Jump to content
Shipfriends

Δεκατη Ογδοη Ιστορια: Το ναυάγιο του s/s “Imperatrix” το 1907 στην Ελαφόνησο της Κρήτης και η ιστορία του Ρώσου Ναύαρχου Ν. Φιλοσοφόφ, ο οποίος έγινε Έλληνας φαροφύλακας.


Recommended Posts

.

Ιστορία Δέκατη Όγδοη.

Τον Φεβρουάριο του 1907 το Αυστριακό ατμόπλοιο “Imperatrix” της Lloyd Austriaco που πήγαινε από την Τεργέστη στην Βομβάη πέφτει πάνω στις ξέρες της Ελαφονήσου στην Κρήτη.

Το πλοίο αρχίζει να βυθίζεται ενώ οι επιβάτες προσπαθούν να περάσουν στην στεριά. Τελικά από τους συνολικά 182 (πλήρωμα και επιβάτες) έχασαν την ζωή τους οι 38.

Στην περιοχή σπεύδουν από την Σούδα, όπου ήταν ελλιμενισμένα, το Ρωσικό καταδρομικό “Κιβίνιετς” ή “Χιβίντις” (το βρήκα με 2 παραλλαγές και δεν έχω το όνομα στα Ρωσικά) και το επίσης Ρωσικό τορπιλλοβόλο 212 και παραλαμβάνουν τους ναυαγούς από την Ελαφόνησο και από το προσαραγμένο και ημιβυθισμένο πλοίο.

Εξαιτίας αυτού του ναυαγίου αποφασίζεται η ανέγερση φάρου στην Ελαφόνησο, ο οποίος άρχισε να λειτουργεί μετά το 1920 (δεν έχω ακριβή στοιχεία).

Το 1924, ένας παράξενος επισκέπτης κτυπάει την πόρτα του Διευθυντή της Υπηρεσίας Φάρων Στυλιανού Λυκούδη, με ένα και μοναδικό αίτημα: να διορισθεί φαροφύλακας!

Ο Λυκούδης, ξεπερνώντας την αρχική του έκπληξη, δέχεται και τον διορίζει φαροφύλακα στο νεόκτιστο φάρο της Ελαφονήσου.

Ποιος ήταν ο «παράξενος επισκέπτης» και γιατί ήθελε να γίνει φαροφύλακας ?

Επίσης, ποιά ρεκόρ, τα οποία μάλλον θα μείνουν ακατάρριπτα, κατέχει ο Στυλιανός Λυκούδης ?

Σημειώσεις:

Οι βασικές πηγές μου είναι 2 και μάλιστα έντυπες. Μία για το ναυάγιο και μία για τον φαροφύλακα. Αυτό δεν σημαίνει ότι είναι και οι μοναδικές, ενδεχομένως να υπάρχουν και άλλες, τις οποίες δεν έχω υπ’ όψιν.

Ο αριθμός των θυμάτων του ναυαγίου ποικίλλει, αλλά κατά την άποψη μου είναι αυτός που δίνω (38), γιατί θεωρώ πιο αξιόπιστη αυτή την πηγή.

Στο internet δεν κατόρθωσα να βρώ κάτι παραπάνω, ίσως κάποιος άλλος να είναι πιό τυχερός.

Επίσης, θα δώσω (για διευκόλυνση) ό,τι έχω βρεί σχετικό με το πλοίο, την εταιρεία, το ναυάγιο και τον φάρο:

Lloyd Austriaco / Austrian Lloyd

http://www.theshipslist.com/ships/lines/lloydaust.htm

A List of Vessels that Have Caused Losses of Life in the 20th Century

http://www.geocities.com/swsodspickly/index2.html

GREAT MARINE DISASTERS FROM 1866 TO 1911

http://gaslight.mtroyal.ca/titnmarn.htm

ΦΑΡΟΣ ΕΛΑΦΟΝΗΣΟΥ (ΚΡΗΤΗ)

http://www.qsl.net/sv2ael/sv2ael.files/faroi/details/elafonisos.htm

Link to comment
Share on other sites

Λοιπόν, χωρίς να ψάξω, μαντεύω ότι ο "παράξενος επισκέπτης" ήταν κάποιος από τους επιζώντες του ναυαγίου, ακόμα και ο καπετάνιος του πλοίου, αν και θεωρώ δύσκολο να έγινε φαροφύλακας κάποιος ξένος. Ξεκινάω πάντως να ψάξω περισσότερα για την ιστορία αυτή.

Link to comment
Share on other sites

Η υποθέσεις σου είναι λογικές και προς την σωστή κατεύθυνση, αν και δεν είναι εντελώς σωστές.

Το ίδιο και οι ενδοιασμοί σου.

Πάντως για αρχή καλά τα πήγες. Συνέχισε.

Link to comment
Share on other sites

Επειδή, όπως είπα, δεν βρήκα τίποτε στο δίκτυο, αλλά από ότι βλέπω ούτε και εσείς, θα βοηθήσω αρκετά ώστε να προχωρήσουμε.

Η αλήθεια είναι ότι αυτό το κουίζ είναι από αυτά που ή ξέρεις την απάντηση ή δεν την βρίσκεις με τίποτε.

Κυρίως το έβαλα, όχι γιατί πίστευα ότι θα το βρεί κάποιος, αλλά ως αφορμή να μάθουμε την ιστορία, η οποία είναι καταπληκτική.

Λοιπόν ο "παράξενος επισκέπτης" μας είναι ένας από τους πρωταγωνιστές της ιστορίας.

Ίσως της προσάραξης, ίσως της διάσωσης των ναυαγών.

Όσον αφορά αφορά το 2ο ερώτημα για τον Λυκούδη, κάτι θα πρέπει να έχετε βρεί. Ας δείτε και αυτό το ερώτημα.

Υ.Γ. Χάσαμε και τον ταχύπλοο! Ήταν και αυτός μία κάποια λύσις!

.

Link to comment
Share on other sites

Παρόν! Αλλά δεν είμαι βάρβαρος... Ίσα-ίσα που πάω βόλτες στα βιβλιοπωλεία όπου και βρίσκω τις απαντήσεις.

Αν αύριο δεν έχει καύσωνα θα βγω να ψάξω!

Link to comment
Share on other sites

Παρόν! Αλλά δεν είμαι βάρβαρος... Ίσα-ίσα που πάω βόλτες στα βιβλιοπωλεία όπου και βρίσκω τις απαντήσεις.

Αν αύριο δεν έχει καύσωνα θα βγω να ψάξω!

Προς Θεού αδελφέ, δεν σε είπε κανένας Βάρβαρο.

Απλώς, είχες καιρό να εμφανισθείς και αναρωτιόμουνα τι έγινες?

Και επειδή είχες δείξει εξαρχής μιά ιδιαίτερη προτίμηση στα ιστορικά κουίζ, μου έκανε εντύπωση που χάθηκες.

Πάντως, μην κάνεις τον κόπο αυτή την φορά να πας σε βιβλιοπωλείο, και μάλιστα με καύσωνα,

γιατί οι πηγές μου είναι από περιοδικά και όχι από βιβλία.

Ψάξε όπου αλλού μπορείς, αλλά όχι σε βιβλιοπωλεία.

Τελικά, μου φαίνεται ότι ήθελες ιδιαίτερη πρόσκληση για να μας ξανατιμήσεις με την παρουσία σου.

Έστω και έτσι, καλώς ήλθες και πάλι στο παιχνίδι.

Link to comment
Share on other sites

Λοιπόν κάτι βρήκα... Είχε δίκιο ο Νηρέας για τα περιοδικά. Είναι από ένα αφιέρωμα της "Καθημερινής" για τους φάρους. Ο Ρώσος Ναύαρχος που έγινε Ελληνας φαροφύλακας στην Ελαφόνησο και στα Κύθηρα.... ("Επτά Ημέρες", 13/8/1995)

Ορισμένα αποσπάσματα από το άρθρο του Νικόλα Ζηργάνου:

"Κυβερνήτης του "Χιβίντις" ήταν ο πλοίαρχος Νικόλαος Νικολάγιεβιτς Φιλοσοφοφ" (...) Το 1914 τοποθετήθηκε ως διευθυντής της Υπηρεσίας Φάρων της Μαύρης Θάλασσας (...)

Στις 10 Σεπτεμβρίου του 1924 πολιτογραφείται Έλλην υπήκοος και την ίδια ημέρα ζητεί ακρόαση από τον τότε Διευθυντή και Ιδρυτή της Υπηρεσίας Φάρων Στυλιανό Λυκούδη (...)" με μοναδικό αίτημα να καταταγεί στο σώμα των Ελλήνων Φαροφυλάκων.

Μία προσωπική τραγωδία -0 θάνατος της αγαπημένης του- τον οδήγησε σε αυτήν του την απόφαση. Έτσι βρέθηκε να υπηρετεί εκεί που ο ίδιος είχε σώσει πολλές ζωές.

Αλλά φαντάζομαι περισσότερα για αυτή την εκπληκτική ιστορία θα έχει έτοιμα ο Νηρέας, και θα μας τα γράψει για όσους δεν έχουν το τεύχος του ενθέτου της "Καθημερινής"

Για το ερώτημα των ρεκόρ του Λυκούδη, θα επανέλθω αργότερα

Link to comment
Share on other sites

Ο Ρώσος Ναύαρχος που έγινε Ελληνας φαροφύλακας στην Ελαφόνησο και στα Κύθηρα....

θα μας τα γράψει για όσους δεν έχουν το τεύχος του ενθέτου της "Καθημερινής"

Για το ερώτημα των ρεκόρ του Λυκούδη, θα επανέλθω αργότερα

Λοιπόν, έχουμε και λέμε:

1. Δικαιώθηκα πανηγυρικά, όταν έλεγα ότι ήσουν «μία κάποια λύσις», έστω και αν το παρεξήγησες!

2. Στα σωστά που έγραψες έκανες ένα λαθάκι. Μετά την Ελαφόνησο, υπηρέτησε στον φάρο των Αντικυθήρων. Στα Κύθηρα έμεινε μετά την συνταξιοδότησή του.

3. Δεν με εξέπληξε το γεγονός ότι βρήκες την απάντηση, αλλά το ότι δεν την είπες αμέσως. Παρόλο που είχες το τεύχος της «Κ» και το κουίζ ήταν αναπάντητο πάνω από βδομάδα. Για να έχεις ένα τεύχος εδώ και 10 χρόνια, σημαίνει ότι είσαι συλλέκτης τέτοιων θεμάτων και ως τέτοιος θα πρέπει να ξέρεις απ’ έξω και ανακατωτά το αρχείο σου. Όχι ότι έχει κάποια σημασία επί της ουσίας, αλλά πραγματικά με εκπλήσσει, με δεδομένη, βέβαια, την έφεσή σου για συμμετοχή στο κουίζ.

4. Επίσης στην απάντησή σου έχεις ένα χρονικό χάσμα, το πώς ο Φιλοσοφόφ από Ρώσος Ναύαρχος βρέθηκε στην Ελλάδα. Αν και δεν έχει σημασία, γιατί θα το λέω στην απάντησή μου.

5. Όσον αφορά τον Λυκούδη και επειδή από ότι λες συμπεραίνω ότι έχεις το τεύχος, δεν χρειάζεται να ψάξεις αλλού. Στο ίδιο τεύχος της «Κ» πήγαινε στην σελίδα 19 και θα βρείς την απάντηση.

6. Τέλος από ότι κατάλαβα, πρέπει να έχεις πολύ καλό αρχείο τέτοιων θεμάτων ή τουλάχιστον πρόσβαση σε τέτοιο αρχείο, και εκπλήσσομαι που δεν έχεις βάλλει ακόμα κάποιο κουίζ.

Εν αναμονή, λοιπόν, της (εύκολης, πλέον) απάντησης για τον Λυκούδη.

Link to comment
Share on other sites

.

Τέλος χρόνου. Ας τελειώνουμε εδώ, γιατί χρονίσαμε.

Θα δώσω την απάντηση στο 2ο ερώτημα, γιατί είναι ανεξάρτητη από το υπόλοιπο θέμα.

Ο Στυλιανός Εμ. Λυκούδης υπήρξε ο άνθρωπος που συνέδεσε το όνομα του με την ανάπτυξη του ελληνικού φαρικού δικτύου, τόσο που όταν αναφέρεται κανένας σ' αυτό να έρχεται αυτόματα στο στόμα του το όνομα του λαμπρού αυτού αξιωματικού του Πολεμικού Ναυτικού.

Γεννήθηκε στις 23 Μαρτίου 1878 στην Ερμούπολη της Σύρου. Νεώτατος σε ηλικία, μόλις 13 ετών, το 1891 μπήκε στη Σχολή Ναυτικών Δοκίμων από όπου αποφοίτησε το 1895 με τον βαθμό του σημαιοφόρου. Η υπηρεσία του στο Ναυτικό υπήρξε λαμπρή και χωρίς καμία διακοπή, αφού υπηρέτησε στη διάρκεια 59 κυβερνήσεων και 81 υπουργών των Ναυτικών. Αξίζει να υπογραμμισθεί ότι υπήρξε ο νεώτερος σε ηλικία αξιωματικός που μπήκε στο Ναυτικό και ο γηραιότερος όταν αποστρατεύθηκε με πραγματική υπηρεσία 53 ετών, 8 μηνών και 5 ημερών. Αποχώρησε με τον βαθμό του υποναυάρχου.

Απόσπασμα από άρθρο του κου Αναστασίου Ι. Τζαμτζή, σχετικό με την ζωή και το έργο του Στ. Λυκούδη

Δημοσιεύθηκε στο ένθετο περιοδικό της «Καθημερινής» (Επτά Ημέρες)

στο τεύχος-αφιέρωμα στους Ελληνικούς Παραδοσιακούς Φάρους, στις 13 Αυγούστου 1995.

Θα ακολουθήσει (μόλις την ετοιμάσω) η πλήρης απάντησή μου για την ιστορία του Ναυάρχου Φιλοσοφόφ.

Link to comment
Share on other sites

.

Ιστορία Δέκατη Όγδοη.

Το ναυάγιο του s/s “Imperatrix” το 1907 στην Ελαφόνησο της Κρήτης και η ιστορία του Ρώσου Ναύαρχου Ν. Φιλοσοφόφ, ο οποίος έγινε Έλληνας φαροφύλακας.

Τα ξημερώματα της Παρασκευής 9/22 Φεβρουαρίου 1907 το ατμόπλοιο “Imperatrix” της εταιρείας “Lloyd Austriaco”, εξαιτίας της θαλασσοταραχής, παρεκκλίνει της πορείας του και συντρίβεται στις ξέρες της νησίδας Ελαφονήσι, στην Δυτική Κρήτη. Το πλοίο εκτελούσε δρομολόγιο από την Τεργέστη στην Βομβάη με 144 άνδρες πλήρωμα και 38 επιβάτες.

(σημ. υπάρχει μία ασάφεια, πιθανώς οι 38 να περιλαμβάνονται στους συνολικά 144.)

Η πλώρη σφηνώνεται στις ξέρες, ενώ η πρύμνη βυθίζεται. Σε λίγα λεπτά σβήνουν οι μηχανές και το πλοίο παραμένει, σκοτεινό και χωρίς επικοινωνία, να θαλασσοδέρνεται από την τρικυμία. Ο πλοίαρχος διατάσσει να συγκεντρωθούν όλοι στην σφηνωμένη πλώρη. Κάποιοι από το πλήρωμα παράκουσαν τις διαταγές και εγκατέλειψαν το πλοίο με τις βάρκες. Αυτό δημιούργησε πανικό στους υπολοίπους με αποτέλεσμα να τους ακολουθήσουν και άλλοι, οι οποίοι έπεσαν στην θάλασσα. Συνολικά εγκατέλειψαν το πλοίο 50 άτομα, από αυτούς 38 πνίγηκαν και 12 σώθηκαν τραυματισμένοι. Οι υπόλοιποι παρέμειναν στο πλοίο περιμένοντας να έλθει βοήθεια. Το Σάββατο το πρωί άρχισε να ησυχάζει η θάλασσα και έγινε δυνατόν να αποβιβασθούν άλλοι 22 στην Ελαφόνησο και από εκεί στην Μονή της Χρυσοσκαλίτισσας, όπου βρήκαν και τους άλλους 12 διασωθέντες. Την Κυριακή το πρωί έφθασαν στην περιοχή το Ρωσικό καταδρομικό «Κιβίνιετς», το επίσης Ρωσικό τορπιλοβόλο 212, ένα Ιταλικό και ένα Γαλλικό πολεμικό, και το Αυστριακό ατμόπλοιο «Κάστωρ», τα οποία παρέλαβαν όσους είχαν παραμείνει στο πλοίο, όπως και αυτούς οι οποίοι είχαν φθάσει στην Μονή της Χρυσοσκαλίτισσας. Την Κυριακή το απόγευμα όλοι οι επιζώντες είχαν μεταφερθεί στα Χανιά.

Στην Ελαφόνησο στήθηκε μνημείο για τα θύματα του ναυαγίου, το οποίο, όμως, δεν υπάρχει πλέον. (1)

Κυβερνήτης του “Κιβίνιετς” ή “Χιβίντις” ήταν ο πλοίαρχος Νικόλαος Νικολάγιεβιτς Φιλοσοφόφ, ο οποίος παρασημοφορήθηκε για την συμβολή του στην διάσωση των ναυαγών του “Imperatrix”.

Ο Ν. Φιλοσοφόφ ήταν γόνος οικογένειας με σχέσεις με την Τσαρική αυλή, ενώ ο ίδιος ήταν άνθρωπος με ικανότητες, με παιδεία και με καλλιέργεια. Όλα αυτά, σε συνδυασμό με την αρρενωπή εμφάνιση, την ευγένεια και το επιβλητικό παράστημα, τον έκαναν να ξεχωρίζει. Ήταν παντρεμένος και είχε δύο παιδιά.

Το 1914 τοποθετήθηκε Δ/ντής της Υπηρεσίας Φάρων της Μαύρης Θάλασσας και της Αζοφικής και αργότερα προήχθη σε Υποναύαρχο και τοποθετήθηκε Δ/τής ναυτικής δύναμης.

Κατά την διάρκεια της Ρωσικής επανάστασης, πεθαίνει η γυναίκα του από τις κακουχίες, ο ένας του γιός αυτοκτονεί και ο άλλος σκοτώνεται στο μέτωπο. Μετά την επικράτηση των μπολσεβίκων, ο Φιλοσοφόφ εγκαταλείπει την Ρωσία και, μέσω Οδησσού και Κωνσταντινούπολης, φθάνει το 1920 στην Αθήνα. Ήταν 52 ετών και τα μόνα του υπάρχοντα 3 βιβλία (μεταξύ αυτών και ένας παγκόσμιος άτλαντας του Διεθνούς Φαρικού Δικτύου), λίγες αναμνηστικές φωτογραφίες και τα στρατιωτικά του έγγραφα.

Στην αρχή φιλοξενείται στην Βασιλική αυλή, αλλά ο περήφανος χαρακτήρας του δεν του επιτρέπει να ζεί παρασιτικά. Εγκαταλείπει την αυλή, μαθαίνει Ελληνικά και αποφασίζει να ζητήσει την Ελληνική υπηκοότητα. Εν τω μεταξύ γνωρίζει και παντρεύεται (το 1923) την επίσης Ρωσίδα πρόσφυγα Μαρία Τσούκαλο. Όμως, ο Φιλοσοφόφ δέχεται και άλλο χτύπημα της μοίρας. Η σύζυγός του πεθαίνει από κάποια ασθένεια.

Στις 10 Σεπτεμβρίου 1924, ο Φιλοσοφόφ παίρνει την Ελληνική υπηκοότητα και την ίδια ημέρα επισκέπτεται τον Δ/ντή της Υπηρεσίας Φάρων Στυλ. Λυκούδη και του ζητεί να διορισθεί φαροφύλακας. Ο Λυκούδης δέχεται και του προτείνει να αναλάβει τον νεόκτιστο φάρο της Ελαφονήσου, η ανέγερση του οποίου αποφασίσθηκε μετά το ναυάγιο του “Imperatrix”.

(σημ. ο φάρος της Ελαφονήσου, ο οποίος ήταν τεράστιος, καταστράφηκε στον 2ο ΠΠ από τους Γερμανούς).

Σύμφωνα με μαρτυρία του Λυκούδη, ο Ν. Φιλοσοφόφ, όταν άκουσε για την Ελαφόνησο, είπε: «Εκεί που έσωσα τόσους ναυαγούς, σώζομαι και εγώ, ναυαγός της ζωής»

Ο Φιλοσοφόφ υπηρέτησε για 2 χρόνια στον φάρο της Ελαφονήσου και το 1926 μετατίθεται στον φάρο των Αντικυθήρων. Το 1927 και σε ηλικία 59 ετών παντρεύεται για τρίτη φορά και από αυτό τον γάμο αποκτά ένα γιό, τον Νικήτα.

Μετά την συνταξιοδότησή του εγκαταστάθηκε με την οικογένειά του στην Χώρα Κυθήρων.

Πέθανε το 1946 σε ηλικία 80 ετών.

Ο Ν. Φιλοσοφόφ δεν μίλησε ποτέ ο ίδιος για το παρελθόν του. Μόνο μετά τον θάνατό του , η οικογένειά του θα ανακαλύψει, σε ένα μπαούλο στο υπόγειο, όλα όσα έφερε από την Ρωσία και μαρτυρούσαν το παρελθόν του. (2)

(1). Τα στοιχεία για το ναυάγιο του “Imperatrix”, προέρχονται από άρθρο (κείμενο: Γιώργος Πατρουδάκης)

του περιοδικού «Κρητικό Πανόραμα», τ.8 Μάρτιος-Απρίλος 2005.

Το άρθρο για το ναυάγιο του “Imperatrix” είναι εξαιρετικό, γιατί στηρίζεται σε δημοσιεύματα τοπικής εφημερίδας της εποχής, τα οποία βασίζονται σε πληροφορίες από «πρώτο χέρι». Επίσης στο ίδιο άρθρο υπάρχουν αρκετές και πολύ καλές φωτογραφίες από την περιοχή του ναυαγίου, υποβρύχιες λήψεις από τα απομεινάρια του ναυαγίου, από αντικείμενα του πλοίου κ.α.

Πρόκειται για ένα εξαιρετικό περιοδικό με Κρητικά θέματα. Αναζητήστε το, αξίζει!

(2) . Τα στοιχεία, για την ιστορία του Νικολάου Ν. Φιλοσοφόφ, προέρχονται από άρθρο του δημοσιογράφου Νικόλα Ζηργάνου.

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στο ένθετο περιοδικό «Επτά Ημέρες» της «Καθημερινής»,

στο τεύχος-αφιέρωμα στους Ελληνικούς Παραδοσιακούς Φάρους, της 13ης Αυγούστου 1995.

Σε υποσημείωσή του στο άρθρο, ο κος Ν. Ζηργάνος σημειώνει ότι: «Η έρευνα για την ζωή του Νικολάου Φιλοσοφόφ έγινε το 1991 για το τηλεοπτικό ντοκιμαντέρ «Αναλαμπές» (σκηνοθεσία Ανδρέας Κουτσουρέλης, Γιάννης Καρυπίδης)»

.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Κύριε Δημόπουλε, θα ήταν καλύτερο εάν σημειώνατε και την πηγή , από την οποία κάνατε πλήρη και πιστή αντιγραφή.

Αντ' αυτού, προτιμήσατε το:

"...μου είπε την ιστορία του ναυάρχου Φιλοσοφόφ. Με την βοήθεια της Όλγας σας παραθέτω την ιστορία του."

Αλήθεια, σας δυσκολεύει τόσο πολύ το copy-paste ώστε να χρειάζεσθε βοήθεια?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Μόνο ενδιαφέρον...δεν λες καλύτερα εξαιρετικό? :)

Για ρώτα με και εμένα τι τράβηξα να βρω φωτό για το Imperatrix ή στοιχεία για το Chivinetz...και δεν εύρισκα τίποτε...:D

Προφανώς, το site είναι σχετικά πρόσφατο και δεν υπήρχε πριν 2-3 χρόνια. Αλλά για τον Φιλοσοφώφ δεν λέει τίποτε.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

http://wwk.kathimerini.gr/kath/7days/1995/08/13081995.pdf

βρήκα και αυτό το PDF με το ένθετο της Καθημερινής. Αν και το είχα ξαναδεί παλιότερα δεν το είχα αποθηκεύσει. Μιας και το ξαναβρήκα είπα να το βάλω και εδώ!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Γιώργο νάσαι καλά που το βρήκες. Είναι το τεύχος που αναφέρω και πιό πάνω. Μόνο που τότε (πριν 4 χρόνια) δεν υπήρχε στο internet, μόνο στις βιβλιοθήκες. Και μάλλον όσο εμπλουτίζεται το internet...θα πρέπει να αρχίσουν και οι εκκαθαριστικές επιχειρήσεις στις βιβλιοθήκες μας.:rolleyes:

.(2) . Τα στοιχεία, για την ιστορία του Νικολάου Ν. Φιλοσοφόφ, προέρχονται από άρθρο του δημοσιογράφου Νικόλα Ζηργάνου.

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στο ένθετο περιοδικό «Επτά Ημέρες» της «Καθημερινής»,

στο τεύχος-αφιέρωμα στους Ελληνικούς Παραδοσιακούς Φάρους, της 13ης Αυγούστου 1995..

Link to comment
Share on other sites

Πληροφοριακα και εαν δεν επαναλαμβανω κατι που εχει ηδη ειπωθει στην πλουσια σε πληροφοριες και πηγες ιστορια που αναφερετε, η ιστορια του Φιλοσωφ εγινε περσυ -2008- ενα ωραιοτατο ημερολογιο απο την Κοινοτητα Αντικυθηρων που θελησε να τον τιμησει με αυτο τον τροπο.

Link to comment
Share on other sites

×
×
  • Create New...