Jump to content
Shipfriends

Recommended Posts

On 4/8/2020 at 6:11 PM, Nick the Greek said:

Μετά το κλείσιμο της γραμμής Oslo - Fredrikshavn και την διάθεση πρός πώληση του Stena Saga, το ίδιο ακριβώς συμβαίνει με τη γραμμή Sassnitz - Trelleborg και το πλοίο Sassnitz, το ανακοίνωσε η ίδια η Stena. Πρόκειται για την πιο σύντομη πιθανή σύνδεση σε διάρκεια θαλάσσιου ταξιδιού ανάμεσα σε Γερμανία και την ηπειρωτική Σουηδία και μιλάμε για μια γραμμή που με τον ένα τρόπο ή τον άλλον υφίσταται εδώ και πολλές δεκαετίας.

 

Ας ανοίξουμε ένα θεματάκι για το συγκεκριμένο πλοίο και εν πρώτοις ας δούμε φόρτωση βαγονιών τρένου στο κυρίως γκαράζ του. Προσέξτε τις καρότσες που μεταφέρονται ολόκληρες επάνω σε βαγόνια σαν mafi, η φόρτοεκφόρτωσή των γίνεται με γερανογέφυρες, όπως έχουμε δεί και εδώ. Με λίγα λόγια οι συγκριμένες καρότσες μπορεί να έχουν φορτωθεί κάπου στην βόρεια Σουηδία και να καταλήξουν με τρένο μέχρι τη νότιο Ιταλία.

 

Το πλοίο είναι κατασκευής του 1989 στο Danyard(690) του Aalborg για τους σιδηροδρόμοι της Ανατολικής Γερμανίας και τη γραμμή του Sassnitz - Trelleborg. Αντικατέστησε το "δικό μας" Silver Paloma που έκανε την ίδια γραμμή με το ίδιο όνομα. Μήκος 171 μέτρα, 48 σιδηροδρομικά βαγόνια ή 1,150 γραμμικά μέτρα και περίπου 900 επιβάτες. Μειονέκτημα οι 4 MAN B&W μηχανές του με κατανάλωση συνολικά 49 τόνους το 24ωρο για υπηρεσιακή 18 κόμβων. Η πλοιοκτησία του πέρασε στους Δανέζικους σιδηροδρόμους και μετά στη Stena Line, τώρα πια το πλοίο έχει υψώσει σημαία Κύπρου και έχει περιέλθει στην πλοιοκτησία της Stena Roro. Πιθανοί ενδιαφερόμενοι να το επιθεωρήσουν, θα πρέπει να κατευθυνθούν πρός την Uddevalla της Σουηδίας, όπου το πλοίο είναι παροπλισμένο από τον Απρίλιο του 2020.

 

Προσεχώς θα πούμε ακόμη περισσότερα.

Edited by Nick the Greek
Link to comment
Share on other sites

Ά ρε έρμο Sassnitz, τι όνειρο να' βλεπες όταν το καλοκαίρι του 2019 ταξίδεψε μαζί σου ο Nick the Greek! Όπως καταλάβατε, αναφέρομαι στο γεγονός ότι λίγους μήνες μετά το ταξίδι μου και εξ΄ αιτίας της πανδημίας -και όχι καμιάς γκαντεμιάς :D- το πλοίο και οι ναυτικοί του βρέθηκαν ταπί και ψύχραιμοι από δουλειά με τη Stena Line να κλείνει τη γραμμή του και να παροπλίζει το πλοίο πρός πώληση. Κρίμα για ένα γενικά αξιόλογο πλοίο που από το 1989 που ναυπηγήθηκε για λογαριασμό των Γερμανικών Σιδηροδρόμων, κάνει δρομολόγια για το Trelleborg της Σουηδίας, είτε από το Sassnitz(τη συντριπτική πλειοψηφία της ζωής του), είτε από το Rostock(για λίγα χρόνια). Μάλιστα η ιστορία της γραμμής του Sassnitz προβάλλεται ξεκάθαρα επάνω στο πλοίο με ένα μπουλμέ να είναι αφιερωμένος στα προηγούμενα πλοία της γραμμής. Κάθε πλοίο και ένα κάδρο με πληροφορίες, με ορισμένους παλιούς μας γνώριμους να φιγουράρουν πρώτη θέση κατάστρωμα.

 

Ας πάρουμε τα πράγματα από την αρχή όμως, δηλαδή από το τέλος:D μιας μεγάλης καραβολατρικής εξόρμησης εκείνου του καλοκαιριού που μας βρήκε να ψάχνουμε τρόπο να γυρίσουμε από τη Γερμανία στη Σουηδία. Γραμμές υπάρχουν κάμποσες όμως το Sassnitz - Trelleborg έχει συγκεκριμένα πλεονεκτήματα. Το Sassnitz βρίσκεται στο βορειοανατολικό άκρο του νησιού Rugen(συνδέεται με γέφυρα με την ηπειρωτική Γερμανία) που είναι το πιο βόρειο σημείο της Γερμανίας, ως εκ τούτου εξασφαλίζει τη συντομότερη πιθανή ακτοπλοική σύνδεση με τη Σουηδία, περίπου 4 πλεύσιμες ώρες με τα 17 μίλια του Sassnitz. Το τίμημα για όποιον θέλει λιγότερες πλεύσιμες ώρες είναι κανένα δίωρο παραπάνω οδήγηση(σε σύγκριση με το πλησιέστερο Rostock) σε επαρχιακούς δρόμους της Γερμανίας(1-1 λωρίδες). Και για να είμαστε κι απολύτως ακριβείς -και να μη με κατακεραυνώσει ο φίλος μου ο Π100- το πλοίο δεν αναχωρεί μέσα από το Sassnitz αλλά από το λιμάνι Mukran που βρίσκεται λίγα χιλιόμετρα πρός το νότο. Το πλοίο φορτώνει μόνο από πρύμα και μάλιστα με το χαρακτηριστικό πρυμνιό visor που είχε και ο Trelleborg/Όμηρος αλλά και το Sassnitz/Silver Paloma.

 

Δε σας κουράζω με επιβίβαση και λιμενικές εγκαταστάσεις, η γνωστή διαδικασία που ακολουθείται παντού εκτός από την προοδευτική κι αδέσμευτη Ελλάδα. Αυτό που αξίζει να πούμε είναι πως υπάρχει μεγάλη υποδομή και για τρένα στο συγκεκριμένο λιμάνι μια και το κυρίως γκαράζ του πλοίου(με έναν κεντρικό μπουλμέ και 3 γραμμές φόρτωσης εκατέρωθεν) έχει ράγες και μπορεί να υποδεχθεί βαγόνια. Στο συγκεκριμένο δρομολόγιο δεν είχαμε καθόλου βαγόνια αλλά φορτηγά και ΙΧ στο κυρίως γκαράζ και ένα πλήρες μικρό πάνω γκαράζ με ΙΧ τα οποία φορτώνονται απ ευθείας με ειδική ράμπα για το πλοίο. Η φόρτωση πάντως ήταν πιο αργή απ΄ότι συνήθως και το πλοίο ανεχώρησε με ολογόλεπτη καθυστέρηση για το δρομολόγιο των 1300 πρός το Trelleborg. Πέρα από το βολικό του ωραρίου αναχώρησης, κριτήριο για την επιλογή του Sassnitz ήταν προφανώς και το ότι είναι ένα πλοίο για το οποίο δεν ξέρουμε πολλά και είναι και κάποιας ηλικίας. Καλά τα νεότευκτα αλλά στη δική μας λογική τουλάχιστον, ωραίο είναι να βλέπεις και διαφορετικά πράγματα και μάλιστα όχι μόλις έχουν βγεί από την ετήσια. Εκεί βλέπεις και τι πραγματικά κάνει η εταιρεία σε διάφορους τομείς.

 

Το πλοίο είναι μεγάλο σε ηλικία(31 ετών αλλά εντάξει, δεν είναι και σαν την Πελοπόννησο:D) και μάλιστα η εξωτερική του εμφάνιση θα έλεγε κανείς πως ήταν ξεπερασμένη ακόμα και για το 1989 οπότε και χτίστηκε, ήμουν λοιπόν περίεργος για το εσωτερικό. Αποδείχτηκε όμως αρκετά καλό και πολυεργαλείο εσωτερικά μια και στο πλωριό τμήμα του πάνω γκαράζ έχει καμπίνες, συνολικά νομίζω 24 με 56 κλίνες. Όλοι οι υπόλοιποι εσωτερικοί χώροι του πλοίου συγκεντρώνονται σε ένα ντέκ(το 7) και περιλαμβάνουν σαλόνια, μπάρ, αριθμημένες θέσεις και εστιατόριο. Ξεκινώντας από πρύμα έχουμε το χώρο της καφετέριας με τραπεζάκια όπως αυτά αλλά και αυτά. Ο χώρος είναι αρκετά μεγάλος όπως βλέπουμε και εδώ, καταλήγοντας σε ένα μεγάλο μπάρ από το οποίο μπορούσε να αγοράσει κανείς μέχρι και burgers, οπότε η ουρά εκεί κατά τη διάρκεια του ταξιδίου ήταν αρκετά μεγάλη. 

 

Πρύμα και αριστερά έχουμε επίσης μια μικρή αίθουσα με καθίσματα αεροπορικού τύπου αλλά και το κατάστημα του πλοίου. Βρέθηκε χώρος για ηλεκτρονικά παιχνίδια, για ένα μικρό atrium αλλά και για μηχάνημα φόρτισης κινητών τηλεφώνων. Προχωρώντας πρός τα πλώρα διαμέσω του διαδρόμου με τα παλιά πλοία που είδαμε νωρίτερα, καταλήγουμε στον ωραιότερο χώρο του πλοίου που είναι το self service που ονομάζεται με το εμπνευσμένο Taste Buffet. Μπαίνει κανείς από ένα μακρύ διάδρομο με τραπέζια στα αριστερά του πλοίου και καταλήγει πλώρα όπου τα τραπέζια καταλαμβάνουν όλο το πλάτος του. Ο χώρος είναι προφανώς προσβάσιμος μόνο αν πληρώσει κανείς τα περίπου 25 ευρώ(αν δεν με απατά η μνήμη μου) που σου εξασφαλίζουν θέση και απεριόριστο φαγητό και αναψυκτικά. Αποζημειώνει πάντως γιατί και η ποιότητα του φαγητού ήταν πολύ καλή αλλά και γιατί μπορεί κανείς να την βγάλει εκεί στο ταξίδι, με θέα πρός την πλώρη.

 

Από εξωτερικά καταστρώματα στο ντέκ 8 δεν έχουμε και τόσα πολλά αλλά πάντως δεν αφήνουν παραπονεμένο τον επιβάτη. Εδώ αλλά και εδώ οι πλαινοί αλουέδες που κοιτάνε πρός τα πρύμα ενώ υπάρχει και ένας χώρος μπροστά από το φουγάρο, πλήν όμως είναι λιγάκι τυφλός. Βέβαια εδώ μιλάμε για Βόρειο Ευρώπη οπότε το γεγονός πως υπάρχει προστατευμένος εξωτερικός χώρος, μάλλον για πλεονέκτημα λογίζεται. Εδώ είναι και το όμορφο αμφιθεατρικό τελείωμα του συγκεκριμένου ντέκ, που μας φέρνει στο μειονέκτημα του πλοίου σχεδιαστικά. Και αυτό δεν είναι άλλο από την πρυμνιά γέφυρα. Σε μια πιθανή μελλοντική μετασκευή του πλοίου, θα μπορούσε να αφαιρεθεί η πρυμνιά γέφυρα και να επεκταθεί το ανοιχτό ντέκ της, είτε ακόμη και να κλείσει ώστε να γίνει σαλόνι και να επεκταθεί το ντέκ 8 σαν ανοιχτό. Όλα αυτά που είδατε περικλείονται σε 171.5 μέτρα μήκους και 24 πλάτους που δίνουν τη δυνατότητα στο πλοίο να μεταφέρει 900 επιβάτες και 220 ΙΧ σε 1,150 γραμμικά μέτρα.

 

Αφήνω για το τέλος το πιο κουφό κομμάτι της εμπειρίας μας με το πλοίο. Εδώ είναι ο υπογράφων, σκέτος Βούδας:D, και περιμένει το πλοίο στο Mukran για να το φωτογραφίσει στην άφιξη όπως θα κάνει δεξιά στροφή για να μπεί στο λιμάνι. Πρός γενική έκπληξη το πλοίο στρέφει αριστερά εκτός λιμένος και αρχίζει να αναποδίζει για τη θέση του. Εν τω μεταξύ μιλάμε για ένα πολύ νέτο λιμάνι που κανονικά θα μπορούσε να γυρίσει και μεγαλύτερο βαπόρι. Τέλος πάντων, λέμε κάτι πολύ συγκεκριμένο θα έγινε. Fast Forward μερικές ώρες οπότε το πλοίο πλησιάζει το Trelleborg και εκεί που καθόμαστε στο self service κι αγναντεύουμε, ακούγεται ένας πολύ περίεργος και έντονος ήχος. Ήταν το προπελάκι. Το πλοίο γύρισε -με προπελάκια- στην κυριολεξία στη μέση του πελάγους, δέστε εδώ που βρισκόταν σε σχέση με τη μπούκα και τους ντόκους του Trelleborg. Και από εκεί αναποδίσαμε με dead slow για τη θέση μας. Αυτό δεν το έχω ξαναδεί πουθενά και ακόμη αναρωτιέμαι αν είχε να κάνει με τον συγκεκριμένο πλοίαρχο ή με κάποιο ιδιαίτερο χαρακτηριστικό του συγκεκριμένου πλοίου. Υποπτεύομαι πως συμβαίνει το δεύτερο, πλήν όμως δεν μπορώ να καταλάβω ακριβώς που είναι το πρόβλημα.

 

Όπως και να έχει το πράγμα, αφήνοντας στην άκρη τα θέματα με την μανούβρα, ήταν ένα πολύ ευχάριστο ταξίδι σε ένα πλοίο που δεν βγάζει μάτι ούτε με την ποιότητα, ούτε με την διακόσμηση των εσωτερικών χώρων. Είναι όμως πανέξυπνα διαρρυθμισμένο εσωτερικά, χρηστικό, έχουν καταφέρει να του χωρέσουν τα πάντα και με ελάχιστη μετασκευή(όπως πρότεινα παραπάνω) θα μπορούσε να εκτοξεύσει και τη χωρητικότητά του αλλά και εμπορευσιμότητά του. Εδώ βέβαια σταματάνε τα καλά νέα για το πλοίο διότι πολύ φοβάμαι πως οι 4 MAN B&W που έχει για πρόωση και που καταναλώνουν 49 τόννους το 24ωρο για υπηρεσιακή ταχύτητα 20 κόμβων, αποτελούν μεγάλο κομμάτι του λόγου για τον οποίο παροπλίστηκε στην Uddevala μέχρι και σήμερα. Η Stena το λειτουργούσε στους 17 κόμβους, μάλλον με 3 από τις 4 μηχανές εν ενεργεία αλλά όπως και να έχει οι 4 μηχανές κουβαλάνε μαζί τους αρκετά παραπάνω έξοδα σε σύγκριση με ένα φέρρυ των 2 μηχανών. Από την άλλη όπως είπαμε το πλοίο έχει πολλά πλεονεκτήματα υπέρ του, δεν το έχουν πάρει και τα χρόνια, και θεωρώ πως στη σωστή κατάσταση γι αυτό μπορεί να έχει μέλλον. Εγώ τουλάχιστον θα χαιρόμουν να το ξαναδώ εν δράση έστω και χωρίς το σινιάλο της Stena Line στο φουγάρο του.

Edited by Nick the Greek
Visor αντί clamshell
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
On 3/7/2021 at 12:09 PM, Nick the Greek said:

Αφήνω για το τέλος το πιο κουφό κομμάτι της εμπειρίας μας με το πλοίο. Εδώ είναι ο υπογράφων, σκέτος Βούδας:D, και περιμένει το πλοίο στο Mukran για να το φωτογραφίσει στην άφιξη όπως θα κάνει δεξιά στροφή για να μπεί στο λιμάνι. Πρός γενική έκπληξη το πλοίο στρέφει αριστερά εκτός λιμένος και αρχίζει να αναποδίζει για τη θέση του. Εν τω μεταξύ μιλάμε για ένα πολύ νέτο λιμάνι που κανονικά θα μπορούσε να γυρίσει και μεγαλύτερο βαπόρι. 

 

Και για να ξέρουμε και για τι μιλάμε, να εδώ μια γενική άποψη του Mukran από αέρος με το πλοίο δεμένο στο βάθος. Απορίας άξιον γιατί αναποδίζει. Φωτό από το Baltic Transport Journal.

http://baltictransportjournal.com/assets/files/news/mukran-port.jpg

 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Να και ένα βιντεάκι από το Sassnitz, από τη μια έχουμε το σήκωμα της ράμπας για το πάνω γκαράζ κι από την άλλη το κλείσιμο του πρυμνιού visor.

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Ένα ακόμη, τελευταίο, βίντεο από το Sassnitz. Πρόκειται για τη φόρτωση και εκφόρτωση του Zastava στο/από το πλοίο στα πλαίσια του ταξιδίου που περιέγραψα παραπάνω. Μπορεί να δεί κανείς τα ξύλινα πανιόλα και τις σιδηροτροχιές στο γκαράζ του, όπως και τον τρόπο με τον οποιο έχουν φορτώσει το πλοίο για το πέρασμά του στη Σουηδία. Ένα κομμάτι του βίντεο έχει μουγκαθεί:D γιατί μας το έκοψε ο γιουτούμπης λόγω copyright του τραγουδιού. Καθαρά ιμπρεσιονιστικό το βίντεο, με στοιχεία φορμαλισμού βέβαια, επηρεασμένο από τα αριστουργήματα του Γιάννη Χαρτοματζίδη:D.

 

Κάμερα, ηχοληψία @George

Οδήγηση, μουσική επιμέλεια @Nick the Greek

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • 1 month later...

Καλα βεβαια αυτο ειναι το destination στο ΑIS.

Κατα τ αλλα σε καλη κατασταση φαινεται, του 89 βαπορι ειναι, ταχυτητα 18 μιλια εχει, γκαραζ εχει, μεγεθος λογικο ειναι, δε θα μου κανει εντύπωση να σταματήσει εδώ στο τέλος για Αδριατικη η σε καμια Δυτική Ιταλία....... 

Τόσα έχουμε, το BARI, το ΣΜΥΡΝΑ, το Tera Jet, το MOBY KISS κλπ...... 

Edited by giorgos_249
Link to comment
Share on other sites

Θεωρώ ότι το μεγαλύτερο πρόβλημα δεν είναι η ηλικία του πλοίου αλλά οι ράγες στο γκαράζ αφου είναι τρενάδικο αλλά κυρίως η κατανάλωση του πλοίου που με 4 μηχανές Μan καίει τα άντερα του!!!

Link to comment
Share on other sites

Με τις δύο μηχανές πιστεύω θα βγάζει δρόμο 14 κόμβοι.Δεν είναι απαραίτητο να δουλεύει και τις τέσσερις αφού θα δουλεύει ως ρο-ρο.Θεωρώ πως είναι αρκετά αξιόλογο πλοίο,κρίμα να διαλυθεί...

Link to comment
Share on other sites

Σε όλα αυτά τα όμορφα βίντεο που μας ανεβάζει ο φίλος Νίκος, φαίνεται και το τακτοποιημένο παρκάρισμα στο γκαράζ.

Όμορφα πράγματα, έτσι που να κατεβαίνεις άνετα από το αυτοκίνητό σου και όχι σαν τις σαρδέλες σε άδειο γκαράζ με 5 αυτοκίνητα όπως εδώ!

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...