Jump to content
Shipfriends

Recommended Posts

Και όμως ένα liberty που πέρασε από ελληνικά χέρια "υπάρχει" ακόμα . Πρόκειται για το EKATERINA G. (πρώην Josiah G. Holland) που ταξίδευε υπο Ελληνική σημαία για την Importers Shipping Corp.(Capeside SS Co, London). Το πλοίο βρίσκεται ναυαγισμένο στην Αλάσκα από το 1965 και σε αντίθεση με το πλοίο που λέει οτι θα φέρει ο ΥΕΝ δεν ειχε υποστεί κάποια μετασκευή.

Δύο ακόμα φωτο στο http://www.amnwr.com/Shipwrecks/index2.html

post-86-128326957826_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Για την ιστορία.., υπάρχουν τουλάχιστον άλλα δύο ναυαγισμένα liberty που παρεμένουν σε αβαθή νερά.

Το Francis Preston Blair στο Saumarez Reef του Ειρηνικού (φωτο από www.thejohnharding.com/ archives όπου υπάρχουν και άλλες)

και το Oduna ex-Francis A. Retkaat που βρίσκεται στο Cape Pankof του Unimak στην Αλάσκα. Αυτό δεν το λυπήθηκε η μανία της θάλασσας: (φώτο από το www.amnwr.com/Shipwrecks)

post-86-128326957828_thumb.jpg

post-86-12832695783_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 4 years later...

Liberties, τον τελευταίο καιρό τα συζητάμε αλλά τι ξέρουμε για αυτά?

Την 1η Σεπτεμβρίου του 1939 η Γερμανία εισβάλει στην Πολωνία οπου και σηματοδοτείται και η έναρξη του 2ου παγκοσμίου πολέμου. Δύο μέρες μετά η Βρετανία αφού πλέον δεν ανταποκρίνεται ο Χίτλερ στο αίτημά της να αποσύρει τις δυνάμεις του από την Πολωνία κυρήττει με την σειρά της τον πόλεμο στην Γερμανία. Δεν προλαβαίνουν να περάσουν 9 ώρες και έχουμε την πρώτη απώλεια στην θάλασσα, το U30 της περίφημης αρμάδας των υποβρυχίων της Γερμανίας επιτίθεται στο Βρετανικό “RMS Athenia” ανοιχτά των ακτών της Σκωτίας με 1.400 επιβάτες όπου 112 έχασαν την ζωή τους.

Τις επόμενες εβδομάδες τα υποβρύχια του Χίτλερ είχαν κυκλώσει την Βρετανία και οι απώλειες σε αγαθά μεταφερόμενα από την θάλασσα πλέον ήταν μεγάλες. Πέραν τούτου όμως ο αριθμός των υποβρυχίων αυξανόταν και υπερκάλυπταν πλέον αριθμητικά τον εμπορικό στόλο που υπήρχε εκείνη την εποχή στην Ευρώπη. Ενδεικτικό είναι ότι μέχρι το τέλος του 1939 είχαν χαθεί περισσότερα απο 215 εμπορικά πλοία και πάνω από 748.000 τόννους αγαθών και υλικού.

Η ανάγκη για μια λύση στο θέμα των πλοίων ήταν απαραίτητη και το Βρετανικό ναυαρχείο ζήτησε από τα ναυπηγεία να κάνουν προτάσεις για ένα εμπορικό πλοίο που θα μπορούσε να χτιστεί γρήγορα και να έχει συγκεκριμένες διαστάσεις. Τα προτότυπα έπρεπε να είναι μεταξύ 9.000/10.500dwt και 390/425ft μήκος.

Από αυτή την διαδικασία επιλέχθηκε το ναυπηγείο J. L. Thompson & Sons Ltd. στο Sunderland με το προτότυπο να έχει βασιστεί στο «Dorington Court» που έιχαν παραδώσει τα ναυπηγεία λίγο καιρό πριν.

Το προτεινόμενο πλοίο έιχε 5 αμπάρια με το αρ3 να χωρίζει την υπερκατασκευή στα δύο, Το τμήμα της γέφυρας και το τμήμα της μηχανής. Το μήκος του ήταν 416ft μεταξύ καθέτων και 57ft πλάτος, το dwt ήταν 10.500 και για σύστημα πρόωσης επιλέχτηκε μία ατμομηχανή τριπλής εκτόνωσης με δύο scotch καζάνια που απέδιδε σε μία προπέλα 2.500hp και υπηρεσιακή ταχύτητα 11 κόμβων.

Με την πτώση της Γαλλίας πλέον η ανάγκη ήταν ακόμα πιο επιτακτική και η ναυπήγηση στη Βρετανία επικίνδυνη έτσι το καλοκαίρι του 1940 έγινε πρόταση από την Βρετανική κυβέρνηση στις κυβερνήσεις της Αμερικής και του Καναδά να ναυπηγηθούν εκεί μία σειρά από πλοία για λογαριασμό της.

Στο project αυτό ηγήθηκε ο Joseph L. Thompson ως σχεδιαστής του πλοίου. Το προτότυπο που ναυπηγήθηκε στην Βρετανία ονομάστηκε «Empire Liberty» και καθελκύστηκε την 23 Αυγούστου 1941. Παράλληλα με αυτό χτίστηκε στην Αμερική το «Ocean Vanguard» στο ναυπηγείο Todd της Καλιφόρνιας όπου καθελκύστηκε την 15 Οκτωβρίου 1941.

Συνολικά χτίστηκαν 60 πλοία της κλάσης «Ocean” .

Το απόγευμα της 3ης Ιανουαρίου 1941 ο πρόεδρος της Αμερικής κ. Ρούζβελτ ανακοίνωσε το ναυπηγικό πρόγραμμα κόστους 350 εκατ $ για τη ναυπήγηση 200 πλοίων μέχρι το τέλος του 1942. Το σχέδιο που επιλέχθηκε ήταν ήταν ένα τροποποιημένο των «Ocean class» όπου πλέον η υπερκατασκευή ήταν ενιαία, οι λέβητες αντί για τους κλασσικούς scotch πλέον έχουν αντικατασταθεί από δύο Babcock & Wilcox, το καύσιμο στους λέβητες πετρέλαιο αντί κάρβουνου, το σύστημα θέρμανσης σε όλο το πλοίο με ατμό προερχόμενο από τους δύο λέβητες. Προκειμένου όμως να είναι πιο ελαφρά έχουν αφαιρεθεί πολλά από τα διπλά όργανα και αισθητήρες, υδατοστεγείς πόρτες, διάφοροι μηχανισμοί όπως και το μήκος της αλυσίδας της άγκυρας έχει μειωθεί από 300 σε 240 fathoms.

Την 27η Σεπτεμβρίου του 1941 την 12.55 στο ναυπηγείο του ποταμού Patapsco γίνεται η πρώτη καθέλκηση πλοίου «Liberty class» με όνομα «Patrick Henry», το πρώτο εικοσιτετράωρο σε όλη την Αμερική συναντούν το υγρό στοιχείο άλλα 13 Liberties.

Μέχρι το τέλος του πολέμου έιχαν χτιστεί 2.710 liberties εκ των οποίων 2,580 φορτηγά. 36 μεταφοράς συσκευασμένων αεροσκαφών, 32 μεταφοράς αρμάτων και 62 τάνκερ.

Ας δούμε το πώς κατασκευάστηκαν και ας δούμε το «Robert E. Perry» κάποια ρεκόρ και αριθμούς.

Ο τρόπος κατασκευής ήταν γραμμή παραγωγής στα προκατασκευασμένα κομμάτια που κάλυπταν το 61% της συνολικής κατασκευής που μάλιστα το έκαναν γυναίκες , το υπόλοιπο 39% γινόταν στην κλίνη από τους άντρες ως και πιο βαριά δουλειά. Σχεδόν 200.000ft ήταν το μήκος των κολλήσεων,23,045 τα πριτσίνια που χρησιμοποιούσαν όπου το 80% από αυτά ήταν σε μεγάλες επιφάνειες.

Το «Robert E. Perry» του ναυπηγείου « Permanente metals corp» με αριθ τροπίδας 440 κατέχει το ρεκόρ της πιο γρήγορης ναυπήγησης όπου καθελκήστηκε μόλις 15 ώρες και 26 λεπτά από την τοποθέτηση τροπίδας και μετά από τρείς μέρες έκανε δοκιμαστικά στην ανοιχτή θάλασσα.

Την 14η Αυγούστου όταν η Ιαπωνία δήλωσε την ήττα της και την παράδοση της στην Αμερική παραδόθηκε και το τελευταίο liberty το «Albert M. Boe», το «Empire liberty» πουλήθηκε για scrap το 1960 στην Οζάκα της Ιαπωνίας, το «Οcean Vanguard» βούλιαξε μετά από επίθεση γερμανικού υποβρυχίου στις δυτικές Ινδίες την 13η Σεπτεμβρίου 1942, το «Patrick Henry» μετά από 17 χρόνια υπηρεσίας διαλύθηκε στο ίδιο ναυπηγείο που χτίστηκε, το «Jeremiah O,Brien» είναι το μόνο εν ζωή στην Αμερική και το «Arthur M. Huddell» πλέον ως «Hellas Liberty» περιμένει να πάρει την μόνιμη θέση του στον Πειραιά.

Πάνω από 250.000 άντρες υπηρέτησαν σε αυτά και περισσότερα από 1.200 επέζησαν του πολέμου δημιούργησαν την μετέπειτα παγκόσμια ναυτιλία όπου 800 από αυτά πέρασαν από Ελληνικά χέρια και έβαλαν τις βάσεις ώστε η Ελληνική ναυτιλία να είναι η πρώτη παγκοσμίως για τουλάχιστον 50 χρόνια μετά από τότε.

Η βιβλιογραφία και οι εικόνες προέρχονται απο μία καταπληκτική έκδοση του ABS με τίτλο "Workhorse of the fleet"

ps επειδή με την επισύναψη των εικόνων δεν τα πάω καλά :Dυπάρχουν στην gallery.

gallery_1837_447_566851.jpg

Edited by proud_ionian
link
Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
, το «Jeremiah O,Brien» είναι το μόνο εν ζωή στην Αμερική και το «Arthur M. Huddell» πλέον ως «Hellas Liberty» περιμένει να πάρει την μόνιμη θέση του στον Πειραιά.

Να συμπληρώσουμε ότι υπάρχει ακόμα και το ναυαγισμένο κουφάρι του "Αικατερίνη Γ." (ex liberty “Josiah G. Holland”).

Με την ευκαιρία ενός πολύ ωραίου πρόσφατου

στην Άνδρο και στους ναυτικούς της … ας ξαναθυμηθούμε ότι υπάρχουν πλοία, ναυτικοί και άγριες θάλασσες και πέρα από το Αιγαίο. Πλούσιες και αντιηρωικές οι αφηγήσεις των ναυτικών και των οικογενειών τους, ξεχώρισα όμως μία. Την
του ναυτικού που περιγράφει την προσάραξη του πλοίου του στον Ειρηνικό. Μιάς και στην εκπομπή δείχνει και φωτό από το ατύχημα, έψαξα λίγο να βρω στοιχεία γι’ αυτό το ναυάγιο.

Πρόκειται λοιπόν για το liberty «Αικατερίνη Γ.» (μάλλον των Γουλανδρήδων), το πρώην «Josiah G. Holland». Τον Οκτώβριο του 1965 σε ταξείδι από Ιαπωνία για Βανκούβερ, έχασε εν πλω…την προπέλα του (!) και έμεινε ακυβέρνητο μέσα σε θαλασσοταραχή για 2 μέρες μέχρι να έρθει για βοήθεια το ναυαγοσωστικό USS Tawakoni. Κατά την διάρκεια όμως της ρυμούλκησης, κόπηκε το ρυμούλκιο και επειδή βρίσκονταν κοντά σε ξέρες, το ναυαγοσωστικό θεώρησε επικίνδυνο να προσπαθήσει να ξαναδέσει το πλοίο και απομακρύνθηκε ευχόμενο στο πλήρωμα «καλή τύχη»! Τέλος με τα πολλά το πλοίο προσάραξε στο νησί Great Sitkin του συμπλέγματος των νήσων Aleutian της Αλάσκας. Το πλήρωμα αποβιβάσθηκε στην ακτή και περισυνελέγη από ελικόπτερο, πλην ενός συριανού που έχασε τη ζωή του. Το κουφάρι του πλοίου βρίσκεται ακόμα στην ίδια θέση και περιμένει υπομονετικά τον χρόνο να ολοκληρώσει την διάλυση του.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...