Jump to content
Shipfriends

Χοντραινει το πραμα...


Recommended Posts

Χωρίς δρομολόγια από την 1η Νοεμβρίου κινδυνεύουν να μείνουν τα νησιά, καθώς οι εταιρείες δεν έχουν βγάλει πλάνα. Η αιτία τυπικά πρέπει να αναζητηθεί στη διελκυστίνδα μεταξύ ΥΕΝ και ακτοπλοϊκών εταιρειών, σχετικά με τα απαραίτητα έγγραφα που πρέπει να συνοδεύουν τα πλοία που δρομολογούνται.

Οι διατάξεις του νόμου 2932/2001 προβλέπουν ότι ένα πλοίο μπορεί να δρομολογηθεί, εάν συνοδεύεται από ορισμένα έγγραφα, μεταξύ των οποίων περιλαμβάνονται όσα αφορούν τα τεχνικά χαρακτηριστικά του πλοίου, τα ασφαλιστήρια συμβόλαια αλλά και εγγυητική επιστολή, καθώς και η ανώτατη επιτρεπόμενη τιμή της οικονομικής θέσης που σκοπεύει να επιβάλει η εταιρεία αλλά και υπεύθυνη δήλωση της εταιρείας, ότι το λιμάνι που προσεγγίζει το πλοίο δεν έχει προβλήματα (!). Οι εταιρείες δεν φαίνονται διατεθειμένες να καταθέσουν εγγυητικές επιστολές, όπως επίσης και την ανώτατη τιμή του εισιτηρίου της οικονομικής θέσης, θεωρώντας ότι η κατάθεση αυτών των εγγράφων αντίκειται σε όσα προβλέπει ο κοινοτικός κανονισμός 3577/92, ο οποίος αποτελεί ουσιαστικά το θεσμικό πλαίσιο λειτουργίας της ακτοπλοΐας σε όλη την Ευρωπαϊκή Ενωση. Ο εν λόγω κανονισμός υπέχει τη θέση νόμου για όλες τις χώρες και στην Ελλάδα ο κανονισμός αυτός υποτίθεται ότι προσαρμόσθηκε στην ελληνική νομοθεσία με το «νόμο Παπουτσή» τον 2932/2001.

Οι εκπρόσωποι των ακτοπλοϊκών εταιρειών αμφισβητούν, βέβαια, την προσαρμογή, καθώς εκτιμούν ότι ο νόμος αυτός ποτέ δεν εναρμόνισε την ελληνική με την κοινοτική νομοθεσία. Για λόγους αρχής, αρνούνται λοιπόν να καταθέσουν έγγραφα που ο κανονισμός δεν προβλέπει.

Τον προηγούμενο χρόνο, δηλώνοντας οι εταιρείες τα δρομολόγια ως έκτακτα, δεν υπήρχε η ανάγκη προσκόμισης και των «αμφισβητούμενων» εγγράφων, αφού δεν προβλέπεται κάτι σχετικό στα έκτακτα δρομολόγια από την ελληνική νομοθεσία.

Πηγη η Ναυτεμπορικη

Link to comment
Share on other sites

Η κατάσταση όμως περιπλέχθηκε με την τελευταία τροπολογία που ψήφισε η Βουλή, σύμφωνα με την οποία τα δρομολόγια που εγκρίθηκαν μετά την παρέλευση της προθεσμίας που ορίζει η νομοθεσία (μετά την 31η Ιανουαρίου) μπορούν να γίνουν δεκτά από το ΥΕΝ, αλλά θα πραγματοποιούνται υποχρεωτικά επί δεκάμηνο, όπως δηλαδή τα τακτικά. Πρόκειται για μία τροπολογία «φιλική» προς την ΠΝΟ καθώς αυξάνει η απασχόληση των ναυτικών. Ωστόσο, παραμένει σε ισχύ η νομοθεσία που αφορά τις έκτακτες δρομολογήσεις.

Μέχρι στιγμής, λοιπόν, οι εταιρείες έχουν δηλώσει δρομολόγια, ενώ οι υπηρεσίες του ΥΕΝ δεν τα εγκρίνουν, γιατί δεν έχουν προσκομισθεί όλα τα έγγραφα. Πάντως, όπως σημειώνουν οι εταιρείες, σε κάθε περίπτωση δρομολόγια θα κάνουν και, τις αμέσως επόμενες ημέρες, θα ανοίξουν τα πλάνα τους, ανεξάρτητα της έκβασης της συγκεκριμένης διαμάχης.

Συναίνεση για αλλαγή του νόμου

Το πρόβλημα που έχει δημιουργηθεί δεν είναι τυπικό αλλά ουσιαστικό και, σύμφωνα με τους ακτοπλόους, φθάνει στο σύνολο του πολύπλοκου νομοθετικού πλαισίου που εισάγει ο 2932/2001 και το οποίο αμφισβητείται σε μεγάλο βαθμό από την ίδια την Ευρωπαϊκή Επιτροπή Ενα νομοθετικό πλαίσιο που και η Νέα Δημοκρατία είχε υποσχεθεί ότι θα τροποποιούσε, ωστόσο μέχρι στιγμής ο αρμόδιος υπουργός, Μανώλης Κεφαλογιάννης, δεν έχει προχωρήσει σε αυτές τις αλλαγές. Αξίζει επίσης να σημειωθεί ότι και στελέχη της αξιωματικής αντιπολίτευσης ανεπισήμως φαίνεται να συμφωνούν ότι πρέπει να υπάρξουν τροποποιήσεις του συγκεκριμένου νόμου, ενώ ο ίδιος ο αρχηγός του ΠΑΣΟΚ Γιώργος Παπανδρέου, είχε «πετάξει» το μπαλάκι στην κυβέρνηση να πάρει σχετική πρωτοβουλία.

Ανεξάρτητα πάντως από το πώς θα επιλυθεί η νέα πρόσκαιρη κρίση στην ακτοπλοΐα, φαίνεται ότι η ανάγκη τροποποίησης του νόμου, με τη συναίνεση όσο είναι δυνατόν των δύο μεγάλων κόμματων, είναι πλέον ώριμη, δεδομένης και της έλλειψης πλοίων που θα εμφανισθεί τα επόμενα χρόνια, λόγω του ορίου της 30ετίας.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...