Jump to content
Shipfriends

Στο μικροσκόπιο της CIA η παγκόσμια ναυτιλία


Recommended Posts

Ναυτιλιακές εταιρείες «φαντάσματα» αναζητούνται από τις αμερικανικές αρχές ασφαλείας, οι οποίοι εκτιμούν ότι οι παραδοσιακές δομές λειτουργίας της ναυτιλιακής βιομηχανίας μπορούν να γίνουν καταφύγιο τρομοκρατικών οργανώσεων.

Ιδιαίτερα, μετά το τρομοκρατικό χτύπημα της 11ης Σεπτεμβρίου, η CIA έχει αναπτύξει ένα εκτεταμένο δίκτυο πληροφοριών, αναλύοντας με μεγάλη προσοχή τους εθνικούς εμπορικούς στόλους, σε όλο τον πλανήτη.

Μέσα στους στόλους αυτούς, οι Αμερικανοί αναλυτές αφενός αναζητούν εμπορικά πλοία φαντάσματα και αφετέρου καταγράφουν ποιοι είναι οι πραγματικοί διακινητές των στρατηγικών φορτίων των Ηνωμένων Πολιτειών της Αμερικής.

Στην ετήσια, μη απόρρητη, αναφορά της CIA για την κατάσταση στον πλανήτη κατά τη διάρκεια του 2007 η παγκόσμια ναυτιλιακή βιομηχανία κατέχει ξεχωριστό κεφάλαιο, καθώς καταγράφονται αναλυτικά οι στόλοι 150 κρατών, αλλά και οι επιδόσεις τους στη ναυτιλιακή βιομηχανία το περασμένο έτος.

Οι συντάκτες της αναφοράς εμφανίζονται να δίνουν ιδιαίτερη βαρύτητα στην ανάλυση των εθνικών νηολογίων αυτών των 150 κρατών, επιχειρώντας με τον τρόπο αυτόν να καταγράψουν όχι μόνο τις δυνάμεις που φαίνονται με την πρώτη ανάγνωση, αλλά κυρίως τις δυνάμεις εκείνες που αναπτύσσονται κάτω από την ομπρέλα τρίτων, ανεξάρτητων, νηολογίων.

Μέσα από την ανάλυση αυτή επιχειρούν να καταγράψουν τις ακριβείς ναυτιλιακές δυνάμεις του κάθε κράτους, ένα στοιχείο που συνυπολογίζεται στην περαιτέρω ανάλυσή τους, τόσο για την επιρροή, όσο και για την αυτονομία που αποκτούν τα κράτη αυτά στην παγκόσμια οικονομία.

Οι νέες ναυτιλιακές δυνάμεις

Η ενδυνάμωση των εθνικών εμπορικών στόλων, όπως αυτοί της Κίνας, της Ρωσίας και των Ινδιών, παρέχουν στα κράτη αυτά τη δυνατότητα ολοένα μεγαλύτερης αυτονομίας.

Η αυτονομία αυτή, όταν συνδυάζεται με την ύπαρξη στρατηγικών φορτίων που είτε εισάγονται είτε εξάγονται από τα εν λόγω κράτη, οδηγεί σε περισσότερο ευέλικτες εθνικές οικονομίες, ικανές όχι μόνο να αντέχουν τις πιέσεις της παγκόσμιας οικονομίας, αλλά και ως έναν βαθμό να καθοδηγούν τις εξελίξεις. Αυτός είναι ο βασικός λόγος για τον οποίο η CIA παρακολουθεί πλέον στενά τα τεκταινόμενα στην παγκόσμια ναυτιλία.

Δεν είναι τυχαίο άλλωστε που η CIA εφοδιάζει με τα στοιχεία αυτά, που συγκροτούν την ετήσια έκδοση «The world factbook», το σύνολο σχεδόν των αμερικανικών κρατικών υπηρεσιών, αλλά και τον αμερικανικό στρατό, καθώς και κάθε άλλο κρατικό φορέα που με οποιονδήποτε τρόπο έρχεται σε επαφή με άλλες χώρες.

Τι λέει η αναφορά της CIA

Η εν λόγω αναφορά (www.cia.gov/theworldfactbook2007) περιλαμβάνει αναλύσεις που αντιστοιχούν σε τεράστιο αριθμό κρατών και καλύπτουν ένα ιδιαίτερα ευρύ πεδίο δραστηριοτήτων και στοιχείων.

Στον τομέα της εμπορικής ναυτιλίας, η CIA καταγράφει αναλυτικά τα κράτη που θεωρούνται ναυτιλιακά και ταυτόχρονα αναλύει τον εμπορικό στόλο τους, ώστε να διαπιστωθεί αν τα νηολόγια των κρατών αυτών πριμοδοτούνται, από ποιους και με ποιον τρόπο.

Εκτός όμως από τις ανερχόμενες ναυτιλιακές δυνάμεις, οι ΗΠΑ στη διάρκεια των τελευταίων ετών, μετά το τρομοκρατικό κτύπημα της 11ης Σεπτεμβρίου, παρακολουθούν στενά τη ναυτιλιακή βιομηχανία εκτιμώντας ότι οι παραδοσιακές δομές της λειτουργίας της μπορούν να γίνουν καταφύγιο τρομοκρατικών οργανώσεων.

Ναυτιλιακές εταιρείες-φαντάσματα με εμπορικά πλοία-φαντάσματα είναι οι στόχοι των αμερικανικών αρχών ασφαλείας.

Δυνητικά, τα ως τώρα εργαλεία διαχείρισης που κατείχε ο διεθνής εφοπλισμός μπορούν, κατά τη γνώμη των Αμερικανών ειδικών, να υποθάλψουν εγκληματικές και τρομοκρατικές ενέργειες.

Ο παγκόσμιος στόλος κατά τη CIA

Σύμφωνα με τα στοιχεία της CIA, στην πρώτη θέση της παγκόσμιας κατάταξης των εμπορικών στόλων βρίσκεται το νηολόγιο του Παναμά, με 5.764 εμπορικά πλοία διαφόρων τύπων και χωρητικοτήτων, άνω των 1.000 κόρων κατά μονάδα. Ο στόλος αυτός είναι συνολικής χωρητικότητας 240.190.316 τόνων dw.

Από τα 5.764 εμπορικά πλοία, τα 4.949 ανήκουν σε ξένα συμφέροντα. Συγκεκριμένα, 473 από αυτά ανήκουν σε κινεζικά συμφέροντα, 505 σε ελληνικά, 137 σε συμφέροντα από το Χονγκ Κονγκ, 316 σε νοτιοκορεατικά, 306 σε συμφέροντα από την Ταϊβάν και 115 σε αμερικανικά συμφέροντα.

Στη δεύτερη θέση βρίσκεται το νηολόγιο της Λιβερίας, με 1.948 εμπορικά πλοία, συνολικής χωρητικότητας 109.450.945 τόνων dw. Από αυτά, τα 1.904 ανήκουν σε ξένα συμφέροντα και συγκεκριμένα: 311 ανήκουν σε Ελληνες, 111 σε Ιάπωνες, 103 σε Αμερικανούς, 32 σε Κινέζους και 21 σε συμφέροντα από το Χονγκ Κονγκ.

Στην τρίτη θέση, για πρώτη φορά στην ιστορία της, βρίσκεται η Κίνα με 1.775 πλοία, συνολικής χωρητικότητας 33.819.636 τόνων dw. Από τα πλοία αυτά, μόνο 12 ανήκουν σε ξένα συμφέροντα.

Οι συντάκτες της έκθεσης στην περίπτωση της Κίνας αναφέρουν ότι υπάρχουν άλλα 1.366 εμπορικά πλοία που ελέγχονται από κινεζικές εταιρείες, αλλά έχουν υψωμένες άλλες σημαίες. Συγκεκριμένα, τα πλοία αυτά είναι εγγεγραμμένα σε 28 διαφορετικά νηολόγια πλοίων, τα οποία είναι διάσπαρτα σε διάφορα σημεία του πλανήτη.

Στην τέταρτη θέση της λίστας της CIA βρίσκεται το νηολόγιο της Μάλτας, στο οποίο είναι εγγεγραμμένα 1.281 εμπορικά πλοία, συνολικής χωρητικότητας 41.033.203 τόνων dw.

Από τα πλοία αυτά, τα 1.197 ανήκουν σε ξένα συμφέροντα, με τους Έλληνες, τους Τούρκους και τους Γερμανούς να βρίσκονται πολύ ψηλά στη λίστα εκείνων που προτιμούν τη Μάλτα. Συγκεκριμένα, οι Έλληνες έχουν στο νηολόγιο της Μάλτας εγγεγραμμένα 448 πλοία, οι Τούρκοι 143 και οι Γερμανοί 67.

Στην πέμπτη θέση βρίσκεται το νηολόγιο των Μπαχαμών, με 1.213 πλοία συνολικής χωρητικότητας 54.276.183 τόνων dw. Από τα πλοία αυτά, τα 1.134 ανήκουν σε ξένα συμφέροντα και συγκεκριμένα: 214 ανήκουν σε Ελληνες, 232 σε Νορβηγούς, 162 σε Αμερικανούς, 68 σε Αγγλους, 66 σε Δανούς, 40 σε Γερμανούς και 20 σε Κυπρίους.

Ακολουθεί στην έκτη θέση το νηολόγιο της Σιγκαπούρης, στο οποίο είναι εγγεγραμμένα 1.131 εμπορικά πλοία, εκ των οποίων τα 652 ανήκουν σε ξένους. Μεταξύ αυτών υπάρχουν 108 από την Ιαπωνία, 125 από τη Νορβηγία και 37 από το Χονγκ Κονγκ.

Στην έβδομη θέση, και αυτή για πρώτη φορά στη σύγχρονη ιστορία της, βρίσκεται η Ρωσία με 1.130 πλοία συνολικής χωρητικότητας 5.747.083 τόνων dw, εκ των οποίων τα 101 είναι ξένα και από αυτά τα 70 τουρκικά.

Και στην περίπτωση της Ρωσίας όμως οι συντάκτες της έκθεσης στέκονται παραπάνω για να καταγράψουν 469 εμπορικά πλοία ακόμη που ανήκουν σε ρωσικά συμφέροντα και είναι εγγεγραμμένα σε άλλα νηολόγια. Συγκεκριμένα, τα πλοία αυτά βρίσκονται διάσπαρτα, όπως και στην περίπτωση της Κίνας, σε 22 άλλα νηολόγια πλοίων.

Στην όγδοη θέση βρίσκεται το νηολόγιο της Αντίγκουας, στο οποίο είναι εγγεγραμμένα 1.059 πλοία, εκ των οποίων τα 1.021 ανήκουν σε ξένα συμφέροντα. Τα περισσότερα από αυτά, 891 για την ακρίβεια, ανήκουν σε Γερμανούς και μόλις τρία σε Ελληνες.

Στην ένατη θέση βρίσκεται το νηολόγιο του Χονγκ Κονγκ, στο οποίο είναι εγγεγραμμένα 1.009 εμπορικά πλοία, συνολικής χωρητικότητας 57.423.309 τόνων dw. Από τα πλοία αυτά, τα 617 ανήκουν σε ξένα συμφέροντα και μεταξύ αυτών 309 ανήκουν σε Κινέζους, 78 ανήκουν σε Ιάπωνες και 30 σε Έλληνες.

Στη δέκατη θέση βρίσκεται το νηολόγιο της Ινδονησίας στο οποίο είναι εγγεγραμμένα 965 εμπορικά πλοία συνολικής χωρητικότητας 5,825,591 τόνων dw. Από τα πλοία αυτά, μόνο τα 45 ανήκουν σε ξένους και από αυτά τα 26 ανήκουν σε ναυτιλιακά συμφέροντα από τη Σιγκαπούρη.

Και στην περίπτωση της Ινδονησίας, η CIA καταγράφει ότι υπάρχουν 105 πλοία που ελέγχονται από εταιρείες της Ινδονησίας αλλά έχουν υψωμένες άλλες σημαίες.

Στην ενδέκατη θέση βρίσκεται το νηολόγιο των Νήσων Μάρσαλ, με 902 πλοία συνολικής χωρητικότητας 55.644.008 τόνων dw. Από αυτά, τα 857 ανήκουν σε ξένα συμφέροντα, μεταξύ των οποίων υπάρχουν 226 ελληνικά, 214 γερμανικά και 129 αμερικανικά πλοία.

Στη δωδέκατη θέση βρίσκεται το νηολόγιο της Κύπρου, με 868 εμπορικά πλοία, συνολικής χωρητικότητας 30.843.848 τόνων dw. Από αυτά, τα 724 ανήκουν σε ξένους και μεταξύ αυτών 292 πλοία ανήκουν σε Έλληνες, 197 σε Γερμανούς και 50 σε Ρώσους. Ταυτόχρονα, υπάρχουν και άλλα 133 πλοία που ανήκουν σε Κυπρίους και έχουν υψωμένες άλλες σημαίες.

Άλλες χώρες

Στην 21η θέση της κατάταξης των 150 ναυτιλιακών κρατών βρίσκεται η Τουρκία, με 565 πλοία, συνολικής χωρητικότητας 7.039.492 τόνων dw. Αυτό που αξίζει να σημειωθεί είναι ότι, σύμφωνα με τα στοιχεία της CIA, υπάρχουν ακόμη 470 εμπορικά πλοία που έχουν υψωμένη άλλη σημαία αλλά ανήκουν σε τουρκικά συμφέροντα.

Οι Ηνωμένες Πολιτείες της Αμερικής βρίσκονται στην 24η θέση, με 446 εμπορικά πλοία, συνολικής χωρητικότητας 12.616.742 τόνων dw. Υπάρχουν ωστόσο άλλα 785 εμπορικά πλοία που ανήκουν σε αμερικανικά συμφέροντα, αλλά έχουν υψωμένη άλλη σημαία.

Τέλος, στο νηολόγιο της Γερμανίας είναι εγγεγραμμένα 382 εμπορικά πλοία, συνολικής χωρητικότητας 14.261.476 τόνων dw. Υπάρχουν ωστόσο άλλα 2.716 εμπορικά πλοία που ανήκουν σε γερμανικά συμφέροντα και έχουν υψωμένη άλλη σημαία.

Με τα πλοία αυτά, οι Γερμανοί εμφανίζονται να ελέγχουν συνολικά 3.098 εμπορικά πλοία, με αποτέλεσμα να θεωρούνται σήμερα μία από τις ισχυρές ανερχόμενες παγκόσμιες ναυτιλιακές δυνάμεις, τόσο σε ευρωπαϊκό, όσο και σε διεθνές επίπεδο.

Η γαλανόλευκη

Από τα στοιχεία της CIA προκύπτει ότι το εθνικό νηολόγιο της Ελλάδας βρίσκεται στη 13η θέση της παγκόσμιας κατάταξης έχοντας εγγεγραμμένα, στις 13 Δεκεμβρίου 2007, 824 εμπορικά πλοία, συνολικής χωρητικότητας 57.898.789 τόνων dw, άνω των 1.000 κόρων κατά μονάδα.

Όσον αφορά τον στόλο των πλοίων που έχουν υψωμένη τη γαλανόλευκη αυτό που αξίζει να αναφερθεί είναι ότι οι Αμερικανοί συντάκτες της αναφοράς βρίσκουν και 49 πλοία που ανήκουν σε ξένα συμφέροντα.

Συγκεκριμένα, εντοπίζουν 16 πλοία που ανήκουν σε συμφέροντα από το Βέλγιο, πέντε πλοία που ανήκουν σε Κυπρίους, ένα πλοίο που ανήκει σε Ιταλούς, δύο πλοία που ανήκουν σε Νοτιοκορεάτες, 15 που ανήκουν σε Άγγλους και 10 πλοία που ανήκουν σε Αμερικανούς εφοπλιστές.

Εξάλλου, η CIA καταγράφει και άλλα 2.324 εμπορικά πλοία τα οποία έχουν υψωμένες τις σημαίες 41 άλλων κρατών και ανήκουν σε Έλληνες.

Με βάση τα στοιχεία αυτά, οι Έλληνες διαχειριστές πλοίων επιδεικνύουν την πλέον απελευθερωμένη άποψη για τα νηολόγια πλοίων, αφού εγγράφουν πλοία τους ακόμη και σε νηολόγια όπως αυτά της Σιέρα Λεόνε, του Σάο Τομέ, της Τζαμάικα, ακόμη και της Δομινικανής Δημοκρατίας.

Συνολικά οι Έλληνες εμφανίζονται να ελέγχουν 3.148 εμπορικά πλοία και συνεχίζουν να αποτελούν μία από τις κυρίαρχες ναυτιλιακές δυνάμεις του πλανήτη.

Θα πρέπει ωστόσο να σημειωθεί ότι στη διάρκεια των ετών που έρχονται η ναυτιλία των Ελλήνων θα κληθεί να αντιμετωπίσει νέες ναυτιλιακές δυνάμεις, οι οποίες ήδη οργανώνονται για να διεκδικήσουν την αναδιανομή των διεθνών ναυτιλιακών αγορών από τη μια άκρη του πλανήτη ως την άλλη. Μια προοπτική η οποία, εκτός από τους Έλληνες, δεν αφήνει ασυγκίνητους ούτε τους Αμερικανούς, για τελείως διαφορετικούς όμως λόγους.

Source: www.TheSeaNation.gr

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...