Jump to content
Shipfriends

Recommended Posts

ΕΝΑ ΠΑΡΑΜΥΘΙ.....

(Τα πρόσωπα είναι φανταστικά, η ιστορία είναι πραγματική)

Μιά φορά και ένα καιρό ο κ. Παπαδόπουλος, πλοιοκτήτης αυτοδημιούργητος, θέλησε να ναυπηγήσει τέσσαρα πλοία στην Ιαπωνία.

Τα πλοία , με τις γνώσεις που είχε και με τους συμβούλους που τον περιτριγύριζαν στο γραφείο, τον κατεύθυναν στο να υπογράψει τα συμβόλαια με ένα ναυπηγείο, που του παρουσίασε κάποιες προδιαγραφές, που βασικά προέβλεπαν μία μεταφορική ικανότητα 15000 τόνων, με μέγιστο δυνατό κυβισμό, το ελάχιστο δυνατό βύθισμα και ικανοποιητική ταχύτητα με, φυσικά, τους καλύτερους οικονομικούς όρους.

Ολα φαινόντουσαν ρόδινα, τόσο πολύ, που δεν υπήρξε καν σκέψη να διαβάσει ένας τεχνικός σύμβουλος, ένας ναυπηγός, τις τεχνικές προδιαγραφές πριν μπουν οι υπογραφές. Γιατί τα περιτά έξοδα;;;;

Ετσι το καλό ναυπηγείο, θέλοντας να ευχαριστήσει τον καλό μας κ. Παπαδόπουλο και να ναυπηγήσει τα πλοία στις «αυστηρές» προδιαγραφές που του ζητήθηκαν, εζήτησε από έναν καθηγητή του πανεπιστήμιου της Osaka να εκπονήσει τις σχετικές ναυπηγικές μελέτες. Αυτός τις έδωσε στους φοιτητές του και το «θαύμα» επετεύχθη.

Το πρώτο πλοίο εναυπηγήθη, φυσικά χωρίς επίβλεψη από επιστήμονα τεχνικό, εκτός βέβαια από τον καπετάνιο και τον πρώτο μηχανικό που επήγαν για κάποιο χρονικό διάστημα στο τέλος.

Οι δοκιμές έγιναν και έδειξαν, στα χαρτιά, ότι το πλοίο ήταν θαυμάσιο και σύμφωνο με τις προδιαγραφές. Οι υπογραφές παραλαβής ετέθησαν, τα πιστοποιητικά της κλάσεως παρεδόθησαν και το πλόιο, με πολλές υποκλίσεις και γιρλάντες στη πλώρη του ανεχώρησε.

Εφόρτωσε σε λιμάνι της Απω Ανατολής, εταξίδεψε γύρω από το Ακρωτήριο της Καλής Ελπίδος, αλλά η «ελπίδα» ετελείωσε κάπου εκεί.....

Με την εκφόρτωση του φορτίου σε λιμάνι της δυτικής Αφρικής και τη συνέχιση του ταξιδίου με έρμα, με προορισμό λιμάνι της δυτικής Ευρώπης, παρουσιάσθηκαν τόσον έντονα προβλήματα κραδασμών που ο πλοίαρχος, ακόμα και με ελαφριά φουσκοθαλασσιά από την πλώρη, αδυνατούσε να συνεχίσει το ταξίδι με ταχύτητα ολίγων μόλις κόμβων. Το πλοίο του εξ άλλου ούτε άκουγε στους χειρισμούς του πηδαλίου..... Το ταξίδι προς τον λιμένα φορτώσεως εγκατελήφθη.

Στις απεγνωσμένες εκκλήσεις του καπετάνιου ο κ. Παπαδόπουλος, και αφού οι περί αυτόν όλοι εξηφανίσθησαν, θυμήθηκε ότι εγνώριζε καλά ένα ναυπηγό, τον κ. Μαλατέστα, και του ζήτησε να πάει να δει τι συμβαίνει με αυτόν τον καπετάνιο, που δεν μπορεί να ταξιδέψει το βαπόρι και το πήγε και το αγκυροβόλησε στο Καδίζ.

Πράγματι ο κ. Μαλατέστας επήγε στο Καδίζ, ήρθε κι ένας επιθεωρητής από την κλάση, ο κ. Smith, καθώς και ο κ. Sukiaki, μεγάλος ναυπηγός από το Ιαπωνικό ναυπηγείο, και όλοι όντες παρόντες απεφάσισαν να πάνε με το πλοίο μέχρι το λιμάνι φορτώσεως. Οποία όμως δυστυχία το πλοίο, αν και είχε νηνεμία, δεν πήγαινε, εκράδαζε και βογκούσε, πήγαινε να σπάσει στα δύο. Ετσι όλοι γύρισαν στο Καδίζ.....

Σε σύσκεψη που έγινε ο κ. Sukiaki έλεγε ότι το πλοίο είχε ναυπηγηθεί βάσει εγκεκριμένων σχεδίων, διέθετε τα πιστοποιητικά της κλάσεως και είχε περάσει τις δοκιμές του επιτυχώς, είχε γίνει αποδεκτό, ότι για το ναυπηγείο δεν υπήρχε ευθύνη και ως εκ τούτου ήθελε να απέλθει και να πάει πίσω στην Ιαπωνία.

O κ Smith, πιό λεπτός, είδε ότι «κάποιο λάκκο έχει η φάβα», όπως λέμε, μία και τα όργανά του επήγαν να σπάσουν από τις υψηλές μετρήσεις που κατέγραψαν. Αλλά πως να διαψεύσει την ισχύ των πιστοποιητικών που είχε εκδόσει η κλάση την οποία αντιπροσώπευε;

Ο κ. Μαλατέστας επήρε ότι στοιχεία και σχέδια που χρειαζόταν και εγύρισε στον Πειραιά. Εκεί έγιναν μελέτες και έρευνες που γρήγορα κατέδειξαν ότι τα βασικά σχέδια του καθηγητή της Οsaka (ή μάλλον των φοιτητών του) ήσαν σε πολλά σημεία αντιφατικά και είχαν κάνει ένα πλοίο «πατάτα». Το πλοίο είχε διαστάσεις μη αποδεκτές υδροδυναμικώς, από απόψεως δε φορτώσεως και αντοχής τα εγχειρίδια αυτο-καταργούσαν το ένα το άλλο, κατά τρόπο ώστε ή έπρεπε να ακολουθηθούν οι οδηγίες φορτώσεως και το σκάφος να κοπεί στα δύο ή έπρεπε να αποκτήσει βυθίσματα τέτοια που να το κάνουν να διατηρεί ένα ελάχιστο κριτήριο αντοχής αλλά να μη μπορεί να ταξιδέψει.

Επιπρόσθετα σε όλα τα ανωτέρω η μηχανή του και το αξονικό του σύστημα, χωρίς σωστή ζυγοστάθμιση, διέγειρε φοβερούς κραδασμούς σε όλες τις περιπτώσεις φορτώσεως και ταξιδίου, εκτός βέβαια από εκείνες στις οποίες έγιναν οι δοκιμές παραδόσεως από το ναυπηγείο.....

Τελικά το ναυπηγείο, μετά από μεγάλο αγώνα, παρεδέχθη τα σφάλματά του, αναγνώρισε σαν ορθές τις παρατηρήσεις και μελέτες, που ο κ. Μαλατέστας εξεπόνησε στον Πειραιά, χωρίς να πλασάρει φύκια για μεταξωτές κορδέλες. Ετσι το ναυπηγείο αναγκάσθηκε να δεχθεί να προσαρμόσει τις υποδειχθείσες μετατροπές στο πλοίο που γύρισε από την Ευρώπη στην Ιαπωνία, καθώς και στα άλλα τρία που ακολουθούσαν στις ναυπηγικές κλίνες ακόμα.

Ο κ.Μαλατέστας επήγε στην Ιαπωνία επέβαλε τις απόψεις του. Ο κ. Sukiaki ολίγον ακόμα και θα είχε οδηγηθεί σε χαρακίρι. Οι Πειραιώ-τες δικηγόροι έκαναν καλή δουλειά επιβάλλοντας συντηρητική κατάσχεση στο ναυπηγείο.

Τελικά το ναυπηγείο επλήρωσε τα μαλιά της κεφαλής του στον κ Παπαδόπουλο, σαν αποζημίωση για καθυστερήσεις, περιορισμό της μεταφορικής ικανότητας και των τεσσάρων πλοίων, διαφυγόντα κέρδη κλπ.

Η κλάση εσφύριξε ολίγον αδιάφορα και ο κ. Smith έγραψε ένα άρθρο σε τεχνικό περιοδικό της εσπερίας, προσπαθώντας να υποκλέψει τις τεχνικές λύσεις και μελέτες του κ. Μαλατέστα. Στη συνέχεια αναγκάσθηκε να ανακρούσει πρύμναν και να αποδεχθεί στον σφετερισμόν.

Ο κ. Παπαδόπουλος κατενθουσιάσθηκε τόσο με το έργο του κ. Μαλατέστα ώστε, όταν στις διαμαρτυρίες του για την περικοπή, που ήθελε να κάνει επί της λογικοτάτης αμοιβής του, και στο ερώτημά του “Γιατί κ. Παπαδόπουλε μου περικόπτεις την αμοιβή μου, δεν σου έκανα καλή δουλειά ;” επήρε το διαμάντι της απαντήσεως “Φυσικά κι έκανες καλή δουλειά, αλλοιώς δεν θα σε χρησιμοποιούσα”............

Προσφώνησή μου στο κοινό Συνέδριο «Συνδέσμου Ελλήνων Ναυτικών Τεχνικών Συμβούλων & Πραγματογνωμόνων» και «Ενώσεως Ναυτιλιακών Δικηγόρων»

Κ. Φιλίππου

28.01.2003

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...