Jump to content
Shipfriends

Ρυμουλκήσεις (Μέθοδοι και θεσμικά ζητήματα, γενική συζήτηση)


Recommended Posts

Ας μιλήσουμε λίγο για ρυμουλκήσεις :).

το Αγιος Νεκταριος ρυμουλκει 2 παντοφλες. το Θασος ΙV και αλλη μια. τραινακι πανε. η μια πισω απο την αλλη. 600 μετρα ρυμουλκιο

Υπάρχουν άραγε διαφορετικού είδους ρυμουλκήσεις ??? Εκτός από την "εν σειρά" που βλέπουμε στο πιό πάνω ποστ του proud, μπορεί να γίνει ρυμούλκηση περισσοτέρων του ενός πλοίων, πλαγιοδετημένων μεταξύ τους ??? Ως πρόχειρο παράδειγμα ας χρησιμοποιήσουμε δύο παντόφλες, "γερά" πλαγιοδετημένες. Δεν θα ήταν πιό "εύκολο" ρυμούλκιο ως προς το μανουβράρισμα του από ένα ρυμούλκιο 600 μέτρων ??? Μία εύκολη απάντηση θα ήταν η ...προφανής, ότι δηλαδή για να επιλέγεται η "εν σειρά" ρυμούλκηση θα είναι και η πλέον κατάλληλη. Ωστόσο είμαστε εδώ για να μαθαίνουμε και κάτι, έτσι δεν είναι ??? :)

Τι μερίδιο ευθύνης αντιστοιχεί στην πλοιοκτήτρια εταιρεία ενός ρυμουλκού αν κατά την διάρκεια μίας ρυμούλκησης συμβεί κάποιο ατύχημα ??? Ας πάρουμε ως παράδειγμα εργασίας, την ρυμούλκηση από το Πέραμα στο Αliaga για σκραπ, ενός παλιού και παροπλισμένου για αρκετά έτη πλοίου, το οποίο κάτω από δύσκολες καιρικές συνθήκες βυθίζεται μεσοπέλαγα. Ποιός αλήθεια αποζημιώνει ποιόν ??? Η πλοιοκτήτρια του ρυμουλκού η οποία και έχει (???) ακέραια την ευθύνη μέχρι την παράδοση του ρυμουλκούμενου ??? Η ασφαλιστική εταιρεία του ρυμουλκούμενου είτε πρόκειται για πλοίο που πάει για σκραπ είτε για πλοίο σε οποιαδήποτε άλλη περίπτωση ??? Ποιό είναι αλήθεια το νομικό καθεστώς που επικρατεί σε περιπτώσεις ατυχήματος κατά την διάρκεια ρυμούλκησης ???

Και τέλος, ισχύει ότι αν ένα πλοίο παραμείνει ακυβέρνητο και διασωθεί από ρυμουλκό, η κυριότητα του περιέρχεται αυτομάτως στην πλοιοκτήτρια του ρυμουλκού ??? Ή κατόπιν της διασώσεως ακολουθεί δικαστική διαδικασία στην οποία και εξετάζονται οι συνθήκες κάτω από τις οποίες έγινε η διάσωση του πλοίου, του πληρώματος ή και τυχόντων επιβαίνοντων σε αυτό και αναλόγως επιδικάζεται αποζημίωση που μπορεί να φτάνει μέχρι και την ολική (αλλά όχι και απαραίτητα) αξία του διασωθέντος πλοίου ???

Link to comment
Share on other sites

Εξαιρετικό θέμα Σείριε, ίσως μας δωθεί η δυνατότητα να μάθουμε μερικά πράγματα.

Στο τεχνικό καμμάτι δεν μπορώ δυστυχώς να συμβάλλω καθόλου. Το μόνο που μπορώ να υποθέσω είναι ότι αν δύο σκάφη είναι γερά δεμένα διπλα-δίπλα τότε σε περίπτωση που έχει το ένα πρόβλημα μπορεί να συμπαρασύρει και το άλλο στον βυθό. Δεν έχω δεί ρυμούλκηση πλαγιοδετημένων (χωρίς αυτό να σημαίνει απαραίτητα ότι δεν γίνεται.

Κατά τα άλλα σε γενικές γραμμές - διότι όλες οι συμβάσεις σχετικά με πλοία δεν είναι αυστηρά τυποποιημένες αλλά έχουν μια σταθερή βάση πάνω στην οποία γίνονται διαφοροποιήσεις κατά περίπτωση- ο πλοιοκτήτης του ρυμουλκίου ωφείλει να διασφαλίσει ότι το ρυμούλκιο ειναι ασφαλές για πλεύση (seaworthy) και να το ασφαλίσει. Σε γενικές γραμμές το ρυμουλκό δεν έχει ευθύνη -εκτός ειδικών περιπτώσεων π.χ. δόλος- και το τίμημα για την ρυμούλκιση θεωρείται κεκτημμένο με την έναρξη του ταξιδιού.

Για την διάσωση ισχύει το περίφημο no cure no pay (αν δεν υπάρξει άλλη συμφωνία).

Δηλαδή ο δισώστης (ρυμουλκό ή άλλο πλοίο) αποζημιώνεται μόνο εφ΄όσον επιτύχει η διάσωση με βάαη την αξία της διασωθείσης περιουσίας (πλοίο-φορτίο-καύσιμα κλπ) και ανάλογα με τις προσπάθειες που κατέβαλε, τις επικρατούσες συνθήκες, τον κίνδυνο που ανέλαβε κλπ. Η αποζημίωση μπορεί πράγματι να φθάσει μέχρι της συνολικής αξίας των διασωθέντων (το οποίο αν δεν κάνω λάθος είναι βέβαια σπάνιο).

Ελπίζω να μας διαφωτίσει κάποιος περισσότερο σχετικά με τα παραπάνω

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Εξαιρετικό θέμα Σείριε, ίσως μας δωθεί η δυνατότητα να μάθουμε μερικά πράγματα.

Φίλε μου pathfinder θεωρώ κι εγώ ότι είναι πράγματι ένα πολύ ενδιαφέρον θέμα και ευελπιστώ στην συμμετοχή και άλλων συν-φορουμ-ιτών :).

Μέχρι τότε ας δούμε κάποια σχετικά βοηθήματα που μπορούμε να αλιεύσουμε από το διαδίκτυο, τόσο γενικά για τις ρυμουλκήσεις όσο και για τον περίφημο όρο "No cure - No pay".

Συμφωνία "No cure no pay"

Ρητά προβλέπεται από το νόμο ότι, για τη διάσωση ατόμων δεν οφείλεται αμοιβή, για λόγους ανθρωπιστικούς και αλληλεγγύης στη θάλασσα. Για τη διάσωση όμως του πλοίου, του ναύλου και των πραγμάτων πάνω σε αυτό, σαν περιουσιακά στοιχεία, προβλέπεται από το νόμο εύλογη αμοιβή. Στην ναυτιλιακή πρακτική συμφωνείται μεταξύ των ενδιαφερομένων βάσει του τυποποιημένου όρου "no cure no pay", που σημαίνει «Χωρίς ωφέλιμο αποτέλεσμα δεν οφείλεται αμοιβή».

Κατανομή αμοιβής

Η αμοιβή που καταβάλλεται στον επιθαλάσσια αρωγό κατανέμεται όπως ορίζει ο νόμος και δεν επιτρέπεται αντίθετη συμφωνία. Σύμφωνα μ' αυτόν, το μισό της αμοιβής ανήκει στον πλοιοκτήτη, το 1/4 στον πλοίαρχο και το υπόλοιπο 1/4 στο πλήρωμα του αρωγού πλοίου. Τα μέλη του πληρώματος αμείβονται βάσει πίνακα που συντάσσει ο πλοίαρχος του αρωγού πλοίου, ανάλογα με τον προσπάθεια που κατέβαλε καθένα στη διάσωση. Στην περίπτωση του επαγγελματικού ναυαγοσωστικού, την αποζημίωση δικαιούται ολόκληρη ο πλοιοκτήτης του. Αν το αρωγό πλοίο είναι αλλοδαπό, ο διανομή της αμοιβής γίνεται σύμφωνα με το δίκαιο της σημαίας του πλοίου.

Ρυμούλκηση

Σύμφωνα με το νόμο, η κατ' επάγγελμα ρυμούλκηση εκτελείται από ειδικά αναγνωρισμένα πλοία, τα ρυμουλκά, τα οποία πληρούν ορισμένες προϋποθέσεις και είναι εφοδιασμένα με άδεια Λιμενικής Αρχής. Για τη ρυμούλκηση στο λιμάνι και τη γειτονική του περιοχή καταβάλλονται ρυμουλκικά δικαιώματα, βάσει τιμολογίου που καθορίζει ο Κανονισμός Λιμένα, ανάλογα με το χρόνο απασχόλησης του ρυμουλκού και της ιπποδύναμής του. Για εργασίες ρυμούλκησης εκτός της περιοχής του λιμανιού, η αμοιβή συμφωνείται μεταξύ των ενδιαφερομένων. Παρά το γεγονός ότι το δικαίωμα της ρυμούλκησης επιφυλάσσεται μόνο για τα ελληνικά ρυμουλκά, είναι δυνατή η ρυμούλκηση και από μη ρυμουλκό πλοίο υπό ορισμένες προϋποθέσεις, π.χ δεν προσφέρεται ρυμουλκό στην περιοχή ή κοντινό λιμάνι, η ιπποδύναμη του σκάφους που θα εκτελέσει τη ρυμούλκηση είναι επαρκής το πλοίο που θα ρυμουλκηθεί είναι κάτω των 500 κ.ο.χ. κ.α.

Σύμφωνα μ' αυτά και σε περίπτωση που ένα σκάφος μείνει ακυβέρνητο, μπορεί να επικαλεστεί λόγους ασφαλείας και να μην περιμένει την άφιξη ρυμουλκού, εφόσον υπάρχει πλησιέστερα σκάφος. Οι όροι ρυμούλκησης σκαφών διέπονται από τη ρυμουλκική σύμβαση των δύο μερών. Στη συμφωνία αυτό περιλαμβάνεται φυσικά και κάθε αναγκαία συνήθως συνδρομή του ρυμουλκού προς το ρυμουλκούμενο. Αν, λόγω απρόβλεπτης μεταβολής των συνθηκών της ρυμούλκησης, οι υπηρεσίες που αναγκάστηκε να προσφέρει το ρυμουλκό είναι εξαιρετικές, διακόπτεται τότε η σύμβαση ρυμούλκησης και η σχέση μεταξύ των δύο σκαφών μετατρέπεται σε επιθαλάσσια αρωγή. Τέτοια περίπτωση έχουμε, για παράδειγμα, αν κατά τη ρυμούλκηση μεταβληθούν απότομα οι καιρικές συνθήκες και το ρυμουλκούμενο αποσπάται (κοπεί ο κύβος ρυμούλκησης για παράδειγμα) και κινδυνεύει να βυθισθεί ή να προσαράξει (εξοκείλει).

Το ρυμουλκό παρέχει εξαιρετική βοήθεια και διασώζει το ρυμουλκούμενο σκάφος. Έτσι το ρυμουλκό δικαιούται να μην αρκεστεί στα κανονικά δικαιώματα ρυμούλκησης ή στη συμφωνία ρυμούλκησης, αλλά ν' αξιώσει αμοιβή επιθαλάσσιας αρωγής. Στη ρυμούλκηση το πλοίο δεν βρίσκεται σε κίνδυνο και θα πληρωθεί η αμοιβή που συμφωνήθηκε, ανεξάρτητα από την τύχη του πλοίου. Στη ρυμούλκηση δεν δικαιούνται αμοιβή ο πλοίαρχος και το πλήρωμα, αντίθετα από ότι συμβαίνει στην επιθαλάσσια αρωγή. Στην επιθαλάσσια αρωγή πρέπει να επιτευχθεί η διάσωση του πλοίου, ή και φορτίου, ή μέρους αυτού για να υπάρξει απαίτηση αμοιβής και χωρεί προσφυγή στο δικαστήριο, αν το ποσό που συμφωνήθηκε θεωρηθεί υπερβολικό από το πλοίο που βοηθήθηκε. Επειδή συνήθως υπάρχει κίνδυνος σύγχυσης μεταξύ των εννοιών της επιθαλάσσιας αρωγής και της ρυμούλκησης, η διάκριση θα εξαρτηθεί από την απόφαση του δικαστηρίου τελικά, ανάλογα με τις συγκεκριμένες πραγματικές συνθήκες.

Πηγή : ortsa.gr

Aκόμα, δύο τρεις παραγράφους από το Ναυτικό Δίκαιο.

14. Επιθαλάσσια αρωγή και ρυμούλκηση (ΚΙΝΔ άρθρ. 246-256, ΚΔΝΔ, άρθρ. 188-189)

Η επιθαλάσσια αρωγή συνίσταται στην παροχή βοήθειας επί παντός είδους κινδύνου που μπορεί να διατρέξει ένα πλοίο με κύριο σκοπό τη διάσωση των ανθρώπων, του πλοίου ή του φορτίου και του ναύλου που είχε καταβληθεί ή συμφωνηθεί.

Σώστρα καλείται η αμοιβή που θα λάβει το πλοίο που προστρέχει σε βοήθεια από εκείνο που κινδυνεύει, όταν και εφόσον το πρώτο φέρει το ωφέλιμο αποτέλεσμα (ρήτρα no cure no pay). Δεν δικαιούνται αμοιβή ούτε απόδοση των δαπανών τα πρόσωπα τα οποία συμμετείχαν στην αρωγή παρά τη ρητή και εύλογη απαγόρευση του πλοιάρχου του πλοίου που κινδύνευσε. Επίσης, δεν δικαιούνται αμοιβή ο πλοίαρχος και το πλήρωμα του πλοίου που κινδυνεύει. Τέλος, ο ρυμουλκών δικαιούται αμοιβή μόνο εφόσον παρείχε εξαιρετικές υπηρεσίες τις οποίες δεν υποχρεούνταν από τη σύμβαση ρυμούλκησης.

Η σύμβαση για την αρωγή ή τη διάσωση (τυποποιημένο συμφωνητικό από τους νηογνώμονες, κυρίως τον αγγλικό Lloyd) που συνάφθηκε εν καιρώ κινδύνου και υπό την επίδρασή του μπορεί να ακυρωθεί ή να τροποποιηθεί από το δικαστήριο μετά από σχετική αίτηση όποιου έχει έννομο συμφέρον, εφόσον το περιεχόμενό της αντίκειται στην επιείκεια, ιδίως εάν η συμφωνηθείσα αμοιβή είναι προδήλως υπερβολική ή δυσανάλογη προς την υπηρεσία που προσφέρθηκε. Εάν δεν επιτευχθεί συμφωνία, το ποσό της αμοιβής ορίζεται από το δικαστήριο.

Δεν καταβάλλεται αμοιβή για τη διάσωση των ανθρώπων, σε αντίθεση με τις αποσκευές τους.

Η επαγγελματική ρυμούλκηση γίνεται από ειδικά πλοία, εφοδιασμένα με σχετική άδεια από την αρμόδια Λιμενική Αρχή, μετά από σύμφωνη γνώμη της Διεύθυνσης Ελέγχου Εμπορικών Πλοίων. Επίσης, απαιτείται ο εφοδιασμός του πλοίου με τα απαραίτητα ναυτιλιακά έγγραφα και πιστοποιητικά αξιοπλοΐας. Με π.δ. καθορίζονται η έκταση του δικαιώματος της ρυμούλκησης, η διενέργειά της ευκαιριακά ή έκτακτα από άλλα πλοία και τα αντίστοιχα δικαιώματα ρυμουλκών ή άλλων πλοίων με ξένη σημαία.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...

Αν και δεν είμαι ναυτικός,υποθέτω ότι η απόσταση αυτή τηρείται (προκειμένου γιά ρυμούλκηση στην ανοιχτή θάλασσα) γιά να αποφευχθούν περίεργες "στενές επαφές" τού ρυμουλκού με το ρυμουλκούμενο,δοθέντος ότι αμφότερα τα πλοία πλέουν με σημαντική ταχύτητα-δέν είναι όπως μέσα στο λιμάνι,όπου πάνε πιό αργά.

Link to comment
Share on other sites

Παρότι και εγώ δεν γνωρίζω, υποθέτω ότι το ρυμουλκούμενο έχει μεγαλύτερη αδράνεια οπότε αν το ρυμουλκό σταματήσει θα πρέπει να υπάρχει κάποιος χρόνος αντίδρασης.

Υποθέτω ακόμη ότι επειδή υπάρχει διαφορά ύψους όσο πιο παράλληλη είναι η τάση στην κατεύθυνση του ρυμουλκίου τόσο το καλύτερο.

Φαντάζομαι επίσης ότι το τιμόνεμα για το ρυμουλκό είναι πολύ καλύτερο όταν το ρυμούλκιο είναι μακρύ και δεν το "τραβάει" το ρυμουλκούμενο. Θα ήμουν ευγνώμων για το σχόλιο κάποιου που γνωρίζει και όχι απλά "υποθέτει και φαντάζεται" οπως ο υποφαινόμενος.

Link to comment
Share on other sites

  • 9 years later...

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...