Jump to content
Shipfriends

Κάρυστος (IMO 6819611)


Recommended Posts

Δυστυχώς άλλο ένα όμορφο βαποράκι πέρασε πλέον στην ιστορία.Θα ζει στις αναμνήσεις μας.

Πάντως η βύθισή του δεν νομίζω να έχει σχέση με την χτεσινή κακοκαίρια.Απλά τα ύφαλα ενός παροπλισμένου για πολλά χρόνια , 50χρονου πλοίου, δεν άντεξαν άλλο.

Όσο για την πρόληψη , να λέμε πάλι καλά που θα το πήρε χαμπάρι κανένας εργαζόμενος σε παρακείμενο καρνάγιο και θα ειδοποίησε τους αρμ΄'οδιους αλλιώς σιγά μην το έπερνε κανείς από αυτούς χαμπάρι

Link to comment
Share on other sites

Κατά τα άλλα επιβεβαιώνεται φυσικά η κλίση προς τα δεξιά που έχει πάρει το πλοίο, που σήμερα το είδα στην χειρότερη κατάσταση από όλα τα χρόνια που βρίσκεται παρατημένο στο Πέραμα. :( Πατήσαμε και στο 2010, και ακόμα εδώ. Ως πότε άραγε ??? :(

Ήταν η προτελευταία φορά που το είδα (2/Ιαν.). Και ήταν πράγματι σε πολύ άσχημη κατάσταση. Ίσως αυτή να ήταν και η τελευταιά του φωτογραφία με αυτά τα απαίσια χρώματα. Φυσικά δεν μπορούσα να φανταστώ ότι το τέλος θα ερχόταν τόσο σύντομα. Για τελευταία φορά το είδα στις 13/Ιαν. Την προηγούμενη ημέρα είχα δει στο AIS μία ρυμούλκηση προς το Aliaga που είχε ξεκινήσει από το σημείο περίπου που ήταν δεμένο το Κάρυστος. Και το επόμενο απόγευμα πήγα μια βόλτα μέχρι το Πέραμα, τάχαμου για "ένα τσιγάρο", για να βεβαιωθώ ότι ήταν ακόμα εκεί.

Χτες το βραδυ για καμια ωρα ειχε ενα απιστευτο καιρο στον Πειραια και στο μεγαλυτερο μερος της Αττικης με τρομερο αερα,χαλαζι και βροχη.Το πιο πιθανο ειναι να κοπαναγε πανω στο Trabunker και να βουλιαξε.
Πάντως η βύθισή του δεν νομίζω να έχει σχέση με την χτεσινή κακοκαίρια.Απλά τα ύφαλα ενός παροπλισμένου για πολλά χρόνια , 50χρονου πλοίου, δεν άντεξαν άλλο.

Χωρίς να γνωρίζω την αιτία της βύθισης, την οποία και δεν νομίζω να την μάθουμε ποτέ, τείνω να συμφωνήσω περισσότερο με την εκδοχή του polmyt, χωρίς να παραβλέπω βέβαια και την άποψη του Earl για τα ύφαλα του πλοίου, άποψη στην οποία συνηγορεί και η κλίση που είχε το πλοίο τους δύο τελευταίους μήνες. Κατά την ταπεινή μου γνώμη δεν μπορεί να ήταν τυχαίο ή σύμπτωση το ότι το πλοίο βυθίστηκε μία νύχτα με ακραία καιρικά φαινόμενα. Η κακή του κατάσταση ήταν η αιτία, και οι καιρικές συνθήκες η αφορμή που το καραβάκι κατέληξε στον βυθό του Περάματος. Ας μην ξεχνάμε εξάλλου ότι με την δεξιά κλίση που είχε πάρει, τα ταλαιπωρημένα του ύφαλα θα ακούμπαγαν από αριστερά στο διπλανό πλοίο, με ότι αυτό μπορεί να σημαίνει με έναν πολύ δυνατό αέρα.

Ένα ερώτημα που υπάρχει ακόμα, είναι το αν το πλοίο βυθίστηκε στην θέση που ήταν αγκυροβολημμένο τα πέντε τουλάχιστον τελευταία χρόνια, ή αν είχε ξεσύρει λίγο έως πολύ από εκεί λόγω του άσχημου καιρού. Αυτό πιστεύω θα δώσει σαφή απάντηση -πέρα από τις όποιες εικασίες- για το βάθος στο οποίο βρίσκεται και κατά συνέπεια στο αν αποτελεί εμπόδιο στην ασφαλή διέλευση άλλων πλοίων ώστε να χρήζει άμεσης ανέλκυσης. Αν κατάλαβα καλά, λέγοντας ο φίλος chiotis για βάθος 20-25 μέτρων εννοεί το σημείο όπου ήταν δεμένο. Αν πάντως βρίσκεται σε εκείνο το ίδιο σημείο και δεν παρασύρθηκε πριν βυθιστεί -όπως την προηγούμενη φορά που είχε φτάσει στην Κυνόσουρα-, προβλέπω ότι πολύ δύσκολα θα μπουν στον κόπο να το ανεβάσουν, μιας και δεν βλέπω τον λόγο να εμποδίζει βυθισμένο ενώ δεν "εμπόδιζε" όντας στην επιφάνεια επί τόσα χρόνια.

ΥΓ. Δυστυχώς ή ευτυχώς επαληθεύθηκα...

...Αγάντα Καρυστάκι !!! "Δεν θα πεθάνουμε ποτέ κ......ς διαλυτές !!!"

Ας δούμε άλλη μία φορά το εξαιρετικό βίντεο με την καθέλκυση του που μας παρέθεσε ο καλός φίλος sasha, για να συνειδητοποιήσουμε την ειρωνεία που εμπεριέχει το μέρος που βυθίστηκε το πλοίο 42 χρόνια μετά.

Και ας το θυμόμαστε

να φτάνει στην Κάρυστο ένα καλοκαιρινό απόγευμα, μια δεκαπενταετία περίπου πριν. Edited by ΣΕΙΡΙΟΣ
Link to comment
Share on other sites

Μερικες φορες η κουφαλα η τυχη παιζει περιεργα παιχνιδια.

Το Καρυστος εσβησε την ημερα που εφερνα την κορη μου απο το μαιευτηριο. Πανω στην χαρα της στιγμης ανοιγω τον υπολογιστη και μαθαινω τα μαντατα.

Δεν μπορω να σας πως ενοιωσα.

Αμεσως μου ηρθαν μνημες απο τα παιδικα μου ταξιδια, μνημες και καλες και κακες.

Θυμαμαι την αγωνια της μανας μου για να προλαβουμε να φτασουμε νωρις στην Ραφηνα για να βρουμε εισητηριο!!

Θυμαμαι και τον πικρο καφε που ηπια στο πρωινμο δρομολογιο προς Ραφηνα για να κηδεψω την μακαριτισσα την μανα μου!!!!!

Και ξερετε τη με στεναχωρει πιο πολυ. Οτι πια δεν υπαρχει κατι τοσο ανθρωπινο και προσιτο που θα δημιουργησει τις ιδιες αναμνησεις και στο παιδι μου. Ολα πια ειναι μεγαλα και αχαρα..

Τελος εποχης οχι μονο για ενα πλοιο, αλλα για μια ολοκληρη σειρα αναμνησεων.

Link to comment
Share on other sites

Έλεεεος. Σταμάτα τα μακάβρια πια. Να χαρείς την κορούλα σου. Και υπάρχει η Πηνελοπίτσα και το SUPERFERRY II να χαρεί η κορούλα σου. Εμένα να δεις πόσο μου λείπει. Αλλά τι να κάνουμε. Προσαρμοζόμαστε. Κάποτε όλα πεθαίνουν . Όπως ο έρωτας της Μενεγάκη όταν γνώρισε τον ξενοδόχο.

Link to comment
Share on other sites

Συμμερίζομαι τη συμπάθεια και τη λατρεία για το οποιοδήποτε πλοίο αλλά μη φτάνουμε και σε υπερβολή...εχασε η Βενετιά βελώνι...Εδώ χάνουμε άλλα και άλλα. Χώρια που πλέον έμεινε για πάντα εδω.

Edited by Superfast VI
Link to comment
Share on other sites

...Τελος εποχης οχι μονο για ενα πλοιο, αλλα για μια ολοκληρη σειρα αναμνησεων.

Προσωπικά φίλε μου anasv σε ευχαριστώ για το πολύ ανθρώπινο μήνυμα σου. Μας κάνει να ξανα-θυμόμαστε πως είμαστε καραβολάτρες και πως τα πλοία δεν είναι απλά λαμαρίνες και μετοχές. Ή τουλάχιστον δεν είναι μόνο τέτοια. Ειδικά μάλιστα τα πλοία που μαζί τους μεγαλώσαμε, που ζήσαμε μαζί τους ιστορίες, εμπειρίες και που μας πρωτοταξίδεψαν.

Μία παρατήρηση επίτρεψε μου μόνο. Δεν υπάρχει ποτέ "τέλος εποχής" για τις αναμνήσεις μας. Nα είσαι πάντα καλά. :)

Στα του πλοίου τώρα. Τελικά από ότι δείχνουν τα πράγματα, βυθίστηκε στην θέση που ήταν δεμένο επί τόσα χρόνια χωρίς να μετακινηθεί από την κακοκαιρία. Και αυτό πιστεύω αποδεικνύεται από την πιό κάτω σημερινή φωτογραφία από το Πέραμα. Το πλωτό φράγμα που έχει τοποθετηθεί για την αποφυγή πιθανής ρύπανσης είναι τριγύρω από το Trabunker, πράγμα που θεωρώ πως επιβεβαιώνει ότι το ΚΑΡΥΣΤΟΣ βρίσκεται βυθισμένο σε εκείνο το σημείο. Στην ίδια φωτογραφία βλέπουμε και τους κάβους στα πλαινά του πλοίου με τους οποίους ήταν δεμένο το ΚΑΡΥΣΤΑΚΙ.

Και μία απορία παρακαλώ για όποιον πιθανόν γνωρίζει. Το ΝΑΥΤΙΛΟΣ, το ναυπηγείο όπου χτίστηκε το ΚΑΡΥΣΤΟΣ, γνωρίζουμε μήπως στην θέση ποιανού σημερινού ναυπηγείου αντιστοιχεί ???

ΥΓ. Όταν πέθανε πριν κάμποσα χρόνια η υπεραγαπημένη μου γιαγιάκα, δεν παρηγορήθηκα καθόλου μαθαίνοντας ότι τις ίδιες περίπου ημέρες είχε αποδημήσει εις Κύριον και η υπέροχη - νέα - κουκλάρα Νταιάνα Σπένσερ (μήπως θα έπρεπε ???). Αυτή η παρατήρηση φυσικά, τηρουμένων των αναλογιών μεταξύ αψύχων και εμψύχων. Το ότι "όλα κάποτε πεθαίνουν" το βρίσκω -προσωπικά πάντα- σαν μία πολύ κακόγουστη "παρηγοριά".

post-929-128326988852_thumb.jpg

Edited by ΣΕΙΡΙΟΣ
Link to comment
Share on other sites

Αυτό είναι μικρούλι. Έτσι να το πιάσει ο γερανός το σήκωσε. Το στεγνώνει, του βουλώνουν την τρύπα και ξαναεπιπλέει. Μόνο το σαλόνι θα πρέπει να αλλάξει και να πάρουν επίπεδη τηλεόραση γιατί είχε από τις παλιές τις καθοδικές.

Ξέχασες το EUROPEAN GATEWAY που ταξιδεύει; Ξέχασες το ΑΝΝΑ ΜΑΡΙΑ μετέπειτα ΜΕΓΑΛΟΧΑΡΗ;

Link to comment
Share on other sites

Ενταξει καμια σχεση το ενα με τα αλλα και δεν ειναι ολα το ιδιο

Εκει που ειναι δεν ενοχλει κανεναν και δυσκολα θα μπει στον κοπο καποιος να το ανελκυσει,δεν υπαρχει και λογος αλλωστε.

Φιλε Γιαννη καταλαβαινω την αγαπη σου για το πλοιο αλλα δεν γινοινται ετσι ευκολα αυτα τα πραγματα

Ισως και καλυτερα παντως που εγινε ετσι?Δεν θα το κοψουν ποτε και θα μεινει λιγα μετρα μακρια απο το μερος που καθελκυστηκε.

Link to comment
Share on other sites

Ως εισαγωγή :

Ο φίλος μας Γιάννης, είναι ο άνθρωπος που δημιούργησε - άνοιξε στο φόρουμ το παρόν θέμα για το ΠΟΡΤΟ ΛΑΦΙΑ - ΚΑΡΥΣΤΟΣ. Δεν θα αναφερθώ στην βαθιά αγάπη που είχε για το πλοίο, μεγαλώνοντας στην κυριολεξία μαζί του από μικρό παιδάκι. Όποιος το επιθυμεί μπορεί να ανατρέξει στις προηγούμενες σελίδες του θέματος και να διαβάσει τα τόσα πολλά που έχουν γραφτεί για το πλοίο τόσο από τον ίδιο όσο και από άλλους φίλους. Τόσα πολλά και με τόσες πολλές εκφράσεις αγάπης, ώστε κάποια στιγμή και κάποια ...επιφανή :D μέλη του φόρουμ να εκφράσουν την απορία και θαυμασμό τους για αυτό το ...φαινόμενο. Έτσι λοιπόν κατανοώ απόλυτα την αγωνία του για τυχόν ανέλκυση του πλοίου, αν και σαφώς δεν συμμερίζομαι την άποψη του για το τυχόν ...μέλλον του.

Φίλε μου Γιάννη, το ΠΟΡΤΟ ΛΑΦΙΑ μας αποχαιρέτησε οριστικά. Υπάρχουν απειροελάχιστες πιθανότητες να το ξαναδούμε να επιπλέει, και καμμία, μα απολύτως καμμία, να επαναδραστηριοποιηθεί. Αν παρ' όλα αυτά ανελκυσθεί κάποτε, αυτό θα γίνει είτε για να πάει κατευθείαν σε κάποιο διαλυτήριο, είτε θα ανελκυσθεί σε κομμάτια. Είσαι σίγουρος ότι θα ήθελες να το δεις σε μία τέτοια κατάσταση ??? Δεν είναι καλύτερα προκείμενου να ανελκυσθεί σε κακή κατάσταση για να διαλυθεί, να μείνει για πάντα εκεί και να ξέρουμε ότι υπάρχει, έστω και βυθισμένο κάπου στο Πέραμα ???

Δεν είναι καλύτερα να το θυμόμαστε ως το ΠΟΡΤΟ ΛΑΦΙΑ που φτάνει στην Ραφήνα,

post-929-128326989158_thumb.jpg

ή έστω και ως TRACARRIER στην τελευταία του φωτογραφία στο Πέραμα, έστω και με τα σημάδια του χρόνου εμφανή επάνω του ???

post-929-128326989195_thumb.jpg

Σημ. Η πρώτη φωτογραφία ανήκει στον καλό φίλο Αντώνη Λαζαρή, και έχει υποστεί από εμένα επεξεργασία στο PHOTOSHOP.

H δεύτερη έχει τραβηχτεί από εμένα στο Πέραμα, στις 2 Ιανουαρίου 2010.

Edited by ΣΕΙΡΙΟΣ
Link to comment
Share on other sites

Είναι αναμφισβήτητα πάρα πολλά και πολύ ενδιαφέροντα ;) όσα μπορεί να μάθει κανείς παρατηρώντας τα φιλμς - βίντεο από την συλλογή του Εθνικού οπτικοακουστικού αρχείου.

Προσωπικά εξεπλάγην όταν βλέποντας για πολλοστή φορά το βίντεο από την καθέλκυση του ΠΟΡΤΟ ΛΑΦΙΑ , ανακάλυψα κάτι το εξαιρετικά ενδιαφέρον (και δεν εννοώ βέβαια το πόσο πολύ κοντά είναι το σημείο καθέλκυσης με αυτό της βύθισης του πλοίου, αυτό θα το δούμε καλύτερα σε επόμενο ποστ ;)).

Μπορείτε να βρείτε σε τι αναφέρομαι ???

Link to comment
Share on other sites

Τι θα μπορούσε να εντυπωσιάσει τον φίλο Σείριο;

1. Οι 2 τσιμινιέρες

2. Το άνοιγμα στο γκαραζ στην αριστερή πλευρά

ή 3. Ο πλωριός καταπέλτης είναι τόσο καλά βαμμένος που φαίνεται σαν να μην υπάρχει;

Link to comment
Share on other sites

Καλέ μου φίλε chiotis αντιπαρέρχομαι άνευ σχολίου τις πρώτες δύο αιτίες πιθανού "εντυπωσιασμού" μου που ανέφερες (το εκλαμβάνω ως αστείο :D) και προχωράω στην τρίτη στην οποία και έπεσες μέσα, μόνο κατά το ήμισυ όμως.

Και λέω μόνο κάτα το ήμισυ, διότι πράγματι με την πλώρη του πλοίου εξεπλάγην, όχι όμως γιατί "Ο πλωριός καταπέλτης είναι τόσο καλά βαμμένος που φαίνεται σαν να μην υπάρχει" αλλά γιατί ΔΕΝ υπάρχει, σύμφωνα πάντα με το ότι βλέπω στο βίντεο.

Ακολουθούν παρακάτω τρία screenshots από το βίντεο του ΕΟΑ. Αν κάποιος βρεί έστω και μία απειροελάχιστη ένδειξη ότι η πλώρη αυτή είναι ανοιγόμενη (υπάρχουν πολλές φώτο του πλοίου στο παρόν θέμα για να κάνει σύγκριση) ας την υποδείξει και σε εμένα τον ...πτωχό τω πνεύματι. Προσέξτε δε ακόμα περισσότερο την τρίτη φωτό και έχοντας υπ' όψιν σας ότι το άνοιγμα της πλώρης ξεκίναγε από το ύψος της κόκκινης ισάλου γραμμής.

Για καλό βάψιμο (ως αιτία) δεν το συζητάω καν, αλλά ακόμα και ...στοκαρισμένο να ήταν, όλο και κάτι θα φαινότανε.....;)

post-929-128326989289_thumb.jpg

post-929-128326989264_thumb.jpg

post-929-128326989293_thumb.jpg

Edited by ΣΕΙΡΙΟΣ
Link to comment
Share on other sites

Οι παλαιοι καπεταναιοι του εμαθαν τα νεα του καραβιου??????

Στην φωτογραφια αυτη πλωριος καταπελτης δεν υπαρχει. Μηπως ξερουμε για πιο λογω αλλαξαν τα σχεδια του πλοιου και κατεληξαν στν μεχρι προ μιας εβδομαδας μορφη????

Link to comment
Share on other sites

Και εγώ αυτό παρατήρησα. Αλλά σίγουρα είχε γκαράζ και έπαιρνε αυτοκίνητα τα οποία προφανώς έμπαιναν από μπροστά. Μάλλον θα ήταν τόσο καλοβαμμένος που δε θα φαινόταν. Εξάλλου δεν ήταν και υψηλής ανάλυσης οι κάμερες τότε. Ή μήπως το έκοψαν μετά;

Link to comment
Share on other sites

Σωστότατη η παρατήρηση του ΝΗΡΕΑ. :)

Την είχα προσέξει κι εγώ αυτήν την "λεπτομέρεια" και μου έκανε εντύπωση αλλά φαντάστηκα ότι ήταν κάτι που θα γινόταν μετά. Όμως είναι δυνατόν στην τελετή καθέλκυσης να μην θέλανε να υπερτονίσουν το πολυδιαφημισμένο εκείνη την εποχή (στον τύπο) πρωτοποριακό σύστημα της ανοιγόμενης πλώρης, και εντέλει να το καλύψουν ??? Γιατί εγώ επιμένω, μόνο με πολύ προσεκτική κάλυψη των αρμών είτε με τέλειο και επί τούτου βάψιμο, είτε με ...στοκάρισμα θα ήταν εφικτό το αποτέλεσμα που βλέπουμε στο βίντεο. Και πάλι... κάτι θα φαινότανε, έστω και μία σκιούλα.....

Εγώ προσωπικά είμαι σχεδόν σίγουρος ότι το άνοιγμα της πλώρης διαμορφώθηκε μετά την καθέλκυση, και θα επανέλθω στην επισήμανση του ΝΗΡΕΑ για να συμφωνήσω μαζί του ότι πράγματι φαίνεται να υπήρξε κάποια επίσπευση παρατηρώντας την γενική εικόνα του πλοίου.

Να επισημάνουμε ακόμα ότι η καθέλκυση του πλοίου έγινε στις 4-4-1968, λίγες μόλις ημέρες πριν την ...μεγάλη πρώτη επέτειο της 21-4-1967 , με πολλές Ελληνικές σημαίες στο όλον σκηνικό, παρουσία των Επικαίρων της εποχής και παρουσία βεβαίως αρκετών επισήμων της Εθνικής ημών επαναστάσεως:P

Edited by polmyt
Link to comment
Share on other sites

Πράγματι παράξενο μου φαίνεται. Δηλαδή το έκοψαν μετά. Οι τεχνίτες ξέρουν πώς τα φτιάχνουν . Γι΄αυτό είχαν ανοιχτό το πλαινό άνοιγμα. Για να μπαινοβγαίνουν από κει . Βέβαια για τα όκια απ' ότι ξέρω στις καθελκύσεις δεν είναι τελιεωμένα τα βαπόρια. Έχουν πολλή δουλειά μετά.

Link to comment
Share on other sites

Προσεξτε τη γραφει το πιο πανω κειμενο. ( Το Πορτο Λαφια θα ειναι το πρωτον ελληνικο σκαφοσ το οποιον εφοδιαζεται δια τουτου συστηματος ανερχομενης πρωορας)

Δηλ απο την αρχη ειχε σχεδιαστει για να εχει την μορφη που αγαπησαμε ολοι.

Α να μην το ξεχασω !!! Το πρωτο ελληνικο σκαφος και αντι να το διατηρησουμε σε μουσιακη μορφη το αφησαμε και βουλιαξε. ΜΠΡΑΒΟ ΡΕ ΕΛΛΑΔΑΡΑ!!!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Ένα μικρό, δίστηλο αφιέρωμα και μία πολύ όμορφη φωτογραφία, έχει το τεύχος Μαρτίου του ΕΦΟΠΛΙΣΤΗ με αφορμή την βύθιση του πλοίου.

Δεν απέφυγε βέβαια κάποια λάθη, όπως το ότι ένας από τους καπετανέους του ήταν ο Θανάσης Νόβας (και όχι Αντώνης), και το ότι το πλοίο δεν αποσύρθηκε λόγω 35ετίας το 2003 όπως αναφέρει, αλλά στα τέλη του 2000 μετά το δυστύχημα του ΣΑΜΙΝΑ.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Μετά από τους «Πολεμιστές του Ρήγιου» (Tourist Ferry Boat Primo & Secondo) ας απολαύσουμε άλλη μία καταπληκτική αφήγηση από τον κ. Απόστολο Δόμβρο και το βιβλίο του «Ιστορίες από το Πέραμα».

Θέμα της αυτή την φορά το «αγαπημένο πλοίο», ή αλλιώς : Η ΑΝΥΨΟΥΜΕΝΗ ΠΛΩΡΗ ΤΟΥ F/B "ΠΟΡΤΟ ΛΑΦΙΑ"

post-929-128326994273_thumb.jpgΗ ΑΝΥΨΟΥΜΕΝΗ ΠΛΩΡΗ ΤΟΥ F/B "ΠΟΡΤΟ ΛΑΦΙΑ" (Του κ. Αποστόλη Δόμβρου)

Στο τέλος της δεκαετίας το '60 αρχές του '70 το Πέραμα έσφυζε από νέες κατασκευές αχηματαγωγών - επιβατηγών. Υπήρχαν μεγάλες ανάγκες στις πορθμειακές γραμμές και συνέχεια δημιουργούνταν νέες. Η χούντα των συνταγματαρχών έδινε δάνεια αβέρτα. Αρκούσε να πάρει ένας εφοπλιστής μαζί του, παρέα, ένα φίλο του συνταγματάρχη εν στολή, και το δάνειο από την ΕΤΒΑ είχε κιόλας εγκριθεί.

Ο ναυπηγός Γιάννης Σωτηριάδης για να προλάβει τις παραγγελίες έστησε στο Πέραμα τρία ναυπηγεία, το "Σωτηριάδης Ι", το "Σωτηριάδης ΙΙ" και το "Σωτηριάδης ΙΙΙ". Οι Σωτηριάδηδες ήταν οικογένεια ναυπηγών από τον Πόντο, που κατέφυγε στην Ρωσία, όπως και ο Μήτσος ο Αναστασιάδης με τον συναιτέρο του Ανέστο Τσορτανίδη. Ο πατέρας του Γιάννη Σωτηριάδη και ο θείος του ήτανε γνωστοί ναυπηγοί στο Πέραμα.

Η επιτυχία του F/B "Aφαία" των αδελφών Λεούση, που ναυπηγήθηκε από τον Γάννη Σωτηριάδη, έκανε το βιβλίο παραγγελιών του "Συγκροτήματος Ναυπηγείων Σωτηριάδη" να γεμίσει από παραγγελίες.

Μία από αυτές ήταν και το Ε/Γ-Ο/Γ "Μαρμάρι".Κύριος μέτοχος της νεοσύστατης ακτοπλοικής εταιρείας, που θα δραστηριοποιούνταν στη γραμμή Ραφήνα - Κάρυστος και Ραφήνα - Μαρμάρι ήταν ο Α' Μηχανικός Ε.Ν. Δημήτριος Παντελής, φίλος μου από το Γυμνάσιο της Κηφισιάς. Μου φαίνεται ότι πήγαινε μία τάξη πιό μεγάλη, μέχρι που μεταπήδησε στη Σχολή Μηχανικών Ε.Ν. "Ο Προμηθεύς".

Έτσι, ο δρόμος για τον τεχνικό εξοπλισμό του Ε/Γ-Ο/Γ "Μαρμάρι", έτσι ονόμασαν στην αρχή το νεοναυπηγούμενο σκάφος, ήτανε για μένα ορθάνοιχτος.

Ο Δημήτρης Παντελής, έμπειρος τεχνικός ο ίδιος, αλλά και ο ναυπηγός Γιάννης Σωτηριάδης, που ήθελε να πρωτοτυπήσει, δέχτηκαν αμέσως την πρόταση μου, να αποκτήσει το νεοναυπηγούμενο σκάφος ανερχόμενη πλώρη.

post-929-128326994218_thumb.jpg

Η ανερχόμενη αυτή πλώρη θα ήταν η πρώτη σε Ελληνικό οχηματαγωγό και θα εξασφάλιζε γρήγορη είσοδο κι έξοδο των αυτοκινήτων στο σκάφος.

Επιστρατεύτηκε ο ναυπηγός Γιώργος Παπανδρόπουλος, διπλωματούχος του Πολυτεχνείου της Βιέννης, να κάνει τη μελέτη της ανερχόμενης πλώρης. Να σχεδιάσει, δηλαδή, την καμπύλη τομή των πρωραίων ελασμάτων και να υπολογίσει το βάρος της, στοιχείο απαραίτητο για τον υπολογισμό της διαμέτρου των υδραυλικών κυλίνδρων, που θα προμήθευε ο Γερμανικός οίκος BAAS, τον οποίο αντιπροσώπευε το γραφείο μου, η Technoship.

Όλα προχωρούσαν καλά μέχρι που μία καθυστέρηση στην πληρωμή δανείου σταμάτησε το έργο. Επειδή τότε τα πλοία φτιάχνονταν με το σύστημα "Κωτσόβολος", δηλαδή χωρίς λεφτά από τους ιδιοκτήτες, αλλά μόνο με ένα υπερτιμολογημένο δάνειο από την ΕΤΒΑ, κάθε εμπόδιο προκαλούσε καθυστέρηση στη ροή του δανείου, με αποτέλεσμα οι πλοιοκτήτες να μην μπορούν να ανταποκριθούν στις υποχρεώσεις τους προς το ναυπηγείο, και αυτό με την σειρά του να μην μπορεί να πληρώσει τους εργάτες του, που πολυάριθμοι και απαιτητικοί δούλευαν στα ναυπηγεία - παραθαλάσσια οικόπεδα του Περάματος.

Την καταστροφή απεσόβησε ένας καινούργιος συνεταίρος, ο Χρήστος Γούσης, ιδιοκτήτης μίας έκτασης οικοπέδων στη θέση Πόρτο Λάφια, στα Στύρα της Νότιας Εύβοιας, ο οποίος για να διαφημίσει τα οικόπεδα του απαίτησε και πέτυχε το πλοίο να μετονομαστεί σε "Πόρτο Λάφια". Έτσι οι δουλειές ξεκίνησαν πάλι, ανοίχτηκαν οι σχετικές πιστώσεις για την εισαγωγή του εξοπλισμού και για να προχωρήσει το "Πόρτο Λάφια" προς την ολοκλήρωση του.

Ο μηχανισμός της ανόδου ήτανε ηλεκτρουδραυλικός και περιελάμβανε σύστημα κίνησης και ασφάλισης του πρωραίου καταπέλτη και, επίσης, σύστημα ανόδου και ασφάλισης της πρώρας του πλοίου. Όταν ολοκληρώθηκε η εγκατάσταση και η ρύθμιση των βαλβίδων υπερπίεσης και ο ίδιος πάτησα το κουμπί από το χειριστήριο, όλοι οι παρόντες, φυσικά εμού μη εξαιρουμένου, μείναμε με το στόμα ανοιχτό. Μέσα στο βόμβο των ηλεκτροκίνητων αντλιών λαδιού άρχισε η πλώρη σιγά σιγά να αποσπάται από τις εξωτερικές λαμαρίνες του σκάφους και να ανεβαίνει. Όταν τερμάτισε και σταμάτησε σαν προσωπίδα περικεφαλαίας σηκωμένη, άρχισε αυτόματα να κατεβαίνει ο καταπέλτης του σκάφους, σταματώντας με το που ακούμπησε το μόλο.

Όλοι οι παριστάμενοι ξέσπασαν σε χειροκροτήματα. Εγώ το έπαιζα αδιάφορος και ψυχρός. Η "περδικούλα" μου όμως χτυπούσε τρελά. Στο όλο σύστημα υπήρχαν τόσες εστίες πιθανών λαθών, που κάλλιστα ο θρίαμβος μπορούσε να μετατραπεί σε φιάσκο.

Αφού απολαύσαμε όλοι το θέαμα της ψηλά αιωρούμενης πλώρης, πάτησα ένα άλλο κουμπί. Ο καταπέλτης άρχισε να ανεβαίνει. Μόλις τερμάτισε, μπήκαν σε ενέργεια οι αιχμάνσεις ασφαλείας και αμέσως μετά άρχισε η πλώρη να κατεβαίνει. Μόλις έκλεισε τελείως, μπήκαν σε ενέργεια οι αιχμάνσεις ασφαλείας και τότε μόνο σταμάτησε ο βόμβος των ηλεκτρουδραυλικών αντλιών.

-Κύριε Δόμβρε, ξανά από την αρχή, φώναξε ο Σωτηριάδης, για να δει το Πέραμα ότι φτιάχνουμε αγγέλους!

Φαντάζεστε τι έγινε, όταν το "Πόρτο Λάφια" έφτασε στην Κάρυστο για πρώτη φορά, στο παρθενικό του ταξίδι. Μαζί με την πλώρη του άνοιξαν και τα στόματα των παρακολουθούντων Καρυστινών.

Το σκάφος αυτό οι συμπλοιοκτήτες του το πούλησαν στον Αρκάδα και "αγλιτσοφόρο" ακτοπλόο εφοπλιστή Γιώργο Γούτο, που το μετονόμασε σε "Κάρυστος", και ο οποίος αργότερα το μεταπώλησε στον εφοπλιστή Ιωάννη Μιλιλή.

Το "Κάρυστος" εξακολουθεί και ταξιδεύει στη γραμμή Ραφήνα - Κάρυστος και Ραφήνα - Μαρμάρι και η πλώρη του, τριάντα χρόνια τώρα, εξακολουθεί να ανεβοκατεβαίνει κανονικά και χωρίς πρόβλημα. Μόνο από τα ναυπηγεία Ι, ΙΙ, και ΙΙΙ του Σωτηριάδη δεν έμεινε τίποτα, όπως και απ' όλα τ' άλλα του Περάματος.

post-929-128326994266_thumb.jpg

Copyright : ΑΠΟΣΤΟΛΗΣ ΔΟΜΒΡΟΣ & ΝΑΥΤΙΚΑ ΧΡΟΝΙΚΑ

Έχει απόλυτο δίκιο ο κ. Δόμβρος στην επισήμανση του στην τελευταία παράγραφο, ότι δηλαδή «η πλώρη του, τριάντα χρόνια τώρα, εξακολουθεί να ανεβοκατεβαίνει κανονικά και χωρίς πρόβλημα» (το βιβλίο γράφτηκε το 1999 όταν και το πλοίο βρισκότανε ακόμα εν ενεργεία). Πράγματι, όσα χρόνια το θυμάμαι ποτέ δεν είχα ακούσει για κάποια βλάβη η τυχόν προβλήματα στην λειτουργία της ανυψούμενης πλώρης του (εν αντιθέσει βέβαια με κάποια σύγχρονα Ε/Γ – Ο/Γ). Και είχε φυσικά δίκιο και ο κ. Σωτηριάδης όταν έλεγε ότι «έφτιαχναν αγγέλους».

Με την ευκαιρία, θα ήθελα να επανέλθω στο θέμα που συζητήσαμε λίγα ποστ πιο πάνω, και που αφορά την ύπαρξη ή όχι της ανυψούμενης πλώρης κατά την καθέλκυση του πλοίου. Είναι σίγουρο, μας το λέει εξ άλλου και στο παραπάνω κείμενο του ο κ. Δόμβρος, ότι το πλοίο σχεδιάστηκε και κατασκευάστηκε -σύμφωνα και με την φωτογραφία που μας παρέθεσε ο καλός φίλος gtogias-, έχοντας ως στάνταρ την πρωτοποριακή αυτή για την εποχή της πλώρη. Είναι όμως ταυτόχρονα επίσης σίγουρο, ότι αυτή η πλώρη την ημέρα –τουλάχιστον- της καθέλκυσης του πλοίου δεν είχε ακόμα διαμορφωθεί στην τελική της μορφή και λειτουργία και εφόσων ήδη υπήρχε (πράγμα που δεν αμφισβητώ) για κάποιον λόγο ήταν επιμελώς «κρυμμένη». Και αυτός ο λόγος μπορεί να είχε να κάνει είτε με το ότι δεν είχε τοποθετηθεί ακόμα ο ηλεκτρoυδραυλικός μηχανισμός της γιατί αυτό ίσως θα έπρεπε να γίνει αργότερα, είτε γιατί υπήρξε κάποια ίσως (όπως και σε προηγούμενα ποστ αναφέραμε) επίσπευση στην καθέλκυση.

Τέλος, θα ήθελα να αναφερθώ και στην απάντηση του γνωστού ναυπηγού κ. Κωνσταντίνου Φιλίππου (nafpigika.gr), όταν με email του έθεσα υπ’ όψιν το βίντεο και τις φωτογραφίες από την καθέλκυση και ζήτησα την γνώμη του, και η οποία ήταν : "Λεπτομέρειες για το σκάφος δεν γνωρίζω αλλά σαφώς δεν φαίνεται να καθελκύσθηκε με μπροστινή πόρτα".

Edited by ΣΕΙΡΙΟΣ
Link to comment
Share on other sites

Τελικα το βιβλιο αποδυκνυεται θησαυρος με πληροφοριες που δυσκολα μαθαινει κανεις.Σπανιες και οι φωτογραφιες που συνοδευουν την ιστορια:)

Το ονομα ΜΑΡΜΑΡΙ δεν ειχε ακουστει ποτε αν δεν κανω λαθος και αν κρινω και απο το αρθρο του φιλου gtogias το οποιο εχει φωτογραφια απο τα πρωτα σταδια κατασκευης του και αναφερει το πλοιο σαν ΠΟΡΤΟ ΛΑΦΙΑ ,λογικα το κολημα που αναφερεται στην ιστορια του κ.Δομβρου πρεπει να παρουσιαστικε παρα πολυ νωρις.

Συμφωνω παντως με την αποψη οτι στην καθελκυση το visor δεν υπηρχε και κατασκευαστικε αργοτερα.Πραγματικα παντως μια τετοια κατασκευη στην Ελλαδα του 60 πρεπει να ηταν κατι πρωτοποριακο και εντυπωσιακο

Link to comment
Share on other sites

...Συμφωνω παντως με την αποψη οτι στην καθελκυση το visor δεν υπηρχε και κατασκευαστικε αργοτερα.

Και πολύ καλά κάνεις φίλε μου polmyt και συμφωνείς :).

Αν και μετά την παράθεση των στοιχείων (βίντεο - φωτό) από την καθέλκυση του πλοίου, καθώς και την συζήτηση που ακολούθησε, λίγες έως ελάχιστες αμφιβολίες θα έπρεπε να έχουν απομείνει ως προς το αν καθελκύστηκε με διαμορφωμένη την ανυψούμενη πλώρη του, είμαστε πιά σε θέση με πάσα βεβαιότητα να τις απαλείψουμε και αυτές.

Με την βοήθεια του ναυπηγού κ. Κωνσταντίνου Φιλίππου, μπόρεσα πριν λίγες ημέρες και ήρθα σε τηλεφωνική επικοινωνία με τον ναυπηγό κ. Γεώργιο Παπανδρόπουλο. Περιττό βέβαια να περιγράψω την συναισθηματική μου φόρτιση σε εκείνο το τηλέφωνο, μιας και μίλαγα απευθείας με τον άνθρωπο ο οποίος πριν μισό περίπου αιώνα είχε κάνει την μελέτη της ανερχόμενης πλώρης του αγαπημένου πλοίου.

...ας απολαύσουμε άλλη μία καταπληκτική αφήγηση από τον κ. Απόστολο Δόμβρο και το βιβλίο του «Ιστορίες από το Πέραμα».
.........Επιστρατεύτηκε ο ναυπηγός Γιώργος Παπανδρόπουλος, διπλωματούχος του Πολυτεχνείου της Βιέννης, να κάνει τη μελέτη της ανερχόμενης πλώρης. Να σχεδιάσει, δηλαδή, την καμπύλη τομή των πρωραίων ελασμάτων και να υπολογίσει το βάρος της, στοιχείο απαραίτητο για τον υπολογισμό της διαμέτρου των υδραυλικών κυλίνδρων, που θα προμήθευε ο Γερμανικός οίκος BAAS, τον οποίο αντιπροσώπευε το γραφείο μου, η Technoship............

Ο ευγενέστατος κ. Παπανδρόπουλος, αφού πληροφορήθηκε -δυστυχώς- από εμένα την βύθιση πρό δύο μηνών του πλοίου στο Πέραμα, στην ερώτηση που του έκανα για την κατάσταση που ευρίσκετο η πλώρη του πλοίου κατά την ημέρα της καθέλκυσης του, μου έδωσε την παρακάτω απάντηση, την οποία και σας παραθέτω αυτολεξεί :

Γεώργιος Παπανδρόπουλος :

"...το πλοίο καθελκύστηκε με συμπαγή πλώρη, η οποία και εκόπηκε αρκετά αργότερα..."

Να προσθέσω ακόμα, από πληροφορίες από τον τύπο της εποχής, ότι μετά την καθέλκυση του -Απρίλιος 1968-, το πλοίο παρέμεινε για έναν -και επιπλέον- ολόκληρο χρόνο στο Πέραμα, και δρομολογήθηκε την άνοιξη - καλοκαίρι του 1969.

Τέλος αφού ευχαριστήσω τον καλό φίλο gtogias για την ευγενική βοήθεια του στην ...διαλεύκανση του μυστηρίου :), θα ήθελα να αναφερθώ στην φωτογραφία που μας παρέθεσε από τον Οικονομικό Ταχυδρόμο.

Ιδού και μια φωτό από τον Οικονομικό Ταχυδρόμο της εποχής. Φαίνεται το Πόρτο Λάφια κατά τη διάρκεια της κατασκευής του:

Οι φωτογραφίες έχουν ενίοτε την ιδιότητα να μπορούν να "διαβαστούν" με διαφορετικούς τρόπους. Στην συγκεκριμμένη φωτογραφία κάποιος μπορεί να δει ένα πλοίο που χτίζεται "ανεξάρτητα" από την πλώρη του, ενώ κάποιος άλλος μπορεί να δει ένα "ανοιχτού τύπου" πλοίο (ως τέτοιο ξεκίνησε να χτίζεται το ΜΑΡΜΑΡΙ), το οποίο μάλιστα βρίσκεται ακριβώς στο στάδιο που έχει αρχίσει να κλείνει - χτίζεται η πλώρη του. Αν μπορούσε μάλιστα ο καλός φίλος gtogias να μας ξαναανεβάσει την φωτό σε καλύτερη ανάλυση (χωρίς το κείμενο που την συνοδεύει) και λίγο περισσότερο "φωτισμένη", θα μπορούσε να βεβαιωθεί ο καθείς διά του "λόγου το αληθές" :).

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...