proud_ionian Posted September 19, 2005 Share Posted September 19, 2005 TO KAPABI THΣ KAPΛAΣ Ένας ζωντανός θρύλος έτοιμος για ταξίδι Για πρώτη φορά ίσως στην Ελλάδα ένα σκάφος λίμνης, λιμνοθάλασσας ή ποταμού κατασκευάστηκε για μόνιμη έκθεση στο ευρύ κοινό. Πρόκειται για το καράβι της Κάρλας που φέρει τον αριθμό 1 κοντά στο κεφαλάρι του όπως επιβαλλόταν από την Εποπτεία Αλιείας της λίμνης και μάλιστα φέρει και το όνομα “Βοιβηίς” παρόλο που στην πρακτική το καράβι της Κάρλας δεν έφερε όνομα στο σκαρί του. Η πρωτοβουλία για την κατασκευή του ανήκει στο μέλος του Κέντρου για τη Μελέτη του Περιβάλλοντος και της Πολιτιστικής Κληρονομιάς στη λίμνη Βοιβηίδα, Σωτ. Γκανάτσιο. Το καράβι θα εκτεθεί στον παλιό κινηματογράφο Καναλίων μαζί με άλλα εκθέματα και φωτογραφίες που έχουν σχέση με τη ζωή στη λίμνη Κάρλα. Όπως λεει ο κ. Γκανάτσιος, “αποτελεί πιστό αντίτυπο του καραβιού της Κάρλας μέχρι την εποχή που αυτή αποξηράνθηκε το 1962. Για να επιτευχθεί ο παραπάνω στόχος έγινε συνολική μελέτη της παραδοσιακής ναυπηγικής που ακολουθείται στις βάρκες ποταμών και λιμνοθαλασσών σε συνδυασμό μεταξύ τους αλλά και την εξέλιξη των σκαφών στις λίμνες και τους ποταμούς του κόσμου. Στην έρευνα μας βοήθησε σημαντικά ο Αχ. Γκλαβάτος”. πηγη:η θεσσαλια Link to comment Share on other sites More sharing options...
proud_ionian Posted September 19, 2005 Author Share Posted September 19, 2005 η συνεχεια Η έρευνα επικεντρώθηκε στην ανώνυμη παραδοσιακή ναυπηγική τους καραβιού της Κάρλας όπως αυτό κατασκευάζεται και κάνει την εμφάνισή του εδώ και 150 χρόνια ώς το 1962 που έγινε η αποστράγγιση. Αυτό ήταν και το πιο επίπονο και χρονοβόρο κομμάτι του εγχειρήματος γιατί έπρεπε να συγκεντρωθούν πληροφορίες από έγκυρες πηγές να καταγραφούν και να διασταυρωθούν. Η κατασκευή του καραβιού ξεκίνησε στις 6 Δεκεμβρίου του 2004 ημέρα του Αγίου Νικολάου και ολοκληρώθηκε στις 6 Απριλίου του 2005. Στην όλη κατασκευή βοήθησαν σημαντικά οι μαραγκοί Γιώργος Παπάς, Θωμάς Μαυρογονάτος, Νίκος Μπάτσιος, ενώ με τη βοήθεια του εμπειρότατου καραβοποιού καπετάν Θόδωρου Μπουγά, του Αχιλ. Γκλαβάτου του Γιάννη Τσουκνίδα του Μαστρομανώλη και του Κώστα Οδεμησιανού έγινε το καλαφάτισμα και το πισάρισμα του σκάφους. Η κατασκευή των σιδερένιων μερών της άγκυρας, της φαναριέρας, του καμακιού και του βαλτοσίδερου έγιναν από τον καλλιτέχνη των παραδοσιακών μεταλλικών κατασκευών Ηλία Μπρέλα. Χρησιμοποιήθηκε ξυλεία που χρησιμοποιούσαν οι παραδοσιακοί καραβοποιοί της Κάρλας και υπάρχει στο γύρω φυσικό περιβάλλον της λίμνης.Την κατασκευή των ξύλινων κουπιών, του μικρού κουπιού, του τρεχαντηριού, της σκούντας, της φαναριέρας, του καμακιού έκανε ο Τριαντάφυλλος Αϊβαζόγλου. Τα τέσσερα είδη διχτών που χρησιμοποιούνταν για ψάρεμα στην Κάρλα κατασκεύασαν οι παραδοσιακοί αλιείς της Κάρλας Αθανάσιος Κουμασίτης και Δήμος Σαμαράς. Καθοδηγητής και επιμελητής στην όλη προσπάθεια της κατασκευής την είχει ο παλιός καραβοποιός της λίμνης Στέργιος Τσεκουρόπουλος από το Στεφανοβίκειο, 90 ετών σήμερα, ο οποίος είναι και ο αναμορφωτής του καραβιού της Κάρλας: “Ο κ. Τσεκουρόπους ήταν αυτός που μας έδωσε την τα χνάρια του καραβιού, τα σχέδια για να το ναυπηγήσει ο κ. Οδεμησιανός” εξηγεί ο κ. Γκανάτσιος. “Το καράβια αυτό το έλεγαν πλιατσίδα” λεει ο καραβοποιός Κων/νος Οδεμησιανός. “Μου έφερε τα σχέδια και χνάρια του ο Σωτήρης και βάλαμε μπρος. Βασικά όλα τα υλικά είναι της περιοχής. Χρησιμοποιήσαμε πεύκη. Οι μόνες τροποποιήσεις που κάναμε ήταν να κάνουμε το πάτωμα με μονοκόματες τάβλες πιο χοντρές κι όχι μισόταβλα όπως τότε. Το ποδόσταμο μπροστά το κάναμε από σκληρότερο ξύλο, οξυά, κι όχι πεύκη όπως παλιά για ν’ αντέχει περισσότερο. Νομίζω ότι πετύχαμε ένα καλό αποτέλεσμα. Τα ξύλα είναι χωρίς ματίσεις -γιατί έχουμε καλά εργαλεία πλέον-και νομίζω ότι πετύχαμε ένα καλό αποτέλεσμα”. Πρώην αλιείς της Κάρλας μίλησαν επίσης για τη χρήση του καραβιού και μάλιστα παρακολούθησαν μέρος της διαδικασίας ναυπήγησής του. “Συγκινήθηκαν κι έτρεχαν τα μάτια τους όταν το είδαν εδώ έτοιμο, με την αρματωσιά του”, λεει ο κ. Οδεμησιανός. Καραβοποιοί στη λίμνη τα τελευταία 150 χρόνια μέχρι την αποξήρανσή της καταγράφονται εκτός του Κωνσταντίνου Βαϊτσάκου και Δημ. Βαϊτση, οι Καναλιώτες Ιωαν. Βαϊτσάκος, Μιλτιάδης Λαγός, Απ. Λαγός, Ιωαν. Γουρνάρης, Γιώργος Πανταζής, Γιώργος Βέργος και Νίκος Παπαϊωάννου. Στο Στεφανοβίκειο καραβοποιός ήταν ο Στέργιος Τσεκουρόπουλος που έμαθε την τέχνη στο γιό του Κωνσταντίνο Τσεκουρόπουλο. Οι πρώην αλιείς της Κάρλας που βοήθησαν ήταν οι Βασίλης Αναστασίου, Κωνσταντίνος Ντάγγαλος, Θανάσης Κουμασίτης, Χρήστος Κουμασίτης, Δήμος Σαμαράς, Αντώνης Χατζηγεωργίου, Γιώργος Βέργος και Στ. Τσεκουρόπουλος. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Earl Granville Posted March 26, 2006 Share Posted March 26, 2006 Σήμερα πέρασα για λίγο από την Ζέα και ήταν πλαγιοδετημένο το σκάφος του Μαγγελάνου. Η είσοδος πρέπει να ήταν ελεύθερη και ουκ ολίγος κόσμος είχε προσέλθει να το επισκευτεί. Χρόνο δεν είχα να κάνω επίσκεψη αλλά θα ήταν ενδιαφέρον μια επίσκεψη από τον καθένα αν τελικά μείνει κι άλλες ημέρες σταα νερά μας. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now