Jump to content
Shipfriends

Οι Αγνοουμενοι


Recommended Posts

Τα μεγάλα ονόματα της ναυτιλίας που... βούλιαξαν

του Σ. Ν. Αθανασιου απο το Κερδος της 27/03/06

Τα τελευταία χρόνια, μπορεί η ελληνική ναυτιλία να έχει αναδείξει εκατοντάδες νέους εφοπλιστές, ωστόσο υπάρχουν και μεγάλα και ηχηρά ονόματα από τον χώρο του εφοπλισμού, που είτε χρεοκόπησαν, είτε αποχώρησαν για διαφόρους λόγους, από όλους τους κλάδους της ναυτιλίας.

Ονόματα όπως o Μιχάλης Περατικός, o Γιώργος Πουλίδης, o Ανδρέας Ποταμιάνος, o Αριστομένης Καραγεώργης, o Μιχάλης Σαρλής και άλλοι εγκατέλειψαν τον εφοπλισμό και την πλοιοκτησία. Οι περισσότεροι από τους «χρεοκοπημένους» ή «αποτυχημένους» εφοπλιστές είχαν μακρά οικογενειακή παρουσία στη ναυτιλία. Αυτό όμως δεν στάθηκε ικανό να τους διατηρήσει στο προσκήνιο.

Ο Αριστομένης Καραγεώργης

Η πιο χαρακτηριστική ιστορία είναι του Αριστομένη Καραγεώργη, ο οποίος στο ζενίθ της δόξας του, στις δεκαετίες του '70 και του '80 έφθασε να διαχειρίζεται εκατό ποντοπόρα πλοία, ακτοπλοϊκά πλοία, να ελέγχει τη γραμμή της Αδριατικής και του Ιονίου, να εκμεταλλεύεται ξενοδοχεία και ακίνητα και στο τέλος να φύγει κυνηγημένος για το εξωτερικό, όπου ζει σήμερα. Μάλιστα, ο συμπαθής Μένης διατέλεσε μετά τον Αντώνη Χανδρή, πρόεδρος της Ενωσης Ελλήνων Εφοπλιστών. Γεννήθηκε στον Πειραιά το 1933 και φοίτησε στη Σχολή του Σαουθάμπτον και εργάσθηκε σε ναυτιλιακό γραφείο στο Λονδίνο. Το 1956 επέστρεψε στον Πειραιά και άρχισε να εργάζεται στη ναυτιλιακή εταιρεία του πατέρα του και το 1962 ανέλαβε τη διαχείριση της οικογενειακής επιχείρησης. Τον Ιανουάριο του 1981 έγινε πρόεδρος στην Ενωση Ελλήνων Εφοπλιστών αλλά και πρόεδρο του διεθνούς ναυτιλιακού οργανισμού εφοπλιστών ξηρού φορτίου, την Intercargo. Στα μέσα της δεκαετίας του '80 άρχισαν τα προβλήματα με την εταιρεία του, όταν σχεδόν καθημερινά πλοία που έφεραν το πρώτο συνθετικό «Μεσσηνιακή» κατάσχονταν από τις τράπεζες. Διατήρησε τα δύο επιβατηγά πλοία, που ήταν δρομολογημένα στις γραμμές Ελλάδος - Ιταλίας, αλλά και αυτά, μετά από λίγο καιρό κατασχέθηκαν. Προσπάθησε να ανακάμψει με τη δημιουργία, με άλλους εφοπλιστές της Πειραϊκής ΑΝΕ αλλά και αυτή χρεοκόπησε και μπήκε σε ειδική εκκαθάριση. Εκτοτε, ο Αρ. Καραγεώργης ζει στο εξωτερικό, αφού δεκάδες αποφάσεις των Δικαστηρίων μένουν ανεκτέλεστες.

Edited by proud_ionian
Link to comment
Share on other sites

Ο Ανδρέας Ποταμιάνος

Αλλη χαρακτηριστική περίπτωση Ελληνα εφοπλιστή, του «βασιλιά της ελληνικής κρουαζιέρας» είναι του Ανδρέα Ποταμιάνου, ο οποίος πριν από δύο χρόνια αντίκρισε τα «δένουν» τα δέκα περίπου κρουαζιερόπλοιά του, μετά από κατασχέσεις τραπεζών. Ηταν ο κορυφαίος της ελληνικής κρουαζιέρας επί πέντε δεκαετίες. Η οικογένειά του ξεκίνησε την εφοπλιστική της δραστηριότητα στις αρχές του 17ου αιώνα στον Δούναβη. Η «Ηπειρωτική» ήταν η εταιρεία που ταυτίστηκε αμέσως μετά τον πόλεμο με την κρουαζιέρα στα ελληνικά νησιά. Μαζί με τον Κιοσέογλου της «Sun Line» ίδρυσαν την ROC, η οποία όταν απέκτησε τα νεότευκτα πλοία και φαινόταν ότι θα κυριαρχήσει στη μεσογειακή κρουαζιέρα και στην Καραϊβική, μετά από δύο χρόνια και τα δύο πλοία κατασχέθηκαν σε λιμάνια της Αμερικής και αμέσως μετά κατασχέθηκαν και τα υπόλοιπα πλοία της εταιρείας. Η ROC διατηρούσε υψηλά μερίδια αγοράς, τόσο στη Μεσόγειο όσο και στις κρουαζιέρες στην Αμερική, ωστόσο δεν κατόρθωσε να επιβιώσει, παρά το γεγονός ότι μετοχές της εισήχθηκαν και διαπραγματεύονταν στο αμερικανικό χρηματιστήριο. Παρά τις υπεράνθρωπες προσπάθειες που έγιναν κυρίως από το προσωπικό των πλοίων και ενώ το τελευταίο διάστημα ταξίδευαν κατασχεμένα, η εταιρεία δεν γλίτωσε το μοιραίο, προκαλώντας σοκ στην Ακτή Μιαούλη και στρατιές ανέργων ναυτικών. Η χρεοκοπία της ROC συνέπεσε με το Ολυμπιακό έτος 2004.

Ο Γιώργος Φ. Πουλίδης

Την ίδια χρονιά χρεοκόπησε και ένας άλλος Ελληνας, που δραστηριοποιείτο στην κρουαζιέρα. Ο Γιώργος Φ. Πουλίδης είχε καταπλήξει τους πάντες, δημιουργώντας την Festival, με παλαιά πλοία, όπως το «Φλαμένκο», το «Μπολερό» και καινούργια όπως το «Μιστράλ» και το «European Vision», στο οποίο έγινε στη Γένοβα η πολυσυζητημένη σύσκεψη των ισχυρότερων ανδρών του κόσμου, της G8. Ο Ελληνας εφοπλιστής τα έβαλε και δικαστικά με τους ισχυρότερους ανταγωνιστές του και δεν δίστασε να προσφύγει στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο για να καταγγείλει τον αθέμιτο ανταγωνισμό στον χώρο της κρουαζιέρας. Ομως, οι ανταγωνιστές του αγόρασαν τα δάνειά του, τα οποία ήταν σε καθυστέρηση και δημιούργησαν οικονομική ασφυξία στον άνθρωπο που φαινόταν ότι θα ανατρέψει τις μέχρι τότε ισορροπίες στην παγκόσμια κρουαζιέρα. Τιμήθηκε με το μετάλλιο της «Λεγεώνας της Ξένων» από τη γαλλική κυβέρνηση, αλλά αυτό δεν στάθηκε ισχυρό να μην στραφούν εναντίον του και οι γαλλικές τράπεζες. Από τότε ζει μόνιμα στην Ιταλία και προσπαθεί να αντικρούσει τις δικαστικές κινήσεις των πιστωτών του.

Από τον χώρο της επιβατηγού ναυτιλίας, την τελευταία δεκαετία αποχώρησαν οι Αντώνης Βεντούρης, Γιώργος Μουλόπουλος, Επαμεινώνδας Σολούνιας. Ο τελευταίος μπήκε και στη φυλακή για έναν χρόνο περίπου και απώλεσε το σύνολο της περιουσίας του που σύμφωνα με οικονομικούς εκτιμητές ανέρχονταν στις αρχές του 2000, άνω των 5 δισ. δραχμών. Ο Νώντας Σολούνιας, πρόεδρος της ΔΑΝΕ, έμπλεξε σε περιπέτειες, μετά την κατηγορία που εκτόξευσαν συνεργάτες του για υπεξαίρεση 3,5 δισ. δρχ. και ύστερα από έλεγχο ήταν 1,5 δισ. δρχ. Τα χρήματα αυτά ισχυρίστηκε ότι κατευθύνθηκαν για αγορά πλοίων και ο Σολούνιας ανέλαβε πλήρως την ευθύνη. Το αποτέλεσμα ήταν να χάσει το ξενοδοχείο «Ρόδος Μπαίη» και άλλα σημαντικά ακίνητα στη Ρόδο.

Ο Μιχάλης Σαρλής

Πρόσφατα, ο Μιχάλης Σαρλής έκλεισε την εταιρεία του Sarlis Service, μετά τη διαμάχη του με τον Οργανισμό Λιμένος Πειραιώς, η οποία συνεχίζεται στην Επιτροπή Ανταγωνισμού. Ομως, η απώλεια του στόλου του είναι γεγονός. Παραμένει στο διοικητικό συμβούλιο του Ναυτικού Επιμελητηρίου Ελλάδος, αλλά ουσιαστικά βρίσκεται εκτός ναυτιλιακής αγοράς επισήμως. Η εταιρεία του Μ. Σαρλή διέθετε πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων και θεωρείτο από τις μεγαλύτερες που δραστηριοποιούνταν στον Πειραιά.

Βέβαια, από τη ναυτιλία, αποχώρησε πριν λίγο καιρό και ο Μιχάλης Περατικός, μετά την ατυχή κατάληξη της επένδυσης της οικογενείας του στα Ναυπηγεία Ελευσίνας και τον τραγικό χαμό του γιου του Κωστή, ο οποίος δολοφονήθηκε από την «17 Νοέμβρη». Αναζητώντας χρεοκοπημένους εφοπλιστές βρίσκουμε και άλλους, κυρίως από τον χώρο της ακτοπλοΐας αλλά και της μεσογειακής φορτηγού ναυτιλίας. Ο μύθος για τους εφοπλιστές είναι μεγάλος, αλλά η σκληρή πραγματικότητα δείχνει και το άλλο πρόσωπό της σε ορισμένες περιπτώσεις.

Edited by proud_ionian
Link to comment
Share on other sites

Καλά αυτοί επιχειρηματίες ήταν, ρίσκαραν και έχασαν (ας πούμε). Εγώ έχω μιάν άλλη απορία: Οι διευθυντές του Ναυτιλιακού των Τραπεζών την περίοδο 1998-2001, που μοίραζαν τα δάνεια για νεότευκτα επιβατηγά στο Αιγαίο με πρωτοφανή αρχοντιά, που να βρίσκονται σήμερα άραγε; Ο νοών νοείτω:D

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...