Jump to content
Shipfriends

Τριακοστή Όγδοη Ιστορία: Η μετάβαση του Ε/Γ-Ο/Γ Οινούσσαι στην Κύπρο το 1974


A 377

Recommended Posts

https://www.militaire.gr/kypros-1974-i-aporriti-epicheirisi-me-ta-4-ellinika-ploia-poy-espasan-to-empargko/

<<επελέγησαν δύο κατάλληλα πλοία, το μικρό αλλά ταχύ Ο/Γ “Αιγαίο” (της Εταιρίας Στρίντζη, ταχύτητας 18 κόμβων), που βρισκόταν στο λιμένα του Πειραιά και το μικρό επίσης Μ/S “Ευάγγελος” (ταχύτητας 9 κ.), που ήταν αγκυροβολημένο στο Κερατσίνι.>>

Μια ιστορία που βλέπει το φως της δημοσιότητας για πρώτη φορά.Επιταξη δύο πλοίων και αποστολή πολεμοφοδίων στη Κύπρο.Και το ερώτημα είναι ποια πλοία ήταν αυτά.Το Αιγαίο του Στρίντζη;Υπήρχε;Η να ήταν το Ιόνιον και απλά έχει γίνει λάθος στην ονομασία.

Πάντως την ιστορία αυτή έχει ενδιαφέρον να τη διαβάσει κανείς.

Link to comment
Share on other sites

Το ταπεινό αυτό forum ασχολήθηκε πριν από 15 (!) χρόνια με τον αείμνηστο φίλα μας ΝΗΡΕΑ να πρωταγωνιστεί στην επίλυση του quiz

O Υποναύαρχος εα Μ. Μάστρακας ΠΝ δημοσίευσε την μονογραφία "ΑΓΝΩΣΤΕΣ ΗΡΩΙΚΕΣ ΑΠΟΣΤΟΛΕΣ ΤΟΥ ΕΜΠΟΡΙΚΟΥ ΜΑΣ ΝΑΥΤΙΚΟΥ" στην ιστοσελίδα του Συνδέσμου Αποφοίτων της ΣΝΔ το 2007.

Οπότε απάτη διακεκριμένη η δήθεν "πρώτη φορά" των Militaire/Δ. Σταυρόπουλου και μην περιμένετε να διαβάσετε την συνέχεια "αύριο" για να κερδίσουν κλικ, διαβάστε όλη την ιστορία σήμερα.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...
3 hours ago, Nick the Greek said:

Ας προσθέσουμε απόψε μια μικρή πινελιά στην ιστορία του πλοίου, που έχει να κάνει με την εισβολή των Τούρκων στην Κύπρο, σχεδόν 50 χρόνια πρίν....  Τελικά η συγκεκριμένη(όπως και άλλες) επιχείρηση ματαιώνεται, .... γιατί θεωρήθηκε τότε σωστό να μην πέσει λάδι στη φωτιά, ένεκα των εν Γενεύη διαπραγματεύσεων που θα άρχιζαν τότε και οι οποίες φυσικά κατέληξαν σε ναυάγιο.   

3 hours ago, Nick the Greek said:

 

Με πηγή την άνωθεν αναφερομένη, κομμάτι της αποτυχημένης προσπάθειας ενίσχυσης της ΕΛΔΥΚ παραλίγο να γίνει και το Σαπφώ. Στο πλοίο επρόκειτο να επιβιβαστεί με όλον του τον εξοπλισμό το 604 Τάγμα Πεζικού, πράγμα το οποίο σε αντίθεση με το Κύδων δε φαίνεται να έγινε καν. 

Για μία λίαν προβληματική περίοδο της ιστορίας μας, επανέρχομαι με αφορμή τις αναφορές του Nick the Greek. Η δικτατορία του Δ. Ιωαννίδη ένεκα ιδεοληψίας ή και ψυχοπάθειας και η διακυβέρνηση-ελέω Θεού-της Κύπρου από τον Αρχιεπίσκοπο Μακάριο απετέλεσαν τον ιδανικό συνδυασμό καταστροφής. Η "προσπάθεια" ενίσχυσης της άμυνας της Κύπρου, αφού είχε εγκατασταθεί επιτυχώς το Τουρκικό προγεφύρωμα και είχε ενωθεί με τον θύλακα Λευκωσίας-Αγύρτας, δεν ήταν τίποτα άλλο παρά μία πράξη του δράματος που εξελίσσετο εκείνο το καλοκαίρι. Επαγγελματικώς ανεπαρκείς, πνευματικώς καθυστερημένοι και ψυχικώς ασταθείς άνθρωποι έκαναν ότι τους κατέβαινε στο κεφάλι, χωρίς κανενός είδους προσαρμογή στα σχέδια, στα σενάρια και στις διαταγές. Τέτοιου είδους ενέργεια ήταν και η υποτιθέμενη ενίσχυση της Κύπρου με ένα Τάγμα Πεζικού και μία ΕΜΑ, αλλά και "λόχο εθελοντών" Κυπρίων φοιτητών, που όμως δεν θα επεβιβάζοντο στο "Κύδων" αλλά φορτώθηκαν στο "Ρέθυμνον" όπως σαφώς καταγράφει στα (απολογητικά του) απομνημονεύματα ο τότε ΑΕΔ (=Α/ΓΕΕΘΑ) Γ. Μπονάνος. Η αποστολή δεν ολοκληρώθηκε ποτέ (έστω και αν το καράβι έφθασε κοντά στη Λεμεσό), επειδή χωρίς αεροναυτική κάλυψη, το πλοίο ήταν ιδανικός στόχος για την Τουρκική Αεροπορία που κυριαρχούσε άνευ αντιπάλου στο πεδίο. Το αντελήφθησαν ακόμη και οι ανόητοι που έκαναν το πραξικόπημα, αλλά δεν φρόντισαν να εφαρμόσουν τα υπάρχοντα σχέδια αμύνης της Κύπρου και δεν δεν φρόντισαν ούτε καν για την αναπλήρωση των πυρομαχικών-ας είναι καλά ένα Μαραθοκαμπίτικο motorship που έκανε κάτι απίθανα δρομολόγια και ανεφοδίασε τις Εθνική Φρουρά (δείτε παραπάνω στο thread). Οι "εν Γενεύει διαπραγματεύσεις" ήταν προπέτασμα επαγγελματικής ανικανότητας, προσωπικού πανικού και φόβου: ήδη από τις 16:00 της 22-7-1974 το ΓΕΕΦ είχε διατάξει "πυροβόλα δεσμευμένα" την στιγμή που οι Τούρκοι μέχρι τις 14-8-1974 ("Αττίλας ΙΙ") οι Τούρκοι προχωρούσαν παντού ανεμπόδιστοι και στα δυτικά επεκτάθηκαν πλήρως καταλαμβάνοντας την περιοχή Λαπήθου-Καραβά. Όπου βρέθηκαν αποφασισμένα και εκπαιδευμένα τμήματα, υπό την ηγεσία καλώς καταρτισμένων ηγητόρων, οι Τούρκοι, παρά την συντριπτική υπεροχή τους δεν προχώρησαν: Στο Πυρόϊ, στον Κόμβο Κολοκασίδη και στον Άγιο Δομέτιο, ελάχιστες Ε/Κ δυνάμεις συγκράτησαν έναν καταθλιπτικού όγκου αντίπαλο.

Τελειώνοντας αυτήν την ψυχοθεραπευτικού τύπου αναφορά μου, παραθέτω δύο ακόμη στοιχεία: 

  1. Το Σχέδιο Αμύνης Κύπρου (ΣΑΚ) "Αφροδίτη" προέβλεπε προσβολή με όλες (και τις 6) υπάρχουσες τορπιλακάτους του Κυπριακού Ναυτικού, του εχθρικού αποβατικού στόλου, αμέσως μόλις παρεβιάζοντο τα χωρικά ύδατα της Δημοκρατίας. Αντ΄ αυτού, μόνο δύο τορπιλάκατοι, οι  Τ1 και Τ3 διετάχθησαν υπό το πλήρες φως της ημέρας (05:05) απλώς να "αναγνωρίσουν" την εχθρική νηοπομπή που προσέγγιζε την Κηρύνεια. Τα αποτελέσματα γνωστά, ο Κυβερνήτης της Τ3, Υποπλοίαρχος Ε. Τσομάκης, που δεν δίστασε ούτε στιγμή να εκτελέσει μία αναποτελεσματική και μάταιη διαταγή, κατέληξε άγαλμα μπροστά από το Ναυτικό Μουσείο της Ελλάδος και αντικείμενο ετησίου μνημοσύνου στην Διοίκηση Ταχέων Σκαφών.
  2. Το "Σαπφώ" πράγματι κατέπλευσε στην Λεμεσό την 1η Αυγούστου, με αποστολή την μεταφορά του προσωπικού της Ελληνικής πρεσβείας, των Ελλήνων τουριστών που ευρίσκοντο στην Κύπρο, των τραυματιών και εάν υπήρχε χώρος, των οικογενειών πεσόντων στρατιωτικών. Υπήρχαν ήδη 7-8 οικογένειες αξιωματικών με επιβεβαιωμένους νεκρούς τους συζύγους/πατέρες, στις οποίες οικογένειες με παρέμβαση του Αρχιθαλαμηπόλου του πλοίου και του Λιμενάρχη Λεμεσού δόθηκαν τουλάχιστον οι σουίτες αντί τετρακλίνων καμπινών κάτω από το γκαράζ...
Link to comment
Share on other sites

Το "καλύτερο" που έχω διαβάσει το οποίον άπτεται με το ναυτικό κομμάτι της όλης περιόδου, είναι ότι πρός στιγμήν σκέφθηκαν να στείλουν μια νηοπομπή ενίσχυσης σαν προστασία της οποίας είχε πέσει στο τραπέζι η ιδέα να επιβαίνει σε πλοίο της είτε ο τότε Υπουργός Άμυνας Ευάγγελος Αβέρωφ, είτε ο ίδιος ο Κώτσος ο Καραμανλής. Με την ψευδαίσθηση φυσικά ότι οι Τούρκοι θα δίσταζαν να πλήξουν νηοπομπή στην οποία θα επέβαινε αντίπαλος αξιωματούχος τέτοιας εμβέλειας. 

 

Συμπληρώνοντας αυτό που γράφει ο @nomikos παραπάνω, ο Παπαχελάς(σ. 500) αναφέρει πως μαζί με το Ευάγγελος κατάφερε να φτάσει στην Κύπρο και το μοτορσσιπάκι ΈΛΛΗ, τα οποία εκφόρτωσαν στο λιμάνι της Λεμεσσού περί των 120 τόνων πυρομαχικά όπως επίσης και τηλεπεκοινωνιακό υλικό.

Link to comment
Share on other sites

Τα γεγονότα της Κύπρου, όπως όμοια ήταν και αυτά των Ιμίων, όπως μερικώς παρεμφερή ήταν και τα προπέρσινα με το Oruc Reis ήταν αποτέλεσμα ενός και μόνο στοιχείου, ΤΟΥ ΦΟΒΟΥ!!! Φόβος τι θα πει ο διεθνής παράγοντας, φόβος για την έκβαση των πραγμάτων, φόβος για το αποτέλεσμα, φόβος φόβος φόβος....   Τα επιταγμένα πλοία, ξέρω, πως κατευθυνονται στο θέατρο των επιχειρήσεων με συνοδεία. Εξού και μαζευονται πολλά μαζί και ως νηοπομπή δρουν βάση σχεδίου. Το πως θα έστελναν δυο-τρια ποστάλια, άναρχα, προς μια εμπόλεμη ζώνη χωρίς συνοδεία, μόνο αυτοί ήξεραν. Ευτυχώς και πάλι εμφανίστηκε το αγαπημένο μας στοιχείο ο ΦΟΒΟΣ και γλίτωσαν από την βέβαιη σφαγή τόσοι συμπολίτες μας. Ελπίζω κάποια στιγμή να αποβάλουμε αυτά τα φοβικά σύνδρομα για να πάει η χώρα μπροστά. 

Link to comment
Share on other sites

Την έκβαση ενός πολέμου καθορίζει κυρίως η αεροπορική υπεροχή.Και στον ουρανό της Κύπρου πετούσαν μόνο τουρκικά.Το αποτέλεσμα γνωστό.Ότι και αν έκανε το πεζικό ή αεροπορία χωρίς αεροπορική υπεροχή θα ήταν μάταιο. 

(διόρθωση <<Ότι και αν έκανε το πεζικό ή το ναυτικό >> ήθελα να γράψω)

Link to comment
Share on other sites

Την έκβαση ενός πολέμου την καθορίζουν τα "άκρα". Αν κερδίσεις τον αέρα και τον βυθό, έχεις το πάνω χέρι. Αν πατήσει δε και μπότα πάνω στο έδαφος, έχεις κερδίσει τον πόλεμο. Απλά όλα αυτά θέλουν τόλμη και όραμα. Αν στα πάντα σου σε έχει κυριεύσει ο φόβος, δεν πας πουθενά..κάτσε στ'αυγά σου καλυτερα. Εδώ τα ποστάλια θα πήγαιναν Κυπρο υπό ποιές συνθήκες..? Ταξίδι στο άγνωστο με βάρκα την ελπίδα...   Ευτυχώς λοιπόν και ο φόβος και απέτρεψε τα χειρότερα. 

Link to comment
Share on other sites

×
×
  • Create New...