Jump to content
Shipfriends

Πλοία με τρεις προπέλες


Recommended Posts

Ορισμενα φερρυ της παλιας Townsend-Thoresen εκ των οποιων

ορισμενα δικα μας(Ρομιλντα, Ανθη Μαρινα και νομιζω Βιτσεντζος

Κορναρος) εχουν μια περιεργη για φερρυ διαταξη με τρεις κυριως

μηχανες, τρεις προπελλες(triple screw) και ενα τιμονι.

Επειδη οσον αφορα (και)τα τεχνικα θεματα, ειμαι ενας φτωχος

Μπατσινιλας ;) , αναρωτιεμαι αν καποιοι εξ' υμων μπορουν να

μας διαφωτισουν σχετικα με τα πλεονεκτηματα και μειονεκτηματα

μιας τετοιας διαταξης. Ποιοι ηταν οι λογοι που οδηγησαν τους

ναυπηγους σε ενα τετοιο πλανο και τελικα οι τωρινοι χρηστες

εχουμε καμια ιδεα τι λενε σχετικα με την επιτυχια η οχι αυτου?

Link to comment
Share on other sites

Πολλοί πλοίαρχοι που διετέλεσαν σε αυτά τα 3 πλοία (ΚΟΡΝΑΡΟΣ ΑΝΘΗ ΜΑΡΙΝΑ ΡΟΜΙΛΝΤΑ) έχουν πει ότι εξαιτίας των 3 προπέλων είναι πολύ μαιτζέβελα ιδανικά για τα λιμάνια μας.

Επίσης μου φαίνεται ότι το προπελάκι είναι κομπλαρισμένο στην μεσσαία μηχανή και γι αυτό είναι πανίσχυρο σε αυτά τα πλοία.

Για τα περαιτέρω ελπίζω οι ναυπηγοί να μας δώσουν εξήγηση μιας κι έγω είμαι ένας φτωχός Μπατσινίλας :D

Link to comment
Share on other sites

μια γρηγορη απαντηση

χωρις να ξερομε την ακριβη διαταξη δεν μπορεις να κρινεις για ποιον καθαρο λογο εγινε ετσι παρολαυτα η λογικη μου λεει τα εξης

1. 3 βαζεις οταν θες 4 αλλα δεν μπορεις λογο βαρους

2. οταν θες κυριες μηχανες να τισ χρησιμοποιησεις για κατι αλλο (πχ steam και οχι απαραιτητα προπελακι (μου φενετε λιγο μακρια ηλια αλλα και παλι δεν ξερω την διαταξη. Ισως αν παιζουν stern thrusters αν και παλι ισως ειναι λιγο βλακεια τετοιο configuration μια και....δες το 3)

3.απο την αλλη απο υδροδυναμικης αποψεως η μεσαια προπελα ναι μεν ειναι η πιο παραγωγικη αλλα απο την αλλη "κλεβει" efficiency απο τις αλλες 2.

τελικα

3 βαζεις οταν εχεις στενο stern αλλα θελεις μεγαλο power output.οι γραμμες σου ομως πρεπει να ειναι τελειες. επισης δείνει μια αισθηση back up αλλα οταν χρησιμοποιειτε για αλλους σκοπους τοτε μιλαμε για μια emergency στην μηχανη (οκ δεν ειναι συχνο το φενομενο)

απο την αλλη η διανομη της ισχυος σε τετοιες περιπτωσεις ειναι ενας πονοκεφαλος. εδω με τις ηλεκτρομηχανες και τραβιομαστε να γεινει σωστα.και τελος να περιμενουμε υψηλους θορυβους και δονησεις.

δεν ξερω που δουλεβαν τα πλοια αυτα (εκτοσ απο ανθη μαρινα που ηταν στο στενο) αλλα ισως η περιοχη απαιτουσε συγκεκριμενου πλατους πλοια (linkspan) και για να κερδισουν στην ταχτητα σχεδιαστηκαν ετσι.

ελπιζω να βοηθησα

Link to comment
Share on other sites

Ολα αυτα τα πλοια δουλευαν cross-Channel και εδεναν μονο σε

linkspans, ειχαν δε ολα τα σχετικα παρελκομενα πρυμα-πλωρα

για να δενουν εκει. Μου φαινεται οτι δενει η εξηγηση σου αν

σκεφτει κανεις πως την εποχη εκεινη που αρχισαν να κυκλοφορουν

τα πλοια αυτα(και ειδικα Ρομιλντα-Κορναρος) οι ταχυτητες ηταν

κοντα στα 15-16 μιλια κι οχι στα 18-19 για τα οποια ηταν

σχεδιασμενα αυτα ενω επρεπε να εχουν στενο stern για να

χωρανε στα τοτε linkspans.

Γιατι ομως συμβαινει αυτο που περιγραφεις στο 3, δηλαδη πως

χανεται το efficiency των αλλων δυο προπελων? Δημιουργειται μεγαλη

περιδινηση?

Link to comment
Share on other sites

Να πω κι εγω τα λιγα που ξερω για αυτο το θεμα.

1. Η μεσαια μηχανη εχει σχεδον τη διπλη ιπποδυναμη απο τις αλλες δυο ακριανες.

2. Ο κυριοτερος λογος ηταν η ταχυτερη προωση του πλοιου και κατα δευτερον η ευελιξια του.

3. Το μοναδικο μειονεκτημα τους ειναι οτι η πρυμνη τραβαει λιγο προς τη μερια που γυρναει η μεσαια προπελα μιας και οι δυο ακριανες αλληλοεξουδετερονονται αφου γυρνανε αντιστροφα.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Κάλλιο αργά παρά ποτέ...

Εάν η μεσαία μηχανή έχει διπλάσια ιπποδύναμη, τότε οι πλευρικές γελάνε με την μεσαία που τραβάει το κουπί.

Μερικές φορές στα μονοπρόπελα έβαζαν και 2 πλευρικές, για την μανούβρα.

Το περίπου μειονέκτημα , παρουσιάζεται στην αντίδραση της φοράς της προπέλας.

Δηλαδή στην δεξιόστροφη προπέλα το πλοίο τείνει να γυρίζει προς τα αριστερά.

Τα σημερινά μοντέρνα δεν έχουν στενή πρύμη αλλά μπαίνουν στα ίδια λινκσπανς, εφόσον βέβαια το μέγιστο πλάτος είναι μικρότερο απο την λεκάνη.

Όσο και στενή να είναι η πρύμη, 4 μηχανές μπαίνουν, πλώρα και πρύμα, με 2 η 4 προπέλλες.

Πάνω από 2 μηχανές μπήκαν για αποφυγή όγκου (ύψος γκαράζ), περισσότερη ασφάλεια και καλή ταχύτητα , στην περίπτωση ζημιάς της μίας.

Τα θραστερς κινούνται με ηλεκτρικούς κινητήρες, υδραυλικούς, ακόμα και τελείως ανεξάρτητα με χρήση ντηζελοκινητήρα στον ίδιο χώρο. Η σύζευξη γεννήτριας η αντλίας με την κύρια μηχανή είναι πιθανή για τις μηχανές που δουλεύουν συνέχεια.

Όντως η μεσαία προπέλα είναι εργαλείο στην μανούβρα.

Link to comment
Share on other sites

Ευχαριστουμε uddox, νομιζω τα πλεονεκτηματα των 3 μηχανων εγινα κατανοητα. Στα μειονεκτηματα φανταζομαι συγκαταλεγεται το γεγονος οτι εχει κανεις να συντηρησει(με ο,τι αυτο συνεπαγεται) μια μηχανη παραπανω. Αυτο που δεν εχω καταλαβει ομολογω, ειναι γιατι τεινει να γυριζει το πλοιο αντιθετα με τη φορα της μεσαιας προπελας.

Link to comment
Share on other sites

τα απονερα απο τις προπελες τεινουν να ωθουν το πλοιο αντιθετα απο τη φορα περιστροφης(λειτουργουν σαν υβριδιο stern thruster).

οταν ειναι δυο και οι δυο ειναι στο προσω η μια εξουδετερωνει την αλλη. οταν υπαρχει τριτη προπελα αλλαζει η ισορροπια και τα απονερα της μεσαιας με την εξωτερικη που εχει την ιδια φορα "σπρωχνουν" την πρυμη προς την αντιθετη φορα.

γενικα εκτος απο τις προπελες και τη φορα τους, στη συμπεριφορα του βαποριου παιζει ρολο και ο αριθμος των τιμονιων και το αν υπαρχει pitch ή οχι

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Ο συνδυασμος 3 προπελων-3 μηχανων δοκιμαστηκε σε ferries της Townsend-Thorsen εκεινη την εποχη σαν εναλλακτικη προσπαθεια σε ολα τα μεχρι τοτε δοκιμασμενα concepts με αποτερο στοχο την σωστοτερη λειτουργια συνολικα αυτου του ειδους πλοιου. Το βαπορι στρεφει ελαφρα οπως ενα μονοπροπελο αφου οι ακριανες αλαηλοεξουδετερονονται και η μεσαια ειναι μεγαλυτερη. Το ενα bow ειναι αυτονομο το αλλο δουλευει επανω στην κυρια με shaft αξονα και γιαυτο ειναι πολυ ισχυρο. Αυτα τα βαπορια και η μετεπειτα εξελιξη τους (P&O) δουλευε σε συγκεκριμενα linkspan που ειχαν εσοχη ημικυκλικη που ακριβως ταιριαζε με την πλωρη και την πρυμη τους που ηταν ημικυκλικη με την κουρμπα προς τα εξω. Το βαπορι χωνευε μεασ στην κουρμπα και ειτε δεν επεφτε καθολου καταπελτης ειτε (στο πανω γκαραζ) ενα ραμπακι της στεριας επφτε στην κουβερτα της πλωρης.

Στην πορεια η μεσαια δουλευει σαν ωθητηρια, στη μανουβρα οι ακριανες κανουν προσαναποδα και η μεσαια παιζει σαν φρενο η σαν ωθητηρας. Ολα αυτα με ενα τιμονι που κανει το βαπορι να τιμονευει καλιτερα στην πορεια αλλα το κανει αλιοτικο στη μανουβρα

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Στο θεμα για πλοια με τρεις προπελλες.

Οι τρεις ελικες προωσεως εφαρμοσθηκαν σαν ιδεα απο το 1910 μάλιστα δε και ο Τιτανικος με τα αδελφα σκαφη Ολυμπια και Βρετανικος ειχαν τρεις προπελλες εκ των οποίων η μεσαια χρησιμοποιουσε την ισχυ τουσ τροβιλου εξατμισεων.Εκει λοιπον υπηρχε σκοπιμοτητα εγκαταστασης προκειμενου να εξοικονομηθει ενεργεια.

Στα συγχρονα πλοια οι τρεις ελικες αντιπροσωπευουν και τρεις μηχανες προωσεως πανομοιοτυπες και της αυτης ισχυος.

Ο σχεδιασμός δεν αποβλεπει σε τιποτε αλλο παρα στην αυξηση της ισχυος με δυνατοτητα κατανομης αυτης σε τρις μοναδες οι οποίες μπορουν να λειτουργήσουν ανεξαρτητα σε περιπτωση βλάβης μιας εξ αυτών.

Φανταστειτε την ιπποδυναμη της μεσαιας μηχανης να την διναμε μιση και μιση στις δυο μηχανες δεξια και αριστερα με αποτελεσμα μεγαλυτερα σε διαμετρο εμβολα,ισχροτερα καπακια αλλα με το μειονεκτημα μια απλη βλάβη της μιας θα αφησει το πλοίο με μια μηχανη και οχι με δυο στην περιπτωση των τριων μοναδων.

Φυσικα θα πρεπει να ληφθει υπ οψιν οτι τριες ελικες σημερα επιβαλουν την χρηση των τετραχρονων μεσοστροφων μηχανων οι οποίες εχουν και μικροτερο ογκο αασε που ειναι φθηνοτερες 295 ευρω το ΚΙΛΟΒΑΤΤ,αλλα ο ΘΕΌς ΝΑ ΣΕ ΦΥΛΆΕΙ απο τετραχρονη μηχανή σε επιβατηγό πλοίο διοτι ΕΔΩ μιλάμε για θεατρα και οχι για μηχανες.

ΣΑΦΩΣ ΣΑΦΕΣΤΑΤΑ τα πλοία με τρεις ελικες εχουν καλυτερη συμπεριφορα στις μανουβρες, αλλα μη μπρεδευετε τα προπελακια(bow thrusters) χειρισμων

παραβολης και απαρσεως, καποτε θα το εξηγησουμε και αυτο.

Ακομη και στα καινούργια πλοία τα προβλήματα εχουν αρχισει πριν ακόμη κλείσουν χρονο 6000 ωρες λειτουργίας(ενα ετος εχει 365Χ24= 8760ωρες)

ΡΙΧΝΩ ΤΗΝ ΙΔΕΑ σε καποιες συντροφιες μεταξυ μας να επεξηγουνται ορισμενα θεματα αν και ο χωρος μας εξυπηρετει εδω αρκει να εχουμε χρονο.

Αυτα για τωρα

Πολλοί πλοίαρχοι που διετέλεσαν σε αυτά τα 3 πλοία (ΚΟΡΝΑΡΟΣ ΑΝΘΗ ΜΑΡΙΝΑ ΡΟΜΙΛΝΤΑ) έχουν πει ότι εξαιτίας των 3 προπέλων είναι πολύ μαιτζέβελα ιδανικά για τα λιμάνια μας.

Επίσης μου φαίνεται ότι το προπελάκι είναι κομπλαρισμένο στην μεσσαία μηχανή και γι αυτό είναι πανίσχυρο σε αυτά τα πλοία.

Για τα περαιτέρω ελπίζω οι ναυπηγοί να μας δώσουν εξήγηση μιας κι έγω είμαι ένας φτωχός Μπατσινίλας :confused:

Link to comment
Share on other sites

Στα συγχρονα πλοια οι τρεις ελικες αντιπροσωπευουν και τρεις μηχανες προωσεως πανομοιοτυπες και της αυτης ισχυος.

αλλα ο ΘΕΌς ΝΑ ΣΕ ΦΥΛΆΕΙ απο τετραχρονη μηχανή σε επιβατηγό πλοίο διοτι ΕΔΩ μιλάμε για θεατρα και οχι για μηχανες.

Ομολογώ ότι δεν καταλαβαίνω και πολλά. Νομίζω ότι η κεντρική μηχανή έχει κατά κανόνα μεγαλύτερη ισχύ από κάθε πλαϊνή. Επίσης, εγώ νόμιζα ότι οι τετράχρονες μηχανές είναι πολύ συνηθισμένες στα ΕΓ/ΟΓ, λάθος έκανα; Και γιατί θεωρούνται "θέατρα"; Εξηγείστε και σε μας τους φτωχούς πλην τιμίους χομπίστες!

Link to comment
Share on other sites

Υπαρχει περιπτωση δυο επιλογών εαν μεν ειναι μονο για προωση τοτε θα πρεπει να ειναι ομοιες στη ιπποδυναμη.Το γιατί

Εαν η κεντρικη μηχανη θα ηταν μεγαλυτερης ιπποδυναμεως απο τις δυο πλευρικές τοτε τι θα γινοτανε αν μια πλευρικη βγει εκτός λειτουργιας και δουλευει η κεντρικη και μια πλευρική τοτε το τιμόνι θα διορθωνε την αποκλιση της προωσεως απο το ομορο κυμα(ειναι εκεινα τα πιπινια που βλέπεις πισω στην πρυμη οταν φευγει καποιο πλοιο απο τον προβλήτα)η θα εκοβε η μηχανη στροφεςγια να πηγαινει τις ιδιες στροφες οπως και η αλλη.

Εαν τοποθετηθει καποιος μηχανισμος στην κεντρικη μηχανη οπως γεννητρια,προπελακι κλπ τοτε η μηχανη θα ειναι μεν μεγαλυτερη σε ιπποδυναμη αλλα θα αποδιδει την ιδια ισχυ με τις αλλες και οτι περισσευει θα το δινει στην γεννητρια η το προπελακι (ΑΝ ΚΑΙ ΕΞΑΡΤΗΜΕΝΗ ΓΕΝΝΗΤΡΙΑ ΣΤΙς ΜΑΝΟΥΒΡΕΣ ΔΕΝ ΔΟΥΛΕΥΕΙ,ΜΟΝΟ ΤΟ ΠΡΟΠΕΛΑΚΙ ΔΟΥΛΕΥΕΙ ΕΚ ΠΕΡΙΤΡΟΠΗΣ)

Επαναλαμβανω οτι η τριτη προπελλα μπηκε αρχικα για να αυξηση την ιπποδυναμη και μονο, ασχετα αν μετα συνδυασθηκε και με αλλες βοηθητικες λειτουργιες.

πχ το Βιτσεντζος Κορνάρος και το Σαμοθρακη(αδελφια) εχουν ΔΥΟ μηχανεs STORK 8TM410Β δηλαδη οκτακυλινδρος εν σειρα με διαμετρο εμβολου 410 χιλιοστα και μια κεντρικη STORK9ΤΜ410Β δηλαδη εννεακυλινδρος. Αυτη η διαφορα ενος κυλινδρου δινει καμια 450αρια ιππους παραπανω για την λειτουργία μιας γεννήτριας.

Οσο πεφτει η μηχανη σε αποδοση τοσο αποφευγεται η χρηση(το κομπλαρισμα) της γεννητριας.

ο τυπος της ιπποδυναμης μιας μηχανης ειναι το περιφημο P.L.A.N.που διαιρειται αναλογα αν θελεις ΙΠΠΟΥΣ η ΚΙΛΟΒΑΤ.ΓΙΑ ΚΑΘΕ ΚΥΛΙΝΔΡΟ ΤΗΣ ΜΗΧΑΝΗΣ (το συνολο της ιπποδυναμης ειναι το αθροισμα των ιπποδυναμεων ενος εκαστου των κυλίνδρων) Το P ειναι η μεση πιεση του κυλινδρου που εξαρταται απο την πιεση συμπιεσεως(σωστα ελατηρια εμβολου) και την πιεση καυσεως (σωστός καυστηρας που ψεκαζει στη σωστή γωνία).

Το L επι A ο ογκος του κυλινδρου (L=μηκος A=εμβαδον κυκλου)

και το N ειναι ο αριθμός των στροφων στις οποίες η μηχανη σχεδιασθηκε για να αποδιδει την μεγιστη ιπποδυναμη με ασφαλεια.

Τωρα δωσε προσοχη.

Η μεση πίεση δυσκολο να αλλαξει θεαματικα

Ο ογκος των κυλινδρων δεν συμφερει να αλλαξει λογω περιορισμου του υψους των μηχανοστασιων στα επιβατηγά

εκεινο που μπορει να πειραχτει ειναι ο αριθμος των στροφων δηλαδη το Ν και ο αριθμος των κυλινδρων που οταν υπερβαιενι τους 12 ειναι σε διαταξη "V" ΚΑΙ ΟΧΙ ΕΝ ΣΕΙΡΑ γι'αυτο βλέπεις κατι μικρες μηχανες να αποδίδουν μεγαλες ιπποδυναμεις οταν εργαζονται στις 1200 1500 η ακομη και 1800 στροφές.

Αρα για να αυξησουμε την ιπποδυναμη προσθετουμε κυλινδρους ,αρα περισσοτερα κινουμενα μερη ,αρα μεγαλη προσοχη για εξισωση των ιπποδυναμεων των κυλίνδρων,αρα εξειδικευμενο προσωπικο και ωρες ατελειωτες συντηρησεως για βαλβιδες εξαγωγης κλπ πραγμα που στις διχρονες αυτα ειναι ξεχασμενα.

Οι τετραχρονες σαν προωστηριες βγήκαν απο την πρεμουρα ενος τεχνικου διευθυντου της ΜΑΝ το 1969 ο οποίος εδωσε την πατεντα στην SEMT PIELSTIC γιατι εφυγε απο την MAN επειδη δεν παραδεχτηκαν την ιδεα του

Φυσικα μετα απο 20 χρονια και προκειμενου να τα κονομησουν βγαλανε τα μεγαλυτερα θεατρα στην ιστορια των μηχανων την ΜΑΝ 52/55 ΚΑΙ 48/52

Που να μη λαχαινει σε μηχανικο να τις δουλέψει.

Τα επιβατηγα στην προωωση δουλευουν κατα πλειονοτητα στις 600 στροφες.

Συμπερασμα μονο η διχρονη ειναι αξιοπιστη μηχανη εαν τηρουνται επακριβως οι οδηγιες συντηρησεως και επισκευων και ακολουθειται το προγραμμα επιθεωρησεως για αριθμο ωρων 4000-8000-12000-16000-20000-24000

ΟΣΟ ΓΙΑ ΤΙΣ ΤΕΡΑΧΡΟΝΕΣ ΜΗ ΤΟΛΜΗΣΕΙΣ ΚΑΙ ΔΕΝ ΤΗΡΗΣΕΙς ΑΚΡΙΒΩΣ ΤΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΣΥΝΤΗΡΗΣΕΩΣ ΔΙΟΤΙ ΤΗΝ ΠΑΤΗΣΕΣ ΑΝ ΟΜΩς ΤΟ ΤΗΡΗΣΕΙΣ ΤΟΤΕ ΘΑ ΧΑΣΕΙΣ ΤΟ ΔΡΟΜΟΛΟΓΙΟ ΚΑΙ ΤΗΝ ΓΡΑΜΜΗ ΕΠΕΙΔΗ ΣΤΑ ΚΕΦΑΛΙΑ ΤΩΝ ΛΙΜΕΝΙΚΩΝ ΠΡΥΤΑΝΕΥΟΥΝ ΑΦΕΛΕΙΣ ΚΑΙ ΑΞΙΟΘΡΗΝΗΤΟΙ ΑΝΤΙΛΗΨΕΙς ΠΕΡΙ ΕΠΙΣΚΕΥΩΝ.ΚΑΙ ΣΤΑ ΚΕΦΑΛΙΑ ΤΩΝ ΕΦΟΠΛΙΣΤΩΝ ΟΤΙ ΤΑ ΠΛΟΙΑ ΕΙΝΑΙ ΒΕΣΠΕΣ.

Link to comment
Share on other sites

1. Δεν είναι απόλυτο. Υπάρχουν πλοία με την μεσαία σχεδόν διπλάσιας ιπποδύναμης απο τις 2 πλαινές.

2. Γιατί να υπάρχει πρόβλημα με το να διορθώνεις την πορεία με το πηδάλιο, στην περίπτωση βλάβης μιας ακριανής μηχανής?

Εστω και με ίδια ιπποδύναμη το πλοίο αποκλείνει λόγω θέσεως του άξονα.

3. Η μεγαλύτερη μηχανή δεν κόβει στροφές για να πάει το ίδιο με τις μικρότερες (δεν υπάρχει τέτοιος μηχανισμός) αλλά δουλεύει πιο άνετα αφού έχει και άλλη δύναμη για βοήθεια.

4. Πάνε πολλά χρόνια όπου οι εξηρτημένες γεννήτριες αποδίδουν και στο ρελαντί, πόσο δε μάλλον στις μηχανές μιας φοράς όπου δουλεύουν στις μανούβρες με πάνω από το 50% των στροφών τους.

5. Η τρίτη προπέλα μπορεί να μπήκε και γι άλλους λόγους που έχουμε αναφερθεί παλαιότερα.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 years later...
  • 4 years later...

αν ξέρεις τα pods ειναι μοτέρ?  είναι μεγάλη η διαφορά διαμέτρου των προπελών. ίσως τα pods ειναι για τις μανούβρες και βοηθητική προώθηση.

αρκετά παλια είχα ακούσει μια συζητηση για προσθήκη σε φέρυ 1 azipod στην συνηθισμένη διάταξη των 2 κυρίων μηχανών για ελιγμούς και αύξηση της ταχύτητας.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...