Nick the Greek Posted May 14, 2023 Posted May 14, 2023 (edited) Σκόπελος! Θα πεί μόλις δεί την carte postale ο φίλος μου ο @wysiwid και θα έχει φυσικά δίκιο. Πανέμορφη κάρτα, έπεσα επάνω της πρίν λίγο καιρό και δεν μπόρεσα να αντισταθώ στο να την προσθέσω στη συλλογή. Πότε? Καλή ερώτηση. Κρίνοντας από το εικονιζόμενο πλοίο θα μπορούσε να είναι οποτεδήποτε στο πρώτο μισό του περασμένο αιώνα, δεν ξέρω αν κάποιος ντόπιος μπορεί να μικρύνει το χρονικό περιθώριο. Και φυσικά η άλλη ερώτηση είναι ποιό είναι το εικονιζόμενο πλοίο. Έφαγα πολλή ώρα επάνω στη βιβλιογραφία που έχω και ενώ βρήκα 1-2 πλοία που μοιάζουν, κανένα δεν αντιστοιχεί ακριβώς έτσι ώστε να έχω αδιαμφισβήτηση ταυτοποίηση. Για να δούμε λοιπόν αν κάποιος φίλος μπορεί να βοηθήσει. Κατά τα άλλα σε πρώτο πλάνο η εκκλησία της Παναγίτσας νομίζω, απέναντι η πλαγιά του βουνού σήμερα πια έχει αρκετά σπίτια ενώ η χαρακτηριστική σκηνή της εποχής εκείνης είναι το βαρκάκι που πλησιάζει το πλοίο για να γίνει η από-επιβίβαση με τον παραδοσιακό τρόπο. Η καλύτερη εκτίμηση που μπορώ να κάνω είναι πως πρόκειται για το Ατμόπλοιο "Βόλος" της Ακτοπλοίας της Ελλάδος(ΑΚΤΕΛ), που χάθηκε το 1932 στη Σκιάθο. Αλλά δεν βάζω και το χέρι μου στο Ευαγγέλιο. Edited June 2, 2023 by Nick the Greek
wysiwid Posted May 14, 2023 Posted May 14, 2023 Καλησπέρα ! Υπέροχη φωτογραφία ! Θα προσπαθήσω να μάθω ! https://www.wreckhistory.com/volos/ Δεν μοιαζουν τα φουγάρα πολυ Εχει ενα γκρουπ στο ΦΒ αξιόλογο Εχει ενα γκρουπ στο ΦΒ αξιόλογο
wysiwid Posted May 14, 2023 Posted May 14, 2023 @Nick the Greek μάλλον το ΕΡΥΣΣΟΣ https://www.mixanitouxronou.gr/to-thryliko-ploio-averof-eiche-erthei-choris-pyromachika-to-agnosto-katorthoma-toy-atmoploioy-quot-pelops-quot-poy-edose-ti-lysi/ Αρχές 20ου αιώνα δεν είμαι σίγουρος απλά το παραθέτω https://ikariaki.gr/karavisies-mnimes-apo-ena-steriano-nisioti-no2/ Π Ερυσσός/Θήρα (πρώην Medea D, Medea, Erissos, Thyra, Rumeli, Saadet) Το Ερυσσός ή Θήρα ήταν ένα πανέμορφο και αξιόπλοο πλοίο μικρό πλοίο της Ατμοπλοΐας Δεστούνη – Γιαννουλάτου, ιδιαίτερα διακεκριμένο στις πρώτες μέρες του 20ου αιώνα. Ανάμεσα στα χρόνια 1902 – 1914 ήταν το κυρίως πλοίο των Κυκλάδων, αξιόπιστο και καλοτάξιδο. Στις πρώτες μέρες της απελευθέρωσης της Ικαρίας και ειδικά κατά τη διάρκεια της Ελευθέρας Πολιτείας της Ικαρίας, ήταν το μοναδικό ελληνικό πλοίο που επισκεπτόταν το νησί. Παρακάτω ακολουθεί πίνακας με τα στοιχεία του πλοίου: IDNo: 5608531 Year: 1884 Name: MEDEA D. Launch Date: 4.10.84 Type: Passenger/cargo Date of completion: 11.84 Flag: AUH Keel: Tons: 819 Link: 1492 DWT: Yard No: 545 Length overall: Ship Design: LPP: Country of build: GBR Beam: Builder: Palmers’ Material of build: I Location of yard: Jarrow Subsequent History:95 MEDEA – 02 ERISSOS – 19 ERISSOS KEFALLINIAS – 20 THYRA – 25 ROUMELI – 31 SAADET Disposal Data: hulked in Turkey 2q.54 Name Tons Change Main Owner MEDEA D. 819 1884 Danubio MEDEA 819 1895 Romanian Railways ERISSOS 819 1902 Destouni Yannoulatos ERISSOS KEFALLINIAS 819 1919 Yannoulato Bros THYRA 819 1920 Embiricos Bros RUMELI 819 1925 Surekasi SAADET 819 1931 Tavilzade Και δύο φωτογραφίες του πλοίου (η μία στον Άγιο Κήρυκο το 1913) Ο κος ΣΑΝΙΔΑΣ αναφερει το ΝΑΥΣΙΚΑ 1946 Απο τον κο Γιώργο Σανιδά Απο τον κο Γιώργο Σανιδά ΠΑΡΝΑΣΣΙΔΟΣ https://karteria1.blogspot.com/2020/05/blog-post_975.html?m=1 https://greekshippingmiracle.org/ελληνική-ακτοπλοΐα-1945-2000/
Nick the Greek Posted May 15, 2023 Author Posted May 15, 2023 Καλησπέρα φίλε και ευχαριστώ για το ενδιαφέρον. Δεν έχω facebook για να δώ τι λένε σε αυτό το group αλλά όπως και να έχει εκτιμώ το ψάξιμο. Δυστυχώς στο link σου από την Ικαριακή δεν ανοίγουν σε μένα τουλάχιστον οι φωτογραφίες. Το Ερυσσός έχει αρκετές ομοιότητες, και ειδικά τις δύο λέμβους στο κέντρο που είναι σε διαφορετικά επίπεδα. Την ίδια στιγμή του λείπει ξεκάθαρα όλο το χτίσιμο που έχει το πλοίο της φωτογραφίας μας. Και η άλλη διαφορά που βλέπω είναι στους αεραγωγούς. Στο Ερυσσός φτάνουν μέχρι το μέσον και ίσως παραπάνω του ύψους του φουγάρου. Ξεκινώντας από τους αεραγωγούς αυτοί ταιριάζουν απόλυτα με το Ναυσικά, όπως επίσης και το γενικότερο χτίσιμο. Από την άλλη φαίνεται το πλοίο της φωτογραφίας μας να έχει μεγαλύτερο μήκος και ένα ντέκ παραπάνω. Τι να πω, δεν μπορώ να πάρω όρκο.
Nick the Greek Posted June 2, 2023 Author Posted June 2, 2023 Τελικά δεν είναι Κεφαλονίτικο τοπωνύμιο το όνομα του πλοίου αλλά στη γειτονιά μένουμε. Με τη βοήθεια φίλου που μου άνοιξε με προσωπικό μήνυμα τα μάτια, το πλοίο είναι το Ιθάκη. Σύμφωνα με τον Τζαμτζή το πλοίο ήταν κομμάτι του στόλου της Ιονικής Ατμοπλοίας των αδελφών Γιαννουλάτου, ήδη από το 1923 οπότε και το συναντάμε σε ανταλλαγή αιχμαλώτων στη Σμύρνη. Το 1929 περνά στην ΑΚΤΕΛ ή αλλιώς Ακτοπλοία Της Ελλάδος που ήταν ένα επιχειρηματικό σχήμα σύμπραξης πολλών πλοιοκτητών της εποχής και κυριάρχησε σε ολόκληρη τη δεκαετία του 30. Με αυτά τα σινιάλα το βλέπουμε και στη φωτογραφία μας, οπότε μπορούμε χρονικά να την τοποθετήσουμε ανάμεσα στο 1930 και το 1940. Αυτό γιατί με την ιταλική εισβολή του Οκτωβρίου 1940, το πλοίο επιτάσσεται από το Πολεμικό Ναυτικό. Βρίσκει το τέλος του στις 20 Απριλίου του 1941 κοντά στη Σούδα οπότε και βυθίζεται σαν αποτέλεσμα βομβαρδισμού με 18 νεκρούς. Όπως έχουμε δεί και εδώ, είναι ένα ναυάγιο που δεν έχει ανελκυσθεί κατά τα φαινόμενα. Μπορούμε εδώ να δούμε μια πιο πλήρη ιστορία του, ήταν χτισμένο το 1894 στο ναυπηγείο A&J Inglis στη Γλασκώβη με αριθμό γιάρδας 232 και όνομα Safa-el-Bahr. Όπως πάρα πολλά από τα ακτοπλοικά της εποχής εκείνης, είχε φτιαχτεί σαν γιώτ και μάλιστα βασιλικό για τον μονάρχη της Αιγύπτου. Το 1915 το επιτάσσει το Βασιλικό Ναυτικό της Μεγάλης Βρετανίας και το μετατρέπει σε πλοίο περιπολίας ενώ μετά τον πόλεμο και πιο συγκεκριμένα το 1920 περνάει στα χέρια της Ιθακήσιας οικογένειας Δρακούλη που το μετονομάζει Ιθάκη και το μετατρέπει σε επιβατηγό. Εδώ διαφοροποιείται αυτή η πηγή με τον Τζαμτζή μια και ο τελευταίος δεν αναφέρει καθόλου την πλοιοκτησία Δρακούλη. Δεν αποκλείεται όμως όντως να πέρασε από τα χέρια του ενός στον άλλο Επτανήσιο πλοιοκτήτη. Το 1929 πάντως σίγουρα περνά στα χέρια της Hellenic Coast Lines ή ΑΚΤΕΛ. Τέλος πάντων ελπίζω να έχουμε πετύχει το σωστό πλοίο και την σωστή ιστορία.
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now