Jump to content
Shipfriends

GMDSS (Global Maritime Distress Safety System)


Recommended Posts

Ενας μεγαλος πονοκεφαλος για τους εφοπλιστες αλλα και τους χειριστες του ειναι to GMDSS

Θεωρητικα δημιουργηθηκε και σχεδιαστηκε για να βοηθαει σε δυσκολες καταστασεις

αλλα μεχρι τωρα σε αρκετες περιπτωσεις εχει αποδειχτει ανεπαρκες η δυσχρηστο

Τι ειναι ομως το GMDSS?

Αποτελειται απο διαφορετικα μηχανηματα τα οποια αναλογα με τα ταξιδια που κανει το πλοιο

διαφερουν. Ο ΙΜΟ εχει χωρισει 5 κατηγοριες πλοων και με βαση αυτες τα πλοια εξοπλιζονται.

Τα μηχανηματα που το αποτελουν ειναι το EPIRB, το Navtex, το Inmarsat, το HF, το SRT και

το DSC. Οι κατηγοριες ονομαζονται Α1, Α2, Α3 Α4 και Α5

EPIRB

To EPIRB ειναι ενας δορυφορικος πομπος ο οποιος στελνει σημα με τα στοιχεια του πλοιου.

Η ενεργοποιηση του ειναι αυτοματη και χειροκινητη. Τα μηχανηματα αυτοματης ενεργοποιησης

ειναι τοποθετημενα εξω απο τη γεφυρα σε σημειο να μην εχει εμποδια απο πανω. Μολις

ο αισθητηρας περασει ενα οριο πιεσης (απο τη θαλασσα) ελευθερωνεται, μενει στην επιφανεια

και ενεργοποιειται. Οσα τοποθετουνται εντος της γεφυρας ειναι χειροκινητης ενεργοποιησης

και ενεργοποιουνται απλα πατωντας ενα κουμπι.

NAVTEX

Ειναι ενας πομπος που λαμβανει σηματα απο επιγειους σταθμους κυριως για καιρικες προγνωσεις

αλλα και ναυτιλιακους κινδυνους στην περιοχη. Η αποστολη των σηματων γινεται αυτοματα

ανα τακτα χρονικα διαστηματα και το λαμβανουνε ολες οι συσκευες της περιοχης.

Το μηνυμα εκτυπωνεται σε εκτυπωτη ωστε να μπορει να αναγνωστει ανα πασα στιγμη απο τους

αξιωματικους

INMARSAT

Το Inmarsat ειναι ενα δορυφορικο συστημα. Με πολυ απλα λογια για να το καταλαβουνε ολοι

ειναι ενα δορυφορικο τηλεφωνο που δινει τη δυνατοτητα επικοινωνιας του πλοιου με αλλα

πλοια αλλα και με τη στερια. Τα τελευταια συστηματα εχουνε τη δυνατοτητα και μεταφορας

δεδομενων και μαλιστα με αρκετα ικανοποιητικες ταχυτητες. Οι διαφοροι τυποι ειναι

Inmarsat A, Inmarsat B, Inmasat C και F77.

SRT

Σε ασχημες καιρικες συνθηκες (κακοκαιρια, νυχτα) ειναι δυσκολο να εντοπιστει ενα πλοιο

που κινδυνευει και εχει αναγκη απο βοηθεια. Γι αυτο το σκοπο τα πλοια ειναι εξοπλισμενα

με ενα τουλαχιστον Search and Rescue Transponder. Οταν αυτο ενεργοποιηθει εκπεμπει σηματα

σε συχνοτητα που λαμβανουν τα ρανταρ των πλοιων δημιουργωντας ετσι αντανακλαση στις οθονες

οσων σπευδουν για διασωση. Η εμβελεια του εινα 5-10 ναυτικα μιλια.

Φυσικα το GMDSS συμπεριλαμβανει και συστηματα μεταφορας φωνης VHF, HF και MF.

Ειναι ασυρματοι που δουλευουν σε διαφορετικες συχνοτητες. Μπορουν ομως πατωντας ενα

κουμπι (Distress) να δινουν αυτοματα συναγερμο στα γυρω πλοια με ολα τα στοιχεια του

πλοιου που κινδυνευει. Θεωρητικα Ειναι ποιο αμεσο απο το παλιο SOS αλλα ειπαμε και

παραπανω οτι στην πραξη ολα διαφερουν. Ειτε απο ελλειπη γνωση των χρηστων ειτε

απο παραληψεις του συστηματος.

Αυτα τα λιγα απο το θειο Neptune. Αν καποιος εχει να προσθεσει κατι η να ρωτησει ευχαριστως.

Link to comment
Share on other sites

Γιατί μπορεί να δημιουργούν πονοκέφαλο και προβλήματα στους χειριστές δεν μπορώ να το φανταστώ. Τα θεωρώ και τα 5 τελείως απαραίτητα επάνω σε ένα βαπόρι και όχι μόνο. Ισως αν μας έδινες κάποιο παράδειγμα να ξεστραβωνόμαστε λίγο :)

Το "όχι μόνο" που γράφω πιο πάνω πάει στο ότι πλέον τα βλέπω ακόμα και σε πολύ μικρά πλεούμενα. 'Ισως σε αυτά να χρειάζονται περισσότερο. Σε ένα ιστιοπλοϊκό που έχω με τον αδελφό μου το έχουμε εξοπλίσει με τα 4 από τα 5 συστήματα (λείπει το δορυφορικό τηλέφωνο).

Εκτός από το gmdss vhf, από τα υπόλοιπα μηχανήματα, αυτό που έχει βγάλει τα λεφτά του με το παραπάνω είναι το navtex. Δελτία καιρού, warning, securite όλα σε μια κόλα χαρτί :). Epirb και SRT εύχομαι να παλιώσουν, να τα πετάξουμε και να τα αλλάξουμε με καινούρια παρά να μπουν μπροστά και να αποδείξουν την αξία τους :/

Link to comment
Share on other sites

Εγω συμφωνω στο οτι ειναι χρησιμα. Για να τα εχουνε περασει απο τοσο κοσκινο και τελικα να αντικαταστησουν τους ασυρματιστες σιγουρα δεν ειναι παιχνιδια. Απλα πολλοι αξιωματικοι θεωρουν οτι εχουνε φορτωθει πολλα στις πλατες τους και με το GMDSS εχουνε ακομα 10 manual να διαβασουνε. Σε αυτο τον πονοκεφαλο αναφερομουν και οχι τον πονοκεφαλο που προκαλει η λειτουργια τους

Link to comment
Share on other sites

Κατ'αρχήν μια μικρή διόρθωση: το NAVTEXT του πλοίου είναι ένας δέκτης (όχι πομπός).

Ο πονοκέφαλος με το GMDSS είναι υπαρκτός για όλους:

1. Για τους αξιωματικούς που φορτώθηκαν πρόσθετα καθήκοντα σε θέματα που δεν τους πολυενδιαφέρουν

2. Για τους παράκτιους και τις ακτοφυλακές που λαμβάνουν λανθασμένες έως παραπλανητικές εκπομπές σήματος κινδύνου στο DCS κλπ.

Το πακέτο σχεδιάστηκε κάτω από καθεστώς εφοπλιστικών πιέσεων για την κατάργηση των ραδιοτηλεγραφητών και από άποψη αξιοπιστίας σαν σύστημα (όχι σαν μηχανήματα) δεν φτάνει τα προηγούμενα επίπεδα.

Edited by sv1xv
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...