Jump to content
Shipfriends

Το ναυάγιο του Costa Concordia στο νησί Giglio στην Ιταλία


Recommended Posts

Δεν έχει ολοκληρωθεί η διαδικασία και συγκεκριμένα το τελευταίο στάδιό της, κατά το οποίο το πλοίο με τη βοήθεια των κατασκευών-"κουτιών" στις μπάντες του θα πλεύσει και πάλι ώστε να απομακρυνθεί.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 402
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

διεθνη ναυτιλιακα sites αναφερουν οτι πιθανοτατα το concordia δεν θα ρυμουλκηθει στον τοπο διαλυσης του, αλλα θα φορτωθει

. προφανως θα ειναι τελειως σμπαραλια απο τη δεξια μπαντα και δεν θα μπορει να στεγανοποιηθει για μεγαλο ταξιδι. (τωρα απλα καθεται σε ειδικη κατασκευη στο βυθο).

 

ο αρμοδιος ιταλος υπουργος φερεται να ειπε οτι  διαλυση θα γινει σε οποιο ιταλικο ναυπηγειο ειναι ελευθερο την περιοδο που θα εχει ολοκληρωθει η προετοιμασια για τη μεταφορα του concordia.

Link to comment
Share on other sites

Λογικό είναι...κοντά δεκαοχτώ μήνες στο "μούσκιο",όλη η δεξιά μπάντα τού πλοίου πρέπει να έχη πλέον σαπίσει....

 

Μού αρέσει πάντως που στην αρχή έλεγαν ότι θα ανελκυστή,θα επισκευαστή και θα ξαναταξιδέψη.....

Link to comment
Share on other sites

καλα δεν νομιζω οτι ειναι θεμα σαπισματος. απο τη μια οι ζημιες κατα τη βυθιση, απο την αλλη οτι η δεξια μπαντα δεχοταν ολο το βαρος του πλοιου, δεν πρεπει να ειναι σε κατασταση να ταξιδεψει ρυμουλκουμενο

Link to comment
Share on other sites

Πάντως έτσι ζουληγμένο που είναι απ'την δεξιά μπάντα,λογικό είναι να μήν μπορή να πάη ρυμουλκούμενο.

 

Βεβαίως είναι ακόμη "καθισμένο" και αυτό που φαίνεται είναι η υπερκατασκευή του,αλλά δέν είναι άτοπο να υποθέσουμε πως και το κύτος του είναι στην ίδια κατάσταση.

Link to comment
Share on other sites

Κι ενω το πλοιο''σηκωθηκε''συνεχιζεται και η εκδικαση της υποθεσης με τον Σκετινο να ριχνει ακεραιο το φταιξιμο στον Ινδονησιο πηδαλιουχο Jacob Rusli Bin.

Ναί,διότι ο πηδαλιούχος εξ ιδίας πρωτοβουλίας έφερε το πλοίο τόσο κοντά στο νησί...... :huh:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Η ολλανδική εταιρεία Royal Boskalis NV ανακοίνωσε το βράδυ της Πέμπτης ότι κέρδισε το συμβόλαιο αξίας 30 εκατ. δολαρίων για να μεταφέρει το κουφάρι του Costa Concordia το προσεχές καλοκαίρι, σε έναν χώρο όπου θα διαλυθεί

 

Πώς μεταφέρεις ένα τεράστιο κρουαζιερόπλοιο που μόλις ανελκύστηκε από τον βυθό; Πώς καθαρίζεις οριστικά μια όμορφη ιταλική ακτή που από τον Ιανουάριο του 2012 ζει με ένα γιγάντιο μεταλλικό κουφάρι που απεικονίζει μια ναυτική τραγωδία;

Η ολλανδική εταιρεία Royal Boskalis NV ανακοίνωσε το βράδυ της Πέμπτης ότι κέρδισε το συμβόλαιο αξίας 30 εκατ. δολαρίων για να μεταφέρει το κουφάρι του Costa Concordia το προσεχές καλοκαίρι, σε έναν χώρο όπου θα διαλυθεί. Η διάλυση του Costa Concordia δεν έχει ακόμη αποφασιστεί πού θα γίνει.

Το κρουαζιερόπλοιο, που τη μοιραία βραδιά της 13ης Ιανουαρίου 2012 χτύπησε στα βράχια της ακτής του νησιού Τζίλιο και βυθίστηκε κατά το ήμισι παρασέρνοντας στον θάνατο 32 ανθρώπους, ανελκύστηκε τον περασμένο μήνα ύστερα από μια κολοσσιαία επιχείρηση. Τώρα στέκεται στην επιφάνεια υποστηριζόμενο από μια ειδική πλατφόρμα.

Η Royal Boskalis NV είπε ότι το Costa Concordia θα μεταφορτωθεί ολόκληρο σε ένα ειδικό πλοίο που έχει σχεδιαστεί για να μεταφέρει εξέδρες εξόρυξης πετρελαίου.

Το «Dockwise Vanguard», όπως είναι το όνομα του τεράστιου πλοίου, έχει την ικανότητα να βυθίζει το μεσαίο του κομμάτι ώστε να μπορεί να τοποθετηθεί το φορτίο του, το οποίο και έπειτα ανυψώνεται.

 

Πηγη: ΤΑ ΝΕΑ

Link to comment
Share on other sites

Costa Crociere and Dockwise, a wholly-owned subsidiary of Royal Boskalis Westminster N.V. (Boskalis) have signed the contract that secures the availability of the Dockwise Vanguard -  the world’s largest semi-submersible ship – as part of the options considered for the removal of the Concordia wreck from Isola del Giglio.

Costa Crociere announces that it has reached an agreement with Dutch company Dockwise, a wholly-owned subsidiary of Royal Boskalis Westminster N.V., to secure the availability of the Dockwise Vanguard as one of the possible options for the removal of the Concordia from Giglio island, once the wreck will be refloated in 2014.

The Dockwise Vanguard is the world’s largest semi-submersible ship uniquely positioned to lift and transport extremely heavy cargoes in a dry and safe manner. The ship was initially designed to transport offshore oil and gas structures, but can also carry other vessels and act as an offshore dry dock facility. It has an open and flat stern and bow-less deck measuring 275 meters by 70 meters allowing the vessel to transport cargo longer and wider than the deck dimensions. When the ballast tanks are flooded, the Dockwise Vanguard’s deck submerges below the surface, allowing her to handle deep draught cargoes. Once the Dockwise Vanguard is semi-submersed, the floating Concordia could therefore be brought in position above the deck and as the ballast tanks are emptied, the entire ship - including the Concordia - is brought above the water line allowing her to transport the cargo in a safe and swift manner.

The port of destination of the Concordia wreck has not been decided yet, but the Dockwise Vanguard can represent an alternative to traditional towing. It can also offer advantages in terms of discharge methods. As a matter of fact, once the final port of destination is reached, the Dockwise Vanguard offers two possible discharge methods for the Concordia: float off, which means that the wreck would be put back into the sea water in floating conditions, or skid off, that is transferring the Concordia from the Vanguard directly onto the pier or an adjacent quayside.

As we’ve always stated since the beginning of project, Costa’s goal is to remove the Concordia wreck from Giglio in a safe and swift way and to do this we have always taken into consideration all the possible alternatives and state of the art technologies”, states Franco Porcellacchia, Concordia Wreck Removal Project coordinator for Costa/Carnival.

The value of the agreement reached between Costa and Dockwise amounts to approximately USD 30 million.

The Concordia wreck removal project

On April 21, 2012 Costa Crociere and Commissioner delegated from the Italian Government for the Concordia Emergency announced that the bids o for the contract to remove the ship in one piece has been awarded to the international marine salvage consortium Titan-Micoperi Srl, a joint venture between Titan Salvage, a U.S. company owned by Crowley Maritime Group and a world leader in the recovery of wrecks, and Micoperi, an Italian company specializing in engineering and installation of offshore structures and undersea pipelines. Works have begun in May 2012.

The Concordia wreck removal is a unique and extremely complex technical-engineering operation, considered the biggest salvage ever attempted on a ship of its size – with the deployment of the finest international expertise, state-of-the-art technology and unprecedented financial resources.

The priorities of the project are respect for the environment, workplace safety and protection of the Giglio island socio-economic life.
Activity at the site continues nonstop: about 500 salvage operators are working round the clock in shifts, 24/7.

The Concordia was successfully rotated in vertical position on Sept 17th with the completion of the parbuckling operations. Currently technicians are carrying out surveys on the recently emerged starboard side of the wreck to assess damage before eventually proceeding with the needed structural repairs. It will be then possible to position the last 4 sponsons on the left side and the additional 15 on the starboard side to reach the total of 30 that will be needed for the refloating phase.

 

Από το επίσημο site : http://www.theparbucklingproject.com

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Πάντως οποιος το πάρει και το διαλύσει...θα κερδίσει απο τη μια δημοσιότητα...αλλα απο την αλλη την "εκατσε" γιατι ειναι πολυ strict η κατάσταση... επειδή έχουν δοθεί άπειρα χρήματα για το project...κοιτάνε μέχρι και τη τελευταία...σκουριασμένη βίδα!

Link to comment
Share on other sites

Έχει ολοκληρο project...όταν φύγει και φτάσει...με βλέπω κανενα 10ημερο στη Τουρκια για να δω αν θα γινουν αυτα που μου εχουν περιγραψει..εντυπωσιακη η διαδικασια και απο το giglio και στην Αλιαγα..

Link to comment
Share on other sites

Κάτσε να το σηκώσουν πρώτα και να το βάλουν στο κρουαζιεροπλοιάδικο (πώς λέμε "γκαζάδικο" κλπ...).

 

Κρίμα πάντως γιατί ήταν εντυπωσιακό πλοίο.Το είχα φωτογραφίσει μάλιστα στον Πειραιά λίγους μήνες πρό τού δυστυχήματος.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Πάει κι αυτό για...saga μου φαίνεται..

 

 

The captain of the Costa Concordia tried to persuade the crisis coordinator of the cruise line to pretend an electrical blackout had caused the shipwreck, a court was told on Monday.


The luxury liner hit rocks as it sailed close to the island of Giglio in January 2012, killing 32 people and setting off a chaotic evacuation of crew and passengers, some of who jumped into the sea and swam ashore.


"He suggested we say an (electrical) blackout had caused the collision. I said absolutely not," Roberto Ferrarini, the cruise company's crisis coordinator, told the court where Schettino is fighting charges of manslaughter and causing a shipwreck.


Schettino's lawyer, Domenico Pepe, said Ferrarini's crisis- response group was to blame and had abandoned his client. The lawyer said much of the trouble was caused by a faulty emergency power system. Ferrarini was sentenced last July to two years and 10 months after pleading guilty to manslaughter.


The court heard a recorded conversation between while the ship was sinking.


"I have made a mess and practically the whole ship is flooding," Schettino is heard telling Ferrarini. :confused:


"What should I say to the media? .... To the port authorities I have said that we had an (inaudible), we have had a blackout." :eek:


The captain is accused of abandoning ship before all passengers and crew were rescued. A coastguard's angry order to him, "Get back on board, damn it!", became a catch phrase in Italy that was printed on t-shirts.


His lawyers say Schettino was thrown overboard because of the angle of the leaning ship. It still lies rusting and is due to be towed away in June to be broken up for scrap.


Costa Cruises, a unit of Carnival Corp, avoided a criminal trial by agreeing to pay 1 million euro ($1.31 million) fine, but victims are pursuing damages in a civil case.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 1 month later...

προχωρανε συμφωνα με το προγραμμα. συμφωνα με το site του project, τοποθετηθηκαν και οι τελευταιοι πλωτηρες στο concordia και σε καμια δεκαρια μερες θα γινει η πρωτη αποπειρα να πλευσει ξανα το πλοιο

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...