Jump to content
Shipfriends

Κατάσχεση φορτηγού πλοίου Daslis έμφορτου με 24.500.000 τσιγάρα στον λιμένα Σύρου στις 28/03/18


Recommended Posts

Στο λιμάνι της Σύρου οδηγήθηκε για έλεγχο το ρυμουλκό πλοίο Daslis με σημαία Τόνγκο και έξι άτομα πλήρωμα, προκειμένου να ελεγχθεί αν μεταφέρει λαθραία τσιγάρα. Σύμφωνα με τις πρώτες πληροφορίες από το λιμενικό σώμα, το πλοίο που μεταφέρει τέσσερα κοντέινερ ακινητοποιήθηκε ανοιχτά της Γυάρου και οδηγήθηκε στη Σύρο προκειμένου να ελεγχθεί το φορτίο (τσιγάρα) που περιέχουν τα κοντέινερ όσο και τα παραστατικά του. Το συγκεκριμένο ρυμουλκό είχε απασχολήσει τις αρχές και το 2015 στην Κρήτη. Το πλοίο φέρεται να είχε αποπλεύσει από το Λίβανο με προορισμό την Ουκρανία. Στο παρελθόν, το ίδιο ρυμουλκό με άλλο όνομα, ως Rozetta, είχε πιαστεί να μεταφέρει λαθραία τσιγάρα.

Link to comment
Share on other sites

Εντοπισμός και κατάσχεση φορτηγού πλοίου Daslis έμφορτου με 24.500.000 τσιγάρα στον λιμένα Σύρου

Quote

Μετά από συντονισμένες ενέργειες της Διεύθυνσης Δίωξης Ναρκωτικών και Λαθρεμπορίου του Αρχηγείου του Λιμενικού Σώματος–Ελληνικής Ακτοφυλακής και κατόπιν αξιοποίησης πληροφοριών, περιπολικό σκάφος Λ.Σ.-ΕΛ.ΑΚΤ. εντόπισε πρωινές ώρες της 28/03/2018, στη θαλάσσια περιοχή βόρεια της νήσου Σύρου, το Φ/Γ πλοίο «DASLIS» σημαίας Τόγκο, να πλέει με ελάχιστη ταχύτητα έχοντας απενεργοποιημένο το αυτόματο σύστημα αναγνώρισης (AIS).

Μετά από δήλωση του πλοιάρχου του ανωτέρω πλοίου, ότι παρουσιάζει μηχανική δυσλειτουργία και βλάβη στο αυτόματο σύστημα αναγνώρισης (AIS), το «DASLIS» οδηγήθηκε συνοδεία περιπολικού σκάφους Λ.Σ.-ΕΛ.ΑΚΤ. και του Ρ/Κ «ΛΕΩΝ Ι» Ν.Π. 5869 στο λιμάνι της Ερμούπολης Σύρου, προκειμένου αποκαταστήσει την μηχανική δυσλειτουργία.

Το Φ/Γ πλοίο μετέφερε τέσσερα (04) εμπορευματοκιβώτια με χαρτοκιβώτια που περιείχαν τσιγάρα. Κρίθηκε απαραίτητος ο ενδελεχής έλεγχος του φορτίου του εν λόγω πλοίου και γι' αυτό μεθόρμισε στις εγκαταστάσεις ναυπηγοεπισκευαστικής μονάδος «ΝΕΩΡΙΟΝ» Σύρου με χρήση ρυμουλκού λιμένος «ΛΕΩΝ Ι» Ν.Π. 5869.

Αφού εκφορτώθηκε το σύνολο του φορτίου με χρήση χερσαίου εξοπλισμού (ανυψωτικού μέσου – γερανού), διενεργήθηκε έλεγχος – καταμέτρηση με τη συνδρομή στελεχών Τελωνείου Σύρου, από τον οποίο διαπιστώθηκε ότι εντός των εμπορευματοκιβωτίων υπήρχαν συνολικά 2.445 χαρτοκιβώτια με 24.500.000 τσιγάρα διάφορων επωνυμιών, ενώ στα συνοδευτικά έγγραφα του φορτίου ήταν δηλωμένα συνολικά 2.450 χαρτοκιβώτια με 24.550.000 τσιγάρα. Από ευρήματα που συνέλεξε η Λιμενική Αρχή Σύρου που διενήργησε τη σχετική έρευνα προέκυψε ότι το εν λόγω Φ/Γ πλοίο, το οποίο φέρεται να απέπλευσε από Βηρυτό Λιβάνου με προορισμό Οδησσό Ουκρανίας, ακολουθούσε πορεία η οποία δεν ήταν ενδεδειγμένη για την ολοκλήρωση του ταξιδιού του. Παράλληλα δεν ανευρέθηκαν χάρτες της θαλάσσια διαδρομής από λιμένα αφετηρίας προς λιμένα προορισμού, καθώς και το απαραίτητο και προβλεπόμενο πλάνο ταξιδιού, ενώ δεν κατέστη δυνατός ο εντοπισμός του αποστολέα και παραλήπτη του φορτίου τσιγάρων. Για τα ως άνω ευρήματα ο Πλοίαρχος του «DASLIS» δεν παρείχε στην αρμόδια Λιμενική Αρχή Σύρου επαρκείς εξηγήσεις, με πρόδηλη πρόθεση αποπροσανατολισμού των υπηρεσιακών ενεργειών. 

Επί του πλοίου επέβαιναν έξι (06) αλλοδαποί ναυτικοί, ενώ προέκυψε ότι τα πιστοποιητικά ναυτικής ικανότητας (S.T.C.W.) που έφεραν ο Πλοίαρχος και ο Α΄ Μηχανικός στερούνται γνησιότητας.

Παράλληλα, διενεργήθηκε στο πλοίο επιθεώρηση από το Γραφείο Επιθεώρησης (PSC) της οικείας Λιμενικής Αρχής και διαπιστώθηκαν συνολικά είκοσι πέντε (25)  παρατηρήσεις/ελλείψεις, εκ των οποίων οι είκοσι δύο (22) επισύρουν το μέτρο της απαγόρευσης απόπλου του πλοίου.

Το συγκεκριμένο φορτίο καθώς και το εν λόγω πλοίο κατασχέθηκαν, ενώ από το Λιμεναρχείο Σύρου, που διενεργεί την προανάκριση, συνελήφθησαν τα έξι (06) μέλη του πληρώματος.

Το σύνολο των διαφυγόντων δασμών για το εν λόγω φορτίο ανέρχεται στο ποσό των τεσσάρων εκατομμυρίων επτακοσίων δύο χιλιάδων ευρώ (4.702.000 €.)

 

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Η Υπόθεση του «Σεσημασμένου» Τσιγαράδικου του Αιγαίου φθάνει στο Δικαστήριο

Quote

Το πρωινό της 28ης Μαρτίου 2018, το φορτηγό πλοίο Daslis, σημαίας Τόγκο, εντοπίστηκε βόρεια της Σύρου -εντός ελληνικών χωρικών υδάτων- να πλέει με μικρή ταχύτητα και έχοντας απενεργοποιημένο το αυτόματο σύστημα αναγνώρισης. Οι λιμενικοί που έκαναν ρεσάλτο, αντίκρισαν ένα σαπιοκάραβο. Έπαιρνε νερά στο μηχανοστάσιο και στο δάπεδο του αμπαριού υπήρχαν ρήγματα, τα οποία είχαν καλυφθεί πρόχειρα με τσιμέντο. Το Daslis μετέφερε τέσσερα κοντέινερ με τσιγάρα, συνολικά 2.445 χαρτοκιβώτια.

Υπήρχε και κάτι άλλο. Οι λιμενικοί πληκτρολόγησαν τον κωδικό του πλοίου και διαπίστωσαν ότι δυόμιση χρόνια νωρίτερα, ταξιδεύοντας τότε με άλλο όνομα και σημαία, το ίδιο φορτηγό πλοίο είχε επίσης κατασχεθεί για λαθρεμπόριο μεγάλης ποσότητας τσιγάρων, ανοιχτά της Σητείας στην Κρήτη. Τα έξι μέλη του πληρώματος του Daslis, όλοι Αιγύπτιοι, συνελήφθησαν για την υπόθεση στη Σύρο. Η δίκη τους έχει προσδιοριστεί για την επόμενη εβδομάδα στο Τριμελές Εφετείο Κακουργημάτων του Πειραιά. Από τα δικαστικά έγγραφα που παρουσιάζει το VICE Greece, αποκαλύπτεται ότι τα «τσιγαράδικα» κάνουν αδιάκοπα βόλτες στο Αιγαίο.

Το κρίσιμο, όπως στις περισσότερες υποθέσεις λαθρεμπορίου τσιγάρων στο Αιγαίο, είναι πως ούτε σε αυτήν την περίπτωση αποκαλύφθηκαν οι πραγματικοί ιδιοκτήτες του παράνομου φορτίου.

Το πρωινό της 29ης Μαρτίου, το πλοίο οδηγήθηκε στην Ερμούπολη. Κατά δήλωση του καπετάνιου, είχε μηχανική βλάβη και πρόβλημα στο σύστημα πλοήγησης. Από τον πρώτο έλεγχο στα έγγραφα των μελών του πληρώματος, διαπιστώθηκε ότι τα πιστοποιητικά ναυτικής ικανότητας του πλοιάρχου και του Α’ μηχανικού ήταν πλαστά. «Το δίπλωμά μου είχε λήξει και από την εταιρεία είχαν υποσχεθεί να το τακτοποιήσουν. Για την ανανέωση του διπλώματος θα έπρεπε να δώσω 80.000 αιγυπτιακές λίγες (περίπου 4.000 ευρώ), τα οποία δεν είχα. Τελικά δεν το ανανέωσαν, αλλά μου έδωσαν καινούριο. Ήμουν πολύ χαρούμενος, γιατί η αμοιβή μου θα ήταν 2.000 δολάρια (περίπου 1.700 ευρώ), ενώ συνήθως στην Αίγυπτο δίνουν 600 ευρώ», είπε ο καπετάνιος στην προανακριτική του απολογία.

Το Daslis είχε αποπλεύσει από τη Βηρυτό του Λιβάνου, με προορισμό την Οδησσό της Ουκρανίας. Οι λιμενικοί που ανέβηκαν πρώτοι στο πλοίο κατέθεσαν ότι δεν βρέθηκαν χάρτες ούτε πλάνο ταξιδιού. Στο ημερολόγιο δεν είχε γίνει εγγραφή τις τελευταίες επτά ημέρες. Αντίθετα, βρέθηκε μια χαραγμένη πορεία, με το χέρι, σε ναυτικό χάρτη, από ανατολικά προς δυτικά, μεταξύ Κύθνου και Σερίφου, και τελικό προορισμό τον Σαρωνικό. Λιμενικός κατέθεσε: «Κατά την ενεργοποίηση στο GPS του ίχνους πορείας πλοίου, το οποίο και αυτό ήταν απενεργοποιημένο, παρατηρείται ότι δυτικά της Κύπρου και ανατολικά της Κρήτης, το πλοίο έκανε διαδοχικές αλλαγές πορείας για αδιευκρίνιστο λόγο». Επίσης, το ίχνος της πορείας «δεν είχε κατεύθυνση την προβλεπόμενη προς Οδησσό, κάνοντας αδικαιολόγητη παρέκκλιση βορειοδυτικά και πλησίον της νήσου Σύρου».

Σύμφωνα με την εκδοχή του Αιγύπτιου καπετάνιου, το Daslis απέπλευσε από τη Βηρυτό με αρχικό προορισμό την Αλεξάνδρεια. «Όταν ανοιχτήκαμε στα 11 ναυτικά μίλια, ο πράκτορας της εταιρείας μάς είπε ότι δεν πάμε στην Αλεξάνδρεια, διότι υπάρχει πρόβλημα με τον αγοραστή, και ότι θα πάμε στην Οδησσό της Ουκρανίας. Ήρθε με ένα μικρό καράβι και μου έδωσε άλλα έγγραφα», κατέθεσε. Ο ίδιος απέδωσε την παρέκκλιση της πορείας στη θαλασσοταραχή - «αντί να πηγαίνουμε με έξι μίλια πηγαίναμε με τρία, με ενδιέφερε να φτάσει το καράβι και το πλήρωμα με ασφάλεια και όχι ο χρόνος που θα κάναμε», είπε. Ο ίδιος υποστήριξε ότι γνώριζε τι μετέφερε και ότι υπήρχαν νόμιμα παραστατικά.

Ωστόσο, οι λιμενικοί σχημάτισαν δικογραφία για λαθρεμπόριο (24.500.000 τσιγάρα μάρκας Cooper, Raquel και De Santis, με διαφυγόντες δασμούς για το ελληνικό Δημόσιο ύψους 4,7 εκατ. ευρώ) κι έτσι η υπόθεση παραπέμπεται σε δίκη τις επόμενες μέρες. Το κρίσιμο, όπως στις περισσότερες υποθέσεις λαθρεμπορίου τσιγάρων στο Αιγαίο, είναι πως ούτε σε αυτήν την περίπτωση αποκαλύφθηκαν οι πραγματικοί ιδιοκτήτες του παράνομου φορτίου. Στα συνοδευτικά έγγραφα, ως αποστολέας φαίνεται η εταιρεία Trust General Trading Sarl στη Βηρυτό και παραλήπτης η Nord Ost Marine Company στην Οδησσό. Πλοιοκτήτρια εταιρεία φέρεται κάποια Peuko Shipping Lines, με έδρα τον Παναμά. Ωστόσο, στο διαβιβαστικό σήμα του Λιμενικού σημειώνεται: «Δεν κατέστη δυνατός ο εντοπισμός του αποστολέα και του παραλήπτη του φορτίου σιγαρέτων. Ο πλοίαρχος δεν παρείχε στην υπηρεσία μας επαρκείς εξηγήσεις».

Η υπόθεση απέκτησε μεγαλύτερο ενδιαφέρον όταν οι λιμενικοί του ειδικού κλιμακίου της Δίωξης Ναρκωτικών και Λαθρεμπορίου αναζήτησαν τον μοναδικό κωδικό του πλοίου και διαπίστωσαν ότι ήταν «σεσημασμένο». Σύμφωνα με την αναφορά τους, το Daslis είχε εντοπιστεί τον Νοέμβριο του 2015 στη θαλάσσια περιοχή της Σητείας με μεγάλη ποσότητα λαθραίων τσιγάρων. Εκείνη την περίοδο κυκλοφορούσε στο Αιγαίο με το όνομα Rosetta και σημαία Τανζανίας. Είχαν τότε συλληφθεί συνολικά 13 άτομα - το πλήρωμα και άλλα μέλη του δικτύου. Οι τελευταίοι πιάστηκαν να μεταφορτώνουν κούτες με τσιγάρα από το πλοίο σε δύο καΐκια που το είχαν προσεγγίσει, ώστε να τις μεταφέρουν στη στεριά. Κατά την επέμβαση των λιμενικών, οι κατηγορούμενοι είχαν προλάβει να ρίξουν στη θάλασσα 2.000 κούτες τσιγάρων, μάρκας κυρίως Royal και Silver Arrow.

Σε επικοινωνία με τον δικηγόρο Ιωάννη Γλύκα, συνήγορο υπεράσπισης των έξι κατηγορούμενων Αιγύπτιων, που δικάζονται την επόμενη εβδομάδα στον Πειραιά για την υπόθεση της Σύρου, ο ίδιος είπε: «Αναμένοντας την εκδίκαση της υπόθεσης, οι κατηγορούμενοι, ο πλοίαρχος και το πλήρωμα του πλοίου Daslis, έχοντας απόλυτη εμπιστοσύνη στην ελληνική Δικαιοσύνη, αναμένουν τη δικαίωσή τους». Ο κ. Γλύκας πρόσθεσε: «Η υπεράσπιση θεωρεί ότι τα μέλη του πληρώματος θα αθωωθούν, λόγω ανυπαρξίας ενοχοποιητικών στοιχείων, ο δε πλοίαρχος θα διεκδικήσει επικουρικά τη μετατροπή της κατηγορίας σε απλή συνέργεια σε λαθρεμπορία».

 

Edited by proud_ionian
vice greece
Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...