Jump to content
Shipfriends

Recommended Posts

Ενα ενδιαφερον αρθρο απο τον Π.Βασιλακη(Μηχανικος Ε.Ν)για το πως η αλλαγη του κλιματος 'βοηθησε' τον διαπλου του βορειοδυτικου περασματος.(πηγη)
 

Τα αποτελέσματα των κλιματικών αλλαγών στην ευρύτερη περιοχή του βόρειου παγωμένου, και τις συνέπειες που επιφέρουν στα δρομολόγια των εμπορικών πλοίων, αποτελούν αντικείμενο μελέτης που έκανε για το μεταπτυχιακό τμήμα Ναυτιλίας του Πανεπιστημίου Αιγαίου, ο Μηχανικός του Εμπορικού Ναυτικού Παναγιώτης Βασιλάκης. Ένα τμήμα αυτής της μελέτης δημοσιεύουμε σήμερα:

Το βορειοδυτικό πέρασμα είναι μια από τις πλέον θρυλικές θαλάσσιες διαδρομές στον κόσμο - γιατί συνιστά μια σύντομη παράκαμψη από την Ευρώπη στην Ασία μέσω της Αρκτικής. Τα τελευταία χρόνια, σύμφωνα με την ESA(European Space Agency, 2009), έχει παρατηρηθεί σημαντική μείωση της παγοκάλυψης, αλλά φέτος ήταν ακραία. Αυτό κατέστησε το πέρασμα “πλήρως πλεύσιμο” για πρώτη φορά από την έναρξη καταγραφής το 1978. “Διαπιστώσαμε ότι η περιοχή με παγοκάλυψη μειώθηκε σε περίπου 3 τετραγωνικά χλμ ” δήλωσε ο Leif Toudal Pedersen του Δανέζικου Εθνικού Διαστημικού Κέντρου, προσθέτοντας ότι ήταν “περίπου 1 τετραγωνικό χλμ λιγότερη από τα προηγούμενα ελάχιστα του 2005 και του 2006″. “Τα τελευταία 10 χρόνια έχει υπάρξει μια μείωση της παγοκάλυψης περίπου 100.000 τετραγωνικών χλμ ετησίως κατά μέσον όρο, επομένως μια μείωση 1 τετραγωνικού χλμ σε μία μόνο χρονιά, είναι ακραία,” πρόσθεσε ο κ. Pedersen. Το Βορειοανατολικό πέρασμα μέσω της ρωσικής πλευράς της Αρκτικής, έχει και αυτό υποστεί μείωση της παγοκάλυψης και αυτήν την περίοδο “παραμένει μόνο μερικώς κλεισμένο” σύμφωνα με το ESA.
Τα πιθανά οφέλη από το άνοιγμα μιας βορειοδυτικής μετάβασης είναι σημαντικά.

* Οι διαδρομές των πλοίων από την Ευρώπη στην Ιαπωνία, την Κίνα και άλλους ανατολικούς προορισμούς θα ήταν 4000 χιλιόμετρα (2500 μίλια) πιό σύντομα.
* Το πετρέλαιο που παρήχθη στην Αλάσκα θα μπορούσε να κινηθεί γρήγορα με πλοία προς τις ανατολικές βορειοαμερικανικές και ευρωπαϊκές αγορές.
* Οι απέραντοι ορυκτοί πόροι του καναδικού Βορρά θα είναι πολύ ευκολότεροι και οικονομικοί να αναπτυχθούν.
Αυτά είναι μερικά μόνο από τα πλεονεκτήματα που θα επιφέρει το άνοιγμα του θαλάσσιου περάσματος μεταξύ του Ατλαντικού και του Ειρηνικού. Είναι ένα από τα λίγα οφέλη που θα επιφέρει η παγκόσμια αύξηση της θερμοκρασίας λόγω του φαινόμενου του θερμοκηπίου.
* Η θέση του Βορειοδυτικού περάσματος
Η βορειοδυτική μετάβαση είναι ασυνήθιστη υπό την έννοια ότι δεν έχει μια σταθερή γεωγραφική θέση, αλλά μάλλον θα λέγαμε ότι είναι μια νέα διαδρομή . Συνδέει το στενό του Νταίηβις και τον κόλπο Μπάφφιν στην ανατολή με το Bering στενό στη δύση. Δεδομένου ότι υπάρχουν μέχρι επτά διαφορετικές διαδρομές, αν και μόλις δύο από αυτές είναι προτιμώμενες , η βορειοδυτική μετάβαση είναι από μία άποψη ένας κινούμενος στόχος. Κάλλιστα θα μπορούσε να αντιπροσώπευε μια ενδεχομένως ελκυστική και πολύτιμη εμπορική οδό για την ναυσιπλοΐα εφόσον παρέμενε ανοιχτή τις ποιο μακροχρόνιες περιόδους του έτους.
1973
2003

Βορειοδυτικό πέρασμα και θαλάσσιο εμπόριο

Ο κάτωθι χάρτης παρουσιάζει τις πιθανές διαδρομές μέσω της βορειοδυτικής μετάβασης.

1. Εμφανίζεται καθαρά η δυνατότητα διέλευσης μεταξύ της Δύσης και του Βορρά μέσω του κόλπου Μπάφφιν, ο οποίος διέρχεται μέσω του καναδικού αρκτικού αρχιπελάγους από μία πλειάδα διαδρομών και εξόδων προς την θάλασσα Beaufort και έπειτα έξω στο Ειρηνικό Ωκεανό μέσω της θάλασσας Chukchi και Bering .

Τα τελευταία χρόνια οι δορυφορικές εικόνες που λαμβάνονται προς το τέλος του αρκτικού καλοκαιριού παρουσιάζουν συχνά ότι τα μεγάλα τμήματα αυτής της μετάβασης είναι σχετικά ελεύθερα από πάγο. Το Σεπτέμβριο του 2008, οι δορυφορικές εικόνες έδειξαν ότι ο αρκτικός ωκεανός ήταν αρκετά ελεύθερος από πάγο ώστε να πλεύσει άμεσα από τον βόρειο πόλο στη βόρεια Ευρώπη.

Στην περίπτωση κατά την οποία η δίοδος καταστεί εμπορικά εκμεταλλεύσιμη, τότε θα καταστούν ιδιαίτερα ενδιαφέρουσες οι εισαγωγές αργού για τα διυλιστήρια της δυτ. ακτής από περιοχές όπως η Βόρειος Θάλασσα, η Β. Ευρώπη, η Ρωσία. Η θαλάσσια δίοδος από το MURMANSK μέσω της βορειοδυτικής Αρκτικής διόδου έως το LOS ANGELES είναι περίπου 8.000 μίλια σε σύγκριση με 11.400 απόστασης από Αραβικό και 11.000 από Δυτ. Αφρική.
Ενδιαφέρον επίσης παρουσιάζει και η προγραμματισμένη ανάπτυξη στην περιοχή του MURMANSK στη Β. Ρωσία συμπεριλαμβανομένης και αυτής της κατασκευής ναυπηγείου με δυνατότητα κατασκευής πλοίων τύπου VLCC καθώς και διαφόρων άλλων τύπων που να είναι ικανά να εξυπηρετήσουν φόρτωση 200.000 βαρ. Ημερησίως με μελέτη επέκτασης 500.000 βαρ. έως το 2025.

Το κυκλικό ταξίδι από MURMANSK στον ULSAN της Κορέας μέσω CAPE OF GOOD HOPE διαρκεί 102 ημέρες, ενώ στην περίπτωση διέλευσης από τη βορειοδυτική δίοδο μόνο 55 ημέρες. Με μέση τιμή ετήσιας χρονοναύλωσης ενός VLCC στα 54.000 δολ. την ημέρα, η χρήση της διόδου θα αποφέρει εξοικονόμηση 1,27 δολ. το βαρέλι σε σχέση με αυτή μέσω CAPE OF GOOD HOPE ταξιδίου.

Το ταξίδι μέσω SUEZ διαρκεί 80 ημέρες με βάση το ύψος ετήσιας χρονοναύλωσης 43.000 δολ . την ημέρα. Η εξοικονόμηση ανέρχεται στα 1,08 δολ. το βαρέλι σε σχέση με τη διέλευση μέσω SUEZ. Συγκρίνοντας τις καθιερωμένες γραμμές, ένα ταξίδι από Αλγερία στη Ν. Κορέα μέσω της βορειοδυτικής διέλευσης θα ήταν ελάχιστα μικρότερο από τη διαδρομή μέσω SUEZ αλλά 5.000 μίλια συντομότερο από την παραδοσιακή γραμμή VLCC μέσω CAPE OF GOOD HOPE.
Ακόμη, αν κάποιο πλοίο έπρεπε να κάνει το δρομολόγιο Λονδίνο - Τόκιο θα έπρεπε να διανύσει 15.000 μίλια μέσω της διώρυγας του Παναμά, ενώ μέσω του Βορειοδυτικού περάσματος η απόσταση μειώνεται στα 8.500 μίλια αν το δρομολόγιο του πλοίου ήταν Αμβούργο - Γιοκοχάμα, όπου η απόσταση είναι 11.000 μίλια μέσω της διώρυγας του Σουέζ, με τη χρήση του Βορειοδυτικού περάσματος η απόσταση που θα έπρεπε να διανύσει το πλοίο είναι μόλις 6.900 μίλια.
Βορειοδυτικό πέρασμα και Χιώτες Εφοπλιστές

Τις προαναφερθείς εξελίξεις παρακολουθούν με έντονο ενδιαφέρων και οι εφοπλιστικοί κύκλοι του νησιού μας που από τις αρχές του 2006 προσβλέποντας σε αυτές τις εξελίξεις είχαν προνοήσει και παρήγγειλαν πλοία ειδικού τύπου ice class που είδη αυτή την στιγμή έχουν παραλάβει και τα οποία δραστηριοποιούνται στην θαλάσσια περιοχή Beaufort αλλά και στις θάλασσές Chukchi και Bering . Ιδιαίτερο ενδιαφέρων παρουσιάζει η παραγγελία δυο πλοίων τύπου drilling ship από τον όμιλο εταιριών Tsakos shipping τα οποία και θα παραληφθούν το 2011 και το 2012 αντίστοιχα. Πρόκειται ουσιαστικά για πλοία που θα φέρει την τελευταία λέξη της τεχνολογίας , τα οποία είναι εξοπλισμένα με συσκευές γεωτρήσεων. It is most often used for exploratory drilling of new oil or gas wells in deep water or for scientific drilling . Χρησιμοποιούνται για νέες διερευνητικές γεωτρήσεις πετρελαίου ή φυσικού αερίου σε βαθιά νερά Τα drillship μπορούν επίσης να χρησιμοποιηθούν και ως πλατφόρμες για την εκτέλεση και ολοκλήρωση εργασιών συντήρησης ή εγκατάσταση νέων υποθαλάσσιων σωληνώσεων . Τα μεγαλύτερα πλεονεκτήματα που έχουν τα drillships είναι η ικανότητά τους να πραγματοποιούν γεώτρηση σε βάθος πάνω από 2500 μέτρα εξοικονομώντας πολύτιμο χρόνο από την εγκατάσταση πλατφόρμας γεώτρησης αλλά και ταυτόχρονη αποθήκευση ικανοποιητικών ποσοτήτων πετρελαίου στις δεξαμενές τους.

Βασιλάκης Σ. Παναγιώτης
Μηχανικός Ε.Ν.
Specialization in the Administration
Of Industrial Production


Northwest_passage.jpg

 

Edited by proud_ionian
tag

Share this post


Link to post
Share on other sites

Στα τέλη του μήνα αναμένεται να ανοίξει και πάλι το Northern Sea Route (Βόρειο πέρασμα-NSR) στην Αρκτική το οποίο συντομεύει κατά 30 ημέρες σχεδόν το ταξίδι από τα λιμάνια της Aπω Ανατολής στα λιμάνια της Δυτικής Ευρώπη. Το Βόρειο πέρασμα έχει ανοίξει για τη διεθνή ναυτιλία από το 2010 καθώς πριν το χρησιμοποιούσαν μόνο ρωσικά πλοία.

 

Πηγη: ΝΑΥΤΕΜΠΟΡΙΚΗ

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ενα μεγάλο φορτηγό πλοίο ολοκλήρωσε σήμερα για πρώτη φορά ένα ταξίδι μέσα από το επικίνδυνο Βορειοδυτικό Πέρασμα της Αρκτικής, καθώς η άνοδος της θερμοκρασίας του πλανήτη ανοίγει δρόμους που οι ναυτικοί ήθελαν επί αιώνες. Το φορτηγό Nordic Orion, 75.000 τόνων, ναυπηγημένο το 2011, αναχώρησε στις αρχές Σεπτεμβρίου από το καναδικό λιμάνι του Βανκούβερ στον Ειρηνικό Ωκεανό και πρόκειται να φθάσει στο λιμάνι Πόρι της Φινλανδίας στις 7 Οκτωβρίου. "Το Βορειοδυτικό Πέρασμα είναι πάνω από 1.000 ναυτικά μίλια βραχύτερο από την παραδοσιακή ναυτιλιακή οδό μέσω της Διώρυγας του Παναμά κι έτσι θα εξοικονομήσουμε χρόνο, καύσιμα και θα μειώσουμε τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα, αλλά ακόμη πιο σημαντικό είναι το γεγονός ότι θα αυξήσουμε το διαμετακομιζόμενο φορτίο κατά 25%", ανακοίνωσε η δανέζικη εταιρεία Nordic Bulk Carriers, που είναι η πλοιοκτήτρια. Το 225 μέτρων Nordic Orion έχει ενισχυμένη καρίνα για να μπορεί να αντιμετωπίζει τους επιπλέοντες πάγους. Πρόκειται να παραδώσει άνθρακα στη Ruuki Metals, μια φινλανδική χαλυβουργία.
 

Πηγη: ΕΞΠΡΕΣ

Share this post


Link to post
Share on other sites

παντως προσφατα υπηρχε συζητηση για το θεμα των παγων του αρκτικου ωκεανου στο ευρωκοινοβουλιο και σε σχεση με περσυ τον αυγουστο οι παγοι (ειδικα προς γροιλανδια/καναδα) ηταν σχεδον 20% περισσοτεροι απο περσυ

Share this post


Link to post
Share on other sites

καλησπέρα σε όλους,

 

επειδή δεν έβρισκα που να κάνω την απορία μου πάνω στο northern route νομίζω αυτό είναι το πιο σχετικό τόπικ.

ξέρει κανείς ή καμία από εδώ μέσα ημερομηνίες και νέα σχετικά με τη φετινή κίνηση στη "γραμμή"? 

με μια πρόχειρη αναζήτηση δεν βρήκα πολλά πράγματα και σκέφτηκα να ρωτήσω τους πλέον ειδικούς.

ευχαριστώ

Share this post


Link to post
Share on other sites

Το route που είναι η αγγλική λέξη αναφέρεται παραπάνω, δεν παραπέμπει σε σταθερή δρομολογιακή γραμμή αλλά στην πορεία που ακολουθούν τα πλοία για να πλεύσουν στη συγκεκριμένη περιοχή. Με άλλα λόγια δεν υπάρχει κάποια εποχιακή γραμμή που να εξυπηρετείται ανά τακτά χρονικά διαστήματα αλλά ποντοπόρα πλοία που κάνουν το συγκεκριμένο πέρασμα ανάλογα με τις ανάγκες της αγοράς. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Έχεις δίκιο. Δεν το έθεσα σωστά. 

Διάβαζα αυτές τις μέρες ότι διάφορες εταιρίες LNG σκέφτονται να στραφούν προς αυτό το πέρασμα λόγω της κίνησης στον Παναμά από την αυξημένη παραγωγή των Ηνωμένων Πολιτειών το τελευταίο διάστημα. Για τη συγκεκριμένη περίπτωση εννοώ βόρεια του Καναδά.
Αλλά και πέρυσι αν θυμάμαι καλά η Ρωσσία είχε βγάλει κάποιες "κατευθυντήριες" σύμφωνα με τις οποίες ένα πλοίο θα μπορεί να πηγαίνει από την Ευρώπη στην Ασία(και ανάποδα) βόρεια της Ρωσίας με σκοπό να πάρει κάποια κίνηση από τη διώρυγα του Σουέζ. Χωρίς να θέλω να μπω στη συζήτηση του αν και κατά πόσο κάτι τέτοιο είναι εφικτό ακόμα και για τα βαπόρια που μπορούν να πηγαίνουν απ' αυτή τη διαδρομή χωρίς παγοθραυστικά η ερώτηση μου είναι αν γνωρίζει κάποιος shipfriend κάτι παραπάνω επί του θέματος.

γιατί πέρσι αν θυμάμαι καλά είχα πέσει πάνω σε ένα άρθρο που η Ρώσικη κυβέρνηση "άνοιγε" το πέρασμα για συγκεκριμένο χρονικό διάστημα.

Edited by proud_ionian
quote αντί reply

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×