Jump to content
Shipfriends

Πλοία με ανανεώσιμες πηγές ενέργειας.


Recommended Posts

Η σημερινή ηλεκτρονική έκδοση της Tradewinds μας ενημερώνει πως η MItsui OSK Lines προχώρησε στην παραγγελία από το Oshima Shipbuilding ενός post panamax bulk carrier των 99 χιλιάδων τόνων dwt με επισυναπτόμενη μακροχρόνια χρονοναύλωση στην Tohoku Electric Power Co. Γιατί είναι σημαντικό αυτό? Γιατί κατάπλωρα το πλοίο θα φέρει ιστό με σκληρό πανί, κίνηση που αναμένεται να μειώσει τις εκπομπές των αερίων θερμοκηπίου κατά 5 με 8%. Το πλοίο αναμένεται να βγεί στην κυκλοφορία κάποια στιγμή το 2022 με τις μελέτες για ένα design τέτοιου τύπου να πηγαίνουν πίσω στο 2009 και το Πανεπιστήμιο του Τόκυο.

 

Κι αυτό φυσικά δεν είναι παρά μόνο η αρχή. Ήδη η Cargill και η BAR Technologies δουλεύουν επάνω σε αντίστοιχο design που θα μειώσει τις εκπομπές κατά 30%, όπως τουλάχιστον θέλουν εκείνοι να ελπίζουν. Το ρεζουμέ είναι πως πρός αυτήν την κατεύθυνση κινούνται τα πράγματα. Κι αν το όνομα BAR Technologies δεν σας λέει και πολλά, πρόκειται για εταιρεία που ασχολείται με καινούριες τεχνολογίες και λύσεις σε αυτό τον τομέα, είς εκ της ηγετικής ομάδας είναι και ο Martin Whitmarsh τον οποίο όσοι ασχολείστε με την F1 θα θυμάστε σαν τον αφεντικό της McLaren μετά το Ron Dennis. 

 

Εγώ ξαναλέω. Πανεπιστήμια έχουμε, από ναυπηγούς και μηχανικούς να φάνε κι οι κότες, ναυτιλιακές εταιρείες έχουμε, ναυπηγεία που διψάνε για δουλειά έχουμε, κυβερνητικό όραμα δε βλέπω να έχουμε, διαχρονικά. Τα λεφτά που πάνε για να επιδοτούμε μέσα στο Δεκέμβριο τα ταχύπλοα του Ηλιόπουλου θα έβρισκαν πολύ καλύτερη ανταποδοτικότητα κάπου αλλού. Αλλά ποιός να τα σκεφτεί και να ασχοληθεί με αυτά? Οι κομματικοί, υπαλληλικοί στρατοί του εκάστοτε ΥΕΝ? Ή οι υψηλόβαθμοι του ΛΣ που κοροδεύουν τον κοσμο -και τους εαυτούς τους- πως ασχολούνται με την πολιτική στον τομέα της ναυτιλίας? Είναι πραγματικά εντυπωσιακό πως εν Ελλάδι ασχολούνται με έναν εκ των πλέον ανταγωνιστικών τομέων της οικονομικής δραστηριότητας παγκοσμίως, μια ομάδα ανθρώπων που δεν έχουν ποτέ δουλέψει σε ανταγωνιστικό περιβάλλον.  

Link to comment
Share on other sites

6 minutes ago, Nick the Greek said:

 

Εγώ ξαναλέω. Πανεπιστήμια έχουμε, από ναυπηγούς και μηχανικούς να φάνε κι οι κότες, ναυτιλιακές εταιρείες έχουμε, ναυπηγεία που διψάνε για δουλειά έχουμε, κυβερνητικό όραμα δε βλέπω να έχουμε, διαχρονικά. Τα λεφτά που πάνε για να επιδοτούμε μέσα στο Δεκέμβριο τα ταχύπλοα του Ηλιόπουλου θα έβρισκαν πολύ καλύτερη ανταποδοτικότητα κάπου αλλού. Αλλά ποιός να τα σκεφτεί και να ασχοληθεί με αυτά? 

Αυτό ακριβώς σκεφτόμουν και εγώ. Δυστυχώς η Ελλάδα εκτός από τα παιδιά της, τρώει και τα λεφτά της. Αυτό είναι διαχρονικό και δυστυχώς δεν φαίνεται φως στον ορίζοντα (τουλάχιστον για το κοντινό μέλλον).

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

η Wallenius Wilhelmsen παρουσιασε το Orcelle Wind

Αυτοκινηταδικο, με δυνατοτητα μεταφορας βαρεων οχηματων και θα κινειται μονο με τη δυναμη του ανεμου, αγγιζοντας ταχυτητα 10-12 κομβων.

υπολογιζουν να εχουν συμφωνησει με ναυπηγειο το καλοκαιρι του 2022 και το πλοιο να ταξιδεψει το 2025.

Orcelle Wind

Link to comment
Share on other sites

Και έχουμε και το Medstraum, το πρώτο μικρό φέρρυ με μηδεν ενεργειακό αποτύπωμα. Θα κάνει ακτοπλοία στη Νορβηγία φυσικά και θα χτιστεί με χρηματοδότηση από την ΕΕ. Στην Ελλάδα γυρνάμε γύρω από την ουρά μας για το Σκαραμαγκά.

940420p516EDNmainimg-Medstarum_credit-Tr

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...

Να και κάτι άλλο που είναι στα σκαριά από την BAR Technologies. Η συγκεκριμένη εταιρεία μέχρι πρότινος δραστηριοποιούταν στον τομέα του performance και computational fluid dynamics σε σχέση με αγώνες ιστιοπλοίας. Στην ηγετική ομάδα είναι και ο Martin Whitmarsh, πρώην CEO της Mac Laren, θέλω να πω πως δεν είναι τίποτα πουθενάδες.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Αν και δεν ξέρω εάν αυτό το θέμα είναι κατάλληλο, θα ήθελα να προτείνω μερικές ιδέες και να ανταλλάξουμε απόψεις όσον αφορά το θέμα:

1. Πολλοί ακτιβιστές διαμαρτύρονται για την ρύπανση που προκαλούν τα ΜΜΕ, και πιστεύω όχι άδικα. Η γνωστή σε όλους μας Γκρέτα πρόσφατα διαμαρτυρόταν για τα αεροπλάνα. Αν και είχε δίκιο κατ' εμέ, νομίζω πως ήταν λίιιγο ακραία, καθώς επιχείρησε να διασχίσει με ιστιοφόρο τον Ατλαντικό (Οκ, καταλαβαίνω, όχι καυσαέρια, αλλά αυτό δουλεύει μόνο όταν φυσάει. Και κατά πόσον θα είναι λειτουργικό το ηλεκτρολογικό κομμάτι και το κομοδέσιο, πρέπει από κάπου να παίρνει ρεύμα, αλλιώς δεν θα συντηρείς το φαγητό όταν θα ταξιδεύεις 5 μέρες.). Οπότε, πιο sustainable λύση είναι, προφανώς, τα ηλεκτροκίνητα πλοία.

2.Ακόμη κι αν όλα τα πλοία του κόσμου βάλουν scrubbers, κάποια στιγμή το πετρέλαιο θα εξαφανιστεί από προσώπου γης, συμπεριλαμβανομένου και των παραγόντων του. Οπότε, και πάλι πρέπει να πάμε στην ηλεκτροκίνηση.

3. Σύμφωνα με άρθρο του BBC, βλέπουμε ότι οι πτήσεις εσωτερικού εκπέμπουν 133 γραμμάρια διοξειδίου του άνθρακα ανά επιβάτη και χιλιόμετρο, μια πτήση μεγάλων αποστάσεων (μάλλον υπερατλαντική) 102, ένα αυτοκίνητο με έναν επιβάτη 171, ένα λεωφορείο 104, ένα αυτοκίνητο με 4 επιβάτες 43, μια αμαξοστοιχία εσωτερικού 41, ένα πούλμαν 27 και το Eurostar... μόλις 6!!! Υπολογίζοντας αυτά τα νούμερα για κάθε δρομολόγιο και για κάθε πλοίο, βγάζουμε ποικίλα αποτελέσματα. 

4. Η μετατροπή θερμικών μέσων μεταφοράς σε ηλεκτροκίνητα δεν είναι κάτι παρανοϊκό∙ υπάρχουν ουκ ολίγα οχήματα που μετατρέπονται σε ηλεκτροκίνητα, με κορυφαίο παράδειγμα τους παλιούς Σκαραβαίους (Ναι, υπάρχουν και καινούργιοι.) και τα 2CV. Θεωρητικά μετατροπή θα μπορούσε να δουλέψει και σε πλοία τύπου Σκοπελίτης, παντόφλες, Ποσειδών Ελλάς, Απόλλων Ελλάς, Εξπρές Σκιάθος, Άρτεμις, Κέρκυρα Εξπρές, Σταυρός κα., άντε και σε κανένα μικρό ferry τύπου Olympus, Φοίβος, Μακεδών, κα. Σε μικρά τουριστικά πλοιάρια και ημερόπλοια τύπου Μπομπ Σφουγγαράκης θα δουλέψει σίγουρα. Στα ταχύπλοα σίγουρα όχι, γιατί θα επηρεαστεί σίγουρα η ταχύτητά τους και η διαφήμισή τους ως ταχύπλοα (Φαντάζεστε όλα τα ιπτάμενα δελφίνια να γίνονται αντίγραφα του Μπομπ Σφουγγαράκη;). Και στα ποιο μεγάλα πλοία, σίγουρα θα είναι εξωφρενικό το κόστος μετατροπής, γι' αυτό προτιμούμε μικρά και οικονομικά στην εκμετάλλευση πλοία.

5. Και τέλος, θα ήθελα να προτείνω μια "ιδέα", την οποία έχω στο νου μου εδώ και λίγες μέρες. Λαμβάνοντας υπόψιν ότι δεν έχουμε πάντα ήλιο (και δεν ξέρω εάν θα είναι αρκετός για να κινήσει ένα πλοίο) ή αέρα, νομίζω του ότι εφόσον τα πλοία κινούνται στο νερό, θα μπορούν να παίρνουν ρεύμα από τουρμπίνες κάτω από την ίσαλο-κάτι σαν μικρούς υδρόμυλους- που θα παίρνουν ενέργεια από τα θαλάσσια ρεύματα και από κει μέσω μετασχηματιστών και άλλες συσκευές να μετατρέπουν την ενέργεια για να κινούν και να τροφοδοτούν με ρεύμα το πλοίο. Θεωρώ ότι αυτή η μέθοδος θα είναι αρκετά sustainable και θα μπορούν να λειτουργούν πλοία χειμώνα-καλοκαίρι.

Κάθε άποψη είναι σεβαστή ;)

Link to comment
Share on other sites

Έχεις ορισμένα ενδιαφέροντα σημεία στις απόψεις σου, ακολουθούν τα σχολιά μου σε ορισμένα από αυτά:

 

1. Για να μην υπάρχει παρανόηση, είμαι απόλυτα πεπεισμένος πως κάτι δραστικότατο πρέπει να γίνει με το κλίμα. Το βλέπουμε εδώ και χρόνια στην καθημερινή μας ζωή, το βλέπει και όλος ο υπόλοιπος πλανήτης, δεν είμαστε μόνο εμείς. Την ίδια στιγμή βέβαια, σαν άνθρωπο και σαν πολίτη με εξαγριώνει όταν έχω χαρακτήρες τύπου Γκρέτα και τύπου Έλενα Ακρίτα να προσπαθούν να μου επιβάλλουν με τρόπο λεκτικά εκβιαστικό τι είναι σωστό και τι είναι λάθος, και πως πρέπει να σκεφτώ, κουνώντας μου επιτιμητικά το δάχτυλο. Θεωρώ πως η Γκρέτα έχει περάσει το όριο ανάμεσα στην πειθώ και τον εξαναγκασμό, για το πω κομψά. Και φυσικά δεν ξυπνάει ένα πρωί με όλα αυτά, υπάρχει ολόκληρο marketing/pr team από πίσω της, για να ξέρουμε και τι λέμε δηλαδή. Έχει μεγάλη καριέρα μπροστά της:rolleyes:

 

Το άλλο που με βρίσκει εντελώς αντίθετο και το έχω εκφράσει εδώ και χρόνια στο φόρουμ αυτό είναι πως στους πολίτες όλη αυτή η αλλαγή έχει παρουσιαστεί σαν κάτι εντελώς αθώο και προοδευτικό, στο οποίο αν έχεις οποιαδήποτε αντίρρηση είσαι ένα αμάλγαμα του Τράμπ και του Μιχαλολιάκου. Το EU Fit for 55 έρχεται και στην Ελλάδα, αυτό που φυσικά δεν λέει κανείς είναι ποιός θα επωμισθεί το κόστος συμμόρφωσης. Make a wild guess.. Όλα αυτά έχουν ξεκινήσει εν πολλοίς από τη Σκανδιναβία όπου ο κόσμος έχει το ανάλογο επίπεδο ζωής και αγοραστικής δύναμης. Δεν μπορεί να μπαίνει στο ίδιο τσουβάλι η Ελλάδα όπου σε πολλές περιπτώσεις οι άνθρωποι βάζουν το χέρι στην τσέπη και πιάνουν τη σόλα του παπουτσιού τους. Αφήστε το κόστος αλλαγής αυτοκινήτων πχ, μόνο οι σχετικές υποδομές για την ηλεκτροκίνηση είναι ένα κολοσσιαίο κόστος. Σας αφήνω να σκεφτείτε παραδείγματα. Στην Ολλανδία που ταξιδεύω συχνά, εδώ και πολλά χρόνια μπαίνω σε ηλεκτροκίνητα ταξί Tesla. Μόνο που εκεί η κυβέρνηση επιδοτεί το 50% της αγοράς τους. Εδώ?

 

2. Το πετρέλαιο και το γαιάνθρακα τα έχουμε ακόμα απόλυτη ανάγκη μέχρι να αναπτυχθούν καινούριες τεχνολογίες. Και τα σημάδια είναι πως αυτό θα κρατήσει ακόμη δεκαετίες. Μη σκέφτεσαι μόνο την Ευρώπη, σκέψου Αφρική, Ινδία, Ασία και τόσα άλλα μέρη. Πρίν 6-7 χρόνια είχα επισκεφθεί λόγω δουλειάς μια από τις μεγάλες εταιρείες παραγωγής ηλεκτρικού ρεύματος στην Γερμανία, με έδρα την Κολωνία. Και μου περιέγραφαν οι άνθρωποι ότι φοβούνταν ότι θα συμβεί αυτό που ακριβώς συμβαίνει τώρα. Ότι δηλαδή οι ανανεώσιμες πηγές ρεύματος δεν μπορούν να παράξουν εγγυημένες ποσότητες ενέργειας με συνέπεια να υπάρχουν περίοδοι που υπάρχει έλλειψη. Η Γερμανική κυβέρνηση τότε δεν τους βοηθούσε οικονομικά να κρατούν "ζεστές" τις μονάδες που έκαιγαν άνθρακα και να συμπληρώνουν την παραγωγή, με συνέπεια οι εταιρείες να τις κλείσουν. Και τώρα η γερμανική κυβέρνηση έχει βγεί στη γύρα για ενέργεια. Τον παράγοντα αύξηση του πληθυσμού του πλανήτη και βελτίωση συνθηκών διαβίωσης πολυπληθών λαών όπως οι Ινδοί για παράδειγμα, δεν τα πιάνω καν, οι ανάγκες θα αυξηθούν.

 

Υπάρχει κόσμος με γνώσεις και εμπειρία στα θέματα αυτά που λέει πως ορισμένα πράγματα παραέχουν κινηθεί γρήγορα και χωρίς σωστή σκέψη και υπόβαθρο(δεν αναφέρομαι στο ναυτιλιακό κομμάτι εδώ). Δυστυχώς τέτοιες απόψεις συνήθως απορρίπτονται και χλευάζονται στη βάση του ότι οι αντιρρησίες προέρχονται από συγκεκριμένους πολιτικούς χώρους ή εκπροσωπούν εταιρικά συμφέροντα, χωρίς να εξετάζονται επί της ουσίας. Ευτυχώς ή δυστυχώς, μπορεί κάποιος να είναι δεξιός και να δουλεύει για τη Shell επί παραδείγματι αλλά να γνωρίζει την πραγματικότητα καλύτερα από ψηφοθήρες πολιτικάντηδες και κάποιους που επιδιώκουν να χτίσουν καριέρες με εφαλτήριο το θέμα του περιβάλλοντος. Τα λέω αυτά γιατί κομμάτι του μέλλοντος και των βιωσίμων λύσεων που χρειάζεται ο πλανήτης είναι η ουσιαστική εξέταση και συζήτηση των προβλημάτων και όχι η τυφλή προώθηση της περιβαλλοντικής ατζέντας απλά και μόνο επειδή δεν μας αρέσει αυτό που ακούμε από την άλλη πλευρά. Μη φτάσουμε στον περιβαλλοντικό ολοκληρωτισμό(για να μη πω τίποτε πιο χοντρό) δηλαδή.

 

4. Δεν είμαι σίγουρος πως η μετατροπή σε ηλεκτροκίνηση είναι θέμα μεγέθους πλοίου, πιστεύω είναι συνάρτηση των τεχνικών υποδομών επί του πλοίου και του κόστους. Σκέψου πως ένα μεγάλο ποσοστό των εν Ελλάδι πλοίων είναι τεχνολογία 70s-80s. Και μη σκέφτεσαι μόνο την αντικατάσταση των κυρίων μηχανών και των γεννητριών, σκέψου την αλλαγή των καλωδιώσεων και των παροχών σε ολόκληρο το πλοίο. Μιλάμε για χρονοβόρο και κοστοβόρο εργασία. Εδώ τα scrubbers με κόστος 2-3 εκατομμύρια ας πούμε και ελάχιστα πλοία τα έβαλαν στην Ελλάδα.

 

5. Τις τεχνικές γνώσεις για να σου απαντήσω επί της ουσίας της πρότασής σου, δεν τις έχω. Αυτό που μπορώ όμως να σου πω με σιγουριά είναι ότι προκειμένου μια οποιαδήποτε λύση/ιδέα να προχωρήσει, πρέπει να έχει την προοπτική της κλίμακας. Θα σου δώσω ένα παράδειγμα για το τι εννοώ. Ας υποθέσουμε πως στη Λέσβο υπάρχει μια πηγή γεωθερμικής ενέργειας που βγάζει αρκετή ποσότητα ώστε να ηλεκτροδοτηθεί το νησί και ότι μετατρέπονται δύο φέρρυ ώστε να κινούνται με αυτή την ενέργεια. Προκειμένου να γίνει αυτό με βάση αυτήν τη συγκεκριμένη πηγή ενέργειας η οποία δεν μπορεί να χρησιμοποιηθεί παρά μόνο σε αυτήν τη γραμμή, θα σπαταληθούν πολλά χρήματα και εργατοώρες για σπέσιαλ μετατροπές, μελέτες κλπ. Όταν όμως αυτό δεν μπορεί να επαναληφθεί σε κανένα άλλο πλοίο ή μέρος του κόσμου, δεν συνεισφέρει ουσιαστικά στη μείωση των εκπομπών. Με άλλα λόγια αυτό που περιγράφεις για να έχει νόημα, θα πρέπει να μπορεί να εφαρμοστεί σε πολύ σημαντικό όγκο πλοίων, όχι μόνο σε συγκεκριμένου τύπου πλοία ή ειδικές συνθήκες. 

 

Για το τέλος να πω ότι ακόμη για περιβαλλοντικά θέματα δεν έχει πάρει θέση η Ελεύθερη Ώρα:D. Οπότε πρός το παρόν δεν ξέρω να σας πω αν κρύβεται από πίσω καμιά συνωμοσία της νέας τάξης πραγμάτων, αν θέλουν με τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα να μας αλλοιώσουν την ελληνικότητα ή αν κάποιος άγιος γέροντας έχει προφητεύσει πως όποιος βάλει καυστήρα με αμμωνία στο σπίτι του θα πάθει πυτιρίδα και πλατυποδία:D

Link to comment
Share on other sites

Πολύ ενδιαφέρουσα η κουβέντα σας!

Αυτό που θα ήθελα να προσθέσω εγώ είναι ότι φαίνεται ότι πάμε σε ορισμένες επιλογές, χωρίς ιδιαίτερη σκέψη και μελέτη.

Για παράδειγμα, δεν φαίνεται να λαμβάνεται το συνολικό περιβαλλοντικό αποτύπωμα ενός προϊόντος, ή μιας υπηρεσίας.

Δεν είναι μόνο οι εκπομπές ρύπων που συμβάλλουν στο συνολικό περιβαλλοντικό αποτύπωμα.

Για παράδειγμα, τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα και, βέβαια τα ηλεκτρικά πλοία, σαφώς και δεν θα εκπέμπουν ρύπους. Όμως παραμένει το ζήτημα των επιπτώσεων που μπορεί να έχει η κατασκευή των μπαταριών τους (εξόρυξη μετάλλων, ενέργεια για την εξόρυξη αυτή, ανακύκλωση των υλικών, κλπ. Βάζω εδώ και την παιδική εργασία που ισχύει σε ορισμένες περιπτώσεις, η οποία δεν περιλαμβάνεται μεν στο περιβαλλοντικό αποτύπωμα, αλλά είναι απαράδεκτη ούτως ή άλλως). 

Μετά, έρχεται το ζήτημα της φόρτισης αυτών των μέσων. Από που ακριβώς θα παράγεται η ενέργεια για να φορτιστούν; Πόση από την παραγωγή αυτή θα βασίζεται σε ανανεώσιμες πηγές ενέργειας; Εδώ, φέτος, χώρες όπως η Γερμανία, όπως αναφέρει ο Nick, έχουν βγει στη γύρα και επαναλειτουργούν τις θερμικές τους μονάδες παραγωγής.

Για να το πω και διαφορετικά, ναι μεν δεν θα εκπέμπει ρύπους το ηλεκτρικό πλοίο και το αυτοκίνητο, αλλά αν είναι να μεταφέρουμε τους ρύπους από τις εξατμίσεις και τα φουγάρα των πλοίων στα αντίστοιχα εργοστάσια παραγωγής ενέργειας, είναι ένα θέμα που αφορά το συνολικό περιβαλλοντικό αποτύπωμα.

Σίγουρα η εξίσωση δεν είναι απλή, αλλά και το αφήγημα και οι ενέργειες που το ακολουθούν δεν είναι πάντα και πολύ πειστικές (Ωχ, αυτό Nick νομίζω ότι ακούστηκε ως πρόλογος σε ανάλυση της Ελεύθερης Ώρας 😁)

Link to comment
Share on other sites

Πολύ σωστά όλα είναι μια αλυσίδα στην παραγωγή και χρήση ενέργειας η οποία θα πρέπει πρώτα να ξεκινήσει από τα θεμέλια. Για παράδειγμα δεν έχει μεγάλο νόημα να προκρίνεται η ηλεκτροκίνηση την στιγμή που στην Ελλάδα το 90% και πλέον των μονάδων παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας δουλεύουν είτε με λιγνίτη είτε με πετρέλαιο.

Όσο για τα πλοία, πιστεύω ότι η παγκόσμια  κοινότητα θα πρέπει να κατασταλάξει στο ποια  θα είναι η η πηγή ενέργειας του μέλλοντος , ώστε να μπορέσει σιγά σιγά να ανανεωθεί ο παγκόσμιος στόλος και να δημιουργηθούν τα κατάλληλα facilities σε όλα τα λιμάνια της γης . Μέχρι σήμερα , υπάρχουν σε θεωρητικό και σε πειραματικό πλαίσιο πλοία τα οποία κινούνται ή θα κινούνται με lng , με αμμωνία , υβριδικά ...κ.ο.κ αλλά ουδείς εξασφαλίζει σε ένα πλοιοκτήτη ενός bulk ή ενός tanker που ταξιδεύει worldwide την επάρκεια ή την εξεύρεση ενός εναλλακτικού καυσίμου σε 3-4 χρόνια ή την επάρκειά του.

Οπότε μέχρι να καταλήξει και να κάτσει κάπου η μπίλια , το πετρέλαιο θα είναι ο βασικός πυλώνας ενέργειας για τα πλοία.

Link to comment
Share on other sites

Μην ξεχνάμε και πως διάφορες χημικες εταιριες ασχολούνται πλέον με τη ευρεση συνθετικού καυσιμου/βιοκαυσιμου που θα είναι πιο εύκολο να προσαρμοστει στις τωρινές μηχανες και θα μας γλιτώσει από όλη τη βαβούρα της αλλαγης υποδομων και ηλεκτροκίνησης .Μεγαλες αυτοκινητοβιομηχανίες της Γερμανίας έχουν δείξει αρκετό ενδιαφέρον,δε θα εξέπλησε να ακολουθήσουν και επιχειρήσεις σε  αλλους τομείς 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Έχετε θέσει πολύ ωραία θέματα στη συζήτηση.

Να θέσω μερικά θέματα κι εγώ.

Η ηλεκτρική είναι η μόνη ενέργεια την μπορούμε να παράξουμε και να αποθηκεύσουμε με πολλούς και διαφορετικούς τρόπους. Η ηλεκτρική ενέργεια μας δίνει τη δυνατότητα επιλογής και εύκολης εναλλαγής του καυσίμου. Για παράδειγμα αυτή τη στιγμή στην Ελλάδα κυκλοφορούν σχεδόν αποκλειστικά αυτοκίνητα με κινητήρες εσωτερικής καύσης. Η μετάβαση λοιπόν από τα παράγωγα του πετρελαίου σε φυσικό αέριο για την κίνηση των αυτοκινήτων περιλαμβάνει τη αντικατάσταση (ή μετατροπή) όλων των οχημάτων. Αν όμως είχαμε ένα στόλο σχεδόν αποκλειστικά ηλεκτρικών οχημάτων η μετάβαση αυτή θα μπορούσε να γίνει στα σημεία της παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας. Δηλαδή θα μπορούσαν οι μονάδες παραγωγής που χρησιμοποιούν πετρέλαιο να αντικατασταθούν με λιγνήτη, πυρινική ενέργεια, υδρογόνο κτλ. Δεν βάζω σε αυτή τη φάση στην εξίσωση τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας ούτε θέματα κλιματικής αλλαγής. Αναφέρω για πιο λόγο στρατηγικά μία χώρα μπορεί να επιλέξει την ηλεκτροκίνηση και αυτός είναι η απεξάρτηση από ένα συγκεκριμένο καύσιμο. Σχετικά με αυτό το θέμα υπάρχει ένα εξαιρετικό βιβλίο με τίτλο "Turning oil into salt" της Anne Korin (Δεν ξέρω αν έχει μεταφραστεί στα ελληνικά).

Στο θέμα των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας υπάρχουν πολλές διαφορετικές προσεγγίσεις. Η λύση κατά τα φαινόμενα είναι μέσω αυτού που ονομάζουμε sector coupling. Δηλαδή ένα συνδυασμός πράσινων μορφών ενέργειας. Ας υποθέσουμε ότι έχουμε μία πόλη 50000 κατοίκων. Σε αυτή την πόλη υπάρχουν αιολικά και ηλιακά πάρκα που παράγουν ηλεκτρική ενέργεια και καλύπτουν τις ανάγκες της. Το πρόβλημα όμως είναι ότι δεν φυσάει ούτε έχει ήλιο πάντα. Για να λύσουμε αυτό το πρόβλημα χρησιμοποιούμε το πλεόνασμα ενέργειας που παράγουν τα αιολικά και ηλιακά πάρκα για να την παραγωγή υδρογόνου. Αυτό είναι το λεγόμενο πράσινο υδρογόνο δηλαδή έχει παραχθεί με ανανεώσιμες πηγές ενέργειας. Ουσιαστικά αποθηκεύουμε το πλεόνασμα ενέργειας σε υδρογόνο όταν υπάρχουν ιδανικές συνθήλες (όλα τα καύσιμα είναι αποθήκες ενέργειας). Όταν οι πρωτογενείς πηγές ηλεκτρικής ενέργειας (αιολική & ηλιακή) αδυνατούν να καλύψουν τη ζήτηση της πόλης τότε μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε το υδρογόνο για να συμπληρώσουμε το έλλειμα. Επιπροσθέτως το παραχθέν υδρογόνο μπορεί να χρησιμοποιηθεί για την βιομηχανία και τις μεταφορές μεγάλων αποστάσεων.

Το πιθανότερο σενάριο μακροπρόθεσμα είναι πως και οι θαλάσσιες μεταφορές θα χρησιμοποιούν ανανεώσιμες πηγές ενέργειας. Με τα τωρινά δεδομένα στις μικρές και μεσαίες αποστάσεις θα χρησιμοποιείται η ηλεκτρική ενέργεια και στις μεγάλες αποστάσεις κάποιο πράσινο καύσιμο όπως το υδρογόνο. Προφανώς η μετάβαση θα έχει μεγάλο κόστος και θα γίνει σταδιακά.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...
On 12/10/2020 at 12:06 PM, Nick the Greek said:

Κι αυτό φυσικά δεν είναι παρά μόνο η αρχή. Ήδη η Cargill και η BAR Technologies δουλεύουν επάνω σε αντίστοιχο design που θα μειώσει τις εκπομπές κατά 30%, όπως τουλάχιστον θέλουν εκείνοι να ελπίζουν. Το ρεζουμέ είναι πως πρός αυτήν την κατεύθυνση κινούνται τα πράγματα. Κι αν το όνομα BAR Technologies δεν σας λέει και πολλά, πρόκειται για εταιρεία που ασχολείται με καινούριες τεχνολογίες και λύσεις σε αυτό τον τομέα, είς εκ της ηγετικής ομάδας είναι και ο Martin Whitmarsh τον οποίο όσοι ασχολείστε με την F1 θα θυμάστε σαν τον αφεντικό της McLaren μετά το Ron Dennis. 

Πλησιάζει η ώρα να πάρει σαρκα και οστα το πείραμα.

Οπως μας πλεροφορει η BAR Technologies, με κοινη τους ανακοινωση ολοι οι εμπλεκομενοι (Cargill, Mitsubishi Corporation, BAR Technologies (BAR Tech) and Yara Marine Technologies (Yara Marine), ενημερωνουν επενδυτικο κοινο και καθε ενδιαφερομενο, οτι στο πενταχρονο Bulk Carrier PYXIS OCEAN της Mitsubishi, θα μπουν οι δυο πρωτοι ροτορες.

Το συγκεκριμενο μοντελο ροτορα το εχουν ονομασει Wind Wings και υποστηριζουν οτι οταν καταστει πληρως λειτουργικο, θα φερει μειωση καταναλωσης και εκπομπης ρυπων κατα 30% και θα εχει καλυτερες επιδοσεις απο καθε αλλο συστημα προωσης πλοιων με αιολικη ενεργεια. Η Bar το σχεδιαζει, η Yara το κατασκευαζει και το εγκαθιστα με τη συνδρομη της Cyber Marine, η Cargill ενας απο τους μεγαλυτερους ναυλωτες πλοιων στον κοσμο, μαζι με τη Mitshubishi, μια απο τις μεγαλυτερες εφοπλιστικες εταιριες (αναμεσα στις αλλες δραστηριοτητες της), το στηριζουν οικονομικα και οχι μονο προσδοκωντας μειωση καταναλωσης καυσιμων και ρυπων, οπου ρυποι = κοστος.

Στο συγκεκριμενο πλοιο, τον ενα απο τους δυο ροτορες θα τον χρηματοδοτησει η Ευρωπαικη Ενωση, στα πλαισια του προγραμματος Horizon 2020 Project CHEK, που χρηματοδοτει τη μειωση "αποτυπωματος" ανθρακα της ναυτιλιας.

Εννοειται εγιναν τα σχετικα αζμπετε, εκαναν δηλωσεις οι CEOs  και λοιποι dignitaries των εμπλεκομενων, με ολες τις... διεγερτικες λεξεις κλισε:  decarbonisation, lower emissions, bold moves, collaboration κλπ

(ενταξει διαβαστε το πρωτοτυπο για τα υπολοιπα:P)

Φημες οτι το επομενο πλοιο που θα μπουν τα Wind Wings ειναι η Daleela, ελεγχονται ως ανακριβεις :P 

Edited by proud_ionian
ορθογραφια
Link to comment
Share on other sites

Μπορεί να πετύχει, μπορεί και να μην πετύχει. Συνήθως κάτι τέτοια τρομερά επαναστατικά projects δεν έχουν μεγάλη επιτυχία. Κανείς από τους παίχτες που συμμετέχουν δε θα γίνει πολύ πιο πλούσιος αν πετύχει, και κανείς δε θα πτωχεύσει αν το εγχείρημα αποτύχει.

 

Αυτό όμως που τελικά έχει τη μεγαλύτερη σημασία είναι το ότι κάποιοι άνθρωποι εκεί έξω έχουν όραμα και ιδέες, ασχέτως αν βγούν ή δε βγούν. Κάτι που απουσιάζει εντελώς από τα εγχώρια πράγματα. Και το collaboration που το γελάς, είναι το άλλο σημαντικό. Βλέπεις εδώ συνεργάζονται 5 διαφορετικές εταιρείες με έδρες σε διαφορετικά σημεία του πλανήτη. Για να γίνει το όραμα πραγματικότητα όμως συνεργάζονται και φέρνουν αποτέλεσμα. Και φυσικά για τον ένα από τους δύο ρότορες βρέθηκε και χρηματοδότηση από την ΕΕ. Τρόπος υπάρχει.

 

Στα καθ' ημάς όραμα είναι το να καταφέρουμε να πάρουμε εξαίρεση από τους κανονισμούς για λίγα χρόνια, συνεργασία είναι να χωρίζουμε σφαίρες επιρροής στο Αιγαίο και marketing είναι να απειλούμε τις μεταφορικές έτσι και κανένας φορτηγατζής τολμήσει να μπεί σε άλλη εταιρεία από την δική μας ή τα νησιά που θα τολμήσουν να γκρινιάξουν για την ακτοπλοική τους συγκοινωνία.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

H Berge Bullk παιζει ταυτοχρονα και με αλλη πατεντα ροτορα. Το συστημα Anemoi Rotor Sails της Anemoi Marine Technologies Ltd, θα τοποθετηθει στο Berge Neblina του 2012 και το Berge Mulhacen του 2017 (Bulk Carrier και τα δυο).

Και σε αυτο το project εχουμε το ΟΚ απο νηογνωμονες και λοιπους εμπλεκομενους.

Περισσοτερα στο Marine Inshight

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Έψαχνα να βρώ κάτι άλλο και έπεσα επάνω σε αυτό. Είναι μια σύσταση/προτροπή της ΕΕ για την δημιουργία υποδομών παροχής ηλεκτρικού ρεύματος σε λιμάνια, έτσι ώστε να συνδέονται τα πλοία και να παίρνουν ρεύμα από τη στεριά. Το υπογράφει ο τότε επίτροπας, Σταύρος Δήμας. Και το πιο ενδιαφέρον είναι πως η ημερομηνία είναι το 2006. Ολόκληρα 16 χρόνια μετά και οι ουραγοί της Ευρώπης ακόμη μεθοδεύουν την εξαίρεση από τους κανονισμούς της υπόλοιπης ηπείρου.  

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Σύμφωνα με την Tradewinds, η Norsepower πήρε δάνειο 28 εκατομμυρίων ευρώ για περαιτέρω ενίσχυση της παραγωγής της. Τι παράγουν αυτοί? Τους ρότορες που βλέπουμε σε ορισμένα πλοία. Προφανώς το σύστημα αποδίδει αυτά που υπόσχεται και έτσι υπάρχει ζήτηση. Ετοιμαστείτε να το βλέπουμε ακόμη πιο συχνά.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Κατι πολύ ενδιαφέρον κατασκεύασε η Κίνα. Πρόκειται για το zhong yuan hai yun Iy shui 01 (φωτο λιγες έχουν κυκλοφορήσει). Θα έχει και ένα αδελφό και κατασκευάστηκαν για δρομολογια στα ποτάμια της Κίνας. 120μ μήκος και 700teu. Οι μπαταρίες του θα είναι 36 interchangeable 20αρια κοντεινερ στη πρύμνη του, ενώ η γέφυρα του είναι τοποθετημένη μπροστά σε στυλ imoto lines.

Πηγή shippingwatch.com/carriers/Container/article16344470.ece

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
On 6/21/2022 at 10:21 PM, proud_ionian said:

Πλησιάζει η ώρα να πάρει σαρκα και οστα το πείραμα.

Το συγκεκριμενο μοντελο ροτορα το εχουν ονομασει Wind Wings και υποστηριζουν οτι οταν καταστει πληρως λειτουργικο, θα φερει μειωση καταναλωσης και εκπομπης ρυπων κατα 30% και θα εχει καλυτερες επιδοσεις απο καθε αλλο συστημα προωσης πλοιων με αιολικη ενεργεια. Η Bar το σχεδιαζει, η Yara το κατασκευαζει και το εγκαθιστα με τη συνδρομη της Cyber Marine, η Cargill ενας απο τους μεγαλυτερους ναυλωτες πλοιων στον κοσμο, μαζι με τη Mitshubishi, μια απο τις μεγαλυτερες εφοπλιστικες εταιριες (αναμεσα στις αλλες δραστηριοτητες της), το στηριζουν οικονομικα και οχι μονο προσδοκωντας μειωση καταναλωσης καυσιμων και ρυπων, οπου ρυποι = κοστος.

 

Πρώτο ταξίδι έτυχε ναύλος από την Paranagua για την Πολωνία, να πάρουμε μια γεύση, η φωτογραφία από το λιμάνι της Paranagua. Το φτερό φαίνεται διπλωμένο στην δεξιά πλευρά του πλοίου.

credit-claudio-neves-source-port-144350.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Άλλο ένα project με τεχνολογικές καινοτομίες, συνεργασία των Γερμανών πλοιοκτητών Reederei Gerdes με το Ολλανδικό ναυπηγείο Damen και τον οίκο σιτηρών της Cargill. Τα συγκεκριμένα δύο βαποράκια σύμφωνα με το άρθρο θα φέρουν αρκετή καινούρια τεχνολογία επάνω τους με προεξάρχοντα τα τύπου «φτερά» αλλά και τις μπαταρίες. Κάτι παρόμοιο έχουμε ξαναδεί στο Tharsis. Το πιο σημαντικό για μένα εδώ δεν είναι τα πλοία τα ίδια, τέτοια projects πια υπάρχουν πάρα πολλά. Το σημαντικό είναι ότι αν πατήσει κανείς τα σωστά κουμπιά όπως βλέπουμε και στο άρθρο, υπάρχει και επιδότηση ή τέλος πάντων χρηματοδότηση με αρκετά ευνοικούς όρους για τις τεχνολογικές καινοτομίες. Εδώ έχει δώσει λεφτά η ίδια η Γερμανική κυβέρνηση κατά τα φαινόμενα, δεν έχει να κάνει καν με την ΕΕ.  

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Και η Oldendorff στο χωρό των δοκιμών με ρότορες σε ένα post panamax των 100 χιλιάδων τόνων. Προσωπικά πιστεύω πως τα νούμερα που αναφέρουν είναι από ιδιαιτέρως αισιόδοξα ως ουτοπικά αλλά ΟΚ, εξαρτάται και πως το μετράς, ποιό είναι το μέτρο σύγκρισης. Αυτό που με κούφανε είναι η απόφαση της Berge Bulk να εγκαταστήσει 3 ρότορες σε bulkcarrier με κρένια. Και με εντυπωσίασε γιατί μαζεύονται πάαααρα πολλά εμπόδια επάνω στο ντέκ, εκτός πια κι αν οι ρότορες όταν το πλοίο είναι στο λιμάνι, είναι αναδιπλούμενοι. Το οποίο δεν το πιστεύω. Ένα άλλο θέμα είναι η ροή του αέρα από άποψη αεροδυναμικής. Με 3 κρένια επάνω στο ντέκ, ο αέρας στους ρότορες θα περνάει χωρίς εμπόδια μόνο υπό ορισμένες γωνίες. Είμαι τρομερά περίεργος για το συγκεκριμένο εγχείρημα.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
On 3/29/2023 at 11:11 PM, Nick the Greek said:

Σύμφωνα με την Tradewinds, η Norsepower πήρε δάνειο 28 εκατομμυρίων ευρώ για περαιτέρω ενίσχυση της παραγωγής της. Τι παράγουν αυτοί? Τους ρότορες που βλέπουμε σε ορισμένα πλοία. Προφανώς το σύστημα αποδίδει αυτά που υπόσχεται και έτσι υπάρχει ζήτηση. Ετοιμαστείτε να το βλέπουμε ακόμη πιο συχνά.

 

Και ένα σημάδι πως η τεχνολογία δουλεύει, είναι η ανακοίνωση πως 3 νεότευκτα ρορό πρόκειται να εφοδιαστούν το καθένα με 6 από αυτούς τους ρότορες. Πιο συγκεκριμένα πρόκειται για 3 ρορό που η Louis Dreyfus Armateurs έχει παραγγείλει στο ναυπηγείο Wuchang της Κίνας. Δεν πρόκειται για 3 αδέσποτα ρορό βέβαια, όλα έχουν συνημμένο επάνω τους μακρόχρονο ναυλοσύμφωνο με την Airbus και πρόκειται να καλύψουν από το 2026 τις μεταφορικές ανάγκες του κατασκευαστή αεροσκαφών. Το ύψος του κάθε ρότορα θα είναι 35 μέτρα.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...