Jump to content
Shipfriends

Το Χρονοντούλαπο της Ιστορίας


Recommended Posts

Κάποιοι ισχυρίζονται ότι έχει ήδη ανακαλυφθεί. Κάποιοι άλλοι λένε ότι ακόμα και να γίνει κάποια στιγμή πραγματικότητα, θα είναι αδύνατο το ταξίδι στο παρελθόν (μιάς και ταξιδεύοντας σε αυτό θα μπορούσε κανείς να έρθει αντιμέτωπος με τον ίδιο του τον ...εαυτό ή και να αλλάξει όλον τον ρουν της ιστορίας), και εφικτό θα είναι μόνο το ταξίδι στο μέλλον.

Ας επιχειρήσουμε λοιπόν ένα ταξίδι στο ...ανέφικτο. Στο παρελθόν. Κι ας εκμυστηρευτούμε τι θα θέλαμε να δούμε ή να κάνουμε σε ένα τέτοιο "ταξίδι".

Εγώ λοιπόν, ευρισκόμενος μπροστά στη "μηχανή του χρόνου" θα ήθελα να ταξιδέψω στην Αγγλία του 1912, μία μόλις ημέρα πριν τον παρθενικό και ύστατο απόπλου του ΤΙΤΑΝΙΚΟΥ.

Το μεγάλο υπερωκεάνειο, το πρώτο ταξίδι, το τραγικό ναυάγιο, τα μεγάλα "ίσως" και "γιατί" που φθάνουν μέχρι και τα χρόνια μας. Να επιβιβαζόμουν σαν ένας απλός επιβάτης και πάντα βέβαια με την γνώση του τι έμελλε να συμβεί. Να ζήσω την όλη ατμόσφαιρα του μεγαλειώδους αυτού πλοίου, την χλιδή, την απόμακρη αριστοκρατία της εποχής και τους ποπολάρους των κάτω καταστρωμάτων. Να δω από κοντά αυτή την υπέροχη γέφυρα με τους μπρούτζινους τηλέγραφους και τα όργανα πλεύσης εκείνης της εποχής. Να κατέβω στο μηχανοστάσιο, να γυρίσω τα ανοιχτά του καταστρώματα, να κάνω ένα τσιγάρο στην πλώρη κάτω από το άλμπουρο-παρατηρητήριο, να ρεμβάσω στην υπέροχη του πρύμη.

Και βέβαια να ήμουν εκεί και στη στιγμή της μεγάλης "αλήθειας". Τι έγινε πράγματι εκείνο το μοιραίο βράδυ ? Όντως το πλοίο συγκρούστηκε με παγόβουνο, ή η βύθιση του ήταν αποτέλεσμα -όπως κάποιοι διατείνονται- έκρηξης σε κάποιο καζάνι λόγω του ότι παραφόρτωναν το κάρβουνο για να φτάσει πιό νωρίς το πλοίο στην Νέα Υόρκη ? Το ότι βυθίστηκε αφού πρώτα κόπηκε στα δύο ήταν πράγματι αποτέλεσμα του τεράστιου βάρους του ήδη πλυμμηρισμένου μπροστινού μέρους, ή υπήρξε κάποιος άλλος λόγος ? (Μέχρι και το 1986 που ανακαλύφθηκε το ναυάγιο όλοι πίστευαν ότι το πλοίο είχε βυθιστεί ακέραιο. Πως είναι δυνατόν ούτε ένας επιζών στις βάρκες που είχαν πέσει από το πλοίο να μην είχε αντιληφθεί τι πραγματικά είχε συμβεί ? Ολόκληρο πλοίο κόπηκε στη μέση, όχι ένα κομμάτι ξύλο...)

Και τόσα άλλα ερωτήματα που συνθέτουν εδώ και μία εκατονταετία τον μύθο και τα μυστήρια του Τιτανικού.

Ίσως να είναι πολλοί φίλοι που να αναρωτιόνται : Μα καλά, θα καθόσουν και θα έβλεπες όλη αυτή την τραγωδία σαν ένας απλός παρατηρητής, και δεν θα έκανες τίποτα ως ο μόνος "γνωρίζων" για να την αποτρέψεις ? Αλήθεια τι θα μπορούσε κάποιος να κάνει σε μία τέτοια -τελείως φανταστική- περίπτωση ? (Επαναλαμβάνω, μιλάμε για την μηχανή του χρόνου...). Να ανατρέψει άραγε όλη την ιστορία ??? Να πάει κόντρα σε αυτό που λέμε "μοίρα", "πεπρωμένο" ??? Πως άραγε θα διαμορφωνόταν μετά από μία τέτοια παρέμβαση η ιστορία αν για παράδειγμα ανάμεσα σε αυτούς που τόσο τραγικά χάθηκαν υπήρχε κάποιος μετέπειτα ψυχοπαθής πολιτικός που θα αιματοκυλούσε ολόκληρες χώρες ?

Και ας δεχθούμε ότι η παρέμβαση από μέρους του γνωρίζοντος τι θα γινότανε ήταν επιβεβλημμένη. Τι άραγε θα μπορούσε να κάνει ? Ποιός άραγε θα πίστευε κάποιον που θα έβγαινε και θα φώναζε πριν τον απόπλου ότι το (αβύθιστο) καράβι θα βυθιζότανε και οι συνέπειες θα ήταν εκατόμβες θυμάτων ? Η θα μπορούσες άραγε να πέσεις στα γόνατα του πλοιάρχου και να τον παρακαλέσεις να πηγαίνει με "κομμένο δρόμο" γιατί είχες δει στον ύπνο σου κάποιο προφητικό εφιάλτη ?

Το μόνο τελικά που θα κατάφερνες θα ήταν να έφευγε τελικά το πλοίο χωρίς εσένα αφήνοντας σε περίλυπο στην αποβάθρα, ή να κατέληγες με ζουρλομανδύα σε κάποιο μπαλαούρο μέχρι να σε παραδώσουν στις λιμενικές αρχές της Νέας Υόρκης, και να σε ξαναβλέπαν οι δικοί σου μετά από καμμιά εκατοστή χρόνια σε κάποια ταινία του Τζέημς Κάμερον.....

Η μηχανή του χρόνου. Μεγάλη πρόκληση αλλά και δίλημμα μαζί. Πόσο άραγε είναι εφικτό, θεμιτό και ενάρετο να αλλάξει κανείς την ιστορία ?

Μήπως θα ήταν ρεαλιστικότερο ο ταξιδιώτης από το μέλλον να περιοριστεί στον ρόλο του απλού παρατηρητή, έχοντας μαζί του και ένα υπερσύγχρονο ισοθερμικό σωσίβιο ???

Edited by Nick the Greek
Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Το παρακάτω άρθρο του Νάσου Γεωργακάλου δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα Ελευθερία στις 23 Ιανουαρίου 1966 και το ξεσκόνισα/επεξεργάστηκα μέσω OCR για τους shipfriends της ιστορικής ναυτιλίας. ;)

Από την Πύλαρο στην Αφροδίτη

Η εξέλιξη της επιβατηγού ναυτιλίας

Δεν είχε πολλά κρηπιδώματα, ηλεκτροκίνητους γερανούς και κυλιόμενες κλίμακες το λιμάνι του Πειραιά στην περίοδο του μεσοπολέμου. Είχε, όμως, καράβια και μάλιστα υπεραρκετά, που εξυπηρετούσαν θαυμάσια την επιβατική κίνηση της εποχής. Σαράντα τέσσερις μονάδες, απαριθμούσε ο ακτοπλοϊκός επιβατηγός στόλος της μεσοπολεμικής περιόδου. Με αφετηρία τον Πειραιά, έφταναν σε μικρά και μεγάλα λιμάνια, συνδέοντας το κέντρο με την λοιπή Ελλάδα. Η Πάτρα, η Χαλκίδα, ο Βόλος και η Θεσσαλονίκη που σπάνια βλέπουν σήμερα τη σιλουέτα του επιβατηγού πλοίου, άκουγαν καθημερινά τη σειρήνα του την εποχή εκείνη. Ξεκινούσαν από τον Πειραιά φωταγωγημένα, πάντοτε νύχτα και έφταναν στον προορισμό τους με το φως της ημέρας.

Ταξίδι λίγο αργό αλλά ευχάριστο για όλους και ιδιαίτερα για τούς κοιλιόδουλους και τους φίλους της τράπουλας. Άρχιζαν με μακαρονάδα, σε βαθύ πιάτο με κεφαλίσιο τυρί, συνέχιζαν με αρνάκι φρικασέ, έβαζαν χέρι σε μουστακωμένα μπαρμπούνια, καθάριζαν σαλάτες και τυριά, πασαλειβόντουσαν με την σοροπιασμένη πουτίγκα — μισή οκά κάθε κομμάτι — κι έπιναν τον καφέ σε χοντρό φλιτζάνι τού τσαγιού, καπνίζοντας το τσιγαράκι τους για να διευκολύνουν τη χώνευση. Το καράβι διέθετε και μερικές γωνιές, όπου οι ταξιδεύοντες δοκίμαζαν την τύχη τους, επάνω στην πράσινη τσόχα. Κλασσικό παιχνίδι το πόκερ. Άγνωστα ήσαν τα σημερινά μαμούθ, τα χαρακίρια, οι πολυκατοικίες και οι Ιπτάμενοι μπαλαντέρ. Κι όπως σήμερα, έτσι και τότε, έπαιρναν μέρος στο παιχνίδι και οι επιτήδειοι, οι όποιοι, μαδούσαν κυριολεκτικά τα «παπάκια.» Η ισστορία του καημένου του Μποχόρη έχει γραφή στο βαπόρι. Τον παρέσυραν στο παιχνίδι, τον άφησαν να κερδίζει και στο τέλος του την έσκασαν. Του «πήραν πεντακόσια όλο τάλιρα και γρόσια...».

Τα σαράντα τέσσερα καράβια ήσαν πολλά για την εποχή που, ο τουρισμός δεν είχε συλληφθεί ούτε ως ιδέα. Όσοι ταξίδευαν είχαν τον λόγο τους. Δουλειές, υπηρεσιακές μετακινήσεις, οικογενειακές ανάγκες και βαριές αρρώστιες. Μετρημένοι εκείνοι πού αναζητούσαν στη θάλασσα την αναψυχή. Γι’ αυτό και υπήρχε ένας άνευ προηγουμένου συναγωνισμός μεταξύ των εφοπλιστικών επιχειρήσεων πού σιγοντάριζε η απουσία της λιμενικής αρχής. Η ακτή Τζελέπη, ήταν ένα ξέφραγο αμπέλι που τρυγούσε όποιος ήθελε. Την αναχώρηση του πλοίου την κανόνιζε ο πράκτορας. Αν είχε βγάλει λίγα εισιτήρια κρατούσε το πλοίο για να τσιμπήσει και άλλους επιβάτες. Σ' αυτό βοηθούσε ο ντελάλης που έκοβε βόλτες στο μουράγιο και αράδιαζε τα πλεονεκτήματα του πλοίου και τις πρόσθετες περιποιήσεις του προσωπικού:

— Εδώ το γρήγορο το καλοτάξιδο και το κουδαρντάδικο βαπόρι !...

Από τη σκληρή αυτή μάχη που είχε φτάσει μέχρις εξοντώσεως, βγήκε κερδισμένη η «Πύλαρος». Κυνηγήθηκε από άλλα καράβια, χτυπήθηκε στα πλευρά, αλλά στο τέλος νίκησε. Ταξίδευε με περισσότερους επιβάτες γιατί ήτανε ακριβής στα δρομολόγια της και πολύ περιποιητική :

— Όλοι με την «Πύλαρο» παιδιά. Τζάμπα ταξίδι κι’ από πάνω μια μακαρονάδα !...

Ο τελευταίος πόλεμος «καθάρισε» τα σαράντα τρία καράβια. Από τους βομβαρδισμούς, τις τορπίλες και τις «βεντούζες» έμεινε μόνο ένα: Το «Έλση». Η απελευθέρωση το βρήκε να συνεχίζει τα ταξίδια του μακριά από τις επικίνδυνες περιοχές στις όποιες έβοσκαν εκατοντάδες νάρκες. Η ιδιωτική πρωτοβουλία άρχισε να κινείται και μέσα σε λίγο καιρό εδρομολογούντο στις ακτοπλοϊκές γραμμές τα πρώτα πλοία τα όποια είχαν αγορασθεί από τους συμμάχους. Με τη βοήθεια του Κράτους προσετέθησαν αργότερα στον ακτοπλοϊκό στόλο τα δύο πρώτα επιβατηγά «Κανάρης» και «Καραϊσκάκης» που ναυπηγήθηκαν στην Ιταλία από τις επανορθώσεις. Και στο τέλος της περυσινής θερινής περιόδου τα ακτοπλοϊκά έφτασαν τα 24 έναντι 18 της αντιστοίχου περιόδου του 1964.

Άλλα συγκρίνοντας την παρούσα με την προπολεμική κατάσταση παρατηρούμε ότι οι ακτοπλοϊκές μας συγκοινωνίες εξυπηρετούντο τότε με 44 πλοία. Ήσαν δηλαδή, περισσότερα κατά 20 από τα σημερινά. Στη μεγάλη αύτη διαφορά των αριθμών υπάρχει η απάντηση. Τα πλοία της εποχής εκείνης ήσαν μικρά, αργοκίνητα και διέθεταν λίγες καμπίνες, Τα τωρινά είναι μεγαλύτερα, ταχύτερα και διαθέτουν πιο πολλούς χώρους για τους επιβάτες. Παράδειγμα τα οχηματαγωγά των 20.000 τόνων που μαζί με το έμψυχο φορτίο τους - 2.000 άτομα- μεταφέρουν και τη συγκομιδή ενός μεγάλου αγροκτήματος. Παρ’ όλα αυτά ο ακτοπλοϊκός μας στόλος δυσκολεύεται να καλύψει τις ανάγκες της επιβατικής κινήσεως κατά τους θερινούς μήνες, η οποία, χρόνο με χρόνο γίνεται μεγαλύτερη. Τούτο αποδεικνύεται από τα ακόλουθα στατιστικά στοιχεία της αρμοδίας υπηρεσίας του υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας πού δημοσιεύθηκαν στην «Αργώ» -το καινούργιο ναυτιλιακό περιοδικό- που μετά το σαλπάρισμα της συνεχίζει με ούριο άνεμο το ταξίδι της στης πολιτείας το βαθύ ωκεανό.

Τα 24 ακτοπλοϊκά πλοία μαζί με τα δέκα της γραμμής του Αργοσαρωνικού διακίνησαν κατά τον περασμένο χρόνο 3.300.000 άτομα, έναντι 2.700.000 του 1964.

Η τουριστική κίνηση έχει δικούς της αριθμούς και δεν πρέπει να συσχετισθούν με την κίνηση των ακτοπλοϊκών γραμμών. Το 1965 κινήθηκαν 17 κρουαζιερόπλοια στις ελληνικές και γειτονικές θάλασσες με ξένους, ως επί το πλείστον, τουρίστες. Ήσαν περισσότερα από την προηγούμενη περίοδο, όπως συνέβη με τα πλοία των μεσογειακών και υπερωκεανίων γραμμών. Έτσι, η επιβατηγός μας ναυτιλία με βάση τον αριθμό κλινών κατόρθωσε να πάρει την τρίτη θέση στον κόσμο, επομένη της Μεγάλης Βρετανίας και της Ιταλίας. Στο επίτευγμα αυτό συνέβαλαν περισσότερο τα οχηματαγωγά με , τον μεγάλο τους όγκο και τα δύο νεότευκτα, «Άδωνις» και «Αφροδίτη». Η δρομολόγηση τους βελτίωσε σημαντικά τις ακτοπλοϊκές συγκοινωνίες, μαζί με το τρίτο αδελφό σκάφος, τον «Έρωτα», πού θα μας παραδώσουν σύντομα τα Ιταλικά ναυπηγεία, θα αρχίσει να καλυτερεύει και την ποιότητα του ακτοπλοϊκού μας στόλου. Αρκεί μόνο η φλογερή τριάδα «Άδωνις», «Αφροδίτη», «Έρως», να μπει σε καλό δρόμο και μη εξοκείλει. Κι' αυτό εξαρτάται άπα τον θετό πατέρα τους τον Ε.Ο.Τ. ο οποίος έχει αναλάβει τα τής τύχης τους.

Νάσος Γεωργακάλος

post-215-128326980457_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Η BLUESTAR Ferries είναι μία εταιρεία η οποία έχει αρκετά μεγάλο αρχείο στην επίσημη ιστοσελίδα της όσον αφορά παλαιά της Δελτία Τύπου.

Από την ιστοσελίδα αυτή λοιπόν "αλίευσα" ένα (σχετικά, μόλις 5 χρόνια πριν) παλαιό Δελτίο Τύπου το οποίο και πιστεύω ότι θα βρείτε αρκετά ενδιαφέρον. :)

26/03/2004 • 500.001 ΕΠΙΒΑΤΕΣ ΣΤΗ ΓΡΑΜΜΗ ΠΕΙΡΑΙΑ-ΧΑΝΙΩΝ

Η Blue Star Ferries με ιδιαίτερη χαρά ανακοινώνει τη συμπλήρωση 500.001 επιβατών στη γραμμή Πειραιά-Χανίων.

Την Τετάρτη 24 Μαρτίου από το ηλεκτρονικό σύστημα CHECK-IN του πλοίου κατά την επιβίβαση εντοπίσθηκε ο επιβάτης ο οποίος ήταν ο πεντακοσιοστός χιλιοστός πρώτος (500.001) της γραμμής.

Παρουσία του κου Αλέξανδρου Παναγόπουλου και στελεχών του Ομίλου βραβεύθηκε ο συγκεκριμένος επιβάτης, παραλαμβάνοντας το μεγαλύτερο σε διαστάσεις εισιτήριο που έχει εκδοθεί από την εταιρεία.

Με το εισιτήριο αυτό πλέον θα ταξιδεύει για ένα χρόνο δωρεάν στη γραμμή Πειραιά-Χανίων.

Το BLUE STAR 2 στον ένα μόλις χρόνο παρουσίας του στη γραμμή εγκαινίασε με νέους χρόνους την καινούρια εποχή στο θαλάσσιο ταξίδι στα Χανιά και δικαίως χαρακτηρίζεται το πιο δημοφιλές πλοίο.

Με τη δρομολόγησή του προσέφερε και προσφέρει υπηρεσίες ποιότητας, αυξάνοντας το μεταφορικό έργο της γραμμής αλλά και του εισερχόμενου τουρισμού στα Χανιά.

Η Blue Star Ferries αισθάνεται την υποχρέωση να ευχαριστήσει για την προτίμηση και την επιλογή τους έναν έναν ξεχωριστά όλους τους επιβάτες αλλά και τους επαγγελματίες και ταυτόχρονα να υποσχεθεί ότι θα συνεχίσει τις προσπάθειες για την ποιοτική αναβάθμιση και την ενίσχυση της γραμμής των Χανίων.

Πηγή : bluestarferries.gr

Edited by ΣΕΙΡΙΟΣ
Link to comment
Share on other sites

ΝΕΑ ΤΑΧΥΠΛΟΑ ΚΑΙ ΥΠΕΡΣΥΓΧΡΟΝΑ ΠΛΟΙΑ ΣΑΣ ΦΕΡΝΟΥΝ ΣΤΙΣ ΚΥΚΛΑΔΕΣ ΣΕ ΧΡΟΝΟ ΡΕΚΟΡ ΕΣΤΩ ΚΑΙ ΑΝ ΠΛΗΡΩΣΕΤΕ ΚΑΤΙ ΠΑΡΑΠΑΝΩ.

Ακριβά μεν αλλά... γρήγορα.

Tετάρτη 9 Ιουλίου 1997. (Εφημερίδα ΤΑ ΝΕΑ - Των ΠΡΟΚΟΠΗ ΓΙΟΓΙΑΚΑ - ΔΗΜΗΤΡΑΣ ΣΚΟΥΦΟΥ)

Αλλάζουν οι χρόνοι στο Αιγαίο. Το ταξίδι για τη Μύκονο διαρκούσε... κάποτε πέντε έως έξι ώρες. Σήμερα σε λιγότερο από τρεις ώρες μπορεί κάποιος να απολαμβάνει τον καφέ του στη Μικρή Βενετία της Μυκόνου!ΚΥΚΛΑΔΙΤΙΚΑ νησιά * και όχι μόνο * που κάποτε απαιτούνταν αρκετές ώρες για φτάσει κανείς, τώρα ήρθαν... πιο κοντά με τα νέα πλοία που δρομολογήθηκαν * και δρομολογούνται * από αρκετές ναυτιλιακές εταιρείες. Το καθεστώς * και οι ισορροπίες * στο Αιγαίο αλλάζουν τα τελευταία χρόνια, προς όφελος των επιβατών, αφού δρομολογούνται νέα υπερσύγχρονα πλοία που προσφέρουν μεγαλύτερη άνεση και το σημαντικότερο συντομεύουν τις αποστάσεις.

Από τον Πειραιά η εταιρεία Minoan Lines Highspeed δρομολόγησε πριν από λίγες ημέρες στη γραμμή των Κυκλάδων το επιβατηγό - οχηματαγωγό πλοίο «Highspeed 1», που μπορεί να αναπτύξει μέγιστη ταχύτητα 44 μίλια και να μεταφέρει γρήγορα 620 επιβάτες και 160 Ι.Χ. αυτοκίνητα.

Έτσι λοιπόν μπορεί κανείς να φτάσει στη Σύρο σε 2 ώρες και 25 λεπτά, στη Μύκονο σε 2 ώρες και 55 λεπτά, στην Πάρο σε 2 ώρες και 45 λεπτά και στη Νάξο σε 3 ώρες και 15 λεπτά. Βέβαια και οι γρήγοροι μερικές φορές αργούν... Έτσι το Σάββατο, στο «παρθενικό» του ταξίδι, το πλοίο λόγω εισρόφησης σκουπιδιών στο τζετ καθυστέρησε περίπου 2 ώρες να προσδέσει στο λιμάνι της Μυκόνου.

Αλλά και όσοι σκοπεύουν να ταξιδέψουν από το μεγαλύτερο λιμάνι της χώρας για την Κύθνο, τη Σέριφο και τη Μήλο τώρα πλέον μπορούν να κερδίσουν τον μισό χρόνο της διαδρομής αν επιλέξουν ένα από τα τρία «Mega Dolphins» της εταιρείας Ceres που μπορούν να μεταφέρουν 205 επιβάτες με ταχύτητα 35 μιλίων.

Το κυνήγι του χρόνου και κατά συνέπεια ο ανταγωνισμός των εταιρειών συνεχίζεται και στο λιμάνι της Ραφήνας, όπου έχει ήδη δρομολογηθεί το καταμαράν «Χαρούλα» της εταιρείας «Goutos Lines», το οποίο μπορεί να μεταφέρει 1.500 επιβάτες, 180 Ι.Χ. αυτοκίνητα και 14 φορτηγά, και το «Sea Jet» της κοινοπραξίας Στρίντζι - Βεντούρη.

Οι προοπτικές είναι ευοίωνες για το μέλλον, αφού, όπως λέει στα «ΝΕΑ» ο πλοιοκτήτης κ. Γιώργος Γούτος, τον επόμενο χρόνο θα είναι έτοιμο και θα δρομολογηθεί στη γραμμή Ραφήνα - Κυκλάδες ένα δεύτερο υπερσύγχρονο καταμαράν, που θα αναπτύσσει ταχύτητα 49 μιλίων και θα μπορεί να μεταφέρει 400 επιβάτες. «Έχει διαπιστωθεί ότι το 80% των επιβατών και ειδικότερα όσοι ανήκουν σε μικρότερες ηλικίες επιλέγουν να ταξιδεύουν γρήγορα», τονίζει ο κ. Γούτος.

Σε ό,τι αφορά τις τιμές των εισιτηρίων οι διαφορές δεν είναι ιδιαίτερα μεγάλες αφού σε κάποια από αυτά οι τιμές είναι ίδιες, ενώ σε κάποια άλλα ισοδυναμούν με ταξίδι σε πρώτη θέση ενός συμβατικού πλοίου. Όσο για τα εισιτήρια των Ι.Χ. αυτοκινήτων, αυτά δεν παρουσιάζουν καμία διαφορά.

Ωστόσο, δεν λείπουν και επιφυλάξεις * σε ό,τι αφορά την αλλαγή του στόλου * από την πλευρά αρκετών πλοιοκτητών. Όπως λέει ο πρόεδρος της Ένωσης Εφοπλιστών Ακτοπλοΐας και διευθύνων σύμβουλος της Minoan Lines Highspeed κ. Παντελής Σφηνιάς, το πρόβλημα έγκειται κυρίως στην ανυπαρξία κατάλληλων * για τα σημερινά δεδομένα * λιμενικών εγκαταστάσεων στα νησιά.

Πηγή : tanea.gr

Link to comment
Share on other sites

Πρόκειται, sasha, περί πραγματικά εντυπωσιακής σύμπτωσης! Δεν είχε τύχει να ξανακούσω για την δωρεάν μακαρονάδα της Πύλαρου...και σήμερα έπεσα επάνω σε άλλο ένα σχετικό (σημερινό) δημοσίευμα του www.mykefalonia.com.

Επειδή το βρήκα απολαυστικό...θα το παραθέσω ολόκληρο.:)

Δυο πλοία θρύλοι: ΑΣΣΟΣ—ΠΥΛΑΡΟΣ.

Αντίπαλοι ακόμα και στις ΕΚΛΟΓΕΣ.

Δυο πλοία που από τον τύπο της εποχής τους είχαν χαρακτηριστεί πλωτοί λαιμητόμοι, για τις παράτολμες θαλάσσιες «κόντρες» τους, με φανατικούς «οπαδούς» σα ποδοσφαιρικές ομάδες, μα και εξίσου φανατικούς ψηφοφόρους. Δεμένα δίπλα-δίπλα υποδέχονταν τον κάθε επιβάτη με πιστολιές στον αέρα αν δεν υπήρχε κοντά αστυνομία, ενώ ο ξυλοδαρμός των πληρωμάτων τους ήταν σχεδόν καθημερινό «σουξέ».

Χαρακτηριστικό των οπαδών τους η πλήρης διάλυση Πειραιώτικου καφενείου, που σπάσανε καρέκλες, τραπέζια, πάγκοι κ.λ.π., ενώ έπεσαν εφτά πιστολιές εναντίων αλλήλων, με ένα σοβαρό τραυματισμό (το βόλι διέλυσε την κάτω γνάθο άτυχου οπαδού), πριν επέμβει η αστυνομία και ηρεμήσει τα πνεύματα. Αιτία: Ποιο από τα δύο ατμόπλοια ήταν ο φταίχτης της αιματοβαμμένης σύγκρουσης στο λιμάνι της Ιθάκης.

H Πύλαρος είχε ναυπηγηθεί το 1864 στην Κοπεγχάγη με το όνομα Xέρμοντ. Ήταν πολύ μικρό σε σύγκριση με τα σημερινά ακτοπλοϊκά, 310 τόνων ολικής και μόλις 121 καθαρής χωρητικότητας. Ήταν στην αρχή τροχήλατο και προορίζονταν για ποταμόπλοιο αργότερα όμως μετατράπηκε σε ελικοκίνητο. Ταξίδεψε αρκετά χρόνια στη Bόρειο Θάλασσα και το 1895 το αγόρασαν οι Γερμανοί, του έβαλαν καινούργια καζάνια και μια μηχανή τριπλής εκτονώσεως... 75 ίππων. Του άλλαξαν και το όνομα σε Kάρμεν Σίλβα, που ήταν το φιλολογικό ψευδώνυμο της βασίλισσας της Ρουμανίας Ελισάβετ. Eγινε πακέτο, όπως ονομάζανε τότε τα ταχυδρομικά και οι Γερμανοί το ,έστειλαν στον Δούναβη για να συναγωνισθεί τα βαπόρια των Ρουμάνων, με τους οποίους είχαν προηγούμενα. Γρήγορο με δεκατρία μίλια, μεγάλη ταχύτητα για την εποχή, καθαρό όσο μπορούσε να γίνει, κομψό και καλοχτισμένο κέρδισε αμέσως τη συμπάθεια και την προτίμηση όλων.

Εκεί, το 1889 το βρήκε και το αγόρασε ο Κεφαλλονίτης εφοπλιστής Γ. Αθανασούλης, που είχε σλέπια στον Δούναβη και το ήξερε από την εποχή που ταξίδευε εκεί· το αγόρασε για 12.000 λίρες, ποσό υπερβολικό για ένα τόσο μικρό καραβάκι. Είχε όμως ο εφοπλιστής αυτός μέσα του την κεφαλλονίτικη ανησυχία. Ήθελε να εξυπηρετήσει τον τόπο του, να του προσφέρει μια καλή και γρήγορη συγκοινωνία, να δημιουργήσει εμπορική και ναυτιλιακή κίνηση και να βελτιώσει την ακτοπλοΐα στη γραμμή που θα εξυπηρετούσε.

...ταξίδι δωρεάν και ένα πιάτο μακαρούνια.

Του έδωσε το όνομα Πύλαρος για να τιμήσει την ιδιαίτερή του πατρίδα στην Κεφαλονιά και το δρομολόγησε στη γραμμή Πειραιά - Ιτέα - Πάτρα - Σάμη - Πύλαρο - Πρέβεζα. H Πύλαρος ανταποκρίθηκε σε όλες τις προσδοκίες του νέου της πλοιοκτήτη, καθώς μέσα σε σύντομο διάστημα έγινε γνωστή σε όλη την Ελλάδα.

Νηολογημένη στο Αργοστόλι, ταξίδευε ανάμεσα σε Πειραιά και Αμβρακικό για τριάντα ολόκληρα χρόνια και εξυπηρετούσε χωρίς διακοπή τη γραμμή της Δυτικής Ελλάδας. Οι Κεφαλλονίτες αισθάνονταν περήφανοι για το πλοίο τους, γιατί δεν ήταν μονάχα το πιο γρήγορο και ένα από τα καλά καράβια της ακτοπλοΐας, αλλά και το ναυτικό σχολείο για τους καπετάνιους που έβγαλε η Πύλαρος.

Kάθε άφιξη στο λιμάνι της Αγίας Ευφημίας, στο επίνειο της Πυλάρου, ήταν και ένα μικρό γεγονός για τους ντόπιους. Χαρακτηριστική ήταν η ακρίβεια στα δρομολόγιά της. Στο Αργοστόλι που έφτανε κάθε Σάββατο, κάνοντας τη γραμμή της Zακύνθου, οι μαθητές των σχολείων -τότε τα σχολεία λειτουργούσαν και το Σάββατο- σχολάγανε καθώς άκουγαν τη σφυρίχτρα, που το πρίμο-σεγόντο της ηχούσε σαν σχολικό κουδούνι στα αυτιά τους. H Πύλαρος σφύριζε και η ώρα ήταν ακριβώς δώδεκα.

Όσο περνούσαν τα χρόνια τόσο πιο αγαπητή γίνονταν η Πύλαρος. Φυσικό ήταν η συμπάθεια αυτή του κόσμου να δημιουργήσει έναν οξύ ανταγωνισμό με τις άλλες εταιρείες που εξυπηρετούσαν την ίδια γραμμή. Όλα τα βαπόρια της γραμμής του Αμβρακικού έπεσαν πάνω της για να της κόψουν όση από τη δουλειά μπορούσαν. O,τι πιο γρήγορο και καλό διέθετε κάθε εταιρεία μπήκε να συναγωνισθεί την Πύλαρο και όταν είδαν πως δεν τα κατάφερναν, άρχισαν να κατεβάζουν τους ναύλους. Σε εξευτελιστικά, κυριολεκτικά, επίπεδα.

- O Aϊ Γιάννης των Mαρκέτου Πόρτολου για την Πρέβεζα με πέντε δραχμές! διαλαλούσαν οι βαρκάρηδες του Πειραιά.

- Mε τρεις δραχμές για το Aργοστόλι! φώναζαν οι υπάλληλοι της εταιρείας του Tζων.

- Όλοι τζάμπα με την Πύλαρο και ένα πιάτο μακαρούνια! ξελαρυγγίζονταν οι άνθρωποι της Πύλαρος. Tο πλοίο είχε κατεβάσει τα ναύλα του σχεδόν στο μηδέν, πρόσφερε δε και μία μακαρονάδα! H εποχή ήταν τρομερή και κράτησε αρκετό καιρό, γιατί το πείσμα ήταν γερό και από τις δύο πλευρές.

Aσσος. Οι ψηφοφόροι ταξιδεύουν τζάμπα.

H μεγαλύτερη όμως ανταγωνίστρια της Πύλαρος ήταν η άλλη Κεφαλλονίτισσα, η περίφημη Aσσος και ο συναγωνισμός τους κατέληξε σε τραγικά αποτελέσματα.

Η Άσσος πρωτοφάνηκε το 1890. Hταν η εποχή που στο Ιόνιο ταξίδευαν λιγοστά βαπόρια. Δεν ήταν τελείως καινούργιο όταν ήλθε στην Ελλάδα. Είχε ναυπηγηθεί στη Γλασκώβη το 1883 με το όνομα Γιωτ Tράβελ, αργότερα έγινε Ταμάρα και στη συνέχεια Λαίϊντυ Tορφίντα όταν αγοράστηκε από την ναυτιλιακή Δεστούνη-Γιανουλλάτου, οπότε πήρε το όνομα της ιδιαίτερής τους πατρίδας και έγινε Aσσος. Hταν, για την εποχή του, ένα όμορφο κάτασπρο σκάφος, γρήγορο και σχετικά μεγάλο, 400 τονν. ολικής χωρητικότητας και 168 καθαρής, η τρικύλινδρη μηχανή του... 81 ίππων.

Hταν ένα από τα πρώτα βαπόρια της εταιρείας και για σαράντα ολόκληρα χρόνια δούλεψε, σχεδόν πάντα, στην ίδια γραμμή. Πειραιάς - Κορινθιακός - Πάτρα - Κεφαλονιά - Αμβρακικός και «επιστροφή διά των ιδίων προσεγγίσεων», όπως έγραφε ο καπετάνιος στο ημερολόγιό του και αναγγέλλονταν στα δρομολόγιά της.

Κουβαλούσε τους πάντας και τα πάντα, πλούσιους και φτωχούς, επίσημους και άσημους, νιόπαντρα ζευγάρια και γέρους απόμαχους, μετανάστες που πήγαιναν σε άλλες χώρες και άλλους που γύριζαν από αυτές, έμπορους και περιηγητές (έτσι έλεγαν τότε τους τουρίστες), πρωτευουσιάνους και χωριάτες, στρατιώτες και πολίτες, άλλους με εισιτήριο και άλλους χωρίς. Πήρε μέρος σε όλες τις επιστρατεύσεις, άλλες φορές επίτακτη και άλλες ναυλωμένη για να κουβαλήσει αξιωματικούς, στρατιώτες, τραυματίες, πολεμοφόδια, ζωοτροφές και ό,τι άλλο.

H σπουδαιότερη όμως προσφορά της Aσσος ήταν στις εκλογές. Τότε όλοι ταξίδευαν... άναυλα. Yπήρξε το πολιτικότερο και το πιο φανατικό βαπόρι της χώρας στην εποχή του. Ήταν ο μεγαλύτερος ψηφοθήρας του καιρού του. Eνα μήνα πριν από τις εκλογές, όποιος ήθελε να πάει στην Κεφαλονιά δεν είχε παρά να ανεβεί στην Ασσο. Yποτίθεται πως θα πήγαινε να ψηφίσει, όμως καθώς δεν γίνονταν έλεγχος πολλοί ήταν εκείνοι που απολάμβαναν απλώς ένα ταξίδι δωρεάν από τον Πειραιά ή την Πάτρα στην Κεφαλονιά με φαγητό. Tα ταξίδια αυτά ήταν πραγματικό πανηγύρι. Δεν ήταν λίγοι εκείνοι που έμπαιναν στον Πειραιά, φτάνανε στην Κεφαλονιά, έβγαιναν, έπιναν έναν καφέ, μπαίνανε πάλι και ξαναγύριζαν στον Πειραιά. Ακόμα ήταν και άλλοι που έμεναν... μόνιμα στο βαπόρι, πηγαινοέρχονταν και δεν εννοούσαν να το κουνήσουν ούτε ύστερα από τις εκλογές. Γίνονταν ολόκληρες φασαρίες για να τους διώξουν από μέσα.

Tα πράγματα έφταναν στο κατακόρυφο την παραμονή των εκλογών. H Aσσος μάζευε όλους τους υπόλοιπους Κεφαλλονίτες και μη και τραβούσε περήφανη για την Κεφαλονιά.

Ήταν το πιο θριαμβευτικό ταξίδι που μπορούσε να γίνει ποτέ. Oι ψηφοφόροι φόρτωναν στο βαπόρι όλες τις αποσκευές τους στις οποίες συμπεριλαμβάνονταν κότες, σκύλοι, γάιδαροι και ό,τι άλλο μπορούσε κανένας να φαντασθεί. Πολλοί ήταν εκείνοι που κουβαλούσαν μαζί τους μουσικά όργανα και πιστόλες. Tο πέλαγος αντηχούσε από τα τραγούδια, τις μουσικές και τα σμπάρα.

Στην Πάτρα σταματούσε να πάρει τους Πατρινούς και από εκεί και πέρα σημαιοστόλιστη ξεκινούσε για τον τελικό της προορισμό, την Κεφαλονιά. Στο μεταξύ, στην κουζίνα έβραζε αδιάκοπα το καζάνι με τη μακαρονάδα, προκειμένου να τονώνεται το ηθικό των ψηφοφόρων.

Tο αποκορύφωμα ήταν η άφιξη στο λιμάνι της Άσσου. Όλος ο κόσμος έβγαινε να υποδεχθεί τους ψηφοφόρους. Oι καμπάνες χτυπούσαν και τα σμπάρα χαλούσαν τον κόσμο, καθώς η Aσσος έμπαινε στο λιμάνι.

Εκεί έμενε όλη τη νύχτα, περιμένοντας τα αποτελέσματα. Aν αυτά ήταν ευνοϊκά τότε γινότανε χαμός. Πραγματική Ανάσταση. Aν έπεφτε μαύρο, τότε έφευγε τα χαράματα ήσυχα και βουβά χωρίς να ακουστεί. Tα αντίθετα συμβαίνανε στην άλλη ακτή της Κεφαλονιάς, στη Σάμη, όπου βρισκόταν το αντίπαλο βαπόρι, η Πύλαρος, που δεν ήταν μονάχα εμπορική αλλά και κομματική αντίπαλος.

Tο πόσο μισούσε το ένα βαπόρι το άλλο ήταν σε όλους γνωστό και σφραγίσθηκε με τη σύγκρουσή τους το 1903 στο λιμάνι της Ιθάκης αφού προηγουμένως είχαν συγκρουστεί μέσα σε ένα χρόνο άλλες δύο φορές, (λιμάνι Πάτρας και Κυλλήνης) χωρίς ευτυχώς θύματα. H Άσσος εμβόλισε κυριολεκτικά την Πύλαρο και την έκοψε σχεδόν στα δύο με τέσσαρους νεκρούς αυτή τη φορά και ο Mολφέτας έγραψε στο Zιζάνιό του:

Κατακαημένη Πύλαρο με τη διπλή σουρίστρα σούκοψε τα παΐδια σου

η Aσσος η μεθύστρα.

Παρ' όλες τις ζημιές η Πύλαρος επισκευάσθηκε, έγινε μάλιστα πιο αγαπητή μετά το ατύχημα, καθώς η δικαστική απόφαση βγήκε σε βάρος της Aσσος.

Mετά το 1931 η Πύλαρος έδεσε στον Πειραιά. H Aσσος κράτησε ως το 1932, εποχή που την πήρε το όριο της ηλικίας, κόντεψε τα πενήντα χρόνια και μαζί της έκλεισε μια πραγματικά ηρωική εποχή της ακτοπλοΐας.

Για τις λεπτομέρειες της πραγματικά μυστήριας σύγκρουσης, που απασχόλησε για πολλές μέρες τον Ελληνικό τύπο και όχι μόνο, μα και τις λογικές και τα «κουκουλώματα» της εποχής, που κατά τη γνώμη μου παραποίησαν τα πάντα για να πέσουν όλοι στα μαλακά, ελπίζω να σας ενημερώσω σε μελλοντικό σχόλιο. Γεγονός πάντως είναι, ότι τα δύο πλοία έγραψαν μια πραγματικά «Κεφαλλονίτικη» ιστορία, και έγιναν πασίγνωστα στο Πανελλήνιο.

Ρόκκος Σπύρος

Πηγές: Α.Ι.Τζαμτζής και ο τότε ημερήσιος τύπος.

http://www.mykefalonia.com/modules/news/article.php?storyid=9392

Link to comment
Share on other sites

Δεν είχε τύχει να ξανακούσω για την δωρεάν μακαρονάδα της Πύλαρου...
πως φαινεται Νηρεα οτι δεν εχεις σχεση με το ιονιο. αν ησουν απο τα μερη μας, θα ειχες ακουσει απο μικρο παιδι διηγησεις για τις μακαρουναδες της "Πυλαρου" και το οτι πολλοι ταξιδευαν μονο και μονο για να φανε, αλλα και για τον τρακο στο Βαθυ
Link to comment
Share on other sites

Με την μηχανη του χρονου θα μας ταξιδεψω στον Οκτωβριο του 2004,να δουμε καποιες φημες που επικρατουσαν τοτες(εφημεριδα Πολιτης)

13/10/2004

Δίδυμο αδελφάκι του "Κεντέρης" στη γραμμή Λαυρίου - Μεστών;

Αν η είδηση που έφθασε χθες στα γραφεία του "π" από καλά πληροφορημένες πηγές ευσταθεί, τότε μιλάμε για την μεγαλύτερη ευκαιρία βελτίωσης της ακτοπλοϊκής εξυπηρέτησης του νησιού που παρουσιάστηκε τελευταία.

Η εταιρεία Βεντούρης είναι έτοιμη να καταθέσει πρόταση δρομολόγησης του ταχύπλοου "ΑLISO" στη γραμμή Λαυρίου - Μεστών. Το πλοίο, που πρόσφατα αγοράστηκε από την εταιρεία, θεωρείται "δίδυμο" του "Κεντέρης", προερχόμενο από τα ίδια γαλλικά ναυπηγία.

Σε περίπτωση που ο σχεδιασμός δεν προσκρούσει, για πρώτη φορά η κατ' ουσίαν μονοπωλιακή εκμετάλλευση της ακτοπλοϊκής συγκοινωνίας της Χίου από τη ΝΕΛ παίρνει τέλος. Παράλληλα για πρώτη φορά ανοίγει η πύλη των Μεστών και μάλιστα σε σύνδεση με το Λαύριο, κάνοντας πραγματικότητα τη Χίο του Σαββατοκύριακου. Πάντως χθες η ΝΕΛ με ανακοίνωση της διέψευσε τις πληροφορίες που την ήθελαν αντιμέτωπη με ανεκπλήρωτες δανειακές της υποχρεώσεις.

Βρε πως αλλαζουν οι καιροι:D:rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

1η Νοεμβρίου σήμερα (καλό μήνα !!! :)) και ας πάμε ένα χρόνο πίσω, στις 16 Νοέμβρη του 2008, στο πλέον καραβολατρικό λιμάνι της χώρας μας, την Ηγουμενίτσα.

Είχα περάσει ένα φανταστικό διήμερο φωτογραφίζοντας τα διερχόμενα από το πανέμορφο λιμάνι πλοία, και έφτασε η Κυριακή, μέρα υποχρεωτικής αναχώρησης για την Αθήνα. Μία Κυριακή συννεφιασμένη το πρωί και βροχερή το μεσημέρι, εν αντιθέσει με το υπέροχο ηλιόλουστο Σάββατο, και έχοντας αφήσει το δωμάτιο στο ξενοδοχείο, περίμενα εν μέσω βροχής την τελευταία άφιξη πλοίου που προλάβαινα να φωτογραφήσω πριν την αναχώρηση μου, μέσα στο αυτοκίνητο μου στον δρόμο στη νότια πλευρά του κόλπου της Ηγουμενίτσας.

Επρόκειτο βέβαια για τον ΣΟΦΟΚΛΗ, ο οποίος κατέφθασε στην Ηγουμενίτσα γύρω στις 2 το μεσημέρι εν μέσω καταιγίδας, και αναχώρησε από αυτή μισή ώρα περίπου αργότερα με ψιλόβροχο και καθαρότερο ουρανό. Αφού τράβηξα τις φωτό που ήθελα, μπήκα γρήγορα (ένεκεν του ψιλόβροχου) στο αυτοκίνητο, για να ξεκινήσω για Αθήνα. Εκείνη την στιγμή ήταν που είδα αυτήν την (επιτρέψτε μου παρακαλώ τον χαρακτηρισμό, γνωρίζετε ότι δεν συνηθίζω να εκθειάζω τις φωτογραφίες μου) καταπληκτική εικόνα στον καθρέφτη του αυτοκινήτου μου, σήκωσα την μηχανή.... και ένα χρόνο μετά θέλω να την μοιραστώ μαζί σας, μαζί και με την μικρή ιστορία της. :)

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...
Ένα ενδιαφέρον άρθρο για το ξεκίνημα των ιπτάμενων δελφινιών από τη Ceres στα τέλη της δεκαετίας του 1970, και πως τα «δελφίνια» μεταμορφώθηκαν σε Highspeed ακτοπλοϊκώς...

Σ' χώρα με Παναγία μου Παριανή, αλλά όχι και ενδιαφέρον άρθρο. Γονατογράφημα, ναι, οπωσδήποτε!

(Άκου "επικεφαλής μικρής Εταιρείας" ο Π. Σφηνιάς, προ συγχωνεύσεως με την CERES)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Η συγκεκριμένη carte-postale μας πάει πίσω 31 χρόνια στο 1979 όπου την ώρα που ο Αγιατολλάχ Χομεινί ανεβαίνει στην εξουσία στο Ιράν, κάπου στη Ρουμανία ναυπηγείται το γενικού φορτίου Filipesti, 6127 GT με ΙΜΟ 7806867 για την κρατική Ρουμάνικη εταιρεία Navrom, παιδί κι αυτή του λαού που κυβερνούσε τότε τη Ρουμανία στο πρόσωπο του πεφωτισμένου συνονόματού μου, Ceausescu.

Με περίπου 9 χιλιάδες τόννους dwt σε summer draft 8.1 μέτρα και 121 μέτρα μήκος-17 μέτρα πλάτος, μιλάμε για ένα πολύ ωραίο compact σχέδιο πλοίου γενικού φορτίου με 4 αμπάρια και 4 κρενάκια, ικανό να χωρέσει και σε δύσκολα λιμάνια με περιρισμένο βύθισμα και μέρος μιας ολόκληρης κλάσης πλοίων που ναυπηγήθηκαν για την εταιρεία του.

Επί 15 συναπτά έτη στο στόλο της Navrom, το 1994 πωελίται και μετονομάζεται σε Christian A μέχρι το 1999 οπότε και πήρε το όνομα Istia με το οποίο και κατέληξε στον Αλί Αγά γύρω στο 2003(?) στην τρυφερή ηλικία των 24 ετών.

Link to comment
Share on other sites

Εψαχνα να βρω στο google κατι για την Χιο και επεσα στην παρακατω φωτο.Δεν θυμαμαι αν εχει ξανανεβει,α ναι,sorry που δεν εψαξα ολο το forum:D Λιμανι Θεσσαλονικης λοιπον,και απο τα πλοια που βλεπουμε,πρεπει να ειναι τελη του 80.Σημερα πλεον τα επιβατηγα δενουν απεναντι/δυτικα απο τον μωλο της φωτο.Το μεσα μεσα παπορι δεν ξερω ποιο ειναι,αλλα θα μου το πειτε εσεις. ΠΗΓΗ

post-709-128326999639_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Μια ιστορικη φωτογραφια εχει το σημερινο πρωτοσελιδο της εφημεριδας ΑΛΗΘΕΙΑ.Μαζεμενοι ολοι στο λιμανι για να αποχαιρετισουν τους στρατιωτες που φευγουν για το μετωπο το 1940.

Η φωτογραφία είναι ιστορική, αλλά μάλλον όχι του 1940.

Παρατηρείστε τον κόσμο στην παραλία, υπάρχουν ένστολοι με λευκές στολές (αξιωματικοί του Λιμενικού? του Ναυτικού?) και θυμηθείτε ότι 28 Οκτωβρίου οι στολές είναι χειμερινές ("εκ βαθυχρόου κυανής ερρέας" κατά τον κανονισμό).

Επίσης οι στολές των στρατιωτών μάλλον σε Α' Παγκόσμιο παραπέμπουν, παρά σε Β'. Τέλος, λόγω της "καταθλιπτικής" (έτσι την περιγράφουν) υπεροχής της Ιταλικής Πολεμικής Αεροπορίας και δεδομένου του αρνητικού προηγουμένου του βομβαρδισμού της Πάτρας από τους Ιταλούς όπου πολλοί άμαχοι σκοτώθηκαν επειδή παρακολουθούσαν με ...ενδιαφέρον τον βομβαρδισμό της πόλης τους ασκεπείς και ακάλυπτοι, μάλλον είναι απίθανο η νηοπομπή* να συγκροτήθηκε εν μέσω λιμένι Χίου μετά βαϊων, κλάδων και συγκεντρώσεων. Εξάλλου η αναχώρηση από την Χίο έγινε βράδυ.

*Η μεταφορά των δυνάμεων της Μεραρχίας Αρχιπελάγους (Μυτιλήνη, Χίος, Σάμος)-αλλά και της V Μεραρχίας (Κρήτης) πραγματοποιήθηκε με νηοπομπές υπό την αρχηγία και με ευθύνη του ικανοτάτου πλοιάρχου Μεζεβίρη με τελικό προορισμό συνήθως Καβάλα, Αλεξανδρούπολη ή Θεσσαλονίκη και με ταχύτητες 4-5 knots λόγω της ταχύτητος που ανέπτυσσαν τα παλαιά ατμοκίνητα Φ/Γ που είχαν επιταχθεί. Πάντως η επιχείρηση ολοκληρώθηκε με μηδενικές απώλειες-αξαίρεση ο σημαιοφόρος Αθανασίου που "ανηρπάγη υπό των κυμάτων εκ της γεφύρας του Α/Τ Θύελλα κατά την διάρκεια σφοδροτάτης θαλασσοταραχής έξωθεν του κόλπου Αδάμαντος Μήλου".

Link to comment
Share on other sites

Η φωτογραφία είναι ιστορική, αλλά μάλλον όχι του 1940.

Παρατηρείστε τον κόσμο στην παραλία, υπάρχουν ένστολοι με λευκές στολές (αξιωματικοί του Λιμενικού? του Ναυτικού?) και θυμηθείτε ότι 28 Οκτωβρίου οι στολές είναι χειμερινές

Επίσης οι στολές των στρατιωτών μάλλον σε Α' Παγκόσμιο παραπέμπουν, παρά σε Β'.

*Η μεταφορά των δυνάμεων της Μεραρχίας Αρχιπελάγους (Μυτιλήνη, Χίος, Σάμος

Για τις στολές δεν ξέρω εάν είναι του Α ή του ΒΠΠ, αλλά η μεταφορά της 13ης Μεραρχίας (πρώην Αρχιπελάγους) δεν έγινε στις 28 Οκτωβρίου. Σύμφωνα με την έκθεση του Ναυάρχου ε.α. Δημ. Λούνδρα (πεθερού της Ελένης Βλάχου), ο οποίος την 1/9/40 ανεκλήθη στην υπηρεσία και ανέλαβε Διοικητής Ανατολικών Νήσων (Χίο, Λέσβο, Σάμο, Λήμνο) με αποστολή την μεταφορά τη 13ης Μεραρχίας από τα νησιά στην Θράκη, η μετακίνηση του κυρίου όγκου της Μεραρχίας προς την Θράκη ολοκληρώθηκε στις 20-25/9/40. Συνεπώς, η φωτογραφία θα μπορούσε ενδεχομένως να είναι του Σεπτεμβρίου 1940.

Link to comment
Share on other sites

Ο ΝΗΡΕΥΣ έχει απόλυτο δίκιο.

Λεπτομερής αναδίφηση αρχείων και βιβλίων μη χρησιμοποιηθέντων την τελευταία 35ετία, απέδωσε το εξής αποτέλεσμα:

Προκειμένου να προληφθεί αιφνιδιαστική Βουλγαρική διείσδυση στον θύλακα του Έβρου εν συνδυασμώ με επίθεση της Ιταλίας από την Αλβανία, το ΓΕΣ απεφάσισε την ενίσχυση των δυνάμεων που επάνδρωναν τις τοποθεσίες αμύνης της Θράκης μέσω της προ-επιστρατεύσεως της ΧΙΙΙ Μεραρχίας (Αρχιπελάγους) κλιμακωτά και με παραμονή μόνο ενός τάγματος "μετά αναλόγων μεταγωγικών" σε Μυτιλήνη-Χίο-Σάμο.

Η μεταφορά στην Δυτική Θράκη (Αλεξανδρούπολη) έγινε από το τέλος Αυγούστου και μετά, "λόγω των κινδύνων ούς θα διέτρεχε μιά τοιαύτη μεταφορά, εάν επραγματοποιείτο με την κήρυξιν του πολέμου". Η μεταφορά έγινε σε τρείς διαδρομές ("δια νηοπομπών συνοδεία πολεμικών πλοίων"), που έφθασαν στην Αλεξανδρούπολη την 7η, 14η και 24η Σεπτεμβρίου 1940, "πρωϊνάς ώρας".

Επομένως, μετά την κήρυξη του πολέμου, θα μετεφέρθησαν μόνο επίτακτα υλικά και ελάσσονος σημασίες Μονάδες.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Ήταν Νοέμβριος του 2008, πριν δύο χρόνια, όταν ο ΕΡΩΤΟΚΡΙΤΟΣ ξεκίνησε να βάφεται με τα νέα σινιάλα της ENDEAVOR LINES. Και αυτή ήταν η πρώτη φωτογραφία στην οποία τον είχαμε δει με αυτά. Αν δεν κάνω λάθος μάλιστα, ήταν το πρώτο πλοίο της εταιρείας το οποίο βάφτηκε στα νέα χρώματα.

Δύο μήνες μετά, το πλοίο πήγε στην Χαλκίδα, στα ναυπηγεία της Αυλίδας για δεξαμενισμό. Στις 16 Ιανουαρίου του 2009 το βράδυ, φαινόταν ήδη στους χάρτες του AIS να βρίσκεται αρόδο έξω από τα ναυπηγεία. Την επόμενη ημέρα, Σάββατο 17, ξεκίνησα τ' αξημέρωτα για την Χαλκίδα για βόλτα, με βασικό σκοπό να φωτογραφήσω το πλοίο τελειωμένο πιά με τα νέα και κάπως ασυνήθιστα στα μάτια μας χρώματα του, αλλά και για όποια άλλη φωτό (πλοίων) ήθελε προκύψει.

Έφτασα πολύ νωρίς στην νέα γέφυρα της Χαλκίδας, γύρω στις 07.00, μέσα σε ένα πολύ μουντό και βροχερό σκηνικό, πέρασα στην Εύβοια και κατευθύνθηκα νότια για να μπορέσω να βρω κατάλληλο μέρος που να φαίνεται καλά το πλοίο και περίμενα κάμποση ωρίτσα μέχρι να "φωτίσει" λίγο το πρωινό. Μπόρεσα να το τραβήξω κάμποσες φωτογραφίες από μία παραλία με χωματόδρομο ο οποίος είχε μεταβληθεί σε βάλτο από την βροχή της περασμένης νύχτας, όπου και κόλλησε μία φορά το αυτοκίνητο και πολλές ...εγώ μιας και τα μποτάκια πού φόραγα βυθιζόντουσαν στην πολλή λάσπη. Κάμποσες φωτογραφίες λοιπόν του ιστορικού (πλέον) ΕΡΩΤΟΚΡΙΤΟΣ, με καλύτερη κατά την γνώμη μου την αρκετά γνωστή πιστεύω σε όλους μας.

1_EROTOKRITOS_1.jpg

Μία φωτογραφία που έφτασε πλέον ο καιρός να σας ...αποκαλύψω, ότι ήταν (και παραμένει βέβαια) προιόν "ΜΟΝΤΑΖ" τη βοηθεία του Photoshop. Οι δύο original και τελείως απείραχτες (ούτε καν στους τόνους) φωτογραφίες από τις οποίες προέκυψε τελικά η παραπάνω, ήταν αυτές,

post-2102-0-96747500-1293309355_thumb.jp___post-2102-0-72574700-1293309384_thumb.jp

οι οποίες ήταν βέβαια δύο αρκετά καλές εικόνες, αλλά "κάτι" έλειπε κατά την γνώμη του καλλιτέχνη :P και από τις δύο ξεχωριστά. Έτσι, αποφάσισα και αφιέρωσα γύρω στα 15 λεπτά στο Photoshop, ώστε να βγει το αποτέλεσμα που έχετε δει στην γνωστή πιά φωτογραφία του ΕΡΩΤΟΚΡΙΤΟΣ από την Χαλκίδα. Είναι βέβαια πιά στην κρίση του καθενός το αν μία τέτοια "παρέμβαση" αποτελεί αλλοίωση της αλήθειας της φωτογραφίας, είτε "ρεπορταζιακά" είτε εικαστικά. Εννοείται βέβαια πως κατά την προσωπική μου γνώμη δεν αποτελεί καμμία αλλοίωση της αλήθειας, γιατί αν πίστευα κάτι άλλο, πολύ απλά δεν θα έκανα αυτή την παρέμβαση. Το αντίθετο μάλιστα, θεωρώ πως με αυτό το μονταζάκι, μία όμορφη εικόνα ομόρφηνε ακόμα περισσότερο :) .

Edited by ΣΕΙΡΙΟΣ
Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Απριλιος του 1996 και η Θεσσαλονικη εχει ιστορικα πλοια να εξυπηρετουν την συνδεση της με ολο το Αιγαιο :)

Νέα πλοία δρομολογούνται

Εξαιτίας της αυξημένης κίνησης δρομολογείται από φέτος ένα νέο οχηματαγωγό πλοίο το "Ελ Γκρέκο" που θα πραγματοποιηθεί δρομολόγιο Θεσσαλονίκης-Ηρακλείου. Πρόκειται να ισχύσει από το Μάιο και διαμορφώθηκε ως εξής:

Κάθε Δευτέρα αναχώρηση από Ηράκλειο στις 9 π.μ. άφιξη στη Σαντορίνη στη 1 μ.μ. αναχώρηση στη 1.30 μ.μ. άφιξη στη Νάξο στις 4 μ.μ., αναχώρηση στις 4.30 μ.μ. άφιξη στη Σύρο στις 6 μ.μ., αναχώρηση στις 6.15 μ.μ., άφιξη στη 1.30 π.μ. της Τρίτης στη Σκιάθο, με αναχώρηση στις 2 π.μ. και άφιξη στη Θεσσαλονίκη στις 8 π.μ.

Κάθε Τρίτη αναχώρηση από Θεσσαλονίκη στις 10 π.μ. άφιξη στη Σκιάθο στις 4 μ.μ., αναχώρηση στις 4.15 μ.μ. άφιξη στις 11.45 μ.μ. της Τετάρτης στη Σύρο, αναχώρηση στις 12 π.μ., άφιξη στη 1.30 π.μ. στη Νάξο, αναχώρηση στις 2 π.μ. άφιξη στις 4.30 π.μ. στη Σαντορίνη, αναχώρηση στις 5 π.μ. και άφιξη στο λιμάνι του Ηρακλείου στις 9 π.μ.

Κάθε Τετάρτη αναχώρηση από το λιμάνι του Ηρακλείου στις 11 π.μ. άφιξη στη Σαντορίνη στις 3 μ.μ., αναχώρηση στις 3.30 μ.μ., άφιξη στην Πάρο στις 6.45 μ.μ., αναχώρηση στις 7.15 μ.μ., άφιξη στην Τήνο στις 9 μ.μ., αναχώρηση στις 9.15 μ.μ. άφιξη στις 6.30 π.μ., της Πέμπτης στο λιμάνι του Βόλου, αναχώρηση στις 6.45 π.μ., και άφιξη στη Θεσσαλονίκη στις 2 μ.μ.

Κάθε Πέμπτη αναχώρηση από Θεσσαλονίκη στις 4 μ.μ., άφιξη στις 11.15 μ.μ. της Παρασκευής στο Βόλο, αναχώρηση στις 11.30 μ.μ. άφιξη στην Τήνο στις 8.45 π.μ. αναχώρηση στις 9 π.μ., άφιξη στις 10.45 π.μ., στην Πάρο, αναχώρηση στις 11.15 π.μ. άφιξη στις 2.30 μ.μ. στη Σαντορίνη, αναχώρηση στις 3 μ.μ. και άφιξη στο λιμάνι του Ηρακλείου στις 7 μ.μ.

Κάθε Παρασκευή αναχώρηση από Ηράκλειο στις 9 μ.μ. άφιξη στη Σαντορίνη στη 1 π.μ. του Σαββάτου, αναχώρηση στη 1.30, άφιξη στην Πάρο στις 4.45 π.μ. αναχώρηση στις 5.15 π.μ., άφιξη στην Τήνο στις 7 π.μ., αναχώρηση στις 7.15 π.μ., άφιξη στη Σκιάθο στις 2.30 μ.μ. αναχώρηση στις 2.45 μ.μ. και άφιξη στη Θεσσαλονίκη στις 8.30 μ.μ.

Κάθε Σάββατο από το λιμάνι της Θεσσαλονίκης αναχώρηση στις 10.30 μ.μ., άφιξη στη Σκιάθο στις 4.15 π.μ. της Κυριακής, αναχώρηση στις 4.30 π.μ., άφιξη στην Τήνο στις 11.45 π.μ., αναχώρηση στις 12 μ.μ., άφιξη στην Πάρο στη 1.45 μ.μ., αναχώρηση στις 2.15 μ.μ., άφιξη στη Σαντορίνη στις 5.30 μ.μ., αναχώρηση στις 6 μ.μ., και άφιξη στο λιμάνι του Ηρακλείου, στις 8 μ.μ. όπου διανυκτερεύει.

Δρομολόγια για Λήμνο-Σποράδες

Επίσης, το πρόγραμμα για το οχηματαγωγό πλοίο "Πάτμος" διαμορφώνεται με δρομολόγιο που ξεκινά με αναχώρηση από το λιμάνι της Θεσσαλονίκης κάθε Κυριακή στις 3 μ.μ., για Σάμο, Κω και Ρόδο.

Το πρόγραμμα του οχηματαγωγού πλοίου "Σαπφώ" προβλέπει εβδομαδιαίο δρομολόγιο, κάθε Κυριακή, με αναχώρηση από το λιμάνι της Θεσσαλονίκης στις 12 τα μεσάνυχτα για Λήμνο, Μυτηλίνη, Χίο και Πειραιά.

Μετά τις 20 Ιουνίου πρόκειται να τροποποιηθούν τα χειμερινά δρομολόγια για Σποράδες που θα εκτελούνται με το πλοίο "Μακεδών" στο θερινό τους πρόγραμμα, ενώ το οχηματαγωγό "Ανεμος" παραμένει προς το παρόν στο χειμερινό του πρόγραμμα δρομολογίων που εκτελεί στις δυτικές Κυκλάδες.

Στο μεταξύ, αναμένεται να ανακοινωθούν εντός της εβδομάδος τα νέα θερινά δρομολόγια των ιπτάμενων δελφινιών από το λιμάνι της Θεσσαλονίκης. Οπως έγινε γνωστό τουλάχιστον δύο ιπτάμενα δελφίνια θα ξεκινήσουν δρομολόγια από την 1η Ιουνίου.

http://www.hyper.gr/makthes/

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...
  • 6 months later...

Κουιζ κυριοι, ειδικα για οσους εχουν πατησει τα πρωτα αντα: Σε αυτην εδω τη φωτο που εφτασε στα χερια μου πριν λιγο καιρο, διακρινεται ενα κοκκινο φερρυ στα αριστερα οπως την βλεπετε. Ποιο ειναι? Δεν ξερω, γι αυτο και σας ρωταω. Εγω λεω Λυδια μολις ηρθε στην Ελλαδα για την Ελμες αλλα δεν μπορω να το αποδειξω. Παρακαλω για τεκμηριωμενη απαντηση οσοι μπορειτε να εικασετε.

Link to comment
Share on other sites

gtogias προδιδεις την ηλικια σου :P

λυδια δεν ειναι γιατι ειχε διαφορετικα οκια. η πρωτη μου σκεψη ηταν το αιγαιο αλλα δε μου κολλαγε ο καθρεφτης.

τα najd δεν τα ηξερα ομολογω

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...