Jump to content
Shipfriends

Φωτιά στο Grande America στα ανοιχτά της Lorient || 10.03.2019


Recommended Posts

Φωτιά σε κοντέινερ που μεταφερόταν επάνω στο Grande America που είχε αποπλεύσει από το Αμβούργο για την Αφρική. Εδώ έχουμε εξιστόρηση του συμβάντος από την Γαλλική Ακτοφυλακή(για Γαλλόφωνους μόνο), η οποία περιέχει φωτογραφίες και τη γεωγραφία του ατυχήματος.

 

Εδώ περισσότερα πλάνα με το πλοίο να έχει πάρει πια σημαντική κλίση και αφού τα 26 μέλη του πληρώματος και 1 επιβάτης, έχουν εκκενωθεί.

 

Ακόμη περισσότερα από το τηλεοπτικό δίκτυο France 3. Το France 3 στέκεται στο γεγονός ότι το πλοίο είχε επιθεωρηθεί στο παρελθόν και είχαν διαπιστωθεί deficiencies, εδώ όμως πολύ πιθανόν να έχουμε απλά μια περίπτωση όπου το φορτίο ευθύνεται για τη φωτιά, όπως πολύ συχνά συμβαίνει στα πλοία container. 

 

 

Η τελευταία ενημέρωση είναι πως το πλοίο εξακολουθεί να φλέγεται και έχει καλές πιθανότητες να αποτελέσει σύντομα αξιοθέατο του βυθού. Πάνω από 10 εμπορευματοκιβώτια είναι ήδη στο νερό. 

Link to comment
Share on other sites

Φαίνεται να είναι ξεκάθαρη η εκκίνηση του περιστατικού τουλάχιστον, αιτία ήταν το φορτίο και όχι το ίδιο το πλοίο. Είμαι περίεργος πάντως να διαβάσω το πόρισμα όταν αυτο βγεί, όπως και να μάθω τι είχε μέσα το συγκεκριμένο container. Έχω συναντήσει τέτοια περιστατικά από κοντέινερ με αναπτήρες, από κοντέινερ με πυροτεχνήματα, εδώ άραγε τι να έχουμε?

 

@Panagia Ekatontapiliani: Το Grande America δεν έχει περάσει απ' το φακό μου, αθώος είμαι :D

Edited by Nick the Greek
Ορθογραφία
Link to comment
Share on other sites

Η αλήθεια είναι πως αυτή η απορία γεννήθηκε και σε εμένα! Φαντάζομαι πως μέσω της θερμοκρασίας θα ξέσπασε φωτιά και σε άλλα κοντεινερ με εύφλεκτο φορτίο και ίσως αλυσιδωτά να οδήγησε στη βύθιση! 

Link to comment
Share on other sites

Αυτό θα μας το πεί επακριβώς το πόρισμα στο οποίο αναφέρομαι παραπάνω, πάντως οι αρχικές εκτιμήσεις που αναφέρει σήμερα η Tradewinds, δικαιώνουν τον Πέτρο. Το νερό για την κατάσβεση δημιούργησε free surface effect, μετατοπίστηκε το φορτίο, και μοιραία το πλοίο μπατάρισε και πήγε να κάνει παρέα στο πλαγκτόν, ευτυχώς χωρίς να πάει κανέναν μαζί του. Το insured value του πλοίου υπολογίζεται στα 20-22 εκατομμύρια ντάλλαρς ενώ άλλα 30 περίπου υπολογίζονται να είναι τα claims που αφορούν το φορτίο. Lead H&M underwriter είναι το Norwegian Hull Club ενώ το P&I του πλοίου είναι το Noth of England.

Link to comment
Share on other sites

Για να δουμε και 2 ανακοινωσεις που εβγαλε η πλοιοκτητρια για το συμβαν.

Η πρωτη ειναι γενικου ενδιαφεροντος :P 

Quote

Naples, 12th March 2019: The Grimaldi Group sadly announces that its RoRo container vessel, Grande America, who caught fire the night of March 10/11 in the Bay of Biscay has sunk this afternoon. We are pleased to confirm that there was no loss of life or injury among the 26 crew and one passenger who had left the vessel in the early hours of March 11 and were picked up by HMS Argyll and taken to Brest, where all are safe and sound. 

The fire was caused by some cargo loaded on board the vessel and the firefighting operation by the crew had to be discontinued when the ship had to be abandoned in order to avoid any risk for the crew’s safety. 

The fire extinguishing operations, coordinated by the French Authorities, started yesterday morning with the tug Abeille Bourbon. Despite the best efforts, last night the French Authorities decided to suspend the fire fighting operations, as the vessel had begun to sustain quite a considerable list. 

After the fire brought up, the Grimaldi Group promptly entrusted the international leading salvour company Ardent with the salvage operations. In this respect, the anchor handling tug, Union Lynx, left Vigo (North Spain) during the night of March 11 with a ten man salvage team onboard and was expected to arrive at the place of the incident at 20:00 hours local time today. As well, the specialist fire-fighting vessel, Terasea Hawk, left Rotterdam on March 11 and had an arrival time tomorrow evening. 

Unfortunately, with the weather worsening and the vessel’s list getting more considerable, the Grande America sank today at 15:26 hours local time, at about 140 nautical miles south west from Brest, at the position 46 04’ 8 N 05 47’ 4 W and a depth of 4,600 metres. 

The Grimaldi Group is now arranging, under the guidelines of the French Authorities, the prevention of any potential damage to the marine environment resulting from the vessel’s sinking. 

The Grimaldi Group takes the opportunity to express its sincere gratitude and appreciation to the French Authorities for their dedication and professionalism in overseeing and supporting the salvage operations in the circumstances. 

Similar thanks should go to the Royal Navy, and to the crew of HMS Argyll, for having safely rescued the Grande America’s crew and passenger

Και εδω μας λενε τι ειχε μεσα το πλοιο σε αριθμους και τι μετρα θα ληφθουν

Quote

GRIMALDI GROUP AND THE GRANDE AMERICA INCIDENT: PRIORITY GIVEN TO ANTIPOLLUTION MEASURES
Naples, 14th March 2019: Following the sinking of the RoRo container vessel Grande America, the Grimaldi Group wishes to make the following update. 

At the moment of the incident, the Grande America had onboard freight composed of rolling units, containers and some general cargo, loaded in Antwerp and Hamburg with destination Casablanca (Morocco), Dakar (Senegal), Conakry (Guinea), the Brazilian ports of Suape, Vitoria, Rio de Janeiro, Santos and Paranagua, Zarate (Argentina) and Montevideo (Uruguay). 

Total vehicles onboard were 2,210, with new ones being 1,298 (originating from the major vehicle manufacturers). 

Containers onboard were 365, with 247 stowed on the weather deck and the remaining on the lowest deck. 78% of the units were bound to South America and the rest to West Africa (mainly Casablanca). Containers with IMO-classified hazardous cargo were 45, 34 of which stowed on the weather deck and the rest inside the vessel. 

With reference to the carriage of IMO-classified cargo, the Grimaldi Group has already in place a very stringent policy, beyond the class requirements for this vessel, with over 100 commodities specifically banned (including explosives, radioactive, corrosive and toxic material, etc.). 

In the framework of its antipollution plan, the Grimaldi Group has immediately dispatched in the place of sinking of the Grande America the Anchor Handling Supply vessel Union Lynx which is monitoring any ship’s fuel spill and is organising the recovery of any floating container. 

A Grimaldi-appointed team of experts in marine casualties and pollution prevention is already in Brest in order to monitor the environmental situation and advise any further measures, always in coordination with the French Authorities. 

Moreover, in agreement with the French Authorities, the Grimaldi Group will undertake a submarine survey of the wreck, located at 4,600 metres sea depth, by means of the vessel Pourquoi Pas, equipped with a modern ROV (Remotely Operated Vessel).

 

Link to comment
Share on other sites

Δυστυχώς το Grande America μετά από πυρκαγιά, βυθίστηκε στα ανοικτά της Γαλλίας, παίρνοντας στο βυθό περίπου 2000 αυτοκίνητα που μετέφερε.. 

Ευτυχώς το πλήρωμα είναι καλά.. 

 

https://www.zougla.gr/automoto/news/agora/article/sto-vi8o-tis-8alasas-2000-aftokinita-tis-audi-ke-tis-porsche

Edited by ArisR
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...