Jump to content
Shipfriends

Πολύνεκρο δυστύχημα (πυρκαγιά) στο ΕΓ/ΟΓ Norman Atlantic, ενώ έπλεε στο στενό του Otranto την 28.12.2014


Recommended Posts

  • Replies 496
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

  • 10 months later...

20 ατομα πανε σε δικη, συμφωνα με το Documento και το νομικο γραφειο Μεταξοπουλου, που εκπροσωπει καποια απο τα θυματα.

26.02.20 στο Δικαστηριο του Bari, θα δικασθουν μελη του πληρωματος και εκπροσωποι πλοιοκτητριας και ναυλωτριας.

Quote

Στις 700 σελίδες του πορίσματος οι πραγματογνώμονες είχε διαπιστώσει ότι το πλοίο είχε υπερφορτωθεί με οχήματα και ειδικότερα με φορτηγά ψυγεία. Το αποτέλεσμα ήταν να είναι περισσότερα από τις διαθέσιμες πρίζες τροφοδοσίας του πλοίου, με συνέπεια πολλά από τα φορτηγά ψυγεία να έχουν τις μηχανές αναμμένες όσο το πλοίο βρισκόταν εν πλω. Σε ό,τι αφορά τα αίτια της πυρκαγιάς οι πραγματογνώμονες κατέληξαν στο συμπέρασμα ότι προκλήθηκε από εξάρτημα κινητήρα, κάτι που ίσως σχετίζεται και με τη λειτουργία εν πλω των μηχανών των φορτηγών ψυγείων.

Οι πραγματογνώμονες διαπίστωσαν ωστόσο και άλλα επιβαρυντικά στοιχεία. Λόγω υπερφόρτωσης του πλοίου, τα οχήματα ήταν σχεδόν κολλημένα μεταξύ τους. Αυτό ωστόσο καθιστούσε αδύνατη τη διαφυγή των οδηγών, παρά μόνο από τα παράθυρα των οχημάτων τους. Η υπερφόρτωση των οχημάτων σε συνδυασμό με τους δυνατούς ανέμους που έπνεαν στην περιοχή είχε ως αποτέλεσμα τη γρήγορη και ανεξέλεγκτη επέκταση της πυρκαγιάς. Επιπλέον τα μέσα πυρόσβεσης στο πλοίο ήταν ανεπαρκή, ενώ και όσα υπήρχαν χρησιμοποιήθηκαν με εσφαλμένο τρόπο. Σύμφωνα με τους πραγματογνώμονες, η κατασκευή του πλοίου, η διάταξη των χώρων αλλά και ο απαιτούμενος χρόνος ενεργοποίησης των πυροσβεστικών μέσων του πλοίου καθιστούσαν αδύνατη την έγκαιρη κατάσβεση ανάλογης πυρκαγιάς. Επίσης το σύστημα VDR (μαύρο κουτί) ήταν προσβεβλημένο από ιούς, με αποτέλεσμα να είναι αδύνατη η ανάσυρση κρίσιμων στοιχείων για την υπόθεση, ενώ παράλληλα συζητήθηκε το ότι ο πλοίαρχος δεν κάλεσε τις αλβανικές υπηρεσίες διάσωσης για παροχή βοήθειας. Λόγω αυτού του γεγονότος χρειάστηκαν 72 ώρες μέχρι να επέμβουν τα σωστικά συνεργεία, με αποτέλεσμα 500 ανθρώπινες ζωές να μείνουν εκτεθειμένες στις δυσμενείς καιρικές συνθήκες και η πυρκαγιά να κατακαίει το πλοίο

 

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Μια και απέχουμε 10 μερουλεs απο το να συμπληρωθούν 5 χρόνια, και όλοι ψηφίζουμε σαν φιδιά του 19 την "ανάσταση" του πλοίου,αυτό που συνέβη και έγινε η φιδιά ήταν πιθανότατα η αγορά απο εταιρεία που ασχολείται με διαλύσειs και έχει έδρα στην Ελλάδα.Αν είναι αυτή που μου μετέφεραν (2 διαφορετικέs πηγέs ).είχε αγοράσει πρόσφατα και άλλο πλοίο που αs πούμε γνωρίζουμε,οπότε οποιοs το είδε σε κάποιο μητρώο άραγε(?) μετέφερε λάθοs την πληροφορία και γράφτηκε η "παπάτζα". Μη με ρωτήσετε ποια και τί.Επειδή δε το έχω βρεί σε εντυπη μορφή (πχ equasis) δε το γράφω το ονομα.

Link to comment
Share on other sites

ολοι μας κατα καιρους, εχουμε γραψει κατι που τελικα δεν βγηκε, ειτε γιατι αυτο που ειχαμε ακουσει ηταν εξ αρχης του αερα, ειτε γιατι κατι στραβωσε και δεν εγινε.

η διαφορα με την "ανασταση" του norman, ειναι οτι καποιοι (δυο πηγες ηταν οχι μια), επεμεναν οτι θα ξαναταξιδεψει, ακομη και οταν το πλοιο ειχε κατσει στο Aliaga.

Edited by proud_ionian
Link to comment
Share on other sites

Πολύ ενδιαφέρον και για πρώτη ίσως φορά έχουμε μια πιο αναλυτική εικόνα του τι ακριβώς συνέβη. Ξεχωρίζω τα ακόλουθα:

 

Quote

Όπως προκύπτει από το κατηγορητήριο, η πυρκαγιά θα μπορούσε να είχε αντιμετωπιστεί εγκαίρως εάν δεν ακολουθούσε μια σειρά λαθών και παραλείψεων. Ενδεικτικά, Ιταλός μέλος του πληρώματος θεώρησε λανθασμένα ότι ο προσυναγερμός οφειλόταν στον καπνό της εξάτμισης ενός φορτηγού και όχι στη φωτιά, την οποία κατά το κατηγορητήριο θα μπορούσε να κατασβέσει άμεσα με τοπικά μέσα πυρόσβεσης προτού εκείνη επεκταθεί. Τουλάχιστον τέσσερις προσυναγερμοί του συστήματος ανίχνευσης καπνού φέρεται να ήχησαν από τις 3.43 έως τις 5.12 εκείνη τη νύχτα, αλλά αγνοήθηκαν.


 

Quote

 

Προκλήθηκε από την υπερθέρμανση φορτηγού ψυγείου με ζωντανά ψάρια, το οποίο δεν ήταν ηλεκτρικά συνδεδεμένο.

Αναφέρει ότι, κατά παράβαση του ναυλοσυμφώνου, λόγω κακής συντήρησης, μόνο 60 και όχι 80 παροχές ηλεκτρικού ρεύματος μπορούσαν να αξιοποιηθούν στα γκαράζ. Οι αρμόδιοι φέρονται να γνώριζαν λίγες ημέρες πριν από το προγραμματισμένο δρομολόγιο ποιος ήταν ο μέγιστος αριθμός φορτηγών ψυγείων που έπρεπε να επιβιβαστούν και να συνδεθούν ηλεκτρικά για την αποφυγή βραχυκυκλώματος και ατυχήματος. Τελικά, σύμφωνα με το κατηγορητήριο, επιβιβάστηκαν 65 φορτηγά ψυγεία

 

 

Αν τα παραπάνω είναι αληθινά και ακρινή, φαίνεται να προκύπτουν ευθύνες τόσο για την πλοιοκτήτρια(Visentini) αλλά και τη ναυλώτρια(ΑΝΕΚ) εταιρεία.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 2 months later...

Φίλε Shippihs δε θυμάμαι αν είχες βάλει το ίδιο λίνκ παραπάνω, δε δουλεύει. Όπως και να έχει, να το ντοκιμαντέρ από το Disasters At Sea:

 

Edited by Nick the Greek
Link
Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Ξεκινησε μετα απο 6 χρονια η δικη για το Norman Atlantic με το κατηγορητηριο να βαραινει εξ ολοκληρου την ΑΝΕΚ για σοβαρες παραλειψεις στην φορτωση του πλοιου το μοιραιο βραδυ καθως και για ανυπαρξια ενημερωσης για τον αριθμο και το ειδος των φορτηγων που υπηρχαν στο γκαραζ απο το πρακτορειο προς τον πλοιαρχο.Μεταξυ των κατηγορουμενων ειναι και ο Γιαννης Βαρδινογιαννης.

Quote

Οι έντεκα κατηγορούμενοι είναι ο διευθύνων σύμβουλος και μέτοχος της ακτοπλοϊκής εταιρείας ΑΝΕΚ Γιάννης Βαρδινογιάννης, ο πρόεδρος της εταιρείας, πρώην δήμαρχος και νομάρχης Χανίων Γιώργος Κατσανεβάκης, ο υποπλοίαρχος, ο αρχιφροντιστής, ο μαθητευόμενος ηλεκτρολόγος του πλοίου, ένας ναύκληρος και ναύτες που συμμετείχαν στην «έχμαση» (στερέωση, ασφάλιση) του φορτίου, καθώς και ναυτόπαιδες.

....

Σύμφωνα με το κατηγορητήριο, η φωτιά προκλήθηκε από την υπερθέρμανση φορτηγού ψυγείου με ψάρια, το οποίο δεν ήταν ηλεκτρικά συνδεδεμένο. Θα μπορούσε να είχε αντιμετωπιστεί εγκαίρως εάν δεν ακολουθούσαν μια σειρά από λάθη και παραλείψεις, όπως για παράδειγμα ότι στην κρίσιμη θέση της σύνδεσης των φορτηγών ψυγείων είχε τοποθετηθεί μαθητευόμενος ηλεκτρολόγος, ενώ κάποια οχήματα είχαν στοιβαχτεί πλάι σε άλλα φορτηγά που μετέφεραν δεξαμενές ελαιόλαδου, παραβιάζοντας την ελάχιστη απόσταση ασφαλείας των 40 εκατοστών. Σε κλειστό χώρο με περιορισμένο εξαερισμό και με οχήματα με αναμμένες τις μηχανές υπήρχε κίνδυνος υπερθέρμανσης, πρόκλησης σπινθήρων και ανάφλεξης.

Ο πρόεδρος και ο διευθύνων σύμβουλος της ΑΝΕΚ, Γ. Κατσανεβάκης και Γ. Βαρδινογιάννης, «παρέλειψαν να παράσχουν στον Ιταλό πλοίαρχο την κατάλληλη πληροφόρηση για το φορτίο που θα έπρεπε να φορτωθεί στο πλοίο αρκετό χρόνο προ της φόρτωσης, έτσι ώστε να παρέχεται σ’ αυτόν (πλοίαρχο) η δυνατότητα σχεδιασμού για κατάλληλη στοίβαξη και ασφαλή μεταφορά του φορτίου, για σωστή κατανομή των φορτηγών-ψυγείων που χρειάζονταν σύνδεση με το ηλεκτρικό ρεύμα και ώστε να διαχωρίζονται πηγές ανάφλεξης από άλλα εύκαυστα και εύφλεκτα υγρά (…) προς αποτροπή κινδύνου υπερθέρμανσης των οχημάτων και κατ’ επέκταση κινδύνου πυρκαγιάς».

Επίσης, «δεν μερίμνησαν ώστε να διασφαλίσουν την παρεμπόδιση λαθραίας πρόσβασης επιβατών στο πλοίο και συγκεκριμένα δεν προσέλαβαν επαρκή αριθμό ικανών και καλώς εκπαιδευμένων φυλάκων ασφαλείας για να ελέγχουν τυχόν λαθραία επιβίβαση στο πλοίο». Αυτό επειδή προέκυψε ότι στο πλοίο επέβαιναν 7-10 μη καταγεγραμμένοι επιβάτες, οι έξι εκ των οποίων αγνοούνται και ένας βρέθηκε απανθρακωμένος.

Η δίκη ξεκίνησε με τις δηλώσεις παραστάσεων πολιτικής αγωγής από τους δικηγόρους των 35 μελών οικογενειών θυμάτων, αγνοουμένων και διασωθέντων, ενώ διαβάστηκαν τα ονόματα των συνολικά 130 μαρτύρων κατηγορητηρίου. Στη συνέχεια κατέθεσε η πρώτη μάρτυρας, υπάλληλος λογιστηρίου, η οποία επιβεβαίωσε πως η ναύλωση του πλοίου και τα εισιτήρια κόβονταν από την ΑΝΕΚ και όχι από την ιταλική πλοιοκτήτρια εταιρεία.

Κατέθεσε, επίσης, πως ο Ιταλός πλοίαρχος δεν γνώριζε πριν από τον απόπλου τον ακριβή αριθμό των φορτηγών που θα μεταφέρονταν στο γκαράζ και άρα την επάρκεια των πριζών που απαιτούνταν κατά τη διάρκεια του ταξιδιού για τις νταλίκες-ψυγεία. Ως εκ τούτου δεν μπορούσε να μεριμνήσει για την αποφυγή ενδεχόμενου κινδύνου αφού, σύμφωνα με τη μάρτυρα, η ακτοπλοϊκή εταιρεία ενημέρωνε τον πλοίαρχο για τη χωρητικότητα μετά τον απόπλου.

● Η δίκη θα συνεχιστεί την 1η Οκτωβρίου.

 

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Και βγήκαν και τα μαντάτα. Μέτριες οι ποινές, αν αντιληφθεί κατά πόσο θα τις εκτίσει ο καθένας εκ των καταδικασθεντων. 

Πέντε οι ένοχοι απο τους 11, πρόεδρος, διευθύνων σύμβουλος, 3 μέλη πληρώματος. 

Απο 16 χρόνια στους 2 πρώτους, με εκτιτεα τα 5. 

Link to comment
Share on other sites

Καλά βάση ποινικού κώδικα αν η διαγωγή εντός των σωφρονιστικών καταστημάτων ειναι η δέουσα και παράλληλα ο κρατούμενος κανει μεροκάματα κατα την διάρκεια της ποινής του , τότε μετα το πέρας του 1/3 της ποινής του εχει δικαίωμα για την υπο όρων η άνευ όρων αποφυλάκιση του. 

Πάντως ένας Υπαρχος του εμπορικού ναυτικού , να βρεθεί από την Μια στιγμή στην άλλη με 14 χρόνια φυλακή στην πλάτη , άσχετα αν θα εκτίσει έστω και μια ημέρα η όχι , άσχετα αν σε δεύτερο βαθμό μειωθεί η ποινή η αθωωθεί δεν είναι και μικρό πράγμα .

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Βγήκαν οι αποφάσεις του Εφετείου για την υπόθεση, από το Newsbreak, ήταν το μοναδικό ελληνικό μέσο που βρήκα κάποια σχετική αναφορά:

 

Quote

 

Ένοχοι κρίθηκαν σήμερα από το Τριμελές Εφετείο Πλημμελημάτων Πειραιά οι τέσσερις υπεύθυνοι της ακτοπλοϊκής εταιρείας ΑΝΕΚ για την φωτιά στο επιβατηγό-οχηματαγωγό πλοίο «Norman Atlantic» τα Χριστούγεννα του 2014 ενώ έπλεε στην Αδριατική, καταδικάζοντας τους σε 5 έως 7 έτη φυλάκιση με αναστολή.

Το δικαστήριο είχε προγραμματίσει να εκδώσει σήμερα την απόφαση του, κατά διαβολική σύμπτωση λίγες ώρες μετά από τη νέα φωτιά σε επιβατηγό πλοίο, στο «Euroferry Olympia» σε θαλάσσια περιοχή ανοικτά της Κέρκυρας.

Οι δικαστές (Ευαγγελία Πανταζή και Ιωάννα Μάμαλη) έκριναν ένοχους κατά πλειοψηφία τον διευθύνοντα σύμβουλο της ΑΝΕΚ Γιάννη Βαρδινογιάννη, τον πρόεδρο της εταιρείας και πρώην Νομάρχη Γιώργο Κατσανεβάκη και τον υπεύθυνο για την φόρτωση του πλοίου για τα αδικήματα του εμπρησμού από αμέλεια, διατάραξη θαλασσίων συγκοινωνιών και τις ανθρωποκτονίες από αμέλεια κατά συρροή 9 επιβαινόντων, ενώ τους απήλλαξαν για δύο θανάτους, ενώ δεν έχουν υπολογιστεί στο κατηγορητήριο 18 αγνοούμενοι που δεν έχουν βρεθεί μέχρι σήμερα.

Ένοχος κρίθηκε και ο λογιστής του πλοίου μόνο για το αδίκημα των ανθρωποκτονιών από αμέλεια κατά συρροή, ενώ αθώος κρίθηκε ομόφωνα ο λοστρόμος του «Norman Atlantic».

Στους τέσσερις καταδικασθέντες αναγνωρίστηκε μόνο το ελαφρυντικό του σύννομου βίου πριν την πράξη, ενώ απορρίφθηκε κατά πλειοψηφία η αναγνώριση του ελαφρυντικού της καλής συμπεριφοράς μετά την πράξη που αιτήθηκε η υπεράσπιση τους.

Η πρόεδρος του δικαστηρίου Ερασμία Λιούλη μειοψήφησε, έχοντας την άποψη πως πρέπει να αθωωθούν και οι υπόλοιποι κατηγορούμενοι.

Ας σημειωθεί πως η Εισαγγελέας της Έδρας Αρετή Σκαφίδα είχε προτείνει την περασμένη Παρασκευή στην αγόρευση της την απαλλαγή των πέντε υπευθύνων της ΑΝΕΚ, ρίχνοντας την ευθύνη στον Ιταλό πλοίαρχο ο οποίος δικάζεται από την ιταλική Δικαιοσύνη. Όμως το δικαστήριο είχε διαφορετική κρίση, καταδικάζοντας τους σε 18 μήνες για κάθε μια από τις τρεις πράξεις τους τρεις κατηγορούμενους και συνολική ποινή 84 μηνών και 72 μηνών για την μια πράξη για την οποία καταδικάστηκε ο τέταρτος κατηγορούμενος, με συνολική εκτιτέα ποινή για όλους τα 5 έτη φυλάκιση.

Οι συνήγοροι των κατηγορουμένων Πολυχρόνης Τσιρίδης και Χρήστος Βρούστης υπέβαλαν αίτημα αναστολής εκτέλεσης των ποινών, όπως προβλέπεται από τον Ποινικό Κώδικα. Το δικαστήριο έκανε δεκτό το αίτημα αναστολής εκτέλεσης των ποινών των καταδικασθέντων.

Η… διαβολική σύμπτωση

Κλείνοντας τη διαδικασία η πρόεδρος του δικαστηρίου κυρία Λιούλη αναφέρθηκε και στη σημερινή φωτιά στο πλοίο «Euroferry Olympia», σχολιάζοντας: «Ήταν τραγική η σύμπτωση», για να απαντήσει ο συνήγορος υπεράσπισης των κατηγορουμένων Χρ. Βρούστης: «Αυτή τη φορά ο πλοίαρχος το πήγε στην Κέρκυρα και όχι στην Ιταλία»

«Καμπάνες» και στο πρωτόδικο δικαστήριο

Το πρωτόδικο δικαστήριο είχε επιβάλει στον πρόεδρο και το διευθύνοντα σύμβουλο της ΑΝΕΚ συνολική ποινή φυλάκισης 16 ετών στον καθένα, εκ των οποίων εκτιτέα τα πέντε έτη.

Στον υπεύθυνο της ΑΝΕΚ που επέβαινε στο πλοίο, επέβαλε ποινή φυλάκισης 14 ετών, ενώ σε δύο ναυτικούς υπεύθυνους στη φόρτωση επέβαλε ποινή 6 ετών και 5 ετών και 2 μηνών στον καθένα.

Υπενθυμίζεται πως η φωτιά ξέσπασε σε φορτηγό-ψυγείο στο γκαράζ του πλοίου που τροφοδοτούνται με ηλεκτρικό ρεύμα έχοντας αναμμένη τη μηχανή του οχήματος, αν και απαγορεύεται κατά τη διάρκεια του πλου.

Όπως προέκυψε από την ακροαματική διαδικασία, οι υπεύθυνοι της ΑΝΕΚ γνώριζαν πως δεν λειτουργούσαν κάποιες από τις πρίζες του ναυλωμένου πλοίου με αποτέλεσμα οδηγοί φορτηγών-ψυγείων να ανάψουν τις μηχανές τους για να τροφοδοτήσουν με την αναγκαία ηλεκτρική ενέργεια τα ψυγεία τους για τη συντήρηση των εμπορευμάτων.

Ακολούθησαν σκηνές χάους με τους επιβάτες αλλά και ναυτικούς να προσπαθούν να εγκαταλείψουν το φλεγόμενο καράβι, ενώ τα μέλη του πληρώματος δεν ήταν στη θέση τους για την παροχή βοήθειας.

Αποτέλεσμα ήταν να πνιγούν ή να σκοτωθούν κατά την εγκατάλειψη συνολικά 11 επιβαίνοντες, ενώ δεν βρέθηκαν ποτέ 19 άνθρωποι που έπεσαν στη θάλασσα.

 

 

H Tradewinds από την άλλη έχει πιο συνοπτικά τις ποινές, όλες με ανασταλτικό χαρακτήρα όπως είδαμε:

Quote

 

Γιώργος Κατσανεβάκης(πρόεδρος ΑΝΕΚ) και Ιωάννης Βαρδινογιάννης(διευθύνων σύμβουλος) είδαν τις ποινές τους από τα 16 έτη φυλάκισης να πέφτουν στα 7, εξαγοράσιμα. 

Λάζαρος Χατζηαβραμίδης(οικονομικός διευθυντής) η ποινή παρέμεινε στα 6 έτη

Παύλος Φαντάκης (υπεύθυνος φόρτωσης) από 14 έτη φυλάκισης σε 7.

 

Σημειώνεται πως οι αντίστοιχες διαδικασίες στην Ιταλία είναι ακόμη ενεργές.

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...

Καταδικες σε δευτερο βαθμο στην Ιταλια, οπως μαθαινουμε απο το Shippingitaly.

O IΣΒ τρωει εννια χρονια για 31 ανθρωποκτονιες εξ αμελειας και σωματικες βλαβες εξ αμελειας σε αλλους 64.

600χιλιαρικα το προστιμο στην ΑΝΕΚ.

Ειναι και αλλοι στη λιστα των βραβευομενων. Εκπροσωποι, πληρωματα κλπ

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 3 weeks later...
  • 8 months later...

Ας το αναφέρουμε και εδώ, εκτός από το τόπικ της Συγχώνευσης.

9 χρόνια μετά το δυστύχημα, η αδέκαστη και γρήγορη, σαν την Ελληνική, Ιταλική Δικαιοσύνη, πλησιάζει στην ολοκλήρωση της εκδίκασης, σε πρώτο βαθμό, του αστικού/διοικητικού μέρους της υπόθεσης.

Quote

...τη φωτιά που ξέσπασε εν πλω το 2014 στο ναυλωμένο από την ΑΝΕΚ πλοίο Norman Atlantic. Η εταιρεία αναφέρει πως το δικαστικό σκέλος στην Ιταλία ολοκληρώθηκε και η απόφαση αναμένεται τον επόμενο μήνα. Όπως σημειώνει, «στην εν λόγω διαδικασία εμπλέκεται, πέραν των μελών της διοίκησης και των μελών πληρώματος, η ίδια η εταιρεία ως νομική οντότητα, κατά της οποίας υφίσταται πιθανότητα επιβολής διοικητικού προστίμου. Ως προς την ενδεχόμενη αυτή οικονομική επιβάρυνση, η εταιρεία έχει προβεί σε σχηματισμό σχετικής πρόβλεψης. Η υπό έκδοση απόφαση δύναται να εφεσιβληθεί»

New Money/Dark Room.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Βγήκε και η απόφαση των Ιταλών με το δικαστήριο να καταδικάζει τον Πλοίαρχο Argilio Giacomazzi σε 6 χρόνια φυλάκιση, τον Α' Μηχανικό Gianluca Assante σε 5 χρόνια και το μέλος του πληρώματος Francesco Nardulli σε 3 χρόνια φυλάκιση. Η ΑΝΕΚ και η Visentini, απαλλάχθηκαν των κατηγοριών. 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...