Jump to content
Shipfriends
Sf_X

Scrubbers

Recommended Posts

Μα τα scrubbers υπάρχουν πολλά χρόνια τώρα και στη ναυτιλία. Τα δεξαμενόπλοια που φέρουν σύστημα IG, έχουν scrubber για το φιλτραρισμα των καυσαερίων πριν αυτά οδηγηθούν στις δεξαμενές.

Δεν είναι κάτι νέο σίγουρα.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Να πούμε και τι ακούστηκε σήμερα στην αγορά, όσον αφορά τον τρόπο χρηματοδότησης των scrubbers. Πέρα από το προφανές πως ο ναυλωτής αναλαμβάνει το κόστος σε αντάλλαγμα με πολυετή ναύλωση του πλοίου και εκμετάλλευση του scrubber, έφτασε στ' αυτιά μου ότι μία εταιρεία(ονόματα προφανώς δεν μπορώ να αναφέρω) εξασφάλισε την κάλυψη του κόστους του scrubber από πετρελαική εταιρεία, με αντάλλαγμα προφανώς τη δέσμευση της συγκεκριμένης εταιρείας να αγοράζει ποσότητες καυσίμων από τη συγκεκριμένη πετρελαική. Πολύ έξυπνη ιδέα ομολογουμένως.

 

Και μια και μιλάμε για EGCS, να δούμε και την ιστοσελίδα του Clean Shipping Alliance, μιας συμμαχίας εταιρειών που είναι υπέρ των scrubbers. Θα βρείτε ονόματα και ελληνικών εταιρειών αλλά και διεθνείς κολοσσούς του χώρου.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Τις τελευταίες εβδομάδες και στον διεθνή τύπο αλλά και στα διεθνή fora, εντείνεται η διαμάχη όσον αφορά τα scrubbers και το αν η open loop εκδοχή τους είναι επιβλαβής ή όχι πρός το περιβάλλον. Πηγαίνουμε με γοργούς ρυθμούς πρός μια κατάσταση όπου η ναυτιλία θα χωριστεί σε scrubberομάχους και scrubberοκλάστες :D. Αρκετά κράτη έχουν ήδη απαγορεύσει την χρησιμοποίησή τους στα χωρικά τους ύδατα. Γιατί? Πρώτον γιατί έτσι τους προκαλεί η αλλαζονεία της εξουσίας να κάνουν και δεύτερον γιατί οι ψήφοι όσων είναι ευαίσθητοι με αυτά τα θέματα(που η μεγάλη πλειοψηφία είναι ευαίσθητοι σε επίπεδο social media), είναι πολύ περισσότεροι από αυτούς που ασχολούνται με τη ναυτιλία. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Εκτός από τον όμιλο Attica οι άλλες εταιρείες, π.χ fast ferries,  golden star ferries,  seajet τι πρόγραμμα εχουν για τα πλοία τους περι scrubbers;

Share this post


Link to post
Share on other sites

Η ερώτηση που έκανα αναφέρεται στο ότι ασχολούμαστε μόνο με την Attica για το τι θα κανει scrubbers. Οι άλλες εταιρείες τι κανουν;

Share this post


Link to post
Share on other sites

Δεν υπαρχουν αλλες εταιρειες :P 

Οι Μινωικες βαλαν/βαζουν,ο Ηλιοπουλος κ γενικα τα ταχυπλοα δεν χρειαζονται scrubbers,η ΑΝΕΚ εχει τα δικα της θεματα να λυσει πρωτα κ ολοι οι αλλοι οι μικροτεροι αποκλειεται να στραφουν σε μια τετοια επενδυση.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Μια ακόμη παράμετρος της χρησιμοποίησης των scrubbers οριστικοποιήθηκε στην MEPC 74 που ολοκλήρωσε χτές τις εργασίες της στο Λονδίνο. Πρόκειται για το κομμάτι που αφορά τις βλάβες των συστημάτων EGCS(ας μην το περιορίσουμε στα scrubbers) και που υποχρεώνει τα φέροντα πλοία να ενημερώνουν τη σημαία και όποια άλλη αρχή, εφ' όσον η οποιαδήποτε βλάβη υπάρχει πέραν της μίας ώρας, ή σε περίπτωση επαναλαμβανόμενων βλαβών μικρότερου χρονικού διαστήματος. Οι δε εταιρείες παραγωγής των συστημάτων υποχρεούνται να δίνουν κάτι σαν troubleshooting manual στα πλοία, με τον ΙΜΟ να αναγνωρίζει πως δεν είναι απαραίτητα μέσα στις γνώσεις και τις δεξιότητες του πληρώματος η επισκευή ενός συστήματος EGCS. 

 

Αυτά είναι όμως τεχνικές λεπτομέρειες. Αυτό που πραγματικά απασχολεί τους έχοντες επενδύσει σε scrubbers είναι το spread ανάμεσα στις τιμές του 3.5% και του 0.5% HFO. Και εδώ έχουμε εξελίξεις μια και το spread έχει αρχίσει να μικραίνει σε σταθερή βάση, καθιστώντας την αποπληρωμή της επένδυσης πιο μακρόχρονη απ' ότι αρχικά είχε υπολογιστεί. Αυτό όμως είναι κάτι δυναμικό, οπότε θα δούμε πως θα εξελιχθεί μέσα στους επόμενους μήνες. Γιατί έχει μειωθεί το spread? Μπορείτε να βρείτε διάφορες απόψεις αναλυτών, εκεί που φαίνεται πως με τον έναν ή τον άλλον τρόπο συμπίπτουν είναι στο ότι το 0.5% S καύσιμο αποδεικνύεται πολύ πιο σταθερό, συμβατό και καλύτερο σε ποιότητα απ΄ ότι φοβούνταν οι σκεπτικιστές όπως η ΕΕΕ, και η παραγωγή/διαθεσιμότητά του ολοένα και αυξάνεται. Αυτό το συμπέρασμα είναι προιόν των αναλύσεων σε εργαστήρια και δοκιμών επί των πλοίων που έχουν ξεκινήσει εδώ και πάρα πολύ καιρό οι σοβαροί παίχτες του χώρου.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
On 5/18/2019 at 1:30 PM, Nick the Greek said:

συμφωνήθηκε πάντως να δημιουργηθεί ένα γκρούπ ανταλλαγής πληροφοριών όσον αφορά την συλλογή και ανάλυση πληροφοριών από την εφαρμογή, όπως ζητούσε και η Intercargo.

 

Το παραπάνω αναφέρεται στα scrubbers και στο αν το open loop configuration είναι επιζήμιο τελικά στο περιβάλλον ή όχι. Απώτερος σκοπός η διαμόρφωση μιας εναίας πολιτικής των flag states, στο επίπεδο του ΙΜΟ.

Edited by Nick the Greek
Συμπλήρωμα

Share this post


Link to post
Share on other sites

Για να πάρουμε και μια γεύση του τι προβλήματα αντιμετωπίζουν οι πλοιοκτήτες σε καθημερινή βάση, σήμερα έμαθα για μια περίπτωση ενός πλοίου με open loop scrubber που προσέγγισε ένα λιμάνι των ΗΠΑ και χρησιμοποίησε το scrubber χωρίς κανένα θέμα. Φεύγοντας από το συγκεκριμένο λιμάνι, προσέγγισε δεύτερο λιμάνι, λίγες πλεύσιμες ώρες από το πρώτο. Μαντέψτε, το τοπικό κλιμάκιο του USCG, του απαγόρευσε την χρήση του scrubber ως επιβλαβές πρός το περιβάλλον. Σε επικοινωνία του πλοιοκτήτη με το USCG, η απάντηση ήταν «έεε, δεν ξέρουμε κι εμείς τι να κάνουμε, οπότε το απαγορεύσαμε».

 

Αλήθεια, εκεί στο ΥΕΝ και στο ΛΣ έχουν άποψη για το θέμα?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Στο μέτωπο των scrubbers δεν έχουμε καμιά τρομερή εξέλιξη, η διεθνής ναυτιλιακή κοινότητα μαδάει τη μαργαρίτα σχετικά με το αν τα open loop scrubbers είναι επιβλαβή ή όχι πρός το περιβάλλον. Η όλη αντιμετώπιση, μου θυμίζει λίγο το λογοπαίγνιο με τα αγγούρια, που άλλος τα τρώει και ζορίζεται, άλλος τα τρώει και δροσίζεται. Προσωπική μου άποψη πως τελικά θα απαγορευτούν εντός των περισσοτέρων λιμανιών. Οι πλοιοκτήτες θα διαμαρτύρονται και θα έχουν και δίκιο βέβαια, γιατί σε τελική ανάλυση οι Αρχές επιβάλλουν κάποιους κανονισμούς, πλήν όμως δεν δίνουν εκ των προτέρων την παραμικρή βοήθεια ή καθοδήγηση ως πρός τη συμμόρφωση. Πράγμα που δίνει βέβαια και την εικόνα της προχειρότητας και απερισκεψίας της διαδικασίας λήψης αποφάσεων.

 

Τα πλοία έχουν αρχίσει να πιάνουν ουρά στα ναυπηγεία για την εγκατάσταση, πράγμα που έχει βοηθήσει και τη ναυλαγορά. Η πρόβλεψη είναι πως όσο πλησιάζουμε πρός το τέλος του χρόνου, αυτό πρόκειται να ενταθεί, ίδωμεν. Υπάρχουν βέβαια και πλοιοκτήτες που είναι ενάντιοι στα scrubbers, και μάλιστα φωναχτά. Κάποιοι για σοβαρούς λόγους, κάποιοι απλά γιατί πρέπει να ειναι εναντίον, από τη στιγμή που οι τράπεζες δεν τους δίνουν χρηματοδότηση για να τα εγκαταστήσουν:rolleyes:. Υπάρχει δε ένας προβεβλημένος, που προσπαθεί να δημιουργήσει προβλήματα σε αυτούς που θα τα βάλουν. Χιώτικη συναδελφική αλληλεγγύη:rolleyes:.  

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 5/18/2019 at 1:56 PM, Nick the Greek said:

Αυτό που πραγματικά απασχολεί τους έχοντες επενδύσει σε scrubbers είναι το spread ανάμεσα στις τιμές του 3.5% και του 0.5% HFO. Και εδώ έχουμε εξελίξεις μια και το spread έχει αρχίσει να μικραίνει σε σταθερή βάση, καθιστώντας την αποπληρωμή της επένδυσης πιο μακρόχρονη απ' ότι αρχικά είχε υπολογιστεί. Αυτό όμως είναι κάτι δυναμικό, οπότε θα δούμε πως θα εξελιχθεί μέσα στους επόμενους μήνες. Γιατί έχει μειωθεί το spread? Μπορείτε να βρείτε διάφορες απόψεις αναλυτών, εκεί που φαίνεται πως με τον έναν ή τον άλλον τρόπο συμπίπτουν είναι στο ότι το 0.5% S καύσιμο αποδεικνύεται πολύ πιο σταθερό, συμβατό και καλύτερο σε ποιότητα απ΄ ότι φοβούνταν οι σκεπτικιστές όπως η ΕΕΕ, και η παραγωγή/διαθεσιμότητά του ολοένα και αυξάνεται. Αυτό το συμπέρασμα είναι προιόν των αναλύσεων σε εργαστήρια και δοκιμών επί των πλοίων που έχουν ξεκινήσει εδώ και πάρα πολύ καιρό οι σοβαροί παίχτες του χώρου.

Άρα λέγοντας οτι το spread έχει μειωθεί, να υποθέσουμε οτι εννοείς πως η τιμή του ULSFO είναι χαμηλότερη του αναμενόμενου λόγω της μεγαλύτερης διαθεσιμότητας και παραγωγής του, σωστά;

Share this post


Link to post
Share on other sites

Αυτό που έγραψα ήταν πίσω στο Μάιο και ίσχυε για τότε, σε μια αγορά με πολύ περιορισμένο physical αποτύπωμα για το 0.5% S. Τρείς μήνες μετά είναι μεγάλο χρονικό διάστημα και το physical αποτύπωμα έχει αυξηθεί, οπότε είναι και άλλη η αγορά. Δεσμεύομαι να επανέλθω με πιο φρέσκα στοιχεία.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Όπως έλεγε κι ο Κώστας ο Μητσοτάκης, "ιγώ τό πα... και θα το κάμω" :D

Με τα δικά μου στοιχεία τέλος πάντων το spread ανάμεσα στο 0.5% και 3.5% για τον Οκτώβρη είναι κατά μέσο όρο στα 240 δολλάρια, παίζει ανάλογα με την περιοχή που κοιτάει κανείς. Οπότε παίρνουμε μια γεύση. Αν αναρωτιέστε γιατί αναφέρω τον Οκτώβρη είναι γιατί 0.5% S υπάρχει σπότ στη Σιγκαπούρη, μπορείς να αγοράσεις αλλά ακόμη όπως έλεγα παραπάνω δεν είναι αρκετό το δείγμα για να βγάλουν νούμερα, οπότε βγάζουν ένα εστιμέσιο για το μέλλον που χρησιμεύει αν θέλει κάποιος να κυνηγήσει μια δουλειά μέσα στο 4ο quarter του έτους. 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Είναι αρκετό αυτό που γράφεις και δίνει μία ικανοποιητική εικόνα για την ψαλίδα, έστω και για το 4ο τετράμηνο που λες.

Απλά μάλλον πως η ψαλίδα είναι χαμηλότερη του αναμενόμενου, με οσα λέγανε πριν μήνες οι εφοπλιστές όταν ετοιμαζόταν η αγορά για την εγκατάσταση των φίλτρων κάθε είδους.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Φίλε Νίκο, σε αυτό που λες δεν υπάρχει σωστή ή λάθος απάντηση, εξαρτάται από το ποιές προυποθέσεις έχει θέσει ο κάθε πλοιοκτήτης για να αποφασίσει αν η επένδυση έχει λογική. Τα 240 δολλάρια για άλλους μπορεί να είναι καλό spread, για άλλους όχι. Και τη δεδομένη χρονική στιγμή είναι και κάτι θεωρητικό.

 

Αυτό το spread όμως είναι κάτι δυναμικό. Εγώ έδωσα ένα "φωτογραφικό κλίκ"(στα Περαιώτικα snapshot:D) από το πως δείχνει αυτή η τιμή στις 15 Αυγούστου. Αν με ρωτήσεις την ίδια τιμή την επόμενη Δευτέρα, μπορεί να είναι κάτι άλλο γιατί μέσα στο τετραήμερο μπορεί να έχουν κλειστεί ποσότητες για παράδειγμα που να μετακινήσουν την αγορά. Και φυσικά όλα θα κριθούν όταν ο εκμεταλλευόμενος το scrubber αρχίσει να αγοράζει καύσιμο στην πράξη(δεν μπαίνω σε ανάλυση του να έχει κάνει κάποιος hedge το spread ή να χρησιμοποιεί λογιστικό πρότυπο market to market γιατί τότε θα χάσουμε τη μπάλα).

 

Τι μπορεί να προκαλέσει αλλαγή στην ισορροπία των τιμών? Γενικά στα καύσιμα πάρα πολλά πράγματα αλλά εν προκειμένω έχουμε μια σημαντική αλλαγή: έχει έρθει πια ο καιρός που τα δυιλιστήρια και οι physical suppliers πρέπει να αποφασίσουν πως θα μοιράσουν την παραγωγή τους. Με δεδομένο το ότι η διυλιστική δυνατότητα στην αγορά δεν έχει κάποια μεγάλη άνοδο, τα διυλιστήρια πρέπει να αποφασίσουν τι θα κάνουν με βάση τους υπάρχοντες φυσικούς περιορισμούς(δεξαμενές, μπάρτζες, γραμμές παραγωγής/διύλισης). Πόσο δηλαδή 3.5% S και πόσο 0.5% S θα παράξουν. Και η απόφασή τους αυτή θα καθορίσει σημαντικά και την ισορροπία τιμών στην αγορά, αλλά και το δικό τους κέρδος ή ζημία.

 

Μην υποτιμάτε και τον παράγοντα logistics. Ας πούμε πως η Καρασίν Oil:D έχει 2 μπάρτζες στον Πειραιά. Με δεδομένο πως τα καύσιμα με διαφορετικές περιεκτικότητες σε θείο, δεν γίνεται να αναμιχθούν στην ίδια δεξαμενή, πως κανονίζεις τη χωρητικότητα? Τις χωρίζεις 1 και 1 τις μπάρτζες? Διαθέτεις για το 3.5% S μόνο ορισμένα τάνκια από κάθε μπάρτζα? Και φτάνει να καλύψει αυτό τη ζήτηση ή θα περιορίσεις τη δυνατότητά σου να τροφοδοτείς τα πλοία με μεγάλες παρτίδες, οπότε μπορεί να χάνεις τις καλές δουλειές με μεγάλες ποσότητες? Είναι πολύπλοκο το θέμα και κοστοβόρο γιατί για τα τάνκια που θα έχουν 0.5% S μέσα, πρέπει να κάνεις gas free, να καθαρίσεις, να επεξεργαστείς τα κατάλοιπα κ.ο.κ.

 

Ελπίζω να μην το περιέπλεξα πολύ και συγγνώμη για το μακροσκελές. Θέλω να διευκρινίσω πως ούτε είμαι, ούτε το παίζω ειδικός, απλά δίνω μια πραγματικότητα όπως την αντιλαμβάνομαι.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Πάμε να δούμε και τον κωλοτούμπα 2019, τη Maersk, που κατά τα άλλα κραδαίνει το δάχτυλο σε όλο το industry για περιβαλλοντικά θέματα. Το άρθρο στο Ship & Bunker είναι ξεκάθαρο, από εκεί που η Maersk δεν ήθελε ν' ακούσει για scrubbers λόγω περιβάλλοντος, τώρα είναι και γαμώ τις μπίζνες. Ουαί λέγω υμίν, γραμματείς και Φαρισαίοι, υποκριταί:rolleyes:.

 

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...