Jump to content
Shipfriends

Τριακοστή Ιστορία: Τσιμεντόπλοια


Recommended Posts

Ιστορία Τριακοστή

Φαντάζομαι όλοι θέλουμε ένα νέο κουίζ για να γεμίσουμε τον ούτως ή άλλως λιγοστό ελεύθερο χρόνο μας...

Μαζί με εσάς και εγώ θα περιμένω να μάθω κάποια πράγματα για το θέμα που θα θέσω αφού ομολογουμένως ειδικά για την Ελλάδα τα στοιχεία είναι λιγοστά....

Πρόκειται για πλοία που έγραψαν ιστορία γιατί δημιουργήθηκαν λόγω των ελλείψεων και των συνθηκών του Β Παγκοσμίου πολέμου. Με το τέλος του πολέμου χάθηκαν και αυτά μέχρι που πρόσφατα ξαναεμφανίστηκε ένα στα μέρη μου (Αχαία).

Στο Βόλο υπήρχε τουλάχιστον ένα από αυτά ημιβυθισμένο αρκετό καιρό μετά τον πόλεμο. Το είχαν βυθίσει οι Γερμανοί υποχωρώντας...Βρισκόταν σε κάποια παραλία από ότι μου έχουν πεί μέχρι που το ανατίναξαν οι αρχές...

Για να γίνω λίγο πιό σαφής πρόκειται για "ξεχωριστή" κατηγορία πλοίων.

Και περιμένω πληροφορίες και βοήθεια και από εσάς στην τελική φάση γιατί οι πληροφόρηση που έχω είναι ελλιπής και οι πηγές μου λιγοστές...

Link to comment
Share on other sites

Μηπως ενοεεις τα πλοια φτιαγμενα απο τσιμεντο?Όσο και να φαινεται παραξενο, οι Γερμανοι πρωτοι ειχαν αναπτυξει μια μεθοδο ναυπηγησης τσιμεντενιων πλοιων,κυριως για λογους ταχυτητας,διαθεσιμων Α' υλων και κοστους.Κυριως αυτο ελαβε μεγαλη εκταση κατα τη διαρκεια του Β'ΠΠ,οποτε και οι Γερμανοι κατασκευασαν πολλα τετοια πλοια κυριως για μεταφορες υλικων.

Το ιδιο εγινε και στην Ελλαδα,στην ευρυτερη περιοχη του Ικονιου-Περαματος και μαλιστα απο εληνικα επιταγμενα "χερια".Χρησιμοποιηθηκαν για μεταφορες κατα τη διαρκεια της μαχης της Κρητης.

Ναυαγια υπηρχαν στην Ελλαδα,οπως στην περιοχη του Περαματος,στη Ραφηνα,οπου το τσιμεντοπλοιο ενσωματωθηκε στην παλια προβλητα,καθως και σε μερικα αλλα νησια νομιζω.

Link to comment
Share on other sites

Ναυτικέ, πρέπει να έχεις δίκαιο. Ταιριάζουν όλα με τα στοιχεία του κουίζ.

Το θυμόμουν αμυδρά, αλλά μόλις το είπες κοίταξα τα κιτάπια μου και είδα ότι υπήρχαν μεταπολεμικά αρκετά ναυάγια των αποκαλούμενων Γερμανικών «τσιμεντόπλοιων» (2-3 στον Πειραιά, 2 Βόλο κλπ).

Τα οποία ήταν χωρητικότητος 250-450 τόνων, συνήθως 400.

Για την Ραφήνα έχω μιά επιφύλαξη: νομίζω ότι το τσιμεντόπλοιο μεταφέρθηκε εκεί για να γίνει ο προβλήτας και δεν είχε ναυαγήσει εκεί.

Ψηφίζω, λοιπόν, και εγώ...ναυτικό και τσιμεντόπλοια.

Μόνο που δεν κατάλαβα τι εννοεί ο ΚΑΡΕΛΑΣ: «πρόσφατα ξαναεμφανίστηκε ένα στα μέρη μου (Αχαία)».

Βρέθηκε κανένα ναυάγιο τσιμεντόπλοιου ή εμφανίστηκε κανένα σύγχρονο πειραματικό τσιμεντόπλοιο?

Link to comment
Share on other sites

Nαί, πρόκειται για τα τσιμεντόπλοια. Ναυπηγήθηκαν από τους Γερμανούς την περίοδο του πολέμου λόγω ελλείψεως μεταλλευμάτων αλλά και για λόγους οικονομίας και ταχύτητας. Κάποια από αυτά γνωρίζω ότι ναυπηγήθηκαν στο ναυπηγείο Μπούμπη στο Πέραμα.Οπως αναφέρει ο Υ/Β φωτογράφος Αλέξης Παπαδόπουλος (που από δηλώσεις του σε παλιό περιοδικό "Εικόνες" έχω αντλήσει τις παραπάνω πληροφορίες) έχει εντοπίσει δύο ναυάγια τσιμεντόπλοιων ανοιχτά του Αγ. Κωνσταντίνου. Εγώ γνωρίζω την ύπαρξη ενός ναυαγίου τσιμεντόπλοιου στη Βόρεια Εύβοια σε μικρό σχετικά βάθος και σε καλή κατάσταση.

Επίσης σε "ναυαγιοσυζήτηση" με τον γνωστό δύτη και υποβρύχιο ερευνητή Κώστα Θωκταρίδη μου είχε αναφέρει ότι όντως ένα τσιμεντόπλοιο είχε κατά κάποιο τρόπο "ενσωματωθεί" στην προβλήτα του λιμανιού της Ραφήνας.Θα το ξαναψάξω...

Το κουίζ δεν έχει λυθεί πάντως κατά 100% όπως επεσήμανε ο Νηρέας. Επίσης στους νικητές του κουίζ θα συμπεριληφθούν όσοι δώσουν κάποιες πληροφορίες για τα πλοία αυτά και την ιστορια τους ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ, κάτι που θεωρώ αρκετά δύσκολο...

Link to comment
Share on other sites

Το κουίζ δεν έχει λυθεί πάντως κατά 100% όπως επεσήμανε ο Νηρέας.
Δεν καταλαβαίνω τι ακριβώς επεσήμανα και, το κυριώτερο, δεν έχω καταλάβει ποιό ακριβώς είναι το ερώτημα του κουίζ ?

Βάσει της αρχικής εκφώνησης, νομίζω (νόμιζα) ότι ήταν σωστή και πλήρης η απάντηση του ναυτικού.

Διαφώτισον ημάς.:P

Link to comment
Share on other sites

Έχει καμία σχέση με τα Γερμανικά που αναφέρεις, δηλ.είναι κάποιο από αυτά, το οποίο ανασκευάσθηκε για ιστορικούς λόγους ?

ή είναι εντελώς σύγχρονη ναυπήγηση ?

Link to comment
Share on other sites

Επειδή είπες "αρμενίζει", υποθέτω ότι είναι ιστιοφόρο-ιστοπλοϊκό.

Αλλά απ' ό,τι είδα υπάρχουν (διεθνώς) πολλά και μάλιστα νεοναυπηγημένα τσιμεντένια ιστιοφόρα-γιώτ αναψυχής.

Δεν μπορώ να καταλάβω τι το ιδιαίτερο μπορεί να έχει ένα τέτοιο σκάφος, ώστε να θεωρηθεί σημαντικό.

Μήπως έχει ναυπηγηθεί στην Ελλάδα που δεν υπάρχει παραδοση στα τσιμεντένια?

Link to comment
Share on other sites

Μηπως εχει δικιο ο Νηρεας και αφορα ενα ιστιοπλοικο που κατασκευαστηκε στην Ελλαδα?Δεν θυμαμαι το ονομα του αλλα το ειδα απο κοντα εξω απο τη θαλασσα,στη μαρινα της Olympic Marine στο Λαυριο τον Μαιο του 2003.

Link to comment
Share on other sites

Παίρνω την εξαιρετική πάσα από τον ναυτικό και, απλώς,...σπρώχνω την μπάλα στα δίχτυα!

Είναι το μοναδικό πλοιάριο στη μαρίνα της Πάτρας που είναι τσιμεντένιο!

Tο έχτισε - κυριολεκτικώς όμως! - ένας Πατρινός εραστής της θάλασσας και του ανέμου, με τσιμέντο, σίδερα και ποταμίσια άμμο...

ΤΑ ΝΕΑ , 06/08/2005

http://ta-nea.dolnet.gr/print_article.php?e=A&f=18307&m=N19&aa=1

Link to comment
Share on other sites

Εντυπωσιακός ο ναυτικός με τις γνώσεις του δεν άφησε περιθώρια στους

υπόλοιπους σε αυτό το κουίζ. Συγχαρητήρια! Ειναι ο μεγάλος νικητής.Επίσης συγχαρητήρια αξίζουν στον Νηρέα που "εντόπισε" στην εκφώνηση του κουίζ και το δεύτερο μέρος του, την ύπαρξη τσιμεντένιου πλοίου στην Ελλάδα στις ημέρες μας και επίσης "έσπρωξε και τη μπάλα στα δίχτυα έπειτα από πάσα του ναυτικού".

Μπορεί να υπάρξει και άλλος νικητής, αυτός που θα βρεί κάποια πληροφορία για την δράση των τσιμεντένιων πλοίων στην Ελλάδα. Θα ήθελα να γράψω

τον επίλογο όπως έχει γίνει σε όλα τα κουίζ μέχρι σήμερα, δυστυχώς δεν έχω αρκετή πληροφόρηση.Εύχομαι σύντομα να αποκτήσω για να το πράξω...

Link to comment
Share on other sites

Έχω την γνώμη ότι θα πρέπει να γράψεις (υπό τύπον τελικής απάντησης-επιλόγου) ό,τι γνωρίζεις - έστω και εάν είναι λίγα -

περί των τσιμεντόπλοιων στην Ελλάδα και με παραπομπές στις πηγές.

Έτσι ώστε να υπάρχει μία βάση πληροφοριών η οποία θα συμπληρώνεται με νέα στοιχεία.

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Στην επιθεώρηση SHIP REPAIR JOURNAL, APRIL/MAY 2006 υπάρχει ένα άρθρο σχετικά με νέες τεχνικές και υλικά στην κατασκευή πλοίων από οπλισμένο σκυρόδεμα.

Το παραθέτω, ως έχει στο πρωτότυπο, και ας το σχολιάσουν ή και να το συμπληρώσουν οι καθ' ύλην αρμόδιοι:D :

Concrete ships

First it was Intelligent Engineering’s awardwinning

Sandwich Plate System with its composite solution for ship repairs and construction. Now it’s a concrete sandwich from Norwegian classification society DNV! The idea of using a sandwich design of steel surface plates and a lightweight concrete core was conceived by Dr Pål Bergan in DNV Research’s labs about five years ago. Such was the strength of his idea that it was further developed in a strategic research project with Aker Yards ASA, in which DNV focused on technology development and Aker Yards studied the potential for efficient fabrication and different types of ship applications. Successful laboratory tests of component fatigue and strength have apparently shown that such a design is in many ways superior to today’s welded steel structures.

According to DNV a ship built from the steel/concrete sandwich has the potential to offer several new safety features. For instance, a cellular hull structure means more barriers against water ingress. In effect, four steel plates would have to be cracked or penetrated for water to leak into the cargo space, as opposed to only two barriers with a conventional double hull. DNV says during tests the system showed remarkable ability to absorb energy and withstand accidental loading, such as explosions, collisions and groundings. Lightweight concrete is also a good heat insulator; it’s non combustible and, because there’s less exposed surface area, there is less corrosion and structural degradation – and less paint required, says DNV. However, there is a flaw: weight.

As some readers may recall concrete was used in shipbuilding during the first and second world wars, when steel was at a premium. During peace time, though, shipbuilders and shipowners rejected it in favour of lighter materials due to problems associated with weight. Things change. The concrete ships of the past used normal reinforced concrete which carried a weight penalty of more than 50 per cent compared to steel ships. So a major aim of the project was to find or develop a strong but lightweight concrete mix. It was found aggregates like Liaver and Liapor do the job and produce good structural concretes with a mass density of less than 1000kg/m3. (This means the concrete will float in water.)

In a review of DNV’s research throughout 2005, Kåre Baken and Dr Bergan’s report states that a series of sandwich beam specimens have already been tested statically and dynamically according to the requirements. Fatigue testing has been carried out for a variety of load conditions. With respect to resistance to initial cracking, DNV reports positive results. Moreover, DNV Research said no material disintegration at cracks that were exposed to millions of additional cycles was detected. A typical shear crack specimen has a jagged geometry, implying that extensive shear interlock exists and that shear forces can still be transferred along the crack after it has developed The project is now entering a new and exciting phase, extending co-operation in research and development as well as commercial use of the technology. DNV Research claims the test result so far confirm that this could be an entirely new way of building or repairing ships. _

Το άρθρο συνοδεύει η φωτό ενός τσιμεντόπλοιου (δείτε την συνημμένη εικόνα) με την λεζάντα:

The concrete constructed Capella, built in 1943 is still afloat and in excellent condition at the maritime museum of Rostock.

Πληροφορίες (στα Γερμανικά) για την ιστορία και τα τεχνικά χαρακτηριστικά του Capella, μπορείτε να βρείτε εδώ

.

post-31-128326959722_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Θα πρόσθετα κ`εγώ λίγες πληροφορίες που βρήκα σ`ένα γερμανικό πολεμικό ημερολόγιο για τα τσιμεντόπλοια που κατασκευάστηκαν από τους Γερμανούς τον καιρό της κατοχής.

Το ναυπηγείο ήταν πράγματι στο Πέραμα με υπεύθυνους τον Γερμανό αντ/ρχη του Μηχανικού Γκέτσε και τον υπασπιστή του Λ/γό Έρνστ Αρνόλντι

Baultg. b.Gen. : 12.1943 Obstlt. Götsche (Stahlbeton Schiffsbau, Werft in Perama, Fp.Nr 40 359)

Adj.: bis 05.10.44 Hptm. Ernst Arnoldy (bis 05.10.44 beim Schiffsbau Götsche)

Τα πλοία που κατασκευάστηκαν δεν ήσαν πολλά, αυτά που βρήκα ήσαν

General Meise I-V (5 πλοία), General Jakob I-III (3 πλοία),

General Förtsch, Pionier I-IV (4 πλοία), Alfred, Achilles, βυθίστηκε 08.10.44, Nicolina Madre, St.Gotthard και Enrichetta Maddalena

Πιθανόν να κατασκευάστηκαν και άλλα που δεν γνωρίζω

Ανοίκαν όλα στη Mittelmeer Rederei

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Σε συνέχεια όσων αναφέρει προηγουμένως ο Βύρων, βρήκα και άλλα στοιχεία για τα γερμανικά τσιμεντόπλοια. Στο βιβλίο του Peter Schenk «Πόλεμος στο Aιγαίο, 1941-1945», Εκδόσεις EUROBOOKS, Αθήνα 2008 (τίτλος πρωτοτύπου “Kampf um die Agais”, 2000) υπάρχουν πάρα πολλές φωτογραφίες (από γερμανικά αρχεία) με γερμανικά πλοία και από επιχειρήσεις στο Αιγαίο κατά την περίοδο του πολέμου, τις περισσότερες από τις οποίες δεν τις έχω ξαναδεί. Και βεβαίως έχει και αρκετές πληροφορίες (συνοπτικές όμως και αποσπασματικές) από την οργάνωση και δράση του γερμανικού ναυτικού στο Αιγαίο.

Στο βιβλίο υπάρχει και μια μικρή αναφορά στα τσιμεντόπλοια που κατασκευάσθηκαν στην Ελλάδα:

Ένας ακόμη ναυπηγικός κύκλος άνοιξε το φθινόπωρο του 1941, όταν δόθηκε η παραγγελία κατασκευής των πλωτήρων από σκυρόδεμα ΑΟΚ ΧΙΙ, για μία πλωτή γέφυρα μήκους δύο χιλιομέτρων. Αφότου εξέλειπε η ανάγκη για αυτήν την γέφυρα, οι πλωτήρες αυτοί μετασκευάσθηκαν σε μεταφορικά πλοία 300-500 τόνων. Τα πλοία δοκιμάσθηκαν αρχικά το φθινόπωρο του 1943 σε παράκτιες κινήσεις. Στις 28 Ιουνίου 1944 το σκάφος «General Meise IV» διεξήγαγε την πρώτη επιχείρηση του στην ανοικτή θάλασσα, πλέοντας από τον Βόλο στην Χαλκίδα και αποδείχθηκε επαρκώς αξιόπλοο. Έπρεπε μόνο να οδηγείται προσεκτικά κατά τους ελιγμούς προσορμισμού. Συνολικά αποδόθηκαν σε υπηρεσία κάπου 14 τέτοια σκάφη, τα οποία νηολογήθηκαν από την Μεσογειακή Εταιρεία Ναυσιπλοϊας.

Τέλος, στο βιβλίο υπάρχει και μια σπάνια φωτογραφία από την καθέλκυση του τσιμεντόπλοιου «Pionier I» στο Πέραμα.

post-31-128326980818_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

@ NHREAS

Πράγματι και σε μένα είναι γνωστά δεκατέσσερα μπετονόπλοια που τα αναφέρω και στη νέα έκδοση του βιβλίου μου, ως κάτωθι:

Μπετονόπλοια της μεσογειακής εταιρείας ναυσιπλοiας:

Διεύθυνση., 12.1943 Συντ/ρχης. Götsche (Stahlbeton Schiffsbau), Ναυπηγεία Περάματος

Υπ/στής., Λ/γός Ernst Arnoldy (έως 05.10.44)

Ονομασία πλοίων

“General Meise” I-V, (? 08.10.44 βυθίστηκε από βομβαρδισμό στο Κανάλι της Εύβοιας.),

“General Jakob” I-III,

“General Förtsch”,

“Pionier” I-IV,

“Alfred”,

“Achilles” 08.10.44 βυθ.,

“General Lambert”, 16.10.44 βομβαρδίστηκε στο λιμάνι του Βόλου

“General Herrmann” (δοκιμάστηκε το Φθινόπωρο 1944)

Δεν νομίζω ότι τα σκάφη προέκυψαν από τους πλωτήρες κάποιας προγραμματισμένης γέφυρας. Αυτό δεν αναφέρεται σε κανένα ημερολόγιο. Τουναντίον τονίζεται η επίγουσα ανάγκη κατασκευής πλοίων και λόγω έλλειψης άλλων υλικών και δυνατοτήτων, κατασκέυασαν αυτά από μπετόν.

Link to comment
Share on other sites

Βύρωνα, κατ’ αρχήν έχεις δίκιο που τα αναφέρεις ως «μπετονόπλοια» και όχι ως «τσιμεντόπλοια», γιατί πρόκειται για πλοία από οπλισμένο σκυρόδεμα και όχι απλώς από τσιμέντο. Αλλά η αλήθεια είναι ότι ο όρος «τσιμεντόπλοιο» έχει καθιερωθεί στα Ελληνικά, ίσως γιατί είναι και πιο εύηχος.

Θα συμφωνήσω και εγώ ότι πρωτίστως η έλλειψη χάλυβα για την κατασκευή πλοίων ήταν αυτή που τους ανάγκασε να καταφύγουν στη λύση των τσιμεντόπλοιων. Όμως, πιστεύω αυτή η αναφορά στην πλωτή γέφυρα ότι δεν μπορεί να είναι τυχαία. Πράγματι, φαίνεται λίγο δύσκολο να μετασκευασθούν οι πλωτήρες σε πλοία….αλλά μήπως κάποιοι πλωτήρες της γέφυρας ενσωματώθηκαν στην κατασκευή των τσιμεντόπλοιων…για οικονομία υλικών και χρόνου? Από την άλλη πλευρά βέβαια για ποιόν άραγε σκοπό να φτιάχθηκε πλωτή γέφυρα 2 Km στην Ελλάδα?

Τέλος, γιατί μιλάς για 14 πλοία, ενώ καταγράφεις 17?

ΥΓ Μιάς και βρισκόμαστε στο δικό σου γήπεδο…δεν μας δίνεις και κανένα χέρι βοηθείας εδώ...

Link to comment
Share on other sites

@ NHREA

έχεις δίκαιο. δεκαεφτά ήταν τα έρμα τα πλοία

Την κατασκευή της γέφυρας των δύο χιλιομέτρων :confused: δεν την πιστεύω, μόνο για κάτι τέτοιο δεν είχαν τους πόρους και τα μέσα οι Γερμανοί.

Τα πλοία αυτά έγιναν προγραμματισμένα όπως κάνουν πάντα οι Γερμανοί και όχι ευκαιριακά.

Edited by proud_ionian
copy
Link to comment
Share on other sites

@ ΝΗΡΕΑ

Κάτι ακόμα για το θέμα της γέφυρας.

Επειδή υπηρέτησα στο Μηχανικό και εκπαιδεύτηκα στο Λουτράκι στη Γεφυροποιεία, δεν θυμάμαι να είχαν ποτέ αναφερθεί στρατιωτικές γέφυρες με πλωτήρες από μπετόν.

Για κατασκευές ειρήνης δεν το συζητώ.

Για να γεφυρώσει κανείς δύο χιλιόμετρα θα χρειαζόταν τουλάχιστον διακόσιους πλωτήρες. Ακόμα θα δουλεύανε....

Link to comment
Share on other sites

Βρήκα αυτή την αναφορά στην παρακάτω σελίδα:

Καταδυτικό Σημείο: “Γερμανικό Ναυάγιο “

Στοιχεία: Γερμανικό KAISER πλοίο τσιμέντου του Β’ Παγκοσμίου πολέμου

Ημερομηνία Βύθισης: 1945

Μέγιστο Βάθος: 12 μ.

Αρχικό Βάθος: 5 - 7 μ.

Διαύγεια: Ποικίλει ανάλογα το ρεύμα

Κατάσταση: Καλή χωρίς να έχει υπερκατασκευές

Επίπεδο εκπαίδευσης: Advanced OW, με αρκετές βουτιές

Ζωή: Σφουγγάρια, πέρκες, γυμνοβράγχια, καλογριές, συκιοί κλπ.

http://www.divingtravelgreece.com/diving-holidays-gr.html

Υπάρχει κανένα στοιχείο για το πλοίο αυτό;

Link to comment
Share on other sites

Αυτό είναι ένα καλό νέο που ακούμε για ένα άλλο τσιμεντόπλοιο, το 18ο.

Θάπρεπε βέβαια κάποιος από τους δύτες μας να το επιβεβαιώσει, εγώ δεν τώχω ξανακούσει.

Τώρα γιατί το βύθισαν μετά τον πόλεμο το 1945 δεν το κατανοώ

Link to comment
Share on other sites

 Share

×
×
  • Create New...