Jump to content
Shipfriends

Συμμόρφωση στα διεθνή πρότυπα ναυτικής εργασίας, αλλα μονο για διεθνεις πλοες


Recommended Posts

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ενέκρινε σχέδιο απόφασης του συμβουλίου, στο οποίο προτείνεται η επικύρωση της σύμβασης της Διεθνούς Οργάνωσης Εργασίας για τα πρότυπα της ναυτικής εργασίας, που αντιπροσωπεύει ένα παγκόσμιο νομικό κείμενο που ενδιαφέρει 1,2 εκατ. ναυτικούς, τους εφοπλιστές και τις ναυτικές χώρες.

«Χρειαζόταν μια παγκόσμια απάντηση στις προκλήσεις που αντιμετωπίζει ο πρώτος κατά σειρά παγκοσμιοποιημένος κλάδος δραστηριότητας, δηλαδή οι θαλάσσιες μεταφορές, και να καθοριστούν ισότιμοι κανόνες για όλους, όσοι συμμετέχουν σε αυτόν», δήλωσε ο αντιπρόεδρος κ. Barrot, προσθέτοντας: «Και εκφράζω την ευχή να κινήσουν τα κράτη-μέλη το συντομότερο τις διαδικασίες επικύρωσης της σύμβασης και να κινητοποιηθούν οι κοινωνικοί εταίροι για την εφαρμογή της σε ευρωπαϊκό επίπεδο».

Αφού στήριξε τη διαδικασία από το αρχικό στάδιο κατάρτισής της, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή προτίθεται να κατευθύνει τις προσπάθειές της στην ταχεία έναρξη ισχύος της σύμβασης και την αποτελεσματική εφαρμογή της στην Ευρωπαϊκή Ενωση. Για τον σκοπό αυτό παρουσιάζει, αφενός πρόταση απόφασης του Συμβουλίου που επιτρέπει την επικύρωση της σύμβασης από τα κράτη-μέλη, υποδεικνύοντας να περατωθεί η σχετική διαδικασία μέχρι τον Δεκέμβριο του 2008, και κινεί, αφετέρου, τη διαδικασία διαβούλευσης των κοινωνικών εταίρων σε δύο ερωτήματα: Πώς θα πρέπει να εξελιχθεί το Κοινοτικό κεκτημένο λαμβάνοντας υπόψη τις διατάξεις της σύμβασης; Θα μπορούσε να θεωρηθεί εφικτή μια συμφωνία των κοινωνικών εταίρων κατά την έννοια του άρθρου 13 της Συνθήκης; Λαμβανομένου υπόψη του υπό εξέταση θέματος, ο κοινωνικός διάλογος αποτελεί ένα ουσιαστικό εργαλείο για τον εντοπισμό των αποτελεσματικών μέσων εφαρμογής, μεταξύ των οποίων περιλαμβάνεται και η δυνατότητα ενσωμάτωσης διατάξεων της σύμβασης στο Κοινοτικό Δίκαιο.

πηγη: το κερδος

Link to comment
Share on other sites

Η ενοποιημένη σύμβαση ναυτικής εργασίας συγκεντρώνει και επικαιροποιεί 65 περίπου διεθνή πρότυπα ναυτικής εργασίας που έχουν εγκριθεί από την ίδρυση της ΔΟΕ το 1919. Το πεδίο των καλυπτόμενων θεμάτων από την εν λόγω σύμβαση, η οποία συνιστά ένα πραγματικό πλαίσιο κώδικα ναυτικής εργασίας, είναι ευρύτατο και άπτεται πολυάριθμων θεμάτων που υπάγονται στην Κοινοτική αρμοδιότητα, είτε στο πλαίσιο καταμερισμού της αρμοδιότητας μεταξύ της Κοινότητας και των κρατών-μελών, είτε αποκλειστικής αρμοδιότητας της Κοινότητας. Η σύμβαση πρόκειται να εφαρμοστεί στα πληρώματα των πλοίων ολικής χωρητικότητας 500 κόρων και άνω, τα οποία εκτελούν διεθνείς πλόες ή πλόες μεταξύ ξένων λιμένων. Διέπει βασικά θέματα, όπως είναι οι όροι απασχόλησης και εργασίας των ναυτικών όσον αφορά την υγεία, την ασφάλεια, την ελάχιστη ηλικία, τη ναυτολόγηση, το ωράριο εργασίας, την ενδιαίτηση επί του σκάφους και την κοινωνική προστασία, προκειμένου να διασφαλιστούν αξιοπρεπείς συνθήκες εργασίας και διαβίωσης επί των πλοίων.

Η σύμβαση προβλέπει, επίσης, διατάξεις εφαρμογής που καθορίζουν τις ευθύνες όσον αφορά την εφαρμογή της σύμβασης τόσο για τα κράτη σημαίας όσο και για τα κράτη λιμένος και τα κράτη από τα οποία προέρχεται το εργατικό δυναμικό.

Η σύμβαση ναυτικής εργασίας έχει επίσης ως στόχο την πρόληψη του αθέμιτου ανταγωνισμού μέσω της ρήτρας «μη ευνοϊκότερης μεταχείρισης» που παρεμποδίζει τα σκάφη κράτους που δεν έχουν επικυρώσει τη σύμβαση να απολαύουν καλύτερης μεταχείρισης από εκείνα που φέρουν σημαία κράτους που την έχει επικυρώσει. Τα σκάφη χωρών που επικυρώνουν τη σύμβαση και τα οποία προσφέρουν αξιοπρεπείς όρους εργασίας στους ναυτικούς τους θα προστατεύονται από τον αθέμιτο ανταγωνισμό σκαφών που δεν πληρούν τα πρότυπα χάρη στο σύστημα πιστοποίησης, το οποίο, εξάλλου, θα μειώσει τους κινδύνους μεγάλων καθυστερήσεων που σημειώνονται στις επιθεωρήσεις σε ξένους λιμένες.

1) Ενθάρρυνση ταχείας επικύρωσης: Στην πλειονότητά τους οι διατάξεις της σύμβασης αντιστοιχούν στις αρμοδιότητες που έχουν κατανεμηθεί μεταξύ της Κοινότητας και των κρατών-μελών. Εντούτοις, η σύμβαση περιέχει σαφείς διατάξεις σχετικά με τον συντονισμό συστημάτων κοινωνικής ασφάλισης, ο οποίος αποτελεί τομέα αποκλειστικής αρμοδιότητας της Κοινότητας, δυνάμει του Κανονισμού 1408/7. Κατά συνέπεια, η ύπαρξη αποκλειστικών αρμοδιοτήτων της Κοινότητας δεν επιτρέπει στα κράτη-μέλη να επικυρώσουν ελεύθερα μια διεθνή σύμβαση δυνάμει της διαρκούς νομολογίας του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου. Το συγκεκριμένο αυτό σημείο απαιτεί, από νομικής απόψεως, την έκδοση απόφασης του Συμβουλίου που επιτρέπει στα κράτη-μέλη να επικυρώσουν τη σύμβαση.

Μετά την έκδοση της απόφασης αυτής τα κράτη-μέλη θα μπορέσουν να κινήσουν τις διαδικασίες επικύρωσης χωρίς καθυστέρηση. Η έναρξη ισχύος της σύμβασης αυτής υπόκειται στην προϋπόθεση επικύρωσής της από 30 τουλάχιστον κράτη τα οποία αντιπροσωπεύουν συνολικά τουλάχιστον το 33% της ολικής χωρητικότητας του παγκόσμιου εμπορικού στόλου.

2) Προώθηση της εφαρμογής της σύμβασης: Το σύνολο των θεμάτων που καλύπτονται από τη σύμβαση θεωρείται ότι έχει θεμελιώδη σημασία για την Επιτροπή, η οποία εκτιμά ότι οι σχετικές διατάξεις της σύμβασης θα άξιζαν, όπως ακριβώς συνέβη και με τη σύμβαση της ΔΟΕ αριθ. 180 σχετικά με τον χρόνο εργασίας, να ενσωματωθούν στο Κοινοτικό Δίκαιο με στόχο να εξασφαλιστούν δικαιότεροι όροι ανταγωνισμού για τους εφοπλιστές, να βελτιωθεί η θαλάσσια ασφάλεια και να αναβαθμιστεί το ναυτικό επάγγελμα.

Οπως αναγγέλθηκε στο πρόγραμμα εργασίας της για το 2006, η Επιτροπή παρουσιάζει, δυνάμει του άρθρου 138 παράγραφος 2 της συνθήκης ΕΚ, ανακοίνωση στην οποία διερευνάται η δυνατότητα ενσωμάτωσης σχετικών διατάξεων της σύμβασης για τα πρότυπα ναυτικής εργασίας στο Κοινοτικό Δίκαιο, με τη μορφή, συν τοις άλλοις, συμφωνίας μεταξύ των Κοινοτικών εταίρων στο πλαίσιο του κοινωνικού διαλόγου.

Με τον τρόπο αυτό δρομολογεί την πρώτη φάση μιας διαδικασίας διαβούλευσης των κοινωνικών εταίρων η οποία, με την πάροδο του χρόνου, θα μπορούσε να καταλήξει σε συμφωνία κατά την έννοια του άρθρου 139 της Συνθήκης ΕΚ και η οποία θα ενσωματωθεί στο Κοινοτικό Δίκαιο μετά από απόφαση του Συμβουλίου

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...