Jump to content
Shipfriends

Βύθιση του Δ/Ξ Αγία Ζώνη ΙΙ, στο Σαρωνικό Κόλπο. 10.09.2017


Recommended Posts

  • 2 months later...

Ελπίζω να μην περιμένουν να βρουν ποιος ήταν ο πραγματικός ιδιοκτήτης του φορτίου αλλά να ψάχνουν να βρουν τα πραγματικά αίτια του ναυαγίου του Αγία Ζώνη ΙΙ, έτσι ώστε να μπορέσει σύντομα να φύγει για scrap το πλοίο που παραμένει στο ναυπηγείο του Σπανόπουλου στη Σαλαμίνα.

Link to comment
Share on other sites

Έως σήμερα δεν έχει πραγματοποιηθεί πραγματογνωμοσύνη για τα αίτια της βύθισης του Αγία Ζώνη ΙΙ

Quote

Άγνωστα παραμένουν έξι μήνες μετά, τα ακριβή αίτια της βύθισης του δεξαμενόπλοιου «Αγία Ζώνη ΙΙ» στο αγκυροβόλιο του Πειραιά κοντά στην Ψυτάλλεια, καθώς έχει «παγώσει» η διαδικασία δεξαμενισμού και επιθεώρησης του.

Το πλοίο μετά την ανέλκυσή του οδηγήθηκε στη θαλάσσια περιοχή των εγκαταστάσεων του ναυπηγείου Σπανόπουλου στην Σαλαμίνα και εξακολουθεί να παραμένει εκεί με αποτέλεσμα έως σήμερα να μην μπορεί να πραγματοποιηθεί καμία πραγματογνωμοσύνη από τους αρμόδιους επιθεωρητές, που έχουν ορίσει η εισαγγελία Πειραιά, η Ελληνική Υπηρεσία Διερεύνησης Ναυτικών Ατυχημάτων, αλλά και η πλοιοκτήτρια εταιρεία.

Η συνήγορος της πλοιοκτήτριας εταιρείας του «ΑΓ. ΖΩΝΗ», Χριστίνα Σφαέλου, μιλώντας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ τόνισε ότι το πλοίο παρά το γεγονός ότι έχει περάσει μεγάλο χρονικό διάστημα από την ανέλκυσή του δεν μπορεί να επιθεωρηθεί, καθώς θα πρέπει να δεξαμενιστεί και να καθαριστεί, κάτι που έχουν ζητήσει και οι αρμόδιοι πραγματογνώμονες.

«Παρά το γεγονός ότι ζητήσαμε να αναλάβουμε το κόστος δεξαμενισμού, κάτι τέτοιο δεν μας επετράπη, καθώς το πλοίο είναι κατασχεμένο από τις ανακριτικές Αρχές και δεν μας επιτρέπεται ούτε να πλησιάσουμε» τόνισε η ίδια. Υποστήριξε, επίσης, ότι περίπου 750 κυβικά πετρελαιοειδών που απαντλήθηκαν από το δεξαμενόπλοιο «ΑΓ.ΖΩΝΗ ΙΙ» εξακολουθούν να βρίσκονται στο πλοίο «Lassea», καθώς τα ΕΛΠΕ αρνούνται να παραλάβουν το φορτίο υποστηρίζοντας ότι η ανάλυση αυτής της ποσότητας δεν συνάδει με τις προϋποθέσεις φορτίων που παίρνουν για επαναδιύλιση και υπάρχει κίνδυνος ζημιάς.

«Αλλά κάτι τέτοιο δεν ευσταθεί, καθώς τα ΕΛΠΕ έχουν παραλάβει άλλα φορτία πολύ χειρότερης ποιότητας και με περισσότερο νερό από άλλα ναυάγια είτε από άλλες περιπτώσεις και τα έχουν επαναδιυλίσει επιτυχώς» πρόσθεσε η κ. Σφαέλου και δεν απέκλεισε το ενδεχόμενο η πλοιοκτήτρια εταιρεία να κινηθεί και νομικά εναντίον των ΕΛΠΕ.

Σημειώνεται ότι από το Ελληνικό Κέντρο Θαλασσίων Ερευνών (ΕΛΚΕΘΕ) έχει κατατεθεί η έκθεση της 1ης περιόδου εργασιών (09/2017-12/2017) σχετικά με τη «μελέτη των επιπτώσεων της ρύπανσης που προκλήθηκε από το ατύχημα του Δ/Ξ Αγία Ζώνη ΙΙ στο Σαρωνικό Κόλπο», ενώ η 2η περίοδος αναμένεται να ολοκληρωθεί εντός του Μαρτίου.

Υπενθυμίζεται ότι το «ΑΓ.ΖΩΝΗ ΙΙ» βυθίστηκε υπό αδιευκρίνιστα αίτια στις 10/09/2017 νοτιοδυτικά της Αταλάντης στον Σαρωνικό έμφορτο με 2.570 τόνους καύσιμα προκαλώντας διάσπαρτη ρύπανση στις παράκτιες περιοχές του Σαρωνικού. Η εταιρεία είχε υποστηρίξει ότι η βύθιση του δεξαμενόπλοιου είχε προέλθει από δολιοφθορά, κάτι όμως που δεν έχει αποδειχθεί μέχρι στιγμής. Το δεξαμενόπλοιο είχε αποπλεύσει έμφορτο από τα διυλιστήρια του Ασπροπύργου με 2.200 μετρικούς τόνους fuel oilκαι 370 μετρικούς τόνους marine gas oil.

Τη στιγμή του ναυαγίου στο πλοίο βρίσκονταν ένας ναύτης και ο Α' μηχανοδηγός από τα συνολικά έντεκα μέλη. Και οι δύο περισυνελέγησαν σώοι από λάντζα και ρυμουλκό σκάφος.

Σύμφωνα με πληροφορίες, εξάλλου, ελάχιστες είναι έως στιγμής οι αιτήσεις που έχουν κατατεθεί στο γραφείο στον Πειραιά που άνοιξε το Διεθνές Ταμείο Αποζημιώσεων από Ρύπανση Πετρελαίου (International Oil Pollution Compensation, IOPC), για την υποβολή των αξιώσεων που προέκυψαν από τη ρύπανση και προέρχονται κυρίως από αλιείς, εταιρείες που ασχολήθηκαν με την απορρύπανση, εστιάτορες κ.α. Οι ίδιες πληροφορίες αναφέρουν πως αναμένεται από αυτή τη περίοδο να αυξηθεί σημαντικά ο αριθμός αιτήσεων που θα κατατεθούν μέσω δικηγόρων. Επίσης, δεν είναι σαφές το ακριβές χρονοδιάγραμμα ικανοποίησης των αιτήσεων που αποστέλλονται για έγκριση στα κεντρικά του Ταμείου στο Λονδίνο, λόγω της πολυπλοκότητας της υπόθεσης καθώς κάθε αίτηση εξετάζεται ξεχωριστά και μπορεί να διαρκέσει από λίγους μήνες μέχρι και δυο χρόνια.

 

Edited by Panagia Ekatontapiliani
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Πλήρης άρση της απαγόρευσης κολύμβησης που είχε επιβληθεί σε ακτές του Σαρωνικού Κόλπου μετά τη βύθιση του Δ/Ξ «ΑΓΙΑ ΖΩΝΗ ΙΙ»

Quote

Μετά και τη σημερινή απόφαση του Υπουργού Υγείας, κ. Ξανθού, (Αρ. Πρωτ.: Δ1(δ)/Γ.Π.οικ.29220/13-04-2018 - ΑΔΑ: ΩΚΩ8465ΦΥΟ-ΥΞΗ) που αφορά τις ακτές ν. Σαλαμίνας (όρμος Λιμνιώνα, Σελήνια, Ακτή Θεμιστοκλέους), αίρεται ολοκληρωτικά η απαγόρευση κολύμβησης για όλες πλέον τις θαλάσσιες περιοχές της Περιφέρειας Αττικής, οι οποίες είχαν πληγεί από το ναυάγιο του Δ/Ξ «ΑΓΙΑ ΖΩΝΗ ΙΙ».

Με αυτό τον τρόπο ολοκληρώνεται και τυπικά η κοινή προσπάθεια των Υπουργείων «Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής», «Περιβάλλοντος και Ενέργειας» και «Υγείας», Περιφέρειας Αττικής, Υπηρεσιών των αρμόδιων Δήμων, στελεχών Λ.Σ – ΕΛ.ΑΚΤ., εταιρειών απορρύπανσης και ομάδων εθελοντών, για την πλήρη αποκατάσταση του θαλασσίου περιβάλλοντος και την ομαλή επαναφορά της κοινωνικής και οικονομικής ζωής των περιοχών που είχαν επηρεαστεί από τη θαλάσσια ρύπανση λόγω του ναυαγίου.

Τέλος, μετά από εντολή του Υπουργού Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής κ. Παναγιώτη Κουρουμπλή, ενόψει της έναρξης της θερινής περιόδου, μετέβη στην περιοχή του παραλιακού μετώπου, κλιμάκιο για τη διενέργεια επιτόπιας αυτοψίας, με επικεφαλής τον Υφυπουργό Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής κ. Νεκτάριο Σαντορινιό και αποτελούμενο από το Γενικό Γραμματέα κ. Διονύση Τεμπονέρα, τον Αρχηγό του Λιμενικού Σώματος – Ελληνικής Ακτοφυλακής Αντιναύαρχο Λ.Σ. Σταμάτιο Ράπτη, το Β’ Υπαρχηγό του Λιμενικού Σώματος – Ελληνικής Ακτοφυλακής Αντιναύαρχο Λ.Σ. Αθανάσιο Ντούνη, το Διευθυντή της Διεύθυνσης Προστασίας Θαλασσίου Περιβάλλοντος του Αρχηγείου Λ.Σ.-ΕΛ.ΑΚΤ. Πλοίαρχο Λ.Σ. Γεώργιο Μαραγκό και το Λιμενάρχη Σαρωνικού Αντιπλοίαρχο Λ.Σ. Σκιαδά Ευάγγελο.

 

Link to comment
Share on other sites

ΕΛΚΕΘΕ: «Καθαρές παραλίες, θάλασσα βυθός και βένθος στο Σαρωνικό»

Quote

 

Οι τελικές μετρήσεις που έκανε το ΕΛΚΕΘΕ στο Σαρωνικό Κόλπο, για να εκτιμήσει τα αποτελέσματα που είχε η επιχείρηση απορρύπανσης του Σαρωνικού Κόλπου, μετά το ναυάγιο του Αγία Ζώνη ΙΙ, παρουσιάστηκαν σήμερα σε συνέντευξη Τύπου στο Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής.

Ο κ. Κουρουμπλής δήλωσε : 

«Έπειτα από μια γιγαντιαία προσπάθεια που κάναμε, μετά το ναυάγιο, πέραν των μέτρων που ελήφθησαν για την πετρέλευση και την ηλικία των πλοίων, η αντιμετώπιση που έγινε από όλους, μας ο σωστός συντονισμός, είχε ως αποτέλεσμα μέσα σε περίπου τρεις μήνες, επί της ουσίας, να προλάβουμε καταστάσεις που αν δεν προλαβαίναμε, θα ήθελαν πολύ περισσότερο χρόνο για να ιαθούν. Σχετικές ανακοινώσεις έχουν κάνει διεθνείς οργανισμοί που ασχολούνται με τις θαλάσσιες ρυπάνσεις, αλλά κυρίως το επιβεβαιώνει το IOPC Funds, το Διεθνές Ταμείο Αποζημιώσεων για Ρύπανση από Πετρέλαιο, ο φορέας που στο καταστατικό του ορίζει ρητά ότι ναι μεν αποζημιώνει σε περιπτώσεις ρυπάνσεων, αλλά για να προβεί σε αποζημιώσεις, θα πρέπει οι χώρες που είναι μέλη του να έχουν καταβάλλει την καλύτερη δυνατή προσπάθεια που μπορούσαν να καταβάλλουν για τον καθαρισμό της θάλασσας και των ακτών. Το Διεθνές αυτό Ταμείο, το καλέσαμε αμέσως. Αυτό ανταποκρίθηκε και επόπτευσε την επιχείρηση απορρύπανσης. Κατόπιν αυτού αποφάσισε και προενέκρινε 51 εκατομμύρια ευρώ προκειμένου να πληρωθούν ζημίες που έχουν υποστεί όλοι φορείς, είτε ιδιωτικοί, όπως οι επιχειρήσεις, που επλήγησαν, είτε δημόσιοι, όπως οι φορείς που συμμετείχαν στην επιχείρηση καθαρισμού, οι Δήμοι που επλήγησαν και κάθε φορέας γενικώς που ενεπλάκη ή υπέστη ζημιά, στην λεγόμενη ακτογραμμή της Αθηναϊκής Ριβιέρας όπως συνηθίζεται να λέγεται. 

Σήμερα είναι καλύτερα να μιλήσουν οι εκπρόσωποι του ΕΛΚΕΘΕ, οι επιστήμονες του οποίου, από την πρώτη στιγμή είχαν επιληφθεί του ζητήματος, μαζί με τα δύο Πολυτεχνεία, Αθηνών και Κρήτης, καθώς και τα δύο Ινστιτούτα του Πανεπιστημίου Αθηνών, που ασχολούνται με τα περιβαλλοντικά θέματα».

Ο κ. Σαντορινιός δήλωσε:

«Ήταν εκπεφρασμένη η δέσμευση της Κυβέρνησης ότι θα ενημερώσουμε τους Έλληνες Πολίτες για το τελικό πόρισμα των μελετών του ΕΛΚΕΘΕ σχετικά με τα επίπεδα ρύπανσης στις πληγείσες από το Ναυάγιο του Αγία Ζώνη περιοχές και αυτό κάνουμε πράξη σήμερα. Τα συμπεράσματα που προκύπτουν αποδεικνύουν ότι οι παραλίες, η θάλασσα, ο βυθός αλλά και το βένθος είναι καθαρά από τα κατάλοιπα που άφησε πίσω του το Αγία Ζώνη ΙΙ. 

Το ΕΛΚΕΘΕ, από την πρώτη σχεδόν στιγμή του περιστατικού, παρακολούθησε, με  συνεχείς μετρήσεις, την πορεία του φαινομένου της θαλάσσιας ρύπανσης από το Ναυάγιο. Αυτό σημαίνει ότι, για πρώτη φορά σε παρόμοιο περιστατικό, μπορούμε να έχουμε μια διαχρονική εικόνα του αποτυπώματος της μόλυνσης στη θαλάσσια περιοχή. Ποτέ ξανά, όσα ναυάγια κι αν φέρει κανείς στη μνήμη του, δεν έχει γίνει μια τέτοια ολοκληρωμένη και επιστημονική παρακολούθηση των επιπτώσεων της διαρροής πετρελαιοειδών στο θαλάσσιο οικοσύστημα.

Τέλος, επειδή η όλη προσπάθεια αντιμετώπισης του ατυχήματος, ο τρόπος αντιρρύπανσης -όπου δεν χρησιμοποιήθηκαν χημικά- και η συμβολή του ΕΛΚΕΘΕ, ο τρόπος έρευνας και μελέτης των επιπτώσεων από τους επιστήμονες, έλαβαν χώρα, για πρώτη φορά, με τρόπο συντονισμένο, θεωρούμε ότι θα πρέπει να γίνουν αντικείμενο περαιτέρω συζήτησης σε μια επιστημονική ημερίδα. Πρότασή μας, που την έχουμε συζητήσει με το ΕΛΚΕΘΕ και τους βρίσκει σύμφωνους είναι η διοργάνωση ημερίδας, σε σύντομο χρονικό διάστημα, για την ανάλυση των επιστημονικών στοιχείων που έχει συλλέξει. Πιστεύω πραγματικά ότι η περίπτωση αντιμετώπισης του Αγία Ζώνη ΙΙ, μπορεί να αποτελέσει παράδειγμα για μελλοντικά περιστατικά.

Ο κ. Μαυράκος χαρακτήρισε τη βύθιση και τη ρύπανση που ακολούθησε «συμβάν», και ανέλυσε τις συστηματικές μετρήσεις που έγιναν. Όπως είπε «το γενικό συμπέρασμα από την επιστημονική μελέτη του ΕΛΚΕΘΕ είναι ότι οι κύριες επιπτώσεις του ατυχήματος περιορίστηκαν στην παράκτια ζώνη, ιδιαίτερα στις περιοχές Σαλαμίνας, Γλυφάδας και Ελληνικού, και μόνο για την περίοδο των τριών πρώτων μηνών μετά τη διαρροή του πετρελαίου. Μετά το Δεκέμβριο του 2017 φαίνεται ότι σε όλη την ακτογραμμή, δεν υπήρχαν σημαντικά ευρήματα σε ότι αφορά την παρουσία πετρελαϊκών υδρογονανθράκων. Οι θαλάσσιοι οργανισμοί φαίνεται ότι δεν έχουν επηρεαστεί ενώ δεν βρέθηκαν ενδείξεις βιο-συσσώρεσης ρυπογόνων ουσιών που προέρχονται από το ναυάγιο. Σε ότι αφορά το θαλάσσιο πυθμένα τόσο από τις υποβρύχιες βιντεοσκοπήσεις σε βάθη από τρία έως 20 μέτρα όσο και από τα δείγματα ιζημάτων που συλλέχθηκαν σε επιλεγμένα σημεία, σε μεγαλύτερα βάθη, (έως 92 μέτρα) δεν διαπιστώθηκε η ύπαρξη καταλοίπων πετρελαιοειδών». 

Στις ερωτήσεις που ακολούθησαν ο κ. Κουρουμπλής δήλωσε ότι έχει επιβληθεί στην εταιρία του Αγία Ζώνη ΙΙ το ανώτατο προβλεπόμενο πρόστιμο για ρύπανση, που είναι 1,2 εκατομμύριο ευρώ. Σημείωσε ότι σε άλλα ναυάγια, αντίστοιχα του Αγία Ζώνη ΙΙ, όπως η περίπτωση του Α1, το πρόστιμο ήταν μόλις 150.000 ευρώ. Επίσης διερωτήθη γιατί σε προηγούμενα ναυάγια, με την ίδια ρύπανση, δεν εκλήθη το IOPC Funds να πληρώσει αποζημιώσεις, παρά το ότι η Ελλάδα είναι πολλά χρόνια τώρα μέλος του. Τέλος οι εκπρόσωποι του ΕΛΚΕΘΕ δήλωσαν ότι το κόστος της εργασίας τους καλύφθηκε από το IOPC Funds.  

Σε επισύναψη αποστέλλονται η παρουσίαση που έκαναν τα στελέχη του ΕΛΚΕΘΕ, και περίληψη της τελικής έκθεσης που υπεβλήθη στο ΥΝΑΝΠ

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Ανοικτή επιστημονική συνεδρία σχετικά με τη μελέτη του ΕΛ.ΚΕ.Θ.Ε. για την κατάσταση στο Σαρωνικό μετά τη ρύπανση από το ναυάγιο του Δ/Ξ “ΑΓΙΑ ΖΩΝΗ ΙΙ”

Quote

Το Ινστιτούτο Ωκεανογραφίας του ΕΛ.ΚΕ.Θ.Ε. διοργανώνει στα πλαίσια του 12ου Πανελλήνιου Συμποσίου Ωκεανογραφίας και Αλιείας που θα λάβει χώρα από τις 30/05/2018 έως και τις 03/06/2018 στην Κέρκυρα

ειδική ανοικτή επιστημονική συνεδρία όπου θα παρουσιαστούν τα αναλυτικά αποτελέσματατης μελέτης του ΕΛ.ΚΕ.Θ.Ε. για την κατάσταση στο Σαρωνικό Κόλπο, μετά το ναυάγιο του Δ/Ξ “ΑΓΙΑ ΖΩΝΗ ΙΙ”.

Η συνεδρία θα πραγματοποιηθεί στις εγκαταστάσεις του Ιονίου Πανεπιστημίου το Σάββατο02/06 και ώρα 10.45 π.μ – 2 μ.μ.

Το αναλυτικό πρόγραμμα της συνεδρίας παρατίθεται στην ιστοσελίδα του 12ου ΠανελλήνιουΣυμποσίου Ωκεανογραφίας και Αλιείας https://www.symposia.gr/home/program/

 

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Το Αγία Ζώνη ΙΙ βρίσκεται πλέον στη δεξαμενή του ναυπηγείου του Σπανοπούλου. Στη δεξιά πλευρά φαίνεται ένα ρήγμα μήκους 1,5 μ. με πέντε επιμέρους περιφερειακά ρήγματα στο δεξιό κάτω μέρος του Αγία Ζώνη II, που εντοπίστηκε από τον πραγματογνώμονα και τον εισαγγελέα, κατά την εξέταση του πλοίου στα Αμπελάκια της Σαλαμίνας.

Link to comment
Share on other sites

Το δημοσίευμα λέει ότι " Από την μια πλευρά η φορά της λαμαρίνας στο ρήγμα είναι προς τα έξω, ενώ από την άλλη πλευρά, που υπάρχει επίσης ρήγμα, η φορά είναι προς τα μέσα."

Αρα,κάτι-ή κάποιος-τρύπησε την λαμαρίνα από την μία πλευρά και το τρύπημα "βγήκε" από την άλλη;

Υπάρχει πιθανότητα να έγινε κάποια έκρηξη,όπως "υποδεικνύουν" τα λεγόμενα τού μηχανικού,ο οποίος λέει ότι άκουσε "έναν δυνατό κρότο" λίγο πρίν πάρη κλίση το πλοίο;

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Συμφωνα με "τα νεα" εξεταζεται το ενδεχομενο να εγινε εκρηξη βομβας στο πλοιο αν και δεν εχουν βρεθει ιχνη απο κατι τετοιο

Quote

 

Το σοβαρό ενδεχόμενο η βύθιση του δεξαμενόπλοιου «Αγία Ζώνη ΙΙ» που προκάλεσε πριν από έναν χρόνο τεράστια ρύπανση στον Σαρωνικό να οφείλεται σε έκρηξη βόμβας ή άλλου μηχανισμού φέρεται ότι εξετάζεται διεξοδικά – σύμφωνα με πληροφορίες των «ΝΕΩΝ» – σε πόρισμα 300 σελίδων του Εργαστηρίου Ναυπηγικής και Τεχνολογίας του Εθνικού Μετσοβίου Πολυτεχνείου.

Στο πόρισμα που συντάχθηκε – ύστερα από εισαγγελική παραγγελία – ύστερα από εννιά επιθεωρήσεις του «Αγία Ζώνη ΙΙ» ερευνάται αναλυτικά αν το ρήγμα μήκους περίπου 2-3 μέτρων στα ύφαλα του πλοίου σχετίζεται με πιθανή έκρηξη, αγνώστου μηχανισμού. Τα στοιχεία αυτά φέρεται ότι ανακύπτουν από την ανάλυση της στρέβλωσης και της παραμόρφωσης των μεταλλικών ελασμάτων στον χώρο του ρήγματος και από άλλα ευρήματα.

Ομως, από την άλλη πλευρά, δεν φαίνεται να έχουν εντοπισθεί ίχνη εκρηκτικού μηχανισμού, πυρίτιδας κ.λπ. Κάτι που ίσως αποδίδεται στην πολύμηνη βύθιση του πλοίου

 

.

Link to comment
Share on other sites

Ναυάγιο Αγία Ζώνη ΙΙ: Πόσα έχουν δοθεί σε αποζημιώσεις ένα χρόνο μετά

Quote

Αποζημιώσεις άνω των 10 εκατ. ευρώ κατέβαλε μέχρι και τα τέλη Αυγούστου το Ταμείο IOPC Funds σε πληγέντες από την ρύπανση που προκάλεσε το ναυάγιο του Αγία Ζώνη ΙΙ. Ένα χρόνο μετά τη βύθιση του δεξαμενόπλοιου στον Σαρωνικό που συγκλόνισε το Πανελλήνιο, το Διεθνές Κεφάλαιο Αποζημίωσης Ζημιών Ρύπανσης έχει λάβει συνολικά 232 αιτήματα αποζημιώσεων, οι οποίες ανέρχονται σε 80,65 εκατ. ευρώ και 175 χιλ. δολάρια. Έχει εγκρίνει τα 20 από αυτά ενώ μέχρι στιγμής έχει εξοφλήσει τα 12, τα οποία ανέρχονται σε 10,03 εκατ. Ευρώ.

Σύμφωνα με την ενημέρωση από το Ταμείο, οι πρώτες πληρωμές έχουν γίνει σε εταιρείες που ανέλαβαν τον καθαρισμό των ακτών του Πειραιά και των Νοτίων Προαστίων της πρωτεύουσας καθώς και σε αλιείς και σε επαγγελματίες του τουρισμού.

Στην περίπτωση των αλιέων, η αξιολόγηση των αιτημάτων ήταν αρκετά πολύπλοκη τόσο λόγω διάφορων θεμάτων που σχετίζονταν με τον ΦΠΑ και τις φορολογικές δηλώσεις, οι οποίες αναμένεται να κατατεθούν το επόμενο διάστημα.

Οι εμπειρογνώμονες του Ταμείου συνεχίζουν να κάνουν επιτόπιες έρευνες στους αιτούντες αποζημίωση, να αξιολογούν τα αιτήματα και να συλλέγουν πληροφορίες από διάφορες πηγές. Εκτιμάται πως πολύ σύντομα θα υπάρξουν και άλλα αιτήματα κατά κύριο λόγο από επιχειρήσεις που σχετίζονται με τον τουρισμό αλλά και από επαγγελματίες αλιείς. Το Ταμείο μάλιστα δηλώνει πως θα προχωρήσει πολύ σύντομα στην καταβολή και άλλων αποζημιώσεων.

Υπενθυμίζεται ότι το δεξαμενόπλοιο Αγία Ζώνη ΙΙ βυθίστηκε υπό καλές καιρικές συνθήκες για άγνωστους μέχρι στιγμής λόγους στις 2 ώρα το πρωί στις 10 Σεπτεμβρίου 2017 κοντά στη Σαλαμίνα.

Τη στιγμή του συμβάντος, στο πλοίο επέβαιναν δυο μέλη του πληρώματος, τα οποία διασώθηκαν από ρυμουλκά. Ήταν φορτωμένο με 2.914 τόνους μαζούτ και 370 τόνους πετρελαίου εσωτερικής καύσης (MGO). Μετέφερε επίσης 15 τόνους bunkers MGO, 300 λίτρα λιπαντικών και 200-300 λίτρα χημικών ουσιών.

Υπολογίζεται ότι περίπου 700 κυβικά πετρελαίου διέρρευσαν στη θάλασσα κατά τη βύθιση ή λίγο αργότερα, δημιουργώντας μεγάλες κηλίδες πετρελαίου που μόλυναν τις ακτές της Αττικής.

Αμέσως μετά το περιστατικό, ξεκίνησαν εργασίες καθαρισμού στις οποίες συμμετείχαν πάνω από 400 άτομα.

Οι εργασίες καθαρισμού συνεχίστηκαν καθ’ όλη τη διάρκεια του φθινοπώρου του 2017, και ολοκληρώθηκαν στα τέλη του ίδιου έτους. Τον Νοέμβριο του 2017, το Αγία Ζώνη ΙΙ ανασύρθηκε και οδηγήθηκε για επιθεώρηση στο ναυπηγείο Σαλαμίνας, όπου και παραμένει μέχρι και σήμερα.

Το γραφείο του IOPC στην Ελλάδα ξεκίνησε να λειτουργεί την Πέμπτη 2 Νοεμβρίου στην οδό Σκουζέ 26, στον 4ο όροφο στον Πειραιά και έχει δεσμεύσει κεφάλαια περίπου 280 εκατ. ευρώ για όσους επλήγησαν από την ρύπανση που προκάλεσε η βύθιση του Αγία Ζώνη ΙΙ.

Who is Who

Το Διεθνές Κεφάλαιο Αποζημίωσης Ζημιών Ρύπανσης από πετρέλαιο (IOPC Funds) ιδρύθηκε για πρώτη φορά το 1971, μετά τη διαρροή πετρελαίου από το Torrey Canyon το 1967 κοντά στις ακτές του Ηνωμένου Βασιλείου και χρηματοδοτείται από τα 115 κράτη-μέλη, τους παραλήπτες/αποδέκτες της μεταφοράς πετρελαίου και τους πλοιοκτήτες.

Ο ρόλος του έγκειται στο να αποδίδει αποζημίωση για ζημίες που οφείλονται σε πετρελαιοκηλίδες που προέρχονται από διαρροές πετρελαίου σε ένα Κράτος μέλος, στους διεκδικητές που δεν δύναται να αποζημιωθούν πλήρως από τη ζημία λόγω ρύπανσης από τον εφοπλιστή βάσει της σύμβασης του 1992 για την Αστική Ευθύνη.

Ουσιαστικά παρέχει ένα πρόσθετο επίπεδο αποζημίωσης επιπλέον αυτού που καταβάλλεται από τον πλοιοκτήτη του πλοίου που έχει προκαλέσει τη ρύπανση.

Από το 1978 έχει καταβάλει σε αποζημιώσεις 580 εκατ. λίρες Αγγλίας και έχει διαχειριστεί 149 περιπτώσεις πετρελαϊκών ατυχημάτων.

 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Δηλαδή δεν ήταν «Ατύχημα», όπως αυτό ορίζεται στον ν.4033/2011 και στην Οδηγία 2009/18/ΕΚ, βάσει των οποίων διεξάγονται οι διερευνήσεις της ΕΛΥΔΝΑ. Πιο συγκεκριμένα, ν.4033/2011 / Παράρτημα ΙΙ / Α / 1.α.ηη:

«Ο όρος «Ναυτικό Ατύχημα» δεν περιλαμβάνει σκόπιμη ενέργεια ή παράλειψη, με την πρόθεση να προκληθεί βλάβη στην ασφάλεια πλοίου, ατόμου ή του περιβάλλοντος»

Μήπως είναι καιρός να μάθουμε τι λέει το πόρισμα των εμπειρογνομώνων του ΕΜΠ, που ολοκληρώθηκε πριν από 3 μήνες περίπου;

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 2 months later...
  • 3 weeks later...

Ενώ φαίνεται ότι έχουν ολοκληρωθεί οι έρευνες για τα ακριβή αίτια και η δημοσίευση του τελικού πορίσματος, το Αγία Ζώνη ΙΙ έχει συμπληρώσει σχεδόν 1,5 χρόνο δεμένο στο ναυπηγείο του Σπανοπουλου στη Σαλαμίνα.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Το πόρισμα που δείχνει το μεγαλείο της κατάστασης δημοσιεύει το zougla.

Quote

Πλοιοκτήτης δίνει την εντολή στα δύο «προσεκτικά επιλεγμένα» μέλη του πληρώματος του δεξαμενόπλοιού του να το βυθίσουν. Αφού πρώτα ανοίξουν τα στόμια των δεξαμενών του πετρελαίου που μεταφέρει, ώστε όλη αυτή η ποσότητα να μην "σφραγιστεί" στο ναυάγιο, αλλά να διαχυθεί σκόπιμα στη θάλασσα. Τους απαγορεύει να ειδοποιήσουν το Λιμενικό, όπως δεν πράττει ούτε αυτός, προκειμένου να μη «χαλάσει η δουλειά» και προλάβουν οι αρχές να αποτρέψουν την περιβαλλοντική καταστροφή. 

Στη συνέχεια, αναθέτει τη δουλειά της αντιρρύπανσης και της ανέλκυσης του ναυαγίου σε δικούς του, ώστε να επωφεληθεί οικονομικά από όλη τη διαδικασία. «Χαλαρά με τις εργασίες», είναι η εντολή που τους δίνει, προκειμένου τα πετρελαιοειδή να προλάβουν να ρυπάνουν ολόκληρο τον Σαρωνικό. 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...
  • 1 month later...

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...