Jump to content
Shipfriends

Η Διώρυγα του Παναμά


Recommended Posts

VESSELS of 900 feet or more in length overall accounted for 120 transits, 117 by full container vessels and three by cruise ships, during May. This breaks the January 2005 record of 114 transits of vessels of this size.

The Panama Canal Authority (ACP) says: “Canal Waters Time (CWT), the average time it takes a vessel to transit the Canal, including waiting time for passage, did not increase, despite the volume of transits and larger vessels handled.” Maritime Operations Director Jorge Quijano says: "We are pleased that we are able to meet demand at the Canal, while - at the same time - break records and set new standards. This record is no small feat for the Panama Canal Authority (ACP). To move this amount of large ships through the Canal and maintain a good CWT is remarkable - our world-class workforce makes full use of our investments in new equipment, technology and improvements to our infrastructure to make things happen here at the waterway."

Container trade through the Panama Canal continues to grow. Panama Canal/Universal Measurement System (PC/UMS) tonnage has increased 5.2 percent over last year, for the period of October through May. In addition, the use of Panamax size vessels has increased 6.4 percent - or 230 more Panamax vessel transits - over the same period. More than 90 percent of these vessels book their transits through the Canal's reservation system, which helps achieve a transit with a CWT of less than 17 hours on the intended day of transit (without a reservation, CWT averages approximately 35.6 hours).


maritime global net

Edited by proud_ionian
tag
Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Διώρυγα του Παναμά.

Έβλεπα τις προάλλες ένα ντοκυμαντέρ για την Διώρυγα του Παναμά.

Έλεγε ότι πλέον αρχίζει να μην χωράει αρκετά από τα σύγχρονα πλοία, λόγω αύξησης του μεγέθους.

Τα περισσότερα σύγχρονα πλοία είναι μεγαλύτερα από το μέγεθος PANAMAX, το οποίο ορίζει το μέγιστο μέγεθος πλοίου που μπορεί να περάσει τον Παναμά.

Και αρκετά πλοία κάνουν τον περίπλου της Ν. Αμερικής. Και στο μέλλον ακόμα περισσότερα, ώστε σε 10-20 χρόνια τα πλοία που θα περνούν τον Παναμά θα είναι τόσα λίγα που η διώρυγα θα αντιμετωπίσει πρόβλημα βιωσιμότητας(λόγω μειωμένων εσόδων).

Οπότε είναι αναγκαία η διαπλάτυνση και ο εκσυγχρονισμός του εξοπλισμού. Το προϋπολογιζόμενο κόστος είναι της τάξεως των 10 δις $, χώρια τις τεχνικές δυσκολίες και τα απρόοπτα.

Ξέρει κάποιος περισσότερα?

Επίσης ποιά είναι τα χαρακτηριστικά που έχει ένα πλοίο PANAMAX?

Link to comment
Share on other sites

Panamax

An ocean-going cargo vessel of the maximum size possible to pass through the locks of the Panama Canal, which are 1000ft long by 110ft wide and 85ft deep. These vessels are typically of 50,000 to 80,000 dwt, 965ft (290m) in length; 106ft. (32.3m) beam; and 39.5ft (12.04m) draft.

Link to comment
Share on other sites

Όποιος ψάχνει βρίσκει!

Βρήκα, λοιπόν, ένα πολύ ενδιαφέρον άρθρο – και μάλιστα πολύ πρόσφατο – το οποίο αναφέρεται στην διεύρυνση και επέκταση της Διώρυγας του Παναμά.

Τα σημαντικότερα που αναφέρονται είναι ότι το ενδεικτικό κόστος είναι $4-8 δις (ακριβέστατος προϋπολογισμός!), ότι η τελική απόφαση θα παρθεί με Δημοψήφισμα τον ερχόμενο Νοέμβριο και οι εργασίες θα διαρκέσουν 10 χρόνια.

Το μέγεθος των PANAMAX προβλέπεται να αυξηθεί από 305 - 33,5 - 12,5 μέτρα που είναι σήμερα σε 427 – 61 - 18,3 μέτρα.

Επειδή είναι πολύ ενδιαφέρον το παραθέτω ολόκληρο. Απλώς υπογραμμίζω κάποια βασικά σημεία που είναι περισσότερο ενδιαφέροντα.

EXPANSION OF PANAMA CANAL PRESENTS OPPORTUNITIES FOR INTERNATIONAL BUSINESSES

by Alvaro Aguilar Alfu

The Panama Canal is the best-known work feature from Panama. This is because of its reliability as a work of engineering as well as its importance as a gateway for shipment of goods between continents. The Canal is entering a new stage as its administration has passed to Panama and a massive expansion is being considered.

The Canal is a waterway with two lanes of locks built by the U.S. in 1914 able to handle 5% percent of world shipping, including cargo ships of 4,500 TEUs. 12,000 ships cross it every year. However, the number of post-Panamax ships, which size does not allow them to cross the Canal, has increased substantially. The Panama Canal Authority (PCA) embarked on a US$250m program to widen its central path (known as Culebra cut) which allowed 2 ships to cross the Canal and increased its capacity by 20 percent.

The PCA is in charge of running the sets of Canal locks, the waterways connecting them, and a number of power and dredging facilities for its maintenance. Under government procurement rules meant to ensure fairness and reliability, the PCA acquires goods and services from providers all over the world. Ports, facilities and land not directly related to the operation of the Canal have been entrusted by the government to the Interoceanic Region Authority (ARI), which seeks international investors interested in running and improving these assets.

Building improvements for the Canal

The cost of building a third set of locks is expected to run between $4 and $8 billion, according to unofficial estimates and depending on the plan approved. The PCA paid US$3.5 million for studies for the design of the locks conducted by a Belgian-French consortium (Tractebel Development Engineering, Coynet-Bellier, Technum N.V. and Compagnie Nationale du Rhone) under an international tender and the U.S. Army Corps of Engineers (builders of the original 1914 canal). The dimensions of post-Panamax locks would be 61m width by 427m length and by 18.3metres of clearance (compared to the existing 33.5m by 305m by 12.5m) but depending on the results of marketing investigation, post-Panamax locks dimensions might be adjusted.

Other studies have been awarded to international consultants for program

management and project assessment advisory services, as well as to evaluate the potential market for post-Panamax-size container ships, assess the value of the Canal route vis a vis alternate routes, train ACP personnel to forecast trends in maritime trade. An additional task is increasing the inflow of water into the Canal, for which studies conducted have recommended plans for use of reservoir tanks meant to recycle water used after each transit.

Once the PCA board approves a definitive expansion plan, it will be presented to the President of Panama who will submit it to the Legislature for approval. Final approval would be given by Panamanian voters in a referendum expected to take place in November 2005. The expansion project is expected to last 10 years and require about 10,000 workers.

Financing the improvements

An important challenge for expansion plans is its financing. The main source of revenue for payment of an expansion are canal tolls, which have increased lately. As a government-owned organization dedicated to

operating the 51-mile waterway, neither the PCA nor its parent is capable of providing credit support, leaving little alternative than to take the

project finance route. Under a securitization plan, toll payments would be directed to a separate account controlled by lenders. Funds would be

released for repayment of debt and operating costs. Experts suggest

financing using facilities with volumes of $1 billion, possibly more, with maturities not exceeding 15 years. Multilateral institutions that may be asked to underwrite the expansion and bond take-out would be considered at a later stage.

International investment firms and banks which may have an interest in funding the expansion follow with interest the possible alternatives for financing.

Infrastructure in the Canal area

The Panamanian government has granted 25-year concessions for the

operations of several port and railroad facilities at the Atlantic and

Pacific entrances of the Panama Canal. The concessions have been granted to Stevedoring Services of America, Hutchison International Terminals, and Evergreen, with Kansas City Southern Railways rebuilding a railroad

interconnecting these ports. Foreign port operators have increased the

container transshipment capacity of Panama's ports and turned it into the

leading transshipment operation in Latin America. Goods and services from foreign and local firms have been contracted for expansion plans at US$360 million.

Opportunities in intermodal transportation exist with the opening a logistics center in Colon and the civilian use of the Howard airbase. Both have a landing strip able to accommodate international cargo flights, warehousing facilities, and access to maritime shipping routes. Approval of a new port at Farfan, on the Pacific side, is still pending, as the neighboring port of Balboa reaches its maximum capacity.

Port and railroad activities created new opportunities for companies involved in the logistics and cargo industries, and require services in the areas of telecommunications, engineering, ship repair and maintenance, banking, insurance, training and others.

Telecommunications and Tourism

Thousands of hectares remain available for development in the areas next to the Canal waterway. These were used as military facilities and many remain vacant, available for use by prospective investors. This real estate is managed by ARI, which must approve any feasibility study proposed by investors and agree to any sale or rent of land.

Among the projects under way by private investors we find:

- Manufacturing, warehousing and distribution of merchandise to/from the Americas

- Call Centers for handling of customer service and other telephone operations

- Development of housing real estate for foreign retirees and the local housing buyers

- Tourist centers for fishing, bird-watching, ecotourism and other activities

The fact that the main fiber optic cables connecting the Americas

interest at the Canal has attracted providers of data warehousing services which serve information technology companies and users worldwide. Most providers are located in the City of Knowledge complex, as part of the Panama Industrial Technology Park. Business projects at the Park are grouped into a Biological Sciences cluster (biodiversity, environment, marine and forest resources, aquaculture, tropical medicine and pharmacology, and a communications cluster (information technology and multimodal transportation).

Businesses in the City of Knowledge which serve clients outside of Panama have 25-year renewable exemptions from income taxes, capital tax and other taxes, as well as exemptions from customs duties on materials and equipment needed for their activities.

Alvaro Aguilar ([email protected]) is an attorney with the Panama law

firm of Fabrega Molino & Mulino, specializing in Business Law and Taxation.

http://www.fenixpanama.com/panama-canal-expansion.html

Μήπως, γνωρίζει κάποιος πόσα πλοία, ποιού μεγέθους και με ποιους προορισμούς αναγκάζονται σήμερα να περιπλέουν την Ν. Αμερική?

Εάν η Διώρυγα είχε σήμερα τις διαστάσεις που προβλέπονται στο μέλλον, θα περνούσαν όλα τα πλοία?

Link to comment
Share on other sites

Στη σημερινη Ναυλαγορα εχει εκτενες αρθρο αφιερωμα στο καναλι και στο ζητημα της μεγεθυνσης του.

Αναφερονται ολα τα προβληματα που υπαρχουν καθως και οι δυσκολιες μιας πιθανης διανοιξης τριτης διοδου περαν των δυο υπαρχουσων

Μαθαινουμε απο σποντα οτι ο Αvaro Aguiral που εγραψε το αρθρο που βρηκε ο Νηρεας ειναι εκροσωπος της "Διωρυγας" αρα το αρθρο πρεπει να το δουμε υπο το πρισμα της σχεσης αυτης.

Να πω μονο οτι το αρθρο το βαζω αυτουσιο με τη συνταξη και την ορθγραφια που εχει

Ναυλαγορα 19 Σεπτεμβριου 2005

Mε τον κίνδυνο ενός «slow down» των θαλάσσιων μεταφορών από την Άπω Ανατολή προς τις ΗΠΑ εντείνονται οι πιέσεις προς τον Παναμά, για επίσπευση των διαδικασιών που θα οδηγήσουν στην επέκταση της Διώρυγας. Παράλληλα πολλαπλασιάζονται οι ανησυχίες της ναυτιλιακής κοινότητας, ως προς το κατά πόσον θα παραμείνει ανταγωνιστική στο άμεσο μέλλον, εάν τα έργα που απαιτούνται δεν εκτελεστούν. Η αδυναμία του Καναλιού να εξυπηρετήσει μεγαλύτερου μεγέθους πλοία από τα panamaxes, έχει αναγκάσει τις πλοιοκτήτριες εταιρείες να χρησιμοποιούν εναλλακτικές οδούς μεταφοράς. Αρκετές προτιμούν το Σουέζ και προσεγγίζουν στις ΗΠΑ μέσω... Μεσογείου, ενώ άλλες ξεφορτώνουν στη Δυτ. Ακτή και τα φορτία φθά- νουν στους προορισμούς τους είτε σιδηροδρομικώς είτε οδικώς.

Παράλληλα όμως, πολλαπλασιάζονται και οι ανησυχίες της ναυτιλιακής κοινότητας, ως προς το κατά πόσον η Διώρυγα θα παραμείνει ανταγωνιστική στο άμεσο μέλλον, εάν τα έργα που απαιτούνται δεν εκτελεστούν. Μάλιστα, δεν είναι λίγοι εκείνοι που υποστηρίζουν ότι αν δεν προχωρήσουν τα απαραίτητα έργα μεγένθυσής του, οι χρήστες του θα συνεχίσουν μεν να το χρησιμοποιούν στο μέλλον, ωστόσο ο ρόλος του Καναλιού θα υποβαθμιστεί σημαντικά. Οι εκτιμήσεις αναφέρουν ότι σε περίπτωση που η Διώρυγα δεν καταφέρει να ανταποκριθεί στις σύγχρονες απαιτήσεις εξυπηρετώντας μεγάλου μεγέθους πλοία, θα βρεθεί αντιμέτωπη με τη μείωση των εσόδων της κατά 210 εκατομμύρια δολάρια σε ετήσια βάση (μείωση, η οποία αντιστοιχεί στο 21%, με βάση πάντα τα οικονομικά στοιχεία που αυτή παρουσίασε κατά τη διάρκεια του έτους 2004).

Το μέγεθος των αμερικανικών εισαγωγών και εξαγωγών που διέρχεται με πλοία από το Κανάλι του Παναμά, αντιστοιχεί στο ήμισυ των μεταφερόμενων δια μέσου αυτού φορτίων σε ετήσια βάση. Η δε Κίνα, αποτελεί τον δεύτερο μεγαλύτερο χρήστη του, με την Ιαπωνία να ακολουθεί στην τρίτη θέση. Η αδυναμία της Διώρυγας να εξυπηρετήσει μεγαλύτερα πλοία, έχει αναγκάσει τις πλοιοκτήτριες εταιρείες που διαθέτουν τέτοια, να χρησιμοποιούν εναλλακτικές οδούς μεταφοράς. Αρκετές αναγκάζονται να προτιμούν το Σουέζ και να προσεγγίζουν στις ΗΠΑ μέσω... Μεσογείου και άλλες προτιμούν να ξεφορτώνουν στη Δυτική Ακτή και τα φορτία που μεταφέρουν να φθάνουν στους προορισμούς τους είτε σιδηροδρομικώς είτε οδικώς.

Σύμφωνα με τα λεγόμενα του γενικού διευθυντή της «Maersk», Hans Maersk, το 58% των πλοίων, τα οποία σήμερα τελούν υπό ναυπήγηση, είναι τέτοιου μεγέθους που δεν δύνανται να χρησιμοποιήσουν το Κανάλι του Παναμά. Από την άλλη, σύμφωνα με τον ίδιο, τα έξοδα της μεγέθυνσής του, ενδέχεται να οδηγήσουν σε νέα αύξηση των κομίστρων διέλευσης, προκειμένου οι αρχές να εξασφαλίσουν το απαιτούμενο κονδύλι των 10 δισ. δολαρίων που απαιτούν τα έργα υποδομής. Αξίζει να σημειωθεί, ότι σήμερα ο Όμιλος Maersk SeaLand, διαθέτει ήδη ανάμεσα στη δύναμη του στόλου του, συνολικά 22 πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, τα οποία λόγω του μεγέθους τους, δεν μπορούν να χρησιμοποιήσουν τη Διώρυγα.

Αντιδιαμετρικά, στην περίπτωση μη δημιουργίας ενός τρίτου καναλιού, το λειτουργικό κόστος για εταιρείες όπως η «Maersk» και η ιαπωνική «Nippon Yusen», (η οποία διαθέτει συνολικά 19 πλοία που δεν μπορούν να εξυπηρετηθούν από τη Διώρυγα, λό- γω του μεγέθους τους) εκτιμάται ότι θα δουν τα λειτουργικά τους έξοδα να μειώνονται κατά 70%. Αρκεί να αναφερθεί ότι σήμερα μόνο οι ναυτιλιακές εταιρείες που δραστηριοποιούνται στον κλάδο των μεταφορών με πλοία κοντέινερ, αποδίδουν στη Διώρυγα του Παναμά κοντά στα 300 εκατομμύρια δολάρια σε ετήσια βάση, σε μορφή κομίστρων διέλευσης. Παράλληλα, γνωστοί εκπρόσωποι του παγκόσμιου επιχειρηματικού lobby, πιέζουν και αυτοί για την ανάληψη δράσης από την πλευρά του Παναμά, ώστε αυτή να προχωρήσει στην επέκταση του Καναλιού. Ανάμεσά τους βρίσκεται ένας από τους μεγαλύτερους χρήστες της Διώρυγας, η ιαπωνικών συμφερόντων ναυτιλιακή εταιρεία «Nippon Yusen», καθώς και η γνωστή αλυσίδα πολυκαταστημάτων Wal-Mart Stores Inc. Με την υπερσυσσώρευση φορτίων να ταλαιπωρεί τους μεγαλύτερους λιμένες της Δυτικής Ακτής, οι Όμιλοι αυτοί, οι οποίοι διατηρούν στενές εμπορικές σχέσεις με την Κίνα σε επίπεδο εισαγωγών κινεζικών προϊόντων προς τις ΗΠΑ, πιέζουν τον Παναμά να υλοποιήσει έργα υποδομής που θα επιτρέψουν τη διέλευση μεγαλύτερων πλοίων από τη Διώρυγα.

Στο ίδιο μήκος κύματος κινούνται και αντιπροσωπείες εμπορικών συλλόγων, όπως η «Waterfront Coalition », με έδρα την Ουάσινγκτον, η οποία αντιπροσωπεύει έναν μεγάλο αριθμό εταιρειών άμεσα συνδεδεμένων με το χονδρεμπόριο (ανάμεσά τους και η Wal-Mart). Όπως υπογραμμίζει ο διευθυντής του Ομίλου, Robin Lanier, τα έργα μεγένθυσης του Καναλιού, ενδέχεται να διαρκέσουν έως και εννέα χρόνια, καθώς σ' αυτά συμπεριλαμβάνεται και η δημιουργία ενός τρίτου καναλιού. Ωστόσο όπως σημειώνει ο κ. Lanier μια τόσο μεγαλόπνοη κατασκευή, όπως αυτή του τρίτου καναλιού που θα συμβάλει σημαντικά στην αναβάθμιση της Διώρυγας, απαιτεί την άμεση έναρξη εργασιών, καθώς το χρονικό διάστημα που απαιτεί η ολοκλήρωση των έργων είναι υψηλό. Από την άλλη, ο κ. Lanier, φαίνεται να συμμερίζεται την άποψη ότι η ελλείψη των υποδομών εκείνων που θα κάνουν τη Διώρυγα ικανή να εξυπηρετεί μεγαλύτερου εκτοπί- σματος πλοία, το φαινόμενο του «bottleneck» στους λιμένες της Δυτ. Ακτής, σύντομα θα λάβει ανε- ξέλεγκτες διαστάσεις, με αποτέλεσμα τη μείωση του ρυθμού ανάπτυξης των εισαγωγών ασιατικών προϊόντων από τις ΗΠΑ. «Η οικονομική ευημερία των ΗΠΑ είναι άμεσα συνδεδεμένη με την αναβάθμιση της Διώρυγας. Η άμεση μεγένθυσή της, πρέπει να αποτελέσει προτεραιότητα πρώτου μεγέθους», κατέληξε χαρακτηριστικά. Από την πλευρά της, η Αρχή της Διώρυγας είχε επισημάνει δια στόματος του εκπροσώπου της, Alberto Aleman (16/8/2005) ότι εντός ολίγων μηνών, θα ήταν σε θέση να παρουσιάσει πλήρες σχέδιο των έργων μεγένθυσης στο Δ.Σ. του Καναλιού. Ωστόσο η έγκριση των έργων θα πρέπει να τεθεί υπό ψηφοφορία και στο Κοινοβούλιο της χώρας και έπειτα να τεθεί σε δημοψήφισμα, γεγονός που περιπλέκει τα πράγματα σε ό,τι αφορά το... σύντομο του χρονοδιαγράμματος έναρξης εργασιών. Πάντως, ο κ. Aleman απέφυγε να προσδιορίσει το κόστος του όλου εγχειρήματος, το οποίο ο αμερικανικών συμφερόντων συμ- βουλευτικός Οίκος Global Insight Inc., με έδρα το Lexington, της Μασαχουσέτης, το ανεβάζει στα 10 δισ. δολάρια.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

THE latest statistics from the Panama Canal Authority (ACP) show that canal utilisation is now about 93 of capacity but no decision has yet been taken on expanding the waterway.

An ACP statement says: “With a continued increase in demand, the ACP is working on completing its long-term, strategic business plan, the "Master Plan," that will determine the fundamental direction of the Canal to the year 2025, including: projects underway, new modernization and improvement initiatives and whether to expand the Canal. At this time, a final decision on whether to expand the Canal has not been made.”

Year-end statistics show a significant drop in Canal Waters Time (CWT), the average time it takes a vessel to navigate the Canal, including waiting time for passage. Moreover, the numbers show a rise in total tonnage and an increase in transits by vessels 900 feet or more in length overall. The ACP's fiscal year runs from October to September.

Overall CWT for Panama Canal transits dropped 7.8 percent, compared to statistics from the 2004 fiscal year - to 24.58 hours from 26.66 hours. CWT for booked vessels (those ships holding reservations) remained the same at 16.4 hours. Booked vessels account for more than 50 percent of oceangoing transits. Utilization of the booking system increased to 91.3 percent from 86.9 percent in FY 04.

πηγη: mgn

Link to comment
Share on other sites

These operational metrics - produced quarterly and annually - are critical tools for us to measure and analyze our business. They show where we are succeeding and where we need to improve. The fact that they show improvement is a testament to our world-class workforce - our employees work hard everyday to provide the best service to our customers," said Administrator/CEO Alberto Alemán Zubieta. "We are proud of our recent success and are eager to continue initiatives under our Permanent Modernization Program.

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

DURING Q2 of its current financial year, January through to March, the Panama Canal experienced an increase in net tonnage, total transits and transits of panamax vessels but Canal Waters Time (CWT), the average time it takes a vessel to transit the Canal including waiting time for passage, increased in Q2 and booking slot utilization remained steady.

Panama Canal/Universal Measurement System (PC/UMS) tonnage increased 5.7% percent - to 75.0m PC/UMS tons. In addition to a spike in tonnage, the canal realised an increase in traffic. Total transits increased 3.5% - to 3,862 and transits of panamax vessels (100 feet or more in beam and the largest vessels that can pass through the canal) increased 7.5% - to 1,501 transits.

"The ACP's hard work reaped rewards this past quarter, as demonstrated by the figures we are presenting today. The Canal is seeing more tonnage, increased traffic and a drop in accidents. I commend the ACP's world-class workforce that relentlessly strives to ensure a safe and reliable service for our customers," said ACP Maritime Operations Director Jorge Quijano.

source: MGN

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

το κοινοβουλιο του παναμα αποφασισε να γινει δημοψηφισμα για το δαπανηρο εργο της διαπλατυνσης του καναλιου.

PANAMA TO VOTE ON CANAL PLAN

PANAMA’S National Assembly has unanimously approved a proposal for a referendum on the Panama Canal Authority’s (ACP) plans, which could cost more than US$5bn, to expand the Panama Canal. The referendum will be held October 22.

The expansion would be the largest project at the Canal since its original construction and would double the waterway’s capacity and allow more traffic by creating a new lane along the Canal through the construction of a new set of locks.

απο το MGN

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

για οσους το ξεχασατε αυριο δεν ψηφιζουν μονο στην πολιτιστικη και την πρωην πολιτιστικη πρωτευουσα για δημαρχο:D , ψηφιζουν και στον παναμα για διωρυγα.

υπαρχει εντονη εκστρατεια και επιχειρηματολογια και απο τις 2 πλευρες με την πλευρα του "ΝΑΙ" να διαθετει πολυ χρημα για σποτ και ολα τα σχετικα. αυτο που καταλαβα απο σχετικο αφιερωμα του BBC, ειναι οτι η εταιρεια της διωρυγας και η μεσαια ταξη του παναμα ειναι υπερ, ενω οι του "ΟΧΙ" εστιαζουν στα υψηλα ποσοστα φτωχειας του παναμα και στο ποσες βελτιωσεις στη ζωη των φτωχων στρωματων θα γινοταν με τα χρηματα που θα ξοδευτουν για τη διωρυγα. στην καμπανια χρησιμοποιειται σαν φοβητρο και ο (υπαρκτος;) κινδυνος ανταγωνιστικης διωρυγας στη Νικαραγουα

Link to comment
Share on other sites

μετα τον βασιλη παπαγεωργοπουλο και τον ανδρεα φουρα και το ΝΑΙ στον παναμα κερδιζει. 80% υπερ της διαπλατυνσης (για κατασκευη παραλληλου διαυλου προκειται στην ουσια).

Η ειδηση αναφερεται και στο CNN και στο BBC.

να μην ξεχναμε οτι ο παναμας ειναι η διωρυγα και η διωρυγα ειναι ο παναμας. ο παναμας ηταν επαρχια της κολομβιας. οταν οι αμερικανοι ανελαβαν την κατασκευη της (μετα την αποτυχια του Λεσεψ που ειχε κατασκευασει τη διωρυγα του σουεζ) ηθελαν να εχουν τον απολυτο ελεγχο του καναλιου. ετσι πριν μπουν "οι μπουλντοζες" φροντισαν να ανεξαρτητοποιηθει ο παναμας ενθαρρυνοντας/υποκινωντας το τοπικο αυτονομιστικο κινημα.

_42228488_panama_canal_2.gif

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
  • 9 months later...

συμφωνα με το ΜGN προχωρα το project για την... postpanamax παραλληλη διωρυγα. η αρμοδια αρχη για τη διωρυγα ζητησε την υποβολη προσφορων (ΥΠΕΧΩΔΕ αγαπη μου:P), για την τριτη φαση εσκαφων για την κατασκευη της νεας διωρυγας.

οι εκσκαφες εχουν "σπασει" σε τεσσερις φασεις (καλη ωρα οπως εδω που ενα εργο σπαει σε 20 εργολαβιες για να παρουν ολοι:D). αληθεια εκει τα πλοια πληρωνουν αυξημενα διοδια πριν την κατασκευη του εργου;:rolleyes:

MOVING forward with the next phase of its expansion programme, the Panama Canal Authority (ACP) has asked for bids for the third of four dry excavation projects.

This project will help to create the expansion project’s critical access channel that will link the new Pacific locks with the Canal’s existing Gaillard Cut which is the narrowest stretch of the Panama Canal).

The scope of work will include the excavation, removal and disposal of eight million cubic meters of material. It will also involve demolishing the Cocoli Bridge and clearing 190 hectares of unexploded ordnances (UXOs), remnants from former United States training facilities in the Canal Zone[...]

The contract will be awarded to the firm or consortia with the lowest priced proposal that meets all of the government's requirements. Proposals are due November 18, 2008.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Οι νέες διαστάσεις στο Κανάλι του Παναμά

Πηγή: THE SEANATION

Τις νέες διαστάσεις των locks του καναλιού του Παναμά, έδωσε χθες στην δημοσιότητα η διοίκηση του. Το μήκος της δεξαμενής θα είναι 427 μέτρα, το βάθος 18,3 και το πλάτος 55 μέτρα.

Όσον αφορά στα πλοία, τα στοιχεία αυτά μεταφράζονται σε μέγιστο μήκος 366 μέτρα, 49 μέτρα beam και 15,2 tropical freshwater draught.

Όταν το 2014 ολοκληρωθούν οι εργασίες, θα μπορούν να περνούν το κανάλι, post panamax, suezmax και capes.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

το κανάλι μέσα από εικόνες

το κανάλι μέσα από εικόνες

για ολους οσους εχουν αναμνησεις απο εκει.

post-2697-12832697936_thumb.jpg

post-2697-128326979364_thumb.jpg

Edited by proud_ionian
Link to comment
Share on other sites

Σε πρόσφατο ταξίδι στο Λονδίνο βρήκα σε ενα κανάλι του Τάμεση ένα συνδυασμό 2 δεξαμενών που αυξομειώνουν τη στάθμη του νερού ώστε τα μικρά πλεούμενα να μπορούν να συνεχίζουν την πλεύση στο κανάλι με διαφορετική στάθμη.Είναι σαν μία μικρογραφία της διόρηγας του Παναμα..

post-337-128326979515_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Δείτε και ένα πολύ ενδιαφέρον άρθρο για την σχέση των Ελλήνων με την διάνοιξη και την λειτουργία της διώρυγας του Παναμά.

Πραγματικά δεν είχα ξανακούσει τίποτε σχετικό.

Και εδώ η πηγή των πληροφοριών του άρθρου...από το θαυμάσιο http://www.godimitris.gr, το οποίο δεν πρόλαβα να περιηγηθώ αρκετά, αλλά φαντάζομαι ότι θα πρέπει να έχει πολλά και ενδιαφέροντα θέματα και φωτογραφίες.

9.gif

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 1 year later...
  • 1 year later...

το κολον ειναι κοντα στην ανατολικη εισοδο της διωρυγας (Gatun Locks).

Αν και η λογική λέει πως η είσοδος του Ατλαντικού πρέπει να είναι ανατολικά και του Ειρηνικού δυτικά, στην πραγματικότητα ισχύει το αντίθετο

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Το έργο της διαπλάτυνσης (με τις όποιες δυσκολίες) προχωράει

 

AUGUST 2, 2013—The first four new massive gates for the Panama Canal’s Third Set of Locks is expected to arrive in Panama from Italy on a heavy lift ship on August 19. The locks are one of the biggest milestones of the Expansion Program.

The Third Set of Locks has a total of 16 rolling gates (eight for each new lock complex).The new gates weigh an average of 3,300 tons each and are 57.6m x 10m x 31.92m. They were constructed in Italy by subcontractor Cimolai SpA. They will be unloaded in the Atlantic side of the Canal and rolled off the ship onto a special reception dock.
 
The Expansion Program has an overall progress of 60.4% and will build a new lane of traffic along the Panama Canal through the construction of a new set of locks, which will double the waterway’s capacity. The Third Set of Locks will make room for the transit of more cargo and larger vessels, having a direct impact on economies of scale.

 

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...