣΟΚάρας αλλά του περιβάλλοντος. Αν όλα αυτά θα οδηγήσουν σε κάποιο ευχάριστο αποτέλεσμα, είναι μια άλλη κουβέντα.
proud_ionian Posted November 23, 2023 Posted November 23, 2023 Να δούμε ένα ενδιαφέρον σημερινό σχόλιο, από το Dark Room του Νew Money (όμιλος Πρώτο Θέμα) Quote Ξεκινούν 1η Δεκεμβρίου κλιματικά stress tests -Ξεκινάει την 1η Δεκεμβρίου το κλιματικό stress tests για τις Alpha Bank, Eurobank, Πειραιώς και Εθνική. Η δοκιμασία θα διαρκέσει έως 12 Μαρτίου 2024 και οι τράπεζες πρέπει να αναφέρουν συγκεντρωτικά δεδομένα για τις ίδιες όπως και για τις επιχειρήσεις - πελάτες τους. Η άσκηση βασίζεται στην απαίτηση για μείωση 55% των εκπομπών του διοξειδίου του άνθρακα ως το 2030 και ουσιαστικά οι τράπεζες καλούνται να δοκιμάσουν την επίπτωση που θα έχει η παραπάνω απαίτηση στο πελατολόγιό τους. Η έκθεση των τραπεζών σε κλιματικούς κινδύνους θα υπολογιστεί με βάση μια σειρά παραμέτρων, όπως το κλίμα κάθε χώρας, οι μηχανισμοί των τραπεζών για την αξιολόγηση των κινδύνων, οι δευτερογενείς επιπτώσεις κ.ά. Για τη διενέργεια του κλιματικού stress test θα ζητηθεί από τις μεγάλες επιχειρήσεις που απασχολούν πάνω από 250 άτομα και έχουν τζίρο πάνω από 40 εκατ. ευρώ, να αναφέρουν στις τράπεζες τις εκπομπές τους σε διοξείδιο του άνθρακα, όπως και τους κινδύνους που αντιμετωπίζουν από την κλιματική αλλαγή. Πρόκειται για το δεύτερο κλιματικό stress test και οι ελληνικές τράπεζες μετέχουν στην άσκηση με 110 τράπεζες από όλη την ΕΕ. Συμπέρασμα: Οι τράπεζες μετατράπηκαν στην κρίση σε ελεγκτικό μηχανισμό της εφορίας. Τώρα χρειάζεται να αναπτύξουν και δραστηριότητες περιβαλλοντικής εποπτείας και διαχείρισης. Οι Τράπεζες πιέζονται πάρα πολύ εποπτικά (ΕΚΤ, SSM) να μειώσουν την έκθεσή τους σε κλιματικούς και περιβαλλοντικούς κινδύνους. Σε απλά ελληνικά δεν πρέπει να χρηματοδοτούν επιχειρηματικά σχέδια (projects στα ελληνικά ) που δεν πληρούν τις αυστηρές προδιαγραφές της ΕΕ, για απεξάρτηση από τον άνθρακα, μείωση περιβαλλοντικού αποτυπώματος κλπ. Σύντομα θα έρθει και ένα σύστημα σαν τον γνωστό ΤΕΙΡΕΣΙΑ, όπου οι επιχειρήσεις θα αυτοαξιολογούνται όσον αφορά τις περιβαλλοντικές τους... επιδόσεις, αλλά και θα καταγράφονται όσες δεν συμμορφώνονται με την σχετική Ευρωπαική και Εθνική νομοθεσία.. Εδώ στο shipfriends, δεν πέφρουμε από τα σύννεφα, μιας αναφερόμαστε εδώ και πολύ καιρό σε όλες αυτές τις αλλαγές που έρχονται είναι ήδη εδώ.
Nick the Greek Posted October 16, 2024 Author Posted October 16, 2024 Η Tradewinds αποκαλύπτει μια πολύ ζουμερή κουβέντα που έγινε στα πλαίσια του Capital Link Forum στη Νέα Υόρκη. Στο πάνελ συμμετέχουν ο Robert Bugbee, πρόεδρος της Scorpio Tankers, 2 εκπρόσωποι τραπεζών που κάνουν ναυτιλιακή χρηματοδότηση και ο CFO της Dorian LPG. Να σημειώσω εδώ πως πολλές φορές σε τέτοια events, ο moderator της συζήτησης μοιράζεται με τους συμμετέχοντες στο panel τις ερωτήσεις που προτίθεται να κάνει, έτσι ώστε να μην τους εκπλήξει και εκείνοι να μπορέσουν να δώσουν μια ουσιώδη απάντηση μέσα στο συμφωνηθέν χρονικό περιθώριο. Τέλος πάντων η κουβέντα φτάνει στην πράσινη ναυτιλιακή χρηματοδότηση και στα Poseidon Principles. Κι εκεί ο Bugbee τους ρίχνει(εννοώ στις τράπεζες) το τρίποντο λέγοντας: “Έχουμε πάει από τον λιμό στο τσιμπούσι. Από εκεί που δεν μας(τις εταιρείες τάνκερ) άγγιζαν, τώρα μας αγγίζουν όλο το κορμί. Οι τράπεζες μιλάνε πολύ για το περιβάλλον αλλά στην πραγματικότητα νοιάζονται μόνο για τα δολλάρια. Τα Poseidon Principles είναι φανταστικά αλλά στην πράξη δεν είναι τίποτα. Οι τράπεζες στην πράξη δανείζουν μόνο εκεί που τους συμφέρει.” Κάπου εκεί μπαίνει μέσα στην κουβέντα ο CFO της Dorian ο οποίος σιγοντάρει τον Bugbee λέγοντας ότι στην περίπτωση της δικής του εταιρείας και για μια χρηματοδότηση που ικανοποιούσε κάμποσα περιβαλλοντικά κριτήρια, έλαβαν μόλις 0,5% μικρότερο επιτόκιο σαν επιβράβευση των προσπαθειών τους. Προφανώς επεκράτησε σούσουρο και αμηχανία με έναν εκ των τραπεζιτών να φτάνει στο σημείο να συμφωνεί, έστω και εν μέρη, λέγοντας πως όντως οι τράπεζες έχουν σαν προτεραιότητα τα χρήματα. Ήθελα να ήμουν από μια μεριά ομολογώ, πρέπει να επεκράτησε μεγάλη αμηχανία. Διότι συνήθως σε τέτοια events δεν σημειώνονται τέτοιου είδους εντάσεις, τουλάχιστον όχι στα panels.
gtogias Posted October 16, 2024 Posted October 16, 2024 Θα συμφωνήσω εν μέρει μαζί σου. Πράγματι, στα πάνελ τέτοιας εμβέλειας εκδηλώσεων οι ερωτήσεις είναι γνωστές εκ των προτέρων και σπανίως υπάρχουν εκπλήξεις, εκτός αν επιτρέπονται παρεμβάσεις από το κοινό, όπου εκεί μπορούν να προκύψουν αμήχανες στιγμές. Όσο αφορά τις τράπεζες, ναι, οι δανειοδοτήσεις τους είναι πάντα αυτές που συμφωνούν με τα όποια κριτήρια ρίσκου κυρίως αλλά και κέρδους έχει η κάθε μία, και που τους επιτρέπει να περνάνε κανονιστικές απαιτήσεις, όπως οι κανόνες της Βασιλείας. Τα Poseidon Principles, που ακόμα είναι προαιρετικά, το μόνο που άλλαξαν ήταν η προσθήκη "περιβαλλοντικών" και γενικότερα ESG κριτηρίων στην εξέταση των δανειοδοτήσεων. Με το Libor κοντά στο 5%, ένα σκόντο 0,5% είναι μεγάλο.
Nick the Greek Posted October 16, 2024 Author Posted October 16, 2024 Εντάξει, δεν το λές το μόνο υπό την έννοια πως κάτι τέτοιο πρίν δεν υπήρχε καν, οπότε είναι σημαντική αλλαγή. Αλλά συμφωνώ πως ειδικά σε μια χρηματοδότηση για ακριβά πλοία όπως της συγκεκριμένης εταιρείας, το 0.5% είναι αρκετά μεγάλο σε αξία. Είναι όμως ενδιαφέρον πως το βλέπουν και οι πλοιοκτήτες από την πλευρά τους.
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now