Jump to content
Shipfriends

Η πυρκαγιά και η βύθιση του δεξαμενόπλοιου Irenes Serenade στην Πύλο


Recommended Posts

Για να ολοκληρωθεί η καταστροφή το 1989 το τάνκερ Irene Serenade, το μεγαλύτερο ναυάγιο στη Μεσόγειο βυθίστηκε πάνω στα συντρίμια της Τουρκοαιγυπτιακής ναυαρχίδας όπως διαπίστωσε ο μεγάλος Ελληνας υποβρύχιος φωτογράφος και ερευνητής Αλέξης Παπαδόπουλος.

ΥΓ το irene serenade βυθιστηκε το 1980. το επιβεβαιωσα στο google . το γεγονος το θυμομουν αμυδρα. ημουν δημοτικο και βλεπαμε στην τηλεοραση ενα τανκερ που πηρε φωτια στην πυλο. απο σπινθιρα της καδενας ενω φουνταρε εγινε εκρηξη στο πρωτο τανκι που ηταν ανοιχτο

Ψαχνοντας για κατι αλλο στο youtube επεσα πανω σε 3 εκπληκτικα videακια για το συγκεκριμενο ναυαγιο. Προκειται για το μεγαλυτερο ναυαγιο στη μεσογειο και απο τις μεγαλυτερες οικολογικες καταστροφες στην ελλαδα. Επιβεβαιωνεται οτι εχει κατσει πανω στα απομειναρια της τουρκοαιγυπτιακης ναυαρχιδας. οι υποβρυχιες ληψεις ειναι τρομερες. στο ενα video εχει πλανα απο τις εκρηξεις και υποβρυχιες ληψεις λιγες ωρες μετα το ναυαγιο, τα αλλα δυο εχουν τραβηχτει λιγους μηνες αργοτερα. (εχει και λιανα στα νιατα της)

ενα ιστορικο του ναυαγιου απο τοπικο blog

 

23 Φλεβάρη 1980 ημέρα Σάββατο Αγίου Θεοδώρου, τότε γράφτηκε στην Πύλο μια ιστορία απίστευτη και πρωτόγνωρη για τα ελληνικά ναυτικά χρονικά. Βούλιαξε στο λιμάνι το “Irene Serenade” το δεξαμενόπλοιο της εταιρείας Τσάκος που μετέφερε 120 χιλιάδες τόννους “γκρούτ όιλ” (πρωτογενές πετρέλαιο) από την Τουρκία με προορισμό την Ευρώπη. Στην Πύλο με πλήρωμα 31 ναυτικούς σταμάτησε για να παραλάβει στόρια (τρόφιμα) και θα ξανασυνέχιζε το ταξίδι του.

Τέσσερις το απόγευμα εμφανίστηκε στο λιμάνι και πολλοί το κοιτούσαν για την επιβλητικότητά του όταν σιγά-σιγά κατευθυνόταν προς το σημείο που θα αγκυροβολούσε. Στο τιμόνι του βαποριού ο πλοηγός Δημήτρης Αγγελόπουλος. Δίνεται η εντολή “φούντο την άγκυρα”. Με το που πέφτει η άγκυρα η καδένα στο όκιο προκαλεί σπινθήρα, από την τριβή λένε, και από τις αναθυμιάσεις προκαλείται η πρώτη έκρηξη η οποία ακούστηκε σε όλη την Πύλο τρίζοντας ακόμα και τζάμια σε σπίτια στην πόλη. Οι εκρήξεις ακολουθούν η μία την άλλη με αποτέλεσμα στην πλώρη του βαποριού η φωτιά και ο καπνός να θαμπώνει την περιοχή της Σφακτηρίας. Εικόνες που θα τις θυμόμαστε όλοι.

Από τη στιγμή της πρώτης έκρηξης ήδη είχε ξεκινήσει για το βαπόρι η λάντζα του Βέλιου Καραβία με επιβαίνοντες τον αρχικαπετάνιο της εταιρείας Στέφανο Ζολώτα, τον υπάλληλο του ναυτιλιακού γραφείου του Γιάννη Βρεττάκου που πρακτόρευε το βαπόρι Θανάση Ψαλλίδα, και τον έμπορο Θεοδόση Μαυροειδή. Τα επόμενα λεπτά είναι κρίσιμα για τον καπετάνιο της λάντζας και τους επιβαίνοντες, υπό την έννοια ότι επρόκειτο για θυσία να πλησιάσεις το βαπόρι που συνεχώς καιγόταν και τ’ αμπάρια του άνοιγαν σαν καρύδια βγάζοντας φλεγόμενο πετρέλαιο στη θάλασσα.

Για την πράξη του αυτή, να συνεχίσει την πορεία του και να παραλάβει τους ναυτικούς, ο Βέλιος τιμήθηκε με μετάλλια από την Ακαδημία Αθηνών, τον Ελληνικό Ερυθρό Σταυρό, το υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας, τον Δήμο Πύλου και τον Ροταριανό Ομιλο Πειραιώς.

 

 

Την Κυριακή 24 Φεβρουαρίου 1980 το ''σούπερ'' δεξαμενόπλοιο Αϊρίν-Σερενέϊτ στο κλειστό κόλπο της Πύλου μετά από μια τρομακτική έκρηξη, βυθίστηκε φλεγόμενο σε βάθος 47 μέτρων. Ο δύτης κινηματογραφιστής Αλέξης Παπαδόπουλος καλείται να καταδυθεί για πραγματογνωμοσύνη μόλις 3 ώρες μετά την βύθισή του και να καταγράψει με την υποβρύχια κάμερα τι ακριβώς έχει συμβεί στο λιμάνι. Η είδηση και η υποβρύχια ''ανταπόκριση'' από τον Αλέξη με εικόνα και ήχο, στο βραδυνό δελτίο ειδήσεων της ΕΡΤ ήταν πρωτοποριακή για την εποχή. Δύο ολόκληρα λεπτά από το υποβρύχιο φιλμ αγόρασε το δίκτυο της Γιουροβίζιον Νο 2 και η υποβρύχια εικόνα του ναυαγίου έκανε το γύρο του κόσμου. Το σημείο που είχε αγκυροβολήσει το τάνκερ των 110.000 τόνων, 300 μέτρων μήκους και 47 μέτρων πλάτους, ήταν ακριβώς εκεί που πριν 3 χρόνια ο δύτης Αλέξης Παπαδόπουλος είχε εντοπίσει τα λείψανα της Τουρκικής Ναυαρχίδας από την ιστορική Ναυμαχία του Ναυαρίνου για ντοκυμαντέρ της ΕΡΤ.

 

Edited by proud_ionian
tag
Link to comment
Share on other sites

Δεδομένου ότι οι εκρήξεις ξεκίνησαν Σάββατο απόγευμα και το πλοίο βυθίστηκε μόλις την επομένη ημέρα (Κυριακή), μου φαίνεται πολύ παράξενη (και όχι μόνο για τα Ελληνικά δεδομένα) η τόσο άμεση κινητοποίηση. Τόσο για την κινηματογράφηση του ναυαγίου μόλις τρεις ώρες από την βύθιση του (δεν υπήρχε άραγε πολύ μεγάλος κίνδυνος ??? - προς τι η τόσο βεβιασμένη πραγματογνωμοσύνη ???) όσο και για το πότε πρόλαβε και έφτασε στην Πύλο παντόφλα και μάλιστα εξοπλισμένη όπως βλέπουμε στο βίντεο με μηχανήματα - γερανό (???).

Για την ιστορία να αναφέρουμε ότι το ΙRENES SERENADE έφερε ΙΜΟ 6523937, είχε κατασκευαστεί το 1965, και ως προηγούμενο του όνομα μέχρι τον Οκτώβρη του 1978 αναφέρεται το ALDEBARAN.

Link to comment
Share on other sites

υποθετω οτι παντοφλες κλπ ειναι μεταγενεστερα πλανα.

Ο Αλεξης Παπαδοπουλος ειχε ξαναπεσει το 1977 για την ΕΡΤ και την εφορια εναλιων αρχαιοτητων (ηταν τα 150 χρονια της ναυμαχιας) για να παρουν πλανα απο τα υπολειματα του τουρκοαιγυτπτιακου στολου και βουταγε γενικως στην περιοχη.

μπορει να βουτηξε εξ'ιδιας πρωτοβουλιας και να πουλησε το υλικο του (κατι τετοιο προκυπτει απο τα σχολια ενος απο τα videos)

Link to comment
Share on other sites

Να συμπληρώσω ότι υπήρξαν και 2 θύματα μέλη του πληρώματος που δεν πρόλαβαν να απομακρυνθούν.

Το ατύχημα του Irenes Serenade περιλάβάνεται στα σημαντικότερα ατυχήματα που προκάλεσαν διαρροή πετρελαίου και περιβαλλοντική καταστροφή και μάλιστα κατέχει την 9η θέση από άποψη ποσότητας πετρελαίου που διέρρευσε στη θάλασσα. Χωρίς όμως αυτό να είναι ευθέως ανάλογο με το μέγεθος των καταστροφών, καθώς σε κάθε ατύχημα οι επιπτώσεις στο περιβάλλον έχουν σχέση με τις ιδιαίτερες συνθήκες του ατυχήματος και της περιοχής. πχ το Exxon Valdez είναι στην 35η θέση παρ΄όλο που προξένησε την μεγαλύτερη οικολογική καταστροφή μέχρι τώρα. Στην συγκεκριμένη περίπτωση της Πύλου πχ μεγάλη ποσότητα του πετρελαίου κάηκε και δεν κατέληξε στη θάλασσα.

Επίσης στην παραπάνω έγκυρη πηγή υπάρχει και ένα σύντομο ιστορικό του ατυχήματος του Irenes Serenade, καθώς της μεγάλης επιχείρησης απορρύπανσης της περιοχής. Και σε κάποια σημεία διαφοροποιείται από όσα αναφέρθηκαν παραπάνω, όπως ότι ξεκίνησε από τη Συρία με προορισμό την Τεργέστη και ότι πήγε στην Πύλο για ανεφοδιασμό σε καύσιμα. Διαβάζοντάς τα μάλιστα μου δόθηκε η εντύπωση ότι η φωτιά ξέσπασε κατά την διάρκεια της πετρέλευσης.

The Greek tanker IRENES SERENADE loaded with a cargo of 102,660 tonnes of Iraqi crude oil (Kirkuk Blend) and en route from Syria to Trieste called in to refuel in Navarino Bay, Greece. On 23rd February 1980, whilst at anchor at the bunkering location, the vessel suffered explosions in the forecastle which set the cargo alight. An oil slick two miles long by half a mile wide spread from the vessel and both the tanker and the surrounding water burned for 14 hours until the following morning when the tanker sank off Pylos Harbour, close to Sfakteria Island. All but two crew members were rescued. Fishing gear on the jetty was destroyed in the fire and the hillside of Sfakteria Island was scorched to a height of 30 metres. The bunkering installation on the island was also damaged as a result of the fire.

Αναφέρεται επίσης ότι τα απόβλητα που συγκεντρώθηκαν από την απορρύπανση μεταφέρθηκαν στην Μεγαλόπολη, προφανώς στα λιγνιτορυχεία της ΔΕΗ. Και με όσα γράφει εξηγεί και την εσπευσμένη κατάδυση στο ναυάγιο. Έγινε για να διαπιστωθεί η κατάσταση των δεξαμενών του πλοίου και το μέγεθος της διαρροής. Δυστυχώς βρέθηκε (όπως ακούγεται και στο βίντεο) ότι το πλοίο ήταν διαλυμένο και όλο το φορτίο είχε διαρρεύσει στη θάλασσα, εκτός από τα καύσιμα του πλοίου και κάποιες ποσότητες που είχαν εγκλωβισθεί σε ορισμένα σημεία. Και γι' αυτό 1 χρόνο αργότερα απεγκλωβίσθηκαν με την χρήση εκρηκτικών.

Αυτό όμως εμένα που μου κάνει εντύπωση είναι η εξήγηση ότι όλα ξεκίνησαν από ένα σπινθήρα στην άγκυρα. Μα είναι δυνατόν να πάρει φωτιά ένα δεξαμενόπλοιο από ένα σπινθήρα στην καδένα? Και μάλιστα όταν μεταφέρει αργό πετρέλαιο (που δεν είναι ιδιαίτερα εύφλεκτο, πχ όπως οι βενζίνες) και μάλιστα Φεβρουάριο μήνα που λόγω χαμηλών θερμοκρασιών είναι ακόμα πιό δύσκολη η ανάφλεξη. Υποθέτω ότι άλλη ήταν η αιτία του ατυχήματος και πιθανόν ο σπινθήρας να ήταν απλώς η "αφορμή". Θα είχε ενδιαφέρον να βρίσκαμε και κάποιο επίσημο πόρισμα για τα αίτια του ατυχήματος.

Edited by ΝΗΡΕΑΣ
Link to comment
Share on other sites

εκεινο που λεγοταν τοτε ηταν οτι τα τανκια δεν ηταν σφραγισμενα, αλλα ανοιχτα. κατα τα λεγομενα η πρωτη εκρηξη εγινε στα πλωρια τανκια, οποτε δεν ειναι απιθανο απο τους σπινθηρες να προκληθηκε η εκρηξη

οταν φουνταρει ενα τετοιο πλοιο (που περα απο το βαρος αγκυρας και καδενας, οι καδενες ειναι τελειως στεγνες γιατι φουνταρει σπανια) γινεται χαμος απο σπινθηρες στην πλωρη. εχω τυχει σε αρκετα μικροτερο bc και γινεται χαμος.

(ΥΓ γιατι εχω την εντυπωση οτι το αργο εχει μεγαλη πτητικοτητα και αναθυμιασεις; εν πασει περιπτωσει σε ολα τα δεξαμενοπλοια υπαρχει θεμα αεριων και αναθυμιασεων, γι'αυτο και γινεται gas free μετα τις εκφορτωσεις, ενω απαγορευεται δια ροπαλου το καπνισμα σε ολους τους ανοικτους χωρους της κουβερτας)

Link to comment
Share on other sites

Και σε κάποια σημεία διαφοροποιείται από όσα αναφέρθηκαν παραπάνω, όπως ότι ξεκίνησε από τη Συρία με προορισμό την Τεργέστη και ότι πήγε στην Πύλο για ανεφοδιασμό σε καύσιμα. Διαβάζοντάς τα μάλιστα μου δόθηκε η εντύπωση ότι η φωτιά ξέσπασε κατά την διάρκεια της πετρέλευσης.

Στην εφ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ της 26-2-1980 (σελ 7 & 13) υπάρχει εκτενές ρεπορτάζ από το ναυάγιο. Επιβεβαιώνονται τα αρχικά ότι δηλ είχε ξεκινήσει από το Ceyhan της Τουρκίας και σταμάτησε στη Πύλο για εφόδια και όχι για καύσιμα...και ότι η φωτιά ξέσπασε με μια έκρηξη στην πλώρη όταν έριχνε τις άγκυρες. Ο πλοίαρχος σε δηλώσεις του δεν είπε τίποτε για τα αίτια, αλλά θεώρησε απίθανο αυτό να οφειλόταν σε σπινθήρα από τις άγκυρες, προφανώς γιατί γνώριζε ότι αυτό δεν αρκεί για να γίνει μια έκρηξη. Επίσης, στο δημοσίευμα δίνεται ιδιαίτερο βάρος στον Βελισσάρη Καραβία που με την λάντζα του και αψηφώντας τον κίνδυνο διέσωσε τα μέλη του πληρώματος και την σύζυγο του πλοιάρχου, εκτός των 2 θυμάτων που ήταν στην πλώρη την ώρα της έκρηξης.

Ενδιαφέρον έχει ότι στη σελ 13 γράφει ότι οι πρώτες εκτιμήσεις ηταν ότι διέρρευσαν γύρω στους 10 χιλ τόνοι και ότι οι υπόλοιπο 90 χιλ είχαν παραμείνει μέσα στις δεξαμενές του βυθισμένου πλοίου. Κάτι που όπως είδαμε δεν ίσχυε, το αντίθετο μάλιστα.

Edited by ΝΗΡΕΑΣ
Link to comment
Share on other sites

ενδιαφερον εχουν και καποια αλλα σημεια του αρθρου, οτι πχ ειχε προσαραξει ενα χρονο νωριτερα (το 1979) στην καραϊβικη και οτι ειχε αγοραστει εναντι $2εκ και ειχε ασφαλιστει για 15.

βλεπουμε επισης οτι υπηρξε εκτεταμενη κινητοποιηση μετα το ναυαγιο. εκτος απο τον κινηματογραφιστη αλεξη παπαδοπουλο, υπηρξε αμεση προσεγγιση της Wijsmuller για να συνδραμει στην απορρυπανση της περιοχης

ΥΓ1: γεματο φιλιππινια ηταν

ΥΓ2: λογικα μια αγκυρα θα φουνταρε. 2 αγκυρες στη ραδα=κοτσιδα

Link to comment
Share on other sites

Το θυμάμαι το γεγονός. Οι δημόσιες συζητήσεις που ακολούθησαν επικεντρώθηκαν στο γεγονός ότι ένας σχετικά κλειστός κόλπος και ιδιαίτερης ιστορικής σημασίας ήταν και σημείο ανεφοδιασμού.

Χώρια που το γεγονός το ίδιο χρησιμοποιήθηκε πολλές φορές ως πιθανή καταστροφή για διάφορες επενδύσεις που ακούστηκαν κατά καιρούς.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

στο enet αναφερει οτι το ναυαγιο και ολος ο κολπος εχουν χαρακτηρισθει επισκεψιμος αρχαιολογικος χωρος απο το 2013. μεσα στο 2015 αναμενεται να ξεκινησουν ´´επισκεψεις´´

Edited by proud_ionian
Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...
  • 1 year later...
  • 2 years later...

Καλημέρα σε όλους. Πριν απο λίγο καιρό, όπως έψαχνα κάτι παλιές φωτογραφίες στο σπίτι της οικογένιας μου, έπεσα σε κάτι παλιές ασπρόμαυρες φωτογραφίες ενός τεράστιου λευκού και μαυρου δεξαμενόπλοιου, για το οποίο εχω ακούσει πολλά απο τότε που ήμουν πιτσιρικάς. Ως εδώ τίποτε το σπουδαίο. Μετά όμως απο περαιτέρω ψάξιμο στο ιντερνετ, διαπίστωσα ότι το εν λόγω πλοίο δεν ήταν άλλο απο το Irenes Serenade. Παλιά γνωστό σε εμάς ως Aldébaran. Απο τους 1ους, αν όχι ο πρώτος, κυβερνήτης του ήταν ο παππούς μου, ο οποίος πρίν αφήσει τον κόσμο αυτό μας είχε πεί πολλά σχετικά με το σκάρι αυτό. Πως τότε ο σχεδιασμός του ήταν επαναστατικός, πως ήταν το μεγαλύτερο δεξαμενόπλοιο στην Ευρώπη, πως λόγου του πρωτοφανές του μήκος είχε προκαλέσει στις αρχές των λιμανιών αρκετό πονοκέφαλο σε θέματα περί ασφάλειας, πως πάνω στο κατάστρομα του μετακινόντουσαν οι ναυτες με ποδήλατο, κ.α. τόσα.

Ειληκρινά φρίκαρα όταν πήρα χαμπάρι ότι το Aldebaran και το Irenes Serenade ήταν το ίδιο πλοίο. Πριν ξεχάσω, Ελληογάλλος είμαι, γεγονός που εξηγεί πως βρέθηκε ο παππούς μου πλοίαρχος του Aldébaran. Το πλοίο αυτό άνηκε τότε στην CNP - Compagnie Navale des Pétroles, η οποία εδώ και καιρό αποτελέι μέρος της γνωστής TOTAL. Αυτά για την μικρή παρένθεση.

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...
  • 8 months later...

Γειά σας και πάλι. Πρόσφατα βρήκα αυτές τις φωτογραφίες του πλοίου σε παλιά αρχεία του παππού μου. Είπα να σας τις μοιράσω. Ορίστε η πρώτη:

2021-11-02 22_58_52-Aldebaran photos(1).jpg

Η 2η με τον θάλαμο ενός χειριστή

2021-11-02 22_59_28-Aldebaran photos(1).jpg

Και η 3η

2021-11-02 22_59_56-Paramètres(1).jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...