Jump to content
Shipfriends

Ο φάρος του Ακρωτηρίου Δρεπάνου και η προσάραξη της Ρωσικής Αυτοκρατορικής θαλαμηγού Tsarvina το 1895.


Recommended Posts

Tο Aκρωτήριο Δρέπανο είναι μια εντυπωσιακή αμμόγλωσσα ΔρεπανοειΔούς σχήματος (εξ ου και η ονομασία). Bρίσκεται στη θέση 38 20 25 B 21 50 50 A

ο φάρος του ακρωτηρίου Δρεπάνου , σημερινού τεως Δήμου ρίου χτίστηκε το 1888 , βελτιώθηκε το 1889 γινόμενος περιστροφικός ενώ το 1930 έγινε αυτόματος.

(από τις ιστοσελίΔες του Δήμου ρίου και faroi.com)

http://www.rion.gov.....aspx?tabid=236

http://www.faroi.com...pano_rio_gr.htm

στο βιβλίο του στέφανου θωμόπουλου «ιστορία της πόλεως πατρών »

http://el.wikipedia....%CE%AF%CE%BF%29

(και συγκεκριμένα σε Δεύτερη έκΔοση που επιμελήθηκε ο κώστας τριανταφύλλου το 1950

και έχω στην κατοχή μου) αναφέρεται η ανέγερση του φάρου στο τέλος του αιώνα και οι βελτιώσεις που έγιναν επειΔή το φώς του φανού Δεν ήταν επαρκές. ο θωμόπουλος αναφέρει σχετικά «λόγω της ανεπάρκειας του φωτός του φανού προκλήθηκε το ναυάγιο της ρωσικής αυτοκρατορικής θαλαμηγού ερεκλίκ».

ξεκίνησα μια έρευνα για το ναυάγιο αυτό στα πλαίσια της γενικότερης έρευνάς μου για την ιστορία του πατραϊκού κόλπου.

http://patraikosgulf....php?page=stats

αλλά ναυάγιο Δε βρέθηκε μετά από έρευνα με sonar (απλό βυθόμετρο) στην περιοχή.

πιθανολογώντας ότι το πλοίο είτε προσάραξε και κατόπιν αποκολλήθηκε είτε Διαλύθηκε ξεκίνησα μια έρευνα για μια αυτοκρατορική θαλαμηγό που προσάραξε στο ακρωτήριο κοντά στο έτος 1888. Όμως αυτοκρατορική θαλαμηγός ερεκλίκ Δεν υπήρξε ποτέ ούτε ρωσική , ούτε πρωσσική ….

μετά από 10 χρόνια περίπου έρευνας και συγκεκριμένα πριν λίγες μέρες είχα την τύχη να πέσω πάνω στην ιστοσελίΔα

http://www.archive.o...kngoog_djvu.txt

που ανέφερε τη θαλαμηγό σαν Tiarevna και μετέφερε ρώσο υπουργό από την αθήνα στην κέρκυρα και η ημερομηνία στη σελίΔα προσΔιορίζεται στον μάρτιο του 1885.

ανέφερε επίσης ότι η θαλαμηγός ήταν 21 ετών, κινείτο με μία μηχανή , ήταν 600 τόνων και είχε ναυπηγηθεί στο Hull.

οι παραπάνω πληροφορίες με οΔήγησαν στο να υποθέσω με αρκετά μεγάλη πιθανότητα ότι το όνομα της ρωσικής αυτοκρατορικής θαλαμηγού που προσάραξε στην αμμόγλωσα του ακρωτηρίου Δρεπάνου στις αρχές του 1895 είναι « τsaverna» (κόρη του τσάρου)…

θαλαμηγός Tsarevna (1874–1917)

ναυπηγήθηκε το 1874 στην αγγλία από τον τσάρο αλέξανΔρο β και ήταν όντως ένα πολύ σικάτο σκάφος, κατάλληλο για τον τσάρο και την οικογένειά του. το πλοίο αυτό όπως και όλες οι αυτοκρατορικές θαλαμηγοί των ρωμανώφ είχαν φτιαχθεί για να ξεχωρίζουν. κάποιες από αυτές έγιναν γνωστές για την πολυτέλεια και την υπερβολή που τις Διέκρινε, άλλες για το παράξενο σχήμα τους (όπως η Livadia με την οποία ασχοληθήκαμε σε ένα κουίζ) η Tsaverna προσωπικά μου φαίνεται λίγο Διαφορετική, λιτή αλλά και αριστοκρατική. σίγουρα πάντως θα ξεχώριζε στην εποχή της ανάμεσα στα πρώτα ατμόπλοια που Διέσχιζαν τις θάλασσες...

περισσότερα ενΔιαφέροντα στον στο παρακάτω σύνΔεσμο…

http://forum.alexand...p?topic=13818.0

πλέον έχω επικεντρώσει την έρευνά μου στον τύπο της εποχής και ελπίζω σύντομα να έχω περισσότερες πληροφορίες για αυτή την ενΔιαφέρουσα ιστορία και να τις μοιραστώ μαζί σας….

Edited by proud_ionian
Link to comment
Share on other sites

Ευχαριστώ και καλή χρονιά! ΕκΕί ψάχνω , έχω ΕρΕυνήσΕι τον Μάρτιο, απρίλιο και λίγο από Μάιο... Ίσως και οι ΕφηΜΕρίδΕς να Μην το ανέφΕραν καν

το γΕγονός. ΊδωΜΕν, τώρα πια τουλάχιστον έχω κάποια στοιχΕία πιο συγκΕκριΜένα για να ψάξω!

Link to comment
Share on other sites

Tο ακρωτήριο δρέπανο είναι μια εντυπωσιακή αμμόγλωσσα δρεπανοειδούς σχήματος (εξ ου και η ονομασία). Bρίσκεται στη θέση 38 20 25 B 21 50 50 A

ο φάρος του ακρωτηρίου δρεπάνου , σημερινού τεως δήμου ρίου χτίστηκε το 1888 , βελτιώθηκε το 1889 γινόμενος περιστροφικός

[…]που ανέφερε τη θαλαμηγό σαν Tiarevna και μετέφερε ρώσο υπουργό από την αθήνα στην κέρκυρα και η ημερομηνία στη σελίδα προσδιορίζεται στον μάρτιο του 1885.

[…]οι παραπάνω πληροφορίες με οδήγησαν στο να υποθέσω με αρκετά μεγάλη πιθανότητα ότι το όνομα της ρωσικής αυτοκρατορικής θαλαμηγού που προσάραξε στην αμμόγλωσα του ακρωτηρίου δρεπάνου στις αρχές του 1895 είναι « τsaverna» (κόρη του τσάρου)…

H αμμόγλωσσα όντως είναι εντυπωσιακή και πολύ επικίνδυνη για την ναυσιπλοϊα, αλλά αυτό που θυμάμαι πριν χρόνια που πέρασα μάζευε και πολλά σκουπίδια λόγω της μορφής της. Dιαβάζοντας, γιώργο, τα όσα ενδιαφέροντα έγραψες παρατήρησα κάποιες ανακολουθίες στις χρονολογίες, μάλλον από παραδρομή, και γι’ αυτό θα πρέπει να τις ξαναδούμε.

Oπου κοίταξα, είδα ότι σαν χρονολογία αρχικής κατασκευής του φάρου αναφέρεται το 1880 (και όχι 1888) και ότι αναβαθμίσθηκε σε περιστροφικό το 1899 (και όχι 1889). Mάλιστα στην «Iστορία των ελληνικών φάρων» του στυλ. λυκούδη, του 1917, αναφέρεται ως φάρος δ’ τάξεως με ημερομηνία πρώτης αφής την 19ην Oκτωβρίου 1899 (την ίδια ημέρα άναψε και ο φάρος στην Oξειά). Eπειδή το κτήριο που υπάρχει σήμερα ακολουθεί τα πρότυπα των κτηρίων των επιτηρούμενων περιστροφικών φάρων, εικάζω ότι το σημερινό κτίσμα δεν είναι το αρχικό του 1880, αλλά μεταγενέστερο που κατασκευάσθηκε για τον περιστροφικό φάρο, ίσως του 1898-99 θα έλεγα.

O λυκούδης στο προαναφερόμενο βιβλίο του για αρκετούς φάρους αναφέρει ότι κατασκευάσθηκαν μετά από κάποιο ναυάγιο, το οποίο κατεδείκνυε την ανάγκη δημιουργίας φάρου στη περιοχή. Dυστυχώς, για το δρέπανο δεν υπάρχει καμιά τέτοια αναφορά για κάποιο μείζον ναυτικό συμβάν, γεγονός που μάλλον επιβεβαιώνει την υπόθεσή ότι το συμβάν με την ρώσικη θαλαμηγό θα πρέπει να ήταν μια απλή προσάραξη. Eπίσης, πιστεύω ότι για να περνάει από εκεί ξένη θαλαμηγός λογικά θα πρέπει να είχε ανοίξει η διώρυγα της Kορίνθου και ότι είχε αυξηθεί η κίνηση στην περιοχή και γι΄αυτό υπήρξε και η αναγκαιότητα αναβάθμισης του φάρου. Oπότε λογικά η υποτιθέμενη προσάραξη της ρώσικης θαλαμηγού θα πρέπει να έγινε μεταξύ 1893 και 1899. Kαι άρα το 1895 που αναφέρεις είναι λογικό και όχι το 1885, που μάλλον οφείλεται σε παραδρομή.

Oσον αφορά και την υπόθεσή σου ότι πρόκειται για την θαλαμηγό Tsarevna, θα έλεγα ότι είναι και αυτή σωστή, καθώς προκύπτει και από άλλη πηγή ότι στο κρίσιμο διάστημα βρισκόταν σε αυτά τα νερά.

Kοιτάζοντας λίγο την ιστορία είδα στην Clinton Mirror της 6-3-1897 και κάποια ανταπόκριση της εποχής από την θεσσαλονίκη (με ημερομηνία 27-2-1897) , παραμονές του ελληνοτουρκικού πολέμου του 1897. Eκεί λοιπόν αναφέρεται ότι ο μεγάλος δούκας γεώργιος της ρωσίας έφθασε από την πάτρα με την Tsarevna, χωρίς να είναι σαφές εάν έφθασε στην θεσσαλονίκη ή στον πειραιά. Kαι στις 2 περιπτώσεις λογικά από τη πάτρα θα πήγε μέσω κορίνθου. Aυτό βέβαια δεν σημαίνει (χωρίς και να το αποκλείει) ότι η Tsarevna προσάραξε στο δρέπανο σε αυτό το ταξίδι. Aπλώς επιβεβαιώνει τη παρουσία της σε αυτή την περιοχή. Eπίσης, ο δούκας γεώργιος (και ενδεχομένως με την Tsarevna ) εκείνη την εποχή γυρόφερνε από το 1896 την ελληνίδα πριγκίπισσα Mαρία που τη παντρεύτηκε τελικά το 1900 στην Kέρκυρα…οπότε λογικά και η Tsarevna θα γυρόφερνε για αρκετά χρόνια στα ελληνικά νερά.

Eν κατακλείδι, νομίζω ότι είναι σωστές οι υποθέσεις του γιώργου, αλλά το πιθανό διάστημα της υποτιθέμενης προσάραξης είναι αρκετά μεγάλο από 1893-4 έως 1898-99. Kαι προσωπικά γιώργο, μετά τις αρχές του 1895 που ψάχνεις, θα συνέχιζα το ψάξιμο με τον ιανουάριο-φεβρουάριο-μάρτιο του 1897 που ενδεχομένως να κινδύνεψε ο μέλλων γαμπρός (και φρόντισε ο πεθερός :rolleyes: ) και είναι και αρκετά κοντά στην αναβάθμιση του φάρου.

post-1833-0-27072100-1325542568_thumb.jp

Edited by ΝΗΡΕΑΣ
Link to comment
Share on other sites

Nηρέα σωστά γράφεις, το 1885 ήταΝ έΝα τυπογραφικό λάθος που αΝέφερα και έσπευσε Να διορθώσει ο φίλτατος Proud Ionian. και οι υπόλοιπες υποθέσεις σου είΝαι σωστές

αΝ δεις αυτό το σύΝδεσμο

http://faculty.gouch...czar-OED-EB.htm

αΝαφέρει ατύχημα της θαλαμηγού το 1893 αΝ καταλαβαίΝω καλά αφού και αυτός ο σύΝδεσμος δεΝ είΝαι παρά σκόρπιες πληροφορίες για κάποιους τσάρους σε μορφή τηλεγραφήματος. μπορεί το ατύχημα Να είΝαι η προσάραξη της θαλαμηγού στο δρέπαΝο. Ψηφιακές εφημερίδες για το έτος 1893 δεΝ μπόρεσα Να βρω ούτε σε ελληΝικά ούτε σε ευρωπαικά αρχεία παρά ελάχιστες. πάΝτως αΝ η προσάραξη έγιΝε το καλοκαίρι του 1893 θα έχει μεγάλο εΝδιαφέροΝ αφού ήταΝ η χροΝιά που άΝοιξε ο ισθμός (εγκαίΝια 25 ιουλίου 1893 -παλιό ημερολόγιο). σύμφωΝούμε όμως ότι η προσάραξη της τσαβέρΝα έγιΝε στο διάστημα που λες αΝ και ακόμα δεΝ έχουμε ακλόΝητες αποδείξεις, έχουμε ισχυρές εΝδείξεις και αΝαφορές που αΝ και δεΝ μπορούμε Να δεχθούμε ως αξιόπιστες φαίΝεται πως εμπεριέχουΝ αληθιΝά συμβάΝτα όπως είΝαι ο σύΝδεσμος που παράθεσα στο αρχικό post.

Νομίζω ότι έΝα από τα καλά του φόρουμ είΝαι ότι μέσα από τηΝ παράθεση πληροφοριώΝ και τηΝ αλληλοβοήθεια τις περισσότερες φορές οδηγούμαστε στη λύση και τωΝ πιο δύσκολωΝ γρίφωΝ..

Όσο για τηΝ τελική μορφή του ο φάρος μάλοΝ τηΝ πήρε μετά τοΝ πόλεμο που αΝακατασκευάστηκε μετά τις ζημιές που προκλήθηκαΝ από τους γερμαΝούς στη διάρκεια της κατοχής.

Edited by proud_ionian
caps lock
Link to comment
Share on other sites

αν δεις αυτό το σύνδεσμο http://faculty.gouch...czar-OED-EB.htm αναφέρει ατύχημα της θαλαμηγού το 1893 .... μπορεί το ατύχημα να είναι η προσάραξη της θαλαμηγού στο δρέπανο. ...αν η προσάραξη έγινε το καλοκαίρι του 1893 θα έχει μεγάλο ενδιαφέρον αφού ήταν η χρονιά που άνοιξε ο ισθμός (εγκαίνια 25 ιουλίου 1893 -παλιό ημερολόγιο).

γιώργο, δυστυχώς θα σε απογοητεύσω. φρεσκάροντας τα ρώσικά μου :rolleyes: βρήκα ότι η προσάραξη που αναφέρεις έγινε στις 3 Iουλίου 1893 στην Bαλτική, στα νησιά Aland...και προσάραξε για δεύτερη φορά σε λίγες μέρες. διακρίνω δε μιά έφεση της Tsarevna στις προσαράξεις.

[...]03 июля 1893 года проходя мимо лоцманского пункта Донё недалеко от Гета (северная часть Аландских островов), села на мель императорская яхта «Царевна» К счастью, никаких повреждений яхта не получила. Дно было мягкое, илистое. Она была снята с мели лоцманскими кораблями.

Через несколько дней, на обратном пути, двигаясь под полным паром, «Царевна» получили серьезные повреждения, зацепившись за мель. При этом руль и винт яхты вышли из строя. Корпус не был поврежден и пассажиры спокойно перешли на палубу таможенного корабля, который доставил их в Койвисто. Выяснилось, что капитан яхты не послушался предостережений финского лоцмана Матти Ниемеля и отказался совершить необходимый маневр.

http://nnm.ru/blogs/...ratorskih-yaht/

και η μετάφραση στα αγγλικά μέσω google:

[...]July 3, 1893 passed by the pilot points near the Don Geta (northern part of the Åland Islands), ran aground imperial yacht "Princess" Fortunately, no damage had not received the yacht. The bottom was soft and muddy. She was removed from the shallows of pilotage boats.

A few days later, on the way back, moving at full steam, "Princess" were seriously damaged, caught in shallow. At the same steering wheel and screw boats out of service. Housing has not been damaged and the passengers went calmly on the deck of the customs ship that took them to Koivisto. It was found that the captain did not heed the warnings boat pilots of the Finnish Matti Niemelya and refused to make the necessary maneuver.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...