Jump to content
Shipfriends

Recommended Posts

On 9/24/2020 at 4:23 PM, Nick the Greek said:

Και ενώ εν Ελλάδι ασχολούμαστε με τα νταλαβέρια του ΥΕΝ και τις επιδοτήσεις, στη Βρυξέλλα εξελίσσονται πράγματα που θα επηρεάσουν άμεσα τον άρτο τον επιούσιο των ακτοπλοικών εταιρειών τα επόμενα χρόνια. Το Shipfriends όμως δεν βλέπει Big Brother, βλέπει την μεγαλύτερη εικόνα και φωνάζει τις αλλαγές όταν ακόμη και στις ναυτιλιακές κοιμούνται. Έτσι, την περασμένη εβδομάδα το Ευρωκοινοβούλιο υπερψήφισε με συντριπτική πλειοψηφία τις προτάσεις της Κομισιόν για το που θα πάει το πράγμα τα επόμενα χρόνια, θέτοντας έτσι σε λειτουργία το μηχανισμό ουσιαστικής διαπραγμάτευσης με τα Κράτη-Μέλη για την οριστικοποίηση της σχετικής νομοθεσίας. Και μαντέψτε, δεν περιμένουν τον ΙΜΟ για τον οποίο θεωρούν πως κινείται πολύ αργά και δυσκολεύεται να φτάσει σε συγκεκριμένους στόχους και μεθοδολογίες για την περικοπή της ρύπανσης.

 

Δεν ξέρω ποιά και πόσα από αυτά θα συμφωνηθούν τελικά και σε ποιά μορφή και διατύπωση. Και το τι εξαιρέσεις πιθανόν να καταφέρουν να επιτύχουν κάποιες χώρες που ανθίστανται στην αλλαγή λόγω μικρό-συμφερόντων, σαν τη δική μας. Αυτό θα το δούμε στην πορεία. Η μεγαλύτερη εικόνα όμως είναι ξεκάθαρη και το ποτάμι δεν γυρίζει πίσω. Η ναυτιλία(ακτοπλοία και ποντοπόρος) βαδίζει με μεγάλες δρασκελιές -κι όχι βήματα- πρός μια καινούρια εποχή που το βάρος θα πέφτει σε διαφορετικά πράγματα απ΄ ότι τώρα. Σε μια εποχή που η τεχνολογία, η εφευρετικότητα και η καινοτομία θα είναι εξίσου ή και περισσότερο σημαντικές από τη ναυτοσύνη(καλώς ή κακώς είναι μια άλλη κουβέντα). Σε μια εποχή που ο παραδοσιακός τρόπος οργάνωσης, λειτουργίας και κυρίως σκέψης των ναυτιλιακών εταιρειών, θα είναι ξεπερασμένος. Σε μια εποχή που οι δεξιότητες και η εξειδίκευση των υπαλλήλων/στελεχών θα είναι πολύ διαφορετικές αν θέλεις να είσαι ανταγωνιστικός και να συμβαδίζεις με το διεθνές περιβάλλον. Αν δεν θέλουμε να γίνουμε Αγγλία και να λέμε πως κάποτε είχαμε ναυτιλία, πρέπει να αφήσουμε το ρεύμα να μας παρασύρει κι όχι να προσπαθούμε να χτίσουμε φράγματα από σανό για να αναχαιτίσουμε. 

 

Εννέα μήνες μετά, επιβεβαιώνονται δυστυχώς τα παραπάνω. Ο πεφωτισμένος Πλακιωτάκης εξασφάλισε εξαίρεση της ακτοπλοίας από το Fuel EU Maritime μέχρι τις 31 Δεκεμβρίου 2029. Και έχει ο Θεός, κι ο επόμενος Υπουργός. Με άλλα λόγια δεν υφίσταται πλέον κανένα ισχυρό κίνητρο για να μπούμε σε μια άλλη διαδικασία όσον αφορά τα καύσιμα. Αν δεί κανείς τη δικαιολόγηση της κίνησης αυτής, σίγουρα θα διαβάσει πολλά σημεία με τα οποία συμφωνεί για τις ιδιαιτερότητες της χώρας μας. Επειδή όμως όλοι ξέρουμε και τις άλλες ιδιαιτερότητες της χώρας μας, γιατί είμαι σίγουρος ότι 31 Δεκεμβρίου του 2029 θα ζητιανεύουμε για την επόμενη εξαίρεση?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Την περασμένη εβδομάδα εκτός από τα Ποσειδώνια στην Αθήνα, είχαμε και MEPC 78 στο Λονδίνο. Είχαμε αρκετά ενδιαφέροντα πραγματάκια από την δεύτερη, κυρίως σε επίπεδο βιοκαυσίμων(θα μιλήσω ξεχωριστά γι αυτά) αλλά και για τη Μεσογειακή γειτονιά μας. Είναι επίσημο λοιπόν πως ολόκληρη η Μεσόγειος πρόκειται να μετατραπεί σε ECA(Emission Control Area) ή αλλιώς Περιοχή Ελεγχομένων Εκπομπών Ρύπων. Αυτό σημαίνει πως ό,τι κυκλοφορεί στη Μεσόγειο(εκτός από κρατικά σκάφη που ρυπαίνουν όσο θέλουν γιατί άλλο να ρυπαίνει το Κράτος κι άλλο ο ιδιώτης) θα πρέπει να καίει καύσιμο περιεκτικότητας 0.1% σε Θείο. Ο χρονικός ορίζοντας είναι η 1η Μαίου του 2024 με μια περίοδο χάριτος 12 μηνών, οπότε στην πράξη θα πάμε στην Πρωτομαγιά του 2025 κατά τα φαινόμενα. Θα γίνει όμως περαιτέρω συζήτηση στην MEPC 79. Περισσότερες πληροφορίες από τον ABS. Να δούμε τι άλλο θα σκεφτεί για να το γλιτώσουμε κι αυτό, ο Πλακιωτάκης.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
1 hour ago, Nick the Greek said:

 Από το 2023 έχουμε το CII, από το 2024 το European ETS, ειδικά το δεύτερο θα εκταμιεύει ζεστό, μετρητό χρήμα από την εταιρεία.  

 

1 hour ago, gtogias said:

Μα και τα scrubbers δε σώζουν την κατάσταση, οι εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα είναι εκεί.

 

On 6/5/2022 at 3:10 PM, Nick the Greek said:

 

Εννέα μήνες μετά, επιβεβαιώνονται δυστυχώς τα παραπάνω. Ο πεφωτισμένος Πλακιωτάκης εξασφάλισε εξαίρεση της ακτοπλοίας από το Fuel EU Maritime μέχρι τις 31 Δεκεμβρίου 2029.

Μπερδεύτηκα.

Η εξαίρεση ως το 2029, δεν πιάνει τα παραπάνω;

Link to comment
Share on other sites

Η εξαίρεση δεν αφορά την ένταξη στο σύστημα εμπορίας ρύπων ETS. Και εκεί πρέπει να πληρώνεις. Για το CII δεν είμαι σίγουρος, λογικά ούτε αυτό περιλαμβάνεται στην εξαίρεση.

Edit. Και το CII είναι εκτός, αφού δεν είναι μέτρο της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...
On 1/23/2020 at 2:01 PM, Nick the Greek said:

Είναι μια συζήτηση που υπάρχει εδώ και αρκετά χρόνια και ξαναβγαίνει στην επιφάνεια με την κατηγορηματική θέση της Corsica Ferries, υπέρ μιας Μεσογειακής ECA Zone, μιας ζώνης δηλαδή που όπως στη Βόρειο Ευρώπη και τη Βόρειο Αμερική, τα πλοία θα δύνανται να καταναλώνουν μόνο καύσιμα με περιεκτικότητα 0.1% σε Θείο. Προσωπικά δεν το βλέπω να γίνεται ποτέ, όσο οι Βορειοφρικανικές χώρες(συμπεριλαμβανομένης και της Ελλάδας) δεν συμφωνούν σε κάτι τέτοιο. 

 

On 6/14/2022 at 9:24 PM, Nick the Greek said:

Την περασμένη εβδομάδα εκτός από τα Ποσειδώνια στην Αθήνα, είχαμε και MEPC 78 στο Λονδίνο. Είχαμε αρκετά ενδιαφέροντα πραγματάκια από την δεύτερη, κυρίως σε επίπεδο βιοκαυσίμων(θα μιλήσω ξεχωριστά γι αυτά) αλλά και για τη Μεσογειακή γειτονιά μας. Είναι επίσημο λοιπόν πως ολόκληρη η Μεσόγειος πρόκειται να μετατραπεί σε ECA(Emission Control Area) ή αλλιώς Περιοχή Ελεγχομένων Εκπομπών Ρύπων. Αυτό σημαίνει πως ό,τι κυκλοφορεί στη Μεσόγειο(εκτός από κρατικά σκάφη που ρυπαίνουν όσο θέλουν γιατί άλλο να ρυπαίνει το Κράτος κι άλλο ο ιδιώτης) θα πρέπει να καίει καύσιμο περιεκτικότητας 0.1% σε Θείο. Ο χρονικός ορίζοντας είναι η 1η Μαίου του 2024 με μια περίοδο χάριτος 12 μηνών, οπότε στην πράξη θα πάμε στην Πρωτομαγιά του 2025 κατά τα φαινόμενα. Θα γίνει όμως περαιτέρω συζήτηση στην MEPC 79. Περισσότερες πληροφορίες από τον ABS. Να δούμε τι άλλο θα σκεφτεί για να το γλιτώσουμε κι αυτό, ο Πλακιωτάκης.

 

Τα λέμε εδώ και 3 χρόνια, έγινε και αυτό πραγματικότητα, αν και περίμενα την Ελλάδα να προβάλλει σοβαρές αντιστάσεις επί του θέματος. Επειδή όμως δεν μπορείς να τα έχεις όλα δικά σου, ίσως να ήταν και μια τακτική υποχώρηση από τη στιγμή που έχουμε πάρει exemption από το EU ETS. Σύμφωνοι, τα fora είναι διαφορετικά αλλά η βιομηχανία είναι η ίδια, οπότε οι συμμετέχοντες ξέρουν τι γίνεται. Στο τέλος της περασμένης χρονιάς προσπάθησα να εξακριβώσω από το ΥΕΝ μέσω ενός καλού φίλου αν υπάρχει κάποια εξαίρεση ή υποσημείωση όσον αφορά την Ελλάδα σχετικά με το Med ECA, δε φαίνεται να υπάρχει κάτι τέτοιο. Αν κάποιος ξέρει κάτι περί του αντιθέτου ας με διορθώσει παρακαλώ πολύ. Όπως είπα και πρίν βέβαια, θα λάβει χώρα περαιτέρω συζήτηση στην MEPC του Ιουνίου. Με τα μέχρι τώρα δεδομένα όμως από τον Μάιο του 2025 και στην Ελλάδα τα πλοία θα κληθούν να καταναλώνουν καύσιμο περιεκτικότητας 0.1% σε Θείο(Sulphur). Ποιό είναι αυτό το καύσιμο? Το Marine Gas Oil. Με άλλα λόγια θα καθαρίσουν τάνκια, θα αλλάξουν ίσως λιπαντικά και θα ξεκινήσουν. Προφανώς και αυτό θα φέρει πολύ μεγάλη αύξηση στο κόστος του καυσίμου και κατά συνέπεια στην εκμετάλλευσή του, οπότε θα έχουμε νέο γύρο αυξήσεων στις τιμές των εισιτηρίων.

 

Εδώ να πούμε πως όταν είχε καθιερωθεί η Βορειοευρωπαική ECA, υπήρχαν διάφορες αμφιβολίες και ερωτηματικά σχετικά με το κατά πόσον οι μηχανές των πλοίων μπορούν να καταναλώσουν επιτυχώς MGO για παρατεταμμένα χρονικά διαστήματα. Αλλά στην πράξη δε φαίνεται να υπήρξε κάποιο τρομερό πρόβλημα, εκτός ίσως από μεμονωμένες περιπτώσεις. Φαντάζομαι ότι αναρωτιέστε τι σημαίνει η Med ECA για όσα πλοία φέρουν ήδη scrubbers. Η απάντηση είναι ότι εξαρτάται από την τεχνολογία του κάθε scrubber. Στα 2-3 χρόνια που η εγκαταστάσεις τους χτύπησαν κόκκινο πρίν την εφαρμογή του global sulphur cap του 2020, υπήρχαν διάφορα μοντέλα με διάφορα specifications. Κάποια από αυτά μπορούσαν να κατεβάσουν το ποσοστό του Θείου μόνο μέχρι 0.5%, άλλα όμως μέχρι και 0.1% που σημαίνει ότι μπορούν να χρησιμοποιηθούν ακόμη και μέσα σε ECA zones. Εξαρτάται λοιπόν τι φοράει το κάθε πλοίο. Ο Grimaldi τότε έβαζε μάρκα που στάνταρ μπορεί να κατεβάσει την περιεκτικότητα μέχρι σε 0.15 S, φαντάζομαι και η Άττικα έχει διαλέξει κάτι ανάλογο μια και όταν έκανε εκείνη τις εγκαταστάσεις αυτές, η κουβέντα περί Μεσογειακής ECA ήταν ήδη ζωντανή.

Link to comment
Share on other sites

Εικαστική παρέμβαση για ένα ελαφρώς off-topic στο συγκεκριμένο θέμα, αλιευμένο από την ηλεκτρονική έκδοση της Tradewinds. Η είδηση είναι ότι η Ινδία αυξάνει κατά 33% ή αλλιώς κατά 122 δισεκατομμύρια δολλάρια τον προυπολογισμό έργων υποδομής για τη χώρα. Ως εδώ καλά, λογαριασμός δικός τους. Την ίδια στιγμή και με δεδομένο ότι η χώρα τους βασίζεται στο κάρβουνο για ενέργεια, οι ετήσιες εισαγωγές thermal coal(κάρβουνο εξειδικευμένο για παραγωγή ενέργειας δηλαδή) σημείωσαν αύξηση 13.6% και έφτασαν τους 204 εκατομμύρια τόνους. Με ξεκάθαρα αυθητική τάση, αν λάβει κανείς υπ' όψιν του τι υποδομές ετοιμάζονται. Αυτά έτσι για να βλέπουμε πως στη δική μας καθημερινότητα η πράσινη ενέργεια είναι μια βασική συζήτηση και έννοια, το μεγαλύτερο μέρος του υπόλοιπου πλανήτη όμως κάνει τον κουφό. Και φυσικά πως να μην είναι μετά ανταγωνιστική η Ινδία όταν πέρα από το χαμηλό μισθολόγιο, βασίζεται και σε φτηνό κάρβουνο στον τομέα της παραγωγής.   

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
On 2/13/2023 at 5:14 PM, Nick the Greek said:

Στο τέλος της περασμένης χρονιάς προσπάθησα να εξακριβώσω από το ΥΕΝ μέσω ενός καλού φίλου αν υπάρχει κάποια εξαίρεση ή υποσημείωση όσον αφορά την Ελλάδα σχετικά με το Med ECA, δε φαίνεται να υπάρχει κάτι τέτοιο. Αν κάποιος ξέρει κάτι περί του αντιθέτου ας με διορθώσει παρακαλώ πολύ. Όπως είπα και πρίν βέβαια, θα λάβει χώρα περαιτέρω συζήτηση στην MEPC του Ιουνίου. Με τα μέχρι τώρα δεδομένα όμως από τον Μάιο του 2025 και στην Ελλάδα τα πλοία θα κληθούν να καταναλώνουν καύσιμο περιεκτικότητας 0.1% σε Θείο(Sulphur). Ποιό είναι αυτό το καύσιμο? Το Marine Gas Oil.

 

Και επειδή πάντα μου αρέσει να μη μιλάμε κουτουρού-μπουγάτσα, να κάνουμε και έναν μικρό υπολογισμό του τι σημαίνει οικονομικά, «περνάμε από HFO σε MGO». Ας χρησιμοποιήσουμε για παράδειγμα ένα ομολογουμένως πολύ οικονομικό πλοίο, το Κατερνιώ. Περίπου 1.1 τόνο την ώρα κατανάλωση έχω ακούσει. Από τις 365 μέρες του χρόνου λοιπόν, αφαιρούμε 3 μήνες ακινησία, βγάλε και κάτι αργίες κλπ, ας πούμε 270 πλεύσιμες ημέρες το χρόνο. Ξεκινάμε στις 0730 το πρωί, επιστρέφουμε χοντρικά ίδια ώρα το βράδυ άρα πες 12 ώρες πλευσιμες. Μπακάλικος είναι ο υπολογισμός, δε μετράμε standby ούτε τα μακρύτερα δρομολόγια του καλοκαιριού με τις έξτρα πλεύσιμες ώρες αλλά ούτε και τις παραμονές στα λιμάνια. Οπότε 270 ημέρες x 12 ώρες την ημέρα x 1.1 τόνο καυσίμου την ημέρα, συνολική κατανάλωση 3,564 τόνους καυσίμου το χρόνο. Το spread ανάμεσα σε HFO 0.5% S και MGO σήμερα στον Πειραιά είναι γύρω στα 227 δολλάρια ο τόνος, συνεπώς η χρησιμοποίηση του δεύτερου αντί του πρώτου κοστίζει 3,564 τόνους x 227 δολλάρια ο τόνος = USD 809,028.

 

Κάτι παραπάνω από 800 χιλιάδες δολλάρια σε ετήσια βάση δηλαδή. Κάντε τον υπολογισμό σας για ένα πλοίο της Αδριατικής με τις τεράστιες καταναλώσεις τώρα. Ή για όλο τον ελληνικό ακτοπλοικό στόλο. Στα σίγουρα λοιπόν να αναμένουμε νέες αυξήσεις τιμών στα καύσιμα. Προφανώς το αιώνιο επιχείρημα των ακτοπλοικών εταιρειών περί «δυσβάσταχτου βάρους στο κόστος ενός πλοίου», στη συγκεκριμένη περίπτωση είναι απόλυτα ρεαλιστικό.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...