Jump to content
Shipfriends

Πλώρες πλοίων


Recommended Posts

Είχα κατέβει σήμερα το βράδυ στον Πειραιά, και πέρασα "για ένα τσιγάρο" και από το λιμάνι. Σταμάτησα το αυτοκίνητο ανάμεσα στο ΑΝΘΗ ΜΑΡΙΝΑ και στο κόκκινο, και χάζευα το ΚΝΩΣΣΟΣ ΠΑΛΑΣ δεμένο στον προλιμένα, πανέμορφο με όλα τα φωτάκια του αναμμένα. Ίσως να βοήθησε και το σκοτάδι, που έκανε την ...μισερή και μίζερη πλώρη του τελείως ανύπαρκτη, και σκέφθηκα, πόσο αδικείται αυτή η τόσο όμορφη "σειρά" πλοίων από αυτές τις μισερές έως ανύπαρκτες πλώρες.

Σίγουρα τα τελευταία χρόνια έχει επικρατήσει στην ναυπηγική η "γραμμή" του να κερδηθεί όσο περισσότερος χώρος γίνεται πάνω στα νεότευκτα πλοία, και στα επιβατηγά αλλά και στα κρουαζιερόπλοια. Με αποτέλεσμα τα πλοία να τείνουν να τετραγωνοποιηθούν, και οι πλώρες τους (που ανέκαθεν δίνανε μία ξεχωριστή ομορφιά και μία ξεχωριστή ταυτότητα στο κάθε πλοίο) να ελαχιστοποιούνται και να δίνουν την αίσθηση ότι έχουν κατασκευαστεί όλες από ένα και μοναδικό καλούπι.

Σίγουρα η ανάγκη για εξοικονόμηση περισσότερου χώρου (είτε για περισσότερες καμπίνες, είτε για μεγαλύτερα γκαράζ, είτε για περισσότερους γενικά εκμεταλεύσιμους χώρους) είναι κάτι το κατανοητό. Δεν μπορώ όμως να κατανοήσω το γιατί στην περίπτωση π.χ. των ΠΑΛΑΣ, όταν οριστικοποιήθηκε η μελέτη των αναγκαίων χώρων δεν δόθηκε ένας επιπλέον "αέρας" 10-15 μέτρων στην πλώρη.

Ένα άλλο ερώτημα που προκύπτει με την επικράτηση των όλο και μικρότερων πλωρών, είναι το γιατί στα πιό παλιά χρόνια φτιάχνανε μεγάλες και επιβλητικές πλώρες. Ας πάρουμε για παράδειγμα τα παλιά κρουαζιερόπλοια, τα υπερωκεάνεια, ακόμα ακόμα και πιο παλιά επιβατηγά. Για ποιό λόγο στο ΣΑΠΦΩ π.χ. υπήρχε μία τεράστια - ατέλειωτη πλώρη την στιγμή που αυτή έμενε "τύποις" ανεκμετάλευτη ??? Ενώ χρειαζόντουσαν δηλαδή ένα καράβι 100 μέτρων από εκμεταλεύσιμους χώρους, το φτιάχνανε 150 μέτρα μόνο και μόνο για να έχουν μία επιβλητική και όμορφη αλλά ωστόσο "άχρηστη" πλώρη ??? Ή μήπως αυτή η μεγάλη πλώρη έπαιζε (και ίσως παίζει ακόμα ???) κάποιο άλλο ρόλο, για παράδειγμα στην ευστάθεια ή στην καλύτερη πλεύση του πλοίου ???

Οι όμορφες, μεγάλες, "επιβλητικές" πλώρες παίζανε πάντα πολύ μεγάλο -έχω την άποψη- ρόλο, τουλάχιστον στην εμφάνιση, την ομορφιά, το αρμονικό σύνολο, την "αρχοντιά" ενός πλοίου. Και αν είχαν αυτόν τον ρόλο σε χρόνια που τα πλοία ήταν αρμονικότερα σε γενικές γραμμές, πόσο περισσότερο αναγκαίες είναι άραγε σήμερα που τα νεότευκτα τείνουν να τετραγωνοποιηθούν, να γίνουν αυτό που απλοικά λέμε "κουτιά" ??? Για σκεφθείτε άραγε πόσο όμορφο στ' αλήθεια θα ήταν το "ομορφότερο Ελληνικό φέρρυ" (τουλάχιστον κατά την γνώμη των shipfriends ;)), το ΑΡΙΑΔΝΗ, αν στην θέση της πανέμορφης πλώρης του είχε μία πλώρη σαν των ΠΑΛΑΣ ???

Ο κ. Γκριμάλντι από ότι φαίνεται το έχει καταλάβει πολύ καλά αυτό. Και πολύ έξυπνα σε όλη την "τετραγωνισμένη" και τελείως άχαρη σειρά των CRUISE, έβαλε τουλάχιστον να φτιάξουν μεγάλες, όμορφες και εντυπωσιακές πλώρες. Τόσο μάλιστα εντυπωσιακές ώστε αυτοί μεν που δεν τους αρέσουν καθόλου το συγκεκριμένα πλοία να παραδέχονται ότι "σώζονται" από τις πλώρες τους, αυτοί δε που τους αρέσουν να τις προτάσσουν ως πρώτο επιχείρημα για να υπερασπιστούν την άποψη τους.

Edited by proud_ionian
Link to comment
Share on other sites

Για ποιό λόγο στο ΣΑΠΦΩ π.χ. υπήρχε μία τεράστια - ατέλειωτη πλώρη την στιγμή που αυτή έμενε "τύποις" ανεκμετάλευτη ???

Το ΣΑΠΦΩ είχε ένα μικρό αμπάρι με 2 κρένια, τα οποία αργότερα αφεραίθηκαν από την ΝΕΛ. Ηταν το πρώτο επιβατηγό του πρώτου του πλοιοκτήτη, ο οποίος είχε φορτηγά.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...
  • 8 months later...
  • 11 years later...
  • proud_ionian changed the title to Πλώρες πλοίων

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...