Jump to content
Shipfriends

Περικλη το Αναγνωσμα, Προσχωμεν


Recommended Posts

ΣΕ... ΦΟΥΡΤΟΥΝΙΑΣΜΕΝΑ νερά θα πλέει από το προσεχές φθινόπωρο η ακτοπλοΐα αν δεν υπάρξουν σύντομα αλλαγές στο ισχύον θεσμικό πλαίσιο, στην κατεύθυνση της πλήρους απελευθέρωσης. Μόνο μία τέτοια εξέλιξη θα δώσει τη δυνατότητα στις επιχειρηματικές δυνάμεις του κλάδου να προχωρήσουν σε νέες επενδύσεις.

Ο κ. Περικλής Παναγόπουλος.

Από τον προσεχή Σεπτέμβριο, όταν η κίνηση προς τα νησιά θα ελαττωθεί σημαντικά και με τις τιμές των καυσίμων να παραμένουν στα γνωστά υψηλά επίπεδα τα προβλήματα για τις ακτοπλοϊκές εταιρείες θα ενταθούν. Δεν είναι λίγοι αυτοί που υποστηρίζουν ότι στο τέλος του έτους θα γράψουν ζημιές.

Παράλληλα θα στενεύουν τα χρονικά περιθώρια για την ανανέωση του στόλου. Με βάση τα υπάρχοντα στοιχεία που δεν επιδέχονται αμφισβήτησης, από το 2008 λόγω της 30ετίας (όριο ηλικίας των πλοίων) θα μείνουν στις ελληνικές θάλασσες τα μισά πλοία. Με ο ισχύον νομοθετικό πλαίσιο λειτουργίας του κλάδου δεν είναι δυνατόν να αντικατασταθούν.

Η ελληνική ακτοπλοΐα έτσι όπως την γνωρίσαμε μέχρι σήμερα απειλείται με εξαφάνιση, δηλώνει στη «Ν» ο πρόεδρος της Attica Group και μεγαλύτερος επενδυτής στο κλάδο κ. Περικλής Παναγόπουλος. Τα επόμενα χρόνια αποσύρονται πάρα πολλά πλοία. Υπολογίζεται ότι μέχρι το 2008 θα φύγουν τα μισά. Δεν είναι εύκολο να αντικατασταθούν, όσο υπάρχει αυτό το καθεστώς κρατικού παρεμβατισμού, υπογραμμίζει στη διάρκεια μίας συζήτησης που είχαμε μαζί του.

Το κράτος δεν είναι σε θέση οικονομικά να διαχειρισθεί την ακτοπλοΐα, συνεχίζει ο κ. Παναγόπουλος, διότι τα χρήματα που απαιτούνται είναι πάρα πολλά. Για ένα σύγχρονο συμβατικό πλοίο απαιτούνται σήμερα πάνω από 50 εκατ. ευρώ. Πού θα βρεθούν αυτά τα χρήματα» διερωτάται και προσθέτει:

«Και ποιος τραπεζίτης θα δεχθεί να χρηματοδοτήσει ένα νέο πλοίο όταν με το ισχύον καθεστώς αυτό δεν είναι αποδοτικό;

Link to comment
Share on other sites

- Όμως τα προηγούμενα χρόνια προχωρήσατε σε επενδύσεις γιατί όχι και σήμερα;

- Τα σύγχρονα πλοία που βλέπετε σήμερα στο Αιγαίο κατασκευάστηκαν με την προοπτική της πλήρους απελευθέρωσης της αγοράς. Έγιναν επενδύσεις πιστεύοντας σε μία ελεύθερη αγορά όπου η κάθε εταιρεία θα μπορούσε να διαχειρισθεί ελεύθερα το πλοίο της και να επιτυγχάνει ανάλογες αποδόσεις.

Στο παρελθόν που δεν υπήρχε απελευθέρωση είχαμε στην ακτοπλοΐα πολύ παλιά μεταχειρισμένα πλοία τα οποία στοίχιζαν ελάχιστα κεφάλαια.. Δεν μπορούμε να γυρίσουμε σε εκείνη την εποχή.

Όμως όταν με το θεσμικό πλαίσιο επιβάλλεις τόσες δεσμεύσεις, στη λειτουργία του πλοίου δεν μπορεί να ζητάς από τον εφοπλιστικό οίκο να βάλει τα χρήματά του ,να κάνει επενδύσεις σε ένα πλοίο που δεν θα το διαχειρίζεται ο ίδιος. Διότι με την επιβολή διατιμήσεων και όλων των άλλων υποχρεώσεων, στις συνθέσεις πληρωμάτων κ.λπ. πώς θα γίνει αποδοτικό το πλοίο.

Εδώ μπαίνει διατίμηση ακόμη και στα είδη που πωλούν τα μπαρ των πλοίων. Μάλιστα ορισμένα από τα είδη αυτά θα μπορούσαν να χαρακτηρισθούν είδη πολυτελείας όπως π.χ. το ανθρακούχο νερό!

Αυτή τη στιγμή λοιπόν με αυτό το κλίμα επενδύσεις δεν μπορούν να γίνουν. Θέλω, πάντως, να τονίσω ότι ήδη χάσαμε πολύ χρόνο. Γιατί αν μιλάμε για απελευθέρωση, μιλάμε για 2006. Μετά θέλουμε τρία χρόνια με τέσσερα χρόνια να συγκεντρωθούν τα κεφάλαια, να παραγγελθούν τα νέα πλοία.

-Τι πρέπει να γίνει άμεσα;

- Αυτό που πρέπει να γίνει είναι να εφαρμοσθεί πλήρως ο κοινοτικός κανονισμός. 3577/92. Πρέπει να λάβουμε υπόψη μας ότι ο νόμος αυτός, γιατί ο κανονισμός είναι νόμος, που έχει υιοθετήσει η Ευρωπαϊκή Ένωση έχει γίνει μετά από πολύ συζήτηση και ώριμη σκέψη. Δεν μπορούμε να τον παραβλέπουμε και να τον πετάμε στα σκουπίδια.

Ο ευρωπαϊκός κανονισμός ανταποκρίνεται πλήρως στις απαιτήσεις της ελληνικής ακτοπλοΐας. Έχει πρόβλεψη για όλα. Όπως π.χ. υπάρχουν ορισμένοι προορισμοί στο Αιγαίο και το Ιόνιο που δεν μπορούν να εξυπηρετηθούν εμπορικά. Προορισμοί που δεν έχουν εμπορικό ενδιαφέρον. Εκεί έρχεται το κράτος να τους επιδοτήσει.

Κατά την ταπεινή μου γνώμη το υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας θα έπρεπε να χαρτογραφήσει το Αιγαίο και το Ιόνιο να δει ποιοι είναι αυτοί οι προορισμοί.

Στη συνέχεια με ένα διεθνή μειοδοτικό διαγωνισμό ο μειοδοτών επιχειρηματίας θα αναλάβει να καλύψει τις γραμμές αυτές με επιδότηση, για ένα εύλογο χρόνο. Εκεί το Δημόσιο έχει το δικαίωμα να επιβάλει διατίμηση. Όλα αυτά τα προβλέπει ο κοινοτικός κανονισμός 3577.

Άκουσα κάποιους να λένε ότι ο κοινοτικός κανονισμός δεν είναι υλοποιήσιμος στη χώρα μας και ότι χρειάζεται προσαρμογές. Ίσως κάποιες προσαρμογές να χρειάζεται, ωστόσο, στη βάση του είναι απόλυτα σωστός.

Link to comment
Share on other sites

- Υπάρχουν όμως και οι κοινωνικοί λόγοι που επιτάσσουν κάποιο είδος παρέμβασης της πολιτείας;

Την κοινωνική πολιτική μπορεί να την κάνει το κράτος και αναφέρθηκα προηγουμένως στις προβλέψεις του κοινοτικού κανονισμού. Οι ακτοπλοϊκές εταιρείες είναι ιδιωτικές έχουν πάνω από 150.000 μετόχους οι οποίοι περιμένουν μια εύλογη απόδοση στα χρήματα που έχουν επενδύσει. Είδατε τα αποτελέσματα του πρώτου τριμήνου ζημίες, ζημιές, ζημιές..

Η λύση είναι μία, η πλήρης απελευθέρωση της αγοράς και όχι ορισμένων γραμμών ή ορισμένων λιμανιών. Το ΥΕΝ λέει απελευθερώνω τη Ραφήνα ή το Λαύριο ή θα απελευθερώσω όσες γραμμές καλύπτονται από τρεις εταιρείες. Και αν μετά από λίγο φύγει η μία εταιρεία τι θα γίνει; Δεν μπορώ να καταλάβω αυτές τις μεθοδεύσεις.

Ας ελπίσουμε ότι με τη βοήθεια της Ευρωπαϊκής Ένωσης θα υλοποιηθεί πλήρως και στη χώρα μας ο κοινοτικός κανονισμός. Εμείς, πάντως, είμαστε πρόθυμοι να συνεργαστούμε με την πολιτεία και να παράξουμε ένα έργο που θα μείνει για πολλά χρόνια και θα είναι έπ' ωφελεία του νησιωτικού πληθυσμού και της εθνικής οικονομίας.

-Ας έρθουμε λίγο στην Attica Group. Επένδυσε σημαντικά κεφάλαια σε δύο εταιρείες στην Hellenic Seaways και τις Μινωικές Γραμμές Υπάρχει σκέψη αυτή τη στιγμή για αύξηση του ποσοστού της στις δυο εταιρείες;

- Όχι δεν υπάρχει κάποια τέτοια σκέψη.

- Πώς βλέπετε την πορεία της εταιρείας σας στις γραμμές του εξωτερικού;

- Είμαστε η μοναδική εταιρεία που έχουμε επενδύσει τόσο μακριά από την έδρα μας. Τα αποτελέσματα της δραστηριότητάς μας στη Βόρειο Θάλασσα και στη Βαλτική είναι ικανοποιητικά, ιδιαίτερα στη Βαλτική, παρά το γεγονός ότι είναι γραμμές με έντονο ανταγωνισμό.

Δραστηριοποιούμαστε στις περιοχές αυτές με τα καλύτερα δυνατά πλοία και με εξαιρετικά πληρώματα τα οποία στην συντριπτική τους πλειοψηφία είναι Ελληνες. Δεν χαϊδεύω αυτιά, είναι μία πραγματικότητα. Οι Ελληνες ναυτικοί είναι οι καλύτεροι.

Οι Φινλανδοί νόμιζαν ότι οι Ελληνες καπεταναίοι δεν θα μπορούσαν να σπάσουν τους πάγους το χειμώνα. Δεν υπήρξε πρόβλημα. Θέλω, λοιπόν, να εξάρω τη ναυτοσύνη του Ελληνα καπετάνιου και των ελληνικών πληρωμάτων.

-Σε ό,τι αφορά την Αδριατική;

Η Αδριατική είναι το καλύτερο παράδειγμα λειτουργίας μίας απελευθερωμένης αγοράς. Η ολοκλήρωση της Εγνατίας θα μας έδινε μεγάλο πλεονέκτημα αλλά είκοσι χρόνια τώρα κατασκευάζεται. Δυστυχώς δεν έχει ολοκληρωθεί ακόμη.

Link to comment
Share on other sites

Επειδη τις ελευθερες μου ωρες για να φαω ψωμακι ασχολουμαι με τη χαρτομαντεια και τα ταρο στο τιμ του Χορταρεα, γιατι ειμαι σιγουρος οτι με το που απελευθερωθει η ακτοπλοια(λεμε τωρα) συμφωνα με τον 3577 κανονισμο, στα καπακια θα βγουν οι ακτοπλοοι και θα ζητησουν απο τον τοτε ΥΕΝ(λετε να ειναι ακομα ο ΤΣΕεφαλοΖιαννης?) να "προστατευσει τις μεγαλες επενδυσεις τους απο τον αθεμιτο ανταγωνισμο των ρο-ρο και των πλοικτητων χαμηλου κοστους με ξενες σημαιες"?? Τα δικα μας δικα μας, και τα δικα σας?? :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...