Jump to content
Shipfriends

Bowthrusters


Recommended Posts

Εχώ κάποιες απορίες, αν κανείς γνωρίζει και θέλει να κάνει τον κόπο....

Έχω ακούσει για ηλεκτρικά bowthrusters. Το καταλαβαίνω: Φαντάζομαι ένα μεγάλο μοτέρ, να δίνει κίνηση σε έναν κατακόρυφο άξονα και με ένα ζεύγος γραναζιων να μεταδίδει την κίνηση στην προπέλλα του thruster (αν φαντάζομαι λάθος, διορθώστε με).

Έχω ακούσει όμως και για υδραυλικά προπελάκια. Υπάρχουν όντως? Πώς δουλεύουν;

Επίσης για άλλα, που παίρνουν κίνηση από τις κύριες μηχανές. Πως επιλέγεις πότε θα δουλέψουν; Έχουν κάποιου είδους συμπλέκτη και τους συνδέεις με τον άξονα της μηχανής κατά βούληση; Οι στροφές τους είναι συνάρτηση των στροφών της κύριας μηχανής; Δεν μπορούν να γυρίζουν με οποιαδήποτε ταχύτητα επιλέξεις; Μόνο "on-off"?

Επίσης, προπελάκια μεταβλητού βήματος υπάρχουν?

Τέλος, μέσα στο σωλήνα (τούνελ) υπάρχουν μια (στο κέντρο) ή δύο προπέλλες (δεξια κι αριστερα); ή έξαρτάται από το πλοίο;

Link to comment
Share on other sites

αν κανείς γνωρίζει και θέλει να κάνει τον κόπο....

Παράκληση κ απο μένα, απο τους 177 που είμαστε συνολικά (ζωη να 'χουμε) ολο κ καποιος θα μπορεί να βοηθήσει εμας τους πτωχους και αγραμματους...

Link to comment
Share on other sites

Λοιπον επειδη κανενας αρμοδιος δεν αναλαμβανει θα πω εγω δυο λογια σαν ασχετος μπας και με κραξει κανεις και παρει φωτια το θεμα :D

Το προπελακι στη μορφη που το συνανταμε σημερα ειναι ενας ηλεκτρικος κινητηρας που τροφοδοτειται απο τις ηλεκτρομηχανες του πλοιου και κινει μια προπελα μεταβλητου βηματος. Ετσι στο λιμανι θετουμε σε λειτουργεια τον κινητηρα, κινειται η προπελα με μηδενικο βημα και δε σπρωχνει πουθενα. Οταν ο καπετανιος δωσει εντολη απο τη γεφυρα για να κινησει την πλωρη ειτε δεξια ειτε αριστερα αλλαζει αναλογα βημα η προπελα (οπως ακριβως συμβαινει και στις προπελες μεταβλητου βηματος) και σπρωχνει την πλωρη. Η κινηση εδω και η μεταβολη στο βημα ειναι αναλογικη. Δηλαδη δεν εχουμε μονο 2 σκαλες ανα κατευθυνση αλλα μπορουμε να δωσουμε οση ενταση θελουμε στην κινηση μας.

Τα πρωτα προπελακια ηταν ενας απλος ηλεκτροκινητηρας με διαιρετες τασεως. Με ποιο απλα λογια ενα μοτερ και μια προπελα σταθερου βηματος

Αναλογα την εντολη απο την γεφυρα εστρεφε το μοτερ (κατα συνεπεια και η προπελα) και μεσω αντιστασεων ειχαμε και 2 σκαλες προς καθε κατευθυνση (1/2 και 1/1)

Εχω ακουσει και για ενα αλλο τυπο ο οποιος χρησιμοποιηθηκε στο Ακουα Τζουελ χωρις ομως μεγαλη επιτυχια. Δουλευει νομιζω σαν Jet δηλαδη ρουφαει νερο απο τη μια και το πεταει μεσω ενος στροβηλου απο την αλλη με πιεση ετσι ωστε να σπρωξει το βαπορι. Περισσοτερα δε γνωριζω. Αυτο μαλλον εχει μεγαλυτερη επιτυχια σε σκαφη αναψυχης παρα σε πλοια..

Τωρα οταν λενε οτι το προπελακι το κομπλαρουν πανω σε καποια κυρια μηχανη μαλλον εννοουν οτι κομπλαρουν τη γεννητρια που κινει το προπελακι πανω σε μια απο τις μηχανες ετσι ωστε να εχουν δυνατοτητα για μεγαλυτερα φορτια..(Ρομιλντα,Κορναρος κτλ)

Επειδη τωρα απο τις ηλεκτρογεννητριες παιρνει ταση ολο το πλοιο και το μεγαλυτερο φορτιο ειναι ο κλιματισμος μην παραξενευτειται αν ακουσετε ποτε καπετανιο να ζηταει να σβησουν το aircondition για να βαλουν το προπελακι :D

Αυτα τα ολιγα ηξερα και σας τα ειπα ελπιζω να βοηθησα. Αμα μαθω κι αλλα θα επανελθω δημητριος..

Link to comment
Share on other sites

Απο οτι ξερω στις πιο πολλες περιπτωσεις (αν οχι ολες) οι προπελες για το bow thruster ειναι σταθερου βηματος.Αλλωστε δεν εχει νοημα να εγκαταστησεις μεταβλητου,αφου ο ηλεκτροκινητηρας του μπορει ανα πασα στιγμη να παρει μπρος και να δωσει ωση το thruster αλλα και να κλεισει,σε αντιθεση με αυτο που γινεται στις κυριες μηχανες,οπου δεν μπορεις συνεχως να εκκινεις τις μηχανες.

Επιπλεον η χρηση μεταβλητου βηματος προπελας στα πλοια γινεται για τη βελτιστη αποδοση της ελικας σε ολα τα φορτια και στροφες.Στο bow thruster αυτο δε εχει νοημα αφου ειναι για λιγα πραγματα και για πολυ μικρο χρονικο διαστημα.

Link to comment
Share on other sites

Πάντως στα περισσότερα πλοία που έχω ταξιδέψει έχω παρατηρήσει ότι τη στιγμή που δουλεύει το thuster ακούγεται ξεκάθαρα "έξτρα" θόρυβος (ειδικά στα Blue Star 1 & 2 κάνουν τρελλό θόρυβο που ακούγεται μέχρι τα σαλόνια). Γι' αυτό κι εμένα η αίσθησή μου είναι ότι όταν δε δίνουν ώθηση δεν γυρίζουν με μηδέν βήμα, αλλά είναι ακίνητα. Πιθανόν όμως να εξαρτάται και από το εκάστοτε πλοίο.

Σχετικά με την κίνηση κάποιων προπελακίων από τις μηχανές, ρωτάω γιατί έχω την εντύπωση (χωρίς να παίρνω και όρκο) ότι στο σχεδιάγραμμα ενός πλοίου (νομίζω ήταν το ΡΟΜΙΛΝΤΑ) έδειχνε έναν άξονα να ξεκινά από την μεσσαία κύρια μηχανή και να πηγαίνει μέχρι μπροστά στο προπελάκι.

Link to comment
Share on other sites

έχω την εντύπωση (χωρίς να παίρνω και όρκο) ότι στο σχεδιάγραμμα ενός πλοίου (νομίζω ήταν το ΡΟΜΙΛΝΤΑ) έδειχνε έναν άξονα να ξεκινά από την μεσσαία κύρια μηχανή και να πηγαίνει μέχρι μπροστά στο προπελάκι.

Μηπως εννοεις την πλωρια προπελα ελιγμων που ειχαν ορισμενα αγγλικα ποσταλια και μαλιστα απο μπροστα τους ειχαν και πηδαλιο?Ενα παραδειγμα το Ανθη Μαρινα το οποιο ακομα διαθετει το συστημα αυτο.Αυτη η περιπτωση ειναι αλλο θεμα και "παιζει" να υπαρχει αξονας.

Link to comment
Share on other sites

Μηπως εννοεις την πλωρια προπελα ελιγμων που ειχαν ορισμενα αγγλικα ποσταλια και μαλιστα απο μπροστα τους ειχαν και πηδαλιο?Ενα παραδειγμα το Ανθη Μαρινα το οποιο ακομα διαθετει το συστημα αυτο.Αυτη η περιπτωση ειναι αλλο θεμα και "παιζει" να υπαρχει αξονας.

Έχω δει κι αυτό που λες, ίσως να έχεις δίκιο και να τα μπερδεύω. Πάντως θυμάμαι χαρακτηριστικά τον άξονα να πηγαίνει μέχρι εμπρός. Η Ανθή νομίζω ότι τώρα πια έχει εμπρός μόνο (κολλημένο) τιμόνι κι όχι προπέλα. Υπάρχει σχετική φωτό στο fakta.

Link to comment
Share on other sites

Για να ειμαι ειλικρινης δεν ξερω αν αυτη τη στιγμη το Ανθη Μαρινα εχει ακομα την πλωρια προπελα η οχι.Παντως καποτε την ειχε και αποτελει παραδειγμα του συστηματος που περιεγραψα.Στην τελικη δεν εχει νοημα για προπελακι να τραβηξεις 10ες μετρα αξονα απο το μηχανοστασιο προς πλωρα,ειναι τουλαχιστον γελειο..:D

Link to comment
Share on other sites

Παιδια ειδικα στα Μπλου Σταρ επειδη τα ξερω απο πρωτο χερι ειναι προπελα μεταβλητου βηματος. Οπως και στα περισσοτερα. Αν παρατηρησετε το Αμπερομετρο του κινητηρα οταν ειναι σε λειτουργεια καταναλωνει εστω και λιγα αμπερ ρευμα ακριβως επειδη γυρναει.. Τωρα οταν βαζει και πιτς ανεβαινει γιατι ζοριζεται και χρειαζεται περισσοτερη δυναμη.. Που ειναι και ο φιλος μου ο Uddox η κανενας καπετανιος που ολο και κατι παραπανω θα ξερουν να πουνε και κεινοι τιποτα.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Η Ανθή νομίζω ότι τώρα πια έχει εμπρός μόνο (κολλημένο) τιμόνι κι όχι προπέλα. Υπάρχει σχετική φωτό στο fakta.

Συναδελφε τελικα κανεις λαθος.Το Ανθη εξακολουθει να εχει την πλωρια προπελα,οπου και η σχετικη φωτο απο το δεξαμενισμο του πλοιου σημερα.

post-76-128326956886_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

!!! Το αστείο είναι ότι η φωτογραφία που θυμόμουν (και θα ορκιζόμουν ότι δεν υπήρχε προπέλα) εξαφανίστηκε ως δια μαγείας από το fakta και μάλιστα αντικαταστάθηκε από μια... συμβατική. Επίσης απορώ, γιατί την είχα μελετήσει πολύ τη φωτό εκείνη, καθώς έδειχνε το πλοίο πολύ παράξενο, λόγω του τιμονιού και της απουσίας βολβού. Φαινόταν επίσης τα δυο bowthrusters. Η γωνία της λήψης ήταν τέτοια που η προπέλα θα έπρεπε να φαίνεται πεντακάθαρα. Προκειται για μυστήριο (ή απλά έχασα τα λογικά μου!) :mad:

Μακάρι να δούμε και καμιά ολοκληρωμένη φωτό της Ανθής γυμνής. Κανένα thruster, κάνα stabilizer.....

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

ειναι πραγματικα εντυπωσιακες οι δυνατοτητες που εχουν ολη η σειρα αυτη.. Τα thruster που εχουν ειδικα τα πλωρια σε αλλα πλοια της ακτοπλοιας χρησιμοποιουνται για την προωση του πλοιου:P :P

Και ο καπεταν-Αλεξανδρος δε χρησιμοποιει το joystick καθολου.. Κανει παραδοσιακα τις κινησεις :D :D

Link to comment
Share on other sites

Eννοεις ότι η ιπποδυναμη τους ειναι τόση όσο είναι η δυναμη των κύριων μηχανών κάποιου άλλου πλοίου της ακτοπλοιας μαλλον γιατι με τα προπελάκια κανένα πλοιο δεν πάει προς τα εμπρός,σωστά;:D

Link to comment
Share on other sites

Περιπου..

Οχι τοσο σε ιπποδυναμη αλλα σε μεγεθος.. Η ιπποδυναμη τους ειναι 1300kW, πολυ λιγα για προωση σε πλοιο ακομα και μικρο. Αλλα το μεγεθος τους (διαμετρος 3,5 μετρα περιπου) δεν το συνανταμε σε πολλα μικρα ακτοπλοικα.. Και οταν λεω μικρα για να μην μου την πεσεις παλι εννοω κατι Ψαριανες, Αρσινοες κτλ..

Link to comment
Share on other sites

Nομίζω ότι δεν έχει σχέση η διάμετρος του bow thruster του Φαιστός Παλάς με αυτή ενός από τα πλοία που ανέφερες,δεν ξέρω αν έχεις δει ποτέ σε δεξαμενή το Φαιστός Παλάς και ένα από τα μικρά.Πάντως για να μην νομίζεις ότι σου την πέφτώ καλό είναι να πούν και άλλα ατομα την γνώμη τους πάνω στο θέμα.:D

Link to comment
Share on other sites

Ειδικα το Φαιστος Παλας το ειδα φετος στη δεξαμενη στην Ελευσινα

Στο σχεδιο που εχει στη γεφυρα η διαμετρος της τρυπας του bow thruster ειναι 3,7μ αρα η προπελα μεσα εκει εχει περιπου 3,5 μετρα διαμετρο. Το Παναγια Τηνου με βυθισμα 3,8μ ειναι λογικο να εχει προπελα με διαμετρο μικροτερη απο 3,5 μετρα οπως και το Παναγια Ψαριανη που εχει μεγιστο βυθισμα 3,20μ ειναι αδυνατον να εχει προπελα με μεγαλυτερη διαμετρο απο τα 3,5 που εχει το Παλας για προπελακι.. Καταλαβες τι λεω τοση ωρα η να στο ζωγραφισω; Κανω συγκριση της διαμετρου της προπελας που εχει το Παλας για bow thruster και αυτες που χρησιμοποιουν για προωση μερικα μικρα επιβατικα.

Οσο για το σχεδιασμο των φτερων και τη γενικοτερη φιλοσοφια εννοειται οτι δεν εχουνε καμια σχεση αφου το ενα ειναι του 1970 και το αλλο του 2000. Ενταξει; Σε καλυψα; Η να βγαλω στη φορα σχεδια και φωτογραφιες;

Link to comment
Share on other sites

Επίσης να συμπληρώσω ότι η ιπποδύναμη των Bow thrusters σε αυτή την σειρά πλοίων είναι 1200 kW το κάθε ένα ενώ τα Stern thrusters έχουν ιπποδύναμη 1000 kW το κάθε ένα.Με αυτές τις ιπποδυνάμεις τα συγκεκριμένα πλοία μπορούν να κρατηθούν μέχρι 6 μποφώρ δύναμη αέρα στην πάντα.

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...

Ρε παιδιά, σε φωτός της καθέλκυσης του Νήσος Χίος αλλά και σε άλλες των "ξαδελφων" Blue Star Paros/Naxos κ.λπ. βλέπω πίσω από τα (ή το) Bowthruster μια μικρότερης διαμέτρου τρύπα. Ξέρει κανείς τι είναι;

Link to comment
Share on other sites

Αν κατάλαβα καλά, ο harlek δεν εννοεί το δεύτερο thruster αλλά μία τρύπα αρκέτα μικρότερη που στις φωτογραφίες δείχνει εντελώς κενή.

Έτσι ακριβώς, τη μικρή λέω. Δεν δείχνει εντελώς κενή όμως, είναι διαμπερής μεν, αλλά σαν κάτι να έχει μέσα!

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...