Jump to content
Shipfriends

Recommended Posts

On 5/21/2019 at 3:07 PM, Nick the Greek said:

Για την ακρίβεια θα μπορούσε να είναι οποιοδήποτε από τα Kaunas, Vilnius, Greifswald. Και τα 3 βρίσκονται στη Μαύρη Θάλασσα και μάλιστα είναι ενεργά νομίζω. Το Kaunas μπορείτε να το δείτε και εδώ παρεπιπτόντως.

 

Ενδιαφέρον όμως έχει η ιδέα για τη ναυπήγησή τους, όπως μου την είχε διηγηθεί κάποτε ένας συνασθενής. Θα δείτε πως όλα ήταν χτισμένα στην Ανατολική Γερμανία στα τέλη της δεκαετίας του 80, αρχές 90. Και υπήρχε λόγος γι αυτό. Θυμηθείτε λίγο το χάρτη της εποχής οι παλαιότεροι, γνωρίστε τον οι νεότεροι. Όπως βλέπετε η τότε DDR / Ανατολική Γερμανία ήταν περιτριγυρισμένη από κράτη είτε Δυτικά(με την πολιτική έννοια του όρου), είτε από κράτη με την ίδια ιδεολογία μεν, που για κάποιον όμως περίεργο λόγο:rolleyes: έχουν προηγούμενα με τους Γερμανούς, δε(Τσεχοσλοβακία, Πολωνία). Με λίγα λόγια σε περίπτωση ένοπλης σύρραξης με τη Δύση, οι Ανατολικογερμανοί δεν αισθάνονταν ασφαλείς ως πρός το ότι η σύμμαχός τους ΕΣΣΔ θα μπορούσε να τους υποστηρίξει επαρκώς με πολεμικό υλικό.

 

Έτσι αποφασίστηκε η ναυπήγηση αυτής της σειράς των πλοίων, έτσι εξηγείται η βαριά και στιβαρή κατασκευή τους που παραπέμπει περισσότερο σε αρματαγωγά. Διότι αυτή ήταν βασική παράμετρος της κατασκευής τους. Σε καιρό ειρήνης, θα λειτουργούσαν ως ferries όπως όλα τα άλλα. Εν καιρώ πολέμου όμως θα μπορούσαν να μεταβληθουν εν μία νυκτί σε αρματαγωγά και να μεταφέρουν όλα τα βαρέα άρματα και οπλισμό της εποχής από την ΕΣΣΔ πρός την Ανατολική Γερμανία. Οι πολιτικές εξελίξεις πρόλαβαν το σχεδιασμό τελικά και τα πλοία αυτά έμειναν άχρηστα ως πρός το στρατιωτικό τους καθήκον, ευτυχώς για όλους μας.

 

Με λίγα λόγια, αν θα έρθει τελικά κάποιο από αυτά στα νερά μας, θα πρόκειται για ένα από τα τελευταία απομεινάρια του Ψυχρού Πολέμου. 

Με την ευκαιρία της αναδρομής του Nick ας πούμε ότι η κρατική VEB DSR (όπου VEB=VolksEigenerBetrieb ήτοι "εταιρεία ιδιοκτησίας του λαού" το οποίο χαρακτήριζε όλες σχεδόν τις ανατολικογερμανικές εταιρείες) -το δε DSR ήταν αρχικά Deutsche SeeReederei και αργότερα Deutfracht SeeReederei- ήταν μια εταιρεία με μεγάλο αριθμό πλοίων κυρίως γενικού φορτίου που εξυπηρετούσε τακτικές γραμμές σε όλον σχεδόν τον κόσμο (συνέδεε και την Β. Ευρώπη με την Αν. Μεσόγειο συμπεριλαμβανομένης και της Ελλάδας). Τα πρώτα πλοία της ήταν κυρίως second hand αλλά μετά άρχισε να ναυπηγεί σειρές στα κρατικά ναυπηγεία της Αν. Γερμανίας (VEB Neptun Werft Rostock - VEB Mathias Thesen Werft Wismar). Η πρώτη σειρά RoRo ήταν η Ro 15 (νομίζω 5 πλοία κλάσεως Gleichberg) και την ακολούθησε σε συνεργασία με την Ρωσία η σειρά EGF 321 (στην οποία ανήκει το Kaunas τα οποία μετέφεραν εκτός από βαρέα οχήματα και τραίνα). Ένα από την τελευταία σειρά το έχουμε δεί με Ελληνικά χρώματα σαν Celtic Mist, Saronic Star και Ruzgar. To πρώτο (εισαγόμενο) RoRo της VEB DSR ήταν το Fichtelberg (μετέπειτα Aegean Sun και Αρχάγγελος) ενώ πριν κατασκευάσει τα "δικά της" απέκτησε και το μικρό Inselberg (αν δεν με προδίδει το emental).

Edited by proud_ionian
split topic
Link to comment
Share on other sites

Τόσες εταιρείες που είχε ο Ανατολικογερμανικός λαός, θα ήταν πλούσιοι φαίνεται:rolleyes:. Ευχαριστούμε για τις πληροφορίες και την αναδρομή κι έχεις απόλυτο δίκιο για το Inselberg. Ετοιμαζόμουν να σου πω ότι έχει περάσει και το Trader I/Notos από την Ελλάδα, πλήν όμως αυτό δεν έχει περάσει από τα χέρια των εταιρειών του λαού στην DDR. Ένα άλλο που θυμάμαι να έχει περάσει από την Ελλάδα, έστω και για 2-3 μήνες επισκευής, ήταν το Caribbean Carrier, πρώην Auersberg/Pasewalk.

 

Έχω την αίσθηση πως σαν εταιρείες ήταν μάλιστα και από τις flagship εταιρείες του καθεστώτος, όπως κι αν το δεί κανείς έγιναν αναπόσπαστο κομμάτι της ναυτικής ιστορίας της χώρας τους. Για του λόγου το αληθές, ένα πλοίο της εταιρείας από την δεκαετία του 1950 διατηρείται σαν πλοίο-ναυτικό μουσείο στο Hansestadt Rostock. Πρόκειται για το Dresden που μπορούμε να δούμε εδώ, εξωτερικά σε αψεγάδιαστη κατάσταση. Οι τεχνικές λεπτομέρειες του πλοίου βρίσκονται εδώ, ενώ εδώ μπορεί κανείς να βρεί και την ιστοσελίδα του μουσείου. Την σύγκριση με το Hellas Liberty, την αφήνω σε σας.

 

Για το τέλος, μια και ανέφερες το Mathias Thesen Werft στο Wismar, είχε τύχει να βρεθώ στην πόλη εκείνη πρίν κάμποσα χρόνια σαν τουρίστας. Αυτή ήταν και η πιο κοντινή μου επαφή με την DDR υπό την εξής έννοια: Φτάνοντας κανείς στο κέντρο της πόλης, στην παραλιακή ζώνη, στην περιοχή κοντά στο ναυπηγείο, έβλεπε μια σύγχρονη, Γερμανική επαρχιακή πόλη, τίποτε το ιδιαίτερο. Όταν όμως ξεστράτιζε κανείς πρός τις ανατολικές συνοικίες της πόλης, χωρίς υπερβολή θύμιζαν Δραπετσώνα δεκαετίας του 60 που βλέπουμε στις ταινίες. Σπίτια χαμηλά, αυλές, πολυκαιρισμένες πόρτες και παράθυρα, ξεκάθαρη εικόνα όχι απλά φτώχειας, αλλά εξαθλίωσης. 

 

Στα τελευταία της, η DSR υπήρξε σαν εταιρεία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων έχοντας συγχωνευθεί το 1994 με την Senator Lines της Βρέμης και εμπορική ονομασία DSR - Senator Lines. Σε μια βιομηχανία όμως που είναι παγκόσμια πρωταθλήτρια στις συγχωνεύσεις και τις εξαγορές, το όνομα της DSR έσβησε οριστικά στα τέλη της δεκαετίας του 90 όταν και έπεσε θύμα εξαγοράς από την Hanjin. 

Link to comment
Share on other sites

  • 4 years later...

Τέσσερα χρόνια μετά, το Dresden παραμένει απαστράπτον και πολύ σωστά διατηρημένο εξωτερικά. Έχουν προστεθεί και άλλα πράγματα γύρω-γύρω του και νομίζω υπάρχει πρόθεση για ολόκληρο ναυτιλιακό πάρκο εκεί. Δυστυχώς ο χρόνος δεν επέτρεψε την επίσκεψη, μιαν ετέραν φοράν όμως.

Link to comment
Share on other sites

Όταν οι χώρες σέβονται την ναυτική τους παράδοση !  Τύπου Frieden κλασικό γερμανικό σκαρί από μιά σειρά που χτίστηκε τέλη 50ς (;) 'Εκαναν κ οι ανατολικογερμανοί ωραία κ γερά βαπόρια,πολλοί Έλληνες έχτισαν εκεί ενώ αναπόφευκτα πολλά πέρασαν second hand κ βάλε σε ελληνικά χέρια,ιδιαίτερα μετά την διάλυση της ΓΛΔ

Edited by Nick the Greek
Quote
Link to comment
Share on other sites

Κάποτε είχε πέσει απίστευτο γέλιο με ένα πλοίο που το ονόμαζαν "FLIEGERKOSMONAUT DER DDR SIGMUND JÄHN". Υπερβάλοντας θα πω ότι το όνομα ξεκινούσε στην πλώρη και έφτανε στην πρύμνη (στην πραγματικότητα ήταν 2 σειρές)-ευτυχώς που δεν έκαναν και ανάπτυξη του DDR.🤣 Άντε κάλεσέ το στο VHF.🤣 ΄Ηταν μια σειρά αν θυμάμαι καλά της VEB NEPTUN WERFT ROSTOCK, που πούλησε κάποια και σε 'Ελληνες πλοιοκτήτες.

Link to comment
Share on other sites

Κάτι σαν το ΠΑΝΑΓΙΑ ΕΚΑΤΟΝΤΑΠΥΛΙΑΝΗ. Και είχε  δυόροφο όνομα στην πρύμνη(επί Αγαπητού). Και φαντάσου τους ξένους να προσπαθούν να το προφέρουν.

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, pathfinder said:

Κάποτε είχε πέσει απίστευτο γέλιο με ένα πλοίο που το ονόμαζαν "FLIEGERKOSMONAUT DER DDR SIGMUND JÄHN". Υπερβάλοντας θα πω ότι το όνομα ξεκινούσε στην πλώρη και έφτανε στην πρύμνη (στην πραγματικότητα ήταν 2 σειρές)-ευτυχώς που δεν έκαναν και ανάπτυξη του DDR.🤣 Άντε κάλεσέ το στο VHF.🤣 ΄Ηταν μια σειρά αν θυμάμαι καλά της VEB NEPTUN WERFT ROSTOCK, που πούλησε κάποια και σε 'Ελληνες πλοιοκτήτες.

Αυτό. Κλασικός ανατολικογερμανος

https://www.shipspotting.com/photos/2989981

Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, SAMAINA said:

Και φαντάσου τους ξένους να προσπαθούν να το προφέρουν

Φαντάζομαι Ελληνα λιμενοφύλακα των 80's να συμπληρώνει δελτίο κατάπλου. 🤣🤣🤣

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...