Jump to content
Shipfriends

Asteria (ΙΜΟ 1007811)


Recommended Posts

Το ναυαγοσωστικό ρυμουλκό «ΑΣΤΕΡΙ»

Το «ΑΣΤΕΡΙ» υπήρξε το πρώτο και μοναδικό ναυαγοσωστικό ρυμουλκό που ναυπηγήθηκε στην Ελλάδα.

Η ναυπήγησή του έγινε στο ναυπηγείο Δ.Αναστασιάδη & Α.Τσορτανίδη στο Πέραμα, με αριθμό ναυπηγείου 56, στην ανωτάτη κλάση του Lloyd’s Register of Shipping. Καθελκύσθηκε το 1971.

Πλοιοκτήτρια η εταιρεία του Λουκά Γ. Μάτσα.

Τα σχέδια κατασκευής του σκάφους έγιναν από τον ναυπηγό Δ.Αναστασιάδη.

Η ιδιαιτερότητά του ήταν ότι για πρώτη φορά στην Ελλάδα τοποθετήθηκε δακτύλιος Kort στην έλικα και ότι τα καλά αποτελέσματα που επετεύχθησαν στην ταχύτητα και στην ελκτική ικανότητά του ήσαν αποτέλεσμα της καλής σχεδίασης και μόνον, χωρίς δοκιμές προτύπου σε δεξαμενή δοκιμών να τις επιβεβαιώσουν, όπως γίνεται σήμερα.

Χαρακτηριστικά του πλοίου:

Μήκος ολικό 48,10 μ.

Μήκος μεταξύ καθέτων 42,00 μ.

Πλάτος 9,60 μ.

Πλευρικόν ύψος 4,90 μ.

Βύθισμα 4,00 μ.

Μηχανές Μία, British Polar 3000 ΒHP στις 800 στροφές ανά λεπτό

Ελίκες Μία με Kort nozzle

Ταχύτης άνευ ρυμουλκίου 14,59 κόμβοι

Ελκτική ικανότης 26 τόννοι

Η επίβλεψη από πλευράς κλάσεως είχε γίνει από τον γράφοντα, ο οποίος στη συνέχεια επιμελήθη της μηχανολογικής εγκαταστάσεως και της πρωτοποριακής για την εποχή εφαρμογής του συστήματος “Kort nozzle” στην έλικα για λογαριασμό της πλοιοκτησίας.

Ιδιαίτερα ο γράφων ενθυμείται ότι ο αείμνηστος Λουκάς Γ. Μάτσας εζήτησε την τεχνική του συνδρομή διότι τα σχέδια που είχαν καταρτίσει οι κατασκευαστές της κυρίας μηχανής και του αξονικού συστήματος ήσαν τελείως ανεφάρμοστα. Το ίδιο συνέβαινε και με τον δακτύλιο Kort, ο οποίος δεν συμβάδιζε με χαρακτηριστικά της έλικος.

Φυσικά τα προβλήματα θεραπεύθησαν με ανασχεδιάσεις που έγιναν στον Πειραιά.

Η έλικα, μεγάλης διαμέτρου για την εποχή εκείνη, είχε κατασκευασθεί από τη ΝΑΥΣΙ.

Το «ΑΣΤΕΡΙ» υπήρξε ένα επιτυχημένο ναυαγοσωστικό που δικαίωσε τις προσδοκίες των πλοιοκτητών, έλαβε μέρος σε πολλές ναυαγιερέσεις και ήταν πολύ γνωστό στην Ανατολική Μεσόγειο. Τα τελευταία χρόνια της εκμεταλλεύσεώς του από την εταιρία Μάτσα είχε βάση του τον Πόρο.

Το 1998 εκρίθη από την πλοικτησία ότι δεν μπορούσε πλέον να εκπληρώσει ανταγωνιστικά τον ρόλο του και έτσι επωλήθη στη Canberra Τrading Ltd στη Νέα Ζηλανδία.

Ο εκ των εκπροσώπων της εταιρίας αυτής κ. Graeme Bockett ενθυμείται με τα καλύτερα λόγια την συνεργασία του με την εταιρία Μάτσα στην διαδικασία παραδόσεως-παραλαβής.

Εκεί το σκάφος μετεσκευάσθη σε ερευνετικό-θαλαμηγό. Μια νέα υπερκατασκευή κατασκευάσθη στην πρύμη και επεξετάθη η γέφυρα. Οι σωληνώσεις και η ηλεκτρολογική εγκατάσταση αντικατεστάθησαν καθώς και πληθώρα μηχανημάτων εκτός από την κυρία μηχανή. Προσετέθη ένας πρωραίος ωθητήρας (thruster), έγινε εγκατάσταση κλιματισμού και συστήματος επεξεργασίας λυμάτων.

Η ενδιαίτηση των επιβατών και του πληρώματος αντικατεστάθησαν ολοκληρωτικά και αναβαθμίσθηκαν σε υψηλό επίπεδο ανέσεων, ενώ τα πυροσβεστικά και σωστικά μέσα προσαρμόσθησαν ώστε να καλύπτουν το νέο προορισμό του σκάφους. Η μετασκευή εκράτησε δύο χρόνια.

Στη συνέχεια το πλοίο επωλήθη σε Ελβετούς πλοιοκτήτες και μετονομάσθη σε «ΑSTERIA» και βάση του έγινε ο Παναμάς, όπου εκτός από του να χρησιμοποιείται ως θαλαμηγός εκπληρεί και τους σκοπούς του ιδρύματος των πλοιοκτητών στην καλλιέργεια της περιβαλλοντικής μορφώσεως και συνειδήσεως των λαών της Νοτίου Αμερικής.

Στο διάστημα αυτό έγινε και αντικατάσταση της κυρίας μηχανής με μία Caterpillar 3516 και προσετέθη και πρυμναίος ωθητήρας.

Ετσι πάνω από τριάντα χρόνια μετά το «ΑΣΤΕΡΙ», σήμερα «ASTERIA», η κατασκευή των ναυπηγείων του Περάματος, εξακολουθεί να σχίζει υπερήφανα τα νέρα των ωκεανών στην άλλη άκρη του πλανήτη μας.

Κωνσταντίνος Α. Φιλίππου

Διπλ. Ναυπηγός & Μηχανολόγος Μηχανικός

Edited by Nick the Greek
Link to comment
Share on other sites

Το ρυμουλκο δεν το εχω δει ποτε αλλα ολα τα στοιχεια δειχνουν οτι ειναι αυτο.Μια αμφιβολια εχω μονο σχετικα με το αν ειναι σωστο το ΙΜΟ, μιας και το συγκεκριμενο ΙΜΟ δεν το εχω βρει πουθενα σε καμια database.

Link to comment
Share on other sites

Σαν σουλούπι φαίνεται να είναι το ΑΣΤΕΡΙ του Μάτσα αλλά όταν ένα ρυμουλκό μετατρέπεται σε κότερο και αλλοιώνονται τα αρχικά του στοιχεία οπότε δεν μπορείς να είσαι σίγουρος 100%.

Πάντως στα μέσα της δεκαετίας του 90 και σε τακτά διαστήματα το είχα συναντήσει αρκετές φορές δεμένο στον Πόρο οπότε εκείνη την εποχή εκεί πρέπει να είχε την βάση του.

Αν δεν κάνω λάθος την βραδιά που το ΠΟΣΕΙΔΩΝ ΕΞΠΡΕΣ είχε το ατύχημα στην Πάρο το 1996 είχε ξεκινήσει από τον Πόρο για την Πάρο για παροχή βοήθειας αλλά στο μεταξύ το πλοίο βούλιαξε στην προβλήτα.

Edited by Earl Granville
Link to comment
Share on other sites

Αυτο ειναι το ρυμουλκο αλλα πολυ αλλαγμενο.Ο εφοπλιστης ειχε κανει ενα αφιερωμα πριν καμια 6ετια με αρθρο της αθηνας αναστασιαδου και κωνσταντινου φιλλιπου

Link to comment
Share on other sites

Μια αμφιβολια εχω μονο σχετικα με το αν ειναι σωστο το ΙΜΟ, μιας και το συγκεκριμενο ΙΜΟ δεν το εχω βρει πουθενα σε καμια database.

Πρωτα απο ολα να αυτοδιορθωθω μιας και στο e-ships υπαρχει καταχωρηση για το ASTERIA με ΙΜΟ 1007811,οπως δηλαδη ειπωθηκε και πιο πανω και αναφερεται σαν yatch

Δευτερον να παραθεσω και μια φωτογραφια του 1977 που ανακαλυψα σημερα και δειχνει το ρυμουλκο στην αρχικη του μορφη δεμενο στο κεντρικο λιμανι

post-1819-0-95408600-1309462918_thumb.jp

Η φωτο ειναι απο το flickr και τον rcl

Edited by polmyt
Link to comment
Share on other sites

  • 5 years later...

Το πλέον διάσημο ρυμουλκό ελληνικής κατασκευής, μετά από πολλά χρόνια και πάλι στα πάτρια ύδατα, ή μάλλον καλύτερα στα πάτρια εδάφη μιας και είναι τραβηγμένο έξω στο ναυπηγείο Σπανόπουλου στην Σαλαμίνα. 

Link to comment
Share on other sites

Στο πρώτο πρώτο ποστ, αναφέρει λεπτομέρειες ο αείμνηστος Κωνσταντίνος Φιλίππου

On 6/28/2011 at 8:55 PM, Κωνσταντίνος Φιλίππου said:

Το «ΑΣΤΕΡΙ» υπήρξε το πρώτο και μοναδικό ναυαγοσωστικό ρυμουλκό που ναυπηγήθηκε στην Ελλάδα.

Η ναυπήγησή του έγινε στο ναυπηγείο Δ.Αναστασιάδη & Α.Τσορτανίδη στο Πέραμα, με αριθμό ναυπηγείου 56, στην ανωτάτη κλάση του Lloyd’s Register of Shipping. Καθελκύσθηκε το 1971.

Πλοιοκτήτρια η εταιρεία του Λουκά Γ. Μάτσα.

Τα σχέδια κατασκευής του σκάφους έγιναν από τον ναυπηγό Δ.Αναστασιάδη.

Η ιδιαιτερότητά του ήταν ότι για πρώτη φορά στην Ελλάδα τοποθετήθηκε δακτύλιος Kort στην έλικα και ότι τα καλά αποτελέσματα που επετεύχθησαν στην ταχύτητα και στην ελκτική ικανότητά του ήσαν αποτέλεσμα της καλής σχεδίασης και μόνον, χωρίς δοκιμές προτύπου σε δεξαμενή δοκιμών να τις επιβεβαιώσουν, όπως γίνεται σήμερα.

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Πολύ ενδιαφέρουσα συνάντηση πρίν λίγο καιρό με το Asteria, καλλίγραμμο έστω και μετά από τόσο χτίσιμο που έχει φάει. Εδώ το βλέπουμε εκτός νερού στα Σπανοπουλέικα Σαλαμίνος, και εδώ με τον δεξαμενισμό να έχει τελειώσει. Τυχερός αυτός που το χαίρεται.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...