Jump to content
Shipfriends

Recommended Posts

εννια μηνες μετα και ακομη ειναι υπο διερευνηση οι καταγγελιες των ακτοπλοων για τα ΕΛΠΕ για μονοπωλιακες τακτικες και αισχροκερδια.

το τελευταιο επεισοδιο απο τα νεα

Στην Επιτροπή Ανταγωνισμού στέλνει η Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας την υπόθεση της καταγγελίας της ακτοπλοϊκής εταιρείας Attica Group κατά των Ελληνικών Πετρελαίων, σύμφωνα με την οποία τα διυλιστήρια ακολουθούν καταχρηστική συμπεριφορά με «συνεχή αύξηση των τιμών περιθωρίων κέρδους τους (premia) χωρίς αιτιολόγηση». Πρόκειται για καταγγελίες που είχαν γίνει το 2010 και το 2011, σύμφωνα με τις οποίες «τα ΕΛΠΕ αποτελούν τον μοναδικό προμηθευτή ναυτιλιακού καυσίμου χαμηλού θείου, που είναι υποχρεωμένες να χρησιμοποιούν οι ακτοπλοϊκές εταιρείες». Από την επεξεργασία των στοιχείων εκ μέρους της ΡΑΕ, διαπιστώθηκε ότι τα ΕΛΠΕ δεν είναι ο μοναδικός προμηθευτής στην ελληνική αγορά, παρότι το μερίδιό τους στα καύσιμα χαμηλού θείου κυμαίνεται από 60% έως 95%. Σε ό,τι αφορά την εξέλιξη των περιθωρίων κέρδους για την περίοδο που εξετάστηκε (1//1/2008-30/6/2011) προκύπτει ότι η προσαύξηση μεταβλήθηκε τόσο ανοδικά όσο και καθοδικά. Ωστόσο, όπως σημειώνεται στην απόφαση της ΡΑΕ, λόγω των υψηλών μεριδίων των ΕΛΠΕ στη συγκεκριμένη αγορά, και επειδή η Αρχή δεν μπορεί να προχωρήσει σε περαιτέρω κοστολογικούς ελέγχους, παραπέμπει το θέμα στην Επιτροπή Ανταγωνισμού «για περαιτέρω διερεύνηση πιθανής κατάχρησης δεσπόζουσας θέσης στην αγορά λόγω υπερτιμολόγησης, καθώς η ανάλυση εκφεύγει των αρμοδιοτήτων της».

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Θα ήθελα να ρωτήσω αν υπάρχει κάποιος πίνακας ή κάποιο διάγραμμα που να έχει την τιμή του ναυτιλιακού πετρελαίου από τις αρχες του '90 μέχρι σήμερα. Και αν δεν υπάρχει αν γνωρίζει κάποιος πού μπορώ να βρω αυτά τα στοιχεια.

Ευχαριστώ.

Link to comment
Share on other sites

Υπάρχει, βγαίνει καθημερινό δελτίο στη ναυτιλία με τη συγκεκριμένη εταιρεία να θεωρείται η πλέον αξιόπιστη. Ετοιμάσου όμως να βάλεις βαθιά το χέρι στην τσέπη αν θέλεις κάτι από αυτούς.

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...

Ένα ενδιαφέρον άρθρο από το Theseanation.gr:

 

 

Στο στόχαστρο της Επιτροπής Ανταγωνισμού τα ΕΛΠΕ για τα καύσιμα της ακτοπλοΐας

 

Στο στάδιο της διερεύνησης παραμένουν οι καταγγελίες του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας (ΣΕΕΝ) προς την Επιτροπή Ανταγωνισμού για στρεβλώσεις  στην ελληνική αγορά ναυτιλιακών καυσίμων, στρεβλώσεις που έχουν αρνητικές επιπτώσεις στα αποτελέσματα των ακτοπλοϊκών εταιρειών.

Επίσης σε εξέλιξη βρίσκεται η αυτεπάγγελτη έρευνα της γενικής Διεύθυνσης Ανταγωνισμού της Ελληνικής Επιτροπής Ανταγωνισμού προκειμένου να διαπιστώσει εάν συντρέχουν οι προϋποθέσεις εφαρμογής των διατάξεων των άρθρων 2 του ν. 703/77 (νυν άρθρο 2 του ν. 3959/2011) περί Καταχρηστική εκμετάλλευση δεσπόζουσας θέσης.

 

Πρόκειται για δυο έρευνες, από τις οποίες η ακτοπλοϊκή αγορά αναμένει να ρίξουν φως σε ένα πλαίσιο αδιαφάνειας που χαρακτηρίζει ,όπως εκτιμά ο κλάδος, το καθεστώς διάθεσης των ναυτιλιακών καυσίμων στην εγχώρια αγορά.

Κυρίως όμως, οι ακτοπλόοι αναμένουν, ότι τα αποτελέσματα των ερευνών θα οδηγήσουν σε μείωση του κόστους των καυσίμων.

Το πόσο «ανταγωνιστική» είναι η ελληνική αγορά ναυτιλιακών καυσίμων είναι εμφανές από την κίνηση του Ομίλου Grimaldi να διακόψει τον εφοδιασμό των πλοίων του, που δραστηριοποιούνται στις γραμμές της Αδριατικής, με ναυτιλιακά καύσιμα από το λιμάνι της Πάτρας και να αναζητήσει άλλον προμηθευτή στο λιμάνι της Τεργέστης.

Τόσο ο ΣΕΕΝ όσο και ο όμιλος Attica Group με παρεμβάσεις στη Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας και στην Επιτροπή Ανταγωνισμού, έχουν επισημάνει μία σειρά προβλημάτων που αντιμετωπίζουν οι ακτοπλοϊκές εταιρείες με τα ναυτιλιακά καύσιμα, όπως είναι το υπερβολικό κόστος διατήρησης στρατηγικών αποθεμάτων που χρεώνονται οι ακτοπλοϊκές από τον όμιλο Ελληνικά Πετρέλαια που είναι και ο κατεξοχήν προμηθευτής με καύσιμα της ακτοπλοΐας.

Επίσης ο ΣΕΕΝ καταγγέλλει την πλήρη αδιαφάνεια στον υπολογισμό του κόστους αυτού αλλά και των υπέρ των διυλιστηρίων premia.

Υπογραμμίζεται ότι σύμφωνα με στοιχεία της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας τα ΕΛΠΕ έχουν μερίδιο αγορά μεταξύ 92-96% στην αγορά μαζούτ ναυτιλίας χαμηλού θείου στην Ελλάδα και 59-63% στην αγορά πετρελαίου ναυτιλίας χαμηλού θείου.

Χαρακτηριστικό του καθεστώτος αδιαφάνειας που διέπει την κοστολόγηση των στρατηγικών αποθεμάτων του Ομίλου Ελληνικά Πετρέλαια, σύμφωνα με τον ΣΕΕΝ είναι το γεγονός ότι μετά από αρκετές πιέσεις σε συνάντηση που πραγματοποιήθηκε ενώπιον του πρώην Υπουργού Ναυτιλίας και Αιγαίου Κωστή Μουσουρούλη στις 28 Αυγούστου του 2012 οι παράγοντες των ΕΛΠΕ αποκάλυψαν ότι το κόστος με το οποίο οι ακτοπλοϊκές εταιρείες επιβαρύνονται για την τήρηση στρατηγικών αποθεμάτων είναι 17 δολάρια ανά μετρικό τόνο.

Λαμβάνοντας υπόψη του νούμερο αυτό ο ΣΕΕΝ υπολογίζει ότι η επιβάρυνση για τα πλοία της ακτοπλοΐας κυμαίνεται από 120.000-300.000 ευρώ ετησίως ανά πλοίο, ανάλογα με την κατηγορία του και την  γραμμή που δραστηριοποιείται.

Σε όλη αυτή την διελκυστίνδα οι ακτοπλοϊκές εταιρείες ενημερώθηκαν κάποια στιγμή ότι οι εφοδιασμοί πλοίων εσωτερικού επιβαρύνονται με το κόστος τήρησης αποθεμάτων.

Επομένως το ερώτημα που τίθεται είναι γιατί να επιβαρύνονται με το κόστος αυτό και τα πλοία που δραστηριοποιούνται στην αγορά της Αδριατικής.

Όπως επισημαίνουν κύκλοι της ακτοπλοΐας το 2008 οι τιμές των premia στην Πάτρα αυξήθηκαν κατά 10 δολάρια (αύξηση 20,4%) χωρίς να δικαιολογείται η αύξηση αυτή από τις συνθήκες της αγοράς.

Οι ακτοπλοϊκές εταιρείες επικαλούνται ακόμη την πλέον πρόσφατη γνωμοδότηση της Επιτροπής Ανταγωνισμού (25/10/2012) με την οποία ανάμεσα στα άλλα επιχειρεί για μία ακόμη φορά να επιβάλλει στα διυλιστήρια υποχρέωση γνωστοποίησης στη Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας και το Υπουργείο Ενέργειας (ΥΠΕΚΑ) των στοιχείων κόστους τήρησης αποθεμάτων ασφαλείας, αναλυτικό επιμερισμό των στοιχείων κόστους που περιλαμβάνονται στην προσαύξηση (premium) και προκρίνει την σύσταση ανεξάρτητου οργανισμού τήρησης αποθεμάτων ασφάλειας κατά τα ευρωπαϊκά πρότυπα.

Ο νέος Υπουργός Ναυτιλίας και Αιγαίου Μιλτιάδης Βαρβιτσιώτης καλείται εκ των πραγμάτων να συνεχίσει τις προσπάθειες του προηγούμενου Υπουργού στην κατεύθυνσης μείωσης του κόστους εφοδιασμού των επιβατηγών πλοίων με ναυτιλιακά καύσιμα. Αλλά και ο νέος Υπουργός Ενέργειας κ. Γιάννης Μανιάτης είναι ενήμερος του θέματος καθώς ως υφυπουργός Ενέργειας στο παρελθόν είχε επιδείξει  ιδιαίτερο ενδιαφέρον για το όλο θέμα.

Link to comment
Share on other sites

Eκτός από τις διεθνείς παραμέτρους που επηρεάζουν την τιμή (brent/ισοτιμία), έχουμε και εσωτερικούς παράγοντες που διαμορφώνουν το τελικό κόστος.

περσυνα ξινα σταφυλια. καθε φορα που αλλαζει υπουργος το seanation βαζει παρομοιο αρθρο.

 

οχι οτι δεν υπαρχει θεμα, αλλα απλα κανουμε σαλιο και δεν το λυνουμε

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Στα 88$ το brent εξαιτίας και της πολιτικής της Σαουδικής Αραβίας.

 

Το μήνυμα που εκπέμπει το τελευταίο διάστημα η Σαουδική Αραβία προς τις διεθνείς αγορές είναι ότι προκειμένου να διατηρήσει η ίδια το μερίδιο που κατέχει στην παγκόσμια πετρελαϊκή αγορά, είναι διατεθειμένη ακόμη και να ψαλιδίσει τα περιθώρια κέρδους της, αυξάνοντας ακόμη περισσότερο την παραγωγή της προκειμένου με τις χαμηλές τιμές να γίνουν μη βιώσιμα «ακριβότερα» πετρέλαια του ανταγωνισμού. 

Άλλωστε η Σαουδική Αραβία διαθέτει κοιτάσματα με κόστος παραγωγής που δεν ξεπερνά τα 5 δολάρια το βαρέλι, δηλαδή έχει τη δυνατότητα να πιέσει σημαντικά τις τιμές, ιδιαίτερα όταν άλλοι τύποι αργών, ιδιαίτερα τα μη συμβατικά πετρέλαια (oilsands, shaleoil, deepwater) έχουν πολύ μεγαλύτερο κόστος. 

Αυτό επισημαίνουν κάποιοι αναλυτές οι οποίοι θεωρούν ότι τα 80 δολάρια αποτελούν ένα αποδεκτό «πάτωμα» τιμών για τους Σαουδάραβες.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Σιγουρα το παραπανω ειναι μια εξηγηση (αν και γεννα παραλληλα επιπλεον ερωτηματικα) στην απορια "γιατι η τιμη του πετρελαιου πεφτει ενω στη μεση ανατολη γινεται της ποπης με το ISIS";

Link to comment
Share on other sites

Πράγματι elementary - όχι σκέτο αλλά με το school δίπλα ("επίπεδο δημοτικού").  Τώρα ξαφνικά ύστερα από τόοοσα χρόνια πρωτεργάτης του opec αποφάσισε να αυξήσει το μερίδιο αγοράς της; Σημειωτέον πως οι αυξημένες τιμές ευνοούν και την ίδια και ας έχει μικρότερο μερίδιο αγοράς (από αυτό που προσδοκά)..

Ενώ το ίδιο άρθρο γράφει πως προς το παρόν η Ρωσία δεν έχει πρόβλημα (για 3-5 έτη), αλλά πρόβλημα θα 'χουν οι σύμμαχοι των Σαουδαράβων στις ΗΠΑ με το (προβληματικό στο πετρέλαιο) fracking. Και όλα αυτά με έναν ανεξέλεγκτο πόλεμο να μαίνεται κάποιες εκατοντάδες χιλιόμετρα από τα σύνορά της.

 

Τώρα που το ξανασκέφτομαι, ούτε για νηπιαγωγείο δεν είναι το σκεπτικό.

 

υγ: πιθανότατα τα κίνητρα να είναι τα ακριβώς αντίθετα απ' το σκεπτικό του άρθρου (απλά το market share το χρησιμοποιούμε για δικαιολογία στους ευκολόπιστους - λες και μας ενδιαφέρει το market share σε μία ολιγοπωλιακή αγορά αν η τιμή είναι πολύ παραπάνω από την πραγματική. Πχ ρίχνω 20% την τιμή για κερδίσω άγνωστο Χ μερίδιο αγοράς κάποια στιγμή).

Link to comment
Share on other sites

Σχετικό με το πετρέλαιο είναι όλο αυτό το σούσουρο που γίνεται με την ISIS,γιατι έχουν αρχίσει και όλο ακούγονται φωνές πως ΗΠΑ αρχικα αλλα και Ισραηλ με Τουρκία γουστάρουν αυτό που γίνεται στη Συρία γιατι θα βάλει καποιος πόδι στην περιοχή , ωστε όλα τα πετρέλαια που ερχονται απο Ιρακ και γύρω αλλα βγαίνουν στο Περσικό θα αρχίσουν να βγαίνουν απο Μεσόγειο αρα ξεχνάνε πολλοί το Suez κτλ...

Δεν ξέρω αν έχει νόημα τόσο ...αλλά πολλοί το λένε τελευταία

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Οταν το πετρελαιο παει κατω τα αντανακλαστικα ειναι παντα λιγο πιο αργα. Και στον επιναυλο και στην τιμη της βενζινης

 

1. Η τιμή της βενζίνης  στη χώρα μας σχετίζεται με τις διεθνείς τιμές διύλισης πετρελαιοειδών προϊόντων για τη μεσόγειο και όχι απευθείας από την τιμή του brent (μπορεί να υπάρχουν σημαντικές διαφοροποιήσεις στις τάσεις αυτών των δύο προϊόντων).

 

2. Η τιμή επηρεάζεται επίσης από την ισοτιμία €/$, η πτώση της οποία κατά περίπου 10% τους τελευταίους μήνες επιδρά αρνητικά στην τελική τιμή για τους καταναλωτές.

 

2. Οι σταθεροί φόροι ανά λίτρο βενζίνης, που δεν εξαρτώνται καθόλου από την τιμή της, είναι 0,82 € (0,67€ Ειδικός Φόρος Κατανάλωσης & 23% ΦΠΑ), συνεπώς η όποια σύγκριση στη μεταβολή πρέπει να γίνεται μετά την αφαίρεση αυτού του ποσού.

Link to comment
Share on other sites

κ μη ξεχναμε οτι κ οι εταιρειες κλεινουν συμφωνιες με τις εταιρειες πετρελαιοειδων για μια σταθερη τιμη στα καυσιμα κ τωρα που πεφτει χανουν κ απο αυτο

 

Αναφέρεσαι σε κάτι συγκεκριμένο;  γιατί δεν νομίζω πως υπάρχει κάποια εταιρεία που έχει κάνει hedging καυσίμων για την τρέχουσα περίοδο.

 

Σημείωση: Το hedging δεν γίνεται με τις εταιρείες πετρελαιοειδών, αλλά με τράπεζες ή με εξειδικευμένες εταιρείες που ασχολούνται με συμβόλαια αντιστάθμισης κινδύνου.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 3 weeks later...

ας μην ξεχνάμε ότι το κόστος του πετρελαίου είχε ακινητοποιήσει πάρα πολλά ταχύπλοα (συμπεριλαμβανομένων των ...Ferrari) Τώρα που έπεσε (και οι αναλυτές εκτιμούν ότι δεν θα έχει μεγάλη αύξηση στο εγγύς μέλλον :huh:

 

αυτοι οι αναλυτες ειναι για .... μπιπ .... απο τοτε που επεσε εχει ηδη ανεβει αλλο 20% απ αυτο που γραφει πανω ο Orestis

Link to comment
Share on other sites

αν οι αναλυτες επεφταν παντα μεσα δεν θα εκαναν καποια funds αρκετά δις. Υπάρχουν αναλυτές και "αναλυτές" όπως και αυτοί που πάνε με το "ρευμα" και οι άλλοι που πανε κόντρα με ότι αυτό συνεπάγεται.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Μετά από σχεδόν ένα σχεδόν χρόνο χαμηλών τιμών καυσίμων, ήρθαν οι δύο συμφωνίες (χωρών εντός και εκτός ΟΠΕΚ) του Δεκεμβρίου για συνολική μείωση της ημερήσιας παραγωγής κατά 1,8 εκ. βαρέλια καθώς και η πτώση της ισοτιμίας του €/$ του τελευταίο διμήνου, να δημιουργήσουν ένα ράλι της τάξεως του 30%.

Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...

Εγώ θα βάλω άλλη μια παράμετρο στην εξίσωση, η οποία μου προέκυψε όταν σκέφτηκα που ακριβώς θα βάλουν(με την καλή έννοια που λέει κι ο Ψινάκης) τα ταχύπλοά τους οι πλοιοκτήτες, αν γίνει κανένα φάλτσο και ανέβει το πετρέλαιο.

 

Εν πρώτοις να πω ότι το γενικότερο outlook σύμφωνα με τους αναλυτές είναι για σχετικά σταθερές τιμές. Πέρα όμως από αυτό, ας δούμε τους μέσους όρους τιμών του MGO στον Πειραιά(άρα Ραφήνα ακόμα ακριβότερο) τους τελευταίους μήνες, πηγή μου είναι εταιρεία που εξειδικεύεται στην ανάλυση:

Ιούνιος USD 441/mt

Ιούλιος USD 462/mt

Αύγουστος USD 487/mt

Σεπτέμβριος USD 538/mt

Οκτώβρης USD 539/mt

 

Σχόλια:

- Σε σύγκριση με τη μέση τιμή Ιουνίου, έχει ανέβει σχεδόν 100 δολλάρια/mt, ίσως αυτό να εξηγεί μερικώς γιατί παρά την αυξημένη κίνηση, τα ταχύπλοα αποσύρθηκαν νωρίς.

- Η τάση είναι προφανώς ανοδική

- Δεν μπορώ να φανταστώ πως οι συγκεκριμένες εταιρείες κάνουν forward buying/hedging στα καύσιμα, ώστε να κλειδώσουν κάποια τιμή εάν το επιθυμούν.

 

Δε σημαίνουν απαραίτητα κάτι τα παραπάνω, τουλάχιστον όχι ακόμη. Τροφή για σκέψη όμως.

Link to comment
Share on other sites

Ποιος θέλει και δρομολογεί ? Ο Ηλιό...Ποιος αγοράζει ταχύπλοα πριν και μετά τις ανόδους των τιμών (εχει ξαναγινει το σκαμπανεβασμα των τιμών και πριν λιγο καιρο) ??? Ο Ηλιο .

Ευχαριστώ καληνύχτα σας ^_^

υ.γ. δε το λέω με υφος τρολαρισματος,σοβαρολογω :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

14 hours ago, Nick the Greek said:

Εν πρώτοις να πω ότι το γενικότερο outlook σύμφωνα με τους αναλυτές είναι για σχετικά σταθερές τιμές.

 

Υπάρχουν όμως κι άλλοι αναλυτές, πέρα από αυτούς με τους οποίους μιλάω εγώ.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Σε συνέχεια των παραπάνω, αξίζει να αναφέρουμε πως ο ανήφορος των τιμών συνεχίζεται. Ο μέσος όρος των τιμής για το MGO στον Περαιά για το μήνα Δεκέμβριο, είναι στα 591 δολλάρια, αγγίζουμε τα 600 δηλαδή. Σε σύγκριση με τον Ιούνιο των 441 δολλαρίων μιλάμε για αύξηση περίπου 33%. Ειδικά οι έχοντες καυσιμοφάγα ταχύπλοα, έχουν πολλά να σκεφτούν για το καλοκαίρι.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...