Jump to content
Shipfriends

Εικοστή Δεύτερη Ιστορία: Ο Τορπιλισμος του Sebastiano Venier


ΝΗΡΕΑΣ

Recommended Posts

.

Ιστορία Εικοστή Δεύτερη.

Στην συνημμένη φωτογραφία φαίνεται ένα πλοίο προσαραγμένο σε κάποια ακτή της Δυτικής Ελλάδας.

Η φωτογραφία είναι από την δεκαετία του 1940, ενδεχομένως και του 1950.

Απομεινάρι μιας όχι και πολύ ευχάριστης, για την ανθρωπότητα, εποχής.

Η αιτία της προσάραξης θα μπορούσε να θεωρηθεί οφειλόμενη είτε σε εχθρική ενέργεια είτε σε φίλια πυρά.

Για ποιο πλοίο πρόκειται?

Που, πότε και γιατί προσάραξε?

post-31-128326955238_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

ειπαμε να ειναι δυσκολα τα κουιζ, αλλα οχι και τετοια ασαφεια!!!

ειναι στην περιοδο του Ελληνικου Εμφυλιου;

εχθρικη ενεργεια ή φιλια πυρα μηπως σημαινει ναρκοπεδιο;

Δυτικη Ελλαδα εννοεις στερια ή Επτανησα;

ειναι ευρυτερα γνωστη η ιστορια;

υπαρχουν απομειναρια του ναυαγιου σημερα;

Link to comment
Share on other sites

Το κουίζ είναι σαφέστατο :D και πανεύκολο :rolleyes: μέχρι και την φωτό του πλοίου σας έχω :D

Λοιπόν, επί της ουσίας:

Ο Ελληνικός εμφύλιος δεν ήταν παγκόσμιας εμβελείας. :D

Δεν επρόκειτο για νάρκη.

Είναι αυτονόητο ότι όταν λέμε Δυτική Ελλάδα δεν εννοούμε τα νησάκια που είναι Ανατολικά της Ιταλίας :D

Η ιστορία μου ήταν παντελώς άγνωστη και πιστεύω σε πολλούς από εμάς (αν όχι όλους).

Πάντως είναι σημαντική ιστορία και πρωτότυπη, αν και τραγική!

Το πλοίο δεν υπάρχει σήμερα εκεί. Απομακρύνθηκε κάπου στις δεκαετίες του 1940 και 1950.

Δεν ξέρω πότε, γι' αυτό και η ασάφεια στην χρονολογία της φωτογραφίας.

Για περαιτέρω διευκρινίσεις, είμαστε στην διάθεσή σας :confused:

Link to comment
Share on other sites

Το πλοίο δεν ήταν Ελληνικό. Πιθανώς, μάλιστα, να μην επέβαινε κανένας Ελληνας σε αυτό.

Λέω πιθανώς, γιατί δεν είναι απίθανο ανάμεσα σε χιλιάδες επιβάτες να υπάρχει κάποιος Έλληνας ή Ελληνικής καταγωγής.

Το πλοίο δεν ερχόταν στην Ελλάδα,

αλλά παρέπλεε της ακτές της Δ. Ελλάδας κατά το διηπειρωτικό ταξείδι του με κατεύθυνση από Νότο προς Βορράν.

Link to comment
Share on other sites

μηπως ηταν ιταλικο και το χτυπησαν οι γερμανοι;

γιατι και φιλια και εχθρικα πυρα κατι τετοιο μπορει να υπονοει.

η φωτογραφια υπαρχει στο διαδικτυο; εννοω βεβαια να βρισκεται σχετικα ευκολα και οχι αν σκεφτουμε το κοσμικο ονομα του παπα της εποχης σε συνδυασμο με αυτο του εραστη της πρωην συζυγου του :D

Link to comment
Share on other sites

Το πλοίο πράγματι ήταν Ιταλικό, αλλά δεν χτυπήθηκε από Γερμανικό.

Τα πυρά ήταν μεν τυπικώς εχθρικά, αλλά ουσιαστικά ήταν φίλια :confused:

Όλες οι πληροφορίες είναι από το δίκτυο, όπως και η φωτό. Πλήν όμως δεν την βρίσκεις εύκολα, γιατί δεν την βρήκα βάσει ονόματος, αλλά τυχαία.

Αν βρείς την φωτό, τελείωσες! Έχει κρυφό κείμενο με πληροφορίες και το όνομα του πλοίου.

Έτσι βρήκα και εγώ την ιστορία :D Και μετά βάσει του ονόματος βρήκα και άλλα.

Βάλε κάτω τους nautical charts, χάραξε πορεία βάσει δεδομένων και άρχισε να παραπλέεις και να ψάχνεις! :D

Απλούστατο! Απορώ πως δεν το έχεις κάνει ακόμα! :confused:

Link to comment
Share on other sites

Ενα πιθανο ειναι το μεταφορικο στρατευματων Galilea αλλα το ταξιδι του ηταν απο Τυνησια κι οχι απο νοτιο ημισφαιριο αρα μαλλον δε μιλαμε γι αυτο. Οπως και να' χει το πραγμα να το λινκ για το παραπανω περιστατικο(για ιταλοφωνους)

http://www.regiamarina.net/others/galilea/galilea_it.htm

Link to comment
Share on other sites

Δεν είναι αυτό το πλοίο, αλλά κάνεις ένα λάθος:

Δεν είπα ότι ερχόταν από το Νότιο Ημισφαίριο, αλλά από τον Νότο (σχετικα με το σημείο του ναυαγίου).

Επίσης το πλοίο δεν ήταν πολεμικό, αλλά φορτηγό που απλώς λόγω πολέμου ήταν ενταγμένο στο Ιταλικό ναυτικό.

Αγγελία αρ. 1 προς ναυτιλλομένους: Διηπειρωτικό είναι το ταξείδι μεταξύ δύο -οποιονδήποτε- διαφορετικών ηπείρων.

Link to comment
Share on other sites

Αγγελία αρ. 2 προς ναυτιλλομένους :eek:

Το συμβάν έγινε λόγω έλλειψης σήμανσης για το είδος του φορτίου.

Δεν είναι, βέβαια, σίγουρο ότι αν έφερε την πρέπουσα σήμανση, δεν θα συνέβαινε.

Δεν τηρούνται και πάντοτε οι διεθνείς συνθήκες!

Link to comment
Share on other sites

Όχι δεν ήταν Νοσοκομειακό.

Πάντως γυροφέρνεις :D Σκέψου κάτι άλλο.

Και για το κόπο σου θα σου πω ότι το φορτίο χαρακτηρίζεται με τρία αρχικά λέξεων.

Δεν ξέρω εάν και η σήμανση είναι το ίδιο, δηλαδή με 3 γράμματα.

Link to comment
Share on other sites

Τη φωτογραφια δεν καταφερα να τη βρω, μηπως ομως προκειται γι αυτο το πλοιο Νηρεα? Ειχε ξεκινησει απο τη Βεγγαζη της Λιβυης και κατευθυνοταν προς Ιταλια οπως ειπες.

17 Aug, 1942

HMS Turbulent (Cdr. J.W. Linton) torpedoes and damages the Italian transport ship Nino Bixio (7137 BRT) off Navarino, Greece. This ship is loaded with some 2000 POW's, over which over 300 die in this attack.

Link to comment
Share on other sites

Δεν είναι αυτό το πλοίο.

Αλλά επειδή πρόκειται περί τρομερής σύμπτωσης, πολλά άπό τα στοιχεία είναι ίδια. Πάρα πολλά!

Δώσε το link της πηγής σου και θα μετά επιβεβαιώσω τα σωστά.

Θέλω πρώτα να δω αν είναι σύμπτωση ή εάν πρόκειται για το ίδιο πλοίο και η πηγή σου έχει λάθος στοιχεία

Link to comment
Share on other sites

Λοιπόν...!

Κατόπιν εξονυχιστικού ελέγχου, η επιτροπή των σοφών ιστορικών απεφάνθη ότι πρόκειται περί διαβολικής συμπτώσεως :rolleyes:

Θα πω τα στοιχεία που συμπίπτουν:

Το ταξίδι ήταν πράγματι Βεγγάζη-Ιταλία.

Τορπιλίστηκε από ένα HMS, έξω από το Ναυαρίνο (μάλλον πρέπει να ήταν πέρασμα και έστηναν εκεί ενέδρα). Η φωτό, όμως, δεν είναι στο Ναυαρίνο, αλλά κάπου κοντά όπου προσάραξε.

Είχε περίπου 2.000 POW's και χάθηκαν πάνω από 300. Στο uboat.net δίνει λίγο διαφορετικά στοιχεία, αλλά δεν είναι στις πηγές μου.

Συνεπώς, διαφέρουμε στην ημερομηνία, στο όνομα του sub και βεβαίως στο όνομα του πλοίου.

Νομίζω πλέον ότι ευρισκόμεθα ενώπιον της λύσεως του μυστηρίου :D

Link to comment
Share on other sites

Τι έγινε φτάσατε στην βρύση και δεν θα πιείτε νεράκι?

Μιά απλή αναζήτηση είναι με ένα συνδυασμό 3-4 από τα παραπάνω στοιχεία και βγαίνει το πλοίο πρωτο-δεύτερο.

Nick και Proud σπεύσατε! Τόσο κόπο κάνατε! Είναι κρίμα να πάρει την δόξα κανένας άλλος. :D

Link to comment
Share on other sites

αιδεσιμοτατε Νηρεα

με συνδυασμο

benghazi italy pow 2000 italian ship το google βγαζει ενα λινκ που αναφερει 2000 αιχμαλωτους 300 νεκρους και οτι δεν ειχε σημανση αλλα δεν ανοιγει

στο yahoo βγαζει την αρτα και τα γιαννενα

dankessen

Link to comment
Share on other sites

Λοιπόν τέκνον μου :D

Πες πως είσαι διαρρήκτης και προσπαθείς να ανοίξεις ένα χρηματοκιβώτιο με συνδυασμό και το γαμ.....δεν ανοίγει.

Τι κάνεις τέκνον μου? Σωστά!...Δοκιμάζεις άλλον συνδυασμό :D

Επίσης επειδή πρόκειται για ένα τραγικό συμβάν, ποιά νομίζεις ότι είναι τα χαρακτηριστικά του?

Θύτης, θύμα, τρόπος, τόπος και φορτίο ;)

Ευλογείτε!

Link to comment
Share on other sites

9 Δεκεμβριου 1941 το Sebastiano Venier δεχεται τα πυρα του υποβρυχιου Ηms Ρorpoise 5 μιλια απο το ναυαρινο. μετεφερε 2000 "συμμαχους" αιχμαλωτους απο βεγγαζη και σκοτωθηκαν γυρω στους 320. Προσαραξε εξω απο τη Μεθωνη.

SEBASTIANO VENIER

(Dec. 9, 1941)

Italian motorship of 6,310 tons, built in Amsterdam in 1939 under the name Jason or Jantzen. Requisitioned by the Italian Navy and renamed Sebastiano Venier, the ship had left Benghazi harbour with around 2,000 British prisoners of war including black South African troops, New Zealanders and Australians, all captured by the Germans in North Africa. Five miles south of Navarino on the Greek Peloponnese, the ship was attacked by the British submarine HMS Porpoise. She was not flying a POW flag. Hit by a torpedo between the No.1 and No.2 hold on the starboard side, the force of the explosion hurled the heavy hatchway covers to mast height, the falling timbers killing dozens of men trying to escape from the hold. From the flooded No.1 hold only five men survived. Most of the panic stricken crew abandoned the ship taking all the lifeboats. The Italian hospital ship Arno appeared on the scene but ploughed its way through the men struggling in the water and kept on sailing, its priority being the rescue of the crew of a German ship sunk nearby. A total of 320 lives were lost among them 309 British POWs, including 45 New Zealanders. Eleven Italian soldiers also died. The ship did not sink but managed to reach the shore at Point Methoni near Pilos where it was beached. All prisoners who managed to reach the shore were confronted by hundreds of Italian occupation troops and were taken to a makeshift camp where during the next few months many died from frostbite and disease. In May, 1942, the prisoners were transferred to Campo 85 at Tuturano in Italy.

Ιδου το link

Link to comment
Share on other sites

Τελικά τέκνον μου, όχι μόνο στην βρύση έφθασες, αλλά ήπιες και νεράκι! ;)

Ελπίζω να ήταν δροσερό και να σε αντάμειψε για τον κόπο σου!

Βέβαια, αξίζει να πιεί και ο Nick ένα ποτηράκι. Ήταν αποφασιστικής σημασίας η συμμετοχή του ;)

Τώρα ομως, τέκνα μου θα κάνετε λιγουλάκι υπομονή,

μέχρι η ομάδα των εγκύρων και σοφών ιστορικών ετοιμασει την τελική απάντηση της. :rolleyes:

Αρκετά σας περίμενα, ας περιμένετε κι εσείς τώρα. ;)

Link to comment
Share on other sites

Καθυστέρησα λιγάκι γιατί η επιτροπή διαφωνούσε στην κατανομή των ποσοστών επιτυχίας στους νικητές. :P

Μετά από πολύωρη διάσκεψη (πως θα δικαιολογήσουν τα λεφτά που παίρνουν?) ;)

νικητές ανακηρύσσονται ο Proud Ionian κατά 74,36% και ο Nick The Greek 25,64%!!! B)

Ιστορία Εικοστή Δεύτερη.

Ο τορπιλισμός του Ιταλικού Φ/Γ “Sebastiano Venier” από το HMS “ Porpoise”, στις 9-12-1941, ανοικτά του Ναυαρίνου και η προσάραξή του στη Μεθώνη.

old11.jpg

Η φωτογραφία είναι από το site του Δήμου Μεθώνης: http://www.methoni.gr

Στην φωτογραφία υπάρχει η εξής λεζάντα (κρυφό κείμενο στο εικονίδιο):

«Το Sebastiano Veniero ήταν Ιταλικό επιβατικό πλοίο της εταιρείας «Sidarna» 12.000 τόνων που είχε ναυπηγηθεί το έτος 1939. Τορπιλίσθηκε την 9ην Δεκεμβρίου 1941 στα ανοικτά της Μεθώνης καθώς μετέφερε Νεοζηλανδούς, Άγγλους, Αυστραλούς και Νέγρους αιχμαλώτους. Προσάραξε ΒΔ των Δυτικών θαλασσίων τειχών του Φρουρίου της Μεθώνης. Παρέμεινε εκεί για ένα χρονικό διάστημα ώσπου ιδιωτική εταιρεία ανέλαβε την διάλυση και την ανέλκυσή του από το συγκεκριμένο σημείο»

Jason1940.jpg

Το πλοίο ναυπηγήθηκε με το όνομα «JASON» , χωρητικότητας 6.310 τόνων, ναυπηγήθηκε το 1940 στο Cantieri Riuniti dell Adriatico at Monafalcone . Είχε καθελκυσθεί το 1939 για λογαριασμό της Lloyd Triestino αλλά λόγω οικονομικών προβλημάτων πουλήθηκε στην N.S.M. «Oceaan». Ξεκίνησε τα ταξίδια του, αλλά κατελήφθη από τους Γερμανούς την 9ην Μαϊου 1940 σε Ολλανδικά νερά. Οι Ιταλοί εκμεταλλεύονται την ευκαιρία και λένε ότι κακώς είχε δοθεί στους νέους Ολλανδούς ιδιοκτήτες και ζητούν την επιστροφή του πλοίου. Το πλοίο έρχεται με το Ολλανδικό πλήρωμα μέχρι την Μασσαλία και εντάσσεται στην Societa Italiano di Armamento με το όνομα «Sebastiano Venier». Στις 10 Ιουνίου η Ιταλία μπαίνει στον πόλεμο και όλα τα καταληφθέντα και επιταγμένα πλοία μπαίνουν κάτω από την διοίκηση της Γερμανικής German Mittelmeer Reederei G.m.B.H. (Mediterranean Steamship Co.).

Το πλοίο ξεκίνησε από την Βεγγάζη της Β. Αφρικής στις 8 Δεκεμβρίου 1941, με περίπου 2.000 Βρεττανούς αιχμαλώτους πολέμου στους οποίους περιλαμβάνονταν Μαύροι στρατιώτες από την Ν. Αφρική, Νεοζηλανδοί και Αυστραλοί, οι οποίοι είχαν αιχμαλωτισθεί στην Β. Αφρική από τους Γερμανούς. Στις 9 Δεκεμβρίου 1941, 5 ν.μ. Νότια από το Ναυαρίνο, το πλοίο δέχθηκε την επίθεση του Βρεττανικού Υ/Β «HMS Porpoise» . Να σημειωθεί ότι το «HMS Porpoise» βυθίσθηκε στις 16 Ιανουαρίου 1945, στα Στενά της Μάλακα, από Ιαπωνικό αεροπλάνο και ήταν το τελευταίο Βρεττανικό Υ/Β που χάθηκε στον Β΄Π.Π.

Καθώς το «SEBASTIANO VENIER» δεν έφερε σημαία με την ένδειξη ότι μεταφέρει αιχμαλώτους πολέμου* (P.O.W. flag), το «HMS Porpoise» ρίχνει μία τορπίλλη, η οποία κτυπάει το πλοίο στο πλάι σε καίριο σημείο και αρχίζει να κατακλύζεται από νερά, ενώ σκοτώνονται αρκετοί. Στο πλοίο επικρατεί πανικός. Το πλήρωμα (Ιταλοί) κατεβάζει τις βάρκες και εγκαταλείπει το πλοίο. Τo Ιταλικό νοσοκομειακό πλοίο «Arno», που βρίσκεται στην περιοχή, δεν σταματάει για να μαζέψει τους ναυαγούς καθώς κατευθύνεται προς ένα Γερμανικό πλοίο που βυθίζεται. Θα επιστρέψει αργότερα. Στο πλοίο παραμένει μόνο ένα μέλος του πληρώματος. Ένας Γερμανός, ο οποίος αναλαμβάνει την διακυβέρνηση του πλοίου και προσπαθεί (επιτυχώς ) να το προσαράξει στις ακτές της Μεθώνης.

Πολλοί από τους επιβαίνοντες περνούν στην ακτή, όπου συλλαμβάνονται από τα Ιταλικά στρατεύματα κατοχής. Οι τραυματίες μεταφέρονται με το «Arno» στην Ιταλία, ενώ οι υπόλοιποι μεταφέρονται σε στρατόπεδα συγκέντρωσης αιχμαλώτων στη Πάτρα , όπου και πολλοί πεθαίνουν από τις κακουχίες και την δυσεντερία που θερίζει. Τέλος όσοι επέζησαν μεταφέρθηκαν τον Μάϊο του 1942 στο στρατόπεδο συγκέντρωσης του Tuturano στην Ιταλία.

Τελικός απολογισμός του ναυαγίου**: 320 νεκροί εκ των οποίων 11 Ιταλοί μέλη του πληρώματος και 309 P.O.W.’s (μεταξύ αυτών 45 Νεοζηλανδοί.

Πηγές που χρησιμοποιήθηκαν (εκτός αυτών που υπάρχουν ως παραπομπές μέσα στο κείμενο):

Βασική πηγή:

http://members.iinet.net.au/~gduncan/maritime-1.html

Επίσης μια πολύ ενδιαφέρουσα πηγή.

Πρόκειται για μια ιστοσελίδα αφιερωμένη στην μνήμη του Leslie Angus McIver.

Ενός Νεοζηλανδού στρατιώτη, ο οποίος μάλιστα ήταν από του επιζώντες του «Sebastiano Venier».

http://mcwarr.orcon.net.nz/genealogy/leslie/leslie.html

Και η ειδικότερη σελίδα με την ιστορία του «Sebastiano Venier».

Έχει και άλλες φωτογραφίες του πλοίου να χτυπιέται στο φρούριο της Μεθώνης και απ’ ότι αναφέρει πρέπει να είναι κάποιου Ιταλού στρατιώτη.

http://mcwarr.orcon.net.nz/genealogy/leslie/jason.html

* Κατά την γνώμη μου, και σημαία να είχε το πλοίο πιθανώς πάλι να τορπιλλιζόταν, γιατί πολλές φορές οι εμπόλεμοι έβαζαν τέτοια σινιάλα για παραπλάνηση του εχθρού πχ. νοσοκομειακά που μετέφεραν στρατό, οπότε δεν είναι σίγουρο ότι αυτές οι σημάνσεις λαμβάνονταν πάντα υπ’ όψη.

Και στην περίπτωση, βέβαια, που είχε σημαία, αλλά ο επιτιθέμενος την αγνοούσε.

Τι θα έλεγε, ύστερα? Ότι δεν είχε! Διαφορετικά θα ομολογούσε ένα έγκλημα πολέμου.

** Οι αριθμοί διαφέρουν κατά πηγή:

The Sebastiano Venier is transporting more then 1800 Allied POW's. Dispite the bad weather almost 1700 of these are resqued.

http://uboat.net/allies/warships/ship/3412.html

The Jason left Benghazi with 2000 British and Commonwealth POWs on the 8th December 1941. It was torpedoed by the British submarine. Porpoise with the loss of 500 men, including 45 New Zealanders.

http://mcwarr.orcon.net.nz/genealogy/leslie/jason.html

A total of 320 lives were lost among them 309 British P.O.W.s, including 45 New Zealanders. Eleven Italian soldiers also died.

http://members.iinet.net.au/~gduncan/maritime-1.html

Link to comment
Share on other sites

×
×
  • Create New...