Jump to content
Shipfriends

Σταθμός αεριοποίησης και μεταφόρτωσης LNG στην Καβάλα


Recommended Posts

Capital

Επενδύει σε πλωτό LNG η ΔΕΠΑ

Δύο μεγάλες επενδύσεις που πιθανόν να φέρουν ανατροπές στην ενεργειακή σκακιέρα της ευρύτερης περιοχής εξετάζει η διοίκηση της ΔΕΠΑ. Ο λόγος για την εγκατάσταση μιας πλωτής μονάδας αεριοποίησης LNG στα ανοιχτά της Καβάλας, μια επένδυση ύψους 600 έως 700 εκατ. δολαρίων. Υπενθυμίζεται ότι η ΔΕΠΑ είχε προτείνει πρόσφατα την εγκατάσταση χερσαίου LNG terminal επίσης στην Καβάλα, μια επένδυση σαφώς υψηλότερου κόστους, που όμως συνάντησε σοβαρές τοπικές αντιδράσεις. Το νέο σχέδιο έχει πλεονέκτημα ότι είναι πιο ευέλικτο, πιο ασφαλές καθώς είναι υπεράκτιο και δίνει τη δυνατότητα στη ΔΕΠΑ να εκμεταλλευτεί στο έπακρο τον Ελληνοβουλγαρικό αγωγό IGB, ο οποίος θα μπορεί να τροφοδοτείται εναλλακτικά είτε με αζέρικο αέριο είτε με LNG.

Εφόσον εγκατασταθεί μονάδα FSRU στη Β. Ελλάδα και συνδεθεί με τον αγωγό IGB τότε χώρες όπως η Βουλγαρία, η Σερβία, η Ρουμανία και η Ουγγαρία θα αποκτήσουν πρόσβαση σε αέριο LNG, κάνοντας ένα σημαντικό βήμα για την διαφοροποίηση των πηγών τους και την ασφάλεια των προμηθειών τους σε αέριο. Και βέβαια η διοίκηση της ΔΕΠΑ προσδοκά ότι στο μέλλον το πλωτό LNG terminal μέσω του Ελληνοβουλγαρικού αγωγού θα αποτελέσει μια εναλλακτική συμπληρωματική πηγή προμήθειας υγροποιημένου φυσικού αερίου, ακόμη και για τον μεγάλο αγωγό φυσικού αερίου Nabucco.

Σε αυτή την κατεύθυνση, μπορεί να λειτουργήσει συμπληρωματικά και ένα δεύτερο μεγάλο project, που η ΔΕΠΑ εξετάζει. Ο λόγος για το project της Ενεργειακής Αιγαίου για την εγκατάσταση αποθηκών αερίου στο νότιο Πρίνο. Η πρόταση της Ενεργειακής αντιμετωπίζεται θετικά από τη ΔΕΠΑ καθώς θεωρείται ότι θα δώσει σημαντική ευελιξία και θα ενισχύσει την ενεργειακή ασφάλεια.

Στρατηγική

Όπως τόνισε ο πρόεδρος της ΔΕΠΑ κ. Χάρης Σαχίνης σήμερα η στρατηγική της ΔΕΠΑ εστιάζεται σε δύο άξονες. Ο πρώτος αφορά στη διατήρηση της ηγετικής θέσης της εταιρείας στον τομέα του φυσικού αερίου στην Ελλάδα και την αύξηση της χρήσης του καυσίμου στην εγχώρια αγορά. Στο πλαίσιο αυτό προωθούνται οι διαγωνισμοί για τις νέες ΕΠΑ, η αεριοκίνηση, η χρήση αερίου στα νησιά με τη μορφή CNG κλπ.

Ο δεύτερος άξονας αφορά στην εμπορική δραστηριότητα στην ευρύτερη περιοχή της Νοτιοανατολικής Ευρώπης και της Ιταλίας. Στο πλαίσιο αυτό καταβάλλονται προσπάθειες από τη ΔΕΠΑ ώστε μέχρι το 2013 να έχει ολοκληρωθεί ο Ελληνοβουλγαρικός αγωγός, ο οποίος με τις υφιστάμενες διασυνδέσεις μπορεί να φτάσει σε χώρες όπως η Σερβία, η Ρουμανία και η Αυστρία, δηλαδή μέχρι «την καρδιά της Ευρώπης». Επίσης η ΔΕΠΑ συνεχίζει τις προσπάθειες να εξασφαλίσει αέριο από το Αζερμπαϊτζάν για τον ελληνοϊταλικό αγωγό ITG.

Οι αγωγοί αλλά και τα δύο νέα σχέδια για το πλωτό LNG terminal και για τις αποθήκες αερίου εντάσσονται στη στρατηγική μετατροπής της χώρας σε Hub για το φυσικό αέριο. Όπως είπε χαρακτηριστικά ο κ. Σαχίνης, η Ελλάδα μετατρέπεται σε ενεργειακό κόμβο που σημαίνει ότι οι τιμές θα είναι πιο ανταγωνιστικές για όλους.

Ιδιωτικοποίηση

Σύμφωνα με τον κ. Σαχίνη τα σχέδια της ΔΕΠΑ δεν επηρεάζονται από την πρόθεση της κυβέρνησης για αποκρατικοποίηση της εταιρείας. Προχωράμε κανονικά με τη μέγιστη ταχύτητα τις επενδύσεις μας τόνισε ο πρόεδρος της εταιρείας. Εφόσον η κυβέρνηση επιθυμεί η ΔΕΠΑ να διαδραματίσει έναν ευρύτερο εθνικό ρόλο τότε θα είναι διαφορετικές και οι επιλογές της αποκρατικοποίησης. Για το θέμα της option της ΔΕΗ o κ. Σαχίνης είπε ότι είναι αρκετά περίπλοκο. Η αποτίμηση της option μπορεί, όπως είπε να εκπονηθεί από το σύμβουλο της αποκρατικοποίησης που θα επιλεγεί από το ΥπΟικ, μπορεί όμως να γίνει από τη ΔΕΗ.

Link to comment
Share on other sites

Express

Η ΔΕΠΑ επενδύει 1 δισ. στο κοίτασμα του Πρίνου

THN πραγματοποίηση επενδύσεων ύψους 1 δισ. ευρώ για τη δημιουργία πλωτού τέρμιναλ αεριοποίησης υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) στη θαλάσσια περιοχή της Καβάλας, αλλά και υποθαλάσσιας αποθήκης αερίου στο κοίτασμα του Πρίνου εξετάζει η ΔΕΠΑ.

Σύμφωνα με τον πρόεδρο και διευθύνοντα σύμβουλο της εταιρίας Χάρη Σαχίνη, η ΔΕΠΑ παρακολουθώντας στενά τις ανακατατάξεις στην αγορά και με στόχο να ενισχύσει την εμπορική της δραστηριότητα τόσο στην ευρύτερη περιοχή της Νοτιοανατολικής Ευρώπης μέσω του αγωγού IGB όσο και της Ιταλίας μέσω του αγωγού ITGI εξετάζει όλες τις πιθανές προοπτικές τροφοδοσίας με αέριο που θα προέρχεται από το Αζερμπαϊτζάν αλλά και με LNG.

Το πλωτό τέρμιναλ προβλέπεται να είναι δυναμικότητας περί τα 175.000 κ.μ. LNG και κόστους της τάξης των 600 εκατ. δολαρίων, ενώ η λειτουργία του θα συνδυαστεί με την αποθήκευση αερίου στο εξαντλημένο κοίτασμα στου Πρίνου. Το project –που προωθείται σε συνεργασία με την Ενεργειακή Αιγαίου (πρώην Kavala Oil), την εταιρία που εκμεταλλεύεται το πετρέλαιο στον Πρίνο– παρουσιάστηκε πρόσφατα στους επιτελείς του Yπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας, το οποίο μελετά τις νομικές διαστάσεις του ζητήματος, δεδομένου ότι η παραχώρηση του κοιτάσματος του Πρίνου λήγει το 2014. Το δυναμικό αποθήκευσης στον Πρίνο υπολογίζεται σε 1 εκατ. κ.μ. αερίου, εκ των οποίων τα 500.000 θα είναι εμπορικά εκμεταλλεύσιμα, καθώς τα υπόλοιπα προορίζονται για στρατηγικό απόθεμα. Το ύψος της επένδυσης εκτιμάται σήμερα σε 400 εκατ. ευρώ.

Ο κ. Σαχίνης θεωρεί ότι ο αγωγός IGB αποτελεί σημαντικό στρατηγικό εργαλείο για τη ΔΕΠΑ, δεδομένου ότι το βουλγαρικό δίκτυο φυσικού αερίου συνδέεται με τη Ρουμανία και τη Σερβία και από κει με την Αυστρία, με αποτέλεσμα το αέριο που θα ξεκινάει από την Ελλάδα να μπορεί να καταλήξει μέσω των διασυνδέσεων έως την Κεντρική Ευρώπη. Παράλληλα το project του IGB θεωρείται σχετικά χαμηλού προϋπολογισμού (145 εκατ. ευρώ, εκ των οποίων τα 45 εκατ. θα προέλθουν από την Ε.Ε.) και θα ολοκληρωθεί το 2013, γεγονός που δημιουργεί προϋποθέσεις εκδήλωσης ενδιαφέροντος και από τρίτες εταιρίες στο συνολικό σχέδιο τόσο του τέρμιναλ όσο και της αποθήκης. Πάντως, ο βασικός εφοδιασμός του IGB θα γίνεται με αέριο από το Αζερμπαϊτζάν μέσω του ελληνο-τουρκικού αγωγού.

Εξάλλου, απαντώντας σε ερωτήσεις σχετικά με τις επιπτώσεις που θα έχει στα σχέδια αυτά η προώθηση του αγωγού Nabucco, ο κ. Σαχίνης άφησε να εννοηθεί ότι έχει ανοίξει διάλογος ανάμεσα στους μετόχους των δύο project και έχουν γίνει και συζητήσεις με αρμόδιους στην Ε.Ε. και τις ΗΠΑ στη λογική ότι και οι δύο αγωγοί μπορούν να μεταφέρουν αέριο της Kεντρικής Ασίας στην Ευρώπη, ο ένας με προορισμό την Kεντρική Ευρώπη και ο άλλος προς Ιταλία. Ανάλογες συζητήσεις για πιθανή συνεργασία έχουν γίνει και με τους μετόχους του αγωγού TAP. Μια τέτοια συνεργασία βεβαίως θα οδηγούσε σε συγχώνευση των δύο έργων.

Link to comment
Share on other sites

Απο ότι φαίνεται επικράτησε η Καβάλα έναντι του Πλατυγιαλίου αν και δεν είναι ξεκάθαρο απο τα άρθρα. Οπότε έχουμε πλωτές δεξαμένες LNG με δυνατότητες αεριοποίησης και αποθήκευσής του στο κοίτασμα αερίου της εξέδρας Κάππα που πλέον είναι εξαντλημένο. Προτιμότερη αυτή η ιδέα απο ότι να γινόταν επίγεια εγκατάσταση και τους πιθανούς κιννδύνους που θα υπήρχαν. Μακάρι να προχωρήσει σαν ιδέα μιας και υπάρχουν ήδη οι εγκαταστάσεις της KAVALA OIL.

Ευχαριστούμε proud αλλά κάτι είχε πάρει το αυτί μας πριν 2 βδομάδες. :P

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...