Jump to content
Shipfriends

Κάρυστος / Κωνσταντίνος (Ν. Πειραιώς 1027)


Recommended Posts

Ψάχνοντας για την εργασία της Περιβαλλοντικής Ομάδας βρήκαμε σε παλιά καφενεία, βιβλία ή εφημερίδες πολλές παλιές φωτογραφίες. Αυτό, όμως, που θα πρέπει να τονίσω είναι αυτά που μας είπαν παλιοί άνθρωποι του λιμανιού που τους βρήκαμε και τους πήραμε συνεντεύξεις με τους μαθητές της Ομάδας. Μας είπαν καταπληκτικά πράγματα και όταν με το καλό απομαγνητοφωνήσουμε τις συνεντεύξεις αυτές μπορεί και να τις βγάλουμε σε κάποιο βιβλίο (σε φωτοτυπίες, λόγω έλλειψης χρημάτων).

Στις συνεντεύξεις αυτές πρωταγωνιστούν το "Κωνσταντίνος", το "Κάρυστος" του 1947 και το "Χειμάρα" λόγω του ναυαγίου του. Το "Κωνσταντίνος" έκανε προπολεμικά το δρομολόγιο Αλιβέρι-Ραφήνα-Κάρυστος-Μπατσί Άνδρου (εναλλάξ με το άλλο πλοίο που ξεκινούσε από το Μπατσί της Άνδρου).

Εδώ μια φωτογραφία του "Κωνσταντίνος" από το υπέροχο "Λεύκωμα Ναυτιλίας" (τόμος Γ') του καταπληκτικού Παναγιώτη Σπυρόπουλου.

post-360-128326965447_thumb.jpg

Edited by Nick the Greek
Link to comment
Share on other sites

Το πλοίο που ρυμούλκησε το τσιμεντόπλοιο από το Πέραμα μέχρι τη Ραφήνα ήταν το «Κάρυστος» του Τόγια. Το πλοίο αυτό ναυπηγήθηκε το 1902 και το 1947 αγοράστηκε από τον Ιωάννη Τόγια και πήρε το όνομα της ιδιαίτερης πατρίδας του.

Το πλοίο αυτό έφτασε στον Πειραιά χρησιμοποιώντας ως καύσιμο το κάρβουνο. Τον χειμώνα του 1947 μετασκευάστηκε σε πετρελαιοκίνητο και αυτή ήταν η πρώτη μετασκευή αυτού του είδους που έγινε στον Πειραιά.

Εδώ μια πρωτότυπη εικαστική δημιουργία μαθήτριας. Το ένα πλοίο δεμένο δίπλα στο άλλο.

Πείτε μας, παρακαλώ, τη γνώμη σας για τα έργα των μαθητών μας.

post-360-128326965473_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Ειμαι ανθρωπος που δεν μπορω να τραβηξω ισια γραμμη ουτε με χαρακα, αλλα και παλι δεν εχω προβλημα να πω αν δεν μου αρεσει ενα εργο. Χωρις ιχνος κολακειας, για παιδια του Δημοτκου τα δυο εργα που δημοσιευσες ειναι θαυμασια, ειδικα οσον αφορα τη συνθεση των χρωματων και τη φωτεινοτητα. Γειασαν τους μαγκες λοιπον!

Link to comment
Share on other sites

Το "Κωνσταντίνος" έκανε προπολεμικά το δρομολόγιο Αλιβέρι-Ραφήνα-Κάρυστος-Μπατσί Άνδρου

Xμμμ..τωρα με έπιασες αδιάβαστο. Γνωρίζει κάποιος κάτι παραπάνω για το βιογραφικό του "Κωνσταντίνος"?

Link to comment
Share on other sites

Δεν πρόκειται για παιδιά Δημοτικού, αλά για για παιδιά Τεχνικού Λυκείου. Νομίζω ότι αυτό είναι πιο σημαντικό γιατί για αυτά τα σχολεία δεν ακούγονται, συνήθως, και τα καλύτερα σχόλια. Επίσης, δεν θα ήταν δυνατό να τρέχουμε σε παλιά καφενεία, σε ναυπηγεία και σε άλλα παρόμοια με παιδιά Δημοτικού, ούτε να συζητάμε για ναυάγια με πάνω από τριακόσιους νεκρούς.

Link to comment
Share on other sites

Θα συμφωνήσω και γώ, πολύ καλές οι δημιουργίες, μπράβο!

Ειδικά το πρωτότυπο είναι καταπληκτικό.

Το θέμα το διάλεξαν τα παιδιά για την εργασία ή καθορίστηκε από το σχολείο?

Link to comment
Share on other sites

Πείτε μας, παρακαλώ, τη γνώμη σας για τα έργα των μαθητών μας.

Ειναι παρά πολύ καλή προσπάθεια, ειδικά αν σκεφτεί κανείς οτι ζωγραφισαν κάτι που δεν το είδαν ποτέ "ζωντανό".

Link to comment
Share on other sites

Είναι προπολεμικό πλοίο που στη Ραφήνα το έλεγαν "Κώστας". Στο Λεύκωμα Ναυτιλίας η φωτογραφία έχει λεζάντα: Το "Κωνσταντίνος", πρώην "Κάρυστος".

Πρέπει να είναι το πρώτο Κάρυστος", το προπολεμικό. Η χρονολογία 1934 ταιριάζει.

Link to comment
Share on other sites

ΟK, τωρα το θυμήθηκα, όμως είναι το μεταπολεμικό ΚΑΡΥΣΤΟΣ, αυτό που αναφέρεις οτι ναυπηγήθηκε το 1902 και ρυμούλκησε το τσιμεντόπλοιο. Μάλιστα, σε ενα παλιό τεύχος του "Εφοπλιστή" υπάρχει φωτογραφία με το ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ/ΚΑΡΥΣΤΟΣ δίπλα στο τσιμεντόπλοιο. Το όνομα ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ το πήρε το 1957 όταν πωλήθηκε από το Ι.Τόγια στον Ευαγγ.Τόγια.

Link to comment
Share on other sites

Πρέπει να είναι το πρώτο Κάρυστος", το προπολεμικό. Η χρονολογία 1934 ταιριάζει.

Εννοείς το ''Καρυστάκι'', η αυτό ήταν μεταγενέστερο?

Επίσης να πω ''μπράβο'' και εγώ για τις δημιουργίες των μαθητών,

αλλά να μην ξεχνάμε και τον ΔΑΣΚΑΛΟ. Συγχαρητήρια και σε σένα cortomaltese και κουράγιο στην δύσκολη δουλειά σου.

Link to comment
Share on other sites

Μπορεί και να έχεις δίκιο. Οι παλιοί, βέβαια, μιιλάνε για το προπολεμικό "Κώστας". Πρόσεξε, επίσης, ότι το ένα φαίνεται να έχει ένα κατάρτι και το άλλο δύο κατάρτια (μπορεί και να κάνω λάθος).

Παραθέτω μια φωτογραφία της πλώρης του "Κάρυστος" από το "Λεύκωμα Ναυτιλίας" (τόμος Γ').

post-360-128326965479_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Συμπληρωματικά, στο "Λεύκωμα Ναυτιλίας" αναφέρεται για το "ΚΑΡΥΣΤΟΣ":

"......1957: Διαλύεται η "Ακτοπλοΐα Τόγια" Πουλέται το "Κάρυστος" για διάλυση". Δεν αναφέται το όνομα του Ευάγγελου Τόγια για το "Κάρυστος", αλλά για το 'Έλση" που το παίρνει τότε ο Ευάγγελος Τόγιας αντί 5.600.000 δραχμών.

Και ένα σχέδιο του "Κάρυστος" από παλιά φωτογραφία.

post-360-128326965481_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Έχεις δίκιο οτι το ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ δεν έχει το πρύμνιο κατάρτι, ενώ έχει και ένα "καπάκι" στο φουγάρο προφανώς για να διώχνει το καπνό πιο μακρυά. Ωστόστο κατα τ'άλλα το ΚΑΡΥΣΤΟΣ του σκίτσου (το μεταπολεμικό δηλαδή) είναι πανομοιότυπο με το ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ της φωτογραφίας. Η ίδια κομψή πλώρη, ίδια υπερκατασκευή, οι βάρκες στα ίδια σημεία..

Και εγώ εχω τη πληροφορία οτι διαλύθηκε το 1957 και μου κάνει εντύπωση οτι ο Ευαγγ.Τόγιας αγόρασε ένα βαπόρι, του έκανε καμιες μικρές αλλαγές (κατάρτι, φουγάρο) και το πούλησε για σκραπ το ίδιο χρόνο. Δεν κολλάει... εκτός και εαν έπαθε κάποια αβαρία που το έβγαλε νοκ-άουτ.΄

Παραθέτω μια φωτογραφία της πλώρης του "Κάρυστος" από το "Λεύκωμα Ναυτιλίας" (τόμος Γ').

Αυτό πρέπει να είναι το προπολεμικό. Καραβάκι του 1869 ;) που ταξίδεψε ως το 1932 οπότε και διαλύθηκε.

Οι παλιοί, βέβαια, μιιλάνε για το προπολεμικό "Κώστας".

Για να μπερδέψω τα πράγματα ακόμα περισσότερο :P , υπήρχε και προπολεμικός "Κώστας", το ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΤΟΓΙΑΣ που ταξίδευε με αυτό το όνομα το 1922-32.

Link to comment
Share on other sites

Στο Λεύκωμα Ναυτιλίας (τόμος Γ') αναφέρονται:

1894: Ο Κωνσταντίνος Τόγιας αγοράζει το ατμόπλοιο "Κάρυστος".

1912: Αγοράστηκε το ατμόπλοιο "Κωνσταντίνος Τόγιας, 358 τόνων, νηολογίου Σύρου, ένα από τα μεγαλύτερα πλοία της εποχής του. Ήρθε από την Αγγλία και δρομολογήθηκε στις Κυκλάδες.

1923: Ιδρύεται η ομόρρυθμος εταιρεία "Ακτοπλοΐα Τόγια". Στη νέα εταιρεία ο Κων/νος Τόγιας συμμετέχει με το νέο πλοίο του "Κωνσταντίνος Τόγιας", 252 τόνων, μήκους 154 ποδών, πλάτους 212,6 ποδών και βυθίσματος 12,3 ποδών.

1930: Αγοράστηκε το "Κάρυστος Τόγια" 845 τόνων. Είχε μήκος 513 πόδια, πλάτος 28,4 πόδια και βύθισμα 15,5 πόδια. Το πλοίο κτίστηκε το 1869 στο ναυπηγείο J.G. Thomson στη Γλασκώβη.

1932: Πωλείται σε Ιταλούς διαλύτες το "Κάρυστος Τόγια".

Το ερώτημα για το "Κωνσταντίνος" παραμένει: είναι το προπολεμικό "Κώστας" ή το μεταπολεμικό "Κάρυστος";

Και ποιο είναι το λιμάνι αυτό που δεν δένει και αποβιβάζει τον κόσμο με λάντζες;

Link to comment
Share on other sites

Και μια φωτογραφία από το αφιέρωμα του "ΕΦΟΠΛΙΣΤΗ" του Σεπτεμβρίου 1994. Το μεταπολεμικό "Κάρυστος" στη Ραφήνα μετά το 1948 και την έλευση του τσιμεντόπλοιου. Είναι αυτό που το έλεγαν "Καρυστάκι", αν και με το ίδιο όνομα αποκαλούσαν και κάποιο άλλο γνωστό μας πλοίο.

post-360-128326965498_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Αφού δωσω και εγώ με την σειρά μου τα συγχαρητήρια μου στον cortomaltese για την δουλειά του παραθέτω στη συνέχεια, σχετικά με τον Κ. Τογια, ιστορικά στοιχεία από το βιβλίο του Α.Ι. Τζαμτζη "Ελληνική Επιβατική Ακτοπλοϊα" που μπορει να ξεκαθαρίσουν λίγο την κατάσταση ή να την μπερδέψουν περισσότερο.

"To 1894 o Κωνσταντίνος Τόγιας μπαίνει στην ακτοπλοϊα και ιδρύει την Ελληνική Ατμοπλοϊα Κψν. Τόγια με έδρα την Κάρυστο και δρομολογεί το πρώτο του ατμόπλοϊο, το Κάρυστος 130 τόνων, στην γραμμή Ευβοϊκού. Σύντομα ακολουθούν τα Μίνα 68 τόνων, Βασιλική 152 τόνων και αργοτερα το Αργολικός με επέκταση και στις άλλες ακτοπλοϊκές γραμμές. Στον στόλο προστίθεται ακόμη τα Κωνσταντίνος Τόγιας 252 τόνων, Μοσχάνθη 509 τόνων, Νικόλαος Τόγιας 1.266 τόνων, Γεώργιος Τόγιας 625 τόνων, Μύκαλη Τόγιας 1.266 και Κάρυστος Τόγιας 845 τόνων.

Το 1923 η έδρα της εταιρείας μεταφέρθηκε στον Πειραιά και το 1930 προσ΄χωρησε στην Ακτοπλοϊα της Ελλαδος (ΑΚΤΕΛ), ενώ τα πλοία μετονομάζονται σε Κωνσταντίνος, Γεώργιος, Νικόλαος, Μύκαλη, Μοσχάνθη, Σίφνος, Θάσος, Κεφαλληνία και Μήλος.

Σύντομα όμως επανασυστάθηκε η εταιρεία, για να διαλυθεί λόγω ζημιών ακολουθώντας την τύχη των άλλων ακτοπλοϊκων εταιρειών.

Στο μεσοδιάστημα ο Ευαγγ. Τόγιας απόκτησε το 1934 το Αρτένα 635 τόνων, ο Ιωάν. Τόγιας το 1938 τα Ελένη 649 τόνων και Σοφία 787 τόνων, καθώς και ο Αλκιβιάδης Τόγιας το 1936 το Μοσχάνθη 311 τόνων. Το όνομα Τόγιας χάνεται οριστικά από την ακτοπλοϊα το 1957.

Link to comment
Share on other sites

Με λίγο προσπάθεια κατάφερα να εντοπίσω το ΚΩΣΤΑΣ που ανέφεραν στον сortomaltese οι Καρυστιώτες.

Τα παρακάτω μεταφέρω απο το "Ναύαγια στις Ελληνικές Θάλασσες" του Χ.Ντούντη

Επιβατηγό ατμόπλοιο ΚΩΣΤΑΣ (πρωην ARFAN) ...178 κόρων..ναυπηγησεως του 1905 στα ναυπηγεία Ansaldo στην Κων/λη.

Το σκάφος είχε αγοραστεί απο το Δημήτριο Κώστα...

και το 1932 περιήλθε στην Ελλη συζηγο Ευαγγ.Τόγια, συνέχεια στον Αλκιβιάδη Κ.Τόγια και το 1937 στην Ευαγγελία Κ.Τόγια.

Βυθίστηκε την 28η Απριλιου 1941, αγκυροβολημένο στο λιμένα της Σύρου, απο γερμανικά αεροπλάνα.

Επομένως ο προπολεμικός ΚΩΣΤΑΣ δεν ονομάστηκε ποτέ ΚΑΡΥΣΤΟΣ ή ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ.

Link to comment
Share on other sites

Μετά την ανέρευση του "Κώστας" από τον Aris οι έρευνες όλων μας στρέφονται, πλέον, στον "Κωνσταντίνο". Θα επαναλάβω ότι η λεζάντα της φωτογραφίας στο Λεύκωμα Ναυτιλίας γράφει: Το "Κωνσταντίνος", πρώην "Κάρυστος". Από την άλλη, ενώ όλοι οι παλιοί θυμούνται πολύ καλά το "Κάρυστος", δεν αναφέρουν αλλαγή ονόματος σε "Κωνσταντίνο". Επίσης, επαναλαμβάνω ότι είναι καταπληκτικές οι αφηγήσεις τους για αυτά τα πλοία, για τα οποία μας ανάφέραν πολύ περισσότερα στοιχεία από ότι για νεότερα πλοία που πέρασαν από το λιμάνι της Ραφήνας.

Εδώ μια φωτογραφία του "Κάρυστος" από το μοναδικό (το τονίζω) "Λεύκωμα Ναυτιλίας", τόμος Γ'.

post-360-128326965533_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Δρομολόγια μιας άλλης εποχής, μεταξύ άλλων, και του "Κάρυστος" από Ραφήνα. Απο το πολύ καλό αφιέρωμα του ΕΦΟΠΛΙΣΤΗ (Σεπτέμβριος 1994) για τα πλοία της οικογένειας Τόγια.

post-360-128326965535_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Από το εξαιρετικό συλλεκτικό τεύχος του ΕΦΟΠΛΙΣΤΗ, τον Φεβρουάριο του 1997 με τίτλο "Ακτοπλοΐα, τα πρώτα 110 χρόνια" αναφέρετα (σελίδα 62) ένα πλοίο με το όνομα "Κωνσταντίνος" της εταιρείας "Χατζηκωνσταντή". Η εταιρεία αυτή ήταν μία από τις 28 εταιρείες που έμειναν εκτός της "Ακτοπλοΐας της Ελλάδας", η οποία ιδρύθηκε στις 23 Μαίου 1929.

Πιθανόν, βέβαια, δεν είναι αυτό της φωτογραφίας.

Link to comment
Share on other sites

Μετά την ανέρευση του "Κώστας" από τον Aris οι έρευνες όλων μας στρέφονται, πλέον, στον "Κωνσταντίνο". Θα επαναλάβω ότι η λεζάντα της φωτογραφίας στο Λέύκωμα Ναυτιλίας γράφει: Το "Κωνσταντίνος", πρώην "Κάρυστος". Από την άλλη, ενώ όλοι οι παλιοί θυμούνται πολύ καλά το "Κάρυστος", δεν αναφέρουν αλλαγή ονόματος σε "Κωνσταντίνο".

Η ομοιότητητα ανάμεσα στις φωτογραφίες του "Κάρυστος" και του "Κωνσταντίνος" είναι χαρακτηριστική. Ίσως οι παλιοί να μη το θυμούνται ως "Κωνσταντίνος" λόγω του οτι φαίνεται πως ταξίδεψε για μια μόλις σεζόν με αυτό το όνομα.

Η τελευταία φωτογραφία του "Κάρυστος" πρέπει να είναι απο τα πρώτα του χρόνια στην Ελλάδα με ανοιχτό το "περίπατο" γύρω απο την υπερκατασκευή, κάτι που στη φωτο που είναι δίπλα στο τσιμεντόπλοιο έχει κλείση.

Link to comment
Share on other sites

Αγαπητέ φίλε έχεις δίκιο. Ένας φίλος Καρυστινός μου έδωσε το περιοδικό "Κάρυστος", τριμηνιαίο περιοδικό της Αδελφότητας Καρυστίων, τεύχος 100 (Ιανουάριος-Φεβρουάριος-Μάρτιος 2007). Στο τεύχος αυτό υπάρχει ένα αφιέρωμα για την επικείμενη έκδοση του νέου βιβλίου του ποιητή Βαγγέλη Γκιβίση με τίτλο "Τα τραγούδια μου". Στο αφιέρωμα αυτό υπάρχει μια φωτογραφία του "ΚΑΡΥΣΤΟΣ", όπου φαίνεται καθαρά ότι είναι το ίδιο ακριβώς πλοίο με το "Κωνσταντίνος". Άρα, νομίζω, ότι θα πρέπει να σου αφιερώσουμε τη φωτογραφία.

post-360-128326965538_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Θα ήθελα και εγώ με την σειρά μου (έστω και καθυστερημένα) να επισημάνω το πόσο σπουδαία δουλειά γίνεται σε ορισμένα σχολεία – κυρίως στην «επαρχία» και μακρυά από τα φώτα της δημοσιότητας. Δουλειά που οφείλεται –κυρίως- σε κάποιους «ονειροπαρμένους δασκαλάκους», οι οποίοι –σε πείσμα των καιρών…και μακρυά από τα ποικιλώνυμα «Ινστιτούτα»- επιμένουν να τιμούν το λειτούργημα τους…και να μαθαίνουν γράμματα τα παιδιά.

Επί της ουσίας τώρα:

Ένας φίλος Καρυστινός μου έδωσε το περιοδικό "Κάρυστος", τριμηνιαίο περιοδικό της Αδελφότητας Καρυστίων, τεύχος 100 (Ιανουάριος-Φεβρουάριος-Μάρτιος 2007). Στο τεύχος αυτό υπάρχει ένα αφιέρωμα για την επικείμενη έκδοση του νέου βιβλίου του ποιητή Βαγγέλη Γκιβίση με τίτλο "Τα τραγούδια μου". Στο αφιέρωμα αυτό υπάρχει μια φωτογραφία του "ΚΑΡΥΣΤΟΣ"...
Η εν λόγω φωτογραφία με το ΚΑΡΥΣΤΑΚΙ είναι του Καρυστινού φωτογράφου ΓΡΗΓΟΡΙΟΥ ΜΟΥΤΣΗ και περιλαμβάνεται στο Λεύκωμα «Καρυστινό Ανθολόγιο» (Αθήνα 2003). Το λεύκωμα, το οποίο περιέχει παλιές φωτογραφίες του Γρ. Μούτση από την Κάρυστο, εξέδωσε η κόρη του Ιωάννα Μούτση-Σταμπέλου, εις μνήμην του πατέρα της.

Η λεζάντα που συνοδεύει την φωτογραφία αναφέρει:

«Το ΚΑΡΥΣΤΑΚΙ του Ιωάννη Τόγια στο λιμάνι της Καρύστου.

Δρομολόγιο 1947 στην γραμμή Ραφήνας, Καρύστου, Άνδρου, Τήνου και Γιάρου.».

…βλέπετε τότε τα Γιούρα -πριν 60 ακριβώς χρόνια- δεν ήταν ακατοίκητα…αλλά είχαν τακτική συγκοινωνία και χιλιάδες «κατοίκους»!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
Το "Κωνσταντίνος" έκανε προπολεμικά το δρομολόγιο Αλιβέρι-Ραφήνα-Κάρυστος-Μπατσί Άνδρου (εναλλάξ με το άλλο πλοίο που ξεκινούσε από το Μπατσί της Άνδρου).

Εδώ μια φωτογραφία του "Κωνσταντίνος" από το υπέροχο "Λεύκωμα Ναυτιλίας" (τόμος Γ') του καταπληκτικού Παναγιώτη Σπυρόπουλου.

Στην φωτογραφία του ''Κωνσταντίνος'' που περιέχεται στο πιο πάνω μήνυμα του φίλου cortomaltese, διακρίνεται καθαρά στο αριστερό της μέρος,

το εκκλησάκι της Πελαγίτισσας, στον κόλπο της Καρύστου.

Υποθέτω, για να μην πω είμαι σίγουρος, ότι το ''Κωνσταντίνος'' βρισκόταν εκεί μεταφέροντας κόσμο από την Κάρυστο, σε κάποια γιορτή της Αγίας Πελαγίας,

αν κρίνουμε μάλιστα και από τις βάρκες που βρίσκονται στο πλάι του πλοίου.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...