Jump to content
Shipfriends

Σκίρων (IMO 5101885)


Recommended Posts

θα εχετε ισως προσεξει στα επετειακα αφιερωματα για την πτωση της χουντας, τη φωτογραφια ενος μικρου ferry που αποβιβαζει απελευθερωθεντες πολιτικους κρατουμενους στη ραφηνα.

το ονομα του ειναι σκιρων. μετα απο αναζητηση που ειχε κανε σε ξενογλωσσα φορουμ ντροπαλος shipfriend με διεθνεις διασυνδεσεις κατεληξε οτι προκειται για το ELK, αδερφο προ μετασκευης του πρωτου Μυκονος, μετεπειτα αγιος διονυσιος (πρωτου πλοιου της ΑΝΜΕΖ).

τις φωτογραφιες τις ειχε δημοσιευσει σε αλλο site που δεν ειναι πλεον προσβασιμο.

τις βαζω και για λογους ιστορικης μνημης, αλλα με την ελπιδα καποιος παλιοτερος να εχει περισσοτερα να μας πει.

YΓ οι 2 φωτο του ΕLK προσφορα του George Robinson και του καταπληκτικου site του Riversea.

post-13-128326957836_thumb.jpg

post-13-128326957839_thumb.jpg

post-13-128326957841_thumb.jpg

Edited by Nick the Greek
Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...

Το πλοίο το είδα χτες στην εκπομπή "η μηχανή του χρόνου" όταν έφερνε στο πόρτο ράφτη τους τελευταίους 45 πολιτικούς κρατούμενους από την Γυάρο.

Όντως πρόκειται για αδελφό του πρώτου ΑΓΙΟΣ ΔΙΟΝΥΣΙΟΣ μιας κι είναι ολόιδια από τις εικόνες που είδα.

Επίσης επειδή το βίντεο ήταν έγχρωμο φαινόταν και τα χρώμά του τα οποία ήταν ίδια με αυτά που φορούσαν τα πλοία του Πολέμη.

Να άνηκε τελικά σε αυτόν το πλοίο τούτο?

Link to comment
Share on other sites

που αποβιβαζει απελευθερωθεντες πολιτικους κρατουμενους στη ραφηνα.
Το πλοίο το είδα χτες στην εκπομπή "η μηχανή του χρόνου" όταν έφερνε στο πόρτο ράφτη τους τελευταίους 45 πολιτικούς κρατούμενους από την Γυάρο.
Δεν είδα την εκπομπή και συνεπώς δεν ξέρω τι ακριβώς έδειξε, αλλά θυμήθηκα ένα ντοκυμαντέρ που είχα δει παλαιότερα στο αρχείο της ΕΡΤ...που είχε σκηνές από την επιστροφή των εξορίστων της Γυάρου, με το ΣΚΙΡΩΝ. Μόνο που στην τεκμηρίωση του ντοκυμαντέρ μιλάει για το λιμάνι του Λαυρίου. Βλέποντάς το μάλλον δεν είναι η Ραφήνα ούτε το Λαύριο και μάλλον πρόκειται πράγματι για το Πόρτο Ράφτη. Το σίγουρο είναι ότι έρχεται από τα Γιούρα, καθώς διακρίνεται ο Παντελής Βούλγαρης που όντως ήταν στα Γιούρα.

ΥΓ Τι πήγαμε και θυμηθήκαμε βραδιάτικα...μέρες πούναι.B)

Link to comment
Share on other sites

Ακριβώς αυτό το βιντεάκι έδειξε κι η χτεσινή εκπομπή.Πέραν του ότι η γεωγραφική παρουσία του πλάνου ταιριάζει στο πόρτο ράφτη , το ανέφερε χαρακτηριστικά στην χτεσινή εκπομπή ως λιμάνι κατάπλου του πλοίου.

Link to comment
Share on other sites

Ἡ Καθημερινὴ τῆς 16/11/2003 εἶχε ἀφιέρωμα στὸ ἔνθετό της (Ἑφτὰ Ἡμέρες ἂν δὲν κάω λάθος) γιὰ τοὺς τόπους ἐξορίας στὴν Ἑλλάδα τοῦ περασμένου αἰώνα. Ἐκεῖ ἔχει καὶ μιὰ μεγάλη φωτογραφία μὲ τὸ Σκίρωνα.

post-1941-128326997599_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Εκτός από το ταξίδι με την επιστροφή των εξόριστων στον Πόρτο Ράφτη δεν υπάρχει καμμιά άλλη αναφορά στον Ελληνικό τύπο για αυτό το πλοίο.

Ενώ για όλα τα άλλα μπορεί κανείς να βρει έστω και μια μικρή αναφορά για αυτό τίποτε απολύτως. Σα να μην υπήρξε.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
(Ἑφτὰ Ἡμέρες ἂν δὲν κάω λάθος)
Πράγματι, για το ΕΠΤΑ ΗΜΕΡΕΣ/ΤΟΠΟΙ ΕΞΟΡΙΑΣ πρόκειται.

Κια σχετικά με τα παραπάνω, να πούμε ότι το ΣΚΙΡΩΝ δεν πήγε στο Πόρτο Ράφτη απ' ευθείας από την Γυάρο, αλλά από την Σύρο, όπου οι πρώην κρατούμενοι μεταφέρθηκαν με "πλοιάριο του Νεωρίου" (υποθέτω το Ρ/Κ ΦΟΙΝΙΞ) και "παρελήφθησαν υπό του οχηματαγωγού ΣΥΡΟΣ", προφανώς υπάρχει σύγχυση μεταξύ ΣΥΡΟΣ και ΣΚΙΡΩΝ. Όλα αυτά σε ρεπορτάζ της ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ 26/7/74 σελ 5

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...

Εψαξα λίγο παραπάνω το θέμα του Σκίρων και είναι τελικά εκπληκτικά δύσκολο το να βρεί κανείς πληροφορίες. Από το Ships Nostalgia αντλούμε πως το πλοίο πρωτοήρθε στην Ελλάδα το 1972 με το όνομα Νικόλας και πλοιοκτήτη κάποιον κύριο Βαλμά. Το 1973 μετονομάστηκε σε Σκίρων ενώ το 1975 άφησε την Ελλάδα για το εξωτερικό με το όνομα Nasim και σημαία Παναμά. Στις 12 Φεβρουαρίου του 1976, 35 χρόνια πρίν ακριβώς δηλαδή και ενώ είχε αποπλεύσει από το Λιβόρνο προς Αλεξάνδρεια χτύπησε σε βράχια 100 μέτρα από ένα κοντινό νησάκι και βυθίστηκε στο σημείο εκείνο όπως φαίνεται και σε αυτό το ιταλικό καταδυτικό site.

Επίσης από το βιβλίο Designing Ships for Sealink, των Don Ripley και Tony Rogan, βρίσκουμε για το Σκίρων(Elk) και το αδελφό του Μύκονος(Moose) την υποσημείωση ότι και τα δυο χτίστηκαν σαν πλοία γενικού φορτίου(άραγε αυτό να σημαίνει πως ο καταπέλτης να προστέθηκε αργότερα ή να υπήρχε από το χτίσιμο?) για τα δρομολόγια της Νότιας Περιοχής των Βρεταννικών Σιδηροδρόμων από το Southampton πρός το Jersey και το Guernsey(Channel Islands). Οι συγγραφείς σημειώνουν πως "για μια ακόμα φορά τα πλοία χτίστηκαν με βάση παρωχημένα σχέδια και ήταν αδύνατο να ανταγωνιστούν με τα μετέπειτα πλοία που δέχονταν αυτοκίνητα". Ίσως λοιπόν όντως ο καταπέλτης να προστέθηκε αργότερα.

Το θηρίο τελικά βρέθηκε στο Lloyd's Register του 1973-1974 με αριθμό ΙΜΟ 5101885 και το όνομα Νικόλας(Nikolas) και πλοιοκτήτη την Valmas Shipping Ltd στον Πειραιά. Διακριτικό κλήσης SVAB και αύξων αριθμός ναυπηγείου το 7. Δίνεται μάλιστα σαν να έχει 2 αμπάρια με 2 κουβούσια.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...

Proud, με έβαλες στη διαδικασία να ψάξω πάλι για το συγκεκριμένο πλοίο, ξεκινάμε με την λιτή αναφορά των Lloyds στο ναυάγιο.

 

Quote

FOUNDERED OFF NORTHERN CLIFFS OF GIANNUTRI ISLAND (ITALY) ON 12/2/77. ALL 17 CREW RESCUED

Εντυπωσιάζουν τα 17 άτομα πλήρωμα, και σκέφτομαι πως το Καπετάν Χρήστος για παράδειγμα μπορεί να έχει 7. Τέλος πάντων, άλλο καπέλο αυτό.

 

Σε άλλες πληροφορίες που μπόρεσα να βρώ:

Ναυπηγήθηκε στο Brooke Marine Ltd του Lowestoft, αριθμός γιάρδας 267. Είχε μία κύρια μηχανή όταν ναυπηγήθηκε(δεν κατάφερα να βρώ τον τύπο αλλά πρέπει να ήταν ατμόπλοιο) όμως κάποια στιγμή πρέπει να άλλαξε μηχανές και να έβαλε 2 Sulzer ντηζελοκίνητες. Ολικό μήκος 69 μέτρα, πλάτος 12 και βύθισμα μόλις 4 με ένα dwt μόνο 500 τόνων. Μιλάμε για πολύ μικρό πλοίο που μάλλον είχε χτιστεί με τους ναυπηγούς και τους πλοιοκτήτες να έχουν στο πίσω μέρος του κεφαλιού τους τις μεγάλες διακυμάνσεις της παλίρροιας στη Μεγάλη Βρεταννία.

 

Εδώ έχουμε και τα εγκαίνια του πλοίου από το British Pathe, φαίνεται πως είχε ναυπηγηθεί για γραμμή ξηρού φορτίου από τo Southampton πρός τα Channel Islands με πρώτο του πλοιοκτήτη το νότιο τμήμα των Βρεταννικών Σιδηροδρόμων(British Rail):

 

Αυτά, πρός το παρόν.

Link to comment
Share on other sites

Πρώτο μου ποστ εδώ.

Πολύ ενδιαφέρουσες πληροφορίες.  Κάποιες τις ήξερα μέσω του Ships nostalgia όταν έψαχνα για το πλοίο αυτό πριν από μερικά χρόνια.

Ο λόγος που το έψαχνα είναι διότι έχω το ρολόι  της κουζίνας του καθώς και 2-3 φανάρια λαδιού χειρός και έψαχνα να βρώ την ιστορία τους και πως έφτασαν στα χέρια μου. Το μόνο που είχα για στοιχείο ήταν το ELK GALLEY στο πίσω μέρος του ρολογιού γέφυρας.  (το οποίο με δυσκόλεψε διότι με έκανε να πιστέψω πως έψαχνα για κάποιο M/V "ELK GALLEY" 🤪

Ήταν το αρχικό post του 2006 που ανέφερε και την Αγγλική και την Ελληνική ονομασία του πλοίου που με έβαλε στον σωστό δρόμο.

Την περίοδο που μιλάτε (κατά την πτώση της Χούντας) ήταν ο πατέρας μου καπετάνιος σε αυτό για λογαριασμό της Valmas Shipping.

Νομίζω πω παρέμεινε καπετάνιος σε αυτό εως ότου το πλοίο πουλήθηκε σε ξένους.

Ποτέ δεν φανταζόμουν πως θα έβλεπα video με την καθέλκυση του. 😮

Link to comment
Share on other sites

Εν πρώτοις καλώς ήλθες. Κατά τα άλλα απίθανη η ιστορία που μας είπες. Για σκέψου πως κάποιοι τύποι συζητάνε 50 χρόνια μετά για ένα πλοίο που αν δεν ήταν τα πλάνα με τους εξορίστους, πιθανόν δε θα το είχε δεί ποτέ κανείς, μια υποσημείωση στην ακτοπλοική ιστορία. Απίθανο. Έχεις καθόλου ιδέα τι ταξίδια να έκανε τότε?

 

Κάτι άλλο που ίσως έχει ενδιαφέρον να πούμε είναι το όνομά του. Elk είναι νομίζω μια ράτσα ελαφιών, άλλωστε και το αδελφό του(Μύκονος) είχε παρόμοιο όνομα όταν χτίστηκε, Moose αν δεν με απατά η μνήμη μου, που είναι κι αυτό κάποιο είδος ελαφιού.

Link to comment
Share on other sites

Σας ευχαριστώ.

Μα νομίζω πως αυτή είναι και η χρησιμότητα τέτοιων φόρουμ ε; Άλλωστε οι αρχαιολόγοι από τα μικρά πράγματα βγάζουν τις πιο "ζουμερές" πληροφορίες.

Πιθανόν μετά από 20 χρόνια μια αποθηκευμένη ιστοσελίδα  αυτού του φόρουμ δώσει την δυνατότητα σε κάποιους μελετητές να βρουν την ιστορία αυτών των 'παλιοσίδερων' που είναι βυθισμένα ανοιχτά της Ιταλίας.

Χαίρομαι ιδιαίτερα τους Άγγλους που έχουν τόσο οργανωμένο αρχειακό σύστημα που κάποιος είναι σε θέση είτε για λόγους έρευνας είτε για συναισθηματικούς είτε για ιστορικούς να βρει σχετικά εύκολα  πληροφορίες για πλοία και τα πληρώματα τους ακόμα και του 1800 που έχουν από καιρό χαθεί.

Απ' ότι λέει η μάνα μου (εγώ ήμουν αρκετά μικρός για να έχω μια σαφή ιδέα τι δρομολόγια έκανε) το πλοίο δεν ήταν της ακτοπλοΐας αλλά έκανε γενικά ταξίδια όπου έβρισκε ναύλο σαν κανονικό φορτηγό της Μεσογείου. Το πιο κοντινό σε ακτοπλοΐα ήταν όταν έκανε δρομολόγια Κύπρο Ισραήλ και Ελλάδα. Μετά κατά την εισβολή στην Κύπρο το επίταξε το ναυτικό και μετά έκανε τα γνωστά δρομολόγια με τους εξόριστους. Συνέχισε έτσι 1-2 χρόνια και μετά πουλήθηκε. Νομίζω πως ήταν το προ-τελευταίο πλοίο του πατέρα μου προτού βγει στην ξηρά. Πριν από αυτό ήταν σε ποντοπόρα.

Σχετικά με την ονομασία, ναι ELK  είναι τα μεγάλα ελάφια που απαντώνται στην Αμερική. Moose  είναι η  αντίστοιχη Άλκη νομίζω που την βρίσκουμε και στην Ρωσσία.

Φαίνεται πως στον σχεδιασμό των βρετανικών σιδηροδρόμων υπήρχε κάποιος που του άρεσαν αυτές οι ονομασίες.

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Το πλοιο ειχε δυο μηχανες! Και ενα πηδαλιο , παρολο που ειχε ναυπηγιθει ως μοτορσιπ . Υπαρχει και ενα δευτερο βιντεο απο την καθελκηση που το αποδικνιει , θα ψαξω λιγο να το βρω

 

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...