Jump to content
Shipfriends

Χειριστήρια μηχανών-τηλέγραφοι


Recommended Posts

Με αφορμη το συμβαν στο Αριαδνη να πω δυο τρια πραματα που γνωριζω σχετικα με τη λειτουργια των χειριστηριων γενικα και κανοντας μια μικρη αναδρομη.

Ξεκινοντας απο παλια και σε πλοια που ειχαν χειριστηρια στις βαρδιολες συνανταμε το εξης. Συνδεση του κεντρικου χειριστηριου της μηχανης με το αντιστοιχο στις βαρδιολες μεσω ενος αξονα που με αλυσιδες εδινε ταυτοχρονα κινηση και στα 3 χειριστηρια (Αριστερα-Κεντρο-Δεξια)

Απο το κεντρικο χειριστηριο της μηχανης με σωληνακια δινοτανε η τελικη εντολη. Ετσι ανα πασα στιγμη και χωρις να παρεμβαλεται καποιος ηλεκτρικος μηχανισμος απο οποιοδηποτε σημειο ειχε ο χειριστης αμεσα τον ελεγχο. Τα χειριστηρια της μηχανης δουλευανε ανεξαρτητα απο αυτα της γεφυρας γι αυτο και υπηρχε συνενοηση στη μεταφορα απο πανω-κατω και αντιστροφα τα χειριστηρια να ειναι στην ιδια θεση. Τετοιου τυπου χειριστηρια συνανταμε σε πλοια οπως το Εξπρες Απολλων, Θεοφιλος, Εξπρες Ολυμπια, Σουπερφερυ ΙΙ κ.α.

Ενα λιγο ποιο εξελιγμενο συστημα συνανταμε στον Ταξιαρχη οπου η κινηση απο τα χειριστηρια τα κεντρικα της γεφυρας στα εξωτερικα στις βαρδιολες γινεται μεσω ηλεκτρικων μοτερ. Ετσι οταν τα χειριστηρια στις βαρδιολες ειναι ενεργοποιημενα γινεται καθε κινηση απο καθε σημειο (Αριστερα-Κεντρο-Δεξια) ενω οταν ειναι απενεργοποιημενα οι κινησεις γινονται μονο απο τα εσωτερικα της γεφυρας. Αν τα εξωτερικα ειναι στο 0 και τα εσωτερικα στο 6 μολις τα ενεργοποιησουμε τοτε τα εξωτερικα θα συγχρονιστουν. Αν ειναι απενεργοποιημενα τα εξωτερικα και τα εσωτερικα ειναι στο 0 οποιαδηποτε κινηση απ εξω δε θα εχει καμια επιπτωση. Αυτο το συστημα το συνανταμε και στα κρουαζιεροπλοια Perla, Triton κ.α.

Επομενο συστημα ειναι τα ηλεκτρονικα της KAMEWA. Για μενα το ποιο αξιοπιστο συστημα και ασφαλες. Σε αυτο εχουμε 4 χειριστηρια (3 στη γεφυρα και 1 στη μηχανη) που δουλευουν συγχρονισμενα. Ο βασικος ελεγχος ειναι με διακοπτη στη μηχανη. Η μηχανη αποφασιζει απο κει και περα αν θα εχει εκεινη τον ελεγχο η θα τον δωσει στη γεφυρα μεσω του διακοπτη. Οταν τα χειριστηρια δοθουνε στη γεφυρα η μεταφορα γινεται στα κεντρικα. Απο εκει με το πατημα 2 κουμπιων ο χειριστης παιρνει τον ελεγχο σε καθε βαρδιολα η στο κεντρο και παλι. Η κινηση σε αυτο το συστημα μεταφερεται μεσω μοτερ σε ΟΛΑ τα χειριστηρια. Δηλαδη αν της βαρδιολας πανε στο 3 ολα τα υπολοιπα θα πανε στο τρια. Το πλεονεκτημα τους σε σχεση με τα παλια που λειτουργουσαν με αλυσιδες ειναι οτι εντολη για κινηση δινεται μονο απο το σημειο που ειναι ο ελεγχος. Δηλαδη αν απο την αλλη βαρδιολα ειναι ο περιεργος Neptune που ολα τα σκαλιζει ;) δεν κινδυνευεις να παθεις καμια λαχταρα. Γιατι οσο και να τα κουναει ο Neptune αυτα θα επανελθουν στη θεση που τα εχει θεσει ο χειριστης. Ετσι με το πατημα μονο ενος κομβιου εχουμε τον ελεγχο οπου επιθυμουμε και τα χειριστηρια συγχονισμενα. Ολα στο 0 ολα στο 5 η ολα στο -7.

Στα ταχυπλοα χρησιμοποιειται αλλος τυπος χειριστηριου. Επειδη κανουν ταυτοχρονα πολλες κινησεις δεν υπαρχει η δυνατοτητα να συγχρονιστουν. Ετσι οταν τα κεντρικα ειναι στο 4 πρεπει να παει καποιος στη βαρδιολα να τα βαλει στο 4 και μετα να γινει η μεταφορα. Αν τα χειριστηρια στη βαρδιολα ειναι στο 6 μολις παρει τον ελεγχο στη βαρδιολα απο το 4 προσω το βαπορι θα κανει 6 προσω. Αν ειναι στο κρατει απο το 4 προσω θα κανει κρατει. Και αντιστοιχα για ολες τις κινησεις.

Το Αριαδνη ερχομενο στην Ελλαδα οπως και καθε γιαπωνεζικο ειχε χειριστηρια μονο στο κεντρο στη γεφυρα. Αυτα δεν ειχανε δυνατοτητα να συγχρονιστουν με τα υπαρχοντα της αγορας. Ετσι προστεθηκαν αναγκαστικα ασυγχρονα χειριστηρια στις βαρδιολες. Για να γινει η μεταφορα πρεπει να τοποθετηθουν τα χειριστηρια στο ιδιο σημειο και να μεταφερθουν ωστε το βαπορι να μην αντιδραση βιαια. Αν της βαρδιολας ειναι στο 0 και τα κεντρικα στο 5 τοτε μολις δωσουμε τον ελεγχο στα κεντρικα το βαπορι θα κανει 5 προσω. Για τη μεταφορα απο τη γεφυρα στη μηχανη δε γνωριζω τι γινεται στο Αριαδνη οποτε δε μπορω να μιλησω. Κουραστικο αλλα αξιζει για οποιον τον ενδιαφερει. Οποιαδηποτε διορθωση η παρατηρηση δεκτη

Link to comment
Share on other sites

Neptune με εκπλησεις.Τα λες οπως ειναι ,βεβαια σιγουρα θα υπαρχουν και αλλες περιπτωσεις αλλα τουλαχιστον στα παλαιοτερα πλοια ειναι ετσι οπως τα λες.

Link to comment
Share on other sites

Μια αλλη περιπτωση που θελω να προσθεσω ειναι του Μυτιληνη.

Στη μετασκευη προστεθηκαν στη βαρδιολα χειριστηρια τα οποια ειναι συνδεδεμενα μηχανικα με τα κεντρικα απ οπου γινονται οι κινησεις. Απο το χειριστηριο της αριστερης φευγει μια ντιζα που παει στα 2 στις βαρδιολες και απο το χειριστηριο της δεξιας αλλη μια που παει στα χειριστηρια της δεξιας μηχανης στις βαρδιολες. Αλλα αυτο δεν αποδειχτηκε αξιοπιστο γιατι οι ντιζες εχουνε αποκλισεις και μποσικα και ετσι πλεον αν και υπαρχουν τα χειριστηρια οι κινησεις γινονται απο τα κεντρικα.

Link to comment
Share on other sites

Στο Superferry II ο ελεγχος θα βρισκεται ειτε στο Control Room ειτε στη γεφυρα. Οταν ο ελεγος ειναι στη μηχανη ειναι ξεκαθαρα τα πραγματα. Στα χειριστηρια της γεφυρας τωρα υπαρχουν σωληνακια για το υδραλικο συστημα της Kamewa μονο στο κεντρικο της γεφυρας. Τα εξωτερικα στις βαρδιολες ειναι συνδεδεμενα με ενα συστημα με αλυσιδες πανω στα κεντρικα ωστε να δουλευουν παραλληλα. Μπορει να κουναει ο καπετανιος τα εξωτερικα αλλα παραλληλα κουνιουνται και τα μεσα και ετσι δινεται απο τα κεντρικα της γεφυρας ΑΠΕΥΘΕΙΑΣ εντολη στην προπελα για να αλλαξει το βημα. Ελπιζω να σε καλυψα.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Αν δεν υπηρχανε χειριστηρια δε θα υπηρχανε ανθρωποι που αγαπανε τα πλοια. Και αυτο γιατι ολοι γιναμε καραβολατρες απο μια ομορφη μανουβρα που ειδαμε. Απο τη μαγεια που δημιουργει ενα πλοιο οταν σβουριζει :D Ναι αλλα για να το σβουριξει καποιος πρεπει να εχει και χειριστηρια τα οποια να ξερει και πως να τα δουλεψει ωστε να εχει το σωστο αποτελεσμα. Η πρωτη εταιρια που ανακαλυψε τις CPP ειναι η KaMeWa νυν Rolls Royce. Για να δουλεψει λοιπον η πατεντα στην αρχη χρησιμοποιησε τα χειριστηρια που βλεπουμε παρακατω. Και τα δυο δουλευουνε με την ιδια φιλοσοφια που εχουμε περιγραψει και παραπανω.

Ειναι δυο ξεχωριστα σχεδια που συνανταμε σε πολλα πλοια στην ακτοπλοια με KaMeWa οπως Superferry II, Θεοφιλος, Sardinia Vera, Κιμωλος, Ταξιαρχης, Εξπρες Αφροδιτη κ.α.

Σημερα χρησιμοποιουνται απο την Rolls Royce ηλεκτρονικα χειριστιρια πολυ κομψης σχεδιασης.

Η δευτερη μεγαλυτερη εταιρια που ασχοληθηκε με CPP ειναι η νορβηγικη LIAAEN. Χειριστηρια της θα δουμε σε αρκετα γνωστα και ευελικτα πλοια οπως Εξπρες Απολλων και αδερφα, Εξπρες Αδωνις, Εξπρες Μηλος, Polaris, κ.α.

Τελος η τριτη μεγαλυτερη εταιρια με CPP ειναι η Lips απο την Ολλανδια. Χειριστηρια της στην ακτοπλοια θα δουμε στο Εξπρες Πηγασος στο Δημητρουλα και στο Νονα Μαιρη. Θα το συναντησουμε και σε πολλα container σε αντιθεση με τις αλλες δυο που φοριουνται ποιο πολυ σε επιβατικα πλοια. Τα νεου τυπου χειριστηρια ειναι σχεδιαστικα σαν τα παλια σε πολυ μικροτερο μεγεθος και βεβαιως πληρως ηλεκτρονικα

post-23-12832697296_thumb.jpg

post-23-128326972962_thumb.jpg

post-23-128326972963_thumb.jpg

post-23-128326972966_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Εδω και λιγο καιρο η Rolls Royce (Kamewa) αλλαξε το μοχλο που χρησιμοποιουσε για joystick στα ταχυπλοα (για τα τζετ) και στα μεγαλα πλοια για να χειριζονται μαζι οι προπελες τα προπελακια και τα τιμονια. Αισθητικα δε μ αρεσει προτιμω το προηγουμενο παντως ;) αλλα δε με ρωτησε και κανεις ειναι η αληθεια.

post-23-128326973932_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...