Jump to content
Shipfriends

Ακτοπλοΐα: «Σε οριακό σημείο η οικονομική κατάσταση»


Recommended Posts

Η ΕΛΛΗΝΙΚΗ ακτοπλοΐα είναι σε οριακή θέση μετά και τις μεγάλες αυξήσεις των τιμών των καυσίμων αλλά και όλων των παραγόντων που διαμορφώνουν το κόστος λειτουργίας του πλοίου. Αυτό υποστηρίζουν με δηλώσεις τους στη «Ν» εκπρόσωποι ακτοπλοϊκών εταιρειών και ζητούν ουσιαστικό διάλογο με την πολιτεία για τα προβλήματά τους και πλήρη απελευθέρωση της αγοράς.

Πηγη: www.naftemporiki.gr

Link to comment
Share on other sites

Μιχάλης Σακέλλης: Η απάντηση στα προβλήματα που αντιμετωπίζει η ελληνική ακτοπλοΐα είναι μία η πλήρης και ουσιαστική απελευθέρωση της αγοράς, σημειώνει ο κ. Μιχάλης Σακέλλης, διευθύνων σύμβουλος της Blue Star Ferries και προσθέτει ότι με την απελευθέρωση θα δημιουργηθούν συνθήκες ανάπτυξης καθώς θα γίνει δυνατή η σωστή «εκμετάλλευση» των πλοίων από τους πλοιοκτήτες.

Εμείς λέμε ναι στην πλήρη απελευθέρωση γιατί μέχρι τώρα έχουμε απελευθέρωση μόνο στις δρομολογήσεις πλοίων τις οποίες και επικροτούμε. Ωστόσο πρέπει η απελευθέρωση να μην είναι μονομερής αλλά να αφορά και την «εκμετάλλευση» του πλοίου.

Η απελευθέρωση δεν σημαίνει επομένως κατ' ανάγκη αύξηση των ναύλων. Η αύξηση του ναυλολογίου μας προβληματίζει και γι' αυτό προτείνουμε προς το υπουργείο να εξετάσει την μείωση των κρατήσεων υπέρ τρίτων, κρατήσεις που επιβαρύνουν υπέρογκα την τελική τιμή του εισιτηρίου.

Γεράσιμος Αγούδημος: Με τα κόστη να αυξάνουν κάθε ημέρα δεν υπάρχει αύριο στην ακτοπλοΐα, τονίζει από την πλευρά του ο κ. Γεράσιμος Αγούδημος επικεφαλής της GA Ferries. Tα καύσιμα αλλά και τα άλλα κόστη αυξάνουν, οι δανειακές υποχρεώσεις τρέχουν και οι εταιρείες δεν μπορούν να αντεπεξέλθουν στα αυξημένα έξοδα, προσθέτει και προτείνει ευρεία σύσκεψη των παραγόντων της ακτοπλοΐας με τους υπουργούς Εμπορικής Ναυτιλίας και Αιγαίου, προκειμένου να συζητηθούν τα ουσιαστικά προβλήματα του κλάδου.

Να παραδειγματισθούμε σημειώνει από την γειτονική μας Ιταλία, η οποία προκειμένου να διατηρήσει ζωντανή την ακτοπλοΐα προχωρά ακόμη και σε επιδοτήσεις, σε ασφαλιστικά ταμεία κ.λπ.

Αυξήσεις ζητούν οι ακτοπλόοι

Φωτιά στα ναύλα βάζουν τα καύσιμα

Η ΝΑΥΤΕΜΠΟΡΙΚΗ

Παρασκευή, 18 Μαρτίου 2005 07:00

«ΑΥΞΗΣΕΙΣ γιατί βουλιάζουμε». Τον κώδωνα του κινδύνου για το μέλλον της ελληνικής ακτοπλοΐας κρούουν, προς το υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας και το οικονομικό επιτελείο της κυβέρνησης, οι εκπρόσωποι του κλάδου, επισημαίνοντας ότι η υπέρμετρη αύξηση του κόστους λειτουργίας των πλοίων, με τα καύσιμα να έχουν ένα μεγάλο μερίδιο ευθύνης γι' αυτό, θα οδηγήσουν την ελληνική ακτοπλοΐα στην ίδιο σημείο με την κρουαζιέρα, στην «ώρα μηδέν».

Τόσο η Ενωση Ακτοπλόων όσο και η Ενωση Πορθμείων, με επιστολές τους προς τον ΥΕΝ κ. Κεφαλογιάννη, εν όψει των διαπραγματεύσεων για το νέο ναυλολόγιο του 2005, επισημαίνουν αναλυτικά την πορεία των διάφορων παραγόντων διαμόρφωσης του κόστους των πλοίων τον τελευταίο χρόνο και καταλήγουν σε αιτήματα αύξησης των ναύλων στα επίπεδα του 15%. Επισημαίνεται ότι, και το 2003, το σχετικό αίτημά τους ήταν για αυξήσεις της τάξης του 10%, ωστόσο το ποσοστό που δόθηκε τελικώς από την κυβέρνηση ήταν 3,5%.

Ο ακτοπλοϊκός κλάδος βιώνει, τα τελευταία χρόνια, όπως επισημαίνουν αρμόδιοι παράγοντες, μία «παράλογη κατάσταση», καθώς, ενώ υποτίθεται ότι λειτουργεί σε καθεστώς απελευθέρωσης, όλη η «εκμετάλλευση» του πλοίου είναι υπό τον ασφυκτικό εναγκαλισμό του κράτους, με αποτέλεσμα, τώρα που και η γενικότερη οικονομική συγκυρία, λόγω της σημαντικής αύξησης του κόστους των καυσίμων, είναι αρνητική, το ελληνικό ακτοπλοϊκό πλοίο να βρίσκεται σε πολύ δύσκολη οικονομικά θέση, με την ανάγκη αυξήσεων στα ναύλα της οικονομικής θέσης, που αποτελεί το 70% των εσόδων, να μοιάζει αναπόφευκτη.

Ολα τα προηγούμενα χρόνια λειτουργούμε με ελλείμματα -τονίζουν-, καθώς οι αυξήσεις που δίνονται είναι πολύ μικρότερες των αναγκαίων, ενώ ταυτόχρονα «δεν είμαστε ελεύθεροι να εκμεταλλευθούμε τη λειτουργία του πλοίου σωστά, γεγονός που θα συμβάλει στη μείωση ενδεχομένως ορισμένων παραγόντων διαμόρφωσης του κόστους».

Παράλληλα, σε κάθε ευκαιρία σημειώνουν ότι οι ναύλοι επιβαρύνονται μέχρι ποσοστού 25% τουλάχιστον από φόρους υπέρ τρίτων. Η μείωσή τους θα λειτουργούσε εξυγιαντικά για τον κλάδο -τονίζουν.

Ετσι, στην παρούσα δύσκολη περίοδο που διαμορφώνεται λόγω και των μεγάλων αυξήσεων στα καύσιμα αλλά και της «στρεβλής απελευθέρωσης», οι υπουργοί Οικονομίας και Εμπορικής Ναυτιλίας καλούνται να κινηθούν μεταξύ μίας «σφιχτής» πολιτικής, σε ό,τι αφορά τις αυξήσεις στο ναυλολόγιο, αλλά και της ανάγκης διαμόρφωσης όρων ύπαρξης μίας σύγχρονης ακτοπλοΐας.

Πάντως, ο υπουργός Εμπορικής Ναυτιλίας, Μανώλης Κεφαλογιάννης, δήλωσε πρόσφατα ότι οι αυξήσεις θα είναι μηδενικές, ενώ ταυτόχρονα αναγνώρισε ότι τα καύσιμα αποτελούν ένα σημαντικό στοιχείο αυξημένου κόστους για το ακτοπλοϊκό πλοίο και πρότεινε την εφαρμογή ενός τύπου υπολογισμού του ναύλου, λαμβάνοντας υπόψη του κόστους του καυσίμου.

Τι ζητεί η ακτοπλοΐα

Ειδικότερα, η Ενωση Εφοπλιστών Ακτοπλοΐας με προχθεσινή της επιστολή στον υπουργό, Μανώλη Κεφαλογιάννη, επισημαίνει, μεταξύ άλλων, ότι στη διάρκεια του 2004:

- Οι αμοιβές του προσωπικού αυξήθηκαν κατά τουλάχιστον 4,5%.

- Τα καύσιμα και τα λιπαντικά, σύμφωνα με τα στοιχεία πετρελαϊκών εταιρειών, αυξήθηκαν κατά 19,28%, χωρίς βέβαια να υπολογίζονται οι νέες αυξήσεις στις τιμές των καυσίμων που σημειώθηκαν τους δύο πρώτους μήνες του 2005. Ταυτόχρονα, επισημαίνει ότι τα ταχύπλοα πλοία, που είναι σημαντικός αριθμός στο σύνολο του στόλου, χρησιμοποιούν το ειδικό καύσιμο Marine Gas Oil 0,035%, το οποίο αυξήθηκε κατά 22% το 2004, σε σχέση με το 2003.

-Τα ασφάλιστρα αυξήθηκαν κατά 12,12%, ενώ το κόστος συντήρησης και επισκευών κατά 20% και τα λοιπά γενικά έξοδα κατά 7,66%.

Στην επιστολή επισημαίνεται ακόμη ότι, από τις μεταβολές που σημειώθηκαν στους παραπάνω συντελεστές κόστους εκμετάλλευσης των ακτοπλοϊκών πλοίων, υπάρχει και μία ακόμη σειρά παραγόντων, που αυξάνουν σημαντικά το κόστος, όπως οι προμήθειες πρακτόρων, οι συναλλαγματικές διαφορές κ.λπ., τους οποίους το υπουργείο Οικονομίας και Οικονομικών θεωρεί σταθερούς και δεν λαμβάνει υπόψη του στον καθορισμό των ναύλων από το 1994.

Παράλληλα, τα τελευταία χρόνια, οι εταιρείες πραγματοποίησαν σημαντικές δαπάνες προσαρμογής των πλοίων τους στις απαιτήσεις οδηγιών της Ευρωπαϊκής Ενωσης, ενώ ταυτόχρονα επιβαρύνθηκαν με σημαντικές δανειακές υποχρεώσεις για τη ναυπήγηση νέων πλοίων.

Υπολογίζεται ότι το 11,6% των ναύλων διατίθεται για την απόσβεση των επενδυθέντων κεφαλαίων, χωρίς βέβαια όλα αυτά τα χρόνια οι αυξήσεις στα ναύλα να είναι στα επίπεδα αυτά. Αντιθέτως, οι αυξήσεις του ναυλολογίου, για το 2004, ήταν μόλις 3,5%.

Σύμφωνα με τους υπολογισμούς της Ενωσης Εφοπλιστών Ακτοπλοΐας το μέσο κόστος λειτουργίας των πλοίων, κατά το 2004, αυξήθηκε κατά 8,42%. Στο ποσοστό αυτό, οι ακτοπλόοι προσθέτουν και το 6,5% που δεν πήραν από την περυσινή αύξηση (είχαν ζητήσει αύξηση 10% και τους δόθηκε 3,5%), καταλήγοντας έτσι σε ένα αίτημα για αυξήσεις της τάξης του 14,92%.

Στην επιστολή τους, οι ακτοπλόοι καταλήγουν υπογραμμίζοντας ότι η προαναφερόμενη αύξηση είναι αναγκαία, για να «απομακρυνθεί άμεσα ο κίνδυνος να περιέλθουν τα ακτοπλοϊκά επιβατηγά πλοία στη δυσμενή οικονομική κατάσταση και τη χρεοκοπία στην οποία οδηγήθηκαν αρκετές μεγάλες μονάδες των ελληνικών κρουαζιερόπλοιων».

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Η αυξημένη κίνηση που παρατηρήθηκε τις ημέρες του Πάσχα με τα ακτοπλοϊκά πλοία αποτέλεσε ισχυρή τονωτική οικονομική ένεση για τα ταμεία των εταιρειών που εξακολουθούν να πλήττονται από τις ανοδικές τάσεις του πετρελαίου. Ωστόσο, τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν είναι πολλά και δεν πρόκειται να λυθούν με τις γενικές συνελεύσεις των μετόχων τους που έχουν προγραμματισθεί για τα μέσα του τρέχοντος μηνός και στις αρχές του επόμενου.

Πάντως, εφέτος, παρά τα οικονομικά προβλήματα που υπάρχουν και τις ζημίες που κατέγραψαν οι εταιρείες, όπως η Ναυτιλιακή Εταιρεία Λέσβου και η Hellenic Sea Ways, οι υπόλοιπες εισηγμένες εταιρείες θα δώσουν μέρισμα που θα προσεγγίσει τα 30 εκατομμύρια ευρώ. Να επισημανθεί εξάλλου ότι οι συνολικές τους υποχρεώσεις διαμορφώθηκαν πλέον στα 2 δισεκατομμύρια ευρώ, αλλά η κερδοφορία, που εμφανίζεται οι οφείλεται κυρίως σε πωλήσεις πλοίων (ακόμα και νεότευκτων) και σε δραστικές δαπάνες, σε όλους τους τομείς. Πάντως, ο συνολικός κύκλος εργασιών των εταιρειών, κατά το 2004, σύμφωνα με τους ισολογισμούς τους, υπερβαίνει τα 750 εκατομμύρια ευρώ.

Αναλυτικά, τα οικονομικά αποτελέσματα των εισηγμένων και μη εταιρειών έχουν ως εξής:

Η ΛΑΝΕ

Η Λασιθιωτική Ανώνυμη Ναυτιλιακή Εταιρεία επέστρεψε στα κέρδη. Μετά τους ζημιογόνους ισολογισμούς των τεσσάρων τελευταίων ετών η εταιρεία το 2004 παρουσίασε κέρδη προ φόρων τόκων και αποσβέσεων ύψους 1,19 εκατ. ευρώ έναντι 401.049 ευρώ το 2003. Τα καθαρά κέρδη ανήλθαν για το 2004 στα 239.455 ευρώ από ζημιές 876.644 το 2003. Στην ετήσια γενική συνέλευση των μετόχων που θα γίνει στα τέλη Ιουνίου 2005, η ΛΑΝΕ θα προτείνει στους μετόχους να εγκρίνουν τη διανομή μερίσματος 0,06 ευρώ ανά μετοχή.

Η ΜΙΝΟΑΝ

Αυξημένο μέρισμα ύψους 0,10 ευρώ ανά μετοχή, από 0,02 ευρώ ανά μετοχή το 2003, θα διανείμουν για τη χρήση 2004 οι Μινωικές Γραμμές, δεδομένου ότι τα καθαρά κέρδη της εταιρείας αυξήθηκαν κατά 166,2%.

Αυτό έγινε με την ισχυροποίηση της θέσης των Μινωικών Γραμμών στις διεθνείς γραμμές, καθώς και με την πιστή εφαρμογή της στρατηγικής περιορισμού των δαπανών, τον εξορθολογισμό των δρομολογίων με αποτέλεσμα την αύξηση των πληροτήτων μετά την πώληση δύο πλοίων και τη σημαντική μείωση του δανεισμού.

Η ΑΝΕΚ

Την καταβολή μερίσματος 0,04 ευρώ ανά μετοχή, κοινή, προνομιούχο έκδοσης 1990 και προνομιούχο έκδοσης 1996, για τη χρήση 2004 αποφάσισε η τακτική γενική συνέλευση των μετόχων της ΑΝΕΚ. Δικαιούχοι του μερίσματος είναι οι κάτοχοι μετοχών της εταιρείας την 17η Απριλίου 2005.

Ο κύκλος εργασιών ανήλθε σε 186,4 εκατομμύρια ευρώ έναντι 171,8 εκατομμυρίων ευρώ πέρυσι. Τα κέρδη ανήλθαν σε 5.152.778,95 ευρώ. Αξίζει να επισημανθεί ότι έχουν συνυπολογισθεί στα κέρδη απαιτήσεις από πρακτορεία ύψους 24.981.953,58 ευρώ, ενώ η αξία των πλοίων ανέρχεται σε 373.724.265,94 ευρώ και οι συμμετοχές σε επιχειρήσεις, όπως στη ΔΑΝΕ, σε 23.269.969,31 ευρώ.

Η BLUE STAR

Tα ενοποιημένα καθαρά κέρδη μετά από φόρους αυξήθηκαν κατά 130% σε σύγκριση με το προηγούμενο έτος και ανήλθαν στα 10,9 εκατ. ευρώ έναντι 4,7 εκατ. ευρώ το 2003. Επίσης θα δοθεί μέρισμα 0,06 ευρώ ανά μετοχή, αυξημένο κατά 66% σε σύγκριση με το μέρισμα της προηγούμενης οικονομικής χρήσης.

Στη βελτίωση των αποτελεσμάτων του oμίλου συνέβαλαν η καλή πορεία της γραμμής των Δωδεκανήσων, της γραμμής των Κυκλάδων, καθώς και της γραμμής Πάτρα - Ηγουμενίτσα - Μπάρι.

Η Attica Group

Αύξηση καθαρών κερδών μετά από φόρους και δικαιώματα μειοψηφίας κατά 20,9% σημείωσε η Attica Group, σε 33,8 εκατ. ευρώ έναντι 28 εκατ. ευρώ το 2003 και κέρδη προ τόκων και αποσβέσεων (EBITDA) 104,4 εκατ. ευρώ έναντι 100,8 εκατ. ευρώ το 2003. Το σύνολο των πωλήσεων ανήλθε σε 365,6 εκατ. ευρώ. Τα αποτελέσματα του ομίλου περιλαμβάνουν καθαρές χρηματοοικονομικές δαπάνες 30,9 εκατ. ευρώ έναντι 33 εκατ. ευρώ το 2003, και αποσβέσεις 38,9 εκατ. έναντι 40,1 εκατ. το 2003.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...