Jump to content
Shipfriends

Το ναυάγιο του ΗΡΑΚΛΕΙΟΝ στη Φαλκονέρα


Recommended Posts

Ριψη στεφανου και ενος λεπτου σιγη για τα θυματα του Ηρακλειον και φετος απο τους αξιωματικους του Ελυρος κατα τη διαρκεια του ταξιδιου.

 

Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...

Το βράδυ στο πλοίο της ΑΝΕΚ, ο καπετάνιος έριξε στεφάνι στη θάλασσα στη μνήμη των θυμάτων 

Quote

Ήταν ξημερώματα της 8ης Δεκεμβρίου του 1966, όταν κοντά στην βραχονησίδα Φαλκονέρα (23 ν.μ. βορειοδυτικά της νήσου Μήλου), όταν το επιβατηγό - οχηματαγωγό πλοίο «Ηράκλειον», που εκτελούσε το δρομολόγιο Χανιά - Πειραιάς, βυθίστηκε, λόγω μετατόπισης φορτίου, με αποτέλεσμα να βρουν το θάνατο 224 άνθρωποι.

Χθες το βράδυ κατά τη διάρκεια της εκτέλεσης του δρομολογίου Χανιά - Πειραιά ο πλοίαρχος του ΕΛ. ΒΕΝΙΖΕΛΟΣ, έριξε στεφάνι στη θάλασσα στη μνήμη των θυμάτων του ναυαγίου, παρουσία του πληρώματος και των επιβατών του πλοίου.

 

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Μιας και δεν υπάρχει ξεχωριστό θέμα για το πλοίο που άλλαξε τον ρου της ιστορίας στην ελληνική ακτοπλοΐα, ανεβάζω εδώ ένα ταινιάκι που κυκλοφόρησε στο γιουτιουμπ με μια αναχώρηση του Ηράκλειον από τον Πειραιά:

 

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Τραγικα τα παιχνιδια της μοιρας μιας και φετος ανημερα του ναυαγιου εφυγε απο τη ζωη ενας πολυ γνωστος και αγαπητος ανθρωπος στο Ηρακλειο,ο Μιχαλης Ναλετακης,ο οποιος περα απο τις παλιες φωτογραφιες πλοιων-και οχι μονο-που ανεβαζε κυριως στο fb ειχε υπαρξει μελος του πληρωματος στο πλοιο Ηρακλειον την ιστορια του μαλιστα την ειχε μοιραστει και μαζι μας εδω στο φορουμ..

Καλο ταξιδι αγαπητε @mike 1945

 

On 9/23/2011 at 5:19 PM, mike 1945 said:

Ήμουν για λίγο καιρό μέλος του πληρώματος του ως άνω σκάφους ενώ το καιρό του ναυαγίου υπηρετούσα στη Σούδα οπότε είχα τακτική επαφή με τους πρώην συναδέλφους μου,στην κυριολεξία ήμουν εγώ έλυσα τρεις φορές τους κάβους της πλώρης το μοιραίο βράδυ της αναχωρήσεως ενώ έχω καταγεγραμμένη την μαρτυρία του λοστρόμου Θ Μαγιαφη όπως μου την περιέγραψε το βράδυ της 8/12/1966 στο σπίτι του στη Φρεατίδα οπού τον επισκέφτηκα μόλις ήρθε από το νοσοκομείο, το σκάφος έλυσε το βράδυ στις 7 Δεκ.1966 περιπου 1915.

 

On 9/24/2011 at 11:28 AM, mike 1945 said:

Στο F/B HERAKLION μπάρκαρα το 1965 σαν δόκιμος Πλοίαρχος το Ιανουάριο 1966 παρουσιάστηκα στο ΠΝ και υπηρέτησα στη Σούδα όπου και έκανε δρομολόγια το εν λόγο σκάφος έτσι είχα επαφή με τους παλιούς συναδέλφους μου.Το καράβι ήταν ένα στιβαρό εγγλέζικο σκαρι, απ ότι θυμάμαι το είχαν υπερυψώσει πάρα πολύ και δημιούργησαν δυο,γκαράζ πλώρα πρύμα, με εισόδους από το πλάι του σκάφους που έκλειναν με δυο καταπέλτες οι όποιοι ασφαλιζόταν με τέσσερις πεταλούδες, το πλωριό γκαράζ 'ηταν γιά φορτηγά και το πρυμιό για επιβατικά.Για την εποχή του ήταν ένα πολύ γρήγορο σκάφος πιάναμε περίπου 18-20 μίλια, αλλά το μεγάλο ύψος του μας δημιουργούσε προβλήματα ευστάθειας και μερικές φορές είχαμε φοβερές κλίσεις.Δυστυχώς την εποχή εκείνη οι έλεγχοι ήταν ανύπαρκτοι ποτέ δεν κάναμε οποιαδήποτε άσκηση, τα μέσα διάσωσης όπως ακούστηκε και στη δίκη ήταν ανύπαρκτα επίσης τα κουδούνια δεν δούλεψαν τα συρματόσκοινα στις βάρκες είχαν φρακάρει τελείως από την μπογιά ,και πολλές άλλες ελλείψεις που είχαν σαν αποτέλεσμα το τραγικό ναυαγιο.

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...
  • 2 weeks later...

Να πούμε πως τη νύχτα που το πλοίο βυθίστηκε πλοίαρχος ήταν ο Εμ. Βερνίκος και όχι ο Μ. Μπένιας που ήταν σε άδεια. Ο δεύτερος ήξερε αρκετά καλά το καράβι και όλα του τα ελαττώματα. Επίσης για τον πρώτο έλεγαν πως ήταν λίγο κακότυχος καθώς έχει χτυπήσει το κρουαζιερόπλοιο Ελλάς προκαλώντας ζημιές στην πλώρη ένω λέγεται πως έχει συγκρουστεί με υδροφόρα όταν είχε στην πλοιαρχία του κάποιο ατμόπλοιο, σκοτώθηκαν μάλιστα και δύο άνθρωποι τότε. Όλα αυτά από το βιβλίο ΗΡΑΚΛΕΙΟΝ SOS ΒΥΘΙΖΟΜΕΘΑ, ένα εξαιρετικό βιβλίο που έχει γράψει ένας από τους ανθρώπους που σώθηκαν μαζί με την κόρη του.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
On 12/7/2005 at 11:53 PM, ΝΗΡΕΑΣ said:


Μια καλή αφορμή (για αρχή) είναι το παρακάτω ενδιαφέρον αφιέρωμα της εφημερίδας Νέα Κρήτη (cretetv.gr) της 10/12/2004.
 

Ευκαιρία, λοιπόν, να τα ξαναθυμηθούμε. Γιατί ο σκοπός της Ιστορίας πρέπει να είναι διδακτικός.
Και, ως γνωστόν, ο Λαός που ξεχνά την Ιστορία του...

 

Δεκαέξι χρόνια μετά, εμφανίζεται στο Youtube η συγκεκριμένη εκπομπή που αναφέρεται εκτός από το Ηράκλειον(στα πρώτα 70 λεπτά) και στη συντριβή πτήσης της Ολυμπιακής από τα Χανιά, 3 χρόνια αργότερα την ίδια ημέρα. Συγκλονιστική η εκπομπή, τι να λέμε. Ειδικά το κομμάτι της μαρτυρίας του Σημαιοφόρου του αρματαγωγού Σύρος. Για το δραματικόν του πράγματος έχουν χρησιμοποιηθεί πλάνα από το ναυάγιο του Τιτανικού(μάλλον) αλλά και πλάνα από το Λισσός.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Ένα ακόμη ωραίο κειμήλιο σχετικό με το ναυάγιο, μας έρχεται παραδόξως από την εκπομπή Πάμε Πακέτο της Βίκυς Χατζηβασιλείου. Εκεί ένα επιζήσαν μέλος του πληρώματος αναζητά ένα άλλο, τον άνθρωπο που τον βοήθησε να επιζήσει και αποκαλούσε, "πατέρα". Πολύ δυνατή ιστορία, η οποία δείχνει και τις επιπτώσεις του ναυαγίου στους επιζήσαντες, υπάρχει ένα περιστατικό που διηγείται ο άνθρωπος το οποίο είναι πραγματικά συγκλονιστικό. Η συνέχεια επί της οθόνης:

 

 

Επί τη ευκαιρία να καταθέσω και την οικογενειακή -τρόπον τινά- εμπειρία όσον αφορά το ναυάγιο. Έτυχε ο Α' Μηχανικός του Μίνως(του Ευθυμιάδη) τότε να είναι στενός μου συγγενής. Το Μίνως δεν είχε ιδέα για το ναυάγιο και ενημερώθηκε όταν είχε φτάσει πια πολύ κοντά στο Ηράκλειο, εκείνο το βράδυ έκανε το δρομολόγιο Πειραιά - Ηράκλειο. Αμέσως ανέκρουσε πρύμναν και κατευθύνθηκε στην περιοχή του ναυαγίου όπου και συμμετείχε στις επιχειρήσεις διάσωσης με χαρακτηριστική σκηνή εκείνη όπου μια γυναίκα έκανε σήμα στο πλοίο για να την περισυλλέξει. Μέχρι όμως το βραδυκίνητο Μίνως να κάνει κύκλο για να φτάσει εκεί, η γυναίκα ανεσύρθη νεκρή.

 

Και μόνο η συμμετοχή στη διαδικασία αυτή ήταν κάτι που στοίχειωσε το συγγενή μου και 20-30 χρόνια μετά ακόμη απέφευγε όχι να μιλήσει για την εμπειρία του αλλά και να αναφερθεί έστω στο ναυάγιο. Οι μνήμες από παλιότερους Πειραιώτες επιβεβαιώνουν αυτό που βλέπουμε στις εικόνες εποχής. Χιλιάδες κόσμου δηλαδή να συρρέουν στο λιμάνι του Πειραιά και να περιμένουν με αγωνία νέα από τους οικείους τους, ομαδικός θρήνος. Τις επόμενες μέρες μετά το ναυάγιο συνεχίστηκε η μεταφορά θυμάτων στο λιμάνι του Πειραιά και μάλιστα αυτό από ένα σημείο και μετά γινόταν στη Νηοδόχη, υπό το βλέμμα των κατοίκων του Χατζηκυριακείου που παρατηρούσαν με ωδύνη τα τεκταινόμενα. Οι εφημερίδες της εποχής συνέχισαν για το επόμενο χρονικό διάστημα να παίζουν πρωτοσέλιδα το ναυάγιο και τις ιστορίες των θυμάτων και διασωθέντων, γενικά οι γιορτές της χρονιάς εκείνης έγιναν σε πολύ περίεργο και θλιμμένο κλίμα, όπως λένε όσοι τα έζησαν αυτά.

Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...
  • 2 weeks later...

Ψάχνοντας το YouTube βρήκα αυτή την εκπομπή που αναφέρεται στο ενδεχόμενο προσκρουσης του Ηράκλειον στις Ανανες. Λέει με λίγα λόγια ότι το ψυγείο βρέθηκε να πλεει στη θάλασσα άθικτο και μετά που ρυμουλκηθηκε στη Σέριφο ήταν χτυπημένο από αγνώστους που ήθελαν να βγάλουν λάδι τους Τυπαλδους και να φανεί ως αιτία του ναυαγίου ανωτέρα βία και όχι η κακή κατάσταση του σκάφους. Παραθέτει και πόρισμα επτά πλοιαρχων (Μπενας, Περιδης, Καρμανιόλας, Θεοχάρης κλπ) της εποχής (1967) οι πεντε εκ των οποίων είχαν θητευσει στο Ηράκλειον που μιλάνε για προσκρουση σε αβαθή δυτικά των ανανων στα νοτιοδυτικά της Μήλου. Τα πιο ενδιαφέροντα ξεκινάνε μετά το 33.00" ενώ το υπομνημα των πλοιαρχων είναι στο 46.30". Δεν ξέρω φυσικά ποσο αξιόπιστα είναι τα στοιχεία που παρουσιάζονται. Αν ισχύουν ανατρέπεται η κρατουσα αντίληψη ότι το βαρυ φορτηγό με τα πορτοκαλια που άνοιξε τη μπουκαπόρτα ευθυνεται για τη βύθιση. 

Edited by gpap2006
Link to comment
Share on other sites

Κάτι είχε ακουστεί γιά Ανάνες ή γιά νάρκη αλλά αυτά δεν στέκουν γιατί το ναυάγιο έγινε αρκετά πιό πάνω
Το ψυγείο είχε μπει την τελευταία στιγμή,το έβαλαν στο εγκάρσιο χωρίς τάκους κ χωρίς να βάλουν τις πεταλούδες στον καταπέλτη 
Αποτέλεσμα, ΄με το μπότζι να κοπανάει κ να ανοίξει ο καταπέλτης
Θυμάμαι την φωτο με το ψυγείο στη Σέριφο.

Link to comment
Share on other sites

Απλά με προβλημάτισε το υπόμνημα των πλοιαρχων εκείνης της εποχής που δεν το ειχα υπόψη. Υπάρχουν φωτο με το ψυγείο με τα πορτοκάλια να επιπλέει μεσομελαγα και άλλη που το δείχνει να χει βγει στη Σέριφο σε κακή κατάσταση. 

Link to comment
Share on other sites

Το ψυγείο αν δεν είχε βγει σε προγενέστερο χρόνο της βύθιση θα το είχε τραβήξει το πλοίο μαζί του. Επισης όπως είναι γνωστο ολη η φύση της μετασκευής- γκαράζ δεν ευνοούσε το πλοίο σε τέτοια περιστατικά 

Link to comment
Share on other sites

Απ' ότι έχω διαβάσει το πλοίο γενικότερα είχε θέμα με τον καταπέλτη επομένως δεν μου κάνει εντύπωση ότι λόγω καιρού και βάρους το φορτηγού να άνοιξε. 

Link to comment
Share on other sites

Η μετασκευή του πλοίου είχε γενικότερο πρόβλημα Πάντως σε μιά άλλη φάση σπάσανε οι μεντεσέδες κ το πλοίο ταξίδευε χωρίς καταπέλτη!
Αδιάνοητα πράγματα σήμερα...

Edited by polmyt
quote
Link to comment
Share on other sites

Μπορεί κάποιος να μου πει το ακριβές στίγμα βύθισης του Ηράκλειον;Γιατί το στίγμα που εξέπεμψε τη μοιραία νύχτα είναι το 36,52Β 24,08Α το οποίο βρίσκεται ΝΔ της Μήλου πάρα πολλά μίλια μακρυά από τη Φαλκονέρα.

Το ενδεχόμενο πρόσκρουσης σε ξέρα έχει αποκλειστεί τελείως από επίσημες πηγες;Γιατί κάποιες μαρτυρίες αναφέρουν έντονο κρότο 5 λεπτά πριν σπάσει η μπουκαπόρτα και πέσει το ψυγείο στη θάλασσα.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...